Toon posts:

Media/gamePC [Budget €1000]

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige PC heeft de respectabele leeftijd van 3 jaar ondertussen overschreden en laat naar mijn mening een gapend groot gat naar de huidige techniek:

Mobo: Asus a7n8x Deluxe
Proc: AMD Athlon 2800 + (stockspeed & stockkoeler)
VGA: Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 mb
2x 512 MB PC3200 Geheugen (Dual Channel opstelling)
Maxtor 120GB 7200rpm 8mb IDE schijf

Een upgrade van dit systeem staat in mijn ogen gelijk aan de aanschaf van een nieuwe pc en geeft me de gelegenheid mijn zusje te verblijden met een eigen internet-pc op haar studentenkamer (wat tevens betekend dat er geen onderdelen meengenomen zullen worden in de nieuwe configuratie). Tevens zal er geinvesteerd moeten worden in een nieuw besturingssysteem, daar een nieuwe config mogelijkheden biedt de Retail versie in de schappen te laten staan.

Ik heb na uitvoerig onderzoek het volgende lijstje samengesteld en hoop d.m.v. dit topic en jullie hulp de puntjes op de i te kunnen plaatsen en een nieuw systeem te kunnen bestellen.

Waar moet het systeem naar mijn mening aan voldoen:
- Midrange gamen (Ik ben geen DIE-Hard gamer, maar ik vind het leuk om de nieuwste games in ieder geval eens te bekijken en te ervaren). Dit hoeft niet op de hoogste resoluties maar minimaal op een acceptabele 1024*680 op mijn 19inch breedbeeld
- Films kijken (HD-TV, DVD) via HDMI aansluiting naar 32 inch LCD
- Multitasking (Winrar, Usenet, Office, Internet tot ongeveer 15 taskbar schermpjes >:) )
- aansluiten van een 5.1 surround setje
- Een respectabele geluidsproductie van een goed (actief) gekoeld geheel en de basisonderdelen. Mijn huidige
- Moet in staat zijn een respectable leeftijd te halen of met een minimale ingreep (lees minimaal budget) op pijl te brengen zijn. Zij het een lichte OC of een upgrade) Uiteraard verwacht ik niet dat er hier iemand 3 jaar in de toekomst kan kijken, maar een indicatie op basis van de huidige en aanstormende techniek is nooit weg)

Kortweg een alleskunner

De prijzen zijn afkomstig van Salland (http://www.sallandautomatisering.nl/) . Uiteraard zal er voor sommige onderdelen een goedkopere aanbieder zijn, maar het systeem zal geassembleerd moeten worden aangeleverd. De shopsurvey lijkt een redelijk vertrouwen uit te spreken in deze club en de assemblage is voordelig.

Kast: Antec Nine Hundred Zwart € 94,95
Een in mijn ogen mooie ruwe kast met wonderlijke koeling die ook nog eens trapsgewijs in te stellen is. Tevens is het formaat (49.3cm x 20.6cm x 46.8cm (L x W x H) gezien de beperkte ruimte op mijn werkplek gelijk aan mijn huidige kast, waardoor hier geen onverwachte problemen opduiken.

Voeding: Be Quiet! Voeding Straight Power 500 Watt ActivePFC € 70,90
Net als het geheugen een wat ondoorzichtige wereld. Volgens de voeding guide is dit in ieder geval een A-merk voeding voor een sterke prijs en ik heb nergens negatieve reacties gevonden over de geluidsproductie. Tevens lijkt 500 Watt me voldoende om dit systeem draaiende te krijgen en te houden.

Processor: Core™ 2 Duo E6750 € 177,93
Vanwege de hogere stockspeeds dan de Core™ 2 Duo E6600 en de interessante prijs met oog op het budget. Een OC acht ik in de nabije toekomst absoluut niet nodig en zal in mijn geval ook zeker niet extreem zijn.

Proc Koeler: Arctic Freezer 7 Pro Aluminium € 18,00
Deels voor het uiterlijk gezien het raamwerk in de kast, deels met het oog op een lichte OC om in de toekomst voorwaarts te kunnen en de goede prijs/kwaliteit verhouding die geprojecteerd wordt in de bust buying guides. De reden waarom dit bij de aanschaf zal moeten is dat ik mezelf absoluut niet in staat zie dit later zelf te plaatsen :+ .

