• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Eusebius schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:22:
[...]

Euhm :? Als mijn histogram twee pieken links en rechts laat zien, maar in het midden niets ligt het dan nog steeds aan de fotograaf? Mijn camera, een Eos D60 kan tot 8,5 contrast stops aan (Dan heb ik het nog niet eens over wat de printer aankan, want dat zou ik eerlijk gezegd niet weten).
Het verschil tussen de jurk en het pak waren groter dan 9 stops. Ja, dan kan ik wel een heel album vol gaan lullen met "dit is creatieve shit", maar dan zegt het brpaar dat ik het woord "creatieve" achterwege mag laten.
<knip>
Mischien is het dan verstandig om eens te gaan denken om je camera te upgraden. :) Als je zo graag binnen je 'stops'wilt blijven. Desnoods analoog ;)

Als je artistiek verantwoorde foto's wilt zien tijdens zonnig weer, kijk vooral op www.jessicaclaire.net ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Timo op 14-09-2007 10:08 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
Eusebius schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:22:
[...]

Euhm :? Als mijn histogram twee pieken links en rechts laat zien, maar in het midden niets ligt het dan nog steeds aan de fotograaf? Mijn camera, een Eos D60 kan tot 8,5 contrast stops aan (Dan heb ik het nog niet eens over wat de printer aankan, want dat zou ik eerlijk gezegd niet weten).
Het verschil tussen de jurk en het pak waren groter dan 9 stops. Ja, dan kan ik wel een heel album vol gaan lullen met "dit is creatieve shit", maar dan zegt het brpaar dat ik het woord "creatieve" achterwege mag laten.

Een paar foto's is leuk (al vraag ik mij af hoe je creatief kunt zijn met een dergelijk verschil in stops), maar een hele repo? Geef mij maar licht dat binnen 8,5 stops zit. Daarbinnen ga ik aan de slag met zon, schaduw en licht (ik hou erg van lichtspel, dus daar zal het niet aan liggen).

Erger nog, achteraf zie ik altijd dat de meest standaard foto's het leukst worden gevonden door het brpaar en dat die vergroot willen worden etc. Vantevoren wil men wel allerlei creatieve uitspattingen, maar achteraf valt dat mee (of ik kan geen creatieve foto's maken :+). Ik vergelijk het altijd met de keuze van mijn trouwring: een rustig, maar mooi ontwerp. Eerst wilden we een hele uitbundige ring kiezen. Maar dan besef je opeens dat je de rest van je leven (of zoiets) daartegen aan loopt te kijken.
Volgens mij zegt dit meer over jezelf dan over wat kan. Sowieso, jij noemt 't 'creatief', maar das natuurlijk flauw, het is creatief ermee omgaan. Het is gewoon opzoek naar andere technieken, spelen met licht en tegenlicht. Goede vriend van mij, Mark Kuipers (http://markkuipers.nl/ind...Bruiloften&photo=0001.jpg), die doet veel ook in 'zonlicht'..

|>

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Eusebius schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:13:
[...]

Ja heel creatief als de zon zo fel is en het brpaar klassiek zwart / wit is. Het wit wordt dan uitgebeten en het zwart loopt dan helemaal dicht. Laatst nog op een dag waarbij er zoveel zon scheen dat ik gewoonweg niets kon buiten de schaduw.
En dan heb jij niet zoiets van, kom laat ik dat grote verschil in contrast eens een beetje kleiner maken? Een flitsertje, een reflectieschermpje (of vervangend cheapo artikel als een wit laken) of zoals je zelf al zegt wat schaduw is snel benut.
Een beetje creatief omspringen met de situatie en de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt levert je meer op dan tegen het bruidspaar te zeggen dat het niks is geworden omdat je maar 8,5 stops dynamisch bereik hebt ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• floffeld
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2019
Wat altijd leuk is voor het bruidspaar, om naast de reportage ook Foto's te maken tijdens het feest of receptie en die bijvoorbeeld de volgende dag als afspeelbare DVD te geven. Gewoon een paar simpele overgangen 10 seconden per foto en muziekje op de achtergrond klaar.

Gewoon even kijken hoeveel foto's je kwijt kan in 1 liedje. Gemiddeld dus 3 minuten per liedje dus zo'n 30 foto's

Dan kunnen ze nog even sfeer proefen, want als bruidspaar krijg je toch niet alles mee

Maar je scoort er zeker mee bij je manager.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-01 14:09

dollyking

duck tape

En, hoe ging het?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

in fel zonlicht fotograferen is inderdaad lastig maar inderdaad op te lossen, ik moet eerlijk zeggen dat inflitsen soms wel lastig is omdat je al snel tegen je maximum sluitertijd aanzit, ik heb wel eens geprobeerd om op f2.8 met iso100 in de felle zon semiportetten te maken maar het inflitsen lukte gewoon niet. Ik heb toen maar een grote witte tafel als reflectiescherm gebruikt.
Als je op een bruiloft bent heb je dan dus eigenlijk een assistent nodig met een scherm en/of slaveflitsers. Nu denk ik dat dat sowieso handig is als je op niveau bruiloften wilt doen maar dat is weer een andere discussie. Overigens is 8,5 stops bereik helemaal niet weinig hoor, dat heeft mijn 30D ook afaik.

