[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 10]

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 13.777 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nasty Nate schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:15:
Ik wil mijn pc graag overclocken en alhoewel ik me er in een grijs verleden wat mee bezig heb gehouden,snap ik er nu weinig meer van.

De specs :

E6600 met standaard koeling
Asus P5B Premium Vista
Gainward 8800GTS 640mb
2048MB ddr2 ram Kingston pc667 (2x)

De core's zijn idle net onder de dertig graden en stressed zo'n 45/50.

Ik wil de E6600 graag op 3ghz laten draaien, kunnen jullie mij een indicatie geven voor de bios instellingen?

-fsb komt op 333 (x9)
-Dram frequency 667mhz (1:1)
-PCI Express op 100
-PCI clock 33.33mhz

Alleen vraag ik me dus waar het memory voltage op moet komen staan en waarom ik bij een Vcore voltage van 1.3V direct rode cijfers te zien krijg en een pc die niet meer boot, zit ik dan echt zoveel te hoog?

Even voor de duidelijkheid : ik weet dat ik eigenlijk per 5mhz oid omhoog moet gaan steeds en dat ik sowieso een domme boer ben dat ik als semi leek met dergelijke instellingen ga ouwehoeren maar ik hoop dat jullie me wel willen/kunnen helpen.

Kan iemand me helpen met de voltages van mem en vcore of hebben jullie nog meer informatie nodig?
Ik draai al sinds april stabiel met een E6600 @ 3 GHz (1.325V) en DDR800 @ 666 (1:1) CL4 (1.95V). Zou perfect zijn voor jouw systeem omdat je geheugen dan 1:1 draait. De voltages zijn echter afhankelijk per CPU (zo laag mogelijk en toch stabiel is de regel). Let er wel op dat Hyperpath uitgeschakeld is, anders raak je niet ver.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Denk eerder vcore te laag. Probeer eens 1.35 in bios. Zolang je mem op 667 draait zou default vdimm dus genoeg moeten zijn. Staat meestal wel op sticks/verpakking/website. Overige voltages (FSB/NB/SB) kunnen op laagste optie na de "auto" setting. ICH auto.

De rest:
Spread spectrum: disabled
Static read control: disabled
C1E: disabled
Max cpuid: disabled
vdPool: disabled
CPU TM: enabled
Execute disable bit: enabled
PECI: disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:20:
[...]

Ik draai al sinds april stabiel met een E6600 @ 3 GHz (1.325V) en DDR800 @ 666 (1:1) CL4 (1.95V). Zou perfect zijn voor jouw systeem omdat je geheugen dan 1:1 draait. De voltages zijn echter afhankelijk per CPU (zo laag mogelijk en toch stabiel is de regel). Let er wel op dat Hyperpath uitgeschakeld is, anders raak je niet ver.
Ik zal dat voltage ook even proberen dan maar heb het idee dat er dus andere dingen nog niet goed staan, waar vind ik die hyperpath optie?
Viss schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:25:
Denk eerder vcore te laag. Probeer eens 1.35 in bios. Zolang je mem op 667 draait zou default vdimm dus genoeg moeten zijn. Staat meestal wel op sticks/verpakking/website. Overige voltages (FSB/NB/SB) kunnen op laagste optie na de "auto" setting. ICH auto.

De rest:
Spread spectrum: disabled
Static read control: disabled
C1E: disabled
Max cpuid: disabled
vdPool: disabled
CPU TM: enabled
Execute disable bit: enabled
PECI: disabled
Ok dus ervan uitgaande dat ik op 667mhz draai, kan ik mem voltage op auto laten staan?
Die andere opties die je hierboven allemaal op disabled hebt staan, ga ik even checken en zowel FSB als ICH staan op auto...FSB kan daar niet op blijven staan?

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/articles/core2duoocbios4_550.jpg

Dan is ongeveer het schermpje waar ik het meeste in doe (plaatje komt van internet, mijn bios is fractioneel anders), die onderste drie FSB/MCH/ICH staan dus allemaal op auto bij mij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die onderste drie staan denk ik nog steeds op auto bij 3.6 GHz (ik ben nu aan het proberen met een E6600 2.4 @ 3.33 en het staat ook op auto - het was gisteren niet helemaal stabiel maar ik ben zopas te weten gekomen dat het zou liggen aan de memory setting die op SPD moet staan).