Mobo: GigaByte Moederbord GA-P35-DS3R € 118,00 of Asus P5K € 107,83
De p35 chipset spreekt na menig topic hier in mijn ogen voor zichzelf met het oog op de toekomst. SLI is absoluut niet noodzakelijk. De twijfel alhier zit hem in mijn goede ervaringen met mijn huidige Asus Mobo, maar de Ultra Durable 2 layout van de Gigabyte en de (correct me if I'm wrong) betere RAID-chip. Hoewel een RAID-opstelling in de eerste aanzet nog niet van toepassing is lijkt het me zeker iets om in de toekomst te overwegen. Minimale vereisten is dat het on-board ondersteuning biedt voor mijn 5.1 geluidssetje.

Geheugen: Team Xtreem Elite 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5-5-5-15, Non-ECC, Kit Of 2 € 85,00
De wondere wereld van het geheugen is me nog steeds onduidelijk. Merk zegt me niets maar de prijs lijkt me alleraardigst. 2 GB is het minimum. Uiteraard heb ik gelezen dat 1:1 de beste performance levert. Processor op stockspeed zal bij 667 (2 * 333 mhz) 1 op 1 met het geheugen lopen. Met het oog op de toekomst heb ik toch gekozen voor 800 MHZ geheugen. Is dit verstandig of loopt het geheugen met de processor op stockspeeds uit de pas?

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 66,44
Aangezien ik enkel een schijf zoek voor het besturingssysteem lonkt het hart naar een WD Raptor 74 GB gezien de 10.000 rpm, maar het budget en een eventuele toekomstige RAID opstellingen laten me nu neigen naar deze HD. Tevens heb ik de Raptor bij een kennis horen draaien en heb ik het geratel als zeer storend ervaren, delen jullie deze ervaring?

Grafische kaart: Sapphire VGA Radeon X1950XT 256 MB, PCI-e 16x € 160,00
Persoonlijk ben ik lang in de weer geweest om de verschillende DX-10 kaarten met elkaar te vergelijken en moet tot de conclusie komen dat de echte midrange (< 200 euro) ontbreekt. De high-range kaarten 8800 GTX, 8800 GTS & HD 2900XT nemen naar mijn mening een onevenredig groot deel van het budget in beslag. De HD2600 XT performed teleurstellend in games hoewel de HD ondersteuning wat druk van de processor afneemt. De 8600 GTS performed qua prijs/kwaliteit weer minder dan de HD2600 XT, terwijl in de reviews/benchmarks/topics die ik gelezen heb de X1950 XT (hoewel direct X 9) een sterk alternatief is voor de eigenaar die opzoek is naar een betaalbare alleskunner.

DVD: NEC DVD-RW AD-7173S S-ATA, Bulk, Zwart € 26,99
Huidige NEC AD3500 brander is altijd goed bevallen. Labelflash lijkt me een aardige technogie en zal me heel wat schrijfwerk besparen. De S-ATA aansluiting is uit klinische overwegingen.

Diskettedrive: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart € 11,00
Voor zover mijn informatie gaat is dit noodzakelijk kwaad voor een S-ATA installatie (ik heb hier geen enkele ervaring mee), dus heb ik de goedkoopste zwarte in het assortiment genomen. Een alternatieve manier voor installatie is natuurlijk van harte welkom.

Assemblage: Salland Assemblage Desktop 1 Jaar € 35,00

Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista 64 Bit Home Premium, NL, OEM € 93,80

Al met al kom ik op een totaalbedrag op basis van de GigaByte GA-P35-DS3R van € 966,98 inclusief de verzendkosten, wat me een redelijke prijs lijkt en dus past binnen het budget. Uiteraard mag het altijd goedkoper !

*edit typo's

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Helaas, dit soort posts mogen niet meer :)
Wat is er nu anders in CSL?

Verwijderd

Topicstarter
Ow Excuus...

dacht dat ik alles doorgelezen had voor het maken van de post, maar die is me duidelijk ontgaan...

knal m maar dicht

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 19:53 ]

Verwijderd

T is wel een mooi startpost :) :P

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Zonde van de tijd

.

