NOS hernoemen naar Unix based Operating systems?

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
Aangezien bijna alle hedendaagse Niet windows besturings systemen Unix gebaseerd zijn.
Wordt het niet tijd om zo een forum te noemen.
dit aangezien mac osX, linux (en elke andere kernel die op de gnu userland draait) unix based zijn

en natuurlijk de unix OS'sen BSD solaris en unix :)

wat er buiten valt:
os/2
freedos
ReactOS
nog wat...

Maar hoe veel wordt hier over gepost en daad werkelijk een oplossing voor problemen gevonden.

Niet windows operating systems klinkt als een groep buitenbeentjes. terwijl Windows het enige OS is dat niet unix georiënteerd is.

>.< >.< >.< >.<

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
Hier zijn al vaker topics over geweest, en daar kwam uit dat de crew het zo noemde, omdat wat er staat, zonder er een waardeoordeel aan te geven, gewoon juist is. Alle OSen die jij net opnoemt zijn namelijk ook non-windows :)

There is no replacement for displacement!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Hier nog een vrij recente discussie hierover.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Omdat jezelf quoten te stoer is :
Jungian schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 15:57:
Het lijkt mij dat het weinig zin heeft om het hier verder nog over te hebben, want :
  1. De naam verandert toch niet.
  2. Het is blijkbaar nodig om voor een paar vragen in de maand over een ander (gerelateerd) OS NOS intact te laten
  3. Het boeit (bijna) niemand
Unixes en Unix-likes
Als je gaat kijken zie je vrijwel alleen topics over Unixes en Unix-likes, met Linux als populairste. "Unixes en Unix-likes" zou dan dus een populair subforum worden, terwijl NOS (praktisch) afsterft. NOS zou dan nog kanslozer worden dan bijvoorbeeld CSA.

offtopic:
Client Software Algemeen en Officesuites en -software
Praktisch alle lopende topics gaan over Windows software. Alles wat ook maar enigzins in NOS geplaatst kan worden, wordt daar ook in gedumpt. Vragen over Apple software worden gedumpt in APL. Dit komt totaal niet overeen met de subtitels van deze subfora
_eXistenZ_ schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:10:
Hier zijn al vaker topics over geweest, en daar kwam uit dat de crew het zo noemde, omdat wat er staat, zonder er een waardeoordeel aan te geven, gewoon juist is. Alle OSen die jij net opnoemt zijn namelijk ook non-windows :)
Vragen met betrekking tot Mac OS zouden volgens die erg simpele logica ook in NOS moeten komen, maar omdat Apple ook hardware verkoopt (hun core business) horen die topics hier niet thuis. Vragen over DOS bijvoorbeeld ook ( DOS != Windows ).
Ik zal er geen nachtje minder om slapen als er niets verandert, maar er mag best wel eens een keer gesleuteld worden aan de huidige subfora en hun nietsbetekenende subtitels.

[ Voor 79% gewijzigd door Jungian op 27-08-2007 00:46 ]

0.0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jungian schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:21:
Vragen met betrekking tot Mac OS zouden volgens die erg simpele logica ook in NOS moeten komen, maar omdat Apple ook hardware verkoopt (hun core business) horen die topics hier niet thuis. Vragen over DOS bijvoorbeeld ook ( DOS != Windows ).
Uhhh dat klopt niet. ALthans die ook.
DOS hoort hier toch gewoon? (niet ook, want apple hoort hier niet afaik).

Even iets anders: wat is er mis met nos? De afkorting is sowieso krom. Alternatieve OSen is mischien beter... maar who cares? slash-23 is ook prima imo :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:51:
Uhhh dat klopt niet. ALthans die ook.
Waarom zou Mac OS hier niet horen volgens die logica ? We hebben het immers over een Non-Windows OS. Dat Apple hardware verkoopt en z'n eigen forum verdient is natuurlijk hartstikke mooi, maar die hardware heeft afgezien van de gigantisch vendor lock-in niets met het OS zelf te maken :)
Even iets anders: wat is er mis met nos? De afkorting is sowieso krom. Alternatieve OSen is mischien beter... maar who cares? slash-23 is ook prima imo :)
/23 ftw :) Mijn rant gaat vooral over de overige subfora en de subtitels daarvan. NOS is nu een vergaarbak van allerlei topics, terwijl dat volgens de subtitels van subfora als CSA helemaal niet de bedoeling is.

* Jungian denk tegelijkertijd, overheersend en vooral "BOEIEND". :+

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 27-08-2007 01:05 ]

0.0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt van dat apple, als je NOS letterlijk neemt is Apple ook idd wel nos-voer.
Maar goed, ik snap het 'probleem' (is het dat nou ook echt?) wel en snap het dilemma van de crew ook echt wel.

