DaMarcus schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:06:
Het ziet er uit alsof er sprake is van kabelbreuk.
Zou je vanuit Windows een screenshot willen maken en hier willen posten? Mochten er op de screenshot artifacts aanwezig zijn, is er sprake van een GPU die overlijdt. Zoniet, is het een kabelbreuk

Hmm, ik kan alleen in veilige modus erin booten (dus drivers zullen wel corrupt zijn geraakt van de videokaart), maar als ik dan een screenshot maak en op een andere pc open zijn de artifacts inderdaad niet te zien:

Hoe kan ik er zeker van zijn dat het een kabelbreuk is? En hoe kan ik deze zelf fixen (als dat überhaupt mogelijk is.)
Heb vandaag ook nog contact gehad met Salland Automatisering (waar ik de laptop heb gekocht), die kunnen mij ook niet verder tegemoetkomen in reparatiekosten (lastig juridisch verhaal).
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:17:
[...]
Ik weet niets van de policy van Asus, maar in de wet staat dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben. Van de meeste apparaten mag je dus verwachten dat ze veel langer meegaan dan de garantietermijn van bijvoorbeel een jaar. Natuurlijk niet als je zelf iets stuk maakt of onzorgvuldig handelen de oorzaak is.
Dit heb ik ook bij de verkopende partij (Salland Automatisering) aangegeven, met hun heb ik vandaag ook contact op genomen
Maar ja, wat is de verwachte levensduur van een laptop of een videokaart?
Daar is nogal wat gedoe over.
6 jaar zeggen sommigen.
Maar de geschillencommissie UNETO-VNI hanteert voor computers een economische levensduur van 36 maanden. Voor draagbare elektronica als laptops wordt echter een termijn van 24 maanden gehanteerd.
Dat is echt belachelijk kort...
Van een laptop is de economische levensduur 36 maanden volgens verschillende bronnen, dit geeft Salland zelf ook aan. De termijnen voor computerelektronica/laptops is inderdaad erg kort. Als ik verder kijk zie ik dat het van een televisie bijvoorbeeld iets van 10 jaar is

, hoezo niet in verhouding....
Maar je zou met je leverancier (en niet met Asus) een deal kunnen maken.
Waarom met de winkelier? Bij hem heb je het apparaat gekocht. Asus staat er buiten. Met hen heb je geen contract. Je moet dus ook naar de winkelier omdat je hem volgens de wet in staat moet stellen het defect te verhelpen op een manier waarop de winkel dit wenst. Zelf de laptop verzenden naar Asus maakt het voor de winkel onmogelijk invloed uit te oefenen op het reparatietraject en de kosten.
Ik heb dus vandaag contact gehad met Salland, die kunne mij niet tegemoet komen omdat de laptop 28 maanden oud is. Ze sturen hem zelf ook gewoon terug naar Asus, en laten mij voor 28/36e deel van de kosten opdraaien. Asus geeft aan dat het repareren ongeveer 300-350 euro zal kosten, dit betekend dus dat Salland hooguit 72 euro moet betalen. Ze rekenen nog eigen "onderzoekskosten" van 70 euro, dus eigenlijk moet ik voor het volledige bedrag opdraaien...
Je zou de winkelier kunnen vragen of hij een gedeelte van de kosten op zich neemt.
Stel dat je reparatie 100 Euro kost en je hebt een garantie van een jaar en we gaan aan uit van de UNETO-VNI -norm van 24 maanden. Het gaat na 16 maanden stuk, dan betaal je zelf 16/24 x 100 Euro = 66 Euro en de rest betaalt de leverncier.
Bij 3 of 4 jaar, wat al een stuk realistischer zou zijn (UNETO-VNI zou die norm moeten aanpassen, want anders geven ze zelf toe dat ze een beetje troep verkopen) zou het al 16/36 x 100 Euro = 45 Euro zijn en bij 16/48 nog maar 35 Euro. De leverancier moet zelf maar zorgen dat Asus hem weer helpt. Hij heeft met hen een contract.
Zo zou het moeten zijn... maar dit gezegd hebbende weet ik dat leveranciers (onterecht) hier heel anders over denken.
Hier heb je gelijk in, maar de coulantie van Salland Automatisering is ver te zoeken......
Verder is de laptop dus in April dit jaar al RMA geweest naar Asus, en is toen ook het complete moederbord vervangen volgens de RMA papieren. Asus geeft zelf aan hier maar 3 (!!!) maanden garantie op te geven. Deze is dus ook al verlopen...
/edit: Ik benader nu de laptop via VNC met alle compressies etc. uit, en zie daar ook geen artifacts op. Zal het dan toch de LCD kabel kunnen zijn? Ik ben nu even een back-up aan het maken van mijn data en ga dan wel verder testen...
[
Voor 66% gewijzigd door
Mauritzzz op 25-11-2009 20:15
]