Toon posts:

Redenen om toch weer terug te gaan naar WinXP

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:35:
Vesa drivers had ik trouwens wel geprobeerd, maar ook daar wilde hij x11 niet mee startte.
X start _altijd_ met de vesa-driver. Wellicht vindt de Ubuntu-setup het leuk om een voor de rest totaal onbruikbare xorg.conf te produceren ? Wat wij hier allemaal vertellen is geen nieuwe info, en binnen 2 minuten te vinden met een zoekmachine.

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 28-09-2007 10:38 ]

0.0

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:11:
Maar ff serieus, als ik al niet door de INSTALLATIE heen ga (en uberhaupt, als et me wel was gelukt met configs aanpassen is het toch ook te gek voor woorden, een desktop install en dan moet je tijdens de installatie configs gaan aanpassen.. righhht). Nou laat maar zitten is mijn idee, ______wat mij betreft______is linux nog niet klaar voor de desktop (en zeker niet voor het grotere publiek!!!)

Ik wil het best nog een keer proberen, misschien de volgende versie van ubuntu.. of zeggen jullie, ..... kan je ook wel is proberen (ik wil er gewoon een beetje op webdevelopen, dingetjes typen, etc. etc.)
Bedankt! Je hebt zojuist mijn punt dat ik hierboven gemaakt heb met glans bewezen.

Je lijkt me ook in de categorie te vallen 'ik draai Ubuntu voor een week en alles marcheert dus ik heb Linux onder de knie'. Nofi, maar... Hoe vaak kom je in aanraking met Linux zelf als je een webserver draait, die je waarschijnlijk ook huurt bij een of ander bedrijf?

Wat je probleem betreft: in Xorg.0.log worden errors voorafgegaan door (EE). Je 'No screens found' is het uiteindelijke resultaat van de slechte configuratie van X - de uitloper van het probleem, niet het probleem zelf. Dus je gaat echt wel moeten kijken wat het probleem veroorzaakt, mogelijk is het niet de driver van je GPU, maar de resolutie die onjuist gedetecteerd is ofzo. Jammer genoeg kan je dat alleen te weten komen met de logs, en ik meen te verstaan dat die verschwunden zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 28-09-2007 10:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:37:
[...]

Bedankt! Je hebt zojuist mijn punt dat ik hierboven gemaakt heb met glans bewezen.

Je lijkt me ook in de categorie te vallen 'ik draai Ubuntu voor een week en alles marcheert dus ik heb Linux onder de knie'. Nofi, maar... Hoe vaak kom je in aanraking met Linux zelf als je een webserver draait, die je waarschijnlijk ook huurt bij een of ander bedrijf?
Sorry hoor, maar ik dacht dat de hele vraag van dit topic was of linux een echte vervanger van xp was en met de problemen die ik tegen kwam leek me dit toch niet het geval dus ik dacht ik post ff mijn problemen. Maar volgende keer houd ik wel gewoon weer me mond. En voor de duidelijkheid, ik ben dus niet eens aan ubuntu draaien toe gekomen. (ps. we doen niet aan 'huren')

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het hele opzet van dit topic, jammer genoeg, lijkt naar doorwinterde Linux-gebruikers toe meer een ordinaire rant. Dit is een topic waarvan er dertien in een dozijn zijn - vijgen na Pasen.

Ik wil je met plezier helpen, maar de denigrerende toon die hier tegenover mijn/ons favoriete OS aangeslagen wordt doet die zin meestal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 28-09-2007 10:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49

Cyphax

Moderator LNX
FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:11:
Nou gister was het zover, ik wilde is ubuntu gaan proberen.
Ik heb al een beetje ervaring met linux door webservers die ik draai, dus het leek me geen probleem.

Mijn specs zijn:
Laptop Intel Core2duo 2ghz
ATI Mobility Radeon X1600
2GB Ram
160 GB Hardeschijf

Bij het installeren kwam al meteen het eerste probleem, X11 wilde tijdens de installetie niet starten, Dus ik even in de logs gekeken, en het ging om de volgende error: "no screens found" en het lach aan de config xorg.conf (oid). Dus ik wachten totdat ie verder gaat, maar hij stopte ermee.
Wat is dat toch met laptops... op mijn laptop (een hele oude) wilde XUbuntu ook niet starten (de live-cd dan he), dus die kon ik ook niet zomaar installeren. Uiteindelijk heb ik daar ook geen XUbuntu opgezet maar Slackware (kost wat tijd om te setuppen maar met een half uur is het ook klaar en Slackware is ervoor gemaakt, dus configvriendelijk).
Op de laptop van mijn broertje wilde ook Ubuntu niet starten, ook X die niet meegaf. Op desktops gaat het daarentegen eigenlijk altijd wel goed.
Opnieuw opgestart, zelfde, en nog een keer geprobeerd, weer hetzelfde. (ik kon dus niks, behalve in het begin kiezen of ik ubuntu wilden installeren)
Tja als ie het 1 keer niet doet zal ie het de 2e keer ook niet doen. Jammergenoeg is er nog geen failsafe fallback, maar die is wel in ontwikkeling geloof ik. Dit is een van de ongepolijste randjes van in dit geval Ubuntu.
Toen geprobeerd in een graphical safe mode, weer hetzelfde probleem maar ik kwam nu wel in commandline terecht na de error. Dus ik vervolgens gaan zoeken op google naar wat ik kan doen om die fout op te lossen, ook vele mensen langsgekomen met het zelfde probleem, maar geen van alle hielp!

Nou dit koste me in totaal zo een 2 uur, en ik was geen stap verder, voor zover dus ook mijn ervaringen met linux, ik heb gereboot en 'tegen mijn wil' weer vista geinstalleerd.
Soms lukt het inderdaad ook gewoon niet. Het is maar zo'n kleinigheid eigenlijk (het automatisch configureren van X werkte niet) waardoor je niet verder kunt.
Maar ff serieus, als ik al niet door de INSTALLATIE heen ga (en uberhaupt, als et me wel was gelukt met configs aanpassen is het toch ook te gek voor woorden, een desktop install en dan moet je tijdens de installatie configs gaan aanpassen.. righhht). Nou laat maar zitten is mijn idee, ______wat mij betreft______is linux nog niet klaar voor de desktop (en zeker niet voor het grotere publiek!!!)
Bot gezegd: je hebt gewoon pech in dit geval. Het grafische gebeuren is waarschijnlijk het enige dat er mis gaat, dus als je dat oplost (bijv door xorgconfig of xorgsetup te draaien, dat is een kwestie van uitproberen) kan je verder.
Ik wil het best nog een keer proberen, misschien de volgende versie van ubuntu.. of zeggen jullie, ..... kan je ook wel is proberen (ik wil er gewoon een beetje op webdevelopen, dingetjes typen, etc. etc.)
Ik zou zeker, als je tenminste interesse hebt erin, de volgende versie downloaden en een keer starten vanaf CD. Als dat werkt zit je gewoon goed, dan werkt de geïnstalleerde ook wel. Zoveel tijd zal het niet kosten (ISO downloaden, branden, en een keer booten).
'k Weet niet of een andere distro beter gaat werken. Je zou Suse kunnen proberen een keer, die is ook vrij goed over het algemeen.
FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:45:
Sorry hoor, maar ik dacht dat de hele vraag van dit topic was of linux een echte vervanger van xp was en met de problemen die ik tegen kwam leek me dit toch niet het geval dus ik dacht ik post ff mijn problemen. Maar volgende keer houd ik wel gewoon weer me mond. En voor de duidelijkheid, ik ben dus niet eens aan ubuntu draaien toe gekomen. (ps. we doen niet aan 'huren')
Linux is geen vervanger van XP, je kunt niet zomaar alle Windowsprogramma's draaien. Het is wel een alternatief, dat zijn 2 verschillende dingen maar het verschil is belangrijk.
Overigens is XP in sommige gevallen net zo rampzalig. Het heeft me ZO VEEL tijd gekost om op een laptop met XP de WiFi goed aan de praat te krijgen. Zo veel fabrikanten leveren enorme bagger ipv fatsoenlijke drivers en software. De enige die goed werkte was een budgetkaartje van een budgetmerk. Maar een Linksys-kaartje ging echt NIET (ligt aan de combo van chipset op het mobo en op de kaart). Daarnaast raakt XP enorm vervuild en is de kans op virussen en spyware enorm. Niet voor ons tweakers, maar wel voor de gewone gebruiker. Dat is kwalijk, en haalt veel weg van het argument dat Windows zo goed zou zijn voor de gewone gebruiker.

En zo hebben ze allemaal wel wat. Maar de ontwikkeling van Ubuntu gaat sneller. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 28-09-2007 11:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:45:
[...]

Wat opvalt aan al de mensen die hier hun problemen posten, is met name de houding dat ze gewend zijn power users bij Windows XP te zijn en dan gelijk verwachten dat ze dat ook zijn bij een willekeurig ander OS. Dat is volstrekt onrealistisch en je moet als je iets nieuws gaat proberen dan ook voorbereiden op grote verschillen en daadwerkelijk weer te moeten leren.

Ik heb het al eens een keertje eerder gezegd, maar beste manier om te achterhalen of datgene wat je zo vanzelfsprekend makkelijk vindt bij XP door de meest digibete kennis/familielid te laten doen. Het zal helemaal niet zo vanzelfsprekend en makkelijk zijn. Dat het voor jou zo lijkt komt puur door de vele jaren ervaring die je hebt opgebouwd ermee. Het is dan ook echt onzinnig om op basis van een paar weken beginnerservaring te oordelen dat een OS geen vervanging is voor je. Dat zou alleen kunnen als je een ander de installatie laat doen, jouw uitleg+documentatie van het gebruik geeft en je dan puur en alleen als gebruiker achter het system gaat zitten. Dat is niet iets wat een Tweaker wil natuurlijk, maar dan moet je je verwachtingen wel bijstellen naar de realiteit, namelijk dat je wel als totale leek gaat beginnen met alle vallen en opstaan vandien.

Dingen worden hier trouwens misschien teveel in WinXP vs Linux termen vergeleken - ditzelfde speelt ook een rol bij Windows <-> MacOS en MacOS <-> Linux en ieder andere OS vergelijking. Als Apple fanaten zeggen dat ze een PC geprobeerd hebben en dat het shit werkte tov hun oude en vertrouwde Mac, zeggen ze eigenlijk dat ze weer van 0 af aan moesten beginnen en daar niet bereid waren de tijd voor te nemen of om dieper te graven dan wat 'automatisch' goed gaat. Wat ik hier veel lees is niet veel anders :o

Oslik blyat! Oslik!

• bop
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

@Cyphax: bedankt voor je post :) Ben nu de beta aan het downloaden, ga ik het daar zo is mee proberen. Ook meteen ff aan het zoeken hoe ik die x11 kan fixxen.

@Dion_b: ik ben nooit aan het draaien van het besturingssysteem toe gekomen, daar heb ik ook geen opmerkingen over.. maar ik kwam gewoon niet voorbij de installatie (en ik zit xp en vista echt niet op te hemelen, want ik WIL juist naar linux toe vanwege die belabberde xp en vista af en toe). Maar als ik, (die desktop linux wil proberen) al bij de installatie in commandline terecht kom en door logs, confs en weet ik wat niet moet zoeken om het te fixxen is dat niet mijn idee van desktop-linux ;)

Anyway, sorry als het een beetje overkwam als linux bashen, niet mijn bedoeling en ik houd jullie graag te vriend ;) maar ik dacht ik vertel ff mijn ervaring en vervolgens zijn de eerste paar reacties een beetje mij uitkafferen, dan denk ik ook .. wtf, waarom dat nou weer!

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:40:
Ha medetweakers,

Na enkele weken Ubuntu gebruikt te hebben ben ik toch weer teruggegaan naar Windows XP. Ik vertel jullie even mijn redenen, want ik zou graag horen hoe jullie erover denken. Ik wil namelijk erg graag linux (en andere open/gratis software) gebruiken, maar hoewel ik het bij elke Ubuntu release weer opnieuw probeer, blijf ik toch terugvallen op Windows XP. Het zijn vaak kleine ergernissen, maar toch:
Ik ben zelf ook terug gestapt naar Vista na enkele weken (2-3 maanden) Ubuntu FF te hebben gebruikt. Ik ergerde me ook aan allerlei kleine dingen ongeveer zoals jij ze nu noemt (zie het Ubuntu Ervaringen topic). Uit fustratie heb ik er meteen een clean Vista install overheen gegooid om te genieten van een makkelijke installatie. Na 3 uurtjes had ik m'n systeem precies zo in elkaar gezet zoals ik het wilde.
Alleen na een paar daagjes begon ik Ubuntu ook wel weer te missen. Het heeft namelijk ook veel voordelen. Pakkettenbeheer, de strakke GUI en het helemaal aan kunnen passen van het systeem naar eigen wensen. En niet te vergeten de stabiele/veilige Linux (kernel) ivm het slordige programmeerwerk van MS.

Daarom heb ik na een paar dagen alleen Vista te hebben gedraaid toch weer Ubuntu geïnstalleerd. Wel in een dual boot met Vista. Ik boot nu alleen in Ubuntu om Linux wat beter te leren kennen en de problemen die ik er mee heb stap voor stap op te lossen.
Dat is ook een beetje wat ik zou willen adviseren: maak een dual boot met (in jouw geval) XP. Boot in Ubuntu als je een paar uurtjes niks te doen hebt en bouw je systeem op. Op die manier kun je aan Linux 'wennen' zonder dat je XP moet missen. Vergeet niet dat je veel meer kennis hebt van Windows omdat je dat nou eenmaal veel meer gebruikt.
Een ander belangrijk punt: de eerste Ubuntu release (het wrattige zwijn :P ) was op 20 oktober 2004. Nog 22 dagen en dan bestaat ubuntu 3 jaar. Bekijk die eerste versie van Ubuntu eens en dan wat er in 3 jaar bereikt is!
Ter vergelijk:
Release date Windows XP: Oktober 2001
Release date Windows Vista: Januari 2007
2007-2001= 6 Jaar!

Wat heeft microsoft zes jaar lang gedaan vraag ik me af, in vergelijk met de drie jaar die ubuntu nodig had om 'from scratch' tot een volwaardige desktopvervanger uit te groeien.
Trek je conclusies, ubuntu groeit veel sneller dan microsoft. Nu is het misschien nog niet perfect (en dat zal het misschien ook nooit zijn), maar het is bezig met windows dik in te halen.

Grote fabrikanten hebben deze trend ook in de gaten. Investeren in Linux/Ubuntu doen ze niet zomaar, zonder dat er een (groeiende) markt voor is. Ik denk dat je dit soort nieuwsberichten in de toekomst vaker gaat zien:
Ati
Dell
HP
Creative

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 11:24 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Erger nog - NT is ergens in 1995 uitgekomen ofzo, en dat is de basis waar Windows vandaag de dag nog altijd op verderwerkt (2000: NT5, XP: NT5.1, Vista: NT6). Natuurlijk werd er hier en daar wel zwaar getimmerd, maar toch...

De Linux-kernel zoals we hem nu kennen (min of meer) werd eind 2003 geboren. Kan je nagaan hoe snel het gaat bij MS :P.

[/nutteloze rant]

En zoals Pumba terecht aangeeft: de oplossing is niet zwart/wit. Je dumpt Windows niet in één nacht en switcht naar Linux. Je dualboot, als je het verknoeit heb je nog altijd Windows waarmee je naar info kan zoeken om het te fiksen O-). Op die manier blijft je PC bruikbaar, met een single boot is het alles of niets.

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 28-09-2007 11:50 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
FLeSH schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:12:
@Cyphax: bedankt voor je post :) Ben nu de beta aan het downloaden, ga ik het daar zo is mee proberen. Ook meteen ff aan het zoeken hoe ik die x11 kan fixxen.

@Dion_b: ik ben nooit aan het draaien van het besturingssysteem toe gekomen, daar heb ik ook geen opmerkingen over.. maar ik kwam gewoon niet voorbij de installatie (en ik zit xp en vista echt niet op te hemelen, want ik WIL juist naar linux toe vanwege die belabberde xp en vista af en toe). Maar als ik, (die desktop linux wil proberen) al bij de installatie in commandline terecht kom en door logs, confs en weet ik wat niet moet zoeken om het te fixxen is dat niet mijn idee van desktop-linux ;)

Anyway, sorry als het een beetje overkwam als linux bashen, niet mijn bedoeling en ik houd jullie graag te vriend ;) maar ik dacht ik vertel ff mijn ervaring en vervolgens zijn de eerste paar reacties een beetje mij uitkafferen, dan denk ik ook .. wtf, waarom dat nou weer!
Het is ook jammer dat sommige mensen je gouden bergen beloven, alsof Ubuntu (of welke andere distro dan ook) perfect is, en dat soort dingen. Dat is natuurlijk niet zo. Als iemand je vraagt of Ubuntu een goed idee is is het stomste wat je kan doen gelijk JAAAA roepen. Mensen nemen het gewoon van je aan. Wat meer down-to-earth zou zijn: Ubuntu is een heel mooi OS (vind ik), dat echt heel goed werkt. Maar het is niet perfect en soms gaan er dingen niet goed. Kan een kleinigheidje zijn met grote gevolgen. Precies hetzelfde geldt voor elk OS.

Wat ik wel een belangrijk verschil vind met bijv. Windows is dat van Ubuntu elk half jaar een nieuwe versie verschijnt. Met de nodige vernieuwingen. tussen XP en Vista zitten in theorie om en nabij 10 versies van Ubuntu met elk weer verbeteringen. Daar komt bij dat er waanzinnig veel mensen bezig zijn met het geheel. De mensen van Ubuntu werken niet aan 3D eye-candy, dat doen de mensen van Compiz/Beryl waar Ubuntu weer gebruik van kan maken. DAT principe vind ik erg mooi en dat maakt ook dat de ontwikkeling vlot gaat. Ik kijk elke keer weer uit naar de nieuwste Ubuntu omdat het te overzien is. Een paar maanden wachten. Zelfs nadat je net de nieuwste hebt geïnstalleerd. :)

Iets vergelijkbaars schrijft _Pumba_ hierboven ook, maar hij houdt geen rekening met het feit dat de mensen bij Ubuntu niet alles zelf ontwikkelen. De hele grafische omgeving bestaat uit Xorg en Gnome (of KDE, of net wat) en daar doen ze niets aan, die projecten leven op zichzelf (en zijn niet afhankelijk van Ubuntu).

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:43

Metro2002

Memento mori

Borromini schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:33:
Tijd voor wat tegengas zou ik zo zeggen? Ik zie hier vreselijk veel ongefundeerd gemekker passeren...

[...]

De enige volledige opensource drivers voor een 802.11g chip zijn de rt2500 drivers ;). Ironisch genoeg. De FSF (Free Software Foundation) heeft maar één 802.11g-chip op z'n lijst van 'goedgekeurde' drivers, en dat is dié chip. De meeste andere hebben wel ergens wat binary firmware nodig (Intel, nieuwere Ralink-kaarten, etc.).

Wat het punt 'de ene linux ondersteunt kaart X niet en de andere linux wel' betreft: de drivers zitten in de kernel tree, of worden tegen die tree gecompileerd. Wat een specifieke distro ondersteunt hangt dus zuiver af van de kernel die ze meeleveren. Sommige distros zijn al wat strikter over FOSS en niet-FOSS drivers dan andere. Mis je de driver, dan haal je die van het internet voor je installeert. Think ahead.

Installeert Windows wél je draadloze kaart out of the box? Nee toch? Wat is het probleem dan verdorie!? Ik heb hier net iemand de keuze tussen Mandrake en Debian zien maken op basis van luiheid - Mandrake installeert wireless wel, Debian niet, en och, die UTP-kabel ligt toch zó diep weggemoffeld in de kast... Ik verspeel wel m'n tijd even en ik zwier er wel opnieuw Mandrake op. En oh ja, het boot wel een stuk trager dan Debian, maar hey, het heeft wél m'n wlan direct geïnstalleerd! Dat je één keer installeert en je PC elke dag opstart, sta je daar bij stil?
Hou me te goede maar van wat ik me kan herinneren werkte de draadloze kaart onder windowsXP (al aardig gedateerd inmiddels ;) ) wel direct zonder aanvullende drivers.