Even een ideetje: Waarom maken we niet gewoon Linux, en dan een subforum non-linux-osen? :+

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anders quote je jezelf even ipv een edit :+
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 01:05:
Klopt van dat apple, als je NOS letterlijk neemt is Apple ook idd wel nos-voer.
Maar goed, ik snap het 'probleem' (is het dat nou ook echt?) wel en snap het dilemma van de crew ook echt wel.

Even een ideetje: Waarom maken we niet gewoon Linux, en dan een subforum non-linux-osen? :+
* Jungian slaps Boudewijn around a bit with a large trout :*)

[ Voor 202% gewijzigd door Jungian op 27-08-2007 01:10 ]

0.0

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

CodeCaster schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:11:
Hier nog een vrij recente discussie hierover.
Ik heb net dat hele topic doorgelezen en ik vind het behoorlijk nergens over gaan :/

Ik zie niet zoveel heil in een naamsverandering. Ik snap wel waarom sommige mensen de naam wat onprettig vinden, maar ik vind dat eigenlijk een beetje overdreven. Wat erger is is dat ik geen enkele fatsoenlijke vervangende naam gezien heb.

Alles met "Linux", "Unix", "*nix" etc in de naam vind ik niet geschikt omdat het niet Unix-OSsen buitensluit die hier nu wat mij betreft een prima plaats vinden. Ik vind het al zonde dat er relatief weinig over niet-Unices wordt gepraat, maar als de naam die OSsen (al dan niet bedoeld) buitensluit, dan vrees ik dat die vrijwel helemaal van het toneel verwijnen op GoT.

Ik zie ook niet in wat we met zo'n naamsverandering zouden winnen...
Ikzelf zie DOS topics liever in een van de Windows fora; ik vind dat ze daar beter thuishoren. Maar daarin is lang niet iedereen het met me eens geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door deadinspace op 27-08-2007 01:14 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jungian schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 01:06:
Anders quote je jezelf even ipv een edit :+

[...]

* Jungian slaps Boudewijn around a bit with a large trout :*)
offtopic:
ik edit niet schat :>

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Nee, maar ik wel :+
offtopic:
We doen ook niet de moeite dit topic niet te verkrachten :D

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 27-08-2007 02:07 ]

0.0

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Deze discussie komt inderdaad regelmatig terug. Ik ben bang dat we er eigenlijk toch niet uitkomen. Want straks krijg je weer de discussie over wat is nou 'Unix-based'. En waar laten we dan Dos en eventuele andere exoten.

Linux afsplitsen lijkt me niet verstandig, het forum wat achterblijft zal erg leeg en stil zijn omdat het gros van de topics hier nu eenmaal over Linux gaat.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
zomertje schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:04:
Linux afsplitsen lijkt me niet verstandig, het forum wat achterblijft zal erg leeg en stil zijn omdat het gros van de topics hier nu eenmaal over Linux gaat.
Linux Af splitsen slaat helemaal nergens op. Linux is een kernel geen OS. dan komt Debian op 3 verschillende forums voor.
Deze discussie komt inderdaad regelmatig terug. Ik ben bang dat we er eigenlijk toch niet uitkomen. Want straks krijg je weer de discussie over wat is nou 'Unix-based'. En waar laten we dan Dos en eventuele andere exoten.
wat unix is schijnt niemand een probleem mee te hebben. kijk bv naar www.cups.o9rg

DOS tjha. in het zelfde forum waar je windows 3.11 tot ME laat. Dat is namelijk dos :)

Ik heb gisteravond nog gezocht naar wat exotische OS'sen op NOS. amper gevonden. If het is een suggestie bv freedos te gebruiken voor een oude pc. Of een vraag waar eigenlijk geen zinnig antwoord op komt. en af en toe een leuk topicje maar het meeste is echt unix georiënteerd.

>.< >.< >.< >.<

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
We moeten de naam die er nu is lekker zo houden, want het dekt de lading.

Wat er imho wel (weer) onder de aandacht gebracht mag worden is het feit dat bepaalde Openoffice-vragen (e.a. suites) zowel in /10 en /78 kunnen, en als ze NW-OS-based zijn ook hier kunnen. Daar zou eigenlijk (alles imho) gekozen dienen te worden voor: is het op een NW-OS? Dan in /23, daarmee blijft /23 voller.