This too shall pass

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Sharky schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:10:
in fel zonlicht fotograferen is inderdaad lastig maar inderdaad op te lossen, ik moet eerlijk zeggen dat inflitsen soms wel lastig is omdat je al snel tegen je maximum sluitertijd aanzit, ik heb wel eens geprobeerd om op f2.8 met iso100 in de felle zon semiportetten te maken maar het inflitsen lukte gewoon niet. Ik heb toen maar een grote witte tafel als reflectiescherm gebruikt.
Als je op een bruiloft bent heb je dan dus eigenlijk een assistent nodig met een scherm en/of slaveflitsers. Nu denk ik dat dat sowieso handig is als je op niveau bruiloften wilt doen maar dat is weer een andere discussie. Overigens is 8,5 stops bereik helemaal niet weinig hoor, dat heeft mijn 30D ook afaik.
Zo snel zit je toch niet tegen 1/8000 aan? :?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

ThunderNet schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:11:
[...]

Zo snel zit je toch niet tegen 1/8000 aan? :?
ja ik vond het ook vreemd, ik had alles op M staan, flitser dus op 1/128 en de camera op 1/8000 en iso100. Het resultaat waren echt enorm overbelichte foto's. Had verder niet met FEC ofzo gespeeld dus ben toen maar gewoon zonder flitser verder gegaan, uiteindelijk is het wel gelukt

edit:
ging om deze foto (waar de helft vanaf geknipt is)
http://jkph.eu/zooi/got/liessan.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Sharky op 14-09-2007 16:47 ]

This too shall pass

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ter info:

De bruiloft die ik geschoten heb ik gisteren geweest, en ik heb 's avonds op het feest alvast 3 foto's gedrukt. Het paar was echt superblij met het resultaat :)

Ik ga zo een lightroom export online zetten waarop ze hun foto's kunnen uitzoeken :)

Thanx voor alle hulp hier!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Ben stiekem ook wel een beetje benieuwd. Mogen we er ook een (paar) zien?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat schreeuwt natuurlijk om een [test|show]case!
* Wortelsoep is ook erg benieuwd

• Fairy
  • Niet online
puchelaar schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:58:
Ben stiekem ook wel een beetje benieuwd. Mogen we er ook een (paar) zien?
Ik denk niet dat het paar daar akkoord op geeft, mijn collega's mogen het ook nog niet zien.

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Hmm, was ik al bang voor -O-

Ben je zelf (ook) tevreden? Is het mee- of tegengevallen? Ook als we geen foto's mogen bekijken... een (uitgebreid?) verslag is ook niet te versmaden hoor ;) Ik moet/mag volgende week vrijdag gaan fotograferen op een 5-jaar-bij-elkaar-feestje, en als ik je verhaal goed gelezen heb, willen ze hetzelfde als 'jouw' bruidspaar; geen standaard reportage, maar een verse blik van buiten. Dus ben wel benieuwd waar je tegenaan gelopen bent, en wat je mee- of tegenviel.

Anderzijds ben je nu natuurlijk druk met het post-processen, dus als het er niet in zit is dat natuurlijk ook ok. Succes met pp-en in ieder geval.

• Fairy
  • Niet online
puchelaar schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:18:
Hmm, was ik al bang voor -O-

Ben je zelf (ook) tevreden? Is het mee- of tegengevallen? Ook als we geen foto's mogen bekijken... een (uitgebreid?) verslag is ook niet te versmaden hoor ;) Ik moet/mag volgende week vrijdag gaan fotograferen op een 5-jaar-bij-elkaar-feestje, en als ik je verhaal goed gelezen heb, willen ze hetzelfde als 'jouw' bruidspaar; geen standaard reportage, maar een verse blik van buiten. Dus ben wel benieuwd waar je tegenaan gelopen bent, en wat je mee- of tegenviel.

Anderzijds ben je nu natuurlijk druk met het post-processen, dus als het er niet in zit is dat natuurlijk ook ok. Succes met pp-en in ieder geval.
Het is me enorm meegevallen, de sfeer was heel erg vrij en alles werd buiten gedaan (de plechtigheid) en het weer was perfect, gewoon veel licht maar geen direkt zonlicht. 's avonds tijdens het feest veel foto's gemaakt. Ik was bang dat ik bepaalde dingen zou platflitsen maar dat is enorm meegevallen.

Ik heb vanavond de foto's online gezet voor het paar. Ze hebben deze bekeken en ik werd naderhand teruggebeld dat ze echt super enorm blij waren en dat ze de foto's prachtig vonden stuk voor stuk :)

PS 1 tip:

Laat je leiden door de kinderen. Die trekken veel van je aandacht en zorgen er gekgenoeg ook voor dat paps en mams in de spotlights kwamen te staan.

Ik had zelf het voordeel dat ik op het feest 's avonds al 3 resultaten van de shoot van de middag kon meenemen. Hier was met enorm van onder de indruk en daardoor kreeg ik toch de indruk dat men veel minder geneigd was om de camera te weren.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 15-09-2007 01:28 ]

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Met welke lenzen heb jij vooral geschoten?
Heb je ook al een idee wat voor album je wilt gaan gebruiken?

De eerste keer had ik wel een beetje verkeerd ingeschat hoe lang dat post-processing zou duren (best lang, dus). Maar ja, m'n computer was niet al te snel, en toen was er nog geen Lightroom :).

Handig is ook expliciet te vragen of je de foto's waar zij opstaan ook mag opnemen in jouw portfolio.
Pagina: 1 2 Laatste