Toon posts:

Intel So4 Moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een oude computer met een pentium 60 er op socket 4. Ik gebruik hem voor oude dos spellen. Nou ben ik op internet wat gaan rond kijken of ik nog wat informatie kon vinden over het moederbord want ik wou kijken wat er allemaal op kan en of er nog een bios update voor is voor een grotere harde schijven. Maar ik kon helaas niks vinden. Het gaat om het type PBA 623667-006.

Weet iemand of hier nog nieuwe bios updates voor zijn en wat informatie over het moederbord.
Ik wil ook graag weten wat het maximum is kwa grote hardeschijven die er op kunnen.

Verwijderd

Volgens mij gaat dat met een bios update ook niet werken in verband met fysieke beperkingen.

Volgens mij kan je wel gewoon booten als je eerste partitie < 1024 cylinders is. Ik heb nog een tijd een 20Gb schijf in een soortgelijk systeem gebruikt. De instellingen in de bios instellen op een zo groot mogelijke harde schijf, maar volgens mij is hier op het wereld wijde web genoeg over te vinden.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Kijk even of programma's zoals CPU-Z of Everest je kunnen vertellen welk moederbord je precies hebt.

Zie verder OM FAQ » Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? voor meer informatie aangaande deze BIOS-limieten. Waarschijnlijk is er niet veel aan te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 30-08-2007 22:29 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit type ingevuld in google en er kwam 1 uit waar niks op stond waar ik wat aan had.
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:27:
Volgens mij gaat dat met een bios update ook niet werken in verband met fysieke beperkingen.

Volgens mij kan je wel gewoon booten als je eerste partitie < 1024 cylinders is. Ik heb nog een tijd een 20Gb schijf in een soortgelijk systeem gebruikt. De instellingen in de bios instellen op een zo groot mogelijke harde schijf, maar volgens mij is hier op het wereld wijde web genoeg over te vinden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik zou hem gewoon weggooien en kijken in V/A waar regelmatig 'gratis' systemen staan die beter zijn qua specs. In ieder geval grotere hdd's ondersteunen. Daarnaast blijf je met dos altijd vast zitten aan de 2GB partitie limiet (FAT16).. is dosemu niet wat voor je ?
r00n schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:28:
Kijk even of programma's zoals CPU-Z of Everest je kunnen vertellen welk moederbord je precies hebt.
Heb je daar dan ook een DOS versie van ?

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 30-08-2007 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:28:

Zie verder OM FAQ » Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? voor meer informatie aangaande deze BIOS-limieten. Waarschijnlijk is er niet veel aan te doen.
Op de computer staat dos en die progamma's werken niet op dos. Ik heb aida voor dos ook al geprobeerd maar die kende het moederbord niet.

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om een grotere hardeschijf als 2gb bijvoorbeeld 4 gb om daar 2 patities van te maken zo dat je wel 4 gb hebt. 2 patities van 2 gb.
DukeBox schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:30:
ik zou hem gewoon weggooien en kijken in V/A waar regelmatig 'gratis' systemen staan die beter zijn qua specs. In ieder geval grotere hdd's ondersteunen. Daarnaast blijf je met dos altijd vast zitten aan de 2GB partitie limiet (FAT16).. is dosemu niet wat voor je ?

[...]

Verwijderd

Ik weet niet wat je plannen zijn, maar anders kan je ergens een kleine schijf op de kop tikken en eventueel een PCI-USB insteekkaartje er in zetten en dan een externe schijf er aan hangen voor de opslag. Je kan wel over de 2 Gb heen komen als je Windows 95 OSR2 of hoger gebruikt of aan Linux gaat. Overigens is het ook mogelijk om NTFS op Win9x aan de praat te krijgen. Ik heb het zelf ooit gedaan. De partitie wordt dan als externe harde schijf herkend. Helaas ben ik de screenshot ooit kwijt geraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:38:
Ik weet niet wat je plannen zijn, maar anders kan je ergens een kleine schijf op de kop tikken en eventueel een PCI-USB insteekkaartje er in zetten en dan een externe schijf er aan hangen voor de opslag. Je kan wel over de 2 Gb heen komen als je Windows 95 OSR2 of hoger gebruikt of aan Linux gaat. Overigens is het ook mogelijk om NTFS op Win9x aan de praat te krijgen. Ik heb het zelf ooit gedaan. De partitie wordt dan als externe harde schijf herkend. Helaas ben ik de screenshot ooit kwijt geraakt.
Ik ben van plan om op die computer mijn oude dos spellen te spelen vooral de laaste spellen die uitgekomen zijn voor dos en die zijn nog al groot.Daarom wil ik een grotere hardeschijf in de computer hebben.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:38:
Ik weet niet wat je plannen zijn, maar anders kan je ergens een kleine schijf op de kop tikken en eventueel een PCI-USB insteekkaartje er in zetten en dan een externe schijf er aan hangen voor de opslag.
USB werkt niet onder DOS..
Daarnaast, NTFS voor dos is er wel zie microsoft site (voorheen sysinternals tool) echter beperkt qua mogelijkheden.. hoe dan ook kun je er geen DOS4GW dingen van starten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:25:
Ik heb nog een oude computer met een pentium 60 er op socket 4. Ik gebruik hem voor oude dos spellen. Nou ben ik op internet wat gaan rond kijken of ik nog wat informatie kon vinden over het moederbord want ik wou kijken wat er allemaal op kan en of er nog een bios update voor is voor een grotere harde schijven. Maar ik kon helaas niks vinden. Het gaat om het type PBA 623667-006.