Dat het betekent dat er meer topic gemoved dienen te worden; so be it.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

daft_dutch schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 09:32:
Linux Af splitsen slaat helemaal nergens op. Linux is een kernel geen OS. dan komt Debian op 3 verschillende forums voor.
Je weet ook best dat we 'Linux' nog wel eens als algemene titel gebruiken voor alle OS-sen die op deze kernel gebaseerd zijn. Laten we dus niet mierenn**ken.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Lijkt me wel wat ja, een forum dat "Linuxforum" mag heten en een forum dat "OverigeBesturingssystemenEnErIsHierGeenRukTeDoenForum" mag heten :+

Zolang GoT bestaat zijn dit soort discussies er, ik heb daat absoluut geen probleem mee maar een forum moet het "verdienen" om gesplists te worden. Als het hier nou zo druk was dat we door de bomen de bits niet meer zouden zien dan hebben we een punt maar tot die tijd is een vergaarbak met bijpassende naam wat we zijn denk ik

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Pim. schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:34:
Lijkt me wel wat ja, een forum dat "Linuxforum" mag heten en een forum dat "OverigeBesturingssystemenEnErIsHierGeenRukTeDoenForum" mag heten :+
Ik snap het probleem niet zo zeer. De probleemstelling die je nu oplegt zou betekenen dat we een actief linux forum zullen hebben en bijna een slapend "overig OS" forum. Waarom wordt het laatste dan niet gewoon geschrapt? Moet er soms aan de vraag worden voldaan die er eigenlijk niet is? Het is overduidelijk dat 98% procent over linux gaat en 2% over andere OS'en (stats uit me dikke duim fyi)
Het wereldwijde web kan dan toch voor die overige 2% zorgen?

Aan de andere kant een naamsverandering veranderd niks aan de situatie. Dus ja...waarom al dat gedoe :+

Mocht het toch zover komen:
[sarcasme]Over twee jaar zullen we waarschijnlijk een topic openen over het feit of linux forum kan worden opgesplitst in: linux geek talk en linux; waar is mijn gezond verstand en wtf is google sub-forums[/sarcasme]

Verwijderd

Miki schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:44:
Moet er soms aan de vraag worden voldaan die er eigenlijk niet is? Het is overduidelijk dat 98% procent over linux gaat en 2% over andere OS'en (stats uit me dikke duim fyi)
Minder dan 2% van de desktopgebruikers draait Linux, en toch vinden we het maar wat fijn dat er drivers en dergelijke voor worden gefabriekt.

Minderheden zijn er om te vertroetelen.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Tuxie

En WeL nU!

In principe is het GNU/Linux (de kernel + de GNU toolset) die een Linux gebaseerd OS vormen. Mac OS-X is niets meer dan Darwin(Mach microkernel) + Aqua(de grafische toolset). Ik zal niet willen pleiten voor een forum met een OS-onderscheid tussen microkernels en monolitische kernels, maar waarom niet gewoon Non-Windows OS aanhouden met als subfora GNU/Linux, Mac OS-X en overigen waar je die 0.01% in knalt.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een OS forum met als subcategorieen Windows en Unix, waarin je windows onderverdeeld in DOS + de verschillende windows versies en Unix waaronder je GNU/Linux + de BSD's en commerciele unices onderverdeeld. Vragen over ReactOS zoek je dan maar op een ander forum..... Technisch gezien misschien niet helemaal correct, maar wel praktischer dan de huidige opzet.....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom zou dat practischer zijn?

ik vind eigenlijk de paar niet-linux users (BSDers, maar zeker ook de echt wazige os'en) wel nou juiist net die meerwaarde (en vaak ook goede technische kennis) hebben.
Die zou ik persoonlijk niet weg willen zien gaan, ook vwg het feit dat er toch wel vaak erg simpele Linux topics zijn....

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik zit deze discussie nu ook al even te lezen, en Boudewijn, ik ben het volledig met je eens. Ik kom zelf hier op het forum om kennis op te doen (en af en toe mijn mening te spuien :+ ). Ik vind het inderdaad dus ook belangrijk dat er kennis aanwezig blijft, niet alleen van GNU/Linux, maar ook van *BSD en andere, exotische systemen. Juist van dit soort dingen kan je leren. Uiteindelijk liggen veel *BSD en *insert distro here* vragen dicht bij elkaar, veel opensource tools zijn immers crossplatform, waardoor iedereen zijn ideeen / oplossingen / whatever kan vertellen. Op deze manier houd je de discussie centraal.
Verder ben ik het ook met je eens over het algemeen lage niveau van de linux topics.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Miki schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:44:
De probleemstelling die je nu oplegt zou betekenen dat we een actief linux forum zullen hebben en bijna een slapend "overig OS" forum. Waarom wordt het laatste dan niet gewoon geschrapt? Moet er soms aan de vraag worden voldaan die er eigenlijk niet is? Het is overduidelijk dat 98% procent over linux gaat en 2% over andere OS'en (stats uit me dikke duim fyi)
Maar waarom die minderheid afstoten? Wat winnen we daar in godsnaam mee? Ik zeg dat we er alleen maar interessante diversiteit mee verliezen. We zijn Gathering of Tweakers, niet ikkrijgmijnvideokaartnietaandepraatinubuntu.nl.
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:44:
ik vind eigenlijk de paar niet-linux users (BSDers, maar zeker ook de echt wazige os'en) wel nou juiist net die meerwaarde (en vaak ook goede technische kennis) hebben.
Die zou ik persoonlijk niet weg willen zien gaan...
100% eens.

