don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Ik had het over de Q6600. Als ik de temps zie van mensen met die CPU denk ik dat het niet goed gaat werken met een 120mm rad en 8800GTX. Maar als jouw temps nog wel netjes zijn dan moet het op zich nog wel kunnen denk ik, al zal de CPU temp denk ik hoog zijn.k8skaaay schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:46:
Pilatus, een e6600 en 8800GTX lukt goed met een 120MM rad hoor, heb het zelf zo draaien en nergens problemen mee.
[ Voor 13% gewijzigd door TEAMIKKE op 27-08-2007 19:11 ]
Temps zijn gewoon netjes. e6600 is 29 graden op beide cores. Wanneer ik mn e4400 erin prik is ie 22 graden .. Dus scheelt weer 7 , ik verdenk ervan dat mn e6600 een beetje scheef is.
8800 is zon 45 graden, wel met een stille 120MM fan ervoor, kaart heeft toch wel wat airflow nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door sky- op 27-08-2007 22:12 ]
Alles is ook afhankelijk van het doel, een Quadcore overclocken en een 8800gtx overclocken geeft ook een flink groeiende warmtehoeveelheid.ixl85 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 17:30:
Groen geel van maken dan?
Ik meen toch dat er een modje was met een 120rad met daarop een cpu, gpu en nb.
Maargoed, is idd wel twijfelachtig met die extreme producten.
Misschien als side-notice erbij zetten (met groen/gele aanduiding)?
Dat is wat ik niet echt zie, je hebt meerdere doelen voor waterkoeling, stilte, algemeen(pimp?) en overclocken in de verschillende gradaties.
Het ene 120mm rad is tevens het andere niet and so on met de grotere rads.
[ Voor 5% gewijzigd door Vandread op 27-08-2007 22:44 ]
Staat ook iets over in de ThermoChill FAQ:
En hier nog een linkje met onderbouwing wat betreft de CPU blok keuze. Is een samenvatting van een draadje op Xtreme.2 - Provided Screws...
For closed corner fans such as the Nexus and YateLoon, use 3.5x38mm Sheet Metal Screws.
Ikzelf dacht nl dat de Swiftech GTX wat koelprestaties op gelijke hoogte met de Fuzion lag. Het scheelt nog niet veel, maar gezien de prijs de iets betere koelprestaties en veel mindere flow restrictie (zelfs met een nozzle) is de fuzion de betere keuze. Alhoewel ik de aankomende koperen top voor de GTX wel een erg mooi bling argument vind om voor die te kiezen.
Ja kijk... ok.... maar: wij werken niet bij dell waarbij we alles foolproof en op maat maken.Vandread schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:43:
[...]
Alles is ook afhankelijk van het doel, een Quadcore overclocken en een 8800gtx overclocken geeft ook een flink groeiende warmtehoeveelheid.
Dat is wat ik niet echt zie, je hebt meerdere doelen voor waterkoeling, stilte, algemeen(pimp?) en overclocken in de verschillende gradaties.
Het ene 120mm rad is tevens het andere niet and so on met de grotere rads.
We maken een systeem dat aan onze algemene normen voldoen, zo is dat schema ook.
"Je kan deze rad hiervoor gebruiken"
Er komt nog wat kleine info bij over "hoe groter hoe koeler (in veel gevallen)" maar ze mogen zelf ook wel wat uitzoeken. Het is een richtlijn voor noobs, zodat ze niet meteen bang worden en denken dat ze een 360mm nodig hebben of dat ze met hun zotte hoofd een 120mm kopen voor een systeem met 5 onderdelen.
Ik snap je punt, maar we kunnen toch niet met alle factoren rekening houden.
Besides; de FP BBG is ook niet gericht op overclockers, pimpers enz.
Ik pas het schema denk ik morgen aan (ben nu even een neiuwe pc aan het maken... owwww een E6750!!!

thnx voor de comments
Zal vermeld wordencoolfris schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:35:
Nog even over die Yate Loon/Nexus D12SL-12 fans mischien wel handig om er bij te vermelden dat ze gesloten hoeken hebben en dus niet met standaard fan-schroefjes vastgemaakt worden.
Staat ook iets over in de ThermoChill FAQ:
[...]
En hier nog een linkje met onderbouwing wat betreft de CPU blok keuze. Is een samenvatting van een draadje op Xtreme.
Ikzelf dacht nl dat de Swiftech GTX wat koelprestaties op gelijke hoogte met de Fuzion lag. Het scheelt nog niet veel, maar gezien de prijs de iets betere koelprestaties en veel mindere flow restrictie (zelfs met een nozzle) is de fuzion de betere keuze. Alhoewel ik de aankomende koperen top voor de GTX wel een erg mooi bling argument vind om voor die te kiezen.
Ik ben ook niet de makkelijkste heixl85 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 02:14:
Ja kijk... ok.... maar: wij werken niet bij dell waarbij we alles foolproof en op maat maken.
Maar dat valt allemaal prima te combineren gelukkig.
We hebben eigenlijk vooral 10/8 slang, en 1/2" voor het topsysteem... Iemand daar protest tegen?
Qua fans, we hebben een probleem... Willen we het er uberhaupt in? Zo ja, dan een paar merken noemen.
Noctua : duur, lang stil.
Papst : ook duur, stil, bekend merk.
