• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb in het verleden bij ons in het bedrijf wel eens het e.e.a. aan feestjes gefotografeerd en op uitjes doe ik dat ook regelmatig.

Mijn afdelingsmanager gaat binnenkort trouwen en ineens krijg ik van hem de vraag of ik voor hem op de trouwdag wil gaan fotograferen. Hij heeft geen fotograaf ingehuurd en was blijkbaar toch aardig onder de indruk van mijn prestaties in het verleden.

Aan de gear zal het niet liggen. Ik heb voldoende uitrusting en ik heb wel aardig ervaring met het schieten op feesten e.d.

Echter:

Ik heb nooit eerder een trouwreportage gedaan. Ik wil het dan ook met alle plezier doen, maar graag zou ik willen vragen aan de mensen hier die werkelijk ervaring hebben of er bepaalde dingen zijn waar ik rekening mee moet gaan houden.
Ik ben fotograaf vanuit hobby en heb er dus niet voor gestudeerd.
Ik heb dit ook tegen hem gezegd en aangegeven of hij zeker geen echte fotograaf wil, maar hij wil mij hebben. Vind dat wel heel tof :)

Ik hoor het graag als men goed advies kan geven.

Bij voorbaat dank!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 10:26
Tsja... op fredmiranda heb je zo'n trouwfotografen forum, lees dat eens goed door. Heb er zelf geen ervaring mee.. Neographikal wel though

|>

Verwijderd

op dpreview zitten er heel wat trouwfotografen op het fujislr forum (alleen gaat het dan wel over fuji meuk) ;)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Fairy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:06:
Ik hoor het graag als men goed advies kan geven.
begrijp niet zo goed om wat voor advies je vraagt. als je denkt dat je het aankan en je duidelijk hebt gemaakt dat je een hobby-ist bent, zou ik zeggen die 24-70 op je camera en knallen maar.

vind het trouwens wel gewaagd, als het uiteindelijk toch niet bevalt, is hij wel je afdelingsmanager.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
advies.....tsja, maar foto's van de dingen die je ziet gebeuren, probeer een tweede te ritselen voor de dingen die je niet ziet en schiet er op los. Niet alle foto's zullen geweldig zijn, maar er zullen altijd een aantal tussen zitten die heel goed zijn. Als slechts 25% goed is en je schiet 1000 foto's, dan zit je toch op 250 foto's, wat een redelijk grote rapportage is.

Copy.com

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01 09:59
lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:11:
[...]
begrijp niet zo goed om wat voor advies je vraagt. als je denkt dat je het aankan en je duidelijk hebt gemaakt dat je een hobby-ist bent, zou ik zeggen die 24-70 op je camera en knallen maar.

vind het trouwens wel gewaagd, als het uiteindelijk toch niet bevalt, is hij wel je afdelingsmanager.
Ik zou van tevoren heel veel foto's bekijken, ideeën opdoen, bespreken wat ze leuke foto's vinden. Daarnaast kan je van tevoren een proef-shoot doen.
Verder alles 3 keer dubbelchecken voordat je die dag aan de slag gaat, en zorgen voor een backup-body.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien een idee om er een body bij te huren? Lenzen wisselen lijkt me tijdrovend in zo'n rapportage, dan heb je je lensje gewisseld en is het kodak moment(:P) al voorbij.

Verwijderd

Afgezien van het feit of je het wel of niet zou kunnen: het is je afdelingsmanager, je moet er maar aan willen beginnen... Mooiste dag van hun leven en als je het dan vernaggelt... Als je het als ingehuurde vreemde fotograaf vernaggelt, nou ja, ala: extreem shit en je zult een nette oplossing moeten vinden.

Maar met een leidinggevende dit geintje uithalen. Ik moet er niet aan denken.. Ik zeg niet dát het mis gaat, maar als het misgaat, kunnen er gevolgen uit komen...

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 14:22 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb nu 2 bruiloften gedaan.
Een belangrijke tip die ik je kan geven is: bereid je goed voor.
Ga van te voren eens kijken in de kerk en/of stadhuis. Weet waar je kan gaan staan om goede foto's te nemen. Bekijk hoe de lichtval in het zaaltje is.
Ga de locatie voor de fotoshoot eens bekijken. Denk al eens na wat voor foto's je wilt nemen.

Op de dag zelf gaat alles zo snel en gehaast dat er geen tijd is om op je gemak eens te denken waar je nog eens een foto zou kunnen nemen.

Overtuig het bruidspaar dat ze genoeg tijd in plannen voor de shoot. Ik ken mensen die denken dat 3 kwartier meer dan genoeg is om een goede shoot te doen. Bij mijn zus heb ik zelf 2 uur de tijd genomen.

Srpeek ook duidelijk af wat je doet in geval van regen. Een alternatieve locatie regelen voor de shoot, of een andere dag terug in de trouwjurk en alsnog de shoot buiten doen?

Verwijderd

MvdKelen schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:25:
Overtuig het bruidspaar dat ze genoeg tijd in plannen voor de shoot. Ik ken mensen die denken dat 3 kwartier meer dan genoeg is om een goede shoot te doen. Bij mijn zus heb ik zelf 2 uur de tijd genomen.
Ik vind zelf twee uur ernstig lang: zolang hadden ze bij mij ook ingepland, maar ik vond het zelf wat té als ik eerlijk ben. :) Als het even kan zou ik het ook in de ochtend doen of laat op de middag ivm het licht.
Srpeek ook duidelijk af wat je doet in geval van regen. Een alternatieve locatie regelen voor de shoot, of een andere dag terug in de trouwjurk en alsnog de shoot buiten doen?
Goede tip :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 14:28 ]

• Fairy
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:11:
[...]

Hij heeft gezegd, al zou het resultaat niet ok zijn, maakt niks uit, hij wil graag redelijk informeel houden en hij heeft veel vertrouwen in mij.

Ikzelf heb ook wel vertrouwen in mijn eigen kunnen, maar ik het gewoon geen ervaring met trouwerijen overdag, wél met trouwfeesten 's avonds.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Afspraken maken, afspraken maken en afspraken maken.

Doe je de ceremonie? (kerk? gemeentehuis?) de bruidsreportage? De receptie? Het feest?

Wat wel, wat niet? Hoeveel lever je aan? Wat lever je aan? En hoe? Maak je er een boekwerk van? Geef je alleen nabewerkte JPGs? Geef je alleen afdrukken? Hoe druk je af/laat je afdrukken? Hoe gaat nabestellen? Enzovoorts. Gaat het zwart? Officieel betaald? Contract opstellen?

En voorbereiden, voorbereiden en voorbereiden.

Zoals hierboven al aangegeven: Verken de boel! Regel een backup locatie voor de reportage. Zorg dat er voldoende tijd is op de dag zelf voor een shoot (babbelen met de ceremoniemeester(s) dus). En regel/huur inderdaad een tweede body als backup. Een tweede speedlite is ook erg prettig voor een master/slave setup. Maar daarmee moet je wel geoefend hebben, als je er geen ervaring mee hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door JumpStart op 28-08-2007 14:35 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:16:
Afgezien van het feit of je het wel of niet zou kunnen: het is je afdelingsmanager, je moet er maar aan willen beginnen... Mooiste dag van hun leven en als je het dan vernaggelt... Als je het als ingehuurde vreemde fotograaf vernaggelt, nou ja, ala: extreem shit en je zult een nette oplossing moeten vinden.

Maar met een leidinggevende dit geintje uithalen. Ik moet er niet aan denken.. Ik zeg niet dát het mis gaat, maar als het misgaat, kunnen er gevolgen uit komen...
Nee echt niet, deze man is een toffe peer en tevens ga ik het echt niet verpesten. Als het resultaat heel goed is dan is het alleen maar nog beter :)
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:34:
Afspraken maken, afspraken maken en afspraken maken.

Doe je de ceremonie? (kerk? gemeentehuis?) de bruidsreportage? De receptie? Het feest?

Wat wel, wat niet? Hoeveel lever je aan? Wat lever je aan? En hoe? Maak je er een boekwerk van? Geef je alleen nabewerkte JPGs? Geef je alleen afdrukken? Hoe druk je af/laat je afdrukken? Hoe gaat nabestellen? Enzovoorts. Gaat het zwart? Officieel betaald? Contract opstellen?

En voorbereiden, voorbereiden en voorbereiden.

Zoals hierboven al aangegeven: Verken de boel! Regel een backup locatie voor de reportage. Zorg dat er voldoende tijd is op de dag zelf voor een shoot (babbelen met de ceremoniemeester(s) dus). En regel/huur inderdaad een tweede body als backup. Een tweede speedlite is ook erg prettig voor een master/slave setup. Maar daarmee moet je wel geoefend hebben, als je er geen ervaring mee hebt.
Zoals ik mijn manager ken denk ik dat het niet zó vreselijk strak zal zijn hoor.

