Goed kunnen rijden is een kwestie van goed en breed inzicht hebben en daar ook naar handelen. Goed inzicht vergaar je door veel in vergelijkbare situaties te komen en breed inzicht vergaar je door dat voor zoveel mogelijk verschillende situaties te doen. Het liefst dit alles zonder ongelukken maken natuurlijk maar een ongeluk kan zeker ook nieuwe inzichten verschaffen

.
Dus een keer 's nachts met mist en regen gereden hebben geeft je een eerste indruk maar zeker nog geen inzicht in verkeer situaties onder die omstandigheden en wil al helemaal niet zeggen dat je goed kunt rijden. Zelfs met honderdduizenden kilometers op je
(virtuele) persoonlijke teller kun je altijd nog dingen leren.
Daarnaast verschilt dit ook nog eens van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben wat meer talent voor inzicht dan andere. En sommige mensen hebben de neiging om ondanks inzicht toch foute beslissingen te nemen.
En ik ben het met Stoffel eens dat het denken dat je goed kan rijden misschien wel de voornaamste oorzaak is van de vele ongelukken die er met jongeren gebeuren. Het moment dat je realiseert dat je niet goed kan rijden is tevens het moment waarop je begint goed te leren rijden. Eigenlijk is er ook geen definitie van goed kunnen rijden. Het is altijd een kwestie van mate van.
On topic:
vziw hoef je over oldtimers (ouder dan 25 jaar voor Nederland) geen bpm (invoer belasting) te betalen. De wegenbelasting vervalt ook. Je moet wel nog wat andere import kosten betalen (APK, kenteken, etc.).
Oldtimers zijn een STUK duurder in onderhoud. Onderdelen zijn vaak zeldzaam of niet meer te krijgen en er gaat vaker meer aan kapot. Dit weegt meestal meer dan op tegen de 'financiële voordelen' en mensen rijden daarom vrijwel altijd oldtimers vanwege een liefde/hobby en niet vanwege de portemonnee.
Alle vragen mbt verzekeringen zijn niet wettelijk vastgelegd. Een verzekeringsmaatschappij is in principe vrij jouw zonder jongeretoeslag een oldtimer als eerste auto voor onbeperkte kilometers te verzekeren. Misschien dat dit als 18 jarige lastig te regelen is maar zoals al vaker is aangegeven kun je altijd bellen, vragen en onderhandelen. Misschien een tussenpersoon inschakelen.
Ikzelf heb sinds mijn 22e een eigen auto en heb niet de jongere toeslag hoeven betalen. Ik had toen wel 60.000 km in 3 jaar schadevrij met een auto van de zaak gereden
(daarmee ben ik ook begonnen als no-claim terwijl dat niet standaard is) en mijn baas had een goed woordje gedaan bij mijn tussenpersoon.
Schade vrije jaren opbouwen is inderdaad niet slecht maar dan moet je ook wel schadevrij rijden anders bouw je niks op. Een no-claim verzekering
(dat je 1 keer per jaar mag claimen zonder inbreuk op je schade vrije jaren) voor rond de 4,5 euro per maand is zeker iets waar ik naar zou vragen.
Denk er ook aan dat een standaard (WA) verzekering jouw eigen auto nauwelijks dekt. Deze verzekering is voornamelijk om de kosten van de tegenpartij te vergoeden als jij een ongeluk veroorzaakt. Jouw eigen schade
(wat bij een oldtimer vaak hoog oploopt) is voor jouw eigen rekening. Zo kun je met een ongelukje gauw je schade vrije jaren én je auto kwijt zijn. Bij een ongeluk waar de ander schuld is betaald hij jouw kosten en raak jij sowieso niks aan no-claim kwijt wel is het zo dat als de schade aan jouw auto hoger is dan de dagwaarde dan is hij 'total loss' en krijg je maar de dagwaarde. Bij een (niet klassieke/zeldzame) oldtimer is de dagwaarde laag en de schade kosten hoog dus ook dit kan snel gebeuren.
I do not suffer from insanity... I enjoy every minute of it!