Yate Loon : Vooral op XS aanbevolen.
Andere aanbevelingen?
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Als je een blok van 80 euro koopt kan ik me indenken dat je ook wat meer uitgeeft dan een pomp van 30 euroFreezeXJ schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:39:
Klopt, alhoewel een Storm met een Eheim 600 toch niet echt goed is
We hebben eigenlijk vooral 10/8 slang, en 1/2" voor het topsysteem... Iemand daar protest tegen?
Qua fans, we hebben een probleem... Willen we het er uberhaupt in? Zo ja, dan een paar merken noemen.
Andere aanbevelingen?
Ik heb geen probleem met de 10/8 slangen. Grote slangen zijn imho lelijk en onhandig.
Qua fans:
Coolermaster fans (en dan de UV serie of de ultra silent) zijn stil en zeer goedkoop.
Beter dan de Arctic fans maar niet stiller dan de noctua's. Goede budget/stille oplossing.
Ook de nexus fans (die oranje met dat golfbalpatroon) blijken goed en stil te zijn. Maar heb er geen ervaring mee.
Oproep
Heeft iemand voor mij 40cm PUR slang over?
Ik ben van plan om een fotoverslag (met grafiekjes) te maken over de verschillende slangen en hun eigenschappen.
Ik heb zelf PVC en Pilatus heeft me al vermeld dat hij Tygon en Silicone in de aanbieding heeft.
Het liefst 10/8 (of dicht in de buurt)
owja; het doel hiervan is om dan in de FAQ te komen zodat mensen het verschil duidelijk kunnen zien.
@ hieronder
Owww nice... Ik ken die soort slangen helemaal niet. Opzich wel mooi om die er dan bij op te nemen. Ik zal je even een DM sturen
Wel jammer dat ze 13mm zijn...
Gewoon mee nemen in de vergelijking of alles 10/8 houden?
[ Voor 7% gewijzigd door ixl85 op 28-08-2007 19:49 ]

[ Voor 97% gewijzigd door BTS op 29-08-2007 11:53 ]
www.highflow.nl
Dit topic heeft inderdaad een ander doel, namelijk het samenstellen van BBG's, niet specifiek het delen van ervaringen. Je kunt je vraag beter even hier plaatsen: [Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjesBTS schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:34:
In ieder geval bedankt voor jullie hulp en ik hoop dat ik niet nou het topic vern**k door dit hier te plaatsen.
Qua slangen ben ik het met ixl85 eens. Het is meer persoonlijke smaak dan verbetere functie oid.FreezeXJ schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:39:
Klopt, alhoewel een Storm met een Eheim 600 toch niet echt goed is
Andere aanbevelingen?
Qua fans is het voor mij vrij duidelijk eigenlijk: Yate Loons
@ixl85: Ik zou gewoon alle slangen meenemen
Klein primeurtje: De eerste set is reeds gevormd met behulp van onze sets
Een bekroning op ieders inzet tot nu toe lijkt me zoBTS schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:54:
Ik heb aan de hand van de bbg voor wc dit setje samengesteld
Nou heb ik dit setje bij freezinghardware samengesteld:
Waterreservoir incl. Eheim Compact 600 (vierkant) - 12 Volt€ 62,90 € 62,90
Alphacool NexXxoS Xtreme II€ 44,90 € 44,90
PVC slang 8 mm. (8x1) - 1 meter€ 2,29 € 4,58
Rechte inschroefverbinding 1/4" - 8x1€ 3,29 € 19,74
Tec-Protect-Plus - 1000 ml.€ 8,99 € 8,99
Alphacool NexXxoS XP - Socket 775€ 43,90 € 43,90
Xilence Fan - 120 x 120 x 25 mm.€ 6,90 € 13,80
[ Voor 25% gewijzigd door TEAMIKKE op 29-08-2007 15:49 ]
Anoniem: 134214
Kheb nog een stukkie pur 10/8 voor je liggen...ixl85 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:30:
[...]
Oproep
Heeft iemand voor mij 40cm PUR slang over?
Ik ben van plan om een fotoverslag (met grafiekjes) te maken over de verschillende slangen en hun eigenschappen.
Ik heb zelf PVC en Pilatus heeft me al vermeld dat hij Tygon en Silicone in de aanbieding heeft.
Het liefst 10/8 (of dicht in de buurt)
owja; het doel hiervan is om dan in de FAQ te komen zodat mensen het verschil duidelijk kunnen zien.
Wel uv oranje maar dat moet niet maken toch?
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 134214 op 29-08-2007 16:08 ]
Ow dat is idd wel handig jaVandread schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:48:
Yate Loon en Nexus zijn toch hetzelfde en nexus staan gewoon in de PW, dus lijkt me handig die er duidelijk bij te zetten
Nexus is zeker de "coole" dure spinoff?
Nou... ik ben in princiepe tegen oranje PURslangen... maar vooor deze keer neem ik er genoegen mee.Anoniem: 134214 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:07:
[...]
Kheb nog een stukkie pur 10/8 voor je liggen...
Wel uv oranje maar dat moet niet maken toch?
Als je je DM aan zet (direct message bij Myreact) zal ik je even mn gegevens sturen.
