Sneller geheugen of meer geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-03 18:50
Korte vraag: Ik heb sinds een tijdje Windows Vista op mijn PC draaien en merk dat ik wat weinig geheugen heb, namelijk 1GB. Om precies te zijn: 2x 512MB DDR400 C2.5 van Corsair. Dit op een K8V SE Deluxe moederbord met een Athlon 64 3200+.

Nu wil ik niet te veel geld uitgeven aan geheugen en zit daarom te twijfelen tussen 1GB extra, maar dan op CAS3 (wat dus ook de CAS van mijn huidige geheugen naar beneden trekt), of 512 MB extra op C2.5.

Mijn moederbord heeft helaas slechts 3 geheugenbanken (anders zou nogmaal 2x512 een oplossing zijn).

Mijn gebruik is divers, maar het gaat voornamelijk om gewoon Vista draaien (business), het open hebben van Outlook (met een behoorlijke hoeveelheid mailtjes etc.) en een stuk of wat open Word documenten (redelijk forse documenten), paar internetpagina's en pdf'jes en een VPN verbinding.

Wat denken jullie dat voor mij meer waard is: 30 EUR voor 512 MB CAS2.5 of 45 EUR voor 1024MB CAS3? Thnx.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
2x 512MB DDR400 op CAS 2.5 of CAS 3

Op deze manier blijf je dual-channel draaien, en die CAS latency merk je toch niet. Bovendien kan geheugen waarvan de SPD aangeeft dat het CAS 3 aankan vaak ook gewoon CAS 2.5 aan. Maar als je met 4 modules gaat draaien moeten de timings sowieso losser (commandrate op 2T om te beginnen), dus dan maakt de CAS ook niet echt meer uit.
ik kan niet lezen...

Als je alleen wat surft, mailtjes stuurt, etc. zou ik voor 512MB CAS 2.5 gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 29-08-2007 11:52 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Die iets verlaagde CAS latency ga je niet merken bij de dingen die je doet op de computer. Gewoon voor 1GB CL3 gaan dus. Mits je echt zoveel open hebt. Even naar het maximale geheugen-gebruik kijken in de taskmanager. Anders voor 1x512MB CL3 extra.
leonpwner1 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:51:
Op deze manier blijf je dual-channel draaien, en die CAS latency merk je toch niet.
Socket 754 heeft geen dualchannel. :>

Je had het zelf ook al door. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door _the_crow_ op 29-08-2007 11:54 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Brum
_the_crow_ schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:51:
[...]
Socket 754 heeft geen dualchannel. :>
Nee, inderdaad, daar was ik net een paar maandjes te vroeg voor toen ik dit spul kocht.

Dank voor jullie advies tot nu toe. Als het een P4 was, dan had ik dit ook niet gevraagd en was ik voor 1GB gegaan. Maar aangezien Skt754 de geheugencontroller in de proc. heeft zitten, vroeg ik me af of dan de impact van die snelheidsverlaging niet groter is dan de winst van de grotere hoeveelheid geheugen (dat vraag ik me toch al een beetje af, aangezien het gebruik van de 3e bank in sommige gevallen sowieso nadelig uitpakt).

M.b.t. het geheugen gebruik, tja; van de ene kant is het "een beetje internetten en wat word", maar van de andere kant zijn het soms wel Word files van een aantal MB groot, met tal van Visio drawings, comments van meerdere personen, etc. Nu gebruikt de PC (met voor mijn doen redelijk weinig open) 717 MB.

Nog mensen die vinden dat ik NIET voor de 1GB-C3 moet gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Brum op 29-08-2007 16:21 ]

• Brum
In de pdf manual op internet kom ik het bericht tegen dat als ik 3 strippen geheugen op dit mobo prop, de snelheid teruggaat van DDR400 naar DDR200. Enige remedie zou zijn om de 2x512 eruit te halen en 2x1024 erin te zetten. Maar dat is het mij niet waard... Als het tenminste waar is...

