Is gewoon vrij goed overclockbaar geheugen voor een zeer scherpe prijs. Zie ook de productsurveys._Apache_ schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 01:12:
K moet zeggen dat het overclocken van mijn E6750 kinderlijk eenvoudig was.. Zelfs mijn 5300 Kingston Valueram wilde zonder voltmods 400Mhz stabiel lopen. Weet niet of dit normaal is, maar vond het zelf wel opmerkelijk
Kan je die druk dingen niet omhoog trekken? Het klinkt misschien een beetje raar maar ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven. Het is toch zo dat je als je de koeler erin klikt, dat je een pin naar benede druk, die 2 flapjes opzij drukt die dan achter je mobo haken? Als die pin al naar beneden is dan krijg je em niet meer door je mobo heeen.
Ik heb inderdaad geprobeerd om de pinnetjes diagonaal in te drukken, dat lukte ook niet.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:51:
Dat de stock koeler niet past lijkt me heel sterk. Wat bedoel je trouwens met niet passen? niet passen als in er zit een onderdeel in de weg of niet passen als in je drukt de diagonale pinnetjes niet tegelijk goed in zodat ie er idd niet goed opwil?Ik heb dit bord (nog) niet maar bij mijn asus bord moest je ook hard drukken. Zorg er ook voor dat die pinnetjes van de stock koeler goed staan anders kan je ze ook niet door duwen.
Hmm het zou best kunnen dat ik na al mijn geklooi die pinnetjes omlaag heb gelaten. Ik pik straks even de zalman op en zal hier iig dan even op letten.bassie schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 01:15:
Kan je die druk dingen niet omhoog trekken? Het klinkt misschien een beetje raar maar ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven. Het is toch zo dat je als je de koeler erin klikt, dat je een pin naar benede druk, die 2 flapjes opzij drukt die dan achter je mobo haken? Als die pin al naar beneden is dan krijg je em niet meer door je mobo heeen.
Zo te zien ziet mijn koeling er overigens wel gewoon goed uit zoals op de foto in de startpost. De freezer pro past net niet omdat de onderste laagje tegen de mobo koeling aankomt.
Ik was alleen verbaasd over het feit dat de stock koeler niet paste.
Ik ben ook zeer blij dat ik dit moederbord heb anageschaft.
overclocken gaat goed, ik heb ook een slechte warmte afvoer (8 cm) dit gat heb ik zelf moeten maken, want dit zat niet in deze oude kast van 12 Jaar,
tevens is het gat niet over de hele 8cm , dus kan hij maar een beperkt gedeelte uitzuigen.
Vcore op de proc is 1.4 V.
mem = 4200 @ 2 V.
overclocken gaat goed, ik heb ook een slechte warmte afvoer (8 cm) dit gat heb ik zelf moeten maken, want dit zat niet in deze oude kast van 12 Jaar,
tevens is het gat niet over de hele 8cm , dus kan hij maar een beperkt gedeelte uitzuigen.
Vcore op de proc is 1.4 V.
mem = 4200 @ 2 V.

[ Voor 6% gewijzigd door Peter F op 29-09-2007 11:40 ]
Verwijderd
Even een domme vraag, maar heeft dit mobo nog een ide poort voor je hdd's? zat even bij de specs op de site te kijken maar zag zo gauw niks staan over pata poorten.
Zit 1 ide poort op. Maximaal 2 harde schijven en/of optische drives dus.Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:24:
Even een domme vraag, maar heeft dit mobo nog een ide poort voor je hdd's? zat even bij de specs op de site te kijken maar zag zo gauw niks staan over pata poorten.
Er schijnen wel div, mensen problemen te hebben met bepaalde branders die dan niet goed cd's kan booten, bv nec 3540
ik heb nu weer iets nieuws.
had de boel te hoog ingesteld en de pc reboote,
alles weer terug gezet en per ongeluk diverder op auto laten staan, zie hier onder.
mem is nu overal 10 % sneller.
had de boel te hoog ingesteld en de pc reboote,
alles weer terug gezet en per ongeluk diverder op auto laten staan, zie hier onder.
mem is nu overal 10 % sneller.

ik ben op dit moment mijn GA-P35-DS4 in elkaar aan het zetten. Ik heb alleen een probleempje met de voeding (Chieftec 750W CFT-750-14C). Door de handleiding van het moederbord in combinatie met die van de voeding ben ik even de weg kwijt.
De voeding heeft
1 Main Power Connector 2x12 (zit vast aan voeding)
1 +12V Connector 2x4 (los aan te sluiten op voeding, een kabel met eerst 2x4 aansluiting en daarna een 2x2 aansluiting)
Op mijn moederbord zit er een 12V Connector en die is 2x4 maar de onderste 4 gaatjes zijn afgedekt met een rubbertje.
Wat is nu de bedoeling, de 2x12 pins aansluiting moet sowieso aangesloten worden lijkt me,
maar moet ik daarbij de 2x2 aansluiting er in klikken, of moet ik het rubbertje verwijderen en de 2x4 erop aansluiten????
Misschien doe ik er te belachelijk over, en moet ik gewoon dat ding er in rammen, maar toch maar voor de zekerheid:)
De voeding heeft
1 Main Power Connector 2x12 (zit vast aan voeding)
1 +12V Connector 2x4 (los aan te sluiten op voeding, een kabel met eerst 2x4 aansluiting en daarna een 2x2 aansluiting)
Op mijn moederbord zit er een 12V Connector en die is 2x4 maar de onderste 4 gaatjes zijn afgedekt met een rubbertje.
Wat is nu de bedoeling, de 2x12 pins aansluiting moet sowieso aangesloten worden lijkt me,
maar moet ik daarbij de 2x2 aansluiting er in klikken, of moet ik het rubbertje verwijderen en de 2x4 erop aansluiten????
Misschien doe ik er te belachelijk over, en moet ik gewoon dat ding er in rammen, maar toch maar voor de zekerheid:)
Die 2x4 is toch 4x geel 4x zwart zoja trek het rubbertje er maar uit en prik de kabel er maar in.
Even een vraagje over SATA en raid op de GA-P35-DS3R.
Bij de p5k-r van asus zit er op:
-ICH9r met 4x sata met raid
-jmicron met 1x pata, 1x sata en 1x e-sata met raid
Hoe zit dat bij de GA-P35-DS3R? 8xSata zie ik staan op de site. Is dat gewoon allemaal ich9r? In de manual zie ik wel iets over een bracket voor externe sata, maar dat is dus geen echte e-sata (lange e-sata kabel dus niet toegestaan)?
Ik zit te twijfelen tussen de asus p5kr en de gigabyte p35 dsr3r. De asus heeft echte e-sata, maar wordt ook belachelijk heet las ik. Wat zeggen jullie er van? Zijn er nog meer belangrijke verschillen?
Hoe zit dat bij de GA-P35-DS3R? 8xSata zie ik staan op de site. Is dat gewoon allemaal ich9r? In de manual zie ik wel iets over een bracket voor externe sata, maar dat is dus geen echte e-sata (lange e-sata kabel dus niet toegestaan)?
Ik zit te twijfelen tussen de asus p5kr en de gigabyte p35 dsr3r. De asus heeft echte e-sata, maar wordt ook belachelijk heet las ik. Wat zeggen jullie er van? Zijn er nog meer belangrijke verschillen?
wellicht dat het niet hier past;
Ik heb een p35 DQ6 en probeer Vista te installeren.. alleen gaat dat heel-erg-traag ! Ik heb de laatste F6 bios en zelfs alles op standaard draaien..
iemand een idee ?
Ik heb een p35 DQ6 en probeer Vista te installeren.. alleen gaat dat heel-erg-traag ! Ik heb de laatste F6 bios en zelfs alles op standaard draaien..
iemand een idee ?
6x Sata op de ICH9Rwoekele schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:25:
Even een vraagje over SATA en raid op de GA-P35-DS3R.
2x Op de Gigabyte Sata 2 (=jmicron)
En de E-sata kan je zelf met de meegeleverde backet aansluiten op 2 van de 8 poorten... of gewoon helemaal niet gebruiken, omdat je het waarschijnlijk toch niet nodig hebt.
Heb je een cardreader op je usb aangesloten ? Probeer die dan eerst even eruit te trekken.SileX schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:32:
wellicht dat het niet hier past;
iemand een idee ?