Hyperpath staat bij mijn P5W-DH denk ik bij Chipset Settings, misschien heb jij dat niet omdat je een andere chipset hebt (bij een P5W-DH is dat een Intel 975X chipset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Auto zou ook gewoon moeten gaan. Vdimm op standaard voor die dims en tikkie vcore erbij, 1.30v bios kan wat aan de lage kant zijn voor 3000mhz en nieuwe(re) E6600. Ik gebruik liever geen auto vind ze soms beetje hoog gaan voor hetgeen je draait maar da's persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viss schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:27:
1.30v bios kan wat aan de lage kant zijn voor 3000mhz en nieuwe(re) E6600.
Inderdaad, zoals ik reeds zei draait de mijne aan 1.325V (ook E6600 @ 3 GHz). Let er wel op dat je 334 FSB instelt, anders kom je niet aan de magische grens van 3 GHz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:32
Ok, ik dacht dat het te hoog was omdat hij de waarde in het rood weergeeft in de bios als ik dat zo instel en als ik dan opsla en reboot begint de cpu fan te loeien en wil hij niet meer booten..

Maar goed ik ga dit vanavond nalezen en proberen, bedankt voor jullie antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg m'n E6600 voorlopig niet stabiel op 3.5 of 3.6 GHz, ik heb VCore tot 1.55 en geheugen tot 2.3V geprobeerd. 3.4 GHz is wel stabiel met 1.45 en 2.2V. Maar ik denk dat ik het hierbij ga laten, een extra GHz is al mooi (+42%), nog 200 MHz erbij zou een winst betekenen van 50%, maar ik wil toch dat hij een jaartje of vijf meegaat en dus niet op zijn limiet draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Om over die jaren te beginnen, ik kan me voorstellen dat daar ondertussen toch wel resultaten van moeten zijn hoe overclocken dat beïnvloed niet?

Bijvoorbeeld een oude Pentium 1.6A ofzo die toen erg hard gingen vs de mensen die de 1.6A gewoon stock lieten draaien. Is er verschil?

Mijn E6750 draait nu op 3,2GHz en komt nooit boven de 52 graden. Het is niet zijn max. Mag / kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat de proc dan toch 5 jaar mee gaat of? Hoe schat men dit in? Zijn er al wel gegevens over?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het zelf ook niet zeker, vandaar dat ik het zekere voor het onzekere neem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Nasty Nate, wat voor cooling heb jij in je systeem?
Ik wil wel eens proberen of ik met de settings die jou gegeven worden hier in het topic ook een beetje kan OC-en voor wat extra snelheid uit Flight Simulator.
Echter heb ik geen zin dat mijn kast ook als een Boeing staat te blazen. ;)
Kun je me wellicht daar iets over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft nog steeds standaard koeling, Chesta zou met de standaard koeler 3.6 gehaald hebben, met een Zalman en PC5300/5400 zou je zonder problemen 3 GHz moeten kunnen halen (334 FSB).

Verwijderd

Ja oke, maar gaan de fans dan niet harder draaien?
Want ik heb al eens een herrie bak gehad en heb juist die Zalman, etc erin gezet zodat ie wat stiller wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:15:
Ja oke, maar gaan de fans dan niet harder draaien?
Want ik heb al eens een herrie bak gehad en heb juist die Zalman, etc erin gezet zodat ie wat stiller wordt.
Hier gaat de CPU-fan stressed sowieso harder draaien, zowel bij 2.4 als bij 3.4 GHz, bij 3.4 gebeurt het natuurlijk wel sneller. Alle casefans hier staan op silent (in BIOS), dus dat maakt geen verschil. BTW, het geluid van je toestel overstijgt normaal gezien toch het geluid van je PC? :)

• Jumpman
  • Laatst online: 16:59
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:26:
Die onderste drie staan denk ik nog steeds op auto bij 3.6 GHz (ik ben nu aan het proberen met een E6600 2.4 @ 3.33 en het staat ook op auto - het was gisteren niet helemaal stabiel maar ik ben zopas te weten gekomen dat het zou liggen aan de memory setting die op SPD moet staan).

Hyperpath staat bij mijn P5W-DH denk ik bij Chipset Settings, misschien heb jij dat niet omdat je een andere chipset hebt (bij een P5W-DH is dat een Intel 975X chipset).
Hyper Path 3 moet op disabled staan, en voor de instellingen van "de onderste drie" zie onderstaande link, niet op auto dus. Anders kom je nooit over de FSB 360/370/380 MHz grens.

