Oplossing voor Passieve Subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Ik bezit een al wat oudere JVC 5.1 cinema set, waarvan een tijdje geleden de receiver/dvd-speler combo is overleden. Ik was al aan het kijken voor een vervangende receiver (gebruik hem enkel i.c.m. mijn computer) maar ik merk op dat er weinig (goedkope) receivers zijn die ook voor de versterking van het subwoofer kanaal kunnen zorgen, aangezien de subwoofer een passieve variant is.

Mijn budget is laag, aangezien het niet top of the line speakers zijn (maar stukken beter dan 'gaming' setjes zoals de Z5500 e.d.). Ik ben dan ook zeker niet van plan om ze in een hoekje te gooien en andere speakers te gebruiken.

De satelliet speakers zijn allen 35Watt, en de subwoofer is 70W. De impedantie is 4 of 6 Ohm voor de satellietjes en 2 of 3 Ohm voor de subwoofer (vergeten wat het precies was :X )

De mogelijkheden zijn dus,
  • Mono-versterker voor de sub, 5.1 Receiver
  • 5.1 Receiver + actief subwoofer kanaal
Ik heb voor beide opties enkele online-winkels afgekeken, maar bij mono versterkers vind ik alleen 600W versterkers van 800+ euro, en een receiver met actieve sub versterking kost ook zoiets.

Ik hoop eigenlijk dat ik voor/rond/onder de €200.- een oplossing kan krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door SirNobax op 15-09-2007 00:11 . Reden: wattages verbeterd ]

Pentaxiaan

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40
Winkels als conrad enzo hebben wel wat goedkope versterker, ook specifiek voor subwoofers geloof ik, of andere electro zaken. Geen idee hoe die combinatie zal zijn.
Een receiver met sub versterking kom je volgens mij enkel sporadisch nog tegen in complete hometheater setjes.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SirNobax
Misschien een rare vraag, maar naar welke naam moet ik zoeken.

Ik heb inderdaad Conrad's assortiment bekeken, en ook verschillende andere zaken, maar ik kan gewoon geen losse mono-versterkers vinden buiten wat extreem dure exotische mono versterkers.

Pentaxiaan

• ShittyOldMan
http://www1.nl2.conrad.co...object_description&page=1

te vinden onder de kopjes:
Home | Audio, SAT, video & DVD | Audio, video & MP3 | Luidsprekerbouw |
Versterker-inbouwmodule voor luidspreker

[ Voor 27% gewijzigd door ShittyOldMan op 15-09-2007 01:51 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

mr_petit

opperprutser

Op www.goedkoop.com kan je nog de XXL subwoofer (onder audio versterkers) module bestellen voor 60 euro excl verzenden.
Half GoT heeft hiermee een sub gebouwd, en ik geloof dat ze best tevreden waren voor dat bedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 15-09-2007 02:02 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Een hele hoop stereo eindversterkers zijn te bruggen naar een mono bak met bijna het dubbele vermogen,. Dus kijk ook 's op Marktplaats of bij de plaatselijke kringloopwinkel naar een leuke 2x40W eindversterker. Die kan 't prima doen als prik voor je subwoofer.

• SirNobax
Ah, bedankt voor jullie reacties.

Die XXL heeft inderdaad een fantastische prijs. 67 Euro ben ik dan voor een 'goede' mono versterker kwijt, hoef ik alleen nog een 5.1 receiver te kopen, dat aanbod is gelukkig wel ruim.

Pentaxiaan

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik dacht dat een passieve subs altijd op de normale speaker outputs van een versterker werden aangesloten?
Waarom zou dat bij jouw niet kunnen?

Alles kan stuk.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Probeer speaker en co eens die heeft goede sub amps voor mooie prijzen.

Bij de aanbiedingen staat nog een sub amp van thomson 100watt rms voor 50 euro ;)

Dat zijn echte subamps dus moet je wel in een kistje bouwen of in de subkast verbouwen.

of een DS 1.2 120/80 Watt, Class-D digitaleversterker € 135,-

[ Voor 11% gewijzigd door TRAXION op 16-09-2007 00:40 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37

GaMeOvEr

Is een hork.

remco_k schreef op zondag 16 september 2007 @ 00:19:
Ik dacht dat een passieve subs altijd op de normale speaker outputs van een versterker werden aangesloten?
Waarom zou dat bij jouw niet kunnen?
Kun je geen filtering instellen, volume, etc. (Tenminste, volume van de sub niet los van die van de speakers.)