Of gebruik je misschien een Sata DVD(RW)-drive om vista te installeren ? Probeer dan even IDE Native mode aan te zetten in de bios, of wanneer je ook een IDE dvd(rw)-drive hebt, probeer die dan te gebruiken. Succes
[ Voor 24% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-09-2007 15:17 ]
Heb inderdaad een card reader - die ga ik even eruit halen.Tutti-frutti schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:14:
Heb je een cardreader op je usb aangesloten ? Probeer die dan eerst even eruit te trekken.
Of gebruik je misschien een Sata DVD(RW)-drive om vista te installeren ? Probeer dan even IDE Native mode aan te zetten in de bios, of wanneer je ook een IDE dvd(rw)-drive hebt, probeer die dan te gebruiken. Succes
IDE DVD drive.
Thanks voor de tips - ik heb ook alleen 2Gb gedaan ipv 4 - het installeren ging 'wat' sneller.
Inmiddels draait vista, nu alle drivers aan het doen.. Ik zie nog een Unknown Device en een SM bus nogiets..
thanks again
De e-sata heb ik nodig voor mn externe (backup) HD. Een echte e-sata aansluiting (zoals die op de asus p5kr) heeft strengere specificaties over de kracht van het signaal, zodat je een langere e-sata kabel kunt gebruiken. Daarom vroeg ik me af of dit op het Gigabyte moederbord ook het geval is. Nou ja, anders gebruik ik wel een kortere kabel. Dat temperatuurverschil is toch wel indrukwekkend te noemen.Tutti-frutti schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:14:
[...]
6x Sata op de ICH9R
2x Op de Gigabyte Sata 2 (=jmicron)
En de E-sata kan je zelf met de meegeleverde backet aansluiten op 2 van de 8 poorten... of gewoon helemaal niet gebruiken, omdat je het waarschijnlijk toch niet nodig hebt.
Bij de DS4 wordt een e-sata bracket geleverd. Wie heeft hem al getest? Moet je een driver installeren of zo, want ik heb problemen met mijn externe harde schijven. Zie mijn topic hier.
Je hebt geen driver nodig. De bracket sluit je op je sata poorten aan en op een molex. Per e-sata bracket (bij de dq6 krijg je er 2) zit er 1 e-sata aansluiting met stroomvoorziening. Daarvoor zit ook een meegeleverde kabel, welke je dus direct op je externe hdd kan aansluiten.
ja idd, en die splitst ook nog eens op in een stekker met 2x2 (2 zwart 2 geel).TRAXION schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:06:
Die 2x4 is toch 4x geel 4x zwart zoja trek het rubbertje er maar uit en prik de kabel er maar in.
wat is het verschil tussen de 2x2 aansluiten (en het rubbertje laten zitten) of de 2x4 aansluiten?
krijgt hij dan dubbel zoveel stroom aangeleverd ofzo?
ik heb nu net een DS4, en het valt me op dat ik niet de gewenste OC instellingen kan instellen.
Ik wil namelijk m'n geheugen gewoon manual op 400/533/667/800 kunnen zetten, en de Rated FSB naar beneden zetten.
Ik heb al ctrl F1 gedaan, maar hierdoor kan ik alleen wat timings instellen voor het geheugen.
Verder staan er alleen maar van die stomme dingen zoals, extreme,performance, geen specifieke waarden om in te stellen (alleen de FSB en multiplier)
Weet iemand mischien waar deze dingen te vinden zijn (het al de hele bios omgespit)
Ik wil namelijk m'n geheugen gewoon manual op 400/533/667/800 kunnen zetten, en de Rated FSB naar beneden zetten.
Ik heb al ctrl F1 gedaan, maar hierdoor kan ik alleen wat timings instellen voor het geheugen.
Verder staan er alleen maar van die stomme dingen zoals, extreme,performance, geen specifieke waarden om in te stellen (alleen de FSB en multiplier)
Weet iemand mischien waar deze dingen te vinden zijn (het al de hele bios omgespit)
Verwijderd
Die optie zit niet op de DS4
Je kan alleen maar met deviders werken, waarbij 1:1 de laagst mogelijke optie is...
Dat rubbertje zit erop omdat de oude voedingen nog 2x2 hebben ipv de 2x4. Die 2x2 moet iig en als je de mogelijkheid voor 2x4 hebt moet je het gewoon doen.m2xum2xu schreef op zondag 30 september 2007 @ 01:52:
En tuurlijk moet die 2x12 worden aangesloten, denk je dat ze al die zooi voor niks maken?
Met voedingen die meerdere 12 volt railsen hebben word het beter op het moederbord verdeeld.m2xum2xu schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:06:
[...]
ja idd, en die splitst ook nog eens op in een stekker met 2x2 (2 zwart 2 geel).
wat is het verschil tussen de 2x2 aansluiten (en het rubbertje laten zitten) of de 2x4 aansluiten?
krijgt hij dan dubbel zoveel stroom aangeleverd ofzo?
Ligt dus ook een beetje aan je voeding.
Hoe kan ik die FSB naar beneden halen dan? Aangezien die nu op 1400mhz staat, en dat wel wat veel is.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:26:
Die optie zit niet op de DS4Je kan alleen maar met deviders werken, waarbij 1:1 de laagst mogelijke optie is...
Uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer, mijn vorige board (asus m2n-sli deluxe) had wat meer/duidelijkere opties, wel jammer dat je dat met zo'n duur mobo niet hebt.
Verwijderd
Weet iemand hoe je kan uitzetten dat tijdens elke boot de PCI devices worden gelist? Dit duurt bij mij best lang waardoor elke boot tot 1 minuut duurt en ik verwachtte toch een kortere boottime..
Verwijderd
Hey,
Ik heb een DS3P icm een Q6600. Nu is het wel zo dat deze een heethoofdje is en ik dr een andere koeler op wil. Alleen is het probleem dat ik de 4 DDR2 sloten allemaal gebruik. Ik zou gaan voor een Ninja Plus Rev. B. Nu zijn er hier wel foto's van, maar ik vond er nog geen waar alle sloten bezet waren. Zou de koeler er gewoon op passen zonder dat mijn DDR2latjes eronder lijden? Of kan ik beter een Thermaltake BT nemen? (hoewel deze minder past in m'n airflow). De Infinity durf ik al helemaal niet nemen, die is nog groter
Ik heb een DS3P icm een Q6600. Nu is het wel zo dat deze een heethoofdje is en ik dr een andere koeler op wil. Alleen is het probleem dat ik de 4 DDR2 sloten allemaal gebruik. Ik zou gaan voor een Ninja Plus Rev. B. Nu zijn er hier wel foto's van, maar ik vond er nog geen waar alle sloten bezet waren. Zou de koeler er gewoon op passen zonder dat mijn DDR2latjes eronder lijden? Of kan ik beter een Thermaltake BT nemen? (hoewel deze minder past in m'n airflow). De Infinity durf ik al helemaal niet nemen, die is nog groter
Verwijderd
Ik neem aan dat je toch wel gewoon de FSB kan instellen? hoe overclock je anders?tjtristan schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 09:41:
[...]
Hoe kan ik die FSB naar beneden halen dan? Aangezien die nu op 1400mhz staat, en dat wel wat veel is.
Uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer, mijn vorige board (asus m2n-sli deluxe) had wat meer/duidelijkere opties, wel jammer dat je dat met zo'n duur mobo niet hebt.
Ik ga dit bord ook halen, mag mijn kapotte asus p5w ervoor ruilen dus neem de gok maar dat dit wel in 1 keer goed gaat (en blijft werken) met mijn q6600.
Heeft dit bord trouwens standaard quadcore support? of moet je ook eerst de bios weer updaten? Zit er trouwens zoals bij asus ook iets als een flash vanaf usb optie in? gekloot met floppy's is zo ouderwets
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 20:02 ]
Ja sorry, ik bedoel eigenlijk de HT linkVerwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:01:
[...]
Ik neem aan dat je toch wel gewoon de FSB kan instellen? hoe overclock je anders?
Ik ga dit bord ook halen, mag mijn kapotte asus p5w ervoor ruilen dus neem de gok maar dat dit wel in 1 keer goed gaat (en blijft werken) met mijn q6600.
Heeft dit bord trouwens standaard quadcore support? of moet je ook eerst de bios weer updaten? Zit er trouwens zoals bij asus ook iets als een flash vanaf usb optie in? gekloot met floppy's is zo ouderwets

Staat vermoedelijk op 5, wil hem dus lager zetten...