Ik snap je reactie wel over dat ik direct mandrake weer geinstalleerd maar wat je wellicht niet weet is dat ik daarvoor 2 (!) weken bezig ben geweest en van alles aan het proberen ben geweest om die drivers aan de gang te krijgen (onder ubuntu welliswaar) maar zonder resultaat. Vandaar dat ik geen trek meer heb in nóg een keer dat gehannes met dat ding. Liever ietsje slomer en dat het werkt dan dat ik weer 2 weken verder ben en me er bij neerleg dat het weer niet werkt.
[...]

Ik wil ook dat de kaart werkt. En jammer genoeg leert de ervaring dat een closed source driver binary rommel is die meestal wel ergens botst met de constant veranderende API/ABIs in een Linux-systeem. Iedereen die al een tijdje Linux draait en de (closed source) 3D-drivers van ATi of nVidia gebruikt weet dit. Geef mij dan maar een open source-driver, die ik indien nodig wat zelf kan hacken zodat ie wél draait, en zodat ik niet moet wachten tot de producent het nodig acht om dat binaire onding te updaten.

[...]
Op zich met je eens, geef die drivers gewoon vrij en laat de linux gemeenschap er verder zelf mee aan de slag gaan. Alleen krijg je dan als fabrikant misschien weer een slechte naam als zo'n aangepaste driver voor hele rare dingen zorgt of als het product daarna minder goed werkt.
Dus ik kan me de instelling van een fabrikant ook wel voorstellen.
Niemand verwacht dat de fabrikant die drivers schrijft. Geef voldoende specs vrij (zoals AMD net gedaan heeft) en de community kan zelf een driver schrijven. Denk je dat het de community aan goede wil ontbreekt op dat vlak? Onlangs is zelfs een van de leading kernel developers (Greg Koah-Hartmann) met zo'n initiatief afgekomen - zij hebben bedrijven aangeboden om linux-drivers te schrijven voor hun hardware, als zij specs ter beschikking stelden.
[...]
Als ik hardware koop verwacht ik wél dat fabrikanten drivers schrijven. Wat moet je anders met die hardware? Drivers zijn geen losstaand iets, dat hoort gewoon bij een product!
Wat is er mis met die drivers ook manueel te installeren? Hoef je dat dan niét te doen op Windows?
Onder windows hoef ik niet zelf mijn drivers te compilen nee. Daar ram ik op setup en 2 minuten later werkt het. Onder linux ram ik ook ,maar dan met mijn kop op het bureau omdat het na weken prutsen nog niet werkt.

(zoek voor de gein eens op de ubuntu forums op wireless, ik ben niet bepaald de enige die er problemen mee heeft)

:)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zoals ik al zei - draadloos blijft voorlopig nog even het grote zorgenkind onder Linux.

Dat je twee weken met je vorige distro bezig was plaatst dingen inderdaad in een ander perspectief :). Wat ik opmaakte uit je post was dat je het (bij wijze van spreken) één keer geboot had, gezien had dat draadloos niet werkte, en dan maar van distro veranderde - wat een drastische beslissing geweest zou zijn.

Verder geloof ik niet dat je draadloos zonder extra driver werkt onder Windows ;). Misschien dat je nog een oude driverinstallatie had, maar die dingen zijn tot nader order nog geen plug en play - toch niet onder Windows XP, en mijn wlan adapter werkte ook niet onder Vista, voor die ene RC die ik geprobeerd heb.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:13:
Zoals ik al zei - draadloos blijft voorlopig nog even het grote zorgenkind onder Linux.
Met de wireless stack is niets mis en alle drivers die in de kernel zitten doen het perfect. Iedereen met een IPW (Intel Pro Wireless) zit ook goed, Atheros (madwifi) zit het ook goed mee (veel gebruikte in cheap-ass wireless-kaartjes). Er mag van mij wel wat nuance aangebracht worden in dit soort uitspraken.

@hieronder

Jezus Christus, reageer even wat eerder ofzo.
* Jungian gaat het halve topic terug om door te lezen wat je ooit zei

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 28-09-2007 13:32 ]

0.0

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jungian schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:29:
Oorspronkelijk een DM, maar wth ik kan het ook prima hier neerplempen.

Borromini in "Redenen om toch weer terug te gaan naar ..."

Ik begin me steeds meer af te vragen of dit soort posts wel zin hebben. De mensen die dit soort onzin posten (waar je tegenin gaat) gaan waarschijnlijk toch al van de volgende dingen uit :
[list]• Het operating system waar ze zo nodig mee willen vergelijken is het Walhalla (op natuurlijk "een paar" gebagatelliseerde flaws na).
• Ze willen al hun goedkope baggerhardware perfect ondersteund zien, ook als de fabrikant geen of crappy drivers levert.
• Als ze een probleem hebben met een bepaald (vaak cheap-ass) hardwareonderdeel is METEEN het hele kernelonderdeel een stuk vuilnis ("Wireless onder Linux is kut" _O-).
Daarbij komt ook nog eens dat de meesten onder hen te dom zijn om een zoekmachine te gebruiken om hun zeer simpele probleempjes op te lossen, het doorzettingsvermogen van een pakje boter in de sahara hebben en/of zichzelf te hoog inschatten. Daarbij maken de meesten onder hen ook nog eens de fout om alle distro's over één kam te scheren indien ze (in hun ogen) iets minder plezierigs mee gemaakt hebben en loopt de "newbie distributie" die ze gebruiken altijd achter op de huidige ontwikkelingen.

* Jungian is voor ad hominem flames altijd bereikbaar met een DM. :>
Ho ho, dat is zeker niet waar. Ik vind linux een heerlijk OS om te werken. Ik vind windows ook een goed OS, het heeft allebei zijn voors en tegens. Ik heb nergens vermeld dat alles onder windows koek en ei is.

Ik weet niet wat jij onder cheapass hardware verstaat maar de meeste wireless netwerkkaarten zijn gebasseerd op ralink chips. Ik heb er toevallig 2, 1 in mijn laptop (keuze?) en 1 in mijn desktop (een linksys kaart, niet echt goedkope rommel ofzo :/ )

Ik heb me de godsklote gezocht op internet, en het enige wat ik tegenkwam waren allemaal mensen met exact dezelfde problemen en nergens oplossingen, Ligt het dan aan mij dat het niet werkt? Of zou er misschien iets niet helemaal goed gaan in linux.

Als ik 2 weken bezig ben met EEN FUCKING DRIVER heb ik geen doorzettingsvermogen wil je zeggen???? Ik ben gvd 2 weken lang elke avond bezig geweest ermee.

Ik scheer helemaal niet elke distro over 1 kam. Waar zie je me dat doen? Ik geef gewoon aan waar ik tegenaan loop, wat niet werkt. En als het dan na lang pielen en proberen, met allerlei faqs en via de community er nog niet uitkomt mag ik toch wel concluderen dat het gewoon niet werkt? En is het dan raar dat de moed me al direct weer in de schoenen zakt als ik weer eens een andere distro probeer die mijn wlan kaarten niet herkend. (denk je weer terug aan die avonden lang kloten zonder resultaat)

Bovendien heb ik al heel veel verschillende distributies gehad en verkend. Puur omdat ik het leuk vind om met operating systems te kloten. Speel al flink wat jaartjes met linux maar toch zijn dit soort dingen nog STEEDS terugkerende dingen waardoor linux gewoon NIET doorbreekt. En dat kan je met me eens zijn of niet, het is gewoon zo.

Of zie jij tante toos die onder windows al moeite heeft met drivers installeren al zelf drivers compileren voor een wireless kaart onder linux via de commandline en daarna nog even in de kernel bakken? :X

ik niet hoor :+

Je doet nu net of ik een een of andere noob ben die maar gelijk de handdoek in de ring gooit als er even iets niet werkt en dat is gewoon totaal niet waar. Maar op een gegeven moment is genoeg wel genoeg. Qua driverinstallatie heb ik gewoon nog nooit zo'n kut OS gezien als linux, en je kan hoog en laag springen maar dat is gewoon wel de waarheid. Wil linux ooit een desktop OS worden of groter marktaandeel krijgen dan moeten ze daar écht aandacht aan gaan besteden en zeker die opensource gedachtes van zich afzetten. Daar win je namelijk niet bepaald de harten van fabrikanten mee en die zullen het dan uiteindelijk maar gewoon helemaal nalaten om drivers voor linux te gaan schrijven.

Op de drivers na vind ik linux overigens wel een heel fijn OS en het is thuis op mijn beide pc's ook gewoon het main OS dus het is absoluut niet zo dat ik heel linux kut vind maar er zijn gewoon dingen die beter kunnen. Maar blijkbaar mag je nooit kritiek hebben op linux want dan ben je gelijk weer een windows fanboy ofzo :(

elk OS heeft zo zijn nadelen en dat mag ook best gezegd worden vind ik.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Metro2002 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:23:
[...]

Op de drivers na vind ik linux overigens wel een heel fijn OS en het is thuis op mijn beide pc's ook gewoon het main OS dus het is absoluut niet zo dat ik heel linux kut vind maar er zijn gewoon dingen die beter kunnen. Maar blijkbaar mag je nooit kritiek hebben op linux want dan ben je gelijk weer een windows fanboy ofzo :(
Tsja, als je de vergelijking maakt met Windows, dan begeef je je altijd op glad ijs :+
Jungian schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:22:
[...]

Met de wireless stack is niets mis en alle drivers die in de kernel zitten doen het perfect. Iedereen met een IPW (Intel Pro Wireless) zit ook goed, Atheros (madwifi) zit het ook goed mee (veel gebruikte in cheap-ass wireless-kaartjes). Er mag van mij wel wat nuance aangebracht worden in dit soort uitspraken.
Met de juiste hardware zit het altijd goed. Het probleem is net dat de meeste mensen die overwegen te switchen van Windows naar Linux zoals jij zegt met die 'crappy hardware' zitten ;). De kernel devs zijn ongetwijfeld met reden van de ouwe ieee80211 stack naar de nieuwe mac80211 geswitcht. Voor zover ik weet was de oude min of meer een samenraapsel.

Het verschil met Windows is dat al die wlan adapters met de native WZC (Windows Zero Configuration) service in te stellen zijn, terwijl de GUI tools onder Linux vaak erg beperkt zijn in de adapters die ze ondersteunen, mede door de verschillende stacks. Ralink heeft bijvoorbeeld een eigen stack in z'n drivers (rt2500 enz.), IPW2100/2200/2915 gebruiken de oude standaard Linux wlan stack, rt2x00 en iwlwifi de nieuwe.

Qua encryptie werkt de ene fabrikant zus, de andere fabrikant zo. Ralink heeft WPA1-ondersteuning in z'n eigen drivers, voor WPA2-ondersteuning voor die kaarten heb je de rt2x00-implementatie nodig (die exclusief op de nieuwe stack draait).

Dan heb je nog de firmware. Heel wat distro's leveren die niet mee (Debian, Arch, ...). Dus de Intel-drivers werken ook al niet out of the box. Ervaren gebruikers weten hoe ze dat moeten fiksen, maar leg het maar es uit aan een beginneling dat ze firmware nodig hebben, wanneer ze in Windows aan één prutdrivertje voldoende hebben, en waarom de distro die ze eruit gepikt hebben die firmware net niet meelevert.

Natuurlijk - als je de juiste kaart hebt (een Intel-laptop) is alles koek en ei. Voor nieuwelingen is dit toch wel een groot bos waar ze weinig bomen door zien ;).

Mijn uitspraak hoeft geen nuance - het is zo. Geen draadloos is het eind van de wereld niet (weer een kans minder om gehackt te worden), maar het is zo makkelijk dat iedereen die het hééft en geen grote bandbreedte nodig heeft op z'n (W)LAN er bij blijft. Dus ja, geen netwerk/internet in deze tijd is een breekpunt. Bedraad is geen probleem, op geen enkele distro, maar draadloos is weer net wat anders. Het 'probleem' wordt uitvergroot door het belang dat mensen er aan hechten. Zo gaat het nu eenmaal. Als geen haan er naar kraait is er ook geen vuiltje aan de lucht, maar het eerste wat je van de wannabe switchers hoort is het draadloos. Toeval? Ik vrees van niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 28-09-2007 13:43 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:23:
[...]

Ho ho, dat is zeker niet waar. Ik vind linux een heerlijk OS om te werken. Ik vind windows ook een goed OS, het heeft allebei zijn voors en tegens. Ik heb nergens vermeld dat alles onder windows koek en ei is.

Ik weet niet wat jij onder cheapass hardware verstaat maar de meeste wireless netwerkkaarten zijn gebasseerd op ralink chips. Ik heb er toevallig 2, 1 in mijn laptop (keuze?) en 1 in mijn desktop (een linksys kaart, niet echt goedkope rommel ofzo :/ )
Ralink-chipsets zijn bij lange na niet de populairste chipsets op deze aardbol. Intel Pro Wireless chipsets (Intel Centrino platform) en Broadcom chipsets (bizar veel gebruikt in AMD laptops) zijn de populairste laptop wireless chipsets. Voor de desktop zie je veelal de atheros chipsets terugkomen (surpise ! in heel veel kaarten van Linksys).
Ik heb me de godsklote gezocht op internet, en het enige wat ik tegenkwam waren allemaal mensen met exact dezelfde problemen en nergens oplossingen, Ligt het dan aan mij dat het niet werkt? Of zou er misschien iets niet helemaal goed gaan in linux.

Als ik 2 weken bezig ben met EEN FUCKING DRIVER heb ik geen doorzettingsvermogen wil je zeggen???? Ik ben gvd 2 weken lang elke avond bezig geweest ermee.
GNU/Linux heeft hier geen fuck mee te maken. Interessant dat je zo lang hebt lopen kutten om het aan de praat te krijgen, maar noch de kernel, noch de wireless stack kan hier iets aan doen.

Leuke dwarsstraat : NVIDIA maakt crappy Vista drivers (jazeker). Daar spreek je ook niet Microsoft op aan, maar NVIDIA.
Of zie jij tante toos die onder windows al moeite heeft met drivers installeren al zelf drivers compileren voor een wireless kaart onder linux via de commandline en daarna nog even in de kernel bakken? :X

ik niet hoor :+
Tante Toos installeert helemaal niets onder geen enkel OS. Dat kan de gemiddelde tante Toos namelijk helemaal niet (handig neefje/pc winkel enzo).
Je doet nu net of ik een een of andere noob ben die maar gelijk de handdoek in de ring gooit als er even iets niet werkt en dat is gewoon totaal niet waar. Maar op een gegeven moment is genoeg wel genoeg. Qua driverinstallatie heb ik gewoon nog nooit zo'n kut OS gezien als linux, en je kan hoog en laag springen maar dat is gewoon wel de waarheid. Wil linux ooit een desktop OS worden of groter marktaandeel krijgen dan moeten ze daar écht aandacht aan gaan besteden en zeker die opensource gedachtes van zich afzetten. Daar win je namelijk niet bepaald de harten van fabrikanten mee en die zullen het dan uiteindelijk maar gewoon helemaal nalaten om drivers voor linux te gaan schrijven.

elk OS heeft zo zijn nadelen en dat mag ook best gezegd worden vind ik.
Zolang je drivers niet los kan zien van een operating systeem zie ik je inderdaad als een noob (zie de NVIDIA dwarsstraat).

0.0

Verwijderd

X-DraGoN schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:41:

Natuurlijk speelt hier ook de kost mee van programma's, 90% van alle goede programma's in windows kosten hopen geld, including windows zelf, dit heb je niet bij Linux. Alles is FREE, het is zoals een droom die uitkwam, geen cracks meer zoeken op dubieuze sites, geen serials meer zien vast te krijgen, geen update problemen... Ik ben zéér blij dat ik daar vanaf ben.
Overdrijven is ook een kunst he, zeker als je weer een of ander belabberd punt wil maken. De laatste twee jaar dat ik windows gebruik ben ik ook bewust gaan kijken naar gratis software en heb ik nog geen enkele keer 'cracks' of 'dubieuze' sites nodig gehad.

Een greep uit de software die ik het meeste gebruik (en allemaak kwaliteit van de bovenste plank imo én gratis als dat dan zo belangrijk is): adobe reader, asusdvd, avg, iTunes en quicktime, picasa (briljant) msn, skype, GOMplayer (briljant!!), opera (briljant²)

En ja, professionele software kost nog steeds geld (tot spijt van elke Nederlander en communist hier aanwezig). Je moet niet verwachten dat autocad ineens voor linux gratis zou zijn. (hell, julllie hebben niet eens een waardige cad/cam vervanger), idem met photoshop, en wetenschappelijke software zoals matlab (die wel voor linux bestaat, maar waarvoor je ook een licentie moet kopen). Tuurlijk zijn er op beide platformen gratis software voor alle standaard functionaliteiten.

Dit is echt géén argument, en dergelijke moedwillig scheefgetrokken argumentatie kan me toch wel 'enerveren'

"dit heb je niet bij Linux" heil linux dan maar
Nu, ik heb ook virtual machines draaien op mijn bak, zowel een XP als een Vista dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek. Vista is 100 keer trager als mijn ubuntu en XP zou ik qua snelheid kunnen vergelijken met Ubuntu, mijn opstart tijd bedraagt (met inloggen!) 1m 10sec en XP deed er in het begin minder lang over maar naarmate die langer geïnstalleerd was deed hij er langer en langer over.
Nog iets wat je me eens mag uitleggen... Wat heeft iedere gefrustreerde n3rd tweaker met de opstarttijd van z'n systeem? Relax eens even zeg? Ontspan, diep adem halen, breathe in the bag...

Op het moment dat je echt met een stopwatch de opstarttijd van je systeem controleert mag je eens even halt houden en een momentje zelfreflectie inlassen. En beseffen dat er iets grondig mis is, pilletje nemen misschien?

Of het nu 1m10 seconden duurt, of 2m30 sec, ehm right... boeiend. Daarbij, mijn windows start telkens (gevoelsmatig) even snel op, dus wat jij doet op je windows telkens trager te laten opstarten...
En hoe vaak start je nu je pc op. Het zijn precies jullie die continu hameren op en opgewonden raken met de lange standby tijd van linux, dus waarom zou opstarten belangrijk zijn. Zelf start ik XP misschien eens in de twee weken op, voor de rest altijd stand by of hibernate en dat werkt steeds snel, repsonsief en vlot.
Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:46:
Het hele opzet van dit topic, jammer genoeg, lijkt naar doorwinterde Linux-gebruikers toe meer een ordinaire rant. Dit is een topic waarvan er dertien in een dozijn zijn - vijgen na Pasen.

Ik wil je met plezier helpen, maar de denigrerende toon die hier tegenover mijn/ons favoriete OS aangeslagen wordt doet die zin meestal als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ja hoor, we zijn er echt op uit om de doorgewinterde linux gebruiker helemaal af te ranten 8)7
Als er dertien in een dozijn van deze topics zijn schuilt er misschien een kern van waarheid in? Probleem is waarschijnlijk gewoon dat de 'doorgewinterde power user' zich niet kan inleven in de beginner. Alles is bij voorbaat onwaar, leugens, verzinsels, noobigheid...
denigrerende toon die hier tegenover mijn/ons favoriete OS
Ach kom op, het is geen religie. :X Twee maten twee gewichten? Mensen met slechte ervaringen mogen zich absoluut niet negatief uitlaten tegenover uw 'favoriet' OS, schande schande.... terwijl de overgrote meerderheid van de linux gebruikers zich evenzeer schuldig maakt aan denigrerende opmerkingen en rants naar windows toe. (check de FP maar). Dat is dan wel volwassen? Dat mag misschien wel gezien de pro status die jullie jezelf toedichten.