Sterker. Wij hebben een weegschaal op de afdeling (ja, don't ask :X ). Hij ging erop staan om ff te checken, ik zei: "Ja pas maar op dat je straks de 13e wel in je pak past". Hij: "pak??? :P ".

Dusss 8)7

ps. 2e body is voorhanden.

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 28-08-2007 14:40 ]

• simon
je hebt 'm dus wel al gewaarschuwd dat je 't werkelijk volledig zou kunnen verneuken, en dat vond hij, z op w gewoon goed.. dan is 't echt een toffe peer

|>

• lateef
in dat geval, gewoon doen, je gevoel volgen en het informeel houden. die formele shoot van twee uur zou ik dus achterwege laten. twee uur vind ik sowieso véél te lang. eventueel kan je, als je dat goed en snel kan, even een kwartier tot een half uur wat formelere foto's maken. maar verder gewoon de sfeer van de dag proberen vast te leggen. let op details, maar ook op het overzicht. ga de dag ervoor vroeg naar bed en zorg dat je alert bent.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Eén keer moet de eerste keer zijn dus go for it. Ik heb er tot nu toe twee gedaan en wat ik wel erg handig vond was een lijstje met de must have foto's, dan kan je er gedurende de dag een beetje op spiekem om zeker van te zijn dat je niks mist. Aankleden, Ringen, Ja word, Boeket, Taart snijden, etc. Daarnaast zou je het bruids[aar kunnen vragen of er bestaande trouwfoto's zijn die ze misschien erg mooi vinden, als ze je hier een voorbeeld van kunnen geven kun je je wellicht nog wat laten inspireren. Verder wat ideetjes op doen in het werk van anderen. Locatie indien mogelijk van te voren even verkennen zodat je weet wat je aantreft. Goed op je ISO letten en dan kan er verder volgens mij weinig mis gaan.

edit:

hmm eerst op refresh drukken voordat je antwoord...

[ Voor 4% gewijzigd door DeFeCt op 28-08-2007 14:40 ]

Flickr

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Aloys schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:16:
Misschien een idee om er een body bij te huren? Lenzen wisselen lijkt me tijdrovend in zo'n rapportage, dan heb je je lensje gewisseld en is het kodak moment(:P) al voorbij.
Je moet sowieso altijd een backup body bij je hebben.

Flickr

• simon
En vergeet 1 ding niet, hou je omgeving constant, ja echt constant in de gaten, registreer en bekijk, en voel de emoties daar. Niet alleen dat koppel, maar ook de lach, de huilende ouder, etc, juist die dingen hebben meerwaarde.

|>

Verwijderd

Yup, van het paar zelf heb je toch wel genoeg foto's. Let met name ook op de kids, foto's daarvan doen het sowieso erg goed :) Een lenzenslet bij je hebben kan ook verdomde handig zijn om de lossere shots te pakken en je het juiste stuk apparatuur in handen te drukken (zonder het uit de handen te laten vallen :+ )

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:37:
je hebt 'm dus wel al gewaarschuwd dat je 't werkelijk volledig zou kunnen verneuken, en dat vond hij, z op w gewoon goed.. dan is 't echt een toffe peer
Exactemoi.

Heb hem letterlijk gezegd iets van : "Let op, ik heb geen fotografieopleiding en doe het gewoon uit hobby, verwacht niet dat ik net zo goed ben als een prof, die wél op elk vouwtje en kreukje let bij het maken van een portret.

Hij vond het prima en hij vond mijn werk wat ik gedaan heb goed.

Als ik dus gewoon extra mijn best doe dan moet het gewoon perfect gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

Simon schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:41:
En vergeet 1 ding niet, hou je omgeving constant, ja echt constant in de gaten, registreer en bekijk, en voel de emoties daar. Niet alleen dat koppel, maar ook de lach, de huilende ouder, etc, juist die dingen hebben meerwaarde.
precies, daarom vind ik één fotograaf zelfs wat licht (maar wel de standaard gek genoeg).
Als je iemand kent die het vaak doet kan het leerzaam zijn een keertje een dag mee te lopen als fototascaddie ;) Heb ik eens gedaan - best leerzaam om die cliché platen te schieten (moeten er echt zijn voor op het dressoir van de ouders van beiden die als aandenken (van de rekening of zo ;)

'lenzenslet', neo die kende ik nog niet ;)

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 28-08-2007 14:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Fairy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:34:

[...] Hij: "pak??? :P ".

Dusss 8)7

ps. 2e body is voorhanden.
Het gaat niet per sé om jezelf indekken maar meer om bij elkaar verwachtingen te scheppen die waar te maken zijn. Je kan met "trouwfoto's maken" nog echt alle kanten op. Baken dat een beetje af, vraag wat het aanstaande paar graag wil en geef aan of dat makkelijk of moeilijk wordt.

Het kan bijzonder vervelend zijn als achteraf blijkt dat men liever bepaalde dingen anders had gewild. Je kan niet even teruggaan en overdoen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Succes alvast Fairy, eens moet de eerste keer zijn. Voor mij is dat alweer even geleden, en heb er nu al een aardig aantal achter de rug, maar trouwreportages blijven spannend qua timing en momenten :) Verschillende tips zijn al gegeven, dus daar kan ik weinig aan toevoegen.

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hoe vaak ben je überhaupt bij een trouwerij geweest? Enig idee wat je te wachten staat?

Weten wat je kan verwachten, dè cliché belangrijke momentjes natuurlijk, is erg belangrijk. De ringen, de kus, maar ook de handkrabbel bij de gemeente, de ouders, de getuigen, enz enz.

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 28-08-2007 14:55 ]

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik heb het ook wel eens gedaan voor vrienden en dan was voor hun in eerste instantie mooie kostenbesparing, aangezien ik het voornamelijk voor mijn eigen plezier heb gedaan. Uiteraard heb ik er wel van te voren bijgezegd dat ze geen professioneel resultaat konden verwachten.

We hebben eerst een proefshoot gedaan om te kijken of we mooie plekjes konden vinden en of ze tevreden zouden zijn over het resultaat. Ook het gemeentehuis hebben we vast bezocht om te kijken wat de beste plek is om te fotograveren.

Ik heb wel extra backup gemaakt die dag en een hele lading batterijen meegehad. Het zou natuurlijk jammer als wat misgaat terwijl je dat kan voorkomen met zulke simpele voorzorgsmaatregelen.

Dus door een goeie voorbereiding weet iedereen wat ie kan verwachten en kan er weinig misgaan.

Al met al vond ik het dan ook erg leuk om te doen en iedereen was tevreden over het resultaat!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oh, en hoe goed ben je met bouncen en dragging the shutter ? :+

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:55:
Weten wat je kan verwachten, dè cliché belangrijke momentjes natuurlijk, is erg belangrijk. De ringen, de kus, maar ook de handkrabbel bij de gemeente, de ouders, de getuigen, enz enz.
ach, het is maar wat je belangrijk vind. ik vind de sfeer op zo'n dag veel belangrijker dan die 'belangrijke' momenten. de emotie van de ouders bij het omdoen van de ringen of bij de zoen kunnen veel boeiender zijn. een zoen geeft het echtpaar wel meer op zo'n dag en die is vaak een stuk minder gemaakt/gespannen.
arie_kan schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:01:
Dus door een goeie voorbereiding weet iedereen wat ie kan verwachten en kan er weinig misgaan.
daar moet je dus nooit vanuit gaan, er kan echt van alles mis op zo'n dag.
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:03:
Oh, en hoe goed ben je met bouncen en dragging the shutter ? :+
hij heeft een 5D en snel glas, vergeet die flitser :+

Verwijderd

lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:09:
[...]

ach, het is maar wat je belangrijk vind. ik vind de sfeer op zo'n dag veel belangrijker dan die 'belangrijke' momenten. de emotie van de ouders bij het omdoen van de ringen of bij de zoen kunnen veel boeiender zijn. een zoen geeft het echtpaar wel meer op zo'n dag en die is vaak een stuk minder gemaakt/gespannen.
Yupyup, helemaal mee eens, maar daarom is het schieten met twee man ook zo relaxt: je kunt beide oppakken. Of terwijl de een staat te regiseren pakt de ander de spontane shots van het paar wat elkaar opeens verliefd aan staat te kijken. Par example :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

hij heeft een 5D en snel glas, vergeet die flitser :+
Fill flashje kan je niet uitsluiten bij buitenshots hoor :+

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:11:
Fill flashje kan je niet uitsluiten bij buitenshots hoor :+
wat heeft dat me bouncen en dragging the shutter te maken? :+

en twee fotografen, het heeft voordelen, maar ook nadelen. en je hoeft echt niet alles vast te leggen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:13:
[...]
wat heeft dat me bouncen en dragging the shutter te maken? :+
Nou, "vergeet de flitser" kan erg lastig zijn aangezien de 5D geen ingebouwde flitser heeft. Dus helemaal zonder flitser wordt fill flash wat moeilijk. Staat inderdaad los van bouncen of dragging the shutter. :+

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Dit valt dan weer onder het kopje "overleg"... wat wil het aanstaande paar graag zien.