Ok relax, ik zal je zo even een message sturen!k8skaaay schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:32:
Ik heb evt nog wel 1/2" slang over als je wilt.. (masterkleer en uh... Clearflex)
ligt jij krom voor 6.5 - 9 euro?Vandread schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:48:
Yate Loon en Nexus zijn toch hetzelfde en nexus staan gewoon in de PW, dus lijkt me handig die er duidelijk bij te zetten
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)
Ik heb op het moment even iets minder tijd maar van het weekend ga ik bezig om alles in een mooi topic te planten
[ Voor 25% gewijzigd door TEAMIKKE op 30-08-2007 16:25 ]
Zie het maar zo, een fan die altijd zacht blaast gaat nooit hoger blazen, vice versa wel
[ Voor 23% gewijzigd door Vandread op 30-08-2007 17:05 ]
ohja heb vandaag mijn setje besteld, mede dankzij dit topic,
heb iig veel duidelijkheid gekregen met aansluitingen, en goede spullen voor een goede prijs.
2 x Axiallüfter 120mm Blacksilent XL2
2 x Schlauch PVC 10/8mm innovatek Spezial Schlauch tranparent
1 x Alphacool NexXxoS XP Sockel 775
6 x 10/8mm (8x1mm) Anschraubtülle G1/4
1 x AT-Protect-Plus 1000ml
1 x Eheim 600 Station II 230V
1 x Black ICE Radiator GT Xtreme 240 - black
188,35 bij aqautuning, oftewel een goede voor jullie 200 euro budget;)
www.highflow.nl
Ik bedoel met hoger: meer lucht verplaatsen.
[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 30-08-2007 21:46 ]
Een thermalright blok is daar niet mee te vergelijken, http://damagedmind.com/xmb/viewthread.php?tid=134&page=1
Je zult natuurlijk ook een oplossingkje moeten vinden voor de mosfets of je moet de boel an gort zagen.
Net een heel verhaal over NBblokken en heatpipes zitten ouwehoeren... Sluit ik die tab af...
Mn punt was:
Je mobo word niet stabieler als ie 35graden is ipv 50 (die dingen zijn gemaakt om warm te worden, het is niet zo dat dat een design-flaw is en dat iedere computergebruiker het heft in eigen handen moet nemen om dit te voorkomen
Alleen als je echt een oc wilt maken van [insert heel veel mhz] dan is het wel leuk om naar andere koeling te kijken. Als je je E6600 wat omhoog wilt krikken zou ik geen gekke dingen gaan doen.
Sowieso zijn de innovaties op NBblokken niveau zo grondschrapend laag dat het helemaal niet interessant is om je daar in te verdiepen. Wat er voornamelijk te zien is;
CPUblokken maar dan kleiner en ouder.
Je zou eens moeten kijken, schijnt dat het heatpijpje eruit kan ofzomaxoss schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 00:14:
idd, die zitten aan elkaar. Dan houd het op denk ik.
(correct me if i'm wrong natuurlijk
[ Voor 32% gewijzigd door Vandread op 31-08-2007 11:05 ]
Ik heb laatst mijn NB/SB en Mosfets watergekoeld gemaakt en de CPU en GPU temp is het zelfde gebleven. Nou draai ik dan wel met een 3x120mm rad dus het zou kunnen dat er met een kleinere rad wel verschil in temps is.Vandread schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:45:
Een passief gekoeld thermalright blok, waarom hitte in je loop dumpen als je toch al een goed gekoelde kast hebt
Ik bedoel met hoger: meer lucht verplaatsen.
Als je toch al WC hebt zou ik liever een WC NB blok kopen dan voor een passive oplossing gaan.
Klopt. Sowieso zijn wij van mening dat grotere slangen enkel onhandig zijn. Het is meer wat je mooier vindt. Voor het grote gross is het echter niet nodig en daar praten we over. Jij kan natuurlijk gewoon G1/4'' koppelingen 1/2'' slangmaat nemenVandread schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:05:
Die G1/4 zijn de schroefdraden, niet de slangaansluitingen.
(correct me if i'm wrong natuurlijk)
Ook mee eensPilatuS schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:43:
[...]
Ik heb laatst mijn NB/SB en Mosfets watergekoeld gemaakt en de CPU en GPU temp is het zelfde gebleven. Nou draai ik dan wel met een 3x120mm rad dus het zou kunnen dat er met een kleinere rad wel verschil in temps is.
Als je toch al WC hebt zou ik liever een WC NB blok kopen dan voor een passive oplossing gaan.
NB-blokjes ed. komen in de lijst met onderdelen te staan.
Ondertussen hebben we ook toestemming om een mooi apart topic te maken dus hier zal ik mij mee bezig houden van het weekend.

Leuk om te beginnen toch?
http://www.hardware.info/...andalf_LCS_VD4000_review/
Het spul doet z'n werk, maar ik zou er niet aan willen upgraden... (sowieso moet je dan net die kast leuk vinden, en de gok nemen met het bijgeleverde spul... )
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Het begin is er! Ik ben er een paar uur mee bezig geweest om het een beetje vorm te geven maar het is nog niet voltooid. Graag heb ik hulp van andere users die stukjes als het dankwoord, delen van de FAQ enz. schrijven. Ik zal deze er dan bij in editten. Mail me anders even als je graag wat wilt doen (profiel).
