FreshMaker schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:10:
Wederom,
Ik ben 'lid' van diverse fora
Sterker ik heb zelfs berichten achtergelaten over het effectief schoonmaken en gebruik van (hand)vuurwapens.
Dit terwijl dit OOK onder een wetgeving valt, en al héél snel strafbaar of illegaal KAN zijn
Zou ik nu strafbaar moeten zijn, juist omdat mijn interesse zich daarin bevindt ?
Dat hangt er vanaf of de (hoofd)activiteiten van dat forum als illegaal worden beschouwd, en of jij daar redelijkerwijs weet van had kunnen hebben. In het ergste geval, als er aantoonbaar sprake zou zijn van een 'criminele organisatie', is deelname in principe al een strafbaar feit. Maar dat zegt nog niets over een evt. straf, dat is aan de rechter, om de omstandigheden te beoordelen. Verder is het 'simpelweg' een berichtje schrijven op een forum, wat anders dan registreren om 'lid' te worden, en dat weer anders dan een contributie, of bv. een (vrijwillige) donatie met, of zonder tegenprestatie.
Kromme redenering om iemand te beschuldigen voor je alle feiten op een rijtje hebt
Daarom schreef ik ook met opzet 'als ik advocaat van de duivel was'. Het gaat er uiteindelijk om, dat je de rechter zoveel mogelijk kunt overtuigen. Wie dat het beste kan, wint.
Yep. Ik persoonlijk vermoed, dat de zaak met het sluiten van FTD, voor Brein is afgedaan.
Als je het vonnis had gelezen, had je geweten, dat juist dát de insteek van Brein is geweest. Brein heeft ervoor gezorgd dat (onrechtmatige) uploaders niet meer mogen melden, waar hun materiaal staat. De downloaders zijn ongemoeid gelaten. Maar de beheerder blijft medeverantwoordelijk voor wat er op zijn site gebeurt. Dat is op T.net ook zo, wanneer zij 'illegale' links niet verwijderen.
MazeWing schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:34:
Ik vraag me af of brein de NAW gegevens gewoon "vraagt" aan de provider of dat ze de provider kunnen dwingen dit af te geven (voordat ze natuurlijk naar de rechter stappen) Indien ze dit dwingen, zal brein gebruik moeten maken van de wet bijzondere opsporingsbevoegdheden (BOB) omop die manier de NAW gegevens kan vragen. Ik vraag mij af of dit uberhaupt mogelijk is voor een "stichting"
Als een user op een openbaar forum zich onrechtmatig gedraagt, kan er (door de benadeelde), wanneer deze *aannemelijk* kan maken dat dat gedrag onrechtmatig is, via de rechter om een IP-adres gevraagd worden, teneinde een rechtzaak tegen die persoon te kunnen voeren. Let wel: Die onrechtmatigheid hoeft dus nog niet *bewezen* te worden voor het vorderen van dat IP-adres, maar slechts *aannemelijk* gemaakt. Het bewijs is pas vereist in de feitelijke rechtzaak die evt. daarop volgt (wanneer die gebruiker bekend is).
In het geval van FTD vs Brein, heeft Brein aan de rechter inderdaad aannemelijk weten te maken, dat ten minste 19 van de grootste spotters, ook de uploaders moesten zijn. Dat staat in het vonnis.
[
Voor 44% gewijzigd door
Verwijderd op 17-02-2011 16:59
]