Toon posts:

nieuwe camera: HDV of 3CCD chips?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,
Ik film tot nu toe naar volle tevredenheid met een analoge camera (Sony hi8) en heb tot voor kort geroepen dat ik niet van plan was om over te stappen naar een digitale omdat die qua lichtgevoeligheid nog niet op konden tegen de anologe camera en ik uit principe nooit met lampen werk (gaan mensen zich maar onnatuurlijk van gedragen).

Vrij recent hebben mijn vrouw en ik een nieuwe tv gekocht. Een LCD-scherm, HDready van JVC.
En nu zijn de analoge opnames eigenlijk niet meer om aan te zien...
Omdat binnenkort mijn ouders 60 jaar getrouwd zijn en ik daar een mooie reportage van wil maken (voornamelijk binnen-activiteiten: kerk en feest) overweeg ik nu toch om een digitale camera aan te schaffen.
Ik heb me her en der in winkels wat laten informeren en heb het internet afgestruind.
Het budget wat ik heb is niet oneindig en ben nu tot de conclusie gekomen dat ik daarom moet kiezen tussen óf een camera die HDV is óf 3 CCD chips. De goedkoopte camera die dat allebei heeft kost rond de 1800 euro en dat vind ik echt teveel.
Maar ik heb geen idee waar ik dan het meest verstandige aan doe. Ga ik voor HDV of voor de 3 chips ipv 1 CCD?

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

vriendelijke groet,

Simon

Verwijderd

Ik zou voor HDV gaan, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er 3CCD SD-camera's bestaan die zich qua beeldkwaliteit met een HD-camera kunnen meten. Maak maximaal gebruik van de resolutie van je nieuwe televisie! Als je 3 CCD's belangrijk vind, heb je al de Panasonic HD-SD1 of SD5 overwogen? Voor 900 euro heb je een Full-HD 3CCD camera, je hebt dan alleen geen HDV maar AVCHD, maar dat is nog steeds 100x beter dan je oude Hi8 camera...

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:42:
Hallo lezers,
Ik film tot nu toe naar volle tevredenheid met een analoge camera (Sony hi8) en heb tot voor kort geroepen dat ik niet van plan was om over te stappen naar een digitale omdat die qua lichtgevoeligheid nog niet op konden tegen de anologe camera en ik uit principe nooit met lampen werk (gaan mensen zich maar onnatuurlijk van gedragen).

Vrij recent hebben mijn vrouw en ik een nieuwe tv gekocht. Een LCD-scherm, HDready van JVC.
En nu zijn de analoge opnames eigenlijk niet meer om aan te zien...
Omdat binnenkort mijn ouders 60 jaar getrouwd zijn en ik daar een mooie reportage van wil maken (voornamelijk binnen-activiteiten: kerk en feest) overweeg ik nu toch om een digitale camera aan te schaffen.
Ik heb me her en der in winkels wat laten informeren en heb het internet afgestruind.
Het budget wat ik heb is niet oneindig en ben nu tot de conclusie gekomen dat ik daarom moet kiezen tussen óf een camera die HDV is óf 3 CCD chips. De goedkoopte camera die dat allebei heeft kost rond de 1800 euro en dat vind ik echt teveel.
Maar ik heb geen idee waar ik dan het meest verstandige aan doe. Ga ik voor HDV of voor de 3 chips ipv 1 CCD?

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

vriendelijke groet,

Simon
Misschien dat de slechte beelden niet door je camera komen maar door je tv.....

https://wren.co/join/Devian

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Ik zou zelf de Sony HC5 of de Canon HV20 aanraden. De eerste, doordat hij voor het minste geld de beste resultaten geeft en de tweede omdat je daarmee de meeste groei-mogelijkheden hebt - d.w.z. dat de HV20 de meeste aansluitingen heeft en ook progressive kan filmen.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Dit is appels met peren vergelijken. Er zullen goedkope HD(V) camera's zijn die een slechter plaatje maken dan een high-end SD camera.

Voor zover ik lees gaat je grootste bezwaar uit naar de veronderstelde slechte prestaties bij weinig licht. Dat is volgens mij sinds de analoge camera's niet meer te krijgen zijn (en dat is toch echt al even het geval) aanzienlijk verbeterd. Zelfs de goedkopere single CCD consumenten camera's doen het tegenwoordig beter dan het exemplaar dat ik inmiddels 7 jaar geleden kocht. (Sony DCR-310, verouderd, maar nog altijd prima naar mijn zin)

Realiseer overigens dat voor het bewerken van HDV een stevige computer nodig is.

Verder snap ik niet waar jij 1800 euro vandaan haalt. Een Panasonic GS-320, altijd goed voor prima recensies, moet voor onder de 500 euro te krijgen zijn. Ook de laatste Canon HDV camera (HV20) waar mensen enthousiast over zijn, kost volgens de Tweakers pricewatch €899,=

Steek je licht eens op in de reeds lopende topics:
Betaalbare HD Videocameras
Het grote digitale video camera topic deel II

• Neut72
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02-2024
Er zijn nog zeker wel grote verschillen tussen de verschillende prestaties van de camera's bij weinig licht hoor. De ene doet het redelijk, de ander ronduit slecht. Bedenk wel dat zelfs je eigen ogen moeilijkheden hebben met het herkennen van kleuren bij weinig licht.

Het is dus aan te raden het één en ander voor de aanschaf goed te onderzoeken.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Neut72 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:32:
Er zijn nog zeker wel grote verschillen tussen de verschillende prestaties van de camera's bij weinig licht hoor. De ene doet het redelijk, de ander ronduit slecht. Bedenk wel dat zelfs je eigen ogen moeilijkheden hebben met het herkennen van kleuren bij weinig licht.

Het is dus aan te raden het één en ander voor de aanschaf goed te onderzoeken.
Dat ontken ik toch niet? Alleen kun je dat niet ophangen aan het feit of het een HDV camera is of niet.

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Dat doet SimonVee dan ook niet. Hij stelt dat z'n keuze wordt bepaald door z'n wens aan de ene kant om een 3-chipper te kopen en aan de andere kant door zijn wens voor een HD-camera. Het liefst zou hij ze beiden in één apparaat willen hebben, maar dan botst hij tegen z'n budget-beperkingen aan. (en je moet je niet meteen zo aangevallen voelen in iedere thread waarin iemand reageert op iets dat jij schrijft)

Je hebt helemaal gelijk dat je tegenwoordig ook hele goede lichtgevoeligheid kan vinden in camera's met (slechts) 1 chip (CMOS of CCD). Er zijn echter ook al 3CCD-camera's die HD filmen voor onder de €1000. Je zit dan echter vast aan een Panasonic camera aangezien dit momenteel nog de enige
is die 3CCD-camera's maken in deze categorie. De SD1, de SD5 en de SX5 zitten alle drie zo rond de €1000 en voor een paar honderd euro's meer heb je een JVC HD7 of een HD3.
Pagina: 1