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:16:
Dit valt dan weer onder het kopje "overleg"... wat wil het aanstaande paar graag zien.
daar doe ik niet aan, ik laat ze zien wat ze kunnen verwachten en dan is het graag of in het geheel niet. als ze graag iets anders willen zien, moeten ze naar een andere fotograaf gaan.

over die fill flash heb je natuurlijk wel gelijk, maar ik hou meer van reflectieschermen/diffusers :+

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Ik heb er nu een paar opzitten en het is vooral voorbereiding en overleg wat belangrijk is.
De shoot zelf is al genoeg over gezegt...

Voor wat betreft de bestellingen; dit doe ik via een eigen site en daar zet ik de foto's (verborgen en beveiligd) neer. De nabestellingen kan men dan via het web doen, en de afdrukken worden (in mijn geval) door oypo afgehandelt. zij doen ook de financiële afhandeling. Zodoende heb ik een shoot, doe het sorteren, nabewerken en plaats ze op de site als kleine afbeelding. De originelen zijn voor de afdrukcentrale bereikaar, verder niet. Ik heb de nabestellingen 1x zelf gedaan en dat doe ik nooit meer! iedereen happy... is maar een tip.
succes in ieder geval

Verwijderd

Als je echt gegarandeerde kwaliteit wilt leveren zou ik geen Oypo of een vergelijkbare service gebruiken. Ik wil de spullen éérst zelf zien voordat ik het uitlever: mijn naam hangt eraan :)

Kost je een paar minuten voor een bestelling, maar het geeft véél meer zekerheid over de kwaliteit die je aflevert en je naam zit tenminste ook echt in het pakket in plaats van dat er de naam van een ander bedrijf op staat. Staat ook weer zo pauper imo :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 18:18 ]

• M a r c o
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:27:
Ik vind zelf twee uur ernstig lang: zolang hadden ze bij mij ook ingepland, maar ik vond het zelf wat té als ik eerlijk ben. :)
Het was bij mijn eigen zus, we moesten ook wat tussen locaties heen en weer, en de sfeer was heel relaxed / los. We hebben tijdens die 2 uur de meeste lol gehad van de hele dag dus.
Het hielp het bruidspaar in dit geval ook wat te ontspannen van de zenuwen.

Het kan natuurlijk ook precies tegenovergesteld werken als je een shoot zou doen met iemand die je slecht kent, en waar de sfeer heel serieus is.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 23:04

PcDealer

HP ftw \o/

5 september ga ik een shoot doen van een vriend van mij. In Best en Geldrop. Ik neem mijn eigen body mee en krijg die van hem als backup. Een Nikon F60 geloof ik. Heb zelf een 28-90III en een 70-300. Zou eigenlijk een groothoek moeten hebben, niet? En een flitser zou ook fijn zijn.

Hmmm.. verhuurder bij mij in de buurt.

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 28-08-2007 18:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
2 uur voor een reportage is een mooie schatting, je hebt dan echt niet veel tijd over.
Met name als je 2 locaties aandoet, of ook nog wat met familie wil doen ipv alleen het koppel moet je die tijd wel rekenen.
lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:23:
[...]
daar doe ik niet aan, ik laat ze zien wat ze kunnen verwachten en dan is het graag of in het geheel niet. als ze graag iets anders willen zien, moeten ze naar een andere fotograaf gaan.
Dat zal voor jou misschien goed werken, maar het is natuurlijk niet echt iets waar een beginnend bruidsfotograaf mee aan kan komen. Wat doe je bijvoorbeeld als het niet precies lukt om het voorbeeld (wat je aan het paar hebt laten zien) na te maken.... je hebt niks afgesproken, ze kunnen verwachten wat je ze hebt laten zien... enz enz enz.

Dus gewoon netjes afspraken maken over wat zij graag wel of niet willen zien, als jij dat niet wilt of niet kan dan is dat het moment om dat aan te geven. Je hoeft natuurlijk niet alles te doen wat het bruidspaar je opdraagt, als je dat maar vantevoren aangeeft.

Aan de Topicstarter, check ook effe de vrouw van je manager ook zo nonchalant is ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:17:
Als je echt gegarandeerde kwaliteit wilt leveren zou ik geen Oypo of een vergelijkbare service gebruiken. Ik wil de spullen éérst zelf zien voordat ik het uitlever: mijn naam hangt eraan :)

Kost je een paar minuten voor een bestelling, maar het geeft véél meer zekerheid over de kwaliteit die je aflevert en je naam zit tenminste ook echt in het pakket in plaats van dat er de naam van een ander bedrijf op staat. Staat ook weer zo pauper imo :)
Tsja, dat van je naam is idd waar ja, maar ach, dat is een overweging. Als je de (zelf af te handelen) bestellingen laat bundelen ipv iedereen besteld maar wat, ben je ook al een eind verder. Overigens heb ik over de kwaliteit via oypo niet te klagen, prima spul (mits je de foto's niet laat "verbeteren").
En als je 1 keer zelf via hen hebt besteld dan weet je toch wat de kwaliteit en/of afwijkingen zijn zodat je daar rekening mee kunt houden?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

abrakadaver schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:50:

[...]

Aan de Topicstarter, check ook effe de vrouw aanstaande van je manager ook zo nonchalant is ;)
;) subtiel verschil hoor :+

Verwijderd

Facemodder schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:55:
[...]

Tsja, dat van je naam is idd waar ja, maar ach, dat is een overweging. Als je de (zelf af te handelen) bestellingen laat bundelen ipv iedereen besteld maar wat, ben je ook al een eind verder.
Dat was ook de opzet deze keer, maar ik heb een eigen nabestellingensysteem liggen :) Dus ik kan ook gewoon losse bestellingen prima aan, tijd die het me per bestelling kost is de moeite waard en ik reken gewoon fatsoenlijke prijzen. Voor een appel en een ei werken kan ik overal wel. :)
Overigens heb ik over de kwaliteit via oypo niet te klagen, prima spul (mits je de foto's niet laat "verbeteren").
En als je 1 keer zelf via hen hebt besteld dan weet je toch wat de kwaliteit en/of afwijkingen zijn zodat je daar rekening mee kunt houden?
Ik heb niet zo'n vertrouwen in commerciele afdrukcentrales met zaken die geregeld af willen wijken. Ik kan zelf garanderen dat de afdruk er keer op keer hetzelfde uitkomt hier :) Daarnaast zit je ook nog met de marge, Oypo pakt aardig wat weg. 't Scheelt je werk ja, maar dat werk levert me consistentie op en het wordt dus ook weer vergoed :)
Aan de Topicstarter, check ook effe de vrouw van je manager ook zo nonchalant is ;)
Alweer een GMTA vandaag, nou moet je ophouden, vrouwen zijn uhm: gevoeliger? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 19:01 ]

• lateef
Facemodder schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:12:
Ik heb de nabestellingen 1x zelf gedaan en dat doe ik nooit meer! iedereen happy...
voor een tweede en volgende nabestellingen reken ik gewoon de tijd die het me kost. en ik lever alleen aan mijn opdrachtgever (het bruidspaar dus).
Dat zal voor jou misschien goed werken, maar het is natuurlijk niet echt iets waar een beginnend bruidsfotograaf mee aan kan komen. Wat doe je bijvoorbeeld als het niet precies lukt om het voorbeeld (wat je aan het paar hebt laten zien) na te maken.... je hebt niks afgesproken, ze kunnen verwachten wat je ze hebt laten zien... enz enz enz.
heb je gelijk in, het lukt me natuurlij nooit precies om het voorbeeld na te maken, ze kunnen alleen zien wat mijn stijl is en wat voor sfeer daar bij hoort. dat schrikt al een hoop mensen af ;)
Dus gewoon netjes afspraken maken over wat zij graag wel of niet willen zien, als jij dat niet wilt of niet kan dan is dat het moment om dat aan te geven. Je hoeft natuurlijk niet alles te doen wat het bruidspaar je opdraagt, als je dat maar vantevoren aangeeft.
dat is natuurlijk ook zo, je hoeft natuurlijk niet alles te doen wat ze je vragen, goede afspraken zal voor een ander en waarschijnlijk zeker voor een beginner een hoop schelen.

Verwijderd

Ik zie dit topic nu pas, en m'n eerste reactie was:
Niet aan beginnen als je nog niet eerder een bruiloft hebt vastgelegd (als 2e fotograaf of 'lenssletje' ;) bv.). Een hele bruiloft vastleggen, met een aantal momenten die je niet over kunt doen omdat 't er net niet lekker opstaat, is nl. iets heel anders dan een reportage van een feestavond maken. Op z'n minst iets meer dan een beetje ervaring is dan wel heel erg aan te raden.
Bovendien hebben bv. partyfotografen (weet niet of jij dat bent) niet van nature de neiging om zichzelf onzichtbaar te maken, terwijl dat in het stadhuis of in de kerk toch wel aan te raden is.