Goed, toegepast op m'n eigen situatie. Er is iets wat ik vergeten ben. Ik heb een iPod die ik met iTunes beheer. En daar wil ik echt niet van afstappen. De iPod gaat niet de deur uit, en wil die verder blijven beheren met iTunes (dus geen plugin tools ed, wat met toekomstige iPods ongmogelijk zal worden of een heleboel getweak en gepruts zal vergen)

Bij voorbaat zal linux me dus niet dezelfde functionaliteit kunnen bieden. Ik zal het wel nog eens in dual boot proberen, om de stand van zaken eens te checken.

Trouwens, zelfs als alles goed gaat bij installatie (ik heb standaard hardware, dus zou geen probleem mogen zijn) dan nog voel je je heel onzeker, want je beseft dat het je op een random andere pc mogelijks helemaal niet zal lukken. En je hebt ook niets bijgeleerd om het wel te doen slagen. Het gebrek aan een algemene brede kennis is dan echt een killer.

Wat betreft slecht ondersteunde hardware, daar heb ik geen enkel probleem mee, je kan realistisch gezien ook niet verwachten dat alles ondersteund wordt, dat spreekt voor zich. Maar dan zou de community misschien beter gecentraliseerd een 'zwarte lijst' moeten posten van wel en niet compatibele hardware zodat je op voorhand problemen kan vermijden ipv ermee geconfronteerd te worden. Iets uit je pc vervangen is ook het einde van de wereld niet. (muv laptops en dergelijke). Misschien bestaat een dergelijke database al?

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 23:45

Gotiniens

Fairly odd Tim

Jungian schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:22:
[...]

@hieronder

Jezus Christus, reageer even wat eerder ofzo.
* Jungian gaat het halve topic terug om door te lezen wat je ooit zei
Het zou denk ik al een stuk beter gaan als de mensen leren begrijpen dat een product wat niet gelijk werkt in linux, 99 van de 100 keer gewoon niet ondersteunt word door linux zelf. Als ze dan opzoek gaan naar mogelijk heden om het toch aan de praat te krijgen zijn het vaak drivers die door de fabrikant geschreven zijn. Als die dan niet werken geven ze linux de schuld, terwijl het eigenlijk de fabrikant is die slechte drivers schrijft.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jungian schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:38:
[...]

Leuke dwarsstraat : NVIDIA maakt crappy Vista drivers (jazeker). Daar spreek je ook niet Microsoft op aan, maar NVIDIA.

Zolang je drivers niet los kan zien van een operating systeem zie ik je inderdaad als een noob (zie de NVIDIA dwarsstraat).
Uiteraard snap ik ook wel dat drivers en operating systems los van elkaar staan 8)7 maar de gedachtengang achter waarom een hoop distributies drivers niet mee willen leveren omdat ze niet open source zijn kan ik gewoon écht niet begrijpen. En als er drivers zijn die je los moet installeren, waarom moet dat dan weer zo moeilijk? waarom kan je niet gewoon zoals ati en nvidia doen een simpel uitvoerbaar .run bestandje leveren die de boel voor je instelt? Het hóeft allemaal niet zo moeilijk, waarom doen ze dan wel moeilijk.

Dáár gaat het me even om, niet zozeer een flame naar linux maar voornamelijk naar een hoop leveranciers van drivers en softwareprogramma's. Maar het heeft wel invloed op hoe mensen over linux denken uiteindelijk...

Als je de vergelijking maakt met nvidia en windows vista. Tuurlijk is dat de fout van Nvidia maar het heeft wel invloed op hoe mensen over vista denken en over hoe graag mensen een OS willen gaan draaien of niet. Vista heeft nu dus ook een hoop driverproblemen waardoor een flink aantal mensen niet overstappen.
:)

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 28-09-2007 13:53 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:44:Een greep uit de software die ik het meeste gebruik (en allemaak kwaliteit van de bovenste plank imo én gratis als dat dan zo belangrijk is): adobe reader, asusdvd, avg, iTunes en quicktime, picasa (briljant) msn, skype, GOMplayer (briljant!!), opera (briljant²)
Skype, Opera en Adobe Reader draaien op Linux, net als Picasa vziw. Zijn de winks van MSN belangrijk? IM kan je met een hoop andere clients.
En ja, professionele software kost nog steeds geld (tot spijt van elke Nederlander en communist hier aanwezig).
Kom kom... Niet zo kortzichtig. Het tijdperk McCartney was toch voorbij? Hell, we zijn niet eens in de VS!
Je moet niet verwachten dat autocad ineens voor linux gratis zou zijn.
Wie verwacht dat?
(hell, julllie hebben niet eens een waardige cad/cam vervanger)
Dat is weer de markt die speelt. Zie het driververhaal: doe je beklag bij de fabrikant.
Nog iets wat je me eens mag uitleggen... Wat heeft iedere gefrustreerde n3rd tweaker met de opstarttijd van z'n systeem? Relax eens even zeg? Ontspan, diep adem halen, breathe in the bag...
Jij lijkt me op dit moment degene te zijn die een beetje rust nodig heeft?
Ja hoor, we zijn er echt op uit om de doorgewinterde linux gebruiker helemaal af te ranten 8)7
Als er dertien in een dozijn van deze topics zijn schuilt er misschien een kern van waarheid in? Probleem is waarschijnlijk gewoon dat de 'doorgewinterde power user' zich niet kan inleven in de beginner. Alles is bij voorbaat onwaar, leugens, verzinsels, noobigheid...
Als dit een poging tot correctie van mijn Nederlands is: check je spellingids dan even ;).
Ach kom op, het is geen religie. :X Twee maten twee gewichten? Mensen met slechte ervaringen mogen zich absoluut niet negatief uitlaten tegenover uw 'favoriet' OS, schande schande....
Zoals Jungian terecht al aangaf: op Windows heb je ervaring, in Linux is alles nieuw. Dus ja, twee maten, twee gewichten. Niet zozeer van onze kant, dan wel van jouw/jullie kant, aangezien jullie lijken te verwachten dat je alles kan wat je onder Windows jaren/maanden gekost heeft.
terwijl de overgrote meerderheid van de linux gebruikers zich evenzeer schuldig maakt aan denigrerende opmerkingen en rants naar windows toe. (check de FP maar). Dat is dan wel volwassen? Dat mag misschien wel gezien de pro status die jullie jezelf toedichten.
Er is een verschil tussen 'pro' en 'gevorderd'. Ik heb niemand zich hier 'pro' zien noemen.
Goed, toegepast op m'n eigen situatie. Er is iets wat ik vergeten ben. Ik heb een iPod die ik met iTunes beheer. En daar wil ik echt niet van afstappen.
Die vendor lock-in is compleet jouw keuze. En dat is ook wat veel fabrikanten willen.
Trouwens, zelfs als alles goed gaat bij installatie (ik heb standaard hardware, dus zou geen probleem mogen zijn) dan nog voel je je heel onzeker, want je beseft dat het je op een random andere pc mogelijks helemaal niet zal lukken. En je hebt ook niets bijgeleerd om het wel te doen slagen. Het gebrek aan een algemene brede kennis is dan echt een killer.
Dat geldt evengoed voor een cleane Windows-install. Als daar wat mis gaat moet je het ook maar zien op te lossen. Met dat verschil dat je daar wél ervaring mee hebt, ongetwijfeld. En dan zijn we terug bij af.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:03:
Het bekende verhaal van de nieuweling. Omdat Linux anders is dan Windows zal je er tijd in moeten steken om er net zo makkelijk mee te werken als met WinXP.
Dit is en blijft een flauwe excuus. Ik heb zelf ook jaren ervaring met Linux, maar Linux IS niet makkelijker om mee te werken dan XP.
Een paar vinkjes aan en uit zetten is altijd makkelijker dan in configuratiebestanden duiken en de juiste dingen intikken.

Ooit, toen Ubuntu net uit was, heb ik eens gekeken hoe ik, zonder ook maar een terminal te openen, een howto te lezen, of een forum in te duiken, iets "simpels" kan uitvoeren.
Veel dingen lukken inderdaad makkelijk met een beetje gezond verstand, maar helaas werken net zoveel dingen niet zonder flink in de materie te duiken.

Linux is zeer ver gekomen de afgelopen jaren, maar als linux serieus als een alternatief voor een desktopOS moet worden, dan moeten de linuxontwikkelaars en "linuxexperts" minder arrogant doen en daadwerkelijk aan de gebruiksvriendelijkheid of beter gezegd n00b-vriendelijkheid te werken. En zeker niet mensen afzeiken met "moet je maar meer moeite doen om het systeem te begrijpen".

Vooralsnog hoef ik geen kernel voor XP te kunnen compileren om een applicatie te gebruiken toch? Waarom moet dat dan voor linux wel volgens sommigen? 8)7

Als een n00b iets niet begrijpt, is het niet de schuld van de n00b. Dan had de maker z'n applicatie maar gebruiksvriendelijker moeten maken. Als deze instelling wordt aangehouden, dan wordt linux pas echt populair.
(en ik moet zeggen dat ubuntu goed op koers is)

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 28-09-2007 14:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

kmf schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:02:
[...]

Dit is en blijft een flauwe excuus. Ik heb zelf ook jaren ervaring met Linux, maar Linux IS niet makkelijker om mee te werken dan XP.
Een paar vinkjes aan en uit zetten is altijd makkelijker dan in configuratiebestanden duiken en de juiste dingen intikken.
Ben ik helemaal met je eens. Tuurlijk is er voor zowel windows als linux een leercurve maar die is voor windows wel een heel stuk minder als voor linux. Onder windows kun je alles via de GUI regelen (al vanaf het prille begin) en kan je door logisch na te denken wel bepaalde dingen vinden. Onder linux moet je bepaalde dingen wéten. En dat is wel een essentieel verschil.

Voorbeeldje, ik wilde gister mijn vrije schijfruimte weten onder linux. ehhh, ja schijf, dus zal wel in de eigenschappen van de schijf moeten kijken. Helaas. Hmm dan is het vast een los programma. Nee, ook niet. Hmm dan maar op itnernet zoeken, trek console open en tik df in . Ah, kijk.

Onder windows: ik wil vrije schijfruimte zien, ehh ja schijf dus zal wel in de eigenschappen vd schijf moeten kijken -> gevonden!

(om maar even een simpel voorbeeld te noemen he ;) verschil tussen iets moeten weten of logisch nadenken)
Ooit, toen Ubuntu net uit was, heb ik eens gekeken hoe ik, zonder ook maar een terminal te openen, een howto te lezen, of een forum in te duiken, iets "simpels" kan uitvoeren.
Veel dingen lukken inderdaad makkelijk met een beetje gezond verstand, maar helaas werken net zoveel dingen niet zonder flink in de materie te duiken.

Linux is zeer ver gekomen de afgelopen jaren, maar als linux serieus als een alternatief voor een desktopOS moet worden, dan moeten de linuxontwikkelaars en "linuxexperts" minder arrogant doen en daadwerkelijk aan de gebruiksvriendelijkheid of beter gezegd n00b-vriendelijkheid te werken. En zeker niet mensen afzeiken met "moet je maar meer moeite doen om het systeem te begrijpen".

Vooralsnog hoef ik geen kernel voor XP te kunnen compileren om een applicatie te gebruiken toch? Waarom moet dat dan voor linux wel volgens sommigen? 8)7

Als een n00b iets niet begrijpt, is het niet de schuld van de n00b. Dan had de maker z'n applicatie maar gebruiksvriendelijker moeten maken. Als deze instelling wordt aangehouden, dan wordt linux pas echt populair.
eens.

Verwijderd

X-DraGoN schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:41:
Natuurlijk speelt hier ook de kost mee van programma's, 90% van alle goede programma's in windows kosten hopen geld, including windows zelf, dit heb je niet bij Linux. Alles is FREE, het is zoals een droom die uitkwam, geen cracks meer zoeken op dubieuze sites, geen serials meer zien vast te krijgen, geen update problemen... Ik ben zéér blij dat ik daar vanaf ben.
Blij dat je er zo over denkt, maarrrrr.... Toch hoop ik dat die dure software er ook voor Linux zal komen. Het is moeilijk voor te stellen, maar de vrije alternatieven zijn vaak incompleet in volledige functionaliteit, om maar niet over interoperabiliteit te spreken. Bv. GIMP en OO.o vs. Photoshop en MSOffice, lijkt me duidelijk dat het fatsoenlijke alternatieven zijn, maar verre van perfect. Ik wacht op de dag dat ze er voor Linux zijn.

/me tegenwoordig Mac junky... Al die Wine troep is het net niet helemaal...

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:02:
[...]
Dat was toen Ubuntu net uit was. Als je nu naar Ubuntu kijkt zul je zien dat ze in die jaren niet hebben stilgestaan. Ik kan nu out-of-the-box:
- Films met subtitles bekijken
- Automatische driverinstallatie
- Muziekdatabase maken
- Direct aan het werk in een office suite (ook met .doc bestanden)
- Uberhaupt zonder terminal een install doen
- Direct internetten (met draad iig)
- Met Gutsy straks zonder installatie direct printen
En dit alles zonder de terminal erbij hoeven te halen (in de meeste gevallen)
[...]
Deze instelling heeft Ubuntu al vanaf het begin en Ubuntu wordt daarom inderdaad steeds populairder. Overigens ben ik het drastisch met je eens dat de verschillende Ubuntu projecten en hun ontwikkelaars altijd moeten blijven denken aan de n00bs, en zoveel mogelijk toegankelijkheid bieden via de GUI (omdat de Ubuntu distro hier namelijk expliciet voor staat).
Het verschil van de 'Microsoftkoers' is dat de ontwikkeling stapsgewijs gaat. Alles is closedsource en komt pas naar buiten als het af is (hoewel ik dat gevoel lang niet altijd heb ;) ). Daarom heb je vaak het idee dat de Microsoft apps beter in elkaar zitten.

Ubuntu is Linux en blijft dus opensource. De ontwikkeling is een vloeiende curve en dat betekent dat je als eindgebruiker ook altijd onderdeel bent van die ontwikkeling. Zodra er nieuwe hardwarematige/softwarematige ontwikkelingen zijn, bent je altijd betrokken in de ontwikkeling van linux hierin. Je bent deel van het opensourceproces en dat houdt in dat sommige delen (de nieuwe delen) van het Linux systeem altijd het 'beta-gevoel' blijven houden. Totdat deze uit zijn ontwikkeld en er weer nieuwe pc-features aankomen.

Kortom, er zijn 3 mogelijkheden:
1. Je download Ubuntu gratis en accepteert Ubuntu zoals het is, maakt alleen gebruik van de features die Ubuntu op dit moment out-of-the-box biedt. Biedt Ubuntu een feature die jij wilt niet: pech gehad, gewoon braaf wachten totdat synaptic melding geeft dat deze feature nu wel beschikbaar is of je wacht tot de halfjaarlijkse update, die net zoveel nieuwe features biedt als de overgang van XP naar Vista.

2. Je download Ubuntu gratis, maar accepteert Ubuntu niet zoals het is en je gaat je verdiepen in Linux/Ubuntu. Nu kun je in princiepe alle features hebben die je wilt, zelfs meer dan Windows (ooit zal) aanbied(en), maar er wordt dus wel een actieve houding van je verwacht. Zelfs als n00b kun je bijdragen door bugs te melden of gewenste features door te geven.

3. Je gaat naar de winkel, je telt +-€300,- eurie neer voor windows. Je installeert het. Accepteert de functies die het biedt. Heeft het een functie niet: dan ga je klagen tot je een ons weegt (want je hebt er immers voor betaald) en wacht je uiteindelijk op een service pack die na een jaar verschijnt in de hoop dat die de door jouw gewenste features nu wel biedt. Of je koopt na 3-5 jaar een nieuwe versie van windows (voor +-€300 euro of tegen die tijd mss wel €400).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 15:03 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Mag ik hier aan toe voegen dat

ik bij windows (XP):
-Reg edit moet gebruiken
-msconfig moet intikken om een automatische opstartende applicatie te killen
<windows> E / D / R gebruik.
-Ik weet dat je als Super user goed moet op passen.
-geen rare software installeer of goed lees en controleer of de (ja leuk addware) vinkjes uit staan
-enzovoorts, enzovoorts,enzovoorts etc.
-Je niet je pc hoeft te herstarten om je netwerk te herstellen.

Dit weet de normale windows gebruiker niet.

Als mensen van windows naar Linux (gui mode) gaan moeten ze dat in hun achterhoofd houden.

Wat ik wel erg vind aan de linux gui applicaties is dat ze niet universeel zijn.
Laat Ubuntu nu eens een gui voor /etc//networking/interfaces maken. hoef je niet opnieuw alles in te stellen als je gnome weg donderd en kde neemt.

>.< >.< >.< >.<

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:55:
3. Je gaat naar de winkel, je telt +-€300,- eurie neer voor windows. Je installeert het. Accepteert de functies die het biedt. Heeft het een functie niet: dan ga je klagen tot je een ons weegt (want je hebt er immers voor betaald) en wacht je uiteindelijk op een service pack die na een jaar verschijnt in de hoop dat die de door jouw gewenste features nu wel biedt. Of je koopt na 3-5 jaar een nieuwe versie van windows (voor +-€300 euro of tegen die tijd mss wel €400).
Windows kost geloof ik maar iets van 100 euro. 300 euro is alleen een of andere dure versie.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:13:
Voeg daaraan toe: laptops. Bij laptops gebruiken fabrikanten allerlei aparte programma's en dergelijke waardor laptops vaak een onvolledige functionaliteit hebben, of die je alleen met veel problemen kunt activeren. Er komen steeds meer laptops dus het zou een goede zaak zijn als linux daar ook fatsoenlijk op werkt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met wat geluk (en wat werk) kan je de functionaliteit krijgen die je onder Windows hebt. Suspend, hibernation, CPU throttling, voltage adjustment, ... De tools zijn aanwezig op Linux. Ik heb het hier allemaal werkend :).

Het grote probleem bij suspend/hibernate zijn de buggy ACPI tables. Die worden zowat allemaal, zonder uitzondering, gecompileerd met de MS compiler, die nogal permissief is. Windows maakt rond daar ook geen problemen over, Linux wel. De Intel-compiler is een stuk strikter, en je table hercompileren met de Intel-compiler helpt vaak al een heel eind :).

• kmf
  • Niet online

kmf

Metro2002 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:13:
[...]

Voorbeeldje, ik wilde gister mijn vrije schijfruimte weten onder linux. ehhh, ja schijf, dus zal wel in de eigenschappen van de schijf moeten kijken. Helaas. Hmm dan is het vast een los programma. Nee, ook niet. Hmm dan maar op itnernet zoeken, trek console open en tik df in . Ah, kijk.
Ik denk dat het meer komt omdat je in windows bijna altijd windows explorer open hebt staan en er dan ook hele tijd mee werkt. Voor ubuntu heb je "disk usage analyzer".

Maar daarmee... ik vind windows explorer wel heel handig omdat dat een beetje de "command center" voor mij is, daar begin ik met alles.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:55:
[...]

Dat was toen Ubuntu net uit was. Als je nu naar Ubuntu kijkt zul je zien dat ze in die jaren niet hebben stilgestaan. Ik kan nu out-of-the-box:
- Films met subtitles bekijken
- Automatische driverinstallatie
- Muziekdatabase maken
- Direct aan het werk in een office suite (ook met .doc bestanden)
- Uberhaupt zonder terminal een install doen
- Direct internetten (met draad iig)
- Met Gutsy straks zonder installatie direct printen
En dit alles zonder de terminal erbij hoeven te halen (in de meeste gevallen)

Deze instelling heeft Ubuntu al vanaf het begin en Ubuntu wordt daarom inderdaad steeds populairder. Overigens ben ik het drastisch met je eens dat de verschillende Ubuntu projecten en hun ontwikkelaars altijd moeten blijven denken aan de n00bs, en zoveel mogelijk toegankelijkheid bieden via de GUI (omdat de Ubuntu distro hier namelijk expliciet voor staat).
En daarom moet ubuntu haar koers niet vergeten en door blijven gaan. En daarbij komt toch kijken naar problemen bij n00bs en deze oplossen.
Ubuntu heeft inderdad wel mijn netwerkkaarten e.d. direct werkend, dus dat is wel een plus.
Het verschil van de 'Microsoftkoers' is dat de ontwikkeling stapsgewijs gaat. Alles is closedsource en komt pas naar buiten als het af is (hoewel ik dat gevoel lang niet altijd heb ;) ). Daarom heb je vaak het idee dat de Microsoft apps beter in elkaar zitten.

