Hallo.
Ik heb een PC besteld met de P35-DS3R. Er zijn overal Overclock guides te vinden. Echter zoek ik iets voor mijn specifieke situatie. Een stap to stap guide hoe ik moet beginnen voordat ik overclock, met up to date rates.
Het volledige systeem wat ik besteld heb is (en zal volgende week binnenkomen)
Core 2 Duo E6850
Gigabyte P35-DS3R
Kingston 2x1 GB 800mhz dual channel
MSI OC 8800GT
500GB Spinpoint hdd SATAII
Het "probleem" is dat fsb océn simpel is. Maar het gaat mij vooral om de settings eromheen die een bottleneck gaan vormen. En ik weet nie wat het geheugen aankan. Ik denk dat ik FSB gewoon op 400 moet laten en geheugen 1:1 moet laten lopen. En dat ik het beste kan beginnen met multiplier op 8 zetten met een fsb van 400. De Core2Duo heeft een std clockrate van 3GHz.
Nu hoop ik dat kenners van dit mobo mij op weg kan helpen.
Mijn main doel is om 3.6 ghz te halen. Wat deze cpu makkelijk moet kunnen. Hij word gekoelt door een Zalman CNPS7000B-CU. Een redelijke cooler dunkt me.
Ik moet beginnen met instellingen nalopen van geheugen incl timings. Het geheugen op 1:1 zetten als dit nog niet het geval is. De timings strakker zetten. Met welke timings zal ik moeten beginnen, aangezien ik nie zo veel verstand heb van timings? Het specifieke geheugen is: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit.
Als het geheugen in strakkere timings draait zal ik de VCore verhogen. Ik weet niet wat de std VCore is maar ik denk dat ik moet beginnen met de VCore op 1.4 te zetten. Daarna beginnen met 8x400 (3.2 GHz).
De vraag alleen is, moet ik op dit punt de FSB verder opvoeren, of is 9x400 om m'n 3.6 te halen makkelijker aangezien je met FSB verhogen meer "bottlenecks" tegenkomt. Om 3.6 te halen is een FSB van 450 toch wel nodig (Dus het geheugen gaat op 900mhz lopen ipv 800mhz). Mijn grootste "concern" is de HDD. In zoverre is in alle systemen (ik koop elk 3 jaar een nieuw systeem) de harde schijf de bottleneck geweest bij FSB verhogen (op een gegeven moment word de HDD onherkenbaar, en als je FSB stapje terug zet werkt alles goed).
Deze informatie heb ik uit heel veel OC guide's en algemene informatie. Hieruit heb ik overigens niet de waarde's gehaald. De waarde's zijn waarde's die mij suitable leken (zoals vcore 1.4).
Dus als iemand dit kan bevestigen, dingen heeft waar ik op moet letten (HDD?) en misschien hier en daar corrigeren? En wat is haalbaar + beter, FSB van 450 x 8 of 400x9 om m'n 3.6 doelstelling te behalen