Ik ben pertinent tegen een opsplitsing. Ik zie alleen maar nadelen en geen voordelen, en we zijn sowieso te klein om een opslitsing noodzakelijk te maken.

Een naamsverandering sta ik wel open voor, maar ik zie daar ook de noodzaak niet van in. En, belangrijker, ik heb nog geen enkele betere naam gezien.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deadinspace schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:46:

Een naamsverandering sta ik wel open voor, maar ik zie daar ook de noodzaak niet van in. En, belangrijker, ik heb nog geen enkele betere naam gezien.
en daarin ben ik het dan weer met jou eens.
gewoon lekker laten.

what's in a name vroeg ik gisteren al .... en het werkt atm toch ook al prima.

• Miki
deadinspace schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:46:
[...]

Maar waarom die minderheid afstoten? Wat winnen we daar in godsnaam mee? Ik zeg dat we er alleen maar interessante diversiteit mee verliezen. We zijn Gathering of Tweakers, niet ikkrijgmijnvideokaartnietaandepraatinubuntu.nl.
Heb je de rest van mijn gehele post gelezen en vooral het laatste tussen [sarcasme] blokken? Het stukje afstoten was meer bedoelt op de reactie van Pim.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Miki schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 17:32:
Heb je de rest van mijn gehele post gelezen en vooral het laatste tussen [sarcasme] blokken? Het stukje afstoten was meer bedoelt op de reactie van Pim.
Het eerste gedeelte van je post kwam niet sarcastisch op mij over.

Maargoed, of het nou sarcastisch was of niet, ik ben het iig niet met het geschetste idee eens :)

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

* psyBSD stemt voor DOS

Decent Operating Systems... Non-windows plaatst windows op een voetstuk die het niet verdiend. 8)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Unix based besturingssystemen afsplitsen ben ik tegen. Ik denk wel dat het goed is om na te denken over een andere splitsing van NOS. NOS is een allegaartje geworden van alles waar mensen op de andere fora geen raad mee weten. Er zijn tegenwoordig erg veel topics over "gebruikers software" die niets met non-windows operating systems te maken hebben, behalve dat ze niet op windows draaien. Vroeger (>~3 jaar terug) gingen de veel meer topics over het operating system zelf, en dat verklaart de naam die dit forum nog steeds heeft.
Het gevolg van deze verandering van het karakter van NOS is dat er minder mensen die echt veel van het OS zelf weten aanwezig zijn op het forum. Vragen die over problemen gaan die de kern van het OS raken blijven daardoor langer liggen dan vroeger.
Ik denk daarom dat het nuttig zou zijn om naast NOS een subforum als "non windows applicaties" in het leven te roepen. Wat vinden jullie hiervan? Zijn jullie het eens met mijn analyse of is mijn geheugen selectief geworden?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja wat doe je met een berg cross-platform tools dan? (OOO? MS office zelfs, Firefox etc).

waarom dan niet zoiets als bij netwerken:

NOS - Voor knuppels
NOS - met niveau

dat idee?

Lijkt me minder ideaal dan de huidige setup, maar beter dan een aantal andere ideeen.

[ Voor 51% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2007 21:01 ]

• Sir Isaac
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:01:
mja wat doe je met een berg cross-platform tools dan? (OOO? MS office zelfs, Firefox etc).

waarom dan niet zoiets als bij netwerken:

NOS - Voor knuppels
NOS - met niveau
Probleem dat je dan hebt is dat "mensen met niveau" niet op het "knuppels" forum komen en dat de vragen van de "knuppels" die beantwoord worden.
Ik denk dat een wiki om de FAQs te vervangen een goed idee zou zijn. Iedereen kan ze dan bijhouden en het aantal newbie vragen zou een stuk minder worden.

• Miki
Sir Isaac schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:06:
[...]

Probleem dat je dan hebt is dat "mensen met niveau" niet op het "knuppels" forum komen en dat de vragen van de "knuppels" die beantwoord worden.
Ik denk dat een wiki om de FAQs te vervangen een goed idee zou zijn. Iedereen kan ze dan bijhouden en het aantal newbie vragen zou een stuk minder worden.
Een wiki opzetten is nutteloos in mijn ogen. Tegenwoordig zijn linux distro's goed voorzien van informatie, documentatie en forums. Bijna alle vragen die bijvoorbeeld in het Ubuntu topic werden gesteld hadden kunnen worden opgelost door te zoeken in de ubuntu documentatie, community wiki of ubuntuforums. De informatie is er gewoon maar de "knuppels" zijn te beroerd om die informatie te zoeken. De startpagina van firefox van een standaard ubuntu installatie verwijst al naar al die informatie en dan nog lukt het niet om die info te vinden |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 27-08-2007 22:15 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep dat is idd niet nuttig en pas 12x geprobeerd.