Enkele delen heb ik van het grote waterkoelingstopic gekopieërd en hier en daar wat geupdate. De 1ste set is compleet klaar en daarvan staan de foto's van op mijn photobucketaccount. De rest moet nog. Er is een deel van de FAQ en er staat al veel informatie in.
In dit topic kunnen nu suggesties, verbeteringen, dingen die ik erin kan editten enz. gepost worden
FF mis een tip, maar een collage van een set en niet allemaal van die grote losse plaatjes.
Maar bv ook een klein overzichtje in het begin met wat voor setjes je erin hebt staan. Liefst klikbaar natuurlijk
'Zag net op Xtreme een review van 18 verschillende soorten slangen. Mischien handig voor wat extra info bij de slangen? Zitten veel mooie pics bij.
Kut... Dat was mijn opzetcoolfris schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:57:
Ziet er goed uit!![]()
![]()
'Zag net op Xtreme een review van 18 verschillende soorten slangen. Mischien handig voor wat extra info bij de slangen? Zitten veel mooie pics bij.
Toch wil ik het doorzetten.... (of vind "men" dat niet meer nodig)
@teamikke
Mooie setup, ik kan eventueel ook wel wat banners oid maken.
Hoe groot (l/b in px) en met een watermotiefje?
[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 01-09-2007 17:10 ]
AllereerstTEAMIKKE schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 15:05:
Enkele delen heb ik van het grote waterkoelingstopic gekopieërd en hier en daar wat geupdate. De 1ste set is compleet klaar en daarvan staan de foto's van op mijn photobucketaccount. De rest moet nog. Er is een deel van de FAQ en er staat al veel informatie in.
Ik wil overigens best de plaatjes blijven hosten, hoewel ik niet weet hoe mijn host met deze dubbele aandacht omgaat, maar dat zal de tijd ons leren.
hierbij bedoel ik als je water na 24uur 40graden is, en Tomgeving is 20
kan je met een groot reservoir er dan voor zorgen dat de het eerste halfuur je temp maar 30 graden is..
dus het uitstellen van warm worden van je setup, dit zou handig zijn voor mensen met veel ruimte in hun kast en met wat plexiglas kan je overal een reservoir in dumpen.. of heb je hier al minstens een emmer(10l) voor nodig ?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Het zal misschien 1 graad verschil maken. Plexglas laat de warmte nou niet echt los. Een heel groot res van koper of allu zou wel kunnen helpen maar plexi echt niet. Mocht je echt een plexi res hebben waar 100 liter in kan zal het natuurlijk heel lang duren tot dat het water heet wordt en zal je tot dat punt lagere temps hebben.MikeVM schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:32:
kan je met een zeer groot reservoir temperatuur verlagen...
kan je met een groot reservoir er dan voor zorgen dat de het eerste halfuur je temp maar 30 graden is..
dus het uitstellen van warm worden van je setup, dit zou handig zijn voor mensen met veel ruimte in hun kast en met wat plexiglas kan je overal een reservoir in dumpen.. of heb je hier al minstens een emmer(10l) voor nodig ?
En dan heb je ook in veel gevallen het reservoir in de kast zitten, een plek waar het nou niet bepaald koel is.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 01-09-2007 17:37 ]
Dit soort discussies kun je beter hier voeren: [Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes.MikeVM schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:32:
kan je met een zeer groot reservoir temperatuur verlagen...
Banners ben ik voorixl85 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:07:
[...]
Kut... Dat was mijn opzet
@teamikke
Mooie setup, ik kan eventueel ook wel wat banners oid maken.
Hoe groot (l/b in px) en met een watermotiefje?
Plaatsen voor Banners:
Bovenaan het Algemene Info gedeelte
Bovenaan het BBG gedeelte
Bovenaan het FAQ gedeelte
En als mensen zelf iets lezen wat door een bekende user is geschreven heeft dat meer waarde lijkt me dan als je het van iemand leest die op een ander forum zit. Gewoon doorgaan met je slangentest dus! Dan kunnen we die info sowieso gebruiken met het overzicht van onderdelen straks.
Zal er naar kijkencoolfris schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:57:
Ziet er goed uit!![]()
![]()
De plaatjes uit het grote topic zal ik dan laten staan en aan jou over latenRoamor schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:19:
[...]
Allereerstvoor de BBG, ziet er goed uit. Maar al die informatie die je nu uit het ervaringentopic hebt gekopiëerd, staat nu natuurlijk dubbel in TCA. Ik had zelf meer het idee dat de BBG puur zou gaan om de beste hardware, en het ervaringentopic meer om de achterliggende gedachtes, technieken etc.
Ik wil overigens best de plaatjes blijven hosten, hoewel ik niet weet hoe mijn host met deze dubbele aandacht omgaat, maar dat zal de tijd ons leren.
Dat info dubbel staat had ik nog niet aan gedacht. Dit nieuwe topic wordt natuurlijk wel veel meer informatie gericht. Nu je het zegt zou ons lijstje van onderdelen ook beter in het ervaringentopic passen. Maar dan hebben we weer niet een echt centraal punt. Ik zou haast zeggen om het Ervaringen topic op te heffen maar dan heb je weer 1 groot topic. Dus wat is dan het beste?