Aannames zijn fataal.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik ben van goedkoop.com en ik kan bevestigen dat de XXL supamp een prima prijskwaliteit verhouding heeft :)

Bij toeval zijn die dingen trouwens in productie gegaan, door mij :P Maar dat verhaal past niet in dit topic ;)

Echter denk ik dat je met een budget van 200 Euro de subwoofer beter even links kan laten liggen. Sterker nog, voor 200 Euro is het moeilijk om een (nieuwe) receiver te vinden die zijn naam waard is.

Daarnaast vermoed ik dat jouw sub/sat systeem niet in staat is om als full-range plus LFE te draaien. In dat geval kun je de sub dus niet op de LFE aansluiten omdat je andere speakers dan tekort schieten in het laag. Je sub moet dus of dienen als ondersteuning van het laag, of je moet er een losse aktieve sub bij kopen voor het LFE kanaal.
Je gaat er echter niet op achteruit als je de LFE tijdelijk achterwege laat en je sub gewoon gebruik ter ondersteuning van de rest. Dan heb je ook geen extra versterker nodig :)

[ Voor 61% gewijzigd door Barry|IA op 16-09-2007 03:07 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

JVC heeft een recievermodel die online ca. 150,- kost (42cm apparaat, geen 3in1 dvdsetje ofzo) (rx-5060 / rx-5062).
Tel daarbij de 50,- van de amp van speaker en co of de xxl amp van 60 euro op en je zit rond het budget van de TS.
Dit is allemaal wel zonder verzendkosten, dus je bent snel 225-250 kwijt als je het laat bezorgen.
@Barry:
De TS zal wel een andere versterker of reciever nodig hebben, z'n oude is stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 16-09-2007 04:07 ]

• ShittyOldMan
Barry|IA schreef op zondag 16 september 2007 @ 03:01:
Daarnaast vermoed ik dat jouw sub/sat systeem niet in staat is om als full-range plus LFE te draaien. In dat geval kun je de sub dus niet op de LFE aansluiten omdat je andere speakers dan tekort schieten in het laag. Je sub moet dus of dienen als ondersteuning van het laag, of je moet er een losse aktieve sub bij kopen voor het LFE kanaal.
Je gaat er echter niet op achteruit als je de LFE tijdelijk achterwege laat en je sub gewoon gebruik ter ondersteuning van de rest. Dan heb je ook geen extra versterker nodig :)
Je kunt die sub toch prima op de lfe aansluiten en de speakers als small instellen? Enige is dat je met een budget van 200 euro nog maar 140 overhoudt voor de 5.1 receiver, wat wel heel erg krap is.

Verwijderd

je kan ook kijken voor een nieuwe complete 5.1 set met speakers.
Je zal heus wel wat kunnen vinden die overjaard zijn of gebruikte set.
Ik weet niet wat je precies zoek maar zo set met dvd speler in van jvc heb je al ergens voor het bedrag van 200euro (bbc zal ze wel hebben)

• Barry|IA
Zijn die sat's niet wat klein om zonder ondersteuning te werken? Je gaat echt behoorlijk wat missen hoor, als je de sub op het LFE kanaal aansluit en de rest overlaat aan de sat's. Ookal stel je ze in als small. Mijn advies: laat de sub meespelen ter ondersteuning van de fronts/center/rears.

Zie ook: [Surround] Waar en hoe stel ik mijn speakers op

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 16-09-2007 13:52 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Kijk eens in de correct koopjes kelder, Daar staat al een actieve jvc subwoofer vanaf 50 euro, en een volwaardige Jvc Dts receiver voor 150 euro, Zit je precies op je budget. ;)

• ShittyOldMan
Volgens mij zit er geen passieve crossover in de sub, is het gewoon zoals sommige oudere setjes waarbij de versterking van de sub echt in de versterker zelf zit. Dan kun je dus niet anders dan er een losse sub versterker in zetten of op aansluiten.
Dan ben je gebonden aan het aansluiten op de LFE, zet de andere kanalen op small dan neemt de sub het laag van die kanalen voor je over.

Verwijderd

Waarom ga je anders niet gewoon voor een nieuw compleet setje, die zijn nu echt wel te vinden voor 200 euro. of een goed pc setje, want daar komt waarschijnlijk is het geluid net zo goed als dan wat je nu hebt.

Verwijderd

JVC 5.1 cinema set beter dan Z-5500? Die Logitech is toch wel redelijk goed hoor! Met tangband drivers etc. Het is niet high end ofzo, maar het lijkt me toch niet dat JVC beter is dan die Logitechs.