Verwijderd

Topicstarter
laat je een beste indruk achter inderdaad....

en nog wel zo mijn best gedaan om de wensen zo volledig mogelijk te omschrijven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 22:30 ]

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:05
Ook al mag het misschien niet meer, mijn complimenten voor je post en ook voor je systeem! Ik heb namelijk 2 weekjes geleden eigenlijk precíes hetzelfde systeem gekocht!. Met ongeveer ook dezelfde gedachtes erachter als jij hebt, en ik ben er niet ontevreden over moet ik zeggen en zou zo weer precies hetzelfde kopen. Gewoon lekker doen dus! :)

Ik had alleen dan:
Een P5K gekozen, Kingston geheugen, geen voeding (had een Antec inc voeding) en een iets grotere HDD, LCD schermpje erbij en zelf in elkaar gezet (scheelt toch weer 50 euro).

[ Voor 25% gewijzigd door FabianNL op 19-08-2007 23:06 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FabianNL schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:05:
Ik heb namelijk 2 weekjes geleden eigenlijk precíes hetzelfde systeem gekocht!

Ik had alleen dan:
Een P5K gekozen, Kingston geheugen, geen voeding (had een Antec inc voeding) en een iets grotere HDD, LCD schermpje erbij en zelf in elkaar gezet (scheelt toch weer 50 euro).
:+ :P

Verwijderd

FabianNL schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:05:
Ook al mag het misschien niet meer, mijn complimenten voor je post...
Zonde... errug zonde, idd.

Mijn tip boaske: Start een "Het grote bla bla bla Laptop zus & zo" topic. Post wat plaatjes, plaats wat specs... veel sneller en gemakkelijker - niet dat jij (en een garde aan mensen die hierover mee willen denken en informeren) er een reet aan hebt, maar je bent hier helemaal de tweakerkoning!

Zucht...

[BTW: mooie config!]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 01:34 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 01:27:
[...]
Zonde... errug zonde, idd.

Mijn tip: Start een "Het grote bla bla bla Laptop zus & zo" topic. Post wat plaatjes, plaats wat specs... veel sneller en gemakkelijker - niet dat je er een reet aan hebt, maar je bent hier helemaal de tweakerkoning!

Zucht...

[BTW: mooie config!]
Wat is er zo mooi aan? Netjes uitgewerkte tekst, maar de hardwarekeuze is redelijk standaard.

@Alluno: je mening is wel bekend. Ervaringentopics is ook alleen de bedoeling als je het al besteld hebt, dus je "truc" gaat ook niet werken. :X

@TS; controleer of het geheugen in de QVL lijst staat van het moederbord.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 20-08-2007 01:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou voor goedkoper geheugen gaan, tenzij je gaat overklokken. Geheugen kopen voor de toekomst is niet zinvol. Waarschijnlijk zitten we dan al met DDR3, bijvoorbeeld. Aangezien geheugen wat gewoon synchroon loopt een stuk goedkoper is, vindt ik het geen verantwoorde keuze.

Voor de rest vrij standaard hardware inderdaad. Prima setup.

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 20-08-2007 01:38 ]

Verwijderd

@gambieter,

Zie edit hierboven.

En nee: het zijn geen "truuks". Ik vind het gewoonweg enorm jammer dat het zo moet lopen. Ben zelf niet onverdeeld enthousiast over die Be Quiet! voeding en denk dat een 8600GTS heus niet zo verkeerd is, maar begrijp ook weer een (niet genoemde) afweging om te ff te wachten op DX10.x, enzovoort. Het nieuwe spul blijft constant in beweging en ik houd me graag op de hoogte en meld zo nu en dan wat ik te weten ben gekomen.

We praten over een hoop centen en ik denk dat, los daarvan, dat een ware tweaker het allerbeste voor die centen wil hebben. En nee... kom alsjeblieft niet met het adagium hier: "Een ware tweaker zoekt zo iets wel zelf uit". Complete bullsh$%#t drogredenering!!! Dat kun je wel over elk individueel topic zeggen in welk forum dan ook: "Use the GoT search!", of beter... Google!. Vertel je me: "Welnu, zo zijn de regels hier eenmaal", dan zeg ik dus: ...jammer.