Maar ik begrijp dat de bruidegom nogal losjes en informeel is, en jouw feest-foto's enorm waardeert, dus tja... waarom ook niet? En als 't goed lukt is 't natuurlijk wel heel goed voor je ego! Een mooie reportage is gewoon kicken! 8)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ben wel blij met dit topic, ik ben gevraagd voor de reportage van een 25-jarig huwelijk dat groots gevierd gaat worden. Het gaat in dit geval om kennissen dus niet om m'n baas. Het is niet zo dat ik aan mezelf twijfel maar ik vind het wel spannend en ik zal in de tussentijd wel even wat materiaal moeten lenen maar dat gaat wel lukken. Vervolgens ben ik ook nog gevraagd om twee bruiloften van vrienden te doen maar dat duurt nog wel een poosje. ik hou dit topic in ieder geval goed in de gaten. Laat de tips maar komen!

This too shall pass

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

ppFreddy

gewoon Frederik

ik ga dit topic ook goed in het oog houden, op 7 september trouwt er een achterneef van me, er is een fotograaf ingehuurd, maar na de receptie stopt deze ermee en omdat ze graag wat foto's hadden van het avondfeest ook hebben ze mij ingeschakeld :p
Kzie het wel zitten eigenlijk omdat ik gewend ben van partyfotograaf te spelen + het is familie... (de zoon van een neef van mn pa die trouwt met een nicht van mn ma... :p)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• M a r c o
  • Niet online
Als ik de reacties hier zo zie wordt het misschien toch eens tijd voor een algemeen bruiloftsfotografie topic.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

offtopic:
[quote]ppFreddy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:45:
...(de zoon van een neef van mn pa die trouwt met een nicht van mn ma... :p)
[/quote]
All in the family ;) (rare track van k0rn om onder je powerpoint van het feest te zetten ;)

Maar aan een algemeen bruidsfotografie topic lijkt wel behoefte (voor zover dit het niet al bijna is - alleen moet TS nog even alle tips in de TS samenvatten).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

ppFreddy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:45:
ik ga dit topic ook goed in het oog houden, op 7 september trouwt er een achterneef van me, er is een fotograaf ingehuurd, maar na de receptie stopt deze ermee en omdat ze graag wat foto's hadden van het avondfeest ook hebben ze mij ingeschakeld :p
Ideale situatie om mee te starten, en als je ook tot aan het feest en bij de shoot mag en kan meefotograferen leer je een hoop van bruidsfotografie. Of je dat wil leren is aan jou... ;)
Hou er overigens wel rekening mee dat een bruiloftsfeest geen gewone party is: let op de mensen die niet in de picture zijn. Het feit dat tante Truus heel intens luistert naar de verhalen van oom Frits kan een veel leukere foto zijn dan al die achterneven en -nichten die zich uitleven. Misschien niet de foto zelf, maar als je als bruidspaar Truus en Frits al in geen 10 jaar gezien hebt, telt dat extra.

't Is een reportage die ze over een dik aantal jaren ook nog zullen openslaan, en dat is wel even wat anders dan een party shoot die na een maand of 2 de vergetelheid in duikelt...

Verwijderd

Sharky schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:59:
Ik ben wel blij met dit topic, ik ben gevraagd voor de reportage van een 25-jarig huwelijk dat groots gevierd gaat worden. Het gaat in dit geval om kennissen dus niet om m'n baas. Het is niet zo dat ik aan mezelf twijfel maar ik vind het wel spannend en ik zal in de tussentijd wel even wat materiaal moeten lenen maar dat gaat wel lukken. Vervolgens ben ik ook nog gevraagd om twee bruiloften van vrienden te doen maar dat duurt nog wel een poosje. ik hou dit topic in ieder geval goed in de gaten. Laat de tips maar komen!
Niet om je bang te maken hoor, maar met geleend materiaal gaan werken? Ik denk toch dat je je spul door en door moet kennen eigenlijk...

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:44:
[...]

Niet om je bang te maken hoor, maar met geleend materiaal gaan werken? Ik denk toch dat je je spul door en door moet kennen eigenlijk...
Ligt eraan of het spul een beetje van hetzelfde is als dat ie al kent.

Ik 'leen' ook de body van mijn vriendin, dat is een 20D, die werkt gewoon precies hetzelfde als de 5D en tevens is die 20D van mij geweest.

Stuur me niet met een Nikon op pad. Daar kan ik gewoon niet mee werken (cq gewoon door geen ervaring mee).

• abrakadaver
ik leen/huur er ook altijd materiaal bij voor dit soort opdrachten, maar meestal is dat wel vergelijkbaar met m'n eigen spul.
Heb een 20d en leen er meestal een 5d of 400d bij, en evt nog wat lenzen die ik zelf niet heb. (85 1.2 bijv)
Zoveel verschil zit er ook niet tussen het canon prosumer spul, de bediening is grotendeels hetzelfde.

Maar als je een keer hebt meegekeken met een bruiloftsfotograaf of tenminste een keer op de locaties bent geweest scheelt dat al veel. Weet je vantevoren een beetje welke belichting en lenzen je nodig hebt.
Verder: weet wie de familie is, en zorg dat je die in de gaten houdt.

Een assistent is makkelijk, maar dat zijn ook flinke kosten en ik merk dat ik het eigelijk ook wel zonder assistent af kan. (Tijdens de reportage zorg ik meestal dat de ceremoniemeester een reflectieschermpje vasthoudt enz.... kleding goedlegt).

Een checklistje (met name voor de details als bloemstuk, schoenen, ringen, dat soort closeups) is altijd handig. Sommigen hebben voor alles een checklist, maar dat gaat me een beetje ver.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vergeet net een statief mee te nemen. Heb zelf nog een ministatief.

Ik heb ook een keer het 50 jarig huwelijk van mijn schoon overgrootouders geknipt, mijn vriendin heeft de foto's in een EUR 30,00 kostend fotoboek geplakt (met van die plakhoekjes) en gegeven aan het jubilerende bruidspaar. De hele familie laaiend enthousiast.

• Fairy
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:17:
Vergeet net een statief mee te nemen. Heb zelf nog een ministatief.
Apparatuur heb ik voldoende:

EOS 5D
EOS 20D
24-105L IS USM
24-70 2.8L
10-22
17-40L
70-200 2.8 EX + tc's
50mm 1.4 (2x)
85mm 1.8
150mm Macro
3poot statief met standaard kop
1poot met balhoofd
Speedlite 580EX

Enige wat ik mij afvraag of ik die erbij zou moeten halen is een remote flash trigger.
Voor de rest kan ik bijna alles af met de 24-70 2.8. Enkel de portretten waar ik de tijd voor kan nemen zal ik waarschijnlijk toch de 85mm gaan gebruiken. (Prime is toch nog altijd koning als het op scherpte aankomt)

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 29-08-2007 09:39 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Het enige dat ik niet genoemd zie is afspraken maken met de eventuele chauffeur.
Ik rijd af en toe als chauffeur op een trouwauto en zodra ik bij de mensen thuis komt maak ik altijd gelijk afspraken met de fotograaf (en de gom uiteraard).
De fotograaf bepaald waar we langs rijden en of ik op een hoekje moet wachten zodat hij de familie kan installeren voor het gemeentehuis bijvoorbeeld, en dan geeft hij een teken dat ik weer mag rijden. etc. etc.

Verwijderd

OliverBB schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:54:
De fotograaf bepaald waar we langs rijden en of ik op een hoekje moet wachten zodat hij de familie kan installeren voor het gemeentehuis bijvoorbeeld, en dan geeft hij een teken dat ik weer mag rijden. etc. etc.
Dat ligt er maar net aan welke stijl je aanhoudt: ga je voor de regiserende stijl of toch meer voor de journalistieke stijl? Zelf hou ik meer van de laatste :)

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Fairy schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:38:
[...]

Apparatuur heb ik voldoende:

EOS 5D
EOS 20D
24-105L IS USM
24-70 2.8L
10-22
17-40L
70-200 2.8 EX + tc's
50mm 1.4 (2x)
85mm 1.8
150mm Macro
3poot statief met standaard kop
1poot met balhoofd
Speedlite 580EX

Enige wat ik mij afvraag of ik die erbij zou moeten halen is een remote flash trigger.
Voor de rest kan ik bijna alles af met de 24-70 2.8. Enkel de portretten waar ik de tijd voor kan nemen zal ik waarschijnlijk toch de 85mm gaan gebruiken. (Prime is toch nog altijd koning als het op scherpte aankomt)
zat spullen dus; ik neem aan dat je niet alles meesleept? ;) Ikzelf werk met een 30D+5D, een 17-40, een 70-200 en een 50mm. Wellicht dat er nog een 35mm bijkomt, maar meer dan dat neem ik echt niet mee (m.u.v. flitser, lichtmeter, accu's en dat soort zut natuurlijk). Zelfs een statief gebruik ik eigenlijk nooit, ook geen 1poot. Alleen bij evt. portretshoots binnen.