Ubuntu is Linux en blijft dus opensource. De ontwikkeling is een vloeiende curve en dat betekent dat je als eindgebruiker ook altijd onderdeel bent van die ontwikkeling. Zodra er nieuwe hardwarematige/softwarematige ontwikkelingen zijn, bent je altijd betrokken in de ontwikkeling van linux hierin. Je bent deel van het opensourceproces en dat houdt in dat sommige delen (de nieuwe delen) van het Linux systeem altijd het 'beta-gevoel' blijven houden. Totdat deze uit zijn ontwikkeld en er weer nieuwe pc-features aankomen.

Kortom, er zijn 3 mogelijkheden:
1. Je download Ubuntu gratis en accepteert Ubuntu zoals het is, maakt alleen gebruik van de features die Ubuntu op dit moment out-of-the-box biedt. Biedt Ubuntu een feature die jij wilt niet: pech gehad, gewoon braaf wachten totdat synaptic melding geeft dat deze feature nu wel beschikbaar is of je wacht tot de halfjaarlijkse update, die net zoveel nieuwe features biedt als de overgang van XP naar Vista.
Of je wacht op dat programma dat wordt aangeboden door een 3rd party.
2. Je download Ubuntu gratis, maar accepteert Ubuntu niet zoals het is en je gaat je verdiepen in Linux/Ubuntu. Nu kun je in princiepe alle features hebben die je wilt, zelfs meer dan Windows (ooit zal) aanbied(en), maar er wordt dus wel een actieve houding van je verwacht. Zelfs als n00b kun je bijdragen door bugs te melden of gewenste features door te geven.
Het probleem is echter dat linux in essentie enkel de kernel is, alle andere windowsmanager en programma's zijn weer door andere groepen gecontroleerd, dus moet je maar zien om bij het juiste kantoortje aankloppen.

Ik zoek NOG steeds naar een goede snelle filemanager dat werkt zoals windows explorer. Geen enkele gaat zuinig om met screen ruimte. Of er worden grote icons gebruikt, of je moet in detailed list view gaan. Een kolomview met kleine icons en dito namen.

En natuurlijk goede integratie.

Ik gebruik nu PCman FM, maar ook krusader en thunar...

PCman heeft weer wel "extract here" voor rar-bestanden, maar Thunar, die het meest op WE lijkt, heeft dat weer niet....
Of je werkt bij een Microsoft Gold Partner en kan via msdn de OSen "gratis" gebruiken ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:27:
Met wat geluk (en wat werk) kan je de functionaliteit krijgen die je onder Windows hebt. Suspend, hibernation, CPU throttling, voltage adjustment, ... De tools zijn aanwezig op Linux. Ik heb het hier allemaal werkend :).
Mijn laptop doet het helemaal niet onder linux en freebsd. Alles installeert goed, en het OS lijkt te functioneren. Echter, na een aantal minuten blijft de computer hangen, en vervolgens blijkt soms de harddisk verknoeid te zijn, dat wil zeggen dat sommige partities helemaal overhoop gehaald zijn. Windows doet het echter wel helemaal goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Salvatron op 28-09-2007 16:40 ]

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Jack Walsh schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:39:
[...]

Mijn laptop doet het helemaal niet onder linux en freebsd. Alles installeert goed, en het OS lijkt te functioneren. Echter, na een aantal minuten blijft de computer hangen, en vervolgens blijkt soms de harddisk verknoeid te zijn, dat wil zeggen dat sommige partities helemaal overhoop gehaald zijn. Windows doet het echter wel helemaal goed.
offtopic:
Vraagje, welk merk/type is dat?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ook al Bezet schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:59:
offtopic:
Vraagje, welk merk/type is dat?
offtopic:
Toshiba Satelite A100-534

Verwijderd

Jack Walsh schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:16:
[...]

Windows kost geloof ik maar iets van 100 euro. 300 euro is alleen een of andere dure versie.
ja een oem versie, ik heb het natuurlijk over de normale winkelprijs:
http://www.nl.bol.com/is-..._OWNER_ID=1&lgl_Section=1
voor Ultimate ben je via de officiële weg zelfs meer dan 500 euro kwijt :X

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 17:18 ]

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:38:
[...]
Het probleem is echter dat linux in essentie enkel de kernel is, alle andere windowsmanager en programma's zijn weer door andere groepen gecontroleerd, dus moet je maar zien om bij het juiste kantoortje aankloppen.
[...]
Naja dat is ook weer niet zo moeilijk toch? Ik bedoel met features in dit geval ook niet zozeer complete programma's, meer zaken die bij windows onderdeel uitmaken van het besturingssysteem (verkenner, grafische werkomgeving, etc)

Verwijderd

Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:57:
[...]

Skype, Opera en Adobe Reader draaien op Linux, net als Picasa vziw. Zijn de winks van MSN belangrijk? IM kan je met een hoop andere clients.
Dat is het punt niet (eerder omgekeerd). Van opera en adobe weet ik ook wel dat ze op linux draaien en eveneens dat gelijkaardige soft mogelijk is. (dat is zijn uitgangspunt trouwens :? )

Mijn punt was dat het op windows eveneens mogelijk is een gelijkaardige sofware omgeving te maken die gratis is voor de meest gebruikte standaard functionaliteit (media, foto's, muziek, video, IM, enz...) OOo is er uiteraard ook voor windows...

Dus betalen en gedoe met cracks enz is al lang niet meer van toepassing.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 17:17:
ja een oem versie, ik heb het natuurlijk over de normale winkelprijs:
http://www.nl.bol.com/is-..._OWNER_ID=1&lgl_Section=1
voor Ultimate ben je via de officiële weg zelfs meer dan 500 euro kwijt :X
Ja, maar als je windows koopt, dan koop je dus een oem-versie en dan ben je maar 100 euro kwijt.

Verwijderd

Maar zo werken 9 van de 10 config bestandjes toch ook? Je zet een # of je haalt # weg. Dat is alles. En het werkt vaak een stuk makkelijker. Je leest van boven naar beneden en hoeft niet alle tabs en submenu's door, er staat duidelijk omschreven wat het doet en je krijgt direct terugkoppeling omdat het kleurtje van de regel verandert (zelfs met de meest simpele editor). En als je dan eens een config hebt waar je wat meer moet invullen worden er vaak voorbeelden meegeleverd of vind je wel wat op internet en is het een kwestie van knippen en plakken.

Natuurlijk hoef je geen kernel te compileren om een applicatie te gebruiken. Ik ken geen Linux gebruiker die dat beweert (maar wel Windows gebruikers die weinig van Linux afweten :) ) De meest voorkomende reden waarom je een kernel compileert is omdat een stuk hardware wat je hebt niet ondersteund wordt door een kernel van de distro die je gebruikt.
In KDE: klik op Kmenu, Systeem, Informatie centrum, Partities. Gewoon gezond verstand gebruiken.

Ik vind het prima dat Linux en Windows met elkaar vergeleken worden. Alleen gaat het vaak over het gebruiksgemak en wordt de vergelijking gemaakt door iemand die vaak al jaren met Windows werkt en misschien de afgelopen jaren af en toe eens een distro uitgeprobeerd heeft. Geen wonder dat Linux dan als minder gebruiksvriendelijk uit de bus komt. Om tot een eerlijke vergelijking te komen zou je eigenlijk een wedstrijdje moeten organizeren. Je geeft een Windows gebruiker en een Linux gebruiker een opdracht en dan maar kijken wie het eerst de klus klaart. Ik weet wel wie er wint. :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:13:

Onder windows: ik wil vrije schijfruimte zien, ehh ja schijf dus zal wel in de eigenschappen vd schijf moeten kijken -> gevonden!
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/start/2.20/notes/en/figures/rnusers-nautilus-drive-properties.png
Weliswaar vanaf Gnome 2.20, maar toch.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:51:
Ik vind het prima dat Linux en Windows met elkaar vergeleken worden. Alleen gaat het vaak over het gebruiksgemak en wordt de vergelijking gemaakt door iemand die vaak al jaren met Windows werkt en misschien de afgelopen jaren af en toe eens een distro uitgeprobeerd heeft. Geen wonder dat Linux dan als minder gebruiksvriendelijk uit de bus komt. Om tot een eerlijke vergelijking te komen zou je eigenlijk een wedstrijdje moeten organizeren. Je geeft een Windows gebruiker en een Linux gebruiker een opdracht en dan maar kijken wie het eerst de klus klaart. Ik weet wel wie er wint. :)
Ik heb zelf iets van 4 jaar linux gebruikt, allerlei verschillende distributies, en ik vind windows xp makkelijker in het gebruik. Bij linux moet ik toch echt vaak veel moeite doen om bepaalde zaken aan de praat te krijgen, zoals bijv. mijn laserprinter. Windows heeft trouwens weer andere nadelen, zoals spyware/virussen, soms moet het opnieuw worden geïnstalleerd, etcetera. Zodra het kan ga ik weer linux gebruiken, maar ik vind toch dat je voor linux meer moeite moet doen dan voor windows, en dat het in dat opzicht minder gebruiksvriendelijk is. Overigens is de commandline imho in linux juist een groot voordeel, continu rondklikken is niet alles.

• Creepy
  • Laatst online: 10:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Harm schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:04:
[...]
Weliswaar vanaf Gnome 2.20, maar toch.
Of Applications -> System Tools -> System Monitor en vervolgens op de Filesystems tab klikken. En dat zit echt al heel lang in Gnome. En de filebrowser van gnome geeft ook direct onderop in de status balk de vrije ruimte weer. Echt, als je ditt al als reden gaat gebruiken om Linux niet te gebruiken had je er niet eens aan moeten beginnen. Dit is niet moeilijk maar gewoon anders. En als je niks anders wilt moet je gewoon blijven gebruiken wat je nu gebruikt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:51:
[...]

Maar zo werken 9 van de 10 config bestandjes toch ook? Je zet een # of je haalt # weg. Dat is alles.
En dat moet je nou juist weten als n00b dat je in /etc/ moet kijken om de conf-bestanden te wijzigen. Laten we voor het gemak vergeten dat 5 van de 10 net geinstalleerde programma's niet direct terug te vinden zijn in het menu.

En voor de laatste paar conf-bestanden die ik moest aanpassen, hellanzb, lighttpd nou niet simpelweg # weghalen is. Granted, dat zijn niet echt programma's voor beginners.
En het werkt vaak een stuk makkelijker. Je leest van boven naar beneden en hoeft niet alle tabs en submenu's door, er staat duidelijk omschreven wat het doet en je krijgt direct terugkoppeling omdat het kleurtje van de regel verandert (zelfs met de meest simpele editor). En als je dan eens een config hebt waar je wat meer moet invullen worden er vaak voorbeelden meegeleverd of vind je wel wat op internet en is het een kwestie van knippen en plakken.
het mes snijdt aan twee kanten. Samba heeft bv heel veel voorbeelden waar je doorheen moet ploegen en je kan tot op de puntjes configureren, maar dat is hoe dan ook minder makkelijk dan "share this folder".
Natuurlijk hoef je geen kernel te compileren om een applicatie te gebruiken. Ik ken geen Linux gebruiker die dat beweert (maar wel Windows gebruikers die weinig van Linux afweten :) ) De meest voorkomende reden waarom je een kernel compileert is omdat een stuk hardware wat je hebt niet ondersteund wordt door een kernel van de distro die je gebruikt.
Helaas zijn de klagers nou juist de mensen die ooit een kernel moesten compileren omdat hun hardware idd niet aan stond. Volgens mij was het net een jaar of drie geleden dat ik alsnog zelf een kernel moest compileren omdat highmem niet standaard aan stond.
Ik vind het prima dat Linux en Windows met elkaar vergeleken worden. Alleen gaat het vaak over het gebruiksgemak en wordt de vergelijking gemaakt door iemand die vaak al jaren met Windows werkt en misschien de afgelopen jaren af en toe eens een distro uitgeprobeerd heeft. Geen wonder dat Linux dan als minder gebruiksvriendelijk uit de bus komt.
Zelfs als ervaren gebruiker van linux baal ik ervan om elke keer weer alles te in te moeten stellen. Dus heb ik m'n /etc/-dir gebackupped en elke keer als ik een nieuwe server moet opzetten, deze als voorbeeld genomen.

Maar als je me vraagt om mysql-replicatie voor elkaar te krijgen, moet ik toch weer gaan zoeken...
Om tot een eerlijke vergelijking te komen zou je eigenlijk een wedstrijdje moeten organizeren. Je geeft een Windows gebruiker en een Linux gebruiker een opdracht en dan maar kijken wie het eerst de klus klaart. Ik weet wel wie er wint. :)
Wat ik in gedachte had was veel interessanter: om een aantal complete computeranalfabeten te nemen en dan ze een linux en een windows laten installeren zonder hulp en kijken met welke ze het snelst een pagina op kunnen vragen van internet, een filmpje te kijken en een document te tikken en uit te printen. Maar ik kan mijn vriendin er niet voor strikken.
Creepy schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 00:06:
[...]

Of Applications -> System Tools -> System Monitor en vervolgens op de Filesystems tab klikken. En dat zit echt al heel lang in Gnome. En de filebrowser van gnome geeft ook direct onderop in de status balk de vrije ruimte weer. Echt, als je ditt al als reden gaat gebruiken om Linux niet te gebruiken had je er niet eens aan moeten beginnen. Dit is niet moeilijk maar gewoon anders. En als je niks anders wilt moet je gewoon blijven gebruiken wat je nu gebruikt.
Ik hoop dat je begrijpt dat dat voorbeeld van de vorige user als een nitpick was geschreven. Het zijn een van de simpele dingen die het gebruikerservaring wat beter maken. Nou kan je bijna op alles zeggen "ja, als je dit, dit, dat doet, en daarna die dat daar" dan krijg je het zelfde effect. Maar waarom kan het dan niet direct op alle "logische/vertrouwde" manieren bereikt worden?

Om dan gelijk te zeggen "dan moet je het maar niet gebruiken", is dat nou de juiste instelling?

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 29-09-2007 00:28 ]

• Harm
  • Niet online
kmf schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 00:24:
Maar waarom kan het dan niet direct op alle "logische/vertrouwde" manieren bereikt worden?
Simpel: omdat het niet hetzelfde is. Een auto van merk A en merk B zien er in grote lijnen hetzelfde uit, maar niet exact. Het knopje om de koplampen aan te doen zit bij merk A op een andere plek dan merk B en zo zijn er nog tig dingen. Over elk van die dingen is nagedacht en langzaamaan wordt er het een en ander veranderd, maar ook dan komt het knopje voor de koplampen nog niet op exact dezelfde plek te zitten. Men kan dan wel volhouden dat het allemaal hetzelfde moet zijn bij Linux en Windows, maar zo werkt het nergens. Ik zal overigens de laatste zijn die zegt dat Linux (inclusief alle extra applicaties) op alle punten zo usable is als Windows, maar tegelijk reken ik graag af met het argument dat alles op 'logische/vertrouwde' manieren moet werken.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01 05:34

Gerco

Professional Newbie

Jack Walsh schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 20:25:
Ja, maar als je windows koopt, dan koop je dus een oem-versie en dan ben je maar 100 euro kwijt.
Dan heb je niet hetzelfde gekocht. Die OEM versie mag je maar op 1 PC installeren en je zult dus (bij meerdere PCs, en wie heeft dat niet tegenwoordig) ook meerdere keren Windows moeten kopen. Wanneer je mobo stuk gaat, moet je ook een nieuwe Windows licentie kopen (tenzij je hetzelfde mobo of een hogere revisie daarvan kan krijgen).

De functionaliteit is ook niet hetzelfde. Elke willekeurige Linux ondersteund meerdere *gelijktijdige* gebruikers (via XDMCP bijvoorbeeld, of multiseat, is ook commercieel te krijgen), geen enkele Windows versie doet hetzelfde, daar moet je Terminal Services voor kopen. Remote desktop zit ook alleen in de duurdere versies en die heb je voor 100 euro niet eens OEM (zie hier).

Een OEM versie is niet hetzelfde als een FPP en daar betaal je dan ook naar. Support hebben we het maar niet over, want die heb je bij geen van beiden. Officieel bij een FPP wel, maar à x euro per call (geen idee hoeveel), kun je dat ook geen support meer noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 29-09-2007 10:13 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gerco schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 10:08:
Dan heb je niet hetzelfde gekocht. Die OEM versie mag je maar op 1 PC installeren en je zult dus (bij meerdere PCs, en wie heeft dat niet tegenwoordig) ook meerdere keren Windows moeten kopen. Wanneer je mobo stuk gaat, moet je ook een nieuwe Windows licentie kopen (tenzij je hetzelfde mobo of een hogere revisie daarvan kan krijgen).
Dan koop je de systembuilder-versie, die schijn je wel te kunnen gebruiken zonder teveel problemen met de hardware.
De functionaliteit is ook niet hetzelfde. Elke willekeurige Linux ondersteund meerdere *gelijktijdige* gebruikers (via XDMCP bijvoorbeeld, of multiseat, is ook commercieel te krijgen), geen enkele Windows versie doet hetzelfde, daar moet je Terminal Services voor kopen. Remote desktop zit ook alleen in de duurdere versies en die heb je voor 100 euro niet eens OEM (zie hier).

Een OEM versie is niet hetzelfde als een FPP en daar betaal je dan ook naar. Support hebben we het maar niet over, want die heb je bij geen van beiden. Officieel bij een FPP wel, maar à x euro per call (geen idee hoeveel), kun je dat ook geen support meer noemen.
Waar het om gaat is dat je windows al voor 100 euro hebt, helaas weet ik dus niet of je hem dan op meerdere computers kan installeren. Alleen bedrijven interesseren zich er voor of het installeren op meerdere computers legaal is, het gaat erom of het kan, en zo ja, dan heb je toch voor 100 euro windows op je computers staan.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 10:34:
[...]

Dan koop je de systembuilder-versie, die schijn je wel te kunnen gebruiken zonder teveel problemen met de hardware.
Misschien ligt het aan mij hoor, maar als iedereen het raar vind dat je bij Linux in een config bestandje een # moet weghalen, vind iedereen het doodnormaal exact te weten welke Windows versie je moet kopen?

Je hebt sowieso al 5 soorten Vista (Basic, Home, Ultimate, enz). Dan heb je dus OEM en retail en blijkt de OEM ook nog eens zodanig beperkte rechten te hebben dat je ook nog een systembuilder-versie hebt. Als particulier lijkt me een ding sowieso niet te kloppen: dat ik een systembuilder Windows versie moet kopen om zo voor €100,- Windows te verkrijgen. Mij lijkt zo'n versie helemaal niet legaal, omdat die helemaal niet voor mij bedoelt is?
[...]

Waar het om gaat is dat je windows al voor 100 euro hebt, helaas weet ik dus niet of je hem dan op meerdere computers kan installeren. Alleen bedrijven interesseren zich er voor of het installeren op meerdere computers legaal is, het gaat erom of het kan, en zo ja, dan heb je toch voor 100 euro windows op je computers staan.
Ja, als particulier zou ik me ook graag interesseren of de installatie om pc #2 en #3 legaal is hoor ;) Ga nu niet het argument "Windows kost maar €100,-" aandragen, om daarna te beweren dat je ergens niet legaal bezig bent.