FSBV: 1.40V
MCHV: zie linkje.
ICHV: Auto

Linkje:

http://www.hardwareoc.at/..._overclocking_Guide-3.htm

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Jumpman schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:54:
[...]

Hyper Path 3 moet op disabled staan, en voor de instellingen van "de onderste drie" zie onderstaande link, niet op auto dus. Anders kom je nooit over de FSB 360/370/380 MHz grens.

FSBV: 1.40V
MCHV: zie linkje.
ICHV: Auto

Linkje:

http://www.hardwareoc.at/..._overclocking_Guide-3.htm
Aha, heel interessant. :) MCH moet dus op 1.65 voor 400FSB.

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Hee tweakers... ik ben redelijk nieuw op het gebied van OC.. maar goed ik weet het een en ander nu..
Nu is er een probleem opgedoken... ik heb sinds 2 weken een andere pc...
E6750 Temps: idle 20 beide cores en cpu stressted tegen de 50
GA 965P 35
7900gto 35-40
4x GeIL 512pc6400Ultra

Nou, nu wilde ik dus kijken wat het beestje aankon... dus ik de fsb naar 350 gezet standaard 333 3dmark laten lopen bleek de eindscore de helft te zijn van wat ik voor de oc had gemeten :/ dus ik snap er op het moment maar weinig van iemand suggesties?!

Verwijderd

Mijn 6600 draait nu op 3.6, ik heb er verse koelpasta tussen gedaan (AC Freezer 7) maar hij wordt 82°. Het bleef nog stijgen maar ik heb Orthos maar stopgezet, zou het kunnen omdat de geleidende eigenschappen van de pasta nog niet volledig tot hun recht komen? Misschien toch eens andere pasta kopen, deze lijkt me eerlijk gezegd niet zo goed, de airflow is daarentegen zeer goed. Ik heb beide oppervlakken mooi gereinigd en ongeveer 0.5 mm pasta gelijkmatig verdeeld.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:22
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 20:31:
Mijn 6600 draait nu op 3.6, ik heb er verse koelpasta tussen gedaan (AC Freezer 7) maar hij wordt 82°. Het bleef nog stijgen maar ik heb Orthos maar stopgezet, zou het kunnen omdat de geleidende eigenschappen van de pasta nog niet volledig tot hun recht komen? Misschien toch eens andere pasta kopen, deze lijkt me eerlijk gezegd niet zo goed, de airflow is daarentegen zeer goed. Ik heb beide oppervlakken mooi gereinigd en ongeveer 0.5 mm pasta gelijkmatig verdeeld.
waarschijnlijk minder koelpasta gebruiken en AS5 halen oid :P

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En de koeler aandrukken :X !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Jaja, klik en draai. :) Ik heb er nu Zalman-koelpasta tussen gedaan (is dunne witte ipv dikke grijze koelpasta) en teruggeklokt naar 3.42 en nu blijft hij stressed netjes onder 65° (40° idle).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 22:13 ]

Verwijderd

Mijn systeem specs

Asus p5n32-e sli
OCZ GameXstream 700 watt
Intel e6600 2400mhz
2gig ddr2 geil 800 kit 800mhz
Club3d 8800gts 640mb 513-792mhz

Met oc
e6600 3,6gig
2gig geil 800 kit 900mhz timing 4-4-4-8
8800gts 640mb 648-1080mhz

TEMPS IDLE met oc na de hele dag aan
cpu 28-30 graden
gpu 45 graden
systeem 30 graden

Alles loopt super stabiel. Maar nu is mijn vraag waar in de bios kan ik mijn pcie clock zien of veranderen, Hier heb ik nooit aan gedacht bij het oc-en. En is er een manier om mijn E6600 op 3.8gig
te laten lopen zonder dat ik te veel volt moet geven. Want dan word hij te warm en moet ik haast wel waterkoeling gaan kopen.