Trouwens, ik had de F4 bios erop staan, werkte gewoon goed met de quadcore, heb daarna de F7 erop geflasht (via windows, met @bios oid)
Passen allemaal hoor. Koelers komen gewoon boven je geheugenreepjes uit, tenzij je er zo'n extreme heatsink op je geheugen hebt zitten.Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:36:
Hey,
Ik heb een DS3P icm een Q6600.
<knip></knip>
<plak=samenvatting>Koelt niet goed op stock, wil grotere koeler, past dit?</plak>
Met een Infinity zal het toch echt moeilijk worden om het geheugenbankje welke het dichtst bij de socket ligt te gebruiken. Met de Thermaltake Ultra Extreme 120 zal dit waarschijnlijk minder problemen opleveren omdat deze vanaf de socket meer omhoog gaat dan de Infinity.REDFISH schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:05:
[...]
Passen allemaal hoor. Koelers komen gewoon boven je geheugenreepjes uit, tenzij je er zo'n extreme heatsink op je geheugen hebt zitten.
Nou, ik ben uiteindelijk toch voor het Gigabyte bord gegaan. Bevalt tot nu toe vrij goed.
Over de SATA/RAID en dergelijke... Misschien is het al voorbij gekomen, maar nog even de uitleg van hoe ik het SATA gebeuren van de P35 DS3R begrijp... misschien heeft iemand er wat aan.
Er zitten 6 oranje SATA poorten op, 0 tot en met 5. Deze 6 poorten zijn van de ICH9R. Afhankelijk van de bios-instelling "SATA RAID/AHCI Mode" zijn dit bij
disabled: 6 sata poorten die door het OS als IDE worden herkend (geen extra drivers nodig, ook bij installen xp niet). 0 en 2 worden master/slave IDE1, 1 en 3 worden master/slave IDE2, 4 wordt master van IDE3, 5 wordt master van IDE4. Je hebt dan echter geen NCQ en geen hardware raid mogelijkheid (software raid wel lijkt me).
ahci: 6 'echte' sata poorten, geen hardware raid, wel ncq. Drivers op floppy (of slipstream met nlite) nodig om XP te installeren als je HD hier aan hangt.
raid: zelfde als ahci, maar dan met mogelijkheid tot hardwareraid.
Zowel bij ahci en raid komt er een nieuw scherm in het opstartproces waarin je ziet welke sata schijven gedetecteerd worden. Dit scherm doet er naar mijn mening belachelijk lang over! Meer dan 10 seconden bij mij.
Voor poort 0-3 is het mogelijk native mode aan te zetten met de optie "SATA Port0-3 Native Mode". Als je WinXP SP1 of hoger hebt, moet je dit gewoon aanzetten, het biedt alleen maar voordelen (zie http://www.microsoft.com/...orage/Native-modeATA.mspx ). Deze optie klinkt door de naam als iets wat switcht tussen als IDE of Sata herkent worden, maar dat is niet het geval, dat staat hier los van en wordt gecontroleerd door de setting erboven. Voor poort 4 en 5 denk ik dat die so wie so op native lopen trouwens, maar dit weet ik niet zeker.
De instellingen "SATA RAID/AHCI Mode" en "SATA Port0-3 Native Mode" zijn dus alleen van toepassing op de 6 oranje poorten.
Tot zover de oranje aansluitingen.
Ook zit er een groene PATA poort op en 2 paarse SATA poorten op, dit is van de Gigabyte (eigenlijk jmicron). Deze 3 poorten zet je aan/uit met de optie "Onboard SATA/IDE Device". Deze optie is dus alleen voor het jmicron gedeelte (groen en paars), niet voor de oranje aansluitingen. Hieronder vind je de optie "Onboard SATA/IDE Ctrl Mode", de PATA poort wordt hierdoor niet beinvloed, de 2 paarse sata poorten wel, met als opties
disabled: de 2 sata poorten worden herkend als IDE poorten. Geen driver nodig om XP te installeren dus. Geen hardware-raid en geen NCQ. Of de jmicron native gebruikt weet ik trouwens niet. Denk van wel eigenlijk.
ahci: 2 'echte' sata poorten, geen hardware raid, wel ncq. Drivers nodig om xp op te installeren.
raid: zelfde als ahci, maar met hardware raid mogelijkheid.
Het leuke aan de gigabyte/jmicron vind ik dat deze bij mij in elk geval wel (in tegenstelling tot de ich9) heel snel de HD's herkent in RAID mode en vrijwel direct doorgaat bij het opstarten. Heb je dus 2 HD's en wil je ze in RAID, dan raad ik aan de paarse aansluitingen te gebruiken. Wel even de driver slipstreamen met nlite (goed te doen!). De "SATA RAID/AHCI Mode" van ICH9 zet ik dan op disabled, zodat ik niet belachelijk lang hoef te wachten op zo'n scherm bij het opstarten.
Nou ja, ik weet niet of alle info precies klopt, maar dit is mijn ervaring in elk geval
Over de SATA/RAID en dergelijke... Misschien is het al voorbij gekomen, maar nog even de uitleg van hoe ik het SATA gebeuren van de P35 DS3R begrijp... misschien heeft iemand er wat aan.
Er zitten 6 oranje SATA poorten op, 0 tot en met 5. Deze 6 poorten zijn van de ICH9R. Afhankelijk van de bios-instelling "SATA RAID/AHCI Mode" zijn dit bij
disabled: 6 sata poorten die door het OS als IDE worden herkend (geen extra drivers nodig, ook bij installen xp niet). 0 en 2 worden master/slave IDE1, 1 en 3 worden master/slave IDE2, 4 wordt master van IDE3, 5 wordt master van IDE4. Je hebt dan echter geen NCQ en geen hardware raid mogelijkheid (software raid wel lijkt me).
ahci: 6 'echte' sata poorten, geen hardware raid, wel ncq. Drivers op floppy (of slipstream met nlite) nodig om XP te installeren als je HD hier aan hangt.
raid: zelfde als ahci, maar dan met mogelijkheid tot hardwareraid.
Zowel bij ahci en raid komt er een nieuw scherm in het opstartproces waarin je ziet welke sata schijven gedetecteerd worden. Dit scherm doet er naar mijn mening belachelijk lang over! Meer dan 10 seconden bij mij.
Voor poort 0-3 is het mogelijk native mode aan te zetten met de optie "SATA Port0-3 Native Mode". Als je WinXP SP1 of hoger hebt, moet je dit gewoon aanzetten, het biedt alleen maar voordelen (zie http://www.microsoft.com/...orage/Native-modeATA.mspx ). Deze optie klinkt door de naam als iets wat switcht tussen als IDE of Sata herkent worden, maar dat is niet het geval, dat staat hier los van en wordt gecontroleerd door de setting erboven. Voor poort 4 en 5 denk ik dat die so wie so op native lopen trouwens, maar dit weet ik niet zeker.
De instellingen "SATA RAID/AHCI Mode" en "SATA Port0-3 Native Mode" zijn dus alleen van toepassing op de 6 oranje poorten.
Tot zover de oranje aansluitingen.
Ook zit er een groene PATA poort op en 2 paarse SATA poorten op, dit is van de Gigabyte (eigenlijk jmicron). Deze 3 poorten zet je aan/uit met de optie "Onboard SATA/IDE Device". Deze optie is dus alleen voor het jmicron gedeelte (groen en paars), niet voor de oranje aansluitingen. Hieronder vind je de optie "Onboard SATA/IDE Ctrl Mode", de PATA poort wordt hierdoor niet beinvloed, de 2 paarse sata poorten wel, met als opties
disabled: de 2 sata poorten worden herkend als IDE poorten. Geen driver nodig om XP te installeren dus. Geen hardware-raid en geen NCQ. Of de jmicron native gebruikt weet ik trouwens niet. Denk van wel eigenlijk.
ahci: 2 'echte' sata poorten, geen hardware raid, wel ncq. Drivers nodig om xp op te installeren.
raid: zelfde als ahci, maar met hardware raid mogelijkheid.
Het leuke aan de gigabyte/jmicron vind ik dat deze bij mij in elk geval wel (in tegenstelling tot de ich9) heel snel de HD's herkent in RAID mode en vrijwel direct doorgaat bij het opstarten. Heb je dus 2 HD's en wil je ze in RAID, dan raad ik aan de paarse aansluitingen te gebruiken. Wel even de driver slipstreamen met nlite (goed te doen!). De "SATA RAID/AHCI Mode" van ICH9 zet ik dan op disabled, zodat ik niet belachelijk lang hoef te wachten op zo'n scherm bij het opstarten.