Gentoo\FreeBSD\OpenBSD is al prima bedocumenteerd. De rest ben ik minder van op de hoogte, maar arch zag er ook wel vrij goed uit . Ubuntu vast ook wel (gezien de hoeveelheid nieuwe users die ze toch vast weten te houden).

Verwijderd

Wat opzich wel een logische scheiding zou zijn: NOS-Desktop en NOS-Server. Op die manier zorg je ervoor dat alle desktop techneuten en alle server techneuten bij mekaar op een hoopje zitten, de fora netjes overzichtelijk worden en de kans op nieuwe aanwas (vooral uit de server hoek) stijgt omdat het een aantrekkelijkere plek wordt om informatie te delen.

En een UNIX based operating system dekt de lading ook niet, omdat je daarmee het overgrote deel van de desktop linux users gaat afschrikken, "Oeh, mn $user_iets werkt niet, wat moet ik in een JOENIX forum?" ;) (de moms&pops, de (toekomstige) "doelgroep" van linux remember ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 23:38 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja klopt alleen vraag ik me af waarom mensen nou willen splitsen? NOS heeft echt niet zo gek veel topics per dag hoor (max 10 nieuwe, en dan is het echt druk).

Anders wordt het een tamelijk zielig zooitje imo.
Wel beste voorstel tot nu toe imo.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Dat is ook meer iets voor de toekomst, voor als we groot en sterk zijn ;) :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Boudewijn schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:15:
ja klopt alleen vraag ik me af waarom mensen nou willen splitsen?
Omdat ze vinden dat de titel 'NOS' de OS'en in kwestie tekort doen. Dat kan varieren van een 'meer aandacht voor *nix' insteek tot een (verhuld) 'ik voel me tekort gedaan door op een hoop geveegd te worden'.

In ieder geval zijn alle argumenten voor naamsverandering/splitsing niet gebaseerd op verbetering van GoT, want zoals gezegd: de naam dekt de lading en de lading is niet groot genoeg voor meerdere fora. Naamsverandering laat geen plaats voor bepaalde OS'en en splitsing laat wezenloze subfora na. Wat die kant betreft is het gewoon heel simpel.

[ Voor 31% gewijzigd door Confusion op 28-08-2007 08:55 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:48
Eerlijk gezegd ben ik vóór een wijziging van naam, maar als newbie heb ik weinig recht van spreken denk ik ;) Maar ik snap gewoon niet dat er "Windows" in de naam van het forum moet staan.

Toch vind ik Unix-Based Operating Systems ook niet dekkend genoeg, Non-Windows OS zegt nog meer. Waarom niet Alternatieve Besturingssystemen (of Alternative Operating Systems)? Dekt de lading beter.

Ik ben helemaal geen stagiair

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Tuxie

En WeL nU!

Confusion schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:49:
[...]

Omdat ze vinden dat de titel 'NOS' de OS'en in kwestie tekort doen. Dat kan varieren van een 'meer aandacht voor *nix' insteek tot een (verhuld) 'ik voel me tekort gedaan door op een hoop geveegd te worden'.

In ieder geval zijn alle argumenten voor naamsverandering/splitsing niet gebaseerd op verbetering van GoT, want zoals gezegd: de naam dekt de lading en de lading is niet groot genoeg voor meerdere fora. Naamsverandering laat geen plaats voor bepaalde OS'en en splitsing laat wezenloze subfora na. Wat die kant betreft is het gewoon heel simpel.
Tsja het forum is redelijk 'rustig'. Het beste alternatief zou dan zijn NOS - server en NOS-desktop, maar ook daar is dan de vraag hoe groot het forum zou worden (gokje: nog rustiger ;) )

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:51:
DOS hoort al enkele jaren weer in Windows Clients, zie Windows Clients - Policy, om precies te zijn sinds 22 september 2004 :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ok sorry. Heb nooit wat met dos gedaan.

Mja alternatieve OSen vind ik ook wel een aardige (kwam er geloof ik zelf mee :P)

<gechargeerd>maar vind ik ook teveel een geitenwollen-sokken imago hebben. Beetje het idee dat we bomenknuffelen oid .</gechargeerd>

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 28-08-2007 13:06 ]

• Sir Isaac
Bij alternatief denk ik aan althera, reactOS en de diverse reincarnaties van BEOS. Linux en daamee ook *BSD's (draait grotendeels dezelfde software op) zijn al lang niet meer alternatief. Zelfs de overheid houdt rekening met Linux (aangifte programma v/d belasting)
Ik blijf voor een splits OS-core en OS-applicaties

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Is dit topic nu nog niet dood (voor de grapjassen : ik ook nog niet nee :+) ? :o

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 28-08-2007 21:32 ]

0.0

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Op zich vind ik alternative operating systems wel een redelijke naam al denk ik dat er vast nog iets beters te bedenken is

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik vind eigenlijk de huidige afkorting wel zo leuk, dus laten we gewoon vergeten wat het betekent en alleen nog maar de afkorting gebruiken :)