Die remote flash trigger is natuurlijk wel leuk, maar heb je ook tijd om die te gebruiken/op te zetten voor je locatieshoot? Ikzelf gebruik als alternatief heel vaak reflectieschermen welke ik door familie o.i.d. laat vasthouden; een assistent heb ik dus niet en vaak vinden mensen het heel erg leuk om te helpen in dit soort situaties. Binnen probeer ik vooral te bouncen met flitslicht.

Als je zin en tijd hebt met remote triggers te werken dan is je statief + plu erop wel handig natuurlijk.

Uiteindelijk zal het een beetje van je stijl afhangen; ik ben meer van de journalistieke/reportage stijl wat inhoudt dat ik vooral snel en mobiel wil werken.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Fairy schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:38:
[...]

Geen ST-E2 maar gewoon een tweede Speedlite dan. Daarmee heb je je backup ook meteen voorzien van flitser (als daar nog geen externe flitser bijzat).

Maar, het gaat alleen zin hebben om een flash trigger te regelen als je vantevoren de kans krijgt om er mee te oefenen. Ik heb een tijdje terug ook voor het eerst met een 580 EX als master voor mijn eigen 420 EX als slave kunnen werken en het was wel even uitvogelen. De slaaf moet de voorflits van de master kunnen zien, daar kleven wat beperkingen aan. Ook kan je mooi de flitsverhouding tussen meester en slaaf(groep) instellen van 8:1 tot 1:8 (en die twee dan nog ten opzichte van groep C) Kortom, zonder ervaring daar ga je niet direct goede resultaten mee neerzetten.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Waar is een lichtmeter goed voor en hoe wordt die gebruikt? Ik heb denk ik wel de beschikking over een lichtmeter van degene die gaat trouwen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 23:47
Een lichtmeter is goed om het licht te meten. Op die manier kan je in moeilijke situaties de perfecte instellingen gebruiken.
Het laat je bv toe om te meten hoe sterk het licht is dat bv door het raam komt en op de zijkant van iemand valt, en hoeveel licht er frontaal (door een andere belichtingsbron bv) er op je model valt.
Daarnaast laat het je ook toe om 'opvallende' lichtmeting te doen ipv de TTL / reflecterende lichtmeting die de camera doet.

https://fgheysels.github.io/

• abrakadaver
off-camera flitsen is nou net iets wat je niet in 1 dag geleerd krijgt... daarnaast zou ik (zelfs met een 580ex als master of st-e2) de flitsers altijd handmatig instellen en dat hele e-ttl en ratio gedoe met rust laten. Ik heb een hele tijd met een 420ex en 550ex gewerkt op die manier, en het is echt verschrikkelijk....
Met je camera op spot(achtige) meting vanaf een statief gaat het nog wel, maar zogauw je uit de hand werkt of een andere metering mode gebruikt krijg je maar heel moeilijk constistente belichting uit je flitsers. Met als gevolg de ene foto zoals je hem bedoeld, de volgende met voornamelijk omgevingslicht en de derde alleen maar flitslicht.

Dus maar gewoon de camera op M, de flitsers op M... werkt op zich ook goed, maar moet je dus wel effe weten(en kunnen) vantevoren.

• Opa
  • Laatst online: 12-01 18:06

Opa

Nu Multifocaal!

OliverBB schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:54:
Het enige dat ik niet genoemd zie is afspraken maken met de eventuele chauffeur.
Ik rijd af en toe als chauffeur op een trouwauto en zodra ik bij de mensen thuis komt maak ik altijd gelijk afspraken met de fotograaf (en de gom uiteraard).
Heel belangrijk idd. Bij mijn bruiloft konden de fotograaf en de chauffeur het prima met elkaar vinden, bood de chauffeur aan om zijn auto "tussen de hortensia's" te rijden zodat mijn bruid niet door het natte gras moest en kwam hij met ideeën (wieldopreflectie) en hulpmiddelen (zeem om wieldop droog te vegen voor reflectie).

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Wat ik geleerd heb van mijn vorige bruiloft. Is dat je niet teveel hooi op je vork moet nemen.

Niet 20 dingen tegelijk willen doen, en nog belangrijker niks nieuws willen uitproberen tijdens een bruiloft de ceremonie :)

Zaterdag weer :)

En omdat ik mezelf niet gekwalificeerd vind om inhoudelijk advies te geven aangezien ik pas deze week mijn 3e bruiloft ga schieten hier een zooi links die je vast verder kunnen helpen :)

Kijk eens naar http://www.jessicaclaire.net (fotografe) , http://www.digitalweddingforum.com (forum, meld je aan voor 'start') , http://www.joebuissink.com/ (fotograaf) en http://www.jeshderox.com/ (fotograaf)

Of beetje rondneuzen op de WPJA (weddingphotojournalistassociation) website. Staan een paar leuke Columns. Kijk ook eens naar de winnende foto's mischien de je er inspiratie uit op :)

en last but not least: http://www.wedshooter.com/ voor een paar columns met tips en truukjes :)

ohja, en neem die 150mm macro mee ;) Closeup van de ringen is altijd erg leuk :+

Is het niet een idee om een algemeen bruiloftsfotografie topic te maken? :)

[ Voor 81% gewijzigd door Timo op 29-08-2007 21:51 ]

• vgroot
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03-2025
erg leuk topic dit.
mijn vader gaat ook in september trouwen, er is ongeveer 1 seconde over nagedacht of ik de fotos ga maken. Maar ik aangezien ik zelf op de trouwdag gast ben, heeft hij er toch een gehuurd.
Ik neem mijn camera natuurlijk wel mee !

Handige links btw fooker! altijd handig om te kijken hoe andere fotografen het aanpakken.

Canon EOS 400D - Tamron 17-50mm f/2.8

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

fooker schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:10:
Wat ik geleerd heb van mijn vorige bruiloft. Is dat je niet teveel hooi op je vork moet nemen.

Niet 20 dingen tegelijk willen doen, en nog belangrijker niks nieuws willen uitproberen tijdens een bruiloft de ceremonie :)

Zaterdag weer :)

En omdat ik mezelf niet gekwalificeerd vind om inhoudelijk advies te geven aangezien ik pas deze week mijn 3e bruiloft ga schieten hier een zooi links die je vast verder kunnen helpen :)

Kijk eens naar http://www.jessicaclaire.net (fotografe) , http://www.digitalweddingforum.com (forum, meld je aan voor 'start') , http://www.joebuissink.com/ (fotograaf) en http://www.jeshderox.com/ (fotograaf)

Of beetje rondneuzen op de WPJA (weddingphotojournalistassociation) website. Staan een paar leuke Columns. Kijk ook eens naar de winnende foto's mischien de je er inspiratie uit op :)

en last but not least: http://www.wedshooter.com/ voor een paar columns met tips en truukjes :)

ohja, en neem die 150mm macro mee ;) Closeup van de ringen is altijd erg leuk :+

Is het niet een idee om een algemeen bruiloftsfotografie topic te maken? :)
Je hebt al een opzetje met post hierboven, dus ik zou zeggen: Ga je gang :+

• Timo
vgroot schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:41:
erg leuk topic dit.
mijn vader gaat ook in september trouwen, er is ongeveer 1 seconde over nagedacht of ik de fotos ga maken. Maar ik aangezien ik zelf op de trouwdag gast ben, heeft hij er toch een gehuurd.
Ik neem mijn camera natuurlijk wel mee !

Handige links btw fooker! altijd handig om te kijken hoe andere fotografen het aanpakken.
Doe jezelf een plezier en laat die camera thuis :) Geniet van de bruiloft :) Je vader die trouwt is toch ietsjes anders als een kennis, of gewoon absolute vreemden (als ik meeloop met de fotografe) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 09:48 ]

• Timo
Toestemming voor een algemeen bruiloftsfotografietopic aangevraagd :) TS ligt al klaar.

[ Voor 203% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 10:40 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:44:
[...]

wat ik kan lenen is een tweede 30D en een 24-70, ik voorzie niet echt problemen als ik eerlijk ben.

This too shall pass

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-01 13:57

OnAcid

aka 303BASS

Fairy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:29:
[...]

Hij heeft gezegd, al zou het resultaat niet ok zijn, maakt niks uit, hij wil graag redelijk informeel houden en hij heeft veel vertrouwen in mij.
En wat zegt de bruid? Die zijn over het algemeen een stuk kritischer over zulke dingen... :P

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 13:26

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Kan je ook een extra flitser lenen voor het geval je eigen ermee ophoud? Of is dat niet belangrijk met een trouw reportage?

Ik ga dit topic ook zeker in de gaten houden.

• Opa
  • Laatst online: 12-01 18:06

Opa

Nu Multifocaal!

Hurricane schreef op zondag 02 september 2007 @ 10:25:
Kan je ook een extra flitser lenen voor het geval je eigen ermee ophoudt? Of is dat niet belangrijk met een trouw reportage?