Nou ja, ik weet niet of alle info precies klopt, maar dit is mijn ervaring in elk geval
Heb je ook de RAID-performance op die Jmicron getest (of iemand anders)? Mijn vorige ervaring met Jmicron (op een Asus P5W DH Del.) was dat de RAID0 performance van de Jmicron-controller zwaar te wensen overliet t.o.v. de geintegreerde Intel-controller.woekele schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 06:15:
Het leuke aan de gigabyte/jmicron vind ik dat deze bij mij in elk geval wel (in tegenstelling tot de ich9) heel snel de HD's herkent in RAID mode en vrijwel direct doorgaat bij het opstarten. Heb je dus 2 HD's en wil je ze in RAID, dan raad ik aan de paarse aansluitingen te gebruiken.
Nee, zover was ik nog niet
Kan ik de raid0 array die ik nu heb met jmicron gewoon aansluiten op intel en dan proberen, of moet hij het dan opnieuw aanmaken?
Uit ervaring kan ik melden dat dat werkt!woekele schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:43:
Nee, zover was ik nog nietKan ik de raid0 array die ik nu heb met jmicron gewoon aansluiten op intel en dan proberen, of moet hij het dan opnieuw aanmaken?
edit:
In het vorige deel heb ik mijn ervaringen met jmicron raid en intel raid gepost.
even kort dan een herhaling: bench snelheden zijn nagenoeg gelijk, maar gevoelsmatig gaat de intel controller stukken sneller. De jmicron heeft (volgens mijn hdd led) continue activiteit, staat nooit stil; de intel controller doet het redelijk 'normaal' (doe ik niets, dan ook geen hdd activiteit).
In het vorige deel heb ik mijn ervaringen met jmicron raid en intel raid gepost.
even kort dan een herhaling: bench snelheden zijn nagenoeg gelijk, maar gevoelsmatig gaat de intel controller stukken sneller. De jmicron heeft (volgens mijn hdd led) continue activiteit, staat nooit stil; de intel controller doet het redelijk 'normaal' (doe ik niets, dan ook geen hdd activiteit).
[ Voor 38% gewijzigd door Rayures op 03-10-2007 12:19 ]
hoe hoog mag je moederbord temp eigelijk worden? Everest geeft aan dat ie nu 57 grade is. Dit op een p35-DS4 en q6600 @ 3.5ghz.
Ik dacht juist dat de jmicron raid niet over te zetten was. Testen tonen overigens, in ieder geval bij de p5w, aan dat de intel raid toch echt sneller was. Reden was bij de p5w dat de jmicron raid een verbinding moest delen waardoor de absolute snelheid veel minder was.
i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd
Intel spekjes sheet zeg iirc 100 graden voor je northbridge.PainkillA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:29:
hoe hoog mag je moederbord temp eigelijk worden? Everest geeft aan dat ie nu 57 grade is. Dit op een p35-DS4 en q6600 @ 3.5ghz.
Je kunt hem denk ik wel nog draaien of niet? Op de plaatjes zelf kan ik niet goed zien of het nu net wel of net niet past. Eventueel kun je 1 clipje ook weglaten aan de onderkant dan past hij misschien net, maar inderdaad niet handig als je cpu koeler eraf moet als je geheugen eruit moet. De Ultra 120 Extreme is wat dat betreft een stuk handiger, deze komt met duidelijk boven de mem chips uit. En is ook nog een stuk smaller en koelt beterkingrichard47 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:17:
[...]
Met een Infinity zal het toch echt moeilijk worden om het geheugenbankje welke het dichtst bij de socket ligt te gebruiken. Met de Thermaltake Ultra Extreme 120 zal dit waarschijnlijk minder problemen opleveren omdat deze vanaf de socket meer omhoog gaat dan de Infinity.
Zelf zet ik een thermalright NB koeling op mijn NB, ben ook niet tevreden met de temps. Zat eergisteren op 55 graden, maar dat komt ook mede door de hete videokaart die zijn hitte ook naar boven dumpt.
Verwijderd
Zo vandaag mijn DOA p5w op de post gedaan en gemailt of die geruilt mag worden voor een DS4
Hopelijk heb ik volgende week dan eindelijk een werkend quadcore systeem.
Maakt het eigenlijk nog veel uit of je rev1 of 2 hebt? heb er veder niet naar gevraagd welke versie de winkel verkoopt.
Maakt het eigenlijk nog veel uit of je rev1 of 2 hebt? heb er veder niet naar gevraagd welke versie de winkel verkoopt.
jmicron raid array kon ik niet gebruiken op de intel raid, moest opnieuw raid0 aanmaken en windows installeren. Intel raid is inderdaad stukken sneller dan jmicron raid. Jmicron raid was zelfs zowat langzamer dan een enkele schijf. (volgens hd tune)
Trouwens, ik zie wel meer posts over cpu temps die niet kloppen, maar vaak klopt het bij die mensen dan in de bios en in de laatste coretemp beta wel. Ik heb een e6750 en ook in de bios en coretemp is het belachelijk laag. Beetje vervelend
Trouwens, ik zie wel meer posts over cpu temps die niet kloppen, maar vaak klopt het bij die mensen dan in de bios en in de laatste coretemp beta wel. Ik heb een e6750 en ook in de bios en coretemp is het belachelijk laag. Beetje vervelend
[ Voor 33% gewijzigd door woekele op 03-10-2007 17:33 ]
Heeft iemand de netwerkkaart van de Gigabyte bordjes al aan de praat gekregen onder linux?? Lijkt wel alsof het te nieuw is. In Ubuntu wil het maar niet werken bij mij. Begint het hele gedoe met geen drivers kunnen vinden weer van voren af aan.
Rev 2 heeft geen Com en LPT poorten maar USB of firewire ervoor in de plaats. Op zich wel handig, maar verder volgens mij geen verschil.
Rev 2 heeft geen Com en LPT poorten maar USB of firewire ervoor in de plaats. Op zich wel handig, maar verder volgens mij geen verschil.
Bij mijn DS3-r past een Infinity er netjes op, ook met geheugen in het eerste bankje. Het enige wat je moet doen is eerst het geheugen plaatsen en dan pas de fan of de Infity zetten. Wil je je mem er weer uit halen? Gewoon even de fan eraf (gaat zeer simpel zonder gereedschap of wat voor degenen die daar bang voor zijnREDFISH schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:10:
[...]
Je kunt hem denk ik wel nog draaien of niet? Op de plaatjes zelf kan ik niet goed zien of het nu net wel of net niet past. Eventueel kun je 1 clipje ook weglaten aan de onderkant dan past hij misschien net, maar inderdaad niet handig als je cpu koeler eraf moet als je geheugen eruit moet.
wat is eigelijk sneller in games en in het algemeen?
413x8 = 3300mhz met 826mhz geheuge
of
388x9 = 3500mhz met 778mhz geheuge?
of
Daar kom je alleen achter met benchen natuurlijkPainkillA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:53:
of
388x9 = 3500mhz met 789mhz geheuge?
Ik gok op 413*8. Volgens mij is de extra bandbreedte bij 3d games van meer invloed over het algemeen dan die 200 mhz extra. Al denk ik niet dat het snelheidsverschil tussen beide erg groot zal zijn.
Verwijderd
Bij een 8800 GTX of een Ultra, of zelfs in SLi, is de 3500 MHz beter, maar anders zal het heel weinig verschil maken...
Wordt hier onderhand gek van... wil ik na een hoop BSOD's en spontane vastlopers windows opnieuw installeren op n andere schijf.... loopt de setup steeds vast. Even de windows versie van memtest gekeken en jahoor... allemaal fouten. Lekker dan, mag mn geheugen voor de 2e keer retour. Heb ik duur 2GB OCZ Reaper PC8500 gekocht en dan is t nog niet goed 
edit: meer dan 35.000 errors binnen de minuut in memtest86+ (via bootflop). Is er een kans dat mn mobo gewoon gaar is en daardoor t geheugen opgefokt wordt? ik vind het erg toevallig namelijk maar zou niet weten hoe ik dat kan testen....
edit2: kan het touwens zijn dat dit geheugen het pas echt goed doet bij de 2.1V ipv. 1.8V en dat daardoor errors komen of niet ?
edit: meer dan 35.000 errors binnen de minuut in memtest86+ (via bootflop). Is er een kans dat mn mobo gewoon gaar is en daardoor t geheugen opgefokt wordt? ik vind het erg toevallig namelijk maar zou niet weten hoe ik dat kan testen....
edit2: kan het touwens zijn dat dit geheugen het pas echt goed doet bij de 2.1V ipv. 1.8V en dat daardoor errors komen of niet ?