Als we toch aan het ranten zijn. Ik vind het pas onduidelijk hoe deze versies in elkaar zitten. Als je Windows koopt, koop je afaik de retail versie. Nee, maar als je er een stukje prut hardware van €5,- bij koopt mag je de OEM versie kopen, die maar 20% van de oorspronkelijke prijs is 8)7

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mithras schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 10:50:
Misschien ligt het aan mij hoor, maar als iedereen het raar vind dat je bij Linux in een config bestandje een # moet weghalen, vind iedereen het doodnormaal exact te weten welke Windows versie je moet kopen?
Ik vind dat niet normaal, de informatie heb ik uit een computerblad.
Je hebt sowieso al 5 soorten Vista (Basic, Home, Ultimate, enz). Dan heb je dus OEM en retail en blijkt de OEM ook nog eens zodanig beperkte rechten te hebben dat je ook nog een systembuilder-versie hebt. Als particulier lijkt me een ding sowieso niet te kloppen: dat ik een systembuilder Windows versie moet kopen om zo voor €100,- Windows te verkrijgen. Mij lijkt zo'n versie helemaal niet legaal, omdat die helemaal niet voor mij bedoelt is?
De systembuilderversie is voor mensen die zelf hun systeem bouwen, zodat je minder last hebt van hardware-problemen, geloof ik.
Ja, als particulier zou ik me ook graag interesseren of de installatie om pc #2 en #3 legaal is hoor ;) Ga nu niet het argument "Windows kost maar €100,-" aandragen, om daarna te beweren dat je ergens niet legaal bezig bent.
Mij persoonlijk interesseert het niet of mijn windows-installatie legaal is. Circa 100 euro heb ik wel voor windows over, maar dan moet het wel op al mijn pc's draaien, ik ga echt niet voor elke pc een nieuwe windows-versie kopen als het zo duur is.

• mithras
  • Niet online
Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:01:
[...]

Mij persoonlijk interesseert het niet of mijn windows-installatie legaal is. Circa 100 euro heb ik wel voor windows over, maar dan moet het wel op al mijn pc's draaien, ik ga echt niet voor elke pc een nieuwe windows-versie kopen als het zo duur is.
Vind je dat niet raar? Windows is een duur pakket, waarvan je zegt dat alles zo goed, lekker en out-of-the-box werkt. Dat resultaat krijg je bij een bedrijf als Microsoft alleen als je betaalt voor het product. Bij Linux verdienen bedrijven aan support, Microsoft's intentie is om ook aan de verkoop van Windows te verdienen. Sterker nog, bij particulieren is dat de enige inkomstenbron.

Ik neem aan dat je vervolgens min-of-meer eist dat alles werkt (iets wat imho volledig terecht is), maar neemt het met een korreltje zout of je de versie legaal hebt of niet. Ik zie dat als "van twee walletjes eten" en "meerijden op het succes" doordat anderen wél legaal bezig zijn :|

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mithras schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:10:
Vind je dat niet raar? Windows is een duur pakket, waarvan je zegt dat alles zo goed, lekker en out-of-the-box werkt. Dat resultaat krijg je bij een bedrijf als Microsoft alleen als je betaalt voor het product. Bij Linux verdienen bedrijven aan support, Microsoft's intentie is om ook aan de verkoop van Windows te verdienen. Sterker nog, bij particulieren is dat de enige inkomstenbron.

Ik neem aan dat je vervolgens min-of-meer eist dat alles werkt (iets wat imho volledig terecht is), maar neemt het met een korreltje zout of je de versie legaal hebt of niet. Ik zie dat als "van twee walletjes eten" en "meerijden op het succes" doordat anderen wél legaal bezig zijn :|
Waar ik me aan erger bij de linux-gemeenschap is dat overdreven waarde hechten aan licenties. Onder windows kopieer je gewoon software, niemand die zich er voor interesseert of dat al of niet legaal is, maar bij linux zijn er van die gasten die moord en brand schreeuwen als je geen rekening houdt met die licenties.

Hoe je er bij komt dat ik zeg dat windows zo goed, lekker en out-of-the-box werkt weet ik niet, ik kan me niet herinneren dat ooit te hebben gezegd. Zo fantastisch vind ik windows niet, en bovendien verdient microsoft zoveel op windows dat er wel wat van de prijs af kan. Daarnaast zit windows vol met flauwekul die ik niet wil hebben, zoals windows media player, internet explorer, outlook express, etcetera. Voor 100-150 euro wil ik dat alles goed werkt ja. Zoals ik al zei: ik heb wel 100 tot 150 euro over voor windows, dus waar je het vandaan haalt dat ik mee zou rijden op het succes van anderen is me een raadsel.

• mithras
  • Niet online
Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:03:
[...]

Waar ik me aan erger bij de linux-gemeenschap is dat overdreven waarde hechten aan licenties. Onder windows kopieer je gewoon software, niemand die zich er voor interesseert of dat al of niet legaal is, maar bij linux zijn er van die gasten die moord en brand schreeuwen als je geen rekening houdt met die licenties.
Dus in principe mag je gewoon $random computerzaak inlopen, een Windows dvd-box uit de kast halen en zonder te betalen de winkel uitgaan?

Of als fotograaf: je vraagt of je een foto mag gebruiken (en daar betaal je voor) om die eenmalig in een folder te gebruiken. Vervolgens gebruik je de foto ook in de rest van je promotie-artikelen. Want dat mag toch gewoon? Het hoort er gewoon bij!
Hoe je er bij komt dat ik zeg dat windows zo goed, lekker en out-of-the-box werkt weet ik niet, ik kan me niet herinneren dat ooit te hebben gezegd.
Opmerkingen als deze (van jou):
Onder windows heb je software die heel goed werkt.
[...]
Mijn ervaring is dat de multimedia-software zoals mplayer, xine, e.d. van slechtere kwaliteit is dan onder windows, en dat het minder goed werkt.
[...]
... maar dat de beeldkwaliteit minder was dan in windows.
[...]
... Windows doet het echter wel helemaal goed. (over de laptop, red.)
En daarnaast (niet alleen van jou dus) de opmerkingen dat Windows gewoon wél werkt.
Zo fantastisch vind ik windows niet, en bovendien verdient microsoft zoveel op windows dat er wel wat van de prijs af kan. Daarnaast zit windows vol met flauwekul die ik niet wil hebben, zoals windows media player, internet explorer, outlook express, etcetera.
Dat is dus de concessie die je moet doen als je closed-source software koopt ;)
Voor 100-150 euro wil ik dat alles goed werkt ja. Zoals ik al zei: ik heb wel 100 tot 150 euro over voor windows, dus waar je het vandaan haalt dat ik mee zou rijden op het succes van anderen is me een raadsel.
Het succes van Windows komt omdat er door betaalde developers tijd is ingestoken. Die developers worden betaald door de gebruikers, omdat die het product kopen. Als jij niet betaalt voor een succesvol product, maar anderen wel, profiteer jij er dus van. De tijd die de ontwikkelaars in de applicatie hebben gestoken betaal je niet, terwijl anderen dat wel doen. Windows is een succesvol product en daar betaal je niet voor, maar anderen wel: dat is mijn punt. Heel kort door de bocht dus: jij hebt baat bij een goed werkend product, in principe gefinancieerd door de gebruikers, maar niet door jou.

• Harm
  • Niet online
Dus als ik je goed begrijp, vind je het raar dat licenties bekrachtigd worden? Licenties zijn er - onder andere - om helderheid te scheppen over wat je wel en niet mag met het softwarepakket. Onder Windows is het niet gewoon om software te kopiëren. Het mag misschien makkelijk zijn, maar het mag volgens de licenties ongetwijfeld niet en volgens de wetgever mag het ook niet. Dat de praktijk binnen Windows-land anders is dan jij graag zou willen zien, maakt jouw praktijk niet ineens 'gewoon'. Het blijft net zo fout. Binnen Windows-land zou er dus ook moord en brand geschreeuwd moeten worden als er geen rekening gehouden wordt met softwarelicenties of de wetgever. Sim-pel.
Hoe je er bij komt dat ik zeg dat windows zo goed, lekker en out-of-the-box werkt weet ik niet, ik kan me niet herinneren dat ooit te hebben gezegd. Zo fantastisch vind ik windows niet, en bovendien verdient microsoft zoveel op windows dat er wel wat van de prijs af kan. Daarnaast zit windows vol met flauwekul die ik niet wil hebben, zoals windows media player, internet explorer, outlook express, etcetera. Voor 100-150 euro wil ik dat alles goed werkt ja. Zoals ik al zei: ik heb wel 100 tot 150 euro over voor windows, dus waar je het vandaan haalt dat ik mee zou rijden op het succes van anderen is me een raadsel.
Een retailversie van Windows kost geen 100-150 euro. Dus zolang jij verplicht bent een retailversie te kopen, maar dat niet doet en in plaats daarvan een illegaal verkregen Windows gebruikt, dán lift je mee op het succes van anderen. Ik heb geen idee hoe het zit met jouw Windows-situatie en dat hoef ik ook niet te weten.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mithras schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:20:
Dus in principe mag je gewoon $random computerzaak inlopen, een Windows dvd-box uit de kast halen en zonder te betalen de winkel uitgaan?
Nee, ik zeg: je betaalt 100 euro voor windows en dan mag je het op meerdere van je computers gebruiken.
Opmerkingen als deze (van jou):
Die opmerkingen hebben niets met windows zelf te maken, maar met de software die onder windows draait. En mijn laptop doet het alleen met windows omdat linux&freebsd een of andere probleem hebben.
Dat is dus de concessie die je moet doen als je closed-source software koopt ;)
Nee, dat is onzin. Windows zit vol met programma's waar je wel voor betaalt, maar die je niet gebruikt. Ik hoef geen internet explorer/outlook express/movie maker/etcetera omdat ik alternatieven gebruik die gratis te downloaden zijn.
Het succes van Windows komt omdat er door betaalde developers tijd is ingestoken. Die developers worden betaald door de gebruikers, omdat die het product kopen. Als jij niet betaalt voor een succesvol product, maar anderen wel, profiteer jij er dus van. De tijd die de ontwikkelaars in de applicatie hebben gestoken betaal je niet, terwijl anderen dat wel doen. Windows is een succesvol product en daar betaal je niet voor, maar anderen wel: dat is mijn punt. Heel kort door de bocht dus: jij hebt baat bij een goed werkend product, in principe gefinancieerd door de gebruikers, maar niet door jou.
Dit is gewoon flauwekul. Nergens zeg ik dat ik niet wil betalen voor windows. Echter zeg ik wel dat ik een redelijke prijs wil en dat is wat mij betreft 100-150 euro. Geen probleem, want die versies die zoveel kosten zijn er ook, echter wil ik het dan wel op bijv. 2 computers kunnen draaien. Ik ga natuurlijk niet voor elke computer een aparte windows-versie aanschaffen. Ik ben namelijk niet helemaal gek.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Harm schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:22:
Dus als ik je goed begrijp, vind je het raar dat licenties bekrachtigd worden? Licenties zijn er - onder andere - om helderheid te scheppen over wat je wel en niet mag met het softwarepakket. Onder Windows is het niet gewoon om software te kopiëren. Het mag misschien makkelijk zijn, maar het mag volgens de licenties ongetwijfeld niet en volgens de wetgever mag het ook niet. Dat de praktijk binnen Windows-land anders is dan jij graag zou willen zien, maakt jouw praktijk niet ineens 'gewoon'. Het blijft net zo fout. Binnen Windows-land zou er dus ook moord en brand geschreeuwd moeten worden als er geen rekening gehouden wordt met softwarelicenties of de wetgever. Sim-pel.
Onzin. Er is niets fouts aan illegaal kopieren. Dat het wettelijk niet mag, betekent nog niet dat het fout is. Zo is het bijv. illegaal om door een rood stoplicht te rijden, echter zou ik het niet fout willen noemen als je door een rood stoplicht rijdt wanneer er je ziet dat jij de enige bent op de weg. Wetten zijn niets anders dan verzinsels die andere mensen uit hun duim hebben gezogen die zij jouw opleggen, en het is zeker niet verkeerd om het oneens te zijn met bepaalde wetten.
Een retailversie van Windows kost geen 100-150 euro. Dus zolang jij verplicht bent een retailversie te kopen, maar dat niet doet en in plaats daarvan een illegaal verkregen Windows gebruikt, dán lift je mee op het succes van anderen. Ik heb geen idee hoe het zit met jouw Windows-situatie en dat hoef ik ook niet te weten.
Flauwekul. Ten eerste: een systembuilderversie van windows kun je ook kopen en die kost wel 100-150 euro. Je bent niet verplicht om een retailversie te kopen. Ten tweede: je lift natuurlijk niet mee op het succes van anderen, wanneer je zelf betaalt hebt voor je windows-versie.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:41:
[...]

Onzin. Er is niets fouts aan illegaal kopieren.
Jawel, de term zegt het al, het is illegaal.
Dat het wettelijk niet mag, betekent nog niet dat het fout is.
Ja, dat betekent het wel, dat jij dat niet vindt maakt voor de rest van ons niet zo veel uit.
Zo is het bijv. illegaal om door een rood stoplicht te rijden, echter zou ik het niet fout willen noemen als je door een rood stoplicht rijdt wanneer er je ziet dat jij de enige bent op de weg.
Dat jij vindt dat het wel kan maakt het niet legaal of minder fout
Wetten zijn niets anders dan verzinsels die andere mensen uit hun duim hebben gezogen die zij jouw opleggen, en het is zeker niet verkeerd om het oneens te zijn met bepaalde wetten.
Dat je het oneens bent met wetten betekent niet dat ze voor jou niet gelden, en evenmin maak het jouw drogredeneringen geldig.

Omdat dit allemaal niks te maken heeft met wat er nog over was van de originele on-topic discussie wil ik dan ook vragen hierover op te houden, windows kost gewoon geld, en dat jij vindt dat van alles mag doet daar niks aan af.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:34:
Nee, ik zeg: je betaalt 100 euro voor windows en dan mag je het op meerdere van je computers gebruiken.
Apple heeft zo'n licentie wel, family pack heet dat ofzo. Microsoft heeft zo'n soort licentie niet (al kun je OEM/Systembuilder wel in 5-packs kopen, zonder korting dacht ik).

Zo'n OEM/Systembuilder kun je maar op 1 machine installeren en activeren. Je zult dan een crack of zoiets moeten gebruiken om hem op de tweede t/m nde machine werkend te krijgen. Dan heb je de gebruikelijke nadelen van illegaal gebruik, zoals geen IE7, geen WMP11 en wat ze nog meer verzinnen tegen die tijd. Vooral lastig voor tweakers, aangezien die zeer regelmatig hardware vervangen, ook moederborden, vziw.

Ik ben het met je eens dat MS zo'n licentie zou moeten hebben, maar die hebben ze nu eenmaal niet. Dat betekent niet dat je je die dan maar gewoon kan toe eigenen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

blaataaps schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:30:
Omdat dit allemaal niks te maken heeft met wat er nog over was van de originele on-topic discussie wil ik dan ook vragen hierover op te houden, windows kost gewoon geld, en dat jij vindt dat van alles mag doet daar niks aan af.
Als je van mening bent dat het niets met de originele discussie te maken heeft is het me een raadsel waarom je er überhaupt op in gaat. Maar ten eerste is mijn punt niet dat ik windows graag gratis wil hebben, maar dat de linuxgemeenschap zich druk maakt om copyrights terwijl de windowsgemeenschap dat niet doet. En dat staat mij tegen aan de linuxgemeenschap: dat geleuter over copyrights. En ten tweede is het zo dat het geld een reden is om niet terug te gaan naar windows. Het lijkt me toch behoorlijk ontopic om te zeggen dat je niet terug gaat naar windows omdat windows te duur is.

Verwijderd

Euhm, laten we voor alle duidelijkheid stellen dat niet alle windows gebruikers denken zoals meneer hierboven. :|

Ik gebruik wel windows en al m'n windows installaties die ik ooit deed zijn wel legaal (dus te updaten, patchen, enz...) en daar betaal ik dan voor. Ik heb geen goed woord over voor iemand die de software gekraakt gebruikt. Wie er niet voor wil betalen moet maar een alternatief gebruiken, maar niet én windows willen én er niet voor betalen.

Dat linux gebruikers zich daar wel mee bezighouden (hoewel ze daar veel minder reden toe hebben omdat bijna alles oss en freeware is) is misschien omdat ze als computergebruiker beter opgevoed zijn en 'netter' en cleaner proberen te werken, volgens regels afgesproken in de community. En dat vormt de basis van alles, dus daar moet je niet aan tornen.

Ook de redenering dat je zelf wel even zal bepalen wat je er voor over hebt is te belachelijk voor woorden. Ten eerste kan je niet zomaar het prijsaandeel van de software die je niet wil begroten. En zeggen: 'dat en dat wil ik niet' is wel een heel gemakkelijk excuus om te beweren dat je er minder voor over hebt. Ook weer iets typisch Nederlands, ze zullen zelf wel eens bepalen wat het waard is hoor. Dat mag best, maar als het meer kost dan het je waard is geeft dat geen vrijgeleide tot gekraakte software. Bah :r Je gaat toch ook niet naar een bmw dealer om te beweren dat bmw 'all badge' is en dat je die maar voor 60% van de prijs wil krijgen?

Verder is er weer typisch wat windows rants (vaak overdreven om het punt extra in de verf te zetten, wat zo storend is)

Mithras weer: 'er zijn wel 5 vista versies'. Hij had evengoed kunnen zeggen: 'er zijn wel 27 vista versies'. Nee dus, er zijn er 4, en ze zijn wat mij betreft allemaal logisch. Op de windows site staat een mooi overzichtje met wat er wel en niet inzit. Zo is premium er voor de gewone consument, business voor de werkomgeving (met features van ultimate maar zonder mediacenter, uw werknemers hoeven zich op het werk niet ledig te houden met mediacenter dingen) en ultimate voor alle features en de gevorderde gebruiker. Iedereen die hier ook loopt te miepen omdat ze meteen ultimate willen en die veel te duur is zoeken ook alleen maar aandacht, want het merendeel kan prima zonder ultimate. Welke ingesteldheid is dat nu om zonder onderzoek meteen maar het duurste/hoogste/snelste te willen. (software, hardware)

Trouwens, veel linux distro's worden toch ook op de markt gezet met een zekere focus op een bepaalde doelgroep: thuis desktop gebruik, of bedrijfsomgeving, of servers... (in de basis allemaal hetzelfde maar misschien meer toegespitst op bepaalde taken?)

Nog even over de OEM's, ms doet niet moeilijk wat betreft het omwisselen van hardware, dus een beejte normale pc gebruiker kan prima een windows OEM kopen voor 110 euro. Linuxgebruikers zijn vaak cheapskates, maar als het op windows-argumenten aankomt moeten ze ineens elke zes maand een hardware onderdeel vervangen... :? right... En waarom je vier pc's nodig hebt is me ook een raadsel.
Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 15:30:
[...]
maar dat de linuxgemeenschap zich druk maakt om copyrights terwijl de windowsgemeenschap dat niet doet.
Dat is een overblijfsel van een slechte gewoonte die al dateert van windows 3.1 of zo. Slechte opvoeding dus, iedereen meent zomaar dat je software wel even kan kopieren, want software is zo 'abstract' dat het geen geld waard is, itt materiele zaken. Kost veel moeite om die redering eruit te krijgen, vooral bij oudere personen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2007 16:02 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 15:56:
Nog even over de OEM's, ms doet niet moeilijk wat betreft het omwisselen van hardware, dus een beejte normale pc gebruiker kan prima een windows OEM kopen voor 110 euro.
Totdat je moederbord kapot gaat, je dat bord vervangt door exact hetzelfde model en dan toch je Windows niet meer kan activeren en gebruiken. Na een paar belletjes naar Microsoft is het opgelost maar prettig is het niet.
Linuxgebruikers zijn vaak cheapskates, maar als het op windows-argumenten aankomt moeten ze ineens elke zes maand een hardware onderdeel vervangen... :? right... En waarom je vier pc's nodig hebt is me ook een raadsel.
Ik heb 3 PC's (server, workstation, laptop) waar bij elkaar 8 OS-en op draaien. Het gaat dus niet alleen om fysieke hardware.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jack Walsh schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 15:30:
[...]
En dat staat mij tegen aan de linuxgemeenschap: dat geleuter over copyrights. En ten tweede is het zo dat het geld een reden is om niet terug te gaan naar windows. Het lijkt me toch behoorlijk ontopic om te zeggen dat je niet terug gaat naar windows omdat windows te duur is.
De Open Source-community heeft evenveel belang bij het respecteren van copyright als closed source-bedrijven. Ik snap niet over welk 'geleuter' jij het hebt. Heel wat OSS-projecten klagen bedrijven aan (als die niet willen meewerken, goedschiks) omdat ze de copyrightbepalingen van hun producten niet respecteren. Linksys heeft dat aan den lijve ondervonden.