Enkele opties:
- Een apart topic voor de BBG staat vast lijkt me;
- Een apart topic voor Algemene Info en voor de FAQ?;
- Het ervaringentopic uitbreiden met de toekomstige lijst met onderdelen en userervaringen;
- Een combinatie van bovenstaande
Ik denk haast dat we i.v.m. het beleid het een en ander moeten opsplitsen dan. Ik stel voor dat ik de BBG verder voor mijn rekening neem, iemand anders een topic opent met Algemene Informatie en de FAQ (kun je o.a. halen uit het nieuwe topic) en dat we de info uit het ervaringentopic verwijderen en daar enkel een topic voor ervaringen, discussies over andere dingen dan ontwikkelingen en sets (die zijn dan op hun plaats in het BBG topic), en dat we daar de onderlijst maken en updaten
Hierdoor kan de TS zich ook concentreren op 1 ding waardoor het topic wss overzichtelijker en beter wordt
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Ook de mening van de mods zal gewaardeerd worden.
PreciesRoamor schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:37:
[...]
Dit soort discussies kun je beter hier voeren: [Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes.
'men' vindt dat zeker wel nodig, want het is handig om alles op 1 page te kunnen zien. Ga zo door, wat mij betreft.ixl85 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:07:
Kut... Dat was mijn opzet
Ik zie de indeling van WC topics als volgt;TEAMIKKE schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:38:
Ik zou haast zeggen om het Ervaringen topic op te heffen maar dan heb je weer 1 groot topic. Dus wat is dan het beste?
Enkele opties:
- Een apart topic voor de BBG staat vast lijkt me;
- Een apart topic voor Algemene Info en voor de FAQ?;
- Het ervaringentopic uitbreiden met de toekomstige lijst met onderdelen en userervaringen;
- Een combinatie van bovenstaande
- Winkeltopic
- Showtopic
- Ervaringentopic. Hier staat dan ook alle informatie en FAQ in. Hier kunnen de discussie's over setups, methodieken en alternatieve benaderingen etc komen te staan.
- BBG-discussie, hierin alleen de discussie over de beste hardware. Dus nieuwe producten die op de markt zijn gekomen en of die in de volgende revisie kunnen worden opgenomen.
- BBG stucky (in ieder geval gesloten, zodat mensen daar niet in kunnen reageren).
Dit is imho de beste verdeling, maar de mods moeten uiteindelijk de knoop maar doorhakken.
Ik zie ook dat die andere geen PUR en PVC er bij hebben. Meer verschillende Tygon soorten enz...
We gaan lekker door
(ik ben het btw eens met de indeling die boven me staat, al vind ik een "shop" topic wel eng. Denk dat die heel snel van de pagina verdwijnt omdat er niet iedere dag iets gekocht word)
[ Voor 67% gewijzigd door ixl85 op 02-09-2007 13:25 ]
Mooi? Moet je wel een raampje hebben, handiger of onhandiger zullen de meningen vast over verdeelt zijnTEAMIKKE schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:13:
Klopt. Sowieso zijn wij van mening dat grotere slangen enkel onhandig zijn. Het is meer wat je mooier vindt. Voor het grote gross is het echter niet nodig en daar praten we over. Jij kan natuurlijk gewoon G1/4'' koppelingen 1/2'' slangmaat nemen
Treu treu, al ben ik wel benieuwd of het verschil echt niks is, eigenlijk wel vreemd... maar toch ook weer niet (ik volg alles ook niet zo heel erg meer... na ~20 topics word het beetje eenheidsworstOok mee eens
Maaruh sjapoo heren, de vraag "wat moet ik nouuuu neeemuuuuh" zou practisch verleden tijd moeten worden
[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 03-09-2007 12:15 ]
Ik had het nog niet aangepast. Enkel de eerste set is zoals ie wezen moet. We hebben idd. wel besloten dat die pomp vervangen wordt voor een gewone Laing i.c.m. de Swiftech Micro Res. Dus daar heb je idd. gelijk inEdmin schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:43:
Toch nog even een puntje voor de BBG. In de high end setup wordt gekozen voor de Laing AGB, maar ik begrijp dat de prestaties van de pomp er minder van worden. Zou een losse res niet beter zijn?
Anoniem: 103524
(m'n crucial ballistix pc5300 gaan niet harder, daarom maar een comfortabele 2950Mhz
op de bodem niet. moet nou dus even gaan kijken waar ik em nou moet plaatsen, niet echt aan gedacht...
www.highflow.nl
Boven in de kast modden past vast wel. Vind ik sowieso de beste plek voor een radiator.BTS schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:46:
ik wou even doorgeven dat een black ice xtreme 240 niet past in een thermaltake soprano..
op de bodem niet. moet nou dus even gaan kijken waar ik em nou moet plaatsen, niet echt aan gedacht...
Niet mee eens...PilatuS schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 17:41:
[...]
Boven in de kast modden past vast wel. Vind ik sowieso de beste plek voor een radiator.
Ik vond onder in de case het beste. Daarom ben ik voor de stacker gegaan.
Onderin is makkelijker met ontluchten en fijner met de gewichtsverdeling in je case.
die onderste 6 gingen makkelijk:)
daarna is het ook gewoon de bedoeling dat ik em onderin plaats
bovenin is voor mij niet leuk aangezien die zo mooi is en dat ik em dan niet zou zien, is waardeloos..
www.highflow.nl
Ieder zo zijn persoonlijke voorkeurixl85 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 18:26:
[...]
Niet mee eens...