Ik vind het alleen wel een beetje vervelend dat er "windows" in de huidige naam zit. Alsof wij minder zijn. Hetzelfde probleem heb ik met "alternatief". Dan heb ik toch liever "Andere BesturingsSystemen". Is iets milder. Of "Linux, Unix, BSD en de rest" :)
Trouwens, "non-windows" zou ook apple bevatten maar dat komt vrijwel allemaal in apple-talk terecht, dus de huidige titel dekt de lading ook niet helemaal...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Weet je he, al deze jaren heeft het in de huidige vorm, Non-Windows Operating Systems, prima gefunctioneerd. Dus kan iemand mij nou eens uitleggen wat nou daadwerkelijk een goeie reden is om het forum te renamen, en dan doel ik niet op "het ziet er beter uit", "er zit windows in de naam", "het dekt de lading niet" of "dan kunnen alle l33te mensen bij mekaar zitten"; Wat is nu precies het probleem dat we proberen op te lossen?

Tevens, waarom denk je dat die reden ervoor gaat zorgen dat het forum beter gaat worden? Zijn er nog andere manieren om de kwaliteit cq kwantiteit van het forum te vergroten? En waarom denk je dat, in de tijd van google, wiki's en goeie vendor forums, een "generiek" forum ala /23 bestaansrecht zou moeten hebben, laat staan dat het nog verder uitgesplitst zou moeten worden?

Yeah, iets met advocaat van de duivel enzo, maar schiet maar raak. Als er geldige redenen zijn om het forum te renamen dan zal dat vanzelf gaan, maar dan moet er natuurlijk wel een reden zijn ;)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het woordje "software" in de naam of subtitel zou imho wel een mooie tweak zijn. :) Voor de volledigheid nog even m'n off-topic opmerking hierover :
Jungian schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:21:
offtopic:
Client Software Algemeen en Officesuites en -software
Praktisch alle lopende topics gaan over Windows software. Alles wat ook maar enigzins in NOS geplaatst kan worden, wordt daar ook in gedumpt. Vragen over Apple software worden gedumpt in APL. Dit komt totaal niet overeen met de subtitels van deze subfora
Het sleutelwoord hierbij is tweak en alweer niet "ik stort elke dag huilend in slaap als er niets verandert". :P

0.0

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:52:
Weet je he, al deze jaren heeft het in de huidige vorm, Non-Windows Operating Systems, prima gefunctioneerd. Dus kan iemand mij nou eens uitleggen wat nou daadwerkelijk een goeie reden is om het forum te renamen, en dan doel ik niet op "het ziet er beter uit", "er zit windows in de naam", "het dekt de lading niet" of "dan kunnen alle l33te mensen bij mekaar zitten"; Wat is nu precies het probleem dat we proberen op te lossen?

Tevens, waarom denk je dat die reden ervoor gaat zorgen dat het forum beter gaat worden? Zijn er nog andere manieren om de kwaliteit cq kwantiteit van het forum te vergroten? En waarom denk je dat, in de tijd van google, wiki's en goeie vendor forums, een "generiek" forum ala /23 bestaansrecht zou moeten hebben, laat staan dat het nog verder uitgesplitst zou moeten worden?

Yeah, iets met advocaat van de duivel enzo, maar schiet maar raak. Als er geldige redenen zijn om het forum te renamen dan zal dat vanzelf gaan, maar dan moet er natuurlijk wel een reden zijn ;)
Ik zeg we noemen het gewoon 127.0.0.23. Dan zijn we l33t, lopen we voor (alhoewel ik het dan liever iets als 2001:00:00:00:23 zou noemen :P) en dan zijn we nog stoer ook! Dan hebben we Windows uit ons eigen hokje geduwd en weten we zeker dat er mensen komen kijken, want met zo'n l33t4 naam krijgen we vast heel veel l33t4 mensen hier :P

Maar even heel serieus, er is geen reden om NOS van naam te laten veranderen dus lekker zo houden :P

Long time no speak btw, how's life?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:52:

* zomertje eensch met r3boot

• Kletskous
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06-2024
Ik stoor me aan de benaming "Non-Windows Operating systems" oftewel een rariteitenkabinet voor alles wat geen Windows is. Logischer en ook overzichtelijker lijkt met mij om een indeling te maken in Windows, Mac en vrije systemen, zoals Linux/BSD. Of noem de laatste desnoods met een neutrale naam: "vrije besturingssystemen", met een onderverdeling naar bepaalde grotere distro's. Het onderdeel" het grote Ubuntu topic is toch niet meer te lezen?

Eigenlijk vind ik heteen beetje Tweakers onwaardig om zo'n benaming te hanteren. En ik weet wel dat nog steeds verreweg de meerderheid Windows gebruikt, maar daar gaat het niet om.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En HPUX dan?