Verwijderd

Wat is je koeling en je stressed temperatuur? PCI-E clock zie je toch gewoon in je BIOS?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:37:
Wat is je koeling en je stressed temperatuur? PCI-E clock zie je toch gewoon in je BIOS?
Koeler is een zalman 9700 let
stress temp van mijn cpu is 55 graden nu
En pci-e clock kan ik niet vinden in de bios. Wel iets van pci wat ik kan veranderen
tussen de 100-200. En die staat op 100

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

even een kort vraagje, ben nu bezig stilletjes aan (want overclocken is een geleidelijk proces waarbij je geduld moet hebben :) ) bezig met mijn E6750 aan het overclocken, momenteel loop hij al een dagje of 2 stabiel op 2904mhz, op een voltage van 1.2500 in de bios

specs: zie sig

en het vraagje is, tot op ongeveer welke clocksnelheid kan ik ongeveer komen op dit voltage, zit nu met een FSB van 363mhz, 3.00Ghz haalbaar op dit voltage of toch maar verhogen naar 1.2650 volt?

alvast bedankt :)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lemmy18 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:24:
3.00Ghz haalbaar op dit voltage of toch maar verhogen naar 1.2650 volt?
Voltage laten staan, frequentie verhogen, indien labiel: ook voltage verhogen tot hij stabiel is. :) Je moet trouwens niet enkele dagen gewoon werken, maar ook echt zwaar stressen.

Even iets anders: Is Arctic Silver 5 veel beter dan 'gewone' koelpasta of is het allemaal marketing-talk?

Hier lees ik bijvoorbeeld:
Warmtegeleiding

Ja super! Ik heb dit keer goed kunnen testen omdat mijn koelpasta later binnen kwam als mijn koelblok. Ik draai een E6750 op 3,2GHz met een Scythe Mine en standaard koeler op het blok. Lekkere stille en krachtige combo.

Met witte meuk pasta (geen idee welke merk) Idle = 35
Met witte meuk pasta (geen idee welke merk) Load = 52
Met AS5 Idle = 33
Met AS5 Load = 48
4 graden super? :? Ik was van plan om het te kopen omdat m'n 6600 nu op 3.42Ghz ongeveer 65° wordt, maar met ongeveer 4° verschil lijkt het niet veel zin te hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18

Lemmy18

H2O-cooling addict

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:20:
[...]
Voltage laten staan, frequentie verhogen, indien labiel: ook voltage verhogen tot hij stabiel is. :) Je moet trouwens niet enkele dagen gewoon werken, maar ook echt zwaar stressen.

Even iets anders: Is Arctic Silver 5 veel beter dan 'gewone' koelpasta of is het allemaal marketing-talk?

Hier lees ik bijvoorbeeld:

[...]
4 graden super? :? Ik was van plan om het te kopen omdat m'n 6600 nu op 3.42Ghz ongeveer 65° wordt, maar met ongeveer 4° verschil lijkt het niet veel zin te hebben.
ik werk er gewoon op, ik game erop en de meeste tijd zit hij seti@home te draaien dus volle stres ;)

over die AS5, ik heb het ertussen zitten maar er zit te veel tussen dus zo'n groot verschil kan het bij mij niet zijn maar AS5 moet je op een andere manier aanbrengen volgens arctic, ;)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het verschil tussen AS5 en die standaard meuk is nog een stuk groter dan dat tussen AS5 en merkloze meuk. Simpelweg omdat die standaard plakkaten veel te dik zijn :)

Ook is het verschil van 4 graden op 50 niet weinig; 8% door een ander middel, waarvan de oude al in een juiste hoeveelheid aangebracht was. Bij jou zal het tussen die merkloze meuk en AS5 dus al 5 graden zijn; 60 graden ga je dan halen. Wanneer er nu zo'n standaard ding onder zit is het verschil nog veel groter.

Er is trouwens wel betere koelpasta dan AS5, maar dat spul is enorm duur, en scheelt dan weer twee graden ofzo.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Dag allemaal!

Ik heb jullie hulp nodig. Allereerst, dit is het eerste keer dat ik aan het overklokken ben. Ik heb al aardig wat gelezen hier op GoT en ook op internet e.d. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alles meteen snap... ;(
Toen ik de tutorial-overklok-video op HWI had gezien, had ik eindelijk ook het moed/vertrouwen om m'n e6600 te overklokken. (ik weet dat hier sommigen wat lacherig doen over de video. Maar voor een compleet n00b als ik, is het toch een leuk beginners guide) :)

Allereerst m'n specs:
- Behuizing: Cooler Master CM Stacker 830 Evolution
- Voeding: Corsair HX520w
- Moederbord: ASUS P5B Deluxe
- Processor: E6600
- CPU cooler: Scythe Infinity
- Geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4
- Videokaart: Asus 8800GTX 768MB
- 2x Scythe S-Flex case fans
- Scythe fan controller.