Ik ga dit topic ook zeker in de gaten houden.
De foto's van mijn trouwerij zijn over het algemeen zonder flitser gemaakt. De fotograaf heeft een Eos 5D op 800 en 1600 iso gebruikt waarbij hij binnen met 1/2.8 of 1/3.3 meestal niet hoefde te flitsen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

OnAcid schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:48:
[...]

En wat zegt de bruid? Die zijn over het algemeen een stuk kritischer over zulke dingen... :P
dan krijgen we de eerste scheidingsrapportage snel genoeg :+

Verwijderd

Opa schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:06:
[...]
De foto's van mijn trouwerij zijn over het algemeen zonder flitser gemaakt. De fotograaf heeft een Eos 5D op 800 en 1600 iso gebruikt waarbij hij binnen met 1/2.8 of 1/3.3 meestal niet hoefde te flitsen.
Dat ligt natuurlijk geheel aan de omstandigheden. Als ik aan bruidsreportage zou beginnen (en dat gaat in de toekomst wel gebeuren), wil er zeker een tweede fatsoenlijk flitser bij gedurende de dag. Als de ene ermee op houdt, kun je gelijk door en merkt niemand er wat van.

Als je in eens zonder flitser zou komen te zitten, moet je je plan ineens gaan wijzigen. Nu is improviseren opzich wel een uitdaging, maar niet bij zulk soort dingen imho. :)

• gratis_vodka

gratis_vodka

als je graag flitst dan natuurlijk wel; er zijn echter ook (top) fotografen in dit vakgebied welke bijna exclusief met bestaand licht werken en snelle lichtsterke lenzen als een 35 1.4 en 85 1.2

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
gratis_vodka schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 08:41:
als je graag flitst dan natuurlijk wel; er zijn echter ook (top) fotografen in dit vakgebied welke bijna exclusief met bestaand licht werken en snelle lichtsterke lenzen als een 35 1.4 en 85 1.2
Nogmaals, flitsen doe je niet alleen om de boel te verlichten, maar ook om bíj te lichten. Inflitsen is net zo belangrijk, en dan kan je nog zo'n lichtsterk monster hebben, als het licht van de verkeerde kant komt, dan komt het van de verkeerde kant.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Zomaar een paar tips die niet met de techniek te maken hebben: zorg ervoor dat je twee camera's hebt en wissel die om de paar foto's af. Als er dan een rolletje zoekraakt geheugenkaart kapot gaat, mis je niet direct een heel tijdsblok. Je kunt voor de goede volgorde later altijd sorteren op exif-tijdstip (dus zorg dat de cameraklokken goed lopen).
Als je groepsfoto's van de familie van het bruidspaar maakt (met broers en zussen), maak dan ook foto's zonder de eventuele aanhang van de broers en zussen. Dan heb je ook foto's zonder ex'en als de aanhang ooit de benen neemt.

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Ik ben soortgelijk begonnen, dus deze tips krijg je uit mijn ervaring. Hope it helps.

- Zorg dat je zelf ook een draaiboek krijgt.
- Zorg ervoor dat de ceremoniemeester je een beetje helpt bij het bij elkaar roepen van de mensen tijdens de groepsfoto's. Maak van te voren zelf ook even een lijstje (iedereen, ouders, familie, vrienden, bruidsmeisjes, bruidskinderen, getuigen, etc.)
- Zorg ervoor dat een van de dames ervoor zorgt dat het paar er goed uitziet voor de portretten (dat de jurk goed valt, dat het onderste stuk van de jurk goed te zien is, dat er geen haar in de weg zit, etc).
- Absoluut niet bang zijn om rond te lopen, ook tijdens de plechtigheden. Het lijkt irritant, maar het bruidspaar merkt er toch niks van.
- Vraag de ceremoniemeester zelf ook om een draaiboek: Niet alles staat namelijk op het normale draaiboek, als iemand een speech wilt houden of een ode wilt zingen is het vaak wel bekend bij de vrienden/familie, maar niet bij het paar zelf. Dus wees op de hoogte van alles, want anders mis je de momenten.
- Bij de plechtigheid in het stadhuis: Vraag direct na afloop van de handtekeningen plaatsen of je de trouwakte samen met het trouwboekje en boeket even opzij mag fotograferen. De meeste ambtenaren zijn dit al gewend, of zetten dit zelfs al klaar. Maar toch even vragen voor een kiekje.
- Als je zelf dus ook als gast aanwezig bent, laat dan wel iemand ook een foto van jou maken.
- Schroom niet om het bruidspaar te vragen dingen langzamer te doen of zelf over te doen (de ringen aandoen, de kus mag best langer, er mag ook best nog een puntje van de taart, etc).
- Als je zelf ook een vriendenclubje daar hebt, niet alleen foto's van hen nemen (had een videocameraman ooit gedaan -- dat vond het paar niet echt leuk).

Echt nuttig is het niet om de trouwlocatie eerst te verkennen: Als het bijvoorbeeld pikkedonker is (alleen kaarslicht en alles donker, donkere muren, donker plafond, uit ervaring) dan kan je er op de dag zelf ook weinig aan doen. Gewoon met flits het beste ervan maken. Liever een hard ingeflitste foto met de momenten, dan een bewogen foto. Gelukkig hebben we de omnibounce ook een beetje om te verstrooien als bouncen niet kan.
Eventueel de ceremoniemeester vragen om om te roepen dat andere mensen ook best foto's mogen maken, maar ze je niet in de weg mogen lopen en niet mogen flitsen.

Het paar van te voren vragen of ze in de buurt van de trouwlocatie zelf al wensen hebben voor de shoot kan handig zijn, maar op de dag zelf ben jij de fotograaf, en moet jij beslissen waar je heengaat, etc. Het bruidspaar heeft al genoeg aan hun hoofden. Als het een lange shoot is, zorg ervoor (of laat het een van de dames weten) dat ze een sjaaltje of vestje meeneemt als het buiten koud is, om tussendoor even op te warmen.

Tot dusver.

[ Voor 5% gewijzigd door FireMotion op 04-09-2007 09:32 ]

• Eusebius
  • Niet online
FireMotion schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:29:
Ik ben soortgelijk begonnen, dus deze tips krijg je uit mijn ervaring. Hope it helps.

- Zorg dat je zelf ook een draaiboek krijgt.
Spreek het draaiboek door met brpaar
- Zorg ervoor dat de ceremoniemeester je een beetje helpt bij het bij elkaar roepen van de mensen tijdens de groepsfoto's. Maak van te voren zelf ook even een lijstje (iedereen, ouders, familie, vrienden, bruidsmeisjes, bruidskinderen, getuigen, etc.)
Nee, nog beter: laat de ceremoniemeester het werk van bij elkaar roepen doen. Jij moet je concentreren op de foto's. Zeg / vraag dit duidelijk en schroom niet om ceremoniemeesters op hun taak te wijzen.
* Eusebius maakt zo af en toe ceremoniemeesters mee die het niet waard zijn zo genoemd te worden. Loopt de hele boel in het honderd, staan ze met hun handen in de zakken erbij te kijken.
- Zorg ervoor dat een van de dames ervoor zorgt dat het paar er goed uitziet voor de portretten (dat de jurk goed valt, dat het onderste stuk van de jurk goed te zien is, dat er geen haar in de weg zit, etc).
NEE! Nooit doen. Neem zelf de regie. Als je 'een van de dames' hiervoor laat zorgen, krijg je discussie over hoe de foto gemaakt zou moeten worden. Pas vooral op dat 'een van de dames' niet de moeder / schoonmoeder is!
* Eusebius wilde een keer een foto maken van brpaar dat aan het instappen is in een veels te kleine auto (altijd leuk :p). Ze werden geholpen door de zussen en ik maakte een foto. Komt moeders aanrennen, trekt zussen weg en roept "aan de kant, aan de kant, de fotograaf moet een foto maken". Toen heb ik heel duidelijk (maar ook vriendelijk gezegd) dat ík de zussen erbij wilde hebben, dat ík heus wel zeg als iets niet goed en dat zíj zich niet met mijn regie moet bemoeien. Rest van de twee dagen hield ze zich keurig op de achtergrond :P