Weet iemand of hier nog nieuwe bios updates voor zijn en wat informatie over het moederbord.
Ik wil ook graag weten wat het maximum is kwa grote hardeschijven die er op kunnen.
Ik heb nog even op het moederbord gekeken.
Het is een moederbord van intel
Dit staat er allemaal op AA 634122, PBA 623667-006 en md54e241.
Als iemand van dit moederbord informatie kan vinden dat zou heel mooi zijn of een bios update.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
DukeBox schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:30:

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:35:

Op de computer staat dos en die progamma's werken niet op dos. Ik heb aida voor dos ook al geprobeerd maar die kende het moederbord niet.
Dat is waar, maar desondanks zijn er nog genoeg andere manieren om erachter te komen.
Zie bijvoorbeeld PMG FAQ » Welk moederbord zit er momenteel in mijn systeem?
Tevens wordt daar duidelijk beschreven hoe te handelen in dit soort situaties. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 30-08-2007 22:53 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:41:
[...]

USB werkt niet onder DOS..
Daarnaast, NTFS voor dos is er wel zie microsoft site (voorheen sysinternals tool) echter beperkt qua mogelijkheden.. hoe dan ook kun je er geen DOS4GW dingen van starten.
Ik had nog even niet meegekregen dat het per se DOS moest zijn. Ik denk dat het beste toch is om ergens voor een schrijntje een kleine harde schijf van een paar Gb op de kop te tikken.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 11-05 19:37
Desgewenst heb ik hier nog een 4.3 GB IDE disk (uit m'n hoofd: Seagate) liggen, 3.5". Gratis op te halen vlakbij Leiden CS.

Ontopic: ik herinner me dat het met veel nieuwere mainboards dan P90's al ellende was om grote disken te snappen...

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Er bestaan wel diskmanagers om grotere schijven aan te kunnen sturen terwijl de pc (bios) eigenlijk het niet aan kan, maar je wil er DOS op draaien......en DOS gaat maar tot max. 2 gb per partitie (fat16).

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:16:
Er bestaan wel diskmanagers om grotere schijven aan te kunnen sturen terwijl de pc (bios) eigenlijk het niet aan kan, maar je wil er DOS op draaien......en DOS gaat maar tot max. 2 gb per partitie (fat16).
Ik heb er nu een 6gb schijf in hangen en de bios ziet maar 2 gb. Is er nu een mogelijkheid om er een d en een f schijf bij aan te maken en die ieder ook 2 gb groot te maken. Welke diskmanagers zijn daar goed voor.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:43:

Ik heb er nu een 6gb schijf in hangen en de bios ziet maar 2 gb. Is er nu een mogelijkheid om er een d en een f schijf bij aan te maken en die ieder ook 2 gb groot te maken. Welke diskmanagers zijn daar goed voor.
Dit kun je vinden in OM FAQ » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf het beste indelen? :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:43:
[...]

Ik heb nog even op het moederbord gekeken.
Het is een moederbord van intel
Dit staat er allemaal op AA 634122, PBA 623667-006 en md54e241.
Als iemand van dit moederbord informatie kan vinden dat zou heel mooi zijn of een bios update.
Dat is duidelijk een Intel bord (AA-nummers zijn wat dat betreft altijd een goede indicatie). Verder weet je welke socket erop zit (So4) en vermoedelijk nog wat andere zaken (form factor: is het een baby AT, een LPX of iets anders?)

Dat zou het aardig in moeten perken. Kijk eens op Total Hardware 99 (oorspronkelijke link is al jaren dood, maar rtgo heeft het hier gemirrored). Het zou bijvoorbeeld de Intel Premiere/PCI kunnen zijn...

Maar goed, of je er nog een BIOS update voor gaat vinden die je probleem definitief oplost is maar de vraag. Reken niet op meer dan een paar GB (zie voor redenen de link die hierboven al gegeven is). Allicht zou het constructiever zijn om aan andere oplossingen te denken, bijvoorbeeld een losse IDE controller kaart (die dus niet afhankelijk is van de moederbordBIOS), of een SCSI kaart + HDD (<36GB SCSI schijven zijn tegenwoordig voor bijna niets 2e hands te krijgen, simpele PCI UW-SCSI controllers zoals de Adaptec AHA-2940UW idem). Daarmee kun je zeeen aan opslagruimte toevoegen :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1