• Barry|IA
Je kunt LFE natuurlijk ook als ''mix'' instellen, dan moet een subamp genoeg zijn. Ik weet alleen niet of je die mogelijkheid op alle (goedkope) receiver hebt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:42:
JVC 5.1 cinema set beter dan Z-5500? Die Logitech is toch wel redelijk goed hoor! Met tangband drivers etc. Het is niet high end ofzo, maar het lijkt me toch niet dat JVC beter is dan die Logitechs.
Ik heb ook het idee dat de goedkope audio sets minder presteren dan de logitech z5500, die mijn broertje heeft. En niet alleen qua hoe hard het geluid wel niet kan, maar ook qua geluidskwaliteit!

En ja ik weet wel dat de echt audiofielen het helemaal niks vinden, omdat bijvoorbeeld het geluid dynamisch veranderd wordt voor een mooier klankbeeld. Maar misschien hebben bepaalde mensen dat wel liever.

Verwijderd

Ik denk zelf dat zo'n logitech setje veel beter geschikt is, want je gebruikt hem alleen bij de computer. Waarom zou je dan een set nodig hebben met dvd-speler erin en tuner enz.
De Z-5500 klinkt echt wel goed, ik weet niet precies wat je nu hebt en of het Duur/kwaliteits is of gewoon een simpel setje, Maar waarschijnlijk is het een veel makkelijkere en misschien wel betere oplossing om logitech of andere computer speakers te kopen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nu heb ik zijn 5.1 setje niet gehoord, maar als dat een beetje een normaal setje is (houten kastjes, 2weg satellieten met normaal filtertje enz enz) denk ik dat dat setje icm die 5.1 jvc reciever en een subamp een stuk beter klinkt dan een z-5500. (en het is afaik nog goedkoper ook, die z-5500 kost toch tegen de 300?). Hoe je het went of keert, de logitech is een mooi setje, maar het blijven pc luidsprekertjes, geen 'hifi'.
De dvd speler wordt niet als eis gesteld (voor zover ik kan lezen), en een reciever is goedkoper dan 5.1 dd/dts amp :X

• Barry|IA
mr_petit schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:29:
Nu heb ik zijn 5.1 setje niet gehoord, maar als dat een beetje een normaal setje is (houten kastjes, 2weg satellieten met normaal filtertje enz enz) denk ik dat dat setje icm die 5.1 jvc reciever en een subamp een stuk beter klinkt dan een z-5500. (en het is afaik nog goedkoper ook, die z-5500 kost toch tegen de 300?). Hoe je het went of keert, de logitech is een mooi setje, maar het blijven pc luidsprekertjes, geen 'hifi'.
De dvd speler wordt niet als eis gesteld (voor zover ik kan lezen), en een reciever is goedkoper dan 5.1 dd/dts amp :X
Maar in dit segment is een receiver hetzelfde als een dd/dts amp.

Ik ben ook van mening dat een Z-5500 beter gaat klinken dan een losse receiver plus JVC boxjes. Tenzij die JVC set op den duur vervangen wordt door ''echte'' speakers..

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 17-09-2007 17:48 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Maar in dit segment is een receiver hetzelfde als een dd/dts amp.
Sorry, ik bedoelde dat een reciever+ subamp goedkoper is dan een z-5500
Ik denk dat primair de klank zal afhangen van de luidsprekers van zijn huidige 5.1 luidsprekers..(en die hebben we geen van allen gehoord ;). Hoe 'echt' ze zijn weet ik niet (de TS zal daar uitsluitsel over moeten geven ;)), maar hij geeft wel expliciet aan dat ze in zijn oren beter klinken dan een z-5500. Dat zegt mij genoeg. En met de jvc reciever en een losse subamp heb je ook veel meer reservevermogen (computerluidsprekersetjes hebben imo ook computerluidsprekersetjesversterkers ;)).
Mijn optie is dus ook goedkoper dan een z-5500 (wat voor de TS mij dan ook een slechte keus lijkt omdat hij al speakers heeft waar hij klanktechnisch meer tevreden over is dan die van een z-5500).

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2007 19:36 ]

Verwijderd

Het is de keuze aan de TS, maar het zou misschien handig zijn als ie even opgeeft welk setje hij heeft? misschien heeft hij zelf nog nooit een z-5500 gehoord en weet hij helemaal niet of ze echt slechter zijn. want een gemiddeld bcc jvc setje presteert echt niet (veel) beter dan de z5500.
Pagina: 1