Nu mijn probleem:
Ik heb in 2 grote stappen tot 3Ghz overklokt (en getest met orthos). Ik heb dit gedaan, omdat stapjes van 5Mhz toch wat te langzaam zou gaan, en ik het vertrouwen had dat dit zou lukken.
Maar als ik 9x333Mhz instel in de bios, loopt het met Orthos helemaal vast. Ik krijg geen foutmelding, BSOD of iets dergelijks. Maar hij reageert nergens meer op. Enige wat ik dan kan doen is op reset drukken.

Eerst dacht ik dat misschien de Vcore te laag zou zijn. Maar ik heb het in stappen verhoogt tot 1,425v. Dus daar kan het niet aan liggen. Vooral omdat als ik net iets minder dan 333Mhz instel (bijv 330)het wel goed loopt (Vcore=1,35)! Zie ook onderstaande plaatjes

Mijn bios instellingen. Overklok naar 2,97GHz (dus net geen 3GHz)
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/7661/gotbios330ly8.jpg

Test met ORTHOS
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/255/gotorthos2970wd8.jpg
Zoals te zien is, zijn de temps niet al te hoog, en hij loopt al bijna 11 uur stabiel. Ik weet dat de Vcore misschien iets te hoog is, maar ik wilde dus nog hoger overklokken. Vandaar dat ik deze nog niet optimaal is afgesteld; en de iets hoge temps.

Ik heb een vermoeden waarom het vastloopt, maar ik zou niet weten hoe ik het zou moeten oplossen. Na wat zoeken op google en hier op GoT, denk ik dat het wat te maken heeft met SPD. (al weet ik niet wat het betekend, en wat het precies doet)

Dit geeft CPU-Z aan onder Memory. Mijn geheugen kit is eenCL4 (4-4-4-12). Maar CPU-Z geeft 4-4-4-11 aan.
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/3588/gotcpuztimings330mhz297zf2.jpg

Onder SPD zijn deze waarden te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/9479/gotcpuzspdwr1.jpg

Nou denk ik dus dat ik de vastloper krijg omdat de waarden onder SPD en Memory niet gelijk zijn.

Zo is het in de bios afgesteld.
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/2360/gotbiosspdig6.jpg

Nou mijn vragen:
- Waar zou het aan kunnen liggen dat ik wel 11 uur kan testen als ik 9x330Mhz instel, en binnen paar minuten een vastloper krijg als ik 9x333Mhz instel?
- Zou de vastloper komen omdat de CPUz-Memory iets anders aangeeft dan de CPUz-SPD?
Zo ja, hoe krijg ik dit goed, zodat ik 3GHz+ kan halen?

Ander op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!!
Alvast bedankt!

"Are you gonna bark all day, little doggy... or are you gonna bite?" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Begin eens met het uitschakelen van de spread spectrum functie. Ook is het aan te raden de vcore van je geheugen zelf even vast te zetten, op de waarde die het standaard heeft, of natuurlijk hoger als dat nodig is.

Probeer trouwens je PCIe ook eens op 99 of 101 te zetten. Bij sommige BIOS'en gaat hij op auto als hij op 100 staat...

Zet trouwens ook C1E en EIST eens uit.

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 31-08-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Hyperpath hebt dien je dat ook uit te zetten, maar dan zou je denk ik niet tot 330 FSB geraken, ik dacht dat de mijne al vast liep bij 280 FSB met Hyperpath enabled. Vmem kan inderdaad ook vastgezet worden, mijn geheugen (ook PC6400) liep met 334 FSB op 1.95V en 4-4-4-15.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Hmm.. als ik dit soort dingen lees lijkt het alsof ik veel geluk heb ofzo? Ik heb gewoon in de asustool de FSB op 333 gezet, gereboot en toen liep hij op 3Ghz. Daarna heeft hij zeker 2 uur op 100% gedraaid zonder problemen, en ook tijdens het gewone werk geen problemen.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cheiron schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:53:
Hmm.. als ik dit soort dingen lees lijkt het alsof ik veel geluk heb ofzo? Ik heb gewoon in de asustool de FSB op 333 gezet, gereboot en toen liep hij op 3Ghz. Daarna heeft hij zeker 2 uur op 100% gedraaid zonder problemen, en ook tijdens het gewone werk geen problemen.
Misschien past dat tooltje meteen ook wat voltages en andere settings aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

TheZeroorez schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:26:
Begin eens met het uitschakelen van de spread spectrum functie. Ook is het aan te raden de vcore van je geheugen zelf even vast te zetten, op de waarde die het standaard heeft, of natuurlijk hoger als dat nodig is.