Moraal: hoe moeilijk het ook is, neem zelf de regie. Er lopen altijd mensen rond die denken dat ze het beter weten dan de fotograaf, hoe goed ze het ook bedoelen. Hoewel af en toe inschikkelijk zijn natuurlijk de sfeer neit verpest ;)
- Absoluut niet bang zijn om rond te lopen, ook tijdens de plechtigheden. Het lijkt irritant, maar het bruidspaar merkt er toch niks van.
Kerk met planken? Trek je schoenen uit!
- Vraag de ceremoniemeester zelf ook om een draaiboek: Niet alles staat namelijk op het normale draaiboek, als iemand een speech wilt houden of een ode wilt zingen is het vaak wel bekend bij de vrienden/familie, maar niet bij het paar zelf. Dus wees op de hoogte van alles, want anders mis je de momenten.
Vooral na het gemeentehuis wil men nog weleens iets doen met bogen, rijst, duiven, etc. Na het feliciteren in de hal lopen de mensen meestal naar buiten. Zorg dat je dan ook buiten bent en het pad vrijmaakt (voor de foto!). Vaak gaan mensen aan het einde van het pad (bv onder de bogen staan) om ook een foto te maken. Vraag netjes of ze aan de kant willen gaan of in ieder geval niet op jouw pad. Als je nl pas naar buiten komt met het brpaar, dan is het vaak al te laat. Mensen staan dan onder de bogen en je kunt ze dan niet snel genoeg wegkrijgen. Ga je dan nog een foto maken na alles geregiseerd te hebben, dan is de verrassing van de gezichten af.
- Bij de plechtigheid in het stadhuis: Vraag direct na afloop van de handtekeningen plaatsen of je de trouwakte samen met het trouwboekje en boeket even opzij mag fotograferen. De meeste ambtenaren zijn dit al gewend, of zetten dit zelfs al klaar. Maar toch even vragen voor een kiekje.
- Als je zelf dus ook als gast aanwezig bent, laat dan wel iemand ook een foto van jou maken.
- Schroom niet om het bruidspaar te vragen dingen langzamer te doen of zelf over te doen (de ringen aandoen, de kus mag best langer, er mag ook best nog een puntje van de taart, etc).
Yup. Jij hebt de regie. En bedenk een paar flauwe grappen. Werkt altijd.
- Als je zelf ook een vriendenclubje daar hebt, niet alleen foto's van hen nemen (had een videocameraman ooit gedaan -- dat vond het paar niet echt leuk).

Echt nuttig is het niet om de trouwlocatie eerst te verkennen: Als het bijvoorbeeld pikkedonker is (alleen kaarslicht en alles donker, donkere muren, donker plafond, uit ervaring) dan kan je er op de dag zelf ook weinig aan doen. Gewoon met flits het beste ervan maken. Liever een hard ingeflitste foto met de momenten, dan een bewogen foto. Gelukkig hebben we de omnibounce ook een beetje om te verstrooien als bouncen niet kan.
Flitsss met lange sluitertijd. Krijg je zowel kaarsjes als gezichten goed.
Eventueel de ceremoniemeester vragen om om te roepen dat andere mensen ook best foto's mogen maken, maar ze je niet in de weg mogen lopen en niet mogen flitsen.

Het paar van te voren vragen of ze in de buurt van de trouwlocatie zelf al wensen hebben voor de shoot kan handig zijn, maar op de dag zelf ben jij de fotograaf, en moet jij beslissen waar je heengaat, etc. Het bruidspaar heeft al genoeg aan hun hoofden. Als het een lange shoot is, zorg ervoor (of laat het een van de dames weten) dat ze een sjaaltje of vestje meeneemt als het buiten koud is, om tussendoor even op te warmen.

Tot dusver.

==
hoi

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Eusebius schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:56:
[...] Zeg / vraag dit duidelijk en schroom niet om ceremoniemeesters op hun taak te wijzen.
* Eusebius maakt zo af en toe ceremoniemeesters mee die het niet waard zijn zo genoemd te worden. Loopt de hele boel in het honderd, staan ze met hun handen in de zakken erbij te kijken.
Haha, inderdaad. Laat ze echt werken en echt wat doen.
NEE! Nooit doen. Neem zelf de regie. Als je 'een van de dames' hiervoor laat zorgen, krijg je discussie over hoe de foto gemaakt zou moeten worden. Pas vooral op dat 'een van de dames' niet de moeder / schoonmoeder is!
* Eusebius wilde een keer een foto maken van brpaar dat aan het instappen is in een veels te kleine auto (altijd leuk :p). Ze werden geholpen door de zussen en ik maakte een foto. Komt moeders aanrennen, trekt zussen weg en roept "aan de kant, aan de kant, de fotograaf moet een foto maken". Toen heb ik heel duidelijk (maar ook vriendelijk gezegd) dat ík de zussen erbij wilde hebben, dat ík heus wel zeg als iets niet goed en dat zíj zich niet met mijn regie moet bemoeien. Rest van de twee dagen hield ze zich keurig op de achtergrond :P
De regie moet je inderdaad zelf houden, maar handig is als een vriendin van de bruid tijdens de shoot je wel helpt. Maar tijdens andere momenten moet je inderdaad zelf de touwtjes in eigen handen houden. En zulke momenten heb ik ook wel meegemaakt ja, dat moet je inderdaad voorkomen.
Vooral na het gemeentehuis wil men nog weleens iets doen met bogen, rijst, duiven, etc. Na het feliciteren in de hal lopen de mensen meestal naar buiten. Zorg dat je dan ook buiten bent en het pad vrijmaakt (voor de foto!). Vaak gaan mensen aan het einde van het pad (bv onder de bogen staan) om ook een foto te maken. Vraag netjes of ze aan de kant willen gaan of in ieder geval niet op jouw pad. Als je nl pas naar buiten komt met het brpaar, dan is het vaak al te laat. Mensen staan dan onder de bogen en je kunt ze dan niet snel genoeg wegkrijgen. Ga je dan nog een foto maken na alles geregiseerd te hebben, dan is de verrassing van de gezichten af.
Inderdaad ook een goeie. Ik heb ook eens meegemaakt dat het paar even opnieuw naar binnen en dan weer naar buiten moest komen voor de videocamera. Ach, dan hebben wij als fotograaf weer extra tijd om foto's te maken...
Flitsss met lange sluitertijd. Krijg je zowel kaarsjes als gezichten goed.
Hij heeft zoveel apparatuur... dit spreekt dus vanzelf. Hopelijk. :)

• Eusebius
  • Niet online
FireMotion schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:11:
De regie moet je inderdaad zelf houden, maar handig is als een vriendin van de bruid tijdens de shoot je wel helpt. Maar tijdens andere momenten moet je inderdaad zelf de touwtjes in eigen handen houden. En zulke momenten heb ik ook wel meegemaakt ja, dat moet je inderdaad voorkomen.
Tijdens de shoot zit je in een hele andere context dan daarbuiten. Dan lopen er allerlei mensen bij die van alles lopen te roepen. Vooral met moeders heb ik leuke ervaringen :D O wee als er een vlekje op de jurk zit. Ja wat wil je als je om 08:00 in het vochtige gras foto's gaat maken?

==
hoi

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Vond dit via dpreview. OK, andere cultuur maar toc wel aardig om te lezen.

http://www.washingtonpost...9/AR2007082902031_pf.html

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• gratis_vodka

gratis_vodka

Henk schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:02:
[...]

Nogmaals, flitsen doe je niet alleen om de boel te verlichten, maar ook om bíj te lichten. Inflitsen is net zo belangrijk, en dan kan je nog zo'n lichtsterk monster hebben, als het licht van de verkeerde kant komt, dan komt het van de verkeerde kant.
tuurlijk, weet ik, maar ik reageerde even op de opmerking van het meenemen van een 2e flitser als backup - er zijn ook fotografen die helemaal geen flitser bij zich hebben en toch fenomenale shots weten te maken. Wellicht laten ze hierdoor shots liggen of lossen ze het op een andere manier op, maar 't is een keuze natuurlijk.

edit: ikzelf heb er overigens altijd 1 bij me; een 2e staat ook nog wel op het verlanglijstje alsmede een battery pack...

[ Voor 35% gewijzigd door gratis_vodka op 04-09-2007 14:21 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wens me succes, ik word nu opgehaald voor de trouwerij :)

• Dennahz
  • Laatst online: 28-01 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

PcDealer schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:24:
Wens me succes, ik word nu opgehaald voor de trouwerij :)
Succes ! En veel plezier uiteraard :) Je hebt het getroffen met het weer.. lekker zonnig (Hier althans :p).

Twitter

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:25:
[...]

Succes ! En veel plezier uiteraard :) Je hebt het getroffen met het weer.. lekker zonnig (Hier althans :p).
Daar hoef je nou juist niet écht blij mee te zijn, leuk voor het bruidspaar, maar doe mij maar een halfbewolkte dag :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 23:47
Idd, geen last van slagschaduwen enzo. :)
Maar 's morgens is het licht best mooi wel in deze periode van het jaar.

https://fgheysels.github.io/

• Dennahz
  • Laatst online: 28-01 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

* Dennahz weer wat geleerd. :)

Ben benieuwd naar het resultaat!

Twitter

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Heb zo'n 16 rollen vol geschoten van Fujifilm 200 ASA (36 opn.). De trouwerij in Best was redelijk zonder regen. De receptie in Geldrop ook. De bruidsshoot in stadswandelpark bij schouwburg van Eindhoven was een beetje minder door de regen. We hadden wel een witte paraplu, die mooi bij de Cadillac Fleetwood past. Ik on goed merken dat de chauffeur al eerder bruidsreportages heeft gedaan: gaf wat tips, erg behulpzaam, gaf rolletjes aan, etc.