[ Voor 34% gewijzigd door Cartman! op 04-10-2007 00:16 ]
Ligt er maar net aan waar de strapchange van je bord ligt, en of die dat al doet. Als jou bord bij 400MHz fsb naar een andere strap gaat, dan weet ik zeker dat 388*8 sneller is dan 413*8 ookal heeft je cpu dan een lagere kloksnelheid, en draait je geheugen ook trager.PainkillA schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:53:
of
Temperatuur sensor is maar een lachertje op de p35c ds3r.
11 Graden met luchtkoeling in de bios en met speedfan zelfs maar 9C
temp in huis is 23.
Ik vond het al zo raar dat mijn pentium d overclocked onder 45C bleef, maar deze afwijking is wel heel eg groot
11 Graden met luchtkoeling in de bios en met speedfan zelfs maar 9C
Ik vond het al zo raar dat mijn pentium d overclocked onder 45C bleef, maar deze afwijking is wel heel eg groot

1.8v is sowieso erg laag voor pc8500. Ik moet mijn mushkin modules ook ruim 2.2v geven om goed te werken.Cartman! schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:55:
Wordt hier onderhand gek van... wil ik na een hoop BSOD's en spontane vastlopers windows opnieuw installeren op n andere schijf.... loopt de setup steeds vast. Even de windows versie van memtest gekeken en jahoor... allemaal fouten. Lekker dan, mag mn geheugen voor de 2e keer retour. Heb ik duur 2GB OCZ Reaper PC8500 gekocht en dan is t nog niet goed
Ik ben nu ook de gelukkige bezitter van een p35-dq6, maar na het installeren ervan heb ik nog een vraag:
Als ik de computer aanzet, gaat deze een seconde aan, daarna valt deze 3 seconden uit en daarna start hij gewoon op. Dit is hetzelfde als ik een wijziging in het bios opsla. Is dit normaal?
Als ik de computer aanzet, gaat deze een seconde aan, daarna valt deze 3 seconden uit en daarna start hij gewoon op. Dit is hetzelfde als ik een wijziging in het bios opsla. Is dit normaal?
The Dude abides!
Dat heb ik ook met m'n DS3 en met m'n DQ6, weet niet waar dat aan ligt, maar ik stoor me er niet aan.
Dit is alleen na een cold boot, als de pc langer aanstaat doet ie dat niet.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Ik bestel maar Crucial BallistiX 2*1GB erbij en dan verkoop ik die OCZ Reapers wel verder zodra ik ze weer van de winkel terug heb.... bummer. Denk dat die Reapers gewoon niet helemaal compatible zijn met mn mobo

Heeft volgens de specs 2,1 - 2,2v nodig om op pc8500 te kunnen draaien. 1,8v zal dan waarschijnlijk ook de reden van de foutmeldingen zijn.Cartman! schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:55:
retour. Heb ik duur 2GB OCZ Reaper PC8500 gekocht en dan is t nog niet goed
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Dit krijg ik als ik te ver overclocked. Ik heb een DS4 overigens.k8skaaay schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:10:
Dat heb ik ook met m'n DS3 en met m'n DQ6, weet niet waar dat aan ligt, maar ik stoor me er niet aan.
Dan zet hij de bios weer in alle standaard settings denk ik, maar weet niet of dit bij jou/jullie zo is.
Hoi!
Ik heb een Gigabyte p35 DS4 en ik wil daar graag een logitech Z-5500 op aansluiten via de digitale aansluiting.Ik heb totaal geen ervaring met digitale aansluitingen van speakersets. Is dit mogelijk met dit moederbord of kan ik beter een losse geluidskaart kopen?
Verwijderd
HT Link is iets van AMD, daar doet Intel niet aan. Die 1333Mhz is deQuad-pumped FSB, dus die loopt mee met FSB. 400Mhz FSB = Quad-pumped 1600 Mhztjtristan schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:08:
[...]
Ja sorry, ik bedoel eigenlijk de HT link, want ik zie nergens waar ik daarvoor de multiplier kan instellen, daardoor komt die dus op een non-acceptabele hoogte (ik dacht dat 1333mhz het hoogste was voor dit board).
Staat vermoedelijk op 5, wil hem dus lager zetten...
Trouwens, ik had de F4 bios erop staan, werkte gewoon goed met de quadcore, heb daarna de F7 erop geflasht (via windows, met @bios oid)
De Crucials hebben ook meer volt nodig, maar ze starten wel op om in het bios te komen om het voltage te kunnen verhogen. Dus mochten er hier ook problemen mee zijn op 1.8V dan weet je waar je het probleem moet zoeken.Cartman! schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:19:
Ik bestel maar Crucial BallistiX 2*1GB erbij en dan verkoop ik die OCZ Reapers wel verder zodra ik ze weer van de winkel terug heb.... bummer. Denk dat die Reapers gewoon niet helemaal compatible zijn met mn mobo
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Vandaag bericht gekregen dat mijn DS4 en overige onderdelen (Q6600, 2GB HyperX, Raptor 73GB, X1950Pro) morgen geleverd gaan worden. Ik heb dit besteld bij SA en zal jullie uiteraard op de hoogte stellen welke rev en stepping ik binnen heb gekregen! Morgen meer :D:D.
Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW
Volgens de OCZ site moeten ze dan ook op 2.3V lopen en mogen ze maximaal 2.35V hebben. http://www.ocztechnology....2_8500_reaper_hpc_editionCartman! schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:56:
Ik had de Reapers ook al getest weer op 2.1V maar dat hielp ook niet
Een dual-boot met windows neem ik aan? Dan moet je in windows even Wake-on-lan after shutdown aanzetten, zie ook deze blog. Het engelse gedeelte dan. Ik had er ook last van maar nu doet ie het als een zonnetjeREDFISH schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:51:
Heeft iemand de netwerkkaart van de Gigabyte bordjes al aan de praat gekregen onder linux?? Lijkt wel alsof het te nieuw is. In Ubuntu wil het maar niet werken bij mij. Begint het hele gedoe met geen drivers kunnen vinden weer van voren af aan.
btw het engelse gedeelte dan. Van dat spaanse snap ik ook niks
ow, mm, ook maar s testen dan nog vanavondFlythe schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:50:
[...]
Volgens de OCZ site moeten ze dan ook op 2.3V lopen en mogen ze maximaal 2.35V hebben. http://www.ocztechnology....2_8500_reaper_hpc_edition
Ik heb hetzelfde met de p35 ds3r, heb jij ook een e6750 toevallig?Peter F schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 07:40:
Temperatuur sensor is maar een lachertje op de p35c ds3r.
11 Graden met luchtkoeling in de bios en met speedfan zelfs maar 9Ctemp in huis is 23.
[afbeelding]
Weet iemand toevallig wat het verschil is tussen de 1.0, 1.1 en 2.0 revisies van het DS4 moederbord?
Aha ok, dus het maakt niet uit als de quad-pumped FSB gewoon op 1600mhz komt te staan?Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:32:
[...]
HT Link is iets van AMD, daar doet Intel niet aan. Die 1333Mhz is deQuad-pumped FSB, dus die loopt mee met FSB. 400Mhz FSB = Quad-pumped 1600 Mhz
Hallo,
Weet iemand of je perse de bovenste PCI-E slot moet gebruiken voor 16x?
Ik gebruik onderste en staat ook zo ingestel in't bios (ds4 rev2) maar zie onder cpu-z link width 4x, max supported 16x.
Kan niet in;t bios vinden waar ik dit op 16x kan zetten. Trouwens.....dacht dat het 2x 16x pci-e was dit bordje duzz dat het niet zou uitmaken.
Gr,
Weet iemand of je perse de bovenste PCI-E slot moet gebruiken voor 16x?
Ik gebruik onderste en staat ook zo ingestel in't bios (ds4 rev2) maar zie onder cpu-z link width 4x, max supported 16x.
Kan niet in;t bios vinden waar ik dit op 16x kan zetten. Trouwens.....dacht dat het 2x 16x pci-e was dit bordje duzz dat het niet zou uitmaken.
Gr,
Deze kan geen 16x, RTFM. Daarin staat dat het een 16x slot is met slechts 4x bandbreedte. Kun je niets aan doen, is de beperking van de P35 chipset.
Maar of je het echt zult merken bij gamen??? Bij Crossfire was er geloof ik ook maar 4% verschil met een echte 16xpci-e lane.