Probeer trouwens je PCIe ook eens op 99 of 101 te zetten. Bij sommige BIOS'en gaat hij op auto als hij op 100 staat...

Zet trouwens ook C1E en EIST eens uit.
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! _/-\o_
Ok ik heb gedaan wat je zei, alleen kan ik nergens EIST vinden.
Ik heb de voltage van geheugen gezet op 1,9v (bij een hoger waarde wordt het getal rood) Ik neem aan dat dit niet goed is. Daarnaast heb ik dit gevonden over het geheugen op Valueram.com:
Each module pair has been tested to run at DDR2 800MHz at low latency timing of
4-4-4-12 at 2.0V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 800Mhz timing of 5-5-5-15-2T at 1.9V. Each 240-pin DIMM uses gold contact fingers and requires +1.8V.
@Cyberblizzard:
Ik heb ook nergens in de bios Hyperpath kunnen vinden

Nu ziet m'n bios er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/673/31082007100xj2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/3287/31082007101xr5.jpg

Als ik nu CPU-z start geeft hij in idle meteen 2970Mhz aan. Eerst was dit <2000 (ik meen 1800+)

Update:
ik heb met de bovenstaande settings opnieuw Orthos gedraaid (+/- 1uur), om te kijken of het foutmeldingen zou geven.
ik ga nu met dezelfde settings 3GHz proberen te halen, wat dus eerst niet lukte.

[ Voor 6% gewijzigd door Vic Vega op 31-08-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
E6850 is binnen, maar gaat er ook alweer uit (V&A)..tot nu toe 3.6GHz getest met 1.352V.

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/E6850op36GHzmet1.352V.jpg

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvK P4 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:17:
E6850 is binnen, maar gaat er ook alweer uit (V&A)..tot nu toe 3.6GHz getest met 1.352V.

[afbeelding]
dat zijn voltage's per core ? dat mag wel lager volgens mij ?
En als dat niet zo is klopt er niets van.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:33:
[...]

dat zijn voltage's per core ? dat mag wel lager volgens mij ?
En als dat niet zo is klopt er niets van.
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je hem in de bios op staan je vcore ?
Cpu-z geeft namelijk bij een oc van 3600mhz een voltage van 1,248volt aan. Dus geeft hij volgens mij de voltage van 1 core aan.
Echter in de bio's staat hij op 1,462 volt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Heeft te maken met het moederbord (hoe goed CPUz het kan uitlezen), en met de vdroop waar het moederbord last van heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 19:47:
[...]

Waar heb je hem in de bios op staan je vcore ?
Cpu-z geeft namelijk bij een oc van 3600mhz een voltage van 1,248volt aan. Dus geeft hij volgens mij de voltage van 1 core aan.
Echter in de bio's staat hij op 1,462 volt
In het bios heb ik een Vcore ingesteld van 1.4V volgens mij. Maar de Vcore in windows is vaak lager, en als je dan prime opstart, zakt hij nog een stukje. Daardoor heb ik 1.352V (voor beide cores ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Afgelopen dagen Raid5 ge-add in m'n pc, gelijk maar even een extra 12cm papst fan gemod in mn Coolermaster Stacker UW1 (intake).

Na alles netjes weg te hebben gewerkt bleek de Scyte Infinity weer op dezelfde plek los te zitten.. Dat betekend moederbord losmaken, alle kabels los, moederbord eruit, Scythe eraf en weer erop zetten en alles weer inbouwen. Met andere woorden, zeker een half uur werk als het niet langer is.