• Kletskous
Misschien iets van "vrije besturingssystemen" en "overige closed source systemen". Verzin iets, maar in ieder geval iets neutraals.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kletskous schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 18:36:
Ik stoor me aan de benaming "Non-Windows Operating systems" oftewel een rariteitenkabinet voor alles wat geen Windows is. Logischer en ook overzichtelijker lijkt met mij om een indeling te maken in Windows, Mac en vrije systemen, zoals Linux/BSD. Of noem de laatste desnoods met een neutrale naam: "vrije besturingssystemen", met een onderverdeling naar bepaalde grotere distro's. Het onderdeel" het grote Ubuntu topic is toch niet meer te lezen?

Eigenlijk vind ik heteen beetje Tweakers onwaardig om zo'n benaming te hanteren. En ik weet wel dat nog steeds verreweg de meerderheid Windows gebruikt, maar daar gaat het niet om.
zoiets als zetaos is niet vrij.
wel NOS .

zou hier dus niet meer passen. AIX ?

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Eensch, AIX is ook niet vrij, maar vragen erover zouden hier goed passen :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
zomertje schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:18:
Eensch, AIX is ook niet vrij, maar vragen erover zouden hier goed passen :)
Die kunnen mooi naar het WOS-stukje dan...

AIX is immers Windows zonder GUI.. het heeft zelfs een registry! :+

iRacing Profiel

Verwijderd

Tweakers.net is microsoft georienteerd (en gefinancieerd?). Dus alles wat niet windows is, is voor de beheerders van tweakers "niet windows". Ik moet zeggen dat het een tijdje geduurd heeft voordat ik er achterkwam dat linux hier onder zat. Ik heb geen problemen met deze naamgeving, hoewel ik bij de term "NOS" aan tv moet denken, ik weet niet waarom.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:49:
Tweakers.net is microsoft georienteerd (en gefinancieerd?). Dus alles wat niet windows is, is voor de beheerders van tweakers "niet windows".
Waar baseer je dit precies op? :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kletskous schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 18:36:

Daar gaat het juist wel om. Windows is zo alomvertegenwoordigd dat het een eigen forum kan hebben (meerdere na de laatste forumsplitsing). Linux misschien ook wel en wat mij betreft zelfs *nix, maar je kunt niet voor ieder OS een apart forum maken.
En als je eenmaal de splitsing tussen "Windows" en "niet-Windows" hebt gemaakt, hoe moet je het dan anders noemen? "*nix+VMS+AIX+MacOS+DOS+..."? "Andere Operatingsystemen dan Windows"?
Verzin gerust een betere naam, maar er is nu eenmaal een forum voor de Microsoft Windows OS'en (XP, W2K, Vista, etc.) en een forum voor de niet-Microsoft Windows OS'en.
Je kunt het hoogstens "Andere Operating Systems" gaan noemen en dan in de forumbeschrijving zeggen dat dit voor alle OS'en is waar geen ander forum voor bestaat. Dan dek je je ook in als je besluit om een apart *nix forum te maken (waar ik niets op tegen zou hebben).

Signatures zijn voor boomers.

• Kletskous
Een inhoudelijke discussie over wat praktisch, overzichtelijk en neutraal zou zijn, is hier kennelijk niet te voeren. De enige reacties die er komen, zijn het noemen van wat obscure besturingssystemen. Tweak er maar lustig op los :)

• blaataaps
  • Niet online
Kletskous schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:19:
Een inhoudelijke discussie over wat praktisch, overzichtelijk en neutraal zou zijn, is hier kennelijk niet te voeren.
Waarom niet? Wat bedoel je precies met neutraal?
De enige reacties die er komen, zijn het noemen van wat obscure besturingssystemen.
Er komen wat veel voorbeelden om aan te geven dat bepaalde voorbeelden de lading niet dekken, en dan kan er volgens jou al niet meer gediscussieerd worden?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@blaataaps: mijn idee. Ik heb een beetje het gevoel dat het een reactie op mijn post is, maar het voorstel van Kletskous dekt de lading zeker niet. Kletskous doet het voorkomen alsof er alleen maar Windows, MacOs en "vrije besturingssystemen" (ik neem aan FOSS) bestaat.
Er is een hele range van "niet vrije" besturingssystemen, niet vrij als in "gratis" en niet vrij als in "open source". VMS, AIX, HPUX, en dat zijn maar een heel klein deel.

Dus "Andere Operating Systemen" gaat nog wel, "Vrije Operating Systemen" dekt de lading niet.

Signatures zijn voor boomers.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

wat is er mis met:
"Linux, *BSD, en de rest"

?

Ik ben overigens niet voor een forum-splitsing.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

Kletskous schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:56:
Misschien iets van "vrije besturingssystemen" en "overige closed source systemen". Verzin iets, maar in ieder geval iets neutraals.
Nee dat is handig.. Heb je straks een closed-source OS, waarop *nix based applicaties werken, en waar de interface en instellingen etc. hetzelfde zijn als op het *nix based OS. Echter closed-source dus wordt op een andere hoop gegooit in een ander forum, en de experts die je nodig bent zitten weer in het andere forum.