Waar de OSS-community wél principieel over is is de openheid van de code, de kans om ze in te kijken en te wijzigen. Dat is een fundamenteel punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 29-09-2007 20:18 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik denk dat het nu ver genoeg off-topic is gegaan.

De discussie gaat over de redenen die mensen hebben om na het proberen van Linux toch weer terug te gaan naar Windows.
Licenciemodellen en loze opmerkingen als "het is nog niet klaar voor de desktop" passen niet in de discussie.
Dus lets go back to the topic at hand :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben in de tussentijd ook nog lekker aan het pielen geweest met mijn wireless kaartjes.
Aangezien er drivers beschikbaar zijn en ze dus zouden moeten werken leek het me wel leuk om voor de laatste keer de uitdaging nog een keer aan te gaan om die drivers werkend te krijgen. Ik laat me immers niet kisten he ;)
Net werkkaartje die ondersteunt werd door linux in de pc gepropt (realtek 8139 dingetje) en utp kabel uit de mottenballen gehaald en ubuntu geinstalleerd.
Drivers van Ralink binnengehald (voor mijn wifi kaart dus) en lezen maar. Readme opengezet en stap voor stap alles gedaan wat er in de readme file stond. De drivers gecompiled, de drivers geinstalleerd, via modprobe aangebracht, de kaart aan het netwerkgedeelte van linux gehangen zodat ie via if en iwconfig te benaderen was en alles zag er zonnig uit :P TOTDAT ik ging scannen op wireless netwerken.
Toen herinnerde ik me weer waarom ik vorige keer de neiging had de pc uit het raam te smijten, want zover was ik vorige keer ook. Kaart is geinstalleerd, de firmware staat op de juiste plaats, alles LIJKT te werken maar hij doet gewoon he-le-maal niks :/ hij zendt niks uit, ontvangt niks.

Goed, op de desktop weer Mandriva gezet (ja sorry, tot nu toe nog steeds de enige distro waar het wel onder werkt) en verder gegaan met de laptop want daar had ik gister óók een probleem mee.

Daar stond mandriva op en wilde gister even een filmpje kijken met mijn vriendin, dus ik hang mijn beamer aan de vga aansluiting vd laptop, stel de laptop op externe monitor in en start de laptop op.
Begin gaat goed, bootscherm ed loopt via de beamer, TOT het systeem X windows opstart , dan schakelt ie doodleuk weer over naar mijn laptopscherm |:( nog zitten klieren met de ati drivers en instellingen en via aticonfig had ik uiteindelijk beide schermen werkend alleen werkte de overlay niet op scherm 2 (de beamer). érg handig als je een film wilt kijken ja. Ik ben een uur bezig geweest met proberen en toen heb ik uit pure ellende de laptop maar voor ons neergezet en daarop de film gekeken maar ik was flink pissed off. Waarom WERKT zoiets simpels nou niet. Onder windows was het even simpel fn+scherm en hoppa, beeld op de andere monitor uitgang.

Goed, ik denk misschien ligt het aan de installatie dus ik probeer eens een andere distributie (wederom). PClinuxOS wellicht. Werkte prima op de livecd versie (wireless kaart werkte ook) dus waarom ook niet. Ik installeer pclinuxOS en bij de eerste boot: systeem hangt. Fijn, nja goed, opnieuw geinstaleerd, nu boot ie wel door. Ik log in, en ja hoor, alles werkt. Fantastisch. Hm even de 3D desktop aanzetten, o mijn ati kaart staat niet goed geinstalleerd, ik drivers gedownload en geinstalleerd (Inmiddels al routine :') ) , herstart het systeem en ......... de 3D desktop doet het prima _O_ alleen wat schetst mijn verbazing.... mijn DRAADLOZE KAART DOET HET NIET MEER :o :+ :') echt niet te geloven. Ik installeer een driver voor een videokaart en daarna werkt je wifi kaart niet meer :')

En dan lopen linux fans vaak te schelden op MS Windows dat dat zo vaak vage storingen. bugs en driverproblemen heeft :')

Op mijn laptop staat momenteel de installatie van Windows 2000 te draaien en op mijn desktop staat nu mandriva, enige distro die me goed bevalt tot nu toe en vanwege het feit dat ik op mijn desktop niet hoef over te schakelen naar een 2e monitor en de tvout optie niet gebruik.

Ik ben best bereid tijd en moeite te steken in een nieuw / ander OS, ik vind het leuk om ermee te pielen maar helaas, linux laat keer op keer zoveel steken vallen dat het voor mij gewoon een onwerkbaar OS is, nog steeds helaas, ondanks alle dingen die in linux wél heel fijn werken is linux geen blijver op mijn laptop.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Volgens mij is dat geklier met je Ati kaart en 2e uitgang zonder overlay een bekend iets wat ook in de readme staat van de driver. Ik zal het eens nakijken gauw. Ik heb iig op mijn nVidia-kaart dat probleem niet.
[edit]
* There is no support for video playback on the second head in dual head mode. Further details can be found in topic number 737-26985
bron bij Ati
Je WiFi is ws ook een driverprobleem. Ik heb net zo lang lopen kloten met Windows en het op gegeven moment met 2 verschillende kaartjes (1 van Linksys en 1 van Belkin) niet aan de praat gekregen. Absoluut helemaal niet. Een cheapo kaartje van een of ander budgetmerk werkte direct perfect (RAlink chippie). Ik heb dan ook zelf de conclusie maar getrokken dat het niet aan Windows of Linux ligt maar aan de belabberde drivers en software van die fabrikanten. Overigens kun je vooraf wat onderzoek doen, WiFi is gewoon kut wat dat betreft met veel kaartjes, en je kunt vantevoren dus wel redelijk uitzoeken welke kaarten je het beste kunt hebben en welke je moet vermijden. Zelfde met videokaarten: nu nog even nVidia, de drivers zijn nog beter. Over een half jaar kijk ik wel opnieuw, misschien heeft Ati dan zo z'n best gedaan dat ze nVidia achter zich laten qua drivers.

Jouw problemen lijken iig driverproblemen te zijn, en 1 ervan is helemaal geen echt probleem maar een bekende issue waar Ati nog aan werkt om het op te lossen. Het is ook bekend dat Ati's drivers behoorlijk achterlopen, maar ze hebben serieus beterschap belooft. Dat is even afwachten dus. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cyphax op 30-09-2007 11:36 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Cyphax schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:25:
Volgens mij is dat geklier met je Ati kaart en 2e uitgang zonder overlay een bekend iets wat ook in de readme staat van de driver. Ik zal het eens nakijken gauw. Ik heb iig op mijn nVidia-kaart dat probleem niet.
[edit]
* There is no support for video playback on the second head in dual head mode. Further details can be found in topic number 737-26985
bron bij Ati
Je WiFi is ws ook een driverprobleem. Ik heb net zo lang lopen kloten met Windows en het op gegeven moment met 2 verschillende kaartjes (1 van Linksys en 1 van Belkin) niet aan de praat gekregen. Absoluut helemaal niet. Een cheapo kaartje van een of ander budgetmerk werkte direct perfect (RAlink chippie). Ik heb dan ook zelf de conclusie maar getrokken dat het niet aan Windows of Linux ligt maar aan de belabberde drivers en software van die fabrikanten. Overigens kun je vooraf wat onderzoek doen, WiFi is gewoon kut wat dat betreft met veel kaartjes, en je kunt vantevoren dus wel redelijk uitzoeken welke kaarten je het beste kunt hebben en welke je moet vermijden. Zelfde met videokaarten: nu nog even nVidia, de drivers zijn nog beter. Over een half jaar kijk ik wel opnieuw, misschien heeft Ati dan zo z'n best gedaan dat ze nVidia achter zich laten qua drivers.

Jouw problemen lijken iig driverproblemen te zijn, en 1 ervan is helemaal geen echt probleem maar een bekende issue waar Ati nog aan werkt om het op te lossen. Het is ook bekend dat Ati's drivers behoorlijk achterlopen, maar ze hebben serieus beterschap belooft. Dat is even afwachten dus. :)
Het zijn waarschijnlijk beide driver problemen inderdaad, neemt alleen niet weg dat ik daardoor niet in staat ben alles op de computer te doen wat ik gewend ben (en zó hoog zijn mijn eisen toch echt niet, draadloos internetten, msnen, videoclips via de vga uitgang afspelen op mijn beamer, mp3's luisteren en foto's vd camera bekijken en importeren.
als ik dan al bijna de helft niet meer kan doen houdt het toch snel op, of dat nou de schuld van linux of van de fabrikanten is boeit me daarbij niet zoveel :) het werkt voor mij niet. Ook niet na lang tobben.

Draai inmiddels windows2000 op mijn laptop en daar werkt alles wel onder (ok, niks out of the box maar dat lijkt me met een 8 jaar oud OS en een half jaar oude laptop logisch :+ ) maar dat kostte me hoogstens een uurtje voor het hele boeltje draaide.

Maargoed, ik hou de ontwikkelingen van linux in de gaten want het is en blijft gewoon wel een fijn OS. Al vind ik het persoonlijk erg jammer dat veelbelovende OS'en als OS/2 warp en BeOS nooit doorgebroken zijn aangezien die toch wel een heel stuk gebruikersvriendelijker waren.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

OS/2 warp en BeOS
Als je gillend en schreeuwend opgenomen wilt worden in een psychiatrisch ziekenhuis (in den ouden tijden ook wel dolhuis/gekkenhuis genoemd) moet je eens je hardware goed werkend proberen te krijgen op die twee operating systems :+ Voor BeOS kun je je slag slaan met Haiku. Frustratie gegarandeerd :D

Het "ik reken een heel operating system af op een paar brakke/ontbrekende drivers" deel negeer ik maar. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 30-09-2007 13:59 ]

0.0

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:43:
[...]

Het "ik reken een heel operating system af op een paar brakke/ontbrekende drivers" deel negeer ik maar. :)
Het licht niet aan het OS, ok, maar dat neemt natuurlijk nog niet weg dat het fustrerend kan zijn. In z'n post kraakt hij linux ook niet af imo, hij zegt alleen dat hij zijn laptop niet optimaal kan gebruiken onder linux vanwege slechte drivers.
Ik heb hetzelde met de creative xfi ondersteuning. Ubuntu is tof, maar ik baal er van dat ik onder linux geen/slecht gebruik kan maken van mijn kaartje. Gelukkig heb ik mijn onboard-ding nog, dus desondanks gebruik ik meestal ubuntu, maar als ik meerdere driver-issues zou hebben zou ik waarschijnlijk ook minder vaak gebruik maken van Ubuntu.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 14:26 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:23:
Het licht niet aan het OS, ok, maar dat neemt natuurlijk nog niet weg dat het fustrerend kan zijn. In z'n post kraakt hij linux ook niet af imo, hij zegt alleen dat hij zijn laptop niet optimaal kan gebruiken onder linux vanwege slechte drivers.
offtopic:
Ik ging er niet zonder reden niet verder op in ;) Het is natuurlijk heel vervelend als bepaalde hardware niet werkt, maar om dat in dit (toch wel erg negatieve) topic te posten geef je toch bepaalde personen weer voer voor een flame/flamebait.

0.0

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jungian schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:43:
[...]

Als je gillend en schreeuwend opgenomen wilt worden in een psychiatrisch ziekenhuis (in den ouden tijden ook wel dolhuis/gekkenhuis genoemd) moet je eens je hardware goed werkend proberen te krijgen op die twee operating systems :+ Voor BeOS kun je je slag slaan met Haiku. Frustratie gegarandeerd :D

ik zei niet dat ik dat momenteel alternatieven vind aangezien ze allebei al heel wat jaartjes niet meer verder ontwikkeld worden maar het wáren prachtige besturingssystemen waarvan ik het erg jammer vind dat ze niet verder ontwikkeld zijn. :)

Als mijn posts negatief overkomen moet ik er bij vermelden dat ik zeker niet negatief tegenover linux sta maar dat ik vind het wél erg jammer dat er na al die jaren nog steeds driver issues zijn en dingetjes net niet helemaal lekker functioneren waardoor ik mijn pc niet 100% kan gebruiken.

Een besturingssysteem is in de 1e plaats toch een systeem wat mijn hardware aan moet sturen en daarnaast software moet kunnen draaien, en als het daarin niet slaagt dan is het geen geschikt OS voor de betreffende PC.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2007 15:32 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:21:
ik zei niet dat ik dat momenteel alternatieven vind aangezien ze allebei al heel wat jaartjes niet meer verder ontwikkeld worden maar het wáren prachtige besturingssystemen waarvan ik het erg jammer vind dat ze niet verder ontwikkeld zijn. :)
Ik insinueerde dat ook niet hoor ;) Als je alleen ECHT helemaal gek wilt worden van driver issues moet je die twee operating systems echt eens proberen op je huidige hardware :D
Als mijn posts negatief overkomen moet ik er bij vermelden dat ik zeker niet negatief tegenover linux sta maar dat ik vind het wél erg jammer dat er na al die jaren nog steeds driver issues zijn en dingetjes net niet helemaal lekker functioneren waardoor ik mijn pc niet 100% kan gebruiken.
Ik vind jouw post niet persé negatief overkomen, maar het zijn juist posts als de jouwe die andere mensen weer de kans geeft de werkelijkheid (en dus ook jouw woorden) te verdraaien.
Een besturingssysteem is in de 1e plaats toch een systeem wat mijn hardware aan moet sturen en daarnaast software moet kunnen draaien, en als het daarin niet slaagt dan is het geen geschikt OS voor de betreffende PC.
W00t, iemand die nuanceert. *O*

0.0

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:02
Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:51:
[...]

Definieer dan ook meteen even wat "beter" is.
op een beamer aansluiten dat werkt in vista heel simpel pop-up schermpje en klaar

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Victorius737 schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:35:
op een beamer aansluiten dat werkt in vista heel simpel pop-up schermpje en klaar
Hier is het beamer aansluiten, klaar (dus ook geen schermpje) 8)

* Jungian gebruikt dan ook geen eenheidsworsten-distro, zodat hij niet een half jaar hoeft te wachten op verbeteringen.

Vroeger was het een stuk onplezieriger, maar met KDE (die daar een prima instelschermpje voor heeft) kostte het je ook niet meer dan 2 minuten en een wat onpraktische restart van XOrg.

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 30-09-2007 21:50 ]

0.0

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Ja, idd. Iedereen hier die problemen heeft en het aandurft, zou ik toch eens aan willen raden om gentoo te installeren. Weet je er meteen een hoop meer vanaf, zodat problemen makkelijker op te lossen zijn, en gentoo zelf doet niet moeilijk over licenties en patenten ed.

Dan even wat specifieker over ralink: Ralink heeft een tijd geleden drivers ge-opensourced, die zijn ook wat verder ontwikkeld(door rt2x00.serialmonkey.com ). Dit zijn de huidige stabiele drivers, maar deze werken niet samen met wpa_supplicant. Ze hebben wel hun eigen wpa-tooltje. Daarnaast heb je de rt2x00-driver, wat een samenvoeging en verbetering van de oude drivers is. deze werken wel met wpa_supplicant, maar hebben een nieuwe wifi-stack nodig, die pas sinds kernel 2.6.22 in de standaard kernel aanwezig is. Om het nog erger te maken vereisen ze intussen weer (ergens sinds eind aug.) een nieuwere versie van die stack :( . Mijn laptop draait nu trouwens wel goed op die driver(met dus een cvs-versie van eind aug, via een aangepaste ebuild.). Daarvoor heb ik hem meer dan een jaar gebruikt met ndiswrapper.
Ubuntu FF heeft iig de oude drivers aan boord.
Je kunt de wireless-kernel-tree downloaden en bakken, daar wordt-ie in ontwikkeld(staat op serialmonkey hoe), of met een recente kernel(die in gutsy bijv) cvs van max. eind aug. binnentrekken, en die compileren. Gutsy heeft nu trouwens een rt2x00-sources pakketje van 19 feb.
Ja, ik weet het, blijft lastig...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

laurencevde schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 05:02:
Ja, idd. Iedereen hier die problemen heeft en het aandurft, zou ik toch eens aan willen raden om gentoo te installeren. Weet je er meteen een hoop meer vanaf, zodat problemen makkelijker op te lossen zijn, en gentoo zelf doet niet moeilijk over licenties en patenten ed.
Bij Gentoo moet alles zelf gecompileerd worden, lijkt me daarom de minst geschikte vervanger voor windows.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Jack Walsh schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:37:
Bij Gentoo moet alles zelf gecompileerd worden, lijkt me daarom de minst geschikte vervanger voor windows.
Debian: apt-get install <package>
Gentoo: emerge <package>

Voor de gebruiker is er geen verschil, dat compilen doet portage voor je en hoef je dus als gebruiker niet te weten of begrijpen. Het gaat alleen wat langzamer dan een binary package installeren, maar dat is ook het enige wat je ervan merkt.
Ivo schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:52:
Daarna gaan de meeste mensen weer Debian of Ubuntu draaien, omdat dat makkelijker is. Dat neemt niet weg dat je na je Gentoo-ervaring je een stuk prettiger voelt in een willekeurig GNU/Linux-systeem.
100% mee eens. Ik begreep het ook allemaal niet zo best, maar toen probeerde ik Gentoo. Na dat een jaartje of wat gebruikt te hebben draai ik inmiddels wel Ubuntu (gewoon omdat het zo lekker ootb werkt), maar snap ik wel wat er allemaal onder de motorkap gaande is. Bij Windows begrijp ik dat nog steeds niet zo goed als bij Linux en bijgevolg voel ik me meer thuis op een Linux dan op Windows.

Je hebt natuurlijk nog wel de distro specifieke dingen, maar dat is meestal vrij eenvoudig onder de knie te krijgen als je dat wilt. 9 van de 10 keer is het niet eens nodig omdat tegenwoordig overal wel een insteltooltje of menu optie voor is (behalve voor een zinnige xorg.conf, dat schijnt nogal lastig te zijn).

[ Voor 49% gewijzigd door Gerco op 01-10-2007 12:58 ]

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Jack Walsh schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:37:
[...]

Het is ook geen vervanger voor Windows, maar het is wel een zeer geschikte beginnersdistributie die je de meeste krochten van een GNU/Linux-systeem laat zien. Na de installatiegids te hebben gevolgd en waarschijnlijk vaak als een kip zonder kop commando's hebben zitten over tikken en hierna n howto's te hebben gevolgd om alles aan de praat te krijgen begin je de logica te zien van het totale systeem. Dit is iets wat je bij Ubuntu een stuk minder snel zal bereiken. Gentoo is een sprong in het diepe, maar wel een heel leerzame sprong.

