X-DraGoN schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:41:
Natuurlijk speelt hier ook de kost mee van programma's, 90% van alle goede programma's in windows
kosten hopen geld, including windows zelf, dit heb je niet bij Linux. Alles is FREE, het is zoals een droom die uitkwam, geen cracks meer zoeken op dubieuze sites, geen serials meer zien vast te krijgen, geen update problemen... Ik ben zéér blij dat ik daar vanaf ben.
Overdrijven is ook een kunst he, zeker als je weer een of ander belabberd punt wil maken. De laatste twee jaar dat ik windows gebruik ben ik ook bewust gaan kijken naar gratis software en heb ik nog geen enkele keer 'cracks' of 'dubieuze' sites nodig gehad.
Een greep uit de software die ik het meeste gebruik (en allemaak kwaliteit van de bovenste plank imo én gratis als dat dan zo belangrijk is): adobe reader, asusdvd, avg, iTunes en quicktime, picasa (briljant) msn, skype, GOMplayer (briljant!!), opera (briljant²)
En ja, professionele software kost nog steeds geld (tot spijt van elke Nederlander en communist hier aanwezig). Je moet niet verwachten dat autocad ineens voor linux gratis zou zijn. (hell, julllie hebben niet eens een waardige cad/cam vervanger), idem met photoshop, en wetenschappelijke software zoals matlab (die wel voor linux bestaat, maar waarvoor je ook een licentie moet kopen). Tuurlijk zijn er op beide platformen gratis software voor alle standaard functionaliteiten.
Dit is echt géén argument, en dergelijke moedwillig scheefgetrokken argumentatie kan me toch wel 'enerveren'
"dit heb je niet bij Linux" heil linux dan maar
Nu, ik heb ook virtual machines draaien op mijn bak, zowel een XP als een Vista dus ik weet wel degelijk waar ik over spreek. Vista is 100 keer trager als mijn ubuntu en XP zou ik qua snelheid kunnen vergelijken met Ubuntu, mijn opstart tijd bedraagt (met inloggen!) 1m 10sec en XP deed er in het begin minder lang over maar naarmate die langer geïnstalleerd was deed hij er langer en langer over.
Nog iets wat je me eens mag uitleggen... Wat heeft iedere gefrustreerde n3rd tweaker met de opstarttijd van z'n systeem? Relax eens even zeg? Ontspan, diep adem halen, breathe in the bag...
Op het moment dat je echt met een stopwatch de opstarttijd van je systeem controleert mag je eens even halt houden en een momentje zelfreflectie inlassen. En beseffen dat er iets grondig mis is, pilletje nemen misschien?
Of het nu 1m10 seconden duurt, of 2m30 sec, ehm right... boeiend. Daarbij, mijn windows start telkens (gevoelsmatig) even snel op, dus wat jij doet op je windows telkens trager te laten opstarten...
En hoe vaak start je nu je pc op. Het zijn precies jullie die continu hameren op en opgewonden raken met de lange standby tijd van linux, dus waarom zou opstarten belangrijk zijn. Zelf start ik XP misschien eens in de twee weken op, voor de rest altijd stand by of hibernate en dat werkt steeds snel, repsonsief en vlot.
Borromini schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:46:
Het hele opzet van dit topic, jammer genoeg, lijkt naar doorwinterde Linux-gebruikers toe meer een ordinaire rant. Dit is een topic waarvan er dertien in een dozijn zijn - vijgen na Pasen.
Ik wil je met plezier helpen, maar de denigrerende toon die hier tegenover mijn/ons favoriete OS aangeslagen wordt doet die zin meestal als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ja hoor, we zijn er echt op uit om de
doorgewinterde linux gebruiker helemaal af te ranten
Als er dertien in een dozijn van deze topics zijn schuilt er misschien een kern van waarheid in? Probleem is waarschijnlijk gewoon dat de 'doorgewinterde power user' zich niet kan inleven in de beginner. Alles is bij voorbaat onwaar, leugens, verzinsels, noobigheid...
denigrerende toon die hier tegenover mijn/ons favoriete OS
Ach kom op, het is geen religie.
Twee maten twee gewichten? Mensen met slechte ervaringen mogen zich absoluut niet negatief uitlaten tegenover uw 'favoriet' OS, schande schande.... terwijl de overgrote meerderheid van de linux gebruikers zich evenzeer schuldig maakt aan denigrerende opmerkingen en rants naar windows toe. (check de FP maar). Dat is dan wel volwassen? Dat mag misschien wel gezien de pro status die jullie jezelf toedichten.
Goed, toegepast op m'n eigen situatie. Er is iets wat ik vergeten ben. Ik heb een iPod die ik met iTunes beheer. En daar wil ik
echt niet van afstappen. De iPod gaat niet de deur uit, en wil die verder blijven beheren met iTunes (dus geen plugin tools ed, wat met toekomstige iPods ongmogelijk zal worden of een heleboel getweak en gepruts zal vergen)
Bij voorbaat zal linux me dus niet dezelfde functionaliteit kunnen bieden. Ik zal het wel nog eens in dual boot proberen, om de stand van zaken eens te checken.
Trouwens, zelfs als alles goed gaat bij installatie (ik heb standaard hardware, dus zou geen probleem mogen zijn) dan nog voel je je heel onzeker, want je beseft dat het je op een random andere pc mogelijks helemaal niet zal lukken. En je hebt ook niets bijgeleerd om het wel te doen slagen. Het gebrek aan een algemene brede kennis is dan echt een killer.
Wat betreft slecht ondersteunde hardware, daar heb ik geen enkel probleem mee, je kan realistisch gezien ook niet verwachten dat alles ondersteund wordt, dat spreekt voor zich. Maar dan zou de community misschien beter gecentraliseerd een 'zwarte lijst' moeten posten van wel en niet compatibele hardware zodat je op voorhand problemen kan vermijden ipv ermee geconfronteerd te worden. Iets uit je pc vervangen is ook het einde van de wereld niet. (muv laptops en dergelijke). Misschien bestaat een dergelijke database al?