Ik vond onder in de case het beste. Daarom ben ik voor de stacker gegaan.
Onderin is makkelijker met ontluchten en fijner met de gewichtsverdeling in je case.
Ontluchten is bij mij met mijn vloeistoffen zo gedaan. Duurt maximaal 1 uur. Koelvloeistof samen met gedestileerdwater gaat stukken beter dan met water en toevoegingen.
Boven in de kast heb je met de rad daar ook gelijk out take fans voor de rad, niet dat dat echt nodig is maar tis op zich wel handig. De rad zou bij mij niet onderin de kast passen omdat daar het HDD rek staat en de pomp. Hangt dus ook wel erg af van de kast. Mijn 3x120mm rad is sowieso veel te groot voor onderin de kast.
Ik laat gewoon discussies op gang komen
[ Voor 35% gewijzigd door BTS op 08-09-2007 09:56 ]
www.highflow.nl
Ja... idd voor normale kasten vaak wel... Maar daarom heb ik een stacker gekocht.. (pas ook een 360 onder er in). Maar idd ieder zn ding...PilatuS schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 18:39:
[...]
Ieder zo zijn persoonlijke voorkeur
Ontluchten is bij mij met mijn vloeistoffen zo gedaan. Duurt maximaal 1 uur. Koelvloeistof samen met gedestileerdwater gaat stukken beter dan met water en toevoegingen.
Boven in de kast heb je met de rad daar ook gelijk out take fans voor de rad, niet dat dat echt nodig is maar tis op zich wel handig. De rad zou bij mij niet onderin de kast passen omdat daar het HDD rek staat en de pomp. Hangt dus ook wel erg af van de kast. Mijn 3x120mm rad is sowieso veel te groot voor onderin de kast.
Als het zou kunnen had ik mn rad op 2 120mm outtakes bij mn cpu... Maar daar zit maar 1 plekje...
Ik heb je slangen btw binnen, tegek! Kan ik binnenkort een begin maken.

Hier ook erg druk.
Slangen review + lay-out komen nog... heb het aardig druk..
zo erg zelfs dat ik nu alweer mn bed ga opzoeken

Zoiets als dit: http://www.aquatuning.de/...g-DDC-Acetal-Aufsatz.html
Omdat het niet in je guide staat? Iedereen op xs moet zo'n petra's modded top hebben blijkbaar
Tevens even een vraagje, ik ben uitgegaan van het grootste budget, dus de setup van €400. Echter wil ik nu nog even alleen mijn CPU coolen en waarschijnlijk later uitbreiden. Bovenin wil ik een 120.2 radiator hangen, maar is die pomp dan geen overkill of valt dat wel mee?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Anoniem: 224338
bumpAstratuner schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:23:
FreezeXJ Is het ook de moeite om een andere top te bestellen voor de Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1RT/Plus mit 2xG1/4"-Außengewinde. Die andere top is zoiets als die modded petra's top die meer flow en debiet geeft.
Zoiets als dit: http://www.aquatuning.de/...g-DDC-Acetal-Aufsatz.html
Omdat het niet in je guide staat? Iedereen op xs moet zo'n petra's modded top hebben blijkbaar
Bedankt voor je reactieAnoniem: 224338 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 09:55:
Dan kan je net zo goed de kleinste nemen, want een sterke pomp heb je nodig als er veel weerstand(waterblokies) is. Aangezien jij dus alleen je cpu gaat coolen heb je veel minder weerstand en ben je beter af met een kleinere pomp, tenzij je later wil uitbreiden.
Maar de bedoeling is inderdaad om later uit te breiden. Even kijken of het me bevalt en is natuurlijk weer een beetje vriendelijker voor mijn portemonnee
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
'Mac Pro' & Blackbook 1st generation
Mensen die een nozzle kit voor een d-tek fuzion hebben gekocht hebben betere prestaties dan het nieuwe EK surpreme block.
maar zo'n nozzle zogt ook voor een GPM drop niet?
Als je nu cpu, nb en gpu zoekt te gaan koelen is een nozzle kit dan nog aan te raden?
tks
Kan dus makkelijk, als je een fatsoenlijke pomp hebt.
Niet bv een TT gevalletje...
[ Voor 91% gewijzigd door Operations op 01-01-2008 21:50 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
er zijn inmiddels weer een aantal nieuwe 'toppers' op de markt gekomen qua CPU-blokken,
en de pompen die genoemd zijn in de startpost zijn ook niet meer echt uptodate...
Petrolhead en draadjesnerd
[ Voor 9% gewijzigd door ixl85 op 05-02-2009 00:06 ]
* Edmin heeft de laatste dagen weer zin om een nieuwe WC setup inelkaar te draaien.
Anoniem: 144052
Ik lees veel goeds over de EK Supreme.. kan de EK Supreme II helaas niet te koop vinden in Nederland..
* Anoniem: 144052 mist google skills
Op het moment is de swiftech een van de best presterende blokken, voor 775 en 1366.
edit: Ik zal eens kijken of ik een nieuwe bbg kan maken.
[ Voor 14% gewijzigd door Flythe op 05-02-2009 17:01 ]
Anoniem: 144052
Zou mooi zijn![b][message=31460355,noline]edit: Ik zal eens kijken of ik een nieuwe bbg kan maken.
Overigens zie ik hier dat de EK Supreme's het een stuk beter doen dan de Apogee..
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=206712
Ik vond de TS echt briljant, en hij helpt me zeker voor mijn eerste WC-set, maar tegelijk is 'tie ook al weer outdated, want uit 2007.
Ik weet dat de WC community op GOT dood lijkt te zijn, maar met steeds meer aandacht voor fluisterstille PC's is er wellicht toch wel behoefte aan een klein beetje info. Misschien met een doorlink naar de goede die-hard sites of standaard werken op het gebied van WC.
- Super
Ik ben echt een leek in wc dus ik heb maar een setje gekocht via vraag en aanbod om een ste kijken of het iets is.
mijn vraag(en):
Is het een goed matige of gewoon een kut iets wat ik heb gekocht.
het zal waarschijnlijk wel goed zijn voor allen een i7 2600k te koelen maar zou ik hier op kunnen uitbreiden.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoals eerst na spoelen zo ja hoe, dingen die ik abselut niet moet doen.
en de laatste vraag wat kan ik het best als coolant kan gebruiken.
Hier onder de link voor de set die ik heb gekocht
V&A aangeboden: Custom waterkoeling te koop nieuw waarde van 400 euro! T.E.A.B
YouTube: Complete Watercooling Guide
(de playlist staat in verkeerde volghorde, dus 10 -> 1 chronologisch)
Credentials van de youtube uploader: Runt zijn eigen watercooling winkel in Canada.
Samenvatting voor mensen die liever lezen dan naar een Canadees luisteren met enorm (oost-blok?) accent:
Disclaimer: deze samenvatting, alhoewel ik mijn best heb gedaan, is niet zo consistent, uitvoerig of compleet als de videos van DazMode.
1. all-in-one closed-loop kits zijn nìet ideale WC oplossingen. Indien je WC als hobby/bling wilt ga voor custom loop en indien je WC voor noodzaak (OC) wilt heb je ook custom loop nodig. closed-loop kits zijn handig voor mensen die àlleen om stilte geven maar eigenlijk niet veel met hun pc doen/hebben.
2. WC blok keuze, slang dikte/kleur en GPU block keuze is meer smaak dan iets anders, kwa performance maakt het geen drol uit.
Let op indien je GPU koeling wilt gebruiken dat je vòòr het aanschaffen van GFX kaart(en) kijkt of er wel (full-cover) blocks voor beschikbaar zijn en of dit referentiemodel blocks zijn of vendor-specific. (indien de vendor het Nvidia/AMD referentie-model gebruikt is dit een non-issue uiteraard). EK is de grote speler op het gebied van GFX blocks. Als zij er geen hebben, weinig kans dat een andere fabrikant 'm wel heeft voor jou GFX kaart.
3. 1 (120mm) RAD block per GPU/CPU block voor optimale prijs/kwaliteit/koeling prestaties. Voor OC/stilte uiteraard uitbreiden met grotere/meer rads. MEM/MOBO blocks voegen zo weinig warmte toe dat je deze eigenlijk kunt verwaarlozen. (1cpu+1gpu(+ram+mobo) => 240/280 is een mooi streven, 360+ voor extreme OC/stilte).
(240 = 2x120, 280 = 2x140, 360 = 3x120, etc)
4. radiators heb je in verschillende diktes, met 30mm (single) en 60mm (double) de standaard maar je hebt in principe rads varierend van 25mm tot 80mm. Indien een Case 'WC geschikt' betekent dit niet automatisch dat je een 60mm dikke rad bovenin kwijt kunt. De CM Cosmos II bijvoorbeeld kan wel een 360x30mm rad kwijt maar een 60mm rad past gewoonweg niet in de bovenkant.
5. verschil in koelprestaties tussen 30-60mm dikke rads is niet zo groot als je wellicht zou verwachten/hopen.
6. Looping: in principe volstaat een single-loop. dual-loops hebben geen echte toegevoegde waarde kwa koelprestaties en verhogen enkel de complexiteit van je setup. Alleen overwegen voor extreme 'bling' factor.
De volghorde van je loop maakt ook weinig uit en persoonlijk adviseer ik om (zolang je gfx vòòr je OC-ed cpu komt) de volghorde te bepalen via aestetische overwegingen (wat vind je mooi?).
Mijn (Ayporos') advies is:
POMP -> (DRAIN) -> (GFX2) -> (GFX1) -> CPU -> RAD -> (RES) -> POMP
drain en reservoir zijn optioneel maar maken je leven wel een HEEL stuk makkelijker. Persoonlijk vind ik een reservoir èn een drain een must maar DazMode vind van niet.
Een reservoir in je 5.25" bay (of dubbele res) is wel handig omdat je zo van de voorkant je flow en waterlevel kunt zien/controleren. Handig in het geval van een anderzijds dichte kast zonder zijraam.
Zet je res vòòr je pomp en niet andersom, zo heb je het minste last van turbulentie en bijhorende luchtbel-vorming.
7. Indien je meerdere RAD's wilt gebruiken adviseer ik persoonlijk om je 2e rad tussen GFX1 en CPU te doen en eventuele overige rads waar je ze dan ook kwijt kunt. Kwa koeling maakt het (volgens de pros) echt niks uit maar persoonlijk vind ik het idee van een rad tussen de GFX en CPU te logisch om te negeren.