Daarna gaan de meeste mensen weer Debian of Ubuntu draaien, omdat dat makkelijker is. Dat neemt niet weg dat je na je Gentoo-ervaring je een stuk prettiger voelt in een willekeurig GNU/Linux-systeem.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gerco schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:49:
Debian: apt-get install <package>
Gentoo: emerge <package>

Voor de gebruiker is er geen verschil, dat compilen doet portage voor je en hoef je dus als gebruiker niet te weten of begrijpen. Het gaat alleen wat langzamer dan een binary package installeren, maar dat is ook het enige wat je ervan merkt.
Ik heb Gentoo nooit gebruikt, maar ik dacht dat ook bij het installeren van het systeem van alles gecompileerd moest worden en dat dat flink lang duurde. Toch een belangrijke reden om Gentoo niet te gebruiken lijkt me.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ivo schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:52:
Het is ook geen vervanger voor Windows, maar het is wel een zeer geschikte beginnersdistributie die je de meeste krochten van een GNU/Linux-systeem laat zien. Na de installatiegids te hebben gevolgd en waarschijnlijk vaak als een kip zonder kop commando's hebben zitten over tikken en hierna n howto's te hebben gevolgd om alles aan de praat te krijgen begin je de logica te zien van het totale systeem. Dit is iets wat je bij Ubuntu een stuk minder snel zal bereiken. Gentoo is een sprong in het diepe, maar wel een heel leerzame sprong.

Dat zou kunnen, maar op zich kun je genoeg ervaring opdoen in andere distro's. Inderdaad zal je met Ubuntu minder snel het totale systeem zien. Ik heb linux geleerd met Slackware en ben daarna overgestapt op Debian, imho twee hele mooie distributies, en vooral Slackware is erg geschikt om linux mee te leren.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Jack Walsh schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:55:
Ik heb Gentoo nooit gebruikt, maar ik dacht dat ook bij het installeren van het systeem van alles gecompileerd moest worden en dat dat flink lang duurde. Toch een belangrijke reden om Gentoo niet te gebruiken lijkt me.
Dat klopt ook, maar dat compileren hoef je je dus niet mee te bemoeien. Als je een stage3 install doet (aanbevolen), hoef je ook "alleen maar" de userdingen zoals X.org, KDE, Gnome etc te compileren. Je bent er nog steeds ettelijke uren aan kwijt, maar je hoeft weinig meer te doen dan wachten. Dat compileren gaat namelijk gewoon vanaf de livecd en ook met emerge. Je zult zelf geen "./configure && make && make install" hoeven intikken.

Als je ervoor kiest om Gentoo te gebruiken, weet je dat je veel geduld moet gaan hebben, zo werkt het systeem nu eenmaal. Wil je dat niet, moet je 1 van de talloze binary distros gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco op 01-10-2007 13:02 ]

Verwijderd

Jack Walsh schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:55:
[...]

Mwah, uurtje heb je je basissysteem wel draaien (wel afhankelijk van je CPU capaciteit). Maar dan heb je wel alleen een command prompt. Wat je daarna wil installeren hangt helemaal van jezelf af. Een volledige Gnome/KDE desktop neemt wat tijd in beslag maar die "emerge" doe je als je naar bed gaat of ergens naar toe moet.

Gentoo was mijn eerste echte linux distro ervaring. Daarvoor wel eens Red Hat 7 geinstalleerd maar dat was nogal click-next. Omdat ik als student toch teveel vrije tijd had ben ik wat diepere water ingesprongen. Gentoo biedt me genoeg controle over wat er op mijn systeem komt. Zo kun je KDE helemaal modulair opbouwen en de overbodige meuk zoals edutainment weglaten. Verder een samba server voor het thuisnetwerk, mysql server + amarok, kaffeine en firefox en ik heb een desktop die alles doet wat ik wil. Upgrades gebeuren gewoon op de achtergrond terwijl ik mijn p0rn aan het bekijken ben :) Windows gebruik ik thuis om te gamen en op mijn werk en daar wil ik het graag bij houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 13:04 ]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
laurencevde schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 05:02:
Mijn laptop draait nu trouwens wel goed op die driver(met dus een cvs-versie van eind aug, via een aangepaste ebuild.). Daarvoor heb ik hem meer dan een jaar gebruikt met ndiswrapper.
hmm nice :)
ik draai die zooi nu ook met ndiswrapper, 64-bit (btw ook een ramp om daar uberhaupt windows drivers voor te vinden die niet in een .exe zaten)
toch maar eens die cvs-versie compilen misschien :)

iRacing Profiel

Verwijderd

frankivo schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:14:
ik draai die zooi nu ook met ndiswrapper, 64-bit (btw ook een ramp om daar uberhaupt windows drivers voor te vinden die niet in een .exe zaten)
Je weet dat je die .exes over het algemeen gewoon kan unzippen he?

Verwijderd

Het is bij mij alweer 3 jaar geleden dat ik begon met linux gebruiken. Eerst beetje proberen en windows steeds midnder gaan gebruiken. Inmiddels wil ik windows al niet meer. Met de goede configuratie is mijn Linux veel sneller maar voordat je de goede configuratie heb is het idd een heel gehengst.
Ik gebruik Debian, die heeft wat mij betreft de meeste mogelijkheden. Distributies als Ubuntu moeten het iedereen naar de zin en hebben dus heel veel features. Dat kost idd bijv. opstarttijd. Je kunt dan wel je pakketbeheer opstarten en alles verwijderen wat je niet nodig hebben, wedden dat je computer sneller wordt.
Als iets niet werkt heb ik altijd de ervaring dat je net zolang moet prutsen tot je het uiteindelijk aan de gang krijgt. Bij WLAN met WPA kostte me dat mijn zaterdagmiddag, maar het werkt sindsdien altijd en zonder problemen (linux voordeeltje, bij windows werkt het vaak meteen maar nooit echt goed ;)). En er wordt altijd hard ontwikkeld in de linux wereld. Je kunt er van opaan dat bij de distributies van volgend jaar alle draadloze hardware met wpa en al probleemloos out-of-the-box ondersteund wordt.

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:27:

Als iets niet werkt heb ik altijd de ervaring dat je net zolang moet prutsen tot je het uiteindelijk aan de gang krijgt. Bij WLAN met WPA kostte me dat mijn zaterdagmiddag, maar het werkt sindsdien altijd en zonder problemen (linux voordeeltje, bij windows werkt het vaak meteen maar nooit echt goed ;)). En er wordt altijd hard ontwikkeld in de linux wereld. Je kunt er van opaan dat bij de distributies van volgend jaar alle draadloze hardware met wpa en al probleemloos out-of-the-box ondersteund wordt.
Eerst zien dan geloven ;) Net als de 3d-videokaart ondersteuning trouwens.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 05:46:
[...]

Je weet dat je die .exes over het algemeen gewoon kan unzippen he?
yep.. maar dat lukte totaal niet
unzip/unrar/unshield en nog een aantal geprobeerd

iRacing Profiel

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na het een flink aantal maanden geprobeerd te hebben vrees ik dat ik ook terug ga naar XP :'(

Ondanks dat het vreselijk mooi is, by far het mooiste OS wat er is, grafisch, is er 1 grote handicap en dat is het gebrek aan een fatsoenlijke Media Center.

LinuxMCE is om van te huilen, Elisa is nog te jong en voor MythTV moet je een diploma bij MIT hebben om het te kunnen gebruiken.

Heel erg jammer allemaal, want ik heb echt heerlijk genoten van Ubuntu. En het gemak van installeren, de snelheid, noem maar op.

Maarja, als ik niet normaal mijn media af kan spelen houdt het op.

Mijn enige hoop op dit moment is de Xbox Media Center, als dat goed uitpakt kom ik wel weer terug naar Linux :)

Wel heerlijke ironie als dat het geval is, de Xbox Media Center als enige fatsoenlijke Media Center voor Linux :P

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 21-10-2007 22:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de laatste 2 reacties verwijderd, post iets constructiefs of post gewoon niet
edit:
Maak daar maar 3 van, dankjewel Jungian

[ Voor 21% gewijzigd door blaataaps op 21-10-2007 22:46 ]

• mithras
  • Niet online
anandus schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:08:
Maarja, als ik niet normaal mijn media af kan spelen houdt het op.
Wat is het probleem dan om media via de gebruikelijke wegen af te spelen? Totem, VLC, all kinds of music players (van Rhythmbox tot Banshee) en F-Spot?

Tenzij je een pc hebt die echt alleen media center is. Ja, dan kan je beter geen Ubuntu nemen, maar dat kon ik je van tevoren al aanraden :p Verder als desktop pc met mogelijkheden om media af te spelen, daar is Ubuntu een prima kandidaat :)

• anandus
  • Niet online
mithras schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:46:
[...]
Wat is het probleem dan om media via de gebruikelijke wegen af te spelen? Totem, VLC, all kinds of music players (van Rhythmbox tot Banshee) en F-Spot?

Tenzij je een pc hebt die echt alleen media center is. Ja, dan kan je beter geen Ubuntu nemen, maar dat kon ik je van tevoren al aanraden :p Verder als desktop pc met mogelijkheden om media af te spelen, daar is Ubuntu een prima kandidaat :)
Nou, mijn computer heeft een dubbele functie. Gewoon als computer (internet, chat, werk) en tegelijk ook mediacenter voor in de huiskamer (vriendin die tegelijk film kijkt bijv.).

En dat simultaan krijgen dat wilde maar niet lekker werken, ik had een beetje, het een of het ander gevoel.
Plus was het configureren nogal hard werk.

Maar je hebt gelijk, meer dan genoeg mediaspelers, dat was het probleem niet (en vooral Exaile vond ik heel fijn werken).

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 21-10-2007 22:55 ]

• mithras
  • Niet online
Ach, dan heb je imho nog wel meer gelijk. "Media speler" en "Dual screen" (tegelijk video kijken en chatten) zijn twee lastige dingen, samen nogal onmogelijk lijkt me. Maar dit is geen vaarwel hoor anandus, het is een Tot ziens! ;)

Verwijderd

Wacht maar tot Canonical Elisa gaat inlijven bij Ubuntu. :9 Dat heeft echt de mogelijkheid om de beste media-center software ter wereld te worden. (OK, het is een dikke rip-off van OSX's media center, maar wat goed werkt, werkt niet slecht :P)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2007 23:08 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Als ze font rendering ala Mplayer in het video-onderdeel stoppen misschien. Dan zou het maarliefst de tweede mediaplayer voor Unices en Unix-likes zijn waarmee je degelijk je legaal verkregen ( :7 ) fansubs en films kunt afspelen (sinds enige tijd betrekt Mplayer er ook fontconfig bij, zodat hij bij ontbrekende fonts een geschikte vervanger zoekt). Ik kan me voorstellen dat dat een behoorlijke afknapper kan zijn voor een non-Mplayer gebruiker.

0.0

• anandus
  • Niet online
mithras schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:57:
Ach, dan heb je imho nog wel meer gelijk. "Media speler" en "Dual screen" (tegelijk video kijken en chatten) zijn twee lastige dingen, samen nogal onmogelijk lijkt me. Maar dit is geen vaarwel hoor anandus, het is een Tot ziens! ;)
Daar heb ik ook alle vertrouwen in, hoor ;)

Het is op dit moment een noodzakelijk kwaad, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat tegen de tijd dat het 8.10 is ik weer terug ben ;)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb persoonlijk geen reden om weer terug te gaan. Laat het er gewoon definitief op staan. Boot standaard naar Ubuntu en alleen voor games ga ik terug naar windows en sommige programma's die het gewoon niet doen onder linux of wine.

Heb niks tegen windows of de gebruikers. Ben zelf een zeer tevreden windows gebruiker, maar wilde gewoon es wat anders.

Ik kan me ook niet vinden in de vele argumenten tegen Linux. Ja in het begin is het gewoon kut, maar dat is vooral als je hardware het niet doet. Dan weet je echt niet waar je moet beginnen. Na 3 dagen frustratie zonder netwerkkaart, videokaart en geluid had ik het ook wel bijna gehad. Ik dacht: ik wacht nog op gutsy en dan kijk ik wel es, maar werd toch redelijk enthousiast toen het allemaal toch al begon te lukken en heb het toen zelfs nog allemaal opgelost voordat Gutsy er was. Helaas heb ik ook het moment moeten meemaken dat bij het instellen van mijn videokaartdriver iets niet goed was gegaan. En dan word je dus in een console geplempt. Ja dan sta je met je bek vol tanden. ls weet ik nog wel en dat je dir ook kunt gebruiken, en met Tab krijg je een lijst van 2160 mogelijkheden, en cd weet ik nog uit dos, maar dan houdt het toch echt op, en daar zit je dan naar die knipperende cursor te kijken. Dat is echt NIET gebruiksvriendelijk. Weet jij veel dat je dan een xorg.conf file moet gaan editen in weet ik veel welke van de tienduizend directories op je harddisk. Ik weet nog die keer dat ik met VIM een bestand had geopend, maar dat ik moest rebooten omdat ik niet wist hoe je VIM afsloot 8)7. Toen een keertje alle afsluitcombinaties van oude dosspellen geprobeerd en daar zat er dan eentje tussen.

Als het eenmaal werkt, werkt het imo prettiger(en wat dat betreft is dat de definitie van gebruiksvriendelijkheid, hoewel je daar over kunt discussiëren). Je kunt veel dingen instellen en ikzelf ben gek op sneltoetsen en vind de desktop effecten ook best mooi en vooral de meerdere desktops heel handig(nu heeft Vista dat ook gejat meen ik, maar ik heb geen Vista en hoor dat dat sloom is en ik heb een hekel aan sloom). Moet wel toegeven dat ik tot nu toe nog niet veel anders heb gedaan op de pc dan internetten en msn-en. Spellen gaat natuurlijk niet, maar ik ben toch niet echt een die hard gamer, hoewel ik de hardware er wel voor heb en het best leuk zou vinden als ze zouden werken.

Wat betreft hardware ging het gelukkig allemaal goed en kan ik ook lekker tv kijken, hoewel ik Dscaler een beduidend beter programma vind dan tvtime. Alle hardware werkt gewoon, wat wel zo prettig is, dus dat is geen reden om terug te gaan voor mij.

Wat ik ook geniaal vind is de pakkettenmanager. Omdat alles gratis is, mag je alles gewoon downloaden, dus waarom niet een gigantische lijst bijhouden van alle software. Echt super! Zelf heb ik altijd al gezegd: als ik software op windows wil installeren, dan wil ik me niet bezig houden met partities en mappen etc, ik wil gewoon zeggen: het is een game/programma/film of noem maar op, en het OS moet dan maar uitzoeken waar het gezet wordt. Zo gebeurt het ook in Linux, maar dan wordt het al zelf ingedeeld in een betreffende groep software.Het lijkt er ook op dat de pakkettenbeheerder een stuk netter is dan Windows, dus niet als je veel software installt en uninstallt, dat je windows map ineens 3 keer zo groot is als toen je windows erop zetten. Daar heb ik me altijd al aan geërgerd: de shared dll's die blijven staan voor het geval dat, wat nooit komt. Weg met die rommel.

Feisty startte bij mij wel 2 keer zo traag als XP op, en sloot 4 keer zo traag af. Gutsy is nog maar marginaal trager bij boot en afsluiten gaat nog maar 2 keer zo traag als XP.

Wat me wel stoort is de Stand by problemen. In Feisty werkte dat al niet, en in Gutsy ook niet. Pauzestand zorgt voor een rits errors en leidt tot harde reset, en slaapstand doet het wel, maar zodra de pc weer aangezet wordt, boot deze helemaal opnieuw op. Zelf heb ik de neiging om de pc de hele dag in S3 te laten staan, zodat als ik effe snel weer wat moet doen, ik binnen 10 seconden weer in het OS zit. In Ubuntu lukt dit dus niet, dus elke keer weer booten.

Wat verder in het gebruik nog irritant is, is de gebrekkige support voor streaming van Samba shares. Als je zoals ik een download server hebt waar al je films en series op staan, dan is het echt geen optie om elke keer files te gaan kopiëren. Nu werken veel files in Totem wel streaming, maar mkv files speelt deze niet af, en dat doe ik het liefste in VLC vanwege de instelopties. Nu heb ik recentelijk uitgevogeld dat als je de file kopieert en dan plakt in het openen scherm van VLC, de file ook streamt, maar ideaal is dit niet. En de toch nog gebrekkige rar ondersteuning. Veel files die je downloadt van internet zijn in rar's. Maar misschien heb ik nog niet het goede programma ervoor gevonden.

Trouwens de uitspraken over BeOS zijn een beetje overdreven, dat werkt al best heel aardig. Frustrerend misschien omdat veel software ontbreekt en ook redelijk vaak crasht, maar dat is echt een hobby OS, dus dan moet je niet verwachten dat het echt een desktopvervanger is.

[ Voor 20% gewijzigd door REDFISH op 22-10-2007 00:45 ]

Verwijderd

Het matroska-formaat wordt gewoon ondersteund door Totem. Ik speel hier op dit moment een (mkv) aflevering van de serie Drive via een SMB-share van m'n fileserver. Streaming is technisch ook niets anders dan een gewone filetransfer.

Als je trouwens wilt dat een smb-share door elk programma geopend kan worden, moet je het eens mounten in een directory. Dan kan je het gewoon met een unix-pad benaderen. Maarja, waarom niet gewoon NFS? Waarom zou je een Windows-protocol gebruiken voor een Linux-Linux connectie?

M'n pc boot sinds Gutsy in 25 seconden. In Feisty was dat iets meer dan 30 seconden. (AMD 4000+, 1GB RAM)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 00:41 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Dan doe ik hier ook maar m'n verhaaltje.

Ik ben heel positief over linux - maar (ja, je voelt hem wel aankomen) zeker bij ubuntu komt elke keer toch weer de gedachte op 'sjemig, wat een slap aftreksel van windows zeg!'. Allerlei zaken in Ubuntu zijn aftreksels van windows, maar dan op een slechte manier, of een onhandige manier. Zeker als beginnend gebruiker van linux, en 'poweruser' of hier je dat ook wilt noemen in windows, loop je daar direct tegenaan.

Linux is heel ver gekomen door de jaren heen, zeker veel verder dan windows in dezelfde tijd. Toch vind ik het niet gerechtvaardigd om te zeggen dat windows xp 'oud' of 'versleten' is - integendeel, het is robuust en beproefd. Vrijwel iedereen kan ermee omgaan en alle quirks kent men inmiddels wel. Dat is een groot argument tegen Vista. Nieuw is in de wereld van OSen niet bepaald gelijk aan 'goed'. Meer ontopic - ik kende linux tot voor kort nog van een jaar of 7 geleden - mandrake, connectiva, red hat en suse waren toen de grote namen, samen met freebsd en hp/ux in het unixgebied. Dat waren ronduit ingewikkelde en ridicuul incompatible besturingssystemen die het leven voor de computergebruiker alleen maar moeilijker maakten. Het was vrij, open source, gratis en een geweldig speeltje, maar niet een omgeving waarin je productief kunt zijn.

Daar komt mijn argument aan. Ik ben *niet* productief in ubuntu. Ik ben werkelijk vol lof over alles wat vroeger zo vreselijk mis ging - installatie en operatie. Het start snel op (uiteraard lang niet zo snel als windows, maar er is gewoon niks dat sneller start dan windows met vergelijkbare compatability en gebruiksmogelijkheden) en installatie is werkelijk een *eitje*. Ik vind het makkelijker installeren dan windows, en zeker duidelijker en beter configureerbaar. Ik krijg ubuntu op werkelijk elke computer in minder dan een uur, inclusief ext3 partitie aanmaken. Erg imposant.

Maar dan kom je in de shell. Het ziet er allereerst niet bepaald naar uit dat dit is bedoeld voor power users. Het is een snoepjesinterface - nog erger dan de standaardinterfaces van os x, windows xp en vista. Duidelijk geent op de beginnende linuxgebruiker/computergebruiker. En dan - iets dat ik altijd graag wil kunnen doen is, ik noem maar wat, browsen door mijn bestanden. Ik start file explorer op en ik wil kijken hoe groot iets is. 104 items.

104 items. Hoeveel megabyte is dat? Wie kan mij de conversie-units daarvoor geven?

De rootmappen zijn maar liefst ... groot. Wat is ...? Wat heb ik hier in vredesnaam aan? In windows kan ik in één oogopslag zien hoe mijn bestandssysteem er volledig voor staat, en welke plug and play apparaten er geinstalleerd zijn op mijn hoofdsysteem. Ik weet dat posix anders werkt, maar dit is onlogisch voor mij.