Ik heb vandaag mijn northbridgeheatsink van de DS3R vervangen door een thermalright HR-05 IFX.
Wat betreft gewicht was deze iets lichter, maar het koeloppervlak is veel groter en er zit ook nog een heatpipe in. Ik heb echter geen verschil in temperatuur.
Op de heatsink zat een grijze harde prut, deze kreeg ik er niet vanaf met alcohol of peuteren met de nagel. Heb deze dan ook laten zitten. Ik denk dat deze een beperking vormt voor de warmteoverdracht. Heeft iemand tips om deze rommel eraf te krijgen?
Ik heb vandaag mijn northbridgeheatsink van de DS3R vervangen door een thermalright HR-05 IFX.
Wat betreft gewicht was deze iets lichter, maar het koeloppervlak is veel groter en er zit ook nog een heatpipe in. Ik heb echter geen verschil in temperatuur.
Op de heatsink zat een grijze harde prut, deze kreeg ik er niet vanaf met alcohol of peuteren met de nagel. Heb deze dan ook laten zitten. Ik denk dat deze een beperking vormt voor de warmteoverdracht. Heeft iemand tips om deze rommel eraf te krijgen?
PlamuurmesREDFISH schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:36:
1.0 eerste versie met de grote heatpipe koeling vergelijkbaar met de DQ6Namoh schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:11:
Weet iemand toevallig wat het verschil is tussen de 1.0, 1.1 en 2.0 revisies van het DS4 moederbord?
1.0 -> 1.1 andere koeling. De grote koeling is vervangen door een meer bescheiden versie met een koelplaat achterop het moederbord
1.1 -> 2.0 koeling is hetzelfde gebleven, maar koelplaat achterop is weg (onhandig met koelers die een eigen backplate hebben) en geen seriele en parallelle poort meer in het i/o gedeelte. Wel als header nog een seriele poort. In plaats daarvan meer USB poorten
Aceton, oftewel nagellak-remover doet het altijd goed bij mij.REDFISH schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:36:
Heeft iemand tips om deze rommel eraf te krijgen?
Bovendien verdampt die ook volledig...
*Don_holio
Nee een pentium D945
Ik vertrouwde de temp niet dus had ik hem expres naar beneden geclocked en voltage verlaagd
kijken waar hij op uit zou komen, maar al staat hij een uur aan en stress je hem, blijft hij lage waarde aangeven, full load een uur lang niet meer dan 14C
Ik vertrouwde de temp niet dus had ik hem expres naar beneden geclocked en voltage verlaagd
kijken waar hij op uit zou komen, maar al staat hij een uur aan en stress je hem, blijft hij lage waarde aangeven, full load een uur lang niet meer dan 14C
woekele schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:51:
[...]
Ik heb hetzelfde met de p35 ds3r, heb jij ook een e6750 toevallig?
REDFISH
Heb videokaart omgewisseld en gekeken bij een game die ik veel doe. Eerst had ik ong. 70 fps en erna ong.75fps duzz ja...alle beetjes helpen ;-). Alleen onderste was mooier ivm temps proc.
The_Virus
Heb manual wel gelezen maar over het hoofd gezien...kan gebeuren. Bedankt voor je reactie
Heb videokaart omgewisseld en gekeken bij een game die ik veel doe. Eerst had ik ong. 70 fps en erna ong.75fps duzz ja...alle beetjes helpen ;-). Alleen onderste was mooier ivm temps proc.
The_Virus
Heb manual wel gelezen maar over het hoofd gezien...kan gebeuren. Bedankt voor je reactie
Naja die 7 procent, kun je denk ik ook wel met overclocken halen he
Weet niet welke videokaart je hebt, maar als het echt flink scheelt in de temps dan zou ik het dus met overklokken doen. Kweet ook niet wat voor kast je hebt, maar misschien een outtake ervoor hangen als extraatje?
Nieuwe NB koeler werkt trouwens wel, maar blijkbaar alleen bij stress, dan blijft hij gewoon 41/42 graden, terwijl hij eerst makkelijk over de 50 graden ging, maar heb ik nu net de koeler erop gezet voor de idle temperaturen zodat de casefans door de lagere NB temps door het moederbord wat zachter zouden draaien
Als de cpu het warmer krijgt dan krijgt de NB het juist koeler omdat de cpu fan dan ietsje harder gaat draaien, en dat kleine beetje luchtstroom maakt toch al best een verschil.
Nieuwe NB koeler werkt trouwens wel, maar blijkbaar alleen bij stress, dan blijft hij gewoon 41/42 graden, terwijl hij eerst makkelijk over de 50 graden ging, maar heb ik nu net de koeler erop gezet voor de idle temperaturen zodat de casefans door de lagere NB temps door het moederbord wat zachter zouden draaien
Als je ziet hoe de heatsink er nu uit ziet nadat ik deze met een grote platte schroevendraaier ontdaan heb van de grijze zooi, zul je snappen dat ik dat niet met de NB chip zelf ga proberen.
[ Voor 118% gewijzigd door REDFISH op 04-10-2007 19:00 ]
Probeer eens om dat eraf te krijgen als de chip warm is, nadat de pc een uurtje gedraait heeft bvOp de heatsink zat een grijze harde prut, deze kreeg ik er niet vanaf met alcohol of peuteren met de nagel. Heb deze dan ook laten zitten. Ik denk dat deze een beperking vormt voor de warmteoverdracht. Heeft iemand tips om deze rommel eraf te krijgen?
Soms komt dat grijze preut dan veel gemakkelijker los
En anders, een kleine doekje doordrenken met aceton en op de chip leggen, zo kan de preut oplossen en als je er tegelijk dan ook nog goed over vrijvt zou het toch moeten gaan
Mn geheugen draaien op 2.3V heeft het probleem helaas niet opgelost. Heb de reepjes 1 voor 1 getest en er is er 1 kapot. Heb er nu 1 inzitten en dat gaat goed. Nu ben ik alleen bang dat het aan mn moederbord ligt want de 2e keer geheugen van 200e kapot vind ik echt toevallig... kan dat zomaar of zijn er problemen bekend met de P35DQ6 misschien dat iemand weet?
Dacht dat je het over je koelblok had. NB core zelf zou ik ook gewoon proberen te weken in aceton e.d.REDFISH schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:53:
Als je ziet hoe de heatsink er nu uit ziet nadat ik deze met een grote platte schroevendraaier ontdaan heb van de grijze zooi, zul je snappen dat ik dat niet met de NB chip zelf ga proberen.
Maar koelbloken zijn prima te doen met plamuurmes. Groot plamuurmes pakken en zo plat mogelijk houden, anders krijg je krassen. Schroeven draaier lijkt mij iets te dik.
op de jmicron zitten 2 raptors 10k 74 gigb-gone schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:37:
[...]
Heb je ook de RAID-performance op die Jmicron getest (of iemand anders)? Mijn vorige ervaring met Jmicron (op een Asus P5W DH Del.) was dat de RAID0 performance van de Jmicron-controller zwaar te wensen overliet t.o.v. de geintegreerde Intel-controller.
op de ichr9 zitten 2 samsung 7.2k 500 gig

ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Welk moederbord heb je dan? Want het zou best kunnen dat de trage jmicron prestaties niet aan de chip, maar de manier waarop hij geimplementeerd is op het moederbord liggen
PS: En je stripsize is wel op beide hetzelfde?
Anders is het niet echt eerlijk vergelijken.
PS: En je stripsize is wel op beide hetzelfde?
Post van mij uit ander topic
Is het wat of lijkt het jullie niks?
Je komt nog zo vaak vraagjes zoals hoe kom ik bij geheugen timings bij gigabyte borden, het is dus de bedoeling dat zul soort vragen erin komen.Ik zie overal veel vragen die simpel te beantwoorden zijn door even je manuel lezen of even zoeken. De antwoorden zijn simpel te vinden maar toch zijn er steeds topics over.
Misschien dat we met ze alle een topic kunnen maken, met daarin staan al die kleine vraagjes met antwoord? Zodat mensen met simpele vragen eerst even dat topic doorlezen voordat ze hier een nieuw topic aan maken voor hun zoek vraagje.
Is het wat of lijkt het jullie niks?
Lijkt mij persoonlijk niks. Dan ga je het niks doen en eerst vragen en dan moeite doen juist aansporen. Iemand mag best vraagjes stellen maar dan zie ik wel graag dat men ook laat zien dat er moeite is gedaan. Tweakers heeft standaarden, en dat staat ook in alle policies, en simpele topics als: de powerled van mijn pc doet het niet, worden dan ook snel gesloten.