Dus maar gelijk een 4-tal schroeven gepakt.. echter leek me dit achteraf iets te link omdat ik de Scythe Infinity plastic knopjes dan zou moeten verwijderen en deze daarbij niet heel zouden blijven. Toen heb ik maar iets anders bedacht, hele dunne ringetjes tussen het moederbord en de cooler gedaan. Resultaat van alles (wat fans een beetje schoongemaakt, maar ze waren nog niet echt heel vies, extra 12cm fan geplaatst als intake, fan 90 graden gedraait, fan steviger vastgedrukt op moederbord door middel van 4 dunne ringetjes):

Before:
Stressed: 65
Idle: 45

After:
Stressed: 55
Idle: 32

Scheelt dus gewoon dik 10 graden door hem echt strak aan te drukken.. plus naja iets betere airflow :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:31
Vic Vega schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:14:
Update:
ik heb met de bovenstaande settings opnieuw Orthos gedraaid (+/- 1uur), om te kijken of het foutmeldingen zou geven.
ik ga nu met dezelfde settings 3GHz proberen te halen, wat dus eerst niet lukte.
Ik gok dat je je bios moet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ok, hier kom ik zelf dus niet uit, wellicht dat iemand me verder kan helpen:

EIST staat uit
RAM loopt op 400 Mhz
Vcore naar 1.350
cpu draait 400 x 8
dus RAM:FSB 1:1

Idle temp van cpu is 19 a 20 graden (Asus Probe), stressed 29 graden
Mobo is idle 49 graden, stressed 55 graden, ik vind dat iets te warm, maar dat is een probleem van het mobo (zie het topic daarover)

Wat ik me nu afvraag, is waarom in Cpu-Z de multiplier steeds wisselt tussen 6 en 8, terwijl ik m in het Bios echt op 8 gezet heb.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 10:22:
Ok, hier kom ik zelf dus niet uit, wellicht dat iemand me verder kan helpen:

EIST staat uit
RAM loopt op 400 Mhz
Vcore naar 1.350
cpu draait 400 x 8
dus RAM:FSB 1:1

Idle temp van cpu is 19 a 20 graden (Asus Probe), stressed 29 graden
Mobo is idle 49 graden, stressed 55 graden, ik vind dat iets te warm, maar dat is een probleem van het mobo (zie het topic daarover)

Wat ik me nu afvraag, is waarom in Cpu-Z de multiplier steeds wisselt tussen 6 en 8, terwijl ik m in het Bios echt op 8 gezet heb.
C1E en spreadcentrum oid staan ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

nope, maar dat gaat zo wel gebeuren.
PECI ook uitzetten?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mijn pogingen tot het overklokken van mijn 4400 tot dusver.

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k75/Grrrrrrrr1/9ce_2.jpg

Tot 2900 mhz ging het allemaal nog op stockvoltage, daarna steeds in kleine stapjes van 50 mhz verder gegaan en het voltage langzaam opgeschroefd. Eigenlijk ben ik met 3 ghz al tevreden maar nu die barriere doorbroken is hoop ik stiekem op 3500 mhz :) .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even algemeen: Hier houdt Orthos het slechts 20 minuten vol, sommigen zouden deze overclock niet geslaagd vinden, maar alle applicaties en games doen het dus wel goed. Orthos is misschien goed om je systeem te stressen, maar eigenlijk is dit slechts een synthetische test en waardeloos in vergelijking met real-life applicaties. Ik kan uren probleemloos FSX draaien (er bestaat amper een zwaardere game) met een temperatuur die vijf graden onder die van Orthos blijft. Als alles probleemloos draait kunnen Orthos of andere stress-apps me eigenlijk gestolen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Maar dat FSX een keertje een klein artifactje eruit poept, of een warning geeft in je logboek (check die ook eens), zie je niet.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar wPrime lange benchmark, en SuperPi 32M twee maal tegelijk oid zou ook nog wat moeten laten zien.

Maar eigenlijk.. zit het gewoon fout als Orthos na 20 minuutjes al fouten geeft. Als je over een maand oid eens problemen met je PC krijgt, weet je waar je moet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen artifacts, en als er problemen zijn waarvan ik zeker weet dat het enkel softwarematig is, is er dus geen vuiltje aan de lucht. :) Ik vind dat Orthos-gedoe nogal mierenneukerig, dan zijn er nog die pas gerust zijn als het 10 uur of langer zonder fouten draait. :S Welke applicatie gaat 10 uur aan een stuk twee cores 100% gebruiken? Geen enkele, dus niet relevant. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Als één pixel verkeerd berekend wordt denk jij inderdaad dat je geen artifacts hebt, omdat je ze niet ziet, maar da's wel het begin (je CPU doet niet zoveel grafisch berekenen, dus daarom zul je sowieso nooit echt arti's