Dan wil ik wel graag weten hoe de health van mijn schijf ervoor staat. Uiteraard niks te vinden in de administrative tools. Als ik google op 'disk diagnostics' of 'smart utility' (als in s.m.a.r.t. dus) vind ik in de eerste, ruwweg, 5 pagina's alleen maar windowsprogramma's. Er zitten niet bijvoorbeeld standaard links in ubuntu naar verzamelsites voor linuxsoftware. Aan de ene kant ziet alles er dus heel lief uit, maar je hebt wel degelijk heel geavanceerde kennis nodig om *iets* nuttigs te kunnen doen, *iets* productiefs, in ubuntu. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om zonder me een paar uur druk te maken noemenswaardige productiviteit uit mn computer te halen met ubuntu. Frustratie volgt, en mn harddisk is momenteel weer netjes geformatteerd naar NTFS met een schone windows xp sp2 repack 2006.

Wat dat betreft is ubuntu overrated. Zelfs damn! small linux is beter uitgerust. Granted, er zitten geen 25 games standaard in, maar wel écht nuttige software en volledige desktop-based diagnostics. Knoppix ook, en fedora is een echte koning op het gebied van productiviteit. Maar het is te laat (vroeg) om nog verder te schrijven, ik ga eerst eens slapen, en later weer verder typen aan mijn lijnluux avonturen. Alt-F4, winkey, up, enter, enter en mn pc staat uit. Heerlijk, die productieve OSes...

Verwijderd

ssj3gohan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 00:44:
Maar dan kom je in de shell. Het ziet er allereerst niet bepaald naar uit dat dit is bedoeld voor power users. Het is een snoepjesinterface - nog erger dan de standaardinterfaces van os x, windows xp en vista. Duidelijk geent op de beginnende linuxgebruiker/computergebruiker. En dan - iets dat ik altijd graag wil kunnen doen is, ik noem maar wat, browsen door mijn bestanden. Ik start file explorer op en ik wil kijken hoe groot iets is. 104 items.

104 items. Hoeveel megabyte is dat? Wie kan mij de conversie-units daarvoor geven?
Dit doet Windows ook. En dat heeft een reden: het kost onwijs veel processorkracht om van elke map de grootte te gaan uitrekenen.

Ook grappig dat je het een snoepjesinterface noemt... veel mensen vinden Gnome juist een beetje saai.
Wat dat betreft is ubuntu overrated. Zelfs damn! small linux is beter uitgerust. Granted, er zitten geen 25 games standaard in, maar wel écht nuttige software en volledige desktop-based diagnostics. Knoppix ook, en fedora is een echte koning op het gebied van productiviteit. Maar het is te laat (vroeg) om nog verder te schrijven, ik ga eerst eens slapen, en later weer verder typen aan mijn lijnluux avonturen. Alt-F4, winkey, up, enter, enter en mn pc staat uit. Heerlijk, die productieve OSes...
Ctrl-Alt-Del, Alt-S en je pc staat uit met Ubuntu. En als je wilt muizen: klik op de rooie exit-knop en klik dan op Shut Down.

Ubuntu heeft standaard weinig programma's geïnstalleerd. Dat heeft een reden: als je
[list]
• 2 tekst-editors,
• 3 videoplayers,
• 4 audioplayers,
• 5 netwerk-utilities,
• 6 office-varianten,
• 7 image-editors,
• 8 IDEs,
• 9 browsers,
• 10 databases,
• 11 CAD-programma's,
• 12 CPU-monitors,
• 13 terminal-emulators,
• 14 mailclients,
• 15 harddisk-utilities,
• 16 webservers,
• 17 torrentclients,
• 18 IDEs,
• 19 windowmanagers en
• 20 window-decorators
in je menu hebt, dan weet je niet meer waarmee je je productieve dag moet gaan beginnen. Bovendien vindt m'n moeder het dan maar een eng menu met al die technische termen waar ze nog nooit van gehoord heeft. Ze wil gewoon een mailtje sturen. Als ze zich afvraagt waarmee ze het best JSP-bestanden kan editen kan ze wel even in Synaptic gaan zoeken, en eventueel zelfs op internet.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 01:08 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ssj3gohan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 00:44:
Dan doe ik hier ook maar m'n verhaaltje.

Ik ben heel positief over linux - maar (ja, je voelt hem wel aankomen) zeker bij ubuntu komt elke keer toch weer de gedachte op 'sjemig, wat een slap aftreksel van windows zeg!'. Allerlei zaken in Ubuntu zijn aftreksels van windows, maar dan op een slechte manier, of een onhandige manier. Zeker als beginnend gebruiker van linux, en 'poweruser' of hier je dat ook wilt noemen in windows, loop je daar direct tegenaan.
Als ik nou zou vragen naar voorbeelden, ga ik dan voorbeelden krijgen waarvan je ook kan zeggen dat Microsoft ze heeft gejat van andere bestaande OS'en toen ze het in (waarschijnlijk) Windows 95 implementeerde?
Linux is heel ver gekomen door de jaren heen, zeker veel verder dan windows in dezelfde tijd. Toch vind ik het niet gerechtvaardigd om te zeggen dat windows xp 'oud' of 'versleten' is - integendeel, het is robuust en beproefd. Vrijwel iedereen kan ermee omgaan en alle quirks kent men inmiddels wel. Dat is een groot argument tegen Vista. Nieuw is in de wereld van OSen niet bepaald gelijk aan 'goed'.
Dat merk je over het algemeen inderdaad; XP is nog populairder dan Vista nu om dit soort redenen. Maar heb je zelf bijv. Vista ook een kans gegeven? Natuurlijk is dat lastig omdat je dan aardig wat centen neer moet tellen.
Meer ontopic - ik kende linux tot voor kort nog van een jaar of 7 geleden - mandrake, connectiva, red hat en suse waren toen de grote namen, samen met freebsd en hp/ux in het unixgebied. Dat waren ronduit ingewikkelde en ridicuul incompatible besturingssystemen die het leven voor de computergebruiker alleen maar moeilijker maakten. Het was vrij, open source, gratis en een geweldig speeltje, maar niet een omgeving waarin je productief kunt zijn.
Wat is "productief" hier eigenlijk?
Daar komt mijn argument aan. Ik ben *niet* productief in ubuntu. [..]

Hehe. Je kunt een keer op ctrl-a drukken, maar je wilt het net als in Windows hebben begrijp ik.
De rootmappen zijn maar liefst ... groot. Wat is ...? Wat heb ik hier in vredesnaam aan? In windows kan ik in één oogopslag zien hoe mijn bestandssysteem er volledig voor staat, en welke plug and play apparaten er geinstalleerd zijn op mijn hoofdsysteem. Ik weet dat posix anders werkt, maar dit is onlogisch voor mij.
Dat heeft niets te maken met posix. :)
Wat voor plug and play-apparaten bedoel je? Er zit onder System -> Preferences een overzicht genaamd Hardware Information. Overzichtelijk is ie niet, maar uitgebreid weer wel.
Dan wil ik wel graag weten hoe de health van mijn schijf ervoor staat. Uiteraard niks te vinden in de administrative tools. Als ik google op 'disk diagnostics' of 'smart utility' (als in s.m.a.r.t. dus) vind ik in de eerste, ruwweg, 5 pagina's alleen maar windowsprogramma's. Er zitten niet bijvoorbeeld standaard links in ubuntu naar verzamelsites voor linuxsoftware.
Zet er voor de gein de volgende keer maar eens "Ubuntu" bij in Google, dan moet je toch wel relevante links krijgen. :)
Aan de ene kant ziet alles er dus heel lief uit, maar je hebt wel degelijk heel geavanceerde kennis nodig om *iets* nuttigs te kunnen doen, *iets* productiefs, in ubuntu. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om zonder me een paar uur druk te maken noemenswaardige productiviteit uit mn computer te halen met ubuntu. Frustratie volgt, en mn harddisk is momenteel weer netjes geformatteerd naar NTFS met een schone windows xp sp2 repack 2006.
Vooralsnog snap ik nog steeds niets van je post. Je hebt het over dat je niet productief kan zijn in Ubuntu, en dan volgen er klachten over "hoeveel ruimte heb ik nog beschikbaar?", hetgeen je met df -h in een console toch heel duidelijk voor je neus krijgt. Evenwel snap ik niet wat dat met productiviteit te maken heeft en je geeft ook geen relevante voorbeelden. Ik als poweruser werk graag met Gnome en zie geen problemen. Sommige dingen zijn niet zo mooi opgelost als ik zou willen, maar er is prima omheen te werken. Wat ik graag doe is bijvoorbeeld tekstverwerken (OpenOffice.org), een spreadsheetje maken (OpenOffice.org), internetten (Firefox), e-mailen (Evolution), films kijken (Totem), muziek luisteren (Rythmbox) en af en toe een spelletje. Dit alles kan met een standaardinstallatie, hoef ik nieteens software voor bij te installeren (afgezien van bijv. een codec, dat gaat automatisch verder).

Maarre, even iets anders: heb je weleens gehoord van KUbuntu? Al je kritiek gaat over de interface: niet mooi, te simpel, etcetera. Over smaak valt echt niet te twisten, er zijn wel meer mensen die Gnome niet fijn vinden, daarom is het fijn dat er keuze is: KUbuntu komt met een _compleet_ andere interface, namelijk KDE. Over het algemeen wordt KDE als geschikter voor een poweruser geprofileerd, dus probeer dat eens zou ik zeggen.
Wat dat betreft is ubuntu overrated. Zelfs damn! small linux is beter uitgerust. Granted, er
zitten geen 25 games standaard in, maar wel écht nuttige software en volledige desktop-based diagnostics. Knoppix ook, en fedora is een echte koning op het gebied van productiviteit. Maar het is te laat (vroeg) om nog verder te schrijven, ik ga eerst eens slapen, en later weer verder typen aan mijn lijnluux avonturen. Alt-F4, winkey, up, enter, enter en mn pc staat uit. Heerlijk, die productieve OSes...
Hadden ze maar een manier gemaakt om software in Ubuntu te installeren. Dat is wel iets voor de volgende versie! Ze zouden dan in het Applications menu onderaan iets kunnen zetten. Wellicht zouden ze het "Add/remove..." kunnen noemen en er een applicatie van maken waarmee je software kan uitkiezen uit een lijst, die je met een druk op de knop kan installeren. :P

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 01:05:
[...]

Dit doet Windows ook. En dat heeft een reden: het kost onwijs veel processorkracht om van elke map de grootte te gaan uitrekenen.

Ook grappig dat je het een snoepjesinterface noemt... veel mensen vinden Gnome juist een beetje saai.

[...]

Ctrl-Alt-Del, Alt-S en je pc staat uit met Ubuntu.

Ubuntu heeft standaard weinig programma's geïnstalleerd. Dat heeft een reden: als je
[list]
• 2 tekst-editors,
• 3 videoplayers,
• 4 audioplayers,
• 5 netwerk-utilities,
• 6 office-varianten,
• 7 image-editors,
• 8 IDEs,
• 9 browsers,
• 10 databases,
• 11 CAD-programma's,
• 12 CPU-monitors,
• 13 terminal-emulators,
• 14 mailclients,
• 15 harddisk-utilities,
• 16 webservers,
• 17 torrentclients,
• 18 IDEs,
• 19 windowmanagers en
• 20 window-decorators
in je menu hebt, dan weet je niet meer waarmee je je productieve dag moet gaan beginnen. Bovendien vindt m'n moeder het dan maar een eng menu met al die technische termen waar ze nog nooit van gehoord heeft. Ze wil gewoon een mailtje sturen. Als ze zich afvraagt waarmee ze het best JSP-bestanden kan editen kan ze wel even in Synaptic gaan zoeken, en eventueel zelfs op internet.
Nou, processorkracht om vijftigduizend getalletjes bij elkaar op te tellen denk ik niet :) zal eerder de hdd wat tijd kosten, maar een geindexeerd besturingssysteem als ext3 heeft hier geen enkele problemen mee. Ik snap niet waarom het er niet gewoon standaard in zit.

En je moeder kan ongetwijfeld prima overweg met een computer waar je alleen een mailtje van hoeft te versturen, maar ik wil wel wat meer ;). Een startmenu valt prima te reduceren tot wat je daadwerkelijk dagelijks gebruikt, de rest kan dan lekker in een menuutje 'de rest' oid. Dan ben je juist heel productief. Ziehier het wonder van useful reduction:

Afbeeldingslocatie: http://www.postimage.org/aVeBAo9.jpg

Niks negatiefs over ubuntu, maar ook niets positiefs. Het is al een hele stap voorwaarts ten opzichte van zoiets als os x of vista, maar voor iemand die zo gewend is aan xp is het een hele lastige overstap die gepaard gaat met veel frustratie. Sowieso is het 'no-nonsense'-besturingssysteem een uitstervend ras. Volgens mij kun je vanaf volgend jaar gewoon niet meer om de istacks, intelligent explorers, tabbed browsing en welke andere modetermen en onnodige ingewikkeldisatie men toch ook maar niet bedenkt. Inclusief ubuntu - in mijn ogen een besturingssysteem dat voor de beginnende gebruiker productiviteit voor looks inruilt.

• REDFISH

REDFISH

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 00:33:
Het matroska-formaat wordt gewoon ondersteund door Totem. Ik speel hier op dit moment een (mkv) aflevering van de serie Drive via een SMB-share van m'n fileserver. Streaming is technisch ook niets anders dan een gewone filetransfer.

Als je trouwens wilt dat een smb-share door elk programma geopend kan worden, moet je het eens mounten in een directory. Dan kan je het gewoon met een unix-pad benaderen. Maarja, waarom niet gewoon NFS? Waarom zou je een Windows-protocol gebruiken voor een Linux-Linux connectie?

M'n pc boot sinds Gutsy in 25 seconden. In Feisty was dat iets meer dan 30 seconden. (AMD 4000+, 1GB RAM)
Om de een of andere reden gaan mkv's met VC1 of H264 codec bij mij niet goed in totem, stottert en is niet te kijken. Ik weet dat streaming niets anders is dan gewone filetransfer, maar bij streaming kun je kijken terwijl het gekopiëerd wordt, scheelt toch weer een kwartiertje bij sommige files(als ik nu een gigabit netwerk had dan boeide het me niet zoveel, maar om nu 100 euro eraan uit te geven...).

Dat mounten in directory had ik gelezen, maar heb ik nog niet uitgevogeld, ik had wel op een forum gelezen dat dit voor VLC niet uitmaakte, werkte nog steeds niet.

En niet NFS omdat mijn download server een XP machine is met NTFS. Kan ik op zich vervangen door linux met Lampp, maar het draait nu prima en heb geen zin om daar weer een dag aan te besteden.
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 01:05:
[...]

Weergeven van mapgrootte...

[...]
Dit valt best mee, foldersize service voor windows was best snel, behalve als je mappen van 5 GB met veel files ging bekijken, maar dan nog kreeg je een aardige schatting binnen een paar seconden.
Het lag inderdaad zoals al gezegd vooral aan je harddisk.

Vroeger vond ik KDE ook beter werken en uitzien dan GNOME, nu nog niet veel zin gehad om weer een hele distro erop te zetten (geen partities meer vrij), en vind het wel best. KDE kwam altijd wat commerciëler over en GNOME meer zakelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door REDFISH op 22-10-2007 01:30 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ssj3gohan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 01:17:
[...]

Nou, processorkracht om vijftigduizend getalletjes bij elkaar op te tellen denk ik niet :) zal eerder de hdd wat tijd kosten, maar een geindexeerd besturingssysteem als ext3 heeft hier geen enkele problemen mee. Ik snap niet waarom het er niet gewoon standaard in zit.
Ik denk echt dat de meeste mensen het niet zo boeiend vinden. En dat ze het daarom standaard niet zo hebben gedaan.
En je moeder kan ongetwijfeld prima overweg met een computer waar je alleen een mailtje van hoeft te versturen, maar ik wil wel wat meer ;). Een startmenu valt prima te reduceren tot wat je daadwerkelijk dagelijks gebruikt, de rest kan dan lekker in een menuutje 'de rest' oid. Dan ben je juist heel productief. Ziehier het wonder van useful reduction:
In Ubuntu ben je toch net zoveel klikken weg van je applicaties. Je moet in Windows eerst op start klikken, dan op all applications en dan je applicatie. In Ubuntu is dat dan Applications, juiste submenu en klikken maar. In beide gevallen zijn dat er 3. Je kunt ook gebruik maken van de quick-launch-achtige panel naast je menu. Windows komt standaard ook niet zoals in jouw screenshot, daar heb je wat voor moeten doen. Geldt ook voor Ubuntu. Een verse Ubuntu vergelijken met de door jou op maat gemaakte Windows is ook niet erg eerlijk.
Sowieso is het 'no-nonsense'-besturingssysteem een uitstervend ras. Volgens mij kun je vanaf volgend jaar gewoon niet meer om de istacks, intelligent explorers, tabbed browsing en welke andere modetermen en onnodige ingewikkeldisatie men toch ook maar niet bedenkt. Inclusief ubuntu - in mijn ogen een besturingssysteem dat voor de beginnende gebruiker productiviteit voor looks inruilt.
Een tijd geleden was ik het hier zonder meer mee eens geweest. Ik heb wel gemerkt dat als je jezelf een week de tijd geeft om eraan te wennen, dat dat soort dingen eigenlijk toch wel handig zijn. Maargoed, niet in eerste instantie. Ik had dat ook met dat nieuwe start-menu van XP. Ik moest er niets van hebben, dat onding. Nog steeds niet, trouwens, maargoed, het idee is aardig. :+

• REDFISH

REDFISH

Moet zeggen dat ik zelf na 2 weken tabbed browsen nog altijd niet helemaal om ben. Vond het altijd zo makkelijk in Windows dat ik gewoon zonder te kijken met de muis naar rechtsboven kon gaan en dan klikken, en dan was het window weg. Nu heb ik een nieuwe muis met een sluit knop erop, dat werkte nog sneller in IE6, hij werkt onder Ubuntu ook maar met FF ga je dan altijd alle tabs afsluiten en dat is niet de bedoeling, en in zoń geval is een sneltoets weer trager, dus ik ben nog niet om :) Kwestie van gewoontes afleren denk ik.

Startmenu van XP is ook gewoon op ouderwets te zetten. Ikzelf vond het wel handig dat je door deze computer kon browsen via het startmenu, kwam ik snel bij mijn 10 partities en allerhande netwerkdrives en ook alle opties van het configuratiescherm in een lijst via je startmenu, lekker snel.

Ik ga denk ik voor de grap toch eens mijn ma achter de pc zetten. Die heeft wat betreft pc's een dusdanig kort geheugen dat als je iets voordoet, ze het na 5 minuten alweer is vergeten, dus verwacht ik geen volgorde effect als ik haar eerst onder windows iets laat doen en dan onder linux. Lijkt me wel een grappig experimentje. Nu alleen nog iets verzinnen wat voor een beginner nog redelijk uit te voeren is.

[ Voor 13% gewijzigd door REDFISH op 22-10-2007 01:36 ]

Verwijderd

Ik vat echt je (ssj3gohan) standpunt niet. Aan de ene kant vind je Gnome te kaal... je wilt graag standaard alle programma's geinstalleerd hebben die jij toevallig nodig hebt, en je vindt het maar raar dat er geen filesize database is... (omg) Maar aan de andere kant vind je tabbed browsing en ingewikkeldisatie onnodig, en vind je Gnome geen "no nonsense" desktop.

Gnome heeft juist als doelstelling om niet teveel opties aan te bieden. Ubuntu heeft hetzelfde idee: één applicatie per taak. En dat is een desktop taak. Je zal niet standaard Tomcat of Anjuta aanwezig hebben. Ook de diagnostische tools die je in Knoppix vindt zal je niet tegenkomen (want Ubuntu is voor de desktop, en Knoppix voor als je computer kaduuk is).

En als je tabbed browsing niets vindt... dan klik je toch gewoon niet met je middelste muisknop op een link? Wat slim! :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 01:42 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste