Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:28:De verkoop van slaven uit afrika en specerijen uit azie waren de belangrijkste handelswaar van het handelsland nederland. paleizen van de indianen en de koningen in azie zijn compleet en totaal leeggeroofd.
Laat ik even de taj mahal nemen in india. dit is dan wel gedaan door de engelsen maar is zo even het eerste voorbeeld wat in mij opkomt. de taj mahal was compleet bezet met edelsteen, robijnen, diamenten etc en elk steentje wat er in elk stukje marmer was is losgewrikt en meegenomen naar europa. tevens (nu is mijn kennis niet absoluut) maar volgens mij wordt en werdt er weining tot geen goud gevonden in nederland dus waar komt dan dan toch allemaal vandaan. naar ik meen is goud niet licht genoeg om met de wind aan te komen waaien.
Ik proef heel erg een geschiedkundig gebrek, een persoonlijk trauma (waarschijnlijk overgeërfd van ouders/familie) en een gebrek aan contextueel inzicht en maatstaven.
Ten eerste is het natuurlijk een beetje raar om een huidig samengesteld land het gedrag van de voorouders te verwijten en net te doen alsof heel het land zo was. Ik hoop dat je ook niet denkt dat Duitsers fout zijn wegens een Oostenrijkse politicus die in de vorige eeuw een zooitje maakte van het continent.
Ten tweede moet je niet vergeten dat Nederland tot zelfs in begin 20e eeuw geen ene ruk voorstelde. Al die vermeende rijkdom was in de huidige context redelijk betrekkelijk en was enkel in een paar steden terug te vinden. De rest waren conservatieve calvinistische boeren die echt niet slap in de was zaten.
Goud was een ruilmiddel en is(was) wel degelijk ook in Europa te vinden.
Over de slavenhandel etc.: In Afrika was slavernij nogal gebruikelijk. Dit wegens de diverse stammenoorlogen en de daardoor ontstane krijgsgevangenen. Slavenhandel begon pas écht goed op gang te komen toen de Islam haar moordzuchtige kolonisatie begon. De Islamieten begonnen hun kolonisatie van Europa (Kroatië kreeg meerdere malen op haar flikker maar heeft ons altijd gered - verdiep je a.u.b. in hun geschiedenis en die van Europa en de Islamitische oorlogen die de kruistochten veroorzaakten en die tot de Eerste Wereldoorlog probeerden een Umma te stichten) en trokken hun slaven uit Oost Europa en de Kaukasus - vrouwen als seksslaaf en mannen om te werken.
Ook Azië moest er aan geloven, leidende tot bloedige genocides, rooftochten en kolonisaties van India (Hindu Kush - symbool voor de hindoe holocaust - zie
http://www.hindunet.org/hindu_history/modern/hindu_kush.html ) en Indonesië natuurlijk.
Ook de kolonisatie, moordpartijen, roofpartijen en onderdrukking van volkeren in Afrika door de Arabisch/Islamitische kolonisten was verre van vredig en liet een spoor van bloed, vernietiging en leed achter in Noord Afrika, Centraal Afrika en West Afrika. Nog immer is de onderdrukking van de Imazighen van die tijd door de Arabische kolonisten voelbaar in bijvoorbeeld Marokko, Tunesië en Algerije.
Een nieuw fenomeen wat de Arabieren meenamen was grootschalige slavenhandel. Saoedie Arabië, een land waar slavernij (net zoals bijvoorbeeld Soedan) nog steeds gebezigd wordt ondanks de wet uit 1989 (!) die het verbied, was grootafnemer van slaven uit West Afrika. Hele karavanen en boten vol werden verhandeld. De Saoedi's waren echter slimmer dan de Europese volkeren waaraan ze de slaven uiteindelijk ook verkochten: zij castreerden de slaven. Europeanen niet, waardoor het huidige Amerika zoveel problemen ondervind.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het zo verschrikkelijk makkelijk is om een land, cultuur of religie af te rekenen op haar verleden. Persoonlijk denk ik dat Nederland in die paar eeuwen redelijk mee is gegaan in de Verlichting en wel heeft geleerd van de fouten die gemaakt zijn. Alleen is het daardoor zo doorgeslagen dat er op een ondachtzame, naïeve manier naar de realiteit is gekeken (zoals met de gastarbeiders uit Noord Afrika halen - wederom iets wat gedaan werd door een kleine groep zeer rijke zakenlui en waarop je een heel land moeilijk af kan rekenen, hoe verschrikkelijk dom het ook was). Elk land heeft goede en slechte kanten, er valt altijd enorm veel te verbeteren, omdat een land niet veel meer is dan een groep mensen met gemeenschappelijke regels, en waar mensen zijn, zijn meningen. Er zullen ook altijd mensen zijn die de regels en wetten juist opzoeken en pushen tot de grens of erover. Niet elk mens is oprecht en goed.
Ik snap heel goed de terughoudendheid ten opzichte van de Islam. Dat ligt aan dat politieke stelsel zelf. De manier waarop Mohammed (vzmh) zijn leven heeft gevoerd, wat een voorbeeld moet zijn voor alle Moslims (en gelukkig zijn er maar weinig mensen die zoals Osama Bin Laden zo dicht bij Mohammeds (vzmh) voorbeeld komen).
Bovendien zie ik het Christendom als de ultieme waarschuwing dat politieke stelsels gebaseerd op een fictieve man-in-de-hemel niet werken. Vergeet niet dat toen het Christendom Europa koloniseerde met bloed, geweld en onderdrukking zij ons de Middeleeuwen in ramden, ons achterlijk maakten en het veel tijd en moeite gekost heeft om daar weer bovenop te komen. Het Christendom brengt nog immer erge dingen voort zoals pastoors die in Afrika ontwikkelingshulp doen en die arme kindjes melk laten drinken (melk is slecht voor mensen, alleen Westerlingen worden er niet ziek van). Goede reden om terughoudend te zijn als je voelt dat er weer een nieuwe golf mensen is die langzaam maar zeker de cultuur willen beïnvloeden en naar hun hand zetten.
We zijn nog steeds in de veronderstelling dat wij het allemaal beter weten, dat de zachte aanpak en een lief verhaaltje anderen wel overtuigd van onze waarheid. Andere culturen zijn gewoon enorm trots en kennen iets genaamd eer en boeit het geen ene ruk als de andere kant een hand uitsteekt. Dat totale gebrek aan cohesie en eer is wat dit land mogelijkerwijs zo weer in een nieuwe middeleeuwen kan doen storten. Tuurlijk, over 500 jaar is de Islam dan onze cultuur en is het misschien best verlicht en aangepast, maar ik zit persoonlijk niet te wachten op diezelfde strijd als in de tijd van Bonifatius (wiens sterfbed wij kennen als barbaars omdat de winnaar - de Gristenen - altijd de geschiedenis schrijft, terwijl de moordenaar opkwam voor de rechten van de Germanen - in de zin van religie - die beroofd werden van hun bron en wiens heilige bomen omgehakt werden voor de bouw van een kerk bij die bron).
Radicalisering van beide kanten is dus ook wat mij betreft niet de manier, maar wat ook zeker niet de manier is om te zeggen "nee, foei, niet doen, of, nou ja, ach, doe maar wel" zoals nu vaak wordt gedaan. Een eercultuur waarin gelijksgezinden (Islamieten) elkaars broeders en zusters zijn staan natuurlijk veel en veel sterker tegen een groepje individualisten zonder cohesie uit een sorrycultuur wiens enige bindmiddel de taal (die ze verloochenen) en hun voetbalteam is (zelf heb ik een hekel aan voetbal).
Trouwens, nog even over de aanpak van radicalen: wat mij opvalt is dat groepen als Kafka en andere groepen zeer nauwkeurig werken en nu heel erg veel extreem rechtse groeperingen en websites hebben opgedoekt en mensen hebben laten arresteren (was laatst op de radio op het nieuws, voor de rest hoor je er weinig over want het verkoopt niet zo goed als nieuws over Islamisten), maar ik ken geen enkele groepering die extreem rechtse allochtonen aanpakt. Ook qua muziek: rappers met radicale teksten tegen Nederlanders en met woorden als 'nigger' etc. zijn legaal te verkrijgen en halen de top 40 zelfs, terwijl anti-Joodse en anti-allochtoonse teksten in muziek direct aangepakt worden en niet verder komen dan een underground circuit. Ook is het verboden met een Nederlandse vlag op de jas te lopen (is mij ooit beweerd althans) maar zie ik regelmatig jongeren met grote vlaggen met MAROC op hun rug. Dat soort discrepanties snap ik ook niet zo.