Anoniem: 160170 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:20:
Ik begreep dat men qua campain management het eea heeft weg gelaten, bijvoorbeeld het instellen van de het belasting niveau?
Dat kan toch niet werkelijk zo zijn? Is men de hele gameplay uit de nieuwe versie aan het slopen ofzo? Dat het enkel alleen maar gaat om het vechten?
Zo ja dan haal ik deze game niet eens meer uit de budget bak.

Nog nooit gehoord. Ik zag de straks ingame zowiezo nog op de goverment tab de 2 sliders voor taxes dus.
Heb de Napoleon Grand Campaign stuk of 30 turns gespeelt nu.
1. Campaign map bevat wel minder wereld, maar de map zelf is wel degelijk heel erg groot doordat ze ook een heel stuk op europe ingezoomd hebben. Campaign map is zeer uitgebreid. Heel veel provinces, veel meer details in de omgeving, en het ziet er gewoon ook een stuk gelikter uit. De veranderingen op de map aan de hand van seizoenen is erg mooi om te zien. In de herfst de dauw in the dalen van Austria and de bruine gloed van de bossen, echt schitterend.
2. Er is aan building een heleboel veranderd. Elke province heeft een region capitol. Deze capitols komen in 2 varianten, normaal en huge city. De huge cities kunnen heel wat gebouwen bouwen, scholen, barakken, gun foundries, opera's etc. De minor capitols zijn eigenlijk wel interessant kwa changes. In E:TW koos je voor een military of economical building. Nu kun je daarin nog specifieker zijn. Voorbeeldje: als ik een province military based wil hebben, moet ik kiezen of dat barakken of gun foundry wordt. Zodoende kun je meerdere provincies naast elkaar laten focussen op een expertise en ze samen units laten genereren.
3. De CAI. Als France start je in oorlog met Austria, Russia en Great Brittain. Prussia is nog neutraal. Uiteindelijk stapte Prussia ook in de coalitie. Ik viel een half stack leger van Prussia aan en tot mijn verbazing koos deze om terug te trekken. Om precies te zijn, naar een ander half stack leger. De volgende beurt viel die inmiddels full stack mij aan. De minor nations zitten inmiddels ook niet meer met volle armies in hun capitol, maar staan verspreid over hun provinces. Bavaria en Wurtemburg bijvoorbeeld, zijn in oorlog met Austria. Hun legers staan dus ook richting Austria ipv richting een allied nation. Ik heb ook al 2 maal gehad dat ik een city aanviel en demand surrender koos en deze ook geaccept werd. CAI ziet nu ook zelf of het een kans heeft om te slagen.
4. Diplomacy. Diplomacy is zover ik weet stabieler geworden. Minor nations verklaren niet meer uit het niets oorlog met je. Het lijkt een beetje alsof ze doorhebben dat ze niet opgewassen zijn tegens grote nations. Onderling zijn ze ook niet meer zo triggerhappy. Als France kreeg ik het voor elkaar om peace te signen met Russia. Kostte wel een paar turns en wat gold. Verder heb ik nog niet lang genoeg gespeeld om verder over diplomacy te oordelen maar tot dusver ziet het er tenminste niet onlogisch uit.
5. BAI! Ik had vanmorgen de kans om een grote slag te spelen. Prussia viel met een full stack Napoleon aan. Tot mijn verbazing is de setup van mijn tegenstander erg gebalanceerd.
Prussia: 1 general, 2 artillery units, 2 jaeger units (skirmishers), 3 cavalry units (lancers, hussars en dragoons) en verder alles line infantry.
France: 1 general (napoleon!), 1 lancer cavalry, 1 skirmish unit, 1 old guards, 1 grenadiers of the line, 3 artillery units (6lb, 8lb en 12lb) en de rest line infantry.
Ik mag verdedigen en ik heb gelukkig de mogelijkheid om mijn artillery op een kleine heuvelrug te plaatsen. 3 Line Infantry ervoor en op elke flank 2 Line Infantry. 2 Line Infantry en mijn Guards in reserve.
Zijn beide Jaeger units harrassen lekker mijn flanks terwijl de artillery onderling duelled. Opeens chargen zijn 3 cavalry units mijn linkerflank. Mijn Line infantry unit kan nog net op tijd in square formation komen, maar 3 cavalry units is toch pijnlijk. Ik moet mijn Guards inzetten ter ondersteuning.
Niet lang daarna begint zijn hele linie van infantry te advancen. En ik moet zeggen, in tegenstelling tot E:TW's mobvorming, blijft de BAI hier netjes in formatie lopen. Hij legt wederom duidelijk de focus op mijn linkerflank.
De hele linie begint te vuren en na 3 salvo's valt er bijna niks meer te zien door alle smoke

Mijn linkerflank ligt zwaar onder druk en de laatste unit in de linie heeft al 50% losses. Op dat moment besluit de AI met zijn uiterste Line Infantry unit mijn zwaar gehavende unit te chargen. Mijn unit breekt. Ik laat mijn Lancers zijn flank chargen en breng 1 van mijn reserves in line. Een andere reserve unit stuur ik ook om de linie te verlengen. Toen gebeurde het...
De AI begreep wat ik met die flank ging doen. Hij haalt vervolgens de druk weg op mijn linkerflank en brengt meer druk op het midden. Dit is gewoon hoe het moet zijn
Op rechts is er weinig te doen. Ik stuur mijn skirmishers vooruit om zijn artillery terug te duwen. Hij countered met cavalry. Ik val terug.
Uiteindelijk weet ik zijn center te breken en zijn units slaan op de vlucht. Even later reformen ze hun linie en advancen weer. Mijn artillery blaast nu vol op die units. Uiteindelijk routen die 3 units definitief. Mijn lancers hebben een omweg gemaakt en chargen nu in op zijn artillery. Zonder artillery support ziet hij het niet meer zitten en kiest voor de terugtocht.
Al met al...ben ik zeer te spreken over N:TW. Ook de performance zit goed. Het speelt voelt een stuk sneller en vloeiender aan dan E:TW.
[
Voor 82% gewijzigd door
JeroenNietDoen op 25-02-2010 12:14
]