Inderdaad was het gebrek aan zon niet heel erg :)

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-09-2007 14:42 ]

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:29:
[...]

Daar hoef je nou juist niet écht blij mee te zijn, leuk voor het bruidspaar, maar doe mij maar een halfbewolkte dag :P
Ik wilde net zeggen ...

Hoe vaak ik mensen niet hoor op een strak-blauwe dag: "nou, fotograaf, wat een mooie dag om te fotograferen, he?". Mijn standaard antwoord is tegenwoordig: "ja, ik ga zo ook nog lopen flitsen buiten ..." Ze kijken me dan aan van :? WTF en kijken nog vreemder als ik het vervolgens ook nog echt ga doen!

==
hoi

• Fairy
  • Niet online
Zo vandaag maar eens aan de bruidegom gevraagd om de planning door te spreken en de wensen e.d.

Reactie:
Wees niet ongerust, ik wil geen typische trouwfoto's.

Oftewel, volgens mij kan ik gewoon bezig net als op de dansvloer bij partyfotografie :P

Ik ga straks tussen de middag nog even met 'm babbelen om even helemaal helder te krijgen wat ie nu echt wil, maar ik verwacht dat ie niet zit te wachten op een foto van het bruidspaar buiten op een bankje in het park.

Wordt nog wat ;)

• simon
Eusebius schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:15:
[...]

Ik wilde net zeggen ...

Hoe vaak ik mensen niet hoor op een strak-blauwe dag: "nou, fotograaf, wat een mooie dag om te fotograferen, he?". Mijn standaard antwoord is tegenwoordig: "ja, ik ga zo ook nog lopen flitsen buiten ..." Ze kijken me dan aan van :? WTF en kijken nog vreemder als ik het vervolgens ook nog echt ga doen!
das eigenlijk een beetje flauw wat je hier zegt. Goede vriend van me (http://www.markkuipers.nl) doet heel wat bruids werk (professional) en hij zegt dat dat helemaal niet uit maakt, dan flits je alleen. Je moet er gewoon gebruik van maken op een creatieve zin, niet bang zijn. Gewoon goed opletten en nadenken. Anders wordt 't allemaal veel te simpel, en juist uitdagingen zijn leuk. Juist slagschaduwen zijn leuk om met portretten mee te spelen, dat moet je leren controleren. En (nofi aan anderen) maar een goede bruidsfotograaf kan dat en gaat daar creatief mee om. Als je begint is 't natuurlijk alleen kut, kutter en soms kutst, maar je moet daar mee leren werken. Zelfs al bekijk je het verschil in licht van bijv. een witte trouwjurk tov een zwart pak, das irritant, komt wel vaak voor, net zoals mooi weer (vinden ze zelf ook mooi). Moet je mee leren spelen.

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon, buiten flitsen is denk ik wel bruikbaar, maar wel in beperkte mate. Spelen met het licht is een kunst op zich. Je zult net zien dat het bankje wat je wilt gebruiken precies tegen de zon instaat en als je de zon in de rug hebt sta je zelf ook op de foto.

Misschien is het ook maar goed dat dit een moeilijk vak is. Stel dat iedereen het zou kunnen, dan houd je geen fotografen meer over.

• lateef
Fairy schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:30:
Stel dat iedereen het zou kunnen, dan houd je geen fotografen meer over.
er zijn anders genoeg mensen die het niet kunnen die hun diensten aanbieden en ook genoeg mensen die deze diensten aannemen. of dat een bedreiging is voor fotografen, is weer wat anders, maar met name in het bruidsfotografie segment zie je een hoop mensen hun diensten aanbieden die er niets/niet zo veel van kunnen.

• Fairy
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:10:
[...]
er zijn anders genoeg mensen die het niet kunnen die hun diensten aanbieden en ook genoeg mensen die deze diensten aannemen. of dat een bedreiging is voor fotografen, is weer wat anders, maar met name in het bruidsfotografie segment zie je een hoop mensen hun diensten aanbieden die er niets/niet zo veel van kunnen.
Ik mag aannemen dat iemand die een trouwreportage laat maken toch wel eerst even naar de resultaten van de betreffende fotograaf gaat kijken? Practisch elke, zo niet allemaal hebben ze wel een overzicht of een voorbeeld van een trouwreportage van eigen hand.

• lateef
Fairy schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:22:
Ik mag aannemen dat iemand die een trouwreportage laat maken toch wel eerst even naar de resultaten van de betreffende fotograaf gaat kijken?
ik denk dat dat tegenvalt. en daarnaast, een hoop mensen zijn niet zo kritisch.

• Eusebius
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:54:
[...]
. Je moet er gewoon gebruik van maken op een creatieve zin, niet bang zijn. Gewoon goed opletten en nadenken.
Ja heel creatief als de zon zo fel is en het brpaar klassiek zwart / wit is. Het wit wordt dan uitgebeten en het zwart loopt dan helemaal dicht. Laatst nog op een dag waarbij er zoveel zon scheen dat ik gewoonweg niets kon buiten de schaduw.

==
hoi

• simon
Eusebius schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:13:
[...]

Ja heel creatief als de zon zo fel is en het brpaar klassiek zwart / wit is. Het wit wordt dan uitgebeten en het zwart loopt dan helemaal dicht. Laatst nog op een dag waarbij er zoveel zon scheen dat ik gewoonweg niets kon buiten de schaduw.
nofi, maar eigenlijk zeggen zulke dingen altijd meer over de fotograaf dan over het geen wat mogelijk is, het is juist een uitdaging, als je dat niet leuk vind, tsja, kijk, tuurlijk zit 't wels tegen, maar het is juist datgene waarin een fotograaf zich kan onderscheiden als ie er gebruik van weet 't maken. En dan juist niet op technisch vlak, iedereen kan leren belichten mits er een basaal niveau aan intelligentie is, maar om daar op creatief vlak mee te werken..

|>

• gratis_vodka

gratis_vodka

nou...je moet ook wel praktisch denken....in het geval wat beschreven wordt kun je inderdaad inflitsen, of je bruidspaar verplaatsen naar de schaduw ofzo. Natuurlijk zal een goede fotograaf creatief moeten en kunnen omgaan met diverse situaties, maar 't ging hier even om de situatie waarbij je veel zon hebt. In dat geval is het volgens mij vrij simpel; door het grote contrast tussen licht en donker zul je dan bewuste keuzes moeten gaan maken. Een flitser kan overigens zeer goed van pas komen om een helpend handje te bieden (bijv. bijlichten van het onderwerp zodat je zowel de achtergrond goed kan belichten als het onderwerp zelf).

• Timo
Doe mij maar mooi weer hoor :) Is goed voor mijn eigen humeur :+

Ik vind regen of bewolkte dagen maar niks.. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Timo op 12-09-2007 11:21 ]

• gratis_vodka

gratis_vodka

is uiteindelijk voor de sfeer en gemoedstoestand van de bruid wel zo fijn ja ;)

• Eusebius
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:31:
[...]

nofi, maar eigenlijk zeggen zulke dingen altijd meer over de fotograaf dan over het geen wat mogelijk is, het is juist een uitdaging, als je dat niet leuk vind, tsja, kijk, tuurlijk zit 't wels tegen, maar het is juist datgene waarin een fotograaf zich kan onderscheiden als ie er gebruik van weet 't maken. En dan juist niet op technisch vlak, iedereen kan leren belichten mits er een basaal niveau aan intelligentie is, maar om daar op creatief vlak mee te werken..
Euhm :? Als mijn histogram twee pieken links en rechts laat zien, maar in het midden niets ligt het dan nog steeds aan de fotograaf? Mijn camera, een Eos D60 kan tot 8,5 contrast stops aan (Dan heb ik het nog niet eens over wat de printer aankan, want dat zou ik eerlijk gezegd niet weten).
Het verschil tussen de jurk en het pak waren groter dan 9 stops. Ja, dan kan ik wel een heel album vol gaan lullen met "dit is creatieve shit", maar dan zegt het brpaar dat ik het woord "creatieve" achterwege mag laten.

Een paar foto's is leuk (al vraag ik mij af hoe je creatief kunt zijn met een dergelijk verschil in stops), maar een hele repo? Geef mij maar licht dat binnen 8,5 stops zit. Daarbinnen ga ik aan de slag met zon, schaduw en licht (ik hou erg van lichtspel, dus daar zal het niet aan liggen).

Erger nog, achteraf zie ik altijd dat de meest standaard foto's het leukst worden gevonden door het brpaar en dat die vergroot willen worden etc. Vantevoren wil men wel allerlei creatieve uitspattingen, maar achteraf valt dat mee (of ik kan geen creatieve foto's maken :+). Ik vergelijk het altijd met de keuze van mijn trouwring: een rustig, maar mooi ontwerp. Eerst wilden we een hele uitbundige ring kiezen. Maar dan besef je opeens dat je de rest van je leven (of zoiets) daartegen aan loopt te kijken.

==
hoi

Pagina: 1 2 Laatste