Zoiets als hoe clear ik mijn CMOS vind ik bijvoorbeeld echt te ver gaan als er een hele pagina in de manual aan besteed is. En als dan gezegd wordt: ik heb geen jumpertje, terwijl in het boekje staat dat je het ook kunt doen met een stukje ijzer of een schroevendraaier, dan laat die persoon duidelijk zien dat hij zelfs nadat men gezegd had dat hij eerst het boekje maar eens moest lezen, dit niet gedaan heeft. Weet even niet meer wie dit was, gaat om het voorbeeld niet om iemand ezelsoren op te plakken. Het is ook maar de vraag of deze discussie in dit topic zelf thuishoort.
Het CTRL+F1 vond ik ook niet in de manual, terwijl ik hem toch twee keer heb gelezen, toevallig zag ik het in een review van het bord en kon ik eindelijk mijn mem op de juiste snelheid zetten.
Er is misschien wat verwarring over waar de prut zat, maar het zit dus op de NB en op de heatsink die erop zat. Wat op de heatsink zat heb ik eraf gehaald(de oude dus), maar dat heeft flinke krassen achter gelaten, maar hij gaat er toch niet meer op. Ben wel redelijk tevreden met de temps nu, heb een 8 cm fan onderin op de kast bodem gezet en heb nu idle temps rond de 35 graden.
Zoiets als hoe clear ik mijn CMOS vind ik bijvoorbeeld echt te ver gaan als er een hele pagina in de manual aan besteed is. En als dan gezegd wordt: ik heb geen jumpertje, terwijl in het boekje staat dat je het ook kunt doen met een stukje ijzer of een schroevendraaier, dan laat die persoon duidelijk zien dat hij zelfs nadat men gezegd had dat hij eerst het boekje maar eens moest lezen, dit niet gedaan heeft. Weet even niet meer wie dit was, gaat om het voorbeeld niet om iemand ezelsoren op te plakken. Het is ook maar de vraag of deze discussie in dit topic zelf thuishoort.
Het CTRL+F1 vond ik ook niet in de manual, terwijl ik hem toch twee keer heb gelezen, toevallig zag ik het in een review van het bord en kon ik eindelijk mijn mem op de juiste snelheid zetten.
Er is misschien wat verwarring over waar de prut zat, maar het zit dus op de NB en op de heatsink die erop zat. Wat op de heatsink zat heb ik eraf gehaald(de oude dus), maar dat heeft flinke krassen achter gelaten, maar hij gaat er toch niet meer op. Ben wel redelijk tevreden met de temps nu, heb een 8 cm fan onderin op de kast bodem gezet en heb nu idle temps rond de 35 graden.
Ben er eindelijk achter waarom ik niet boven de 4ghz kwam, Pomp van m'n waterkoeling is brak 
In vista werkt coretemp niet helemaal 100%, en boote dus even met xp daar aangekomen maar eens gekeken 4 ghz geboot alles ok.
Prime test temps schoten naar 70 graden en daar was mijn beruchte bsod weer.
Vervolg plan,
Beter Cpu blok, Fuzion ofzo.
Betere pomp.
En dan opnieuw naar de 4ghz
In vista werkt coretemp niet helemaal 100%, en boote dus even met xp daar aangekomen maar eens gekeken 4 ghz geboot alles ok.
Prime test temps schoten naar 70 graden en daar was mijn beruchte bsod weer.
Vervolg plan,
Beter Cpu blok, Fuzion ofzo.
Betere pomp.
En dan opnieuw naar de 4ghz
Neem een betere radiator, een blok helpt echt geen tien graden. (En een pomp al helemaal niet)
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Mijn DS4 bevalt me inmiddels wel.
Heb orthos nu al 1 x meer dan 12 uur stabiel gehad en de tweede keer meer dan 8 uur (de dag erna met een lager voltage).
Ik kreeg em eerst niet echt stabiel op 500mhz maar toen ik het mobo naar de F7 bios flashte en de pcie snelheid op 102/103 zette liep het heel stabiel.
Als ik mijn Fuzion binnenkrijg ga ik de max FSB proberen te achterhalen en dan ga ik pas de geheugentimings veranderen.
Hier mijn results:
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=250218
http://i175.photobucket.c...y/fsb50011hoursorthos.jpg
http://i175.photobucket.c.../fsb50011hoursorthos2.jpg
Heb orthos nu al 1 x meer dan 12 uur stabiel gehad en de tweede keer meer dan 8 uur (de dag erna met een lager voltage).
Ik kreeg em eerst niet echt stabiel op 500mhz maar toen ik het mobo naar de F7 bios flashte en de pcie snelheid op 102/103 zette liep het heel stabiel.
Als ik mijn Fuzion binnenkrijg ga ik de max FSB proberen te achterhalen en dan ga ik pas de geheugentimings veranderen.
Hier mijn results:
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=250218
http://i175.photobucket.c...y/fsb50011hoursorthos.jpg
http://i175.photobucket.c.../fsb50011hoursorthos2.jpg
ds3pwoekele schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:25:
Welk moederbord heb je dan?
als je kijkt naar het plaatje zie je dat de jmicron een grilliger transfer-rate laat zien,en dat de cpu belasting 2 keer zo hoog is.Want het zou best kunnen dat de trage jmicron prestaties niet aan de chip, maar de manier waarop hij geimplementeerd is op het moederbord liggen
het is zoiezo geen eerlijke vergelijking omdat op de jmicron raptors zitten.PS: En je stripsize is wel op beide hetzelfde?Anders is het niet echt eerlijk vergelijken.
maar om antwoord op je vraag te geven 32 op de jmicron en 128 op de intel.
omdat ik de vraag al zie komen
het is de bedoeling dat ik tezijnertijd nog 3 of vier schijven op de intel erbij te stop en dan een raid 5 aray te maken.
vandaar de raptors op de jmicron
[ Voor 23% gewijzigd door erikdeperik op 05-10-2007 15:21 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
Ik heb een P35C-DS3R en die laat altijd de PCI Devices List zien na een post screen. Weet iemand hoe je dit uit kunt zetten? Het duurt best lang en laat mijn boottime alleen langer uitkomen..
Ook heb ik begrepen dat je de PCI ook moet locken bij het overklokken. Zonder dit heb ik wel 3Ghz gehaald, maar ik zag dan ook nergens de optie om PCI te locken (alleen PCI-e en die zat al op 100 gelocked). Weet iemand of er ergens een optie is in de bios om PCI op 33Mhz te zetten?
Ook heb ik begrepen dat je de PCI ook moet locken bij het overklokken. Zonder dit heb ik wel 3Ghz gehaald, maar ik zag dan ook nergens de optie om PCI te locken (alleen PCI-e en die zat al op 100 gelocked). Weet iemand of er ergens een optie is in de bios om PCI op 33Mhz te zetten?
Volgens mij is de PCI standaard gelockt of schaalt hij mee met de PCI-E.Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:17:
Ik heb een P35C-DS3R en die laat altijd de PCI Devices List zien na een post screen. Weet iemand hoe je dit uit kunt zetten? Het duurt best lang en laat mijn boottime alleen langer uitkomen..
Verwijderd
In reactie op jouw post in het voorgaande deel..bassie schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 17:36:
[...]
Je moet core 0 en 1 temp lezen, niet tjunction.
Thnx Bas, dat wou ik ff weten
Schrok me wild toen ik 59 graden (idle) zag staan bij T's.
Dus, Core 0 en Core 1 zijn de waardes ik vanuit kan gaan.. weer wat geleerd
Ik ga zodadelijk bezig met OC-en, eerst een ton meuk downloaden en installeren..

Mn mikpunt is 8x400 bij 2:3 , 3200MHz bij 1200MHz , 1.3750v bij 2.3v
65 graden stressed is stoppen, toch?
.
Mvg,
Bas
Edit: Die beta versie, 0.95.4 geeft de juiste waardes, nietwaar?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 21:04 ]
Die 0.95.4 geeft de goede waarde voor de G0 stepping cpu's. Het is trouwens toch wel logisch dat je core 0/1 moet uitlezen en niet tjunction. Core 0/1 verschillen steeds van temp, tjunction blijft hetzelfde.Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:59:
[...]
In reactie op jouw post in het voorgaande deel..
Thnx Bas, dat wou ik ff weten
Schrok me wild toen ik 59 graden (idle) zag staan bij T's.