Daarnaast.. Vrij en closed-source zijn niet directe tegenhangers.. Kijk naar Windows CE, is niet vrij. Maar is ook zeker niet closed-source, je kunt immers de source-code inzien.

[ Voor 13% gewijzigd door ThunderNet op 31-08-2007 12:45 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

blaataaps schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:01:
[...]
Waar baseer je dit precies op? :)
IEen indruk die ik heb, en die zou best fout kunnen zijn, vandaar de haakjes en het vraagteken.
De enige reacties die er komen, zijn het noemen van wat obscure besturingssystemen.
Ik heb er ook een paar, Tandem/guardian, AS400/OS400, of bestaan die niet meer. Non-stop systemen en e-series of zoiets dergelijks.

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:49:
[...]

IEen indruk die ik heb, en die zou best fout kunnen zijn, vandaar de haakjes en het vraagteken.
Dan kan ik je bij deze mededelen dat die indruk incorrect is.

• MrBarBarian
blaataaps schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:51:
[...]

Dan kan ik je bij deze mededelen dat die indruk incorrect is.
offtopic:
Niet geheel. Vooral de frontpage heeft doorgaans veel meer aandacht voor windows dan linux. Simpel en praktisch voorbeeld:

In de meuktracker komen de meest nutteloze tooltjes langszetten voor Windows. Ook worden er gehele stukken geschreven over beta-versie x van een Windows produkt. Echter komen diverse (zeer belangrijke) Linux product releases geheel niet langs zetten, zelfs niet in de meuktracker (met als heel goed voorbeeld CentOS 5; hier is nooit een letter over geschreven op de frontpage)

Enerzijds is het logisch dat Windows meer aandacht krijgt; er zijn immers veel huis-tuin-en-keuken bezoekers is die hebben vooral daarin intresse. Aan de andere kant is deze "gekleurdheid" ook wel weer jammer.

iRacing Profiel

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

MrBarBarian schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:23:
[...]

offtopic:
Niet geheel. Vooral de frontpage heeft doorgaans veel meer aandacht voor windows dan linux. Simpel en praktisch voorbeeld:

In de meuktracker komen de meest nutteloze tooltjes langszetten voor Windows. Ook worden er gehele stukken geschreven over beta-versie x van een Windows produkt. Echter komen diverse (zeer belangrijke) Linux product releases geheel niet langs zetten, zelfs niet in de meuktracker (met als heel goed voorbeeld CentOS 5; hier is nooit een letter over geschreven op de frontpage)

Enerzijds is het logisch dat Windows meer aandacht krijgt; er zijn immers veel huis-tuin-en-keuken bezoekers is die hebben vooral daarin intresse. Aan de andere kant is deze "gekleurdheid" ook wel weer jammer.
Heb jij een nieuws-submit of een meuktracker-submit ervoor gedaan?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MrBarBarian
ThunderNet schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:28:
[...]

Heb jij een nieuws-submit of een meuktracker-submit ervoor gedaan?
jups

iRacing Profiel

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Is het een idee om een algemeen forum "Operating Systems" te maken en een of meerdere fora voor specifieke OS'en? Dus je plaatst vragen in het meest specifieke forum. Dit heeft hetzelfde voordeel als "Andere Operating Systems" zoals eerder wordt gemeld. Op zich heb ik geen problemen met Non-Windows Operating Systems, maar ik vind het geen mooie naam en er hangt ook zeker een bijsmaakje aan, maar daar kan ik mee leven.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja 'andere' heeft mi. net zo'n dedain als non-windows.

• The Zep Man
  • Laatst online: 31-01 20:40

The Zep Man

🏴‍☠️

elevator schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:31:
[...]

DOS hoort al enkele jaren weer in Windows Clients, zie Windows Clients - Policy, om precies te zijn sinds 22 september 2004 :)
Nu vind ik dat als ik een vraag over FreeDOS heb, dat het niet echt onder "Windows Client" hoort, aangezien het niets met Windows, met Windows Clients of met Microsoft te maken heeft. :|

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

klopt, maar ik gok dat ele ms-dos bedoelt ;)

• The Zep Man
  • Laatst online: 31-01 20:40

The Zep Man

🏴‍☠️

Boudewijn schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:11:
klopt, maar ik gok dat ele ms-dos bedoelt ;)
Staat niet zo in de policy omschreven.
Welke topics horen hier (Windows Clients) thuis? In principe elk topic dat iets met de werking van Windows of DOS te maken heeft, tenzij het over servers gaat.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreeDOS is niet dos.

• blaataaps
  • Niet online
Laten hier nou niet gaan zeuren over details, FreeDOS is wel dos, zoals de naam al impliceert, waar men dat post moet men zelf maar weten.
Pagina: 1