Zolang je tubing maar 'mooi' is in jou ogen is het prima. De pomp heb ik overigens het liefst nà de rads want zo stroomt het koelste water door je pomp en, hoewel het waarschijnlijk absurd weinig uit maakt, is dat in theorie wel beter voor de levensduur van je pomp.
8. Pomps heb je 2 types: De 'ronde' pomps (Laing) en de 'vierkante'.
Alle andere vendors die je vind zijn gewoon relabels van die 2 chinese fabrikanten.
Hoewel het niet per-se nodig is tenzei je echt àlles WC-cooled adviseer ik (en DazMode overigens ook) om gewoon 2 pomps te gebruiken. Zo heb je redundancy en het verspreid de belasting.
Let op dat pompen een uitgang en een ingang hebben, ze werken niet beide kanten op.
9. Fittings heb je in allerlei soorten (recht, gebogen, draaibaar, splitters, verloopstukjes voor SLI/Crossfire) maar in principe het enige wat echt 'essentieel' is om te weten is dat compressie-fittings het beste zijn en dat je met deze fittings moet opletten dat ze passen bij de binnen EN buiten diameter van je slang.. en als je ze TE strak aandraait je je slang doorknipt waardoor hij dus niet meer vast zit.
10. Materialen:
koper is het beste. Nikkel plated voor looks (geen verdoffing over tijd, iets duurder, geen echte impact op performance positief noch negatief).
doorzichtig (plexi), ondoorzichtig (acetol) of metalen top-cover maakt niet veel uit. Plexi is het goedkoopst en doet in principe niet onder voor metaal (+ je kunt je flow zien!). acetol is iets zachter dan plexi wat dus als voordeel heeft dat het minder snel scheurt maar dat je sneller je fitting-sloten lam draait als je teveel kracht gebruikt. In principe is dit eigenlijk ook de enige oorzaak van scheuren in het geval van plexi dus zolang je 'normaal' je fittings vastdraait kun je beter voor plexi gaan want dat is goedkoper en steviger (en doorzichtig).
Ik weet dat jan en alleman liever artikelnamen hoort in een BBG maar de informatie die DazMode verschaft is veeel bruikbaarder bij het aanschaffen van WC componenten mijns inziens.
Je kan ook pech hebben dat je effe geen budget hebt voor een custom loop, maar eigenlijk de enige koeler die past op je mobo tussen je RAM en naast je geheugen zo'n kant en klaar ding isAyporos schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:09:
1. all-in-one closed-loop kits zijn nìet ideale WC oplossingen. Indien je WC als hobby/bling wilt ga voor custom loop en indien je WC voor noodzaak (OC) wilt heb je ook custom loop nodig. closed-loop kits zijn handig voor mensen die àlleen om stilte geven maar eigenlijk niet veel met hun pc doen/hebben.
Ooit... op een dag... zal ik mijn custom loop bouwen

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ok je zult niet de 'grootste' custom air-coolers kunnen gebruiken maar een high-performance air-cooler welke past zal nog altijd beter koelen dan een in prijs vergelijkbare closed-loop WC kit. tenzei de binnenkant van je kast al een sauna is om mee te beginnen.. maar dan heb je een groter probleem en in dat geval los je met WC niet het probleem op maar doe je enkel aan symptoombestreiding.
Zou ik overigens mogen informeren (dunno of dat binnen de lijnen van dit topic valt?) waar jullie precies je WC kits halen?
Tweakers is uitermate telleurstellend op het gebied van WC kwa aanbod en àlles WC zit in één enkele categorie wat ook niet echt overzichtelijk is en daarbovenop komt dan ook nog (bij gebrek aan specializatie) een gebrek aan filtermogelijkheden.
Zijn er speciale (web)shops met goed gevarieerd aanbod die jullie als go-to gebruiken (zoals ik Tweakers gebruik) of bestellen jullie direct van fabrikanten of wat?
Zelf vind ik het heerlijk om gewoon lekker door het aanbod van een webshop te browsen en zo te kijken wat er allemaal te koop is.. maar ik ben nog niet veel sites tegen gekomen die een beetje leuk aanbod hebben.
http://www.freezinghardware.eu/ ziet er wel leuk uit, maar vraag me af wat jullie WC pro's aanraden?
Das een beetje de enige echte
[ Voor 15% gewijzigd door mukkel op 14-04-2013 22:51 ]
Is er overigens enige mogelijkheid dat Tweakers deze webshops in hun aanbod opneemt en een 'echte' WC sectie maakt met subsecties en filters?.. dunno of dat eerder is aangekaart en wat de eventuele reactie van Tweakers op dit verzoek was/is?
Toen highflow.nl nog niet bestond draaide freezinghardware.eu al een aantal jaren en kocht iedereen daar alle spullen meestal, tenzij het niet door hen werd verkocht dus ik zou ze niet zomaar "afschrijven" alleen maar omdat highflow.nl tegenwoordig populairder ismukkel schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:51:
Een beetje tweaker weer www.highflow.nl toch wel te vinden.
Das een beetje de enige echtehier in NL. + een perfecte service
Ik heb onder andere heel wat Papst/Thermalright/koelpasta/allerlei extra kabeltjes en dingetjes in het verleden bij freezinghardware.eu gekocht en een paar keer hebben ze de bestelling in delen verstuurd zonder extra kosten zelfs.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||