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 20:35
Brum schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:54:
In de pdf manual op internet kom ik het bericht tegen dat als ik 3 strippen geheugen op dit mobo prop, de snelheid teruggaat van DDR400 naar DDR200. Enige remedie zou zijn om de 2x512 eruit te halen en 2x1024 erin te zetten. Maar dat is het mij niet waard... Als het tenminste waar is...
Als dat in de manual staat zal dat wel waar zijn ja ;)

Verwijderd

Ik heb ook nog een vraagje over geheugen en uitbreiding.

Aangezien mijn topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1241966/ gesloten is vraag ik het hier even.
Modbreak:Als je even de moeite doet de reden te lezen waarom die topic gesloten is snap je hopelijk dat het ook niet de bedoeling is om hier een helpdeskvraag te dumpen :/

We verwachten dat je zelf even de moeite doet je in te lezen, begin daarbij bij de FAQ van dit subforum.

Kan een 1024 DDR2 naast een 512 DDR2 draaien?

Heb eerst mijn 1024 er bij ingestopt, maar dan doet niks het meer, of bijna niks iig.

Kan het zijn dat het niet goed is dat 2 verschillende naast elkaar draai, want nu met alleen 1024 heb ik geen problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 05-09-2007 16:48 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:08:
Ik heb ook nog een vraagje over geheugen en uitbreiding.

Aangezien mijn topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1241966/ gesloten is vraag ik het hier even.

Kan een 1024 DDR2 naast een 512 DDR2 draaien?

Heb eerst mijn 1024 er bij ingestopt, maar dan doet niks het meer, of bijna niks iig.

Kan het zijn dat het niet goed is dat 2 verschillende naast elkaar draai, want nu met alleen 1024 heb ik geen problemen.
jah dit kan, mits de 2 merken niet conflicteren. stop de grootste reep in bank 1 en de kleinere in de daaropvolgende banken

Verwijderd

Ik heb ook een vraag.
Ik heb een HP/Compaq 7610b en hierin zit 1 blokje van 1gb PC2-5300 geheugen. Nu wil ik hier 1 gb bijprikken. Kan ik hier een willekeurig blokje met DDR2 PC2-5300 667 Mhz inprikken of moet ik een speciale van HP?

Enkele voorbeelden: Transcend. Kan ik alleen de Transcend-serie doen of ook de JetRam? De geheugenwizard geeft alleen de Transcend aan. Hetzelfde heb ik met bijvoorbeeld Kingston. Hier heb je bijvoorbeeld de goedkopere KVR-serie, maar als ik de geheugenwizard doe geeft ie deze niet aan, maar alleen de KVH, als ik het goed begrijp is deze speciaal voor HP, maar kan ik die andere niet gebruiken?
Als ik alles gewoon kan gebruiken, maakt het dan nog uit of ik een Kingston of een TakeMS of iets dergelijks doe?

Alvast bedankt :)

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:08:
Ik heb ook een vraag.
Ik heb een HP/Compaq 7610b en hierin zit 1 blokje van 1gb PC2-5300 geheugen. Nu wil ik hier 1 gb bijprikken. Kan ik hier een willekeurig blokje met DDR2 PC2-5300 667 Mhz inprikken of moet ik een speciale van HP?

Enkele voorbeelden: Transcend. Kan ik alleen de Transcend-serie doen of ook de JetRam? De geheugenwizard geeft alleen de Transcend aan. Hetzelfde heb ik met bijvoorbeeld Kingston. Hier heb je bijvoorbeeld de goedkopere KVR-serie, maar als ik de geheugenwizard doe geeft ie deze niet aan, maar alleen de KVH, als ik het goed begrijp is deze speciaal voor HP, maar kan ik die andere niet gebruiken?
Als ik alles gewoon kan gebruiken, maakt het dan nog uit of ik een Kingston of een TakeMS of iets dergelijks doe?

Alvast bedankt :)
het is altijd aan te raden 2 exact dezelfde reepjes in 1 pc te hebben, om conflicten te voorkomen. 2 verschillende modules kan voor problemen zorgen, maar het kan ook goed gaan (zoals bij mij)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.