Dus, Core 0 en Core 1 zijn de waardes ik vanuit kan gaan.. weer wat geleerd
Ik ga zodadelijk bezig met OC-en, eerst een ton meuk downloaden en installeren..![]()
Mn mikpunt is 8x400 bij 2:3 , 3200MHz bij 1200MHz , 1.3750v bij 2.3v
65 graden stressed is stoppen, toch?
.
Mvg,
Bas
Edit: Die beta versie, 0.95.4 geeft de juiste waardes, nietwaar?
65 is niet perse stoppen, in intel specs staat 61 graden als max tcase temp maar niks over max tjunction. Volgens mij is er nogal wat verwarring geweest waardoor veel dachten dat die 61 voor tjunction geld. Maar de tjunction die je in coretemp leest is volgens mij de max van je cpu. Volgens mij het punt waar ie terugklokt of uitgaat.
offtopic:
mede bas?
mede bas?
Jup, ik weet ook nog steeds niet of ie nou gewoon standaart op 33MHz zit of aan je pci-e vast zit (pcie/3)Naluh! schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:59:
[...]
Volgens mij is de PCI standaard gelockt of schaalt hij mee met de PCI-E.
[ Voor 11% gewijzigd door bassie op 05-10-2007 21:35 ]
Verwijderd
8x300 bij 3x divider , 2400MHz bij 900MHz , 1.4v bij 2.2v 
Draait prima, Orthos draait een half uur op priority 6... temperatuur is al 20 minuten stabiel op 50 graden, geen errors, volgens coretemp 0.95.4 bèta.
Gek genoeg is mn pc niet merkbaar trager ofzo.. ben druk bezig met downloaden, surfen, muziek luisteren en het overzetten van een ton meuk
Zodadelijk 8x350 proberen, daarna kijken of ie wil booten op 8x400 met misschien een beetje extra prik.
Ik zat zelf te denken aan vCore 1.4250, MCH +0.2 , FSB + 0.2 en vDimm + 0.1 en als dat stabiel blijkt te zijn dan langzaam naar beneden schroeven tot er dingen mis gaan.
Mooi werk man.
Edit 1: Drie kwartier Orthos, stabiel op 51 graden, geen errors, priority 6.
Door naar de 350 op vcore 1.4000 , vdimm + 0.1 = 2.3 , MCH +0.1 , FSB +0.1
Edit 2: Drie kwartier Orthos stabiel op 54 graden, geen errors, priority 6.
Door naar de 375 op vcore 1.4125 , vdimm + 0.1 = 2.3 , MCH +0.2 , FSB +0.1
Draait prima, Orthos draait een half uur op priority 6... temperatuur is al 20 minuten stabiel op 50 graden, geen errors, volgens coretemp 0.95.4 bèta.
Gek genoeg is mn pc niet merkbaar trager ofzo.. ben druk bezig met downloaden, surfen, muziek luisteren en het overzetten van een ton meuk

Zodadelijk 8x350 proberen, daarna kijken of ie wil booten op 8x400 met misschien een beetje extra prik.
Ik zat zelf te denken aan vCore 1.4250, MCH +0.2 , FSB + 0.2 en vDimm + 0.1 en als dat stabiel blijkt te zijn dan langzaam naar beneden schroeven tot er dingen mis gaan.
Mooi werk man.
Edit 1: Drie kwartier Orthos, stabiel op 51 graden, geen errors, priority 6.
Door naar de 350 op vcore 1.4000 , vdimm + 0.1 = 2.3 , MCH +0.1 , FSB +0.1
Edit 2: Drie kwartier Orthos stabiel op 54 graden, geen errors, priority 6.
Door naar de 375 op vcore 1.4125 , vdimm + 0.1 = 2.3 , MCH +0.2 , FSB +0.1
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 01:56 ]
[quote]REDFISH schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:53:
Weet niet welke videokaart je hebt, maar als het echt flink scheelt in de temps dan zou ik het dus met overklokken doen. Kweet ook niet wat voor kast je hebt, maar misschien een outtake ervoor hangen als extraatje?
7800gtx met Arctic Cooling Silencer.
OC ben ik mee bezig maar videokaart OC duzz ook een beetje. Antec P160 kast.
Scythe S-Flex Case Fan voor en achterin.
Zal m'n sig es aanpassen
Maar een side intake zal ook wel schelen voor de proc (zit er niet in).
7800gtx met Arctic Cooling Silencer.
OC ben ik mee bezig maar videokaart OC duzz ook een beetje. Antec P160 kast.
Scythe S-Flex Case Fan voor en achterin.
Zal m'n sig es aanpassen
Ben al een tijdje op zoek naar de beste bios versie.... weten jullie welke bios het beste is voor de DS4?
En welke versie gebruiken jullie?
En welke versie gebruiken jullie?
Verwijderd
Ik heb net mijn nieuwe pc gebouwd, hoop dat ik de cpu op 3ghz kan krijgen (nog nooit oc geprobeerd)
Specs:
Case: Antec Gamersgear Nine Hundred Zwart
OCZ 600W GameXstream
Mobo: Gigabyte GA-P35-DS4
Cooler: Scythe infinity
Proc: Intel c2 Q6600 2,4Ghz
Mem: 2x OCZ 1GB DDR667
Vid: MSI NX8800GTX
Sound: Creative X-Fi Xtrememusic
HD: 1000GB
Specs:
Case: Antec Gamersgear Nine Hundred Zwart
OCZ 600W GameXstream
Mobo: Gigabyte GA-P35-DS4
Cooler: Scythe infinity
Proc: Intel c2 Q6600 2,4Ghz
Mem: 2x OCZ 1GB DDR667
Vid: MSI NX8800GTX
Sound: Creative X-Fi Xtrememusic
HD: 1000GB
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 12:32 ]
Ik ga uiteindelijk ook een DS4 aanschaffen denk ik.
Ik ga er een E6750 op zetten. Deze wil ik klokken naar 3,2 GHz.
Dit zou met dit bord een eitje moeten zijn. Tenzij ik net een slechte proc tref natuurlijk.
Weet er iemand toevallig waar ik een revisie 2.0 uit voorraad kan halen?
Een 1.1 wil ik absoluut niet hebben. Tenminste, als het klopt wat kiddyl hierboven zegt.
Hij zegt dat de 1.1 een koelplaatje achterop heeft, en ik wil er een zalman cnps 9700 op zetten.
Ik ga er een E6750 op zetten. Deze wil ik klokken naar 3,2 GHz.
Dit zou met dit bord een eitje moeten zijn. Tenzij ik net een slechte proc tref natuurlijk.
Weet er iemand toevallig waar ik een revisie 2.0 uit voorraad kan halen?
Een 1.1 wil ik absoluut niet hebben. Tenminste, als het klopt wat kiddyl hierboven zegt.
Hij zegt dat de 1.1 een koelplaatje achterop heeft, en ik wil er een zalman cnps 9700 op zetten.
Ik had een DS4 rev1.0 en die is RMA gegaan. Als vervanging kreeg ik een rev1.1 terug met de backplate. De backplate heb ik er af gehaald en de northbrigde koeler met 2 M2 boutjes weer vastgezet. Het mag van Gigabyte en je zal geen garantie verliezen. rev2.0 is dan wel makkelijker natuurlijk.
Het probleem is dat bij geen enkele website vermeld staat welk revisienummer je zal krijgen, en dat je zelfs na contact met de webshop er nog niet achter kunt komen welke versie het is.
Klopt het ook dat alleen de 2.0 versie 12 usb poorten heeft? (8 achter 4 intern) en de andere 2 versies slechts 8 poorten.
Klopt het ook dat alleen de 2.0 versie 12 usb poorten heeft? (8 achter 4 intern) en de andere 2 versies slechts 8 poorten.
Jongens hoe stel ik op de P35-Ds3p de geheugentimings in? Ik wil puur handmatig alles in kunnen stellen maar kan dit scherm in het bios dus echt nergens vinden...
Alvast bedankt.
so far:
Alvast bedankt.
so far:

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Is het niet zo dat je Ctrl + F1 moet indrukken in het hoofdscherm van je bios? Bij de DS4 wel in ieder geval, dus ik ga ervan uit dat het bij jouw moederbord hetzelfde is.DualDevil schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 17:16:
Jongens hoe stel ik op de P35-Ds3p de geheugentimings in? Ik wil puur handmatig alles in kunnen stellen maar kan dit scherm in het bios dus echt nergens vinden...
Alvast bedankt.
so far:
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.