Maar goed, dit is een OT discussie, die niet in dit bij voorbaat op slot gegooide topic, maar in [Feedback] CSL FAQ / Beleid thuishoort! Het doet me i.i.g. deugd, ondanks dat we het niet met elkaar eens zijn, dat je mijn input als "welbekend" beschouwd. Zelf begrijp ik niet waarom mensen keer op keer met een dagelijkse routine, nee: als een mitrailleur - dag in, dag uit, replies posten met het inm. welbekende linkje: Wat is er nu anders in CSL? om daarna stilletjes een TR aan te maken. Het doet mij denken aan "Het syndroom van Asperger", namelijk.

Voor de duidelijkheid: ik denk dat er op het gebied van zelf geconfigureerde systemen behalve op het vraag naar info, ook op het gebied van kennis en discussie daarover vele malen meer te vertellen valt dan een twee-maandelijkse BBG...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 02:09 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Alluno: het ging mij om het denigrerende toontje in:
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 01:27:
Mijn tip boaske: Start een "Het grote bla bla bla Laptop zus & zo" topic. Post wat plaatjes, plaats wat specs... veel sneller en gemakkelijker - niet dat jij (en een garde aan mensen die hierover mee willen denken en informeren) er een reet aan hebt, maar je bent hier helemaal de tweakerkoning!
Dat is gewoon een flauwe reactie. Je mag het niet eens zijn met de policy, maar dan hoef je het nog niet op deze manier te laten merken. Als je het ergens niet mee eens bent, probeer dan constructief mee te werken en mensen te overtuigen, ipv denigrerend te zijn richting de mensen die de policy bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 20-08-2007 02:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Gentlemen,

dit topic is nooit bedoeld geweest om een discussie omtrent de regelgeving op dit forum te laten losbarsten. Het had enkel de intentie zoals in de startpost aangegeven wat puntjes op de i te zetten, die me na onderzoek naar de individuele delen nog onduidelijk bleven. Aangezien het om de aanschaf van een compleet systeem gaat en ik op basis van mijn winkelmandje niet kan inschatten of ik tegen onvoorziene problemen qua plaatsing e.d. ga aanlopen leek mij een topic in CSL te starten dan individuele topics om de laatste onderdelen uitgezocht te krijgen. Dit leidt naar mijn persoonlijke mening tot een grote vervuiling van de onderdeelfora daar het dan steeds dezelfde post betreft. (met omschrijving van het complete systeem ivm compatibiliteit van de onderdelen). Helaas heb ik zoals reeds aangegeven een item gemist omtrent de regelwijzingen in het CSL-forum en had ik dit niet mogen posten.

@ Gambieter
uiteraard is het een redelijk standaard setup, deze komt namelijk voort uit de honderden artikelen op dit en andere fora waarin gezocht wordt naar de juiste prijs/kwaliteit balans. In mijn visie bieden de best-buy guides enige houvast, maar laten het gat tussen een media-pc & game-pc qua budget erg groot. Naar mijn mening zit dit grotendeels op het gebied van de videokaart, wat nu net de kruising tussen media & game bepaald. Val je in het grijze gebied hiertussen is hier erg lastig een balans in te bepalen. Het is uiteraard erg makkelijk overal top-onderdelen in te gooien en het budget uit het oog te verliezen. Ik ben echter op zoek naar een kruising tussen de media & game pc en gebonden aan een budget zoals menig ander persoon en blijf na het lezen van menig topic met enkel losse eindjes zitten m.b.t. de totale setup & compatibiliteit met mijn eisen en praat daar dan ook graag met (ervarings)-'deskundigen' over zodat mijn geld uiteindelijk goed besteed wordt.

Al met al, jammer dat het niet is toegestaan, maar geen noodzaak om de policy hier af te branden dat was nooit de intentie geweest van mijn post en hoort ook niet in het CSL-forum thuis zoals iemand hier reeds terecht opmerkte.

ps. bedankt voor de stiekume reacties ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 19:49:
[...]

Ow Excuus...

dacht dat ik alles doorgelezen had voor het maken van de post, maar die is me duidelijk ontgaan...

knal m maar dicht
okiedokie :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Voor iedereen die hier gepost heeft met betrekking tot onze nieuwe policy, graag dit posten in [Feedback] CSL FAQ / Beleid in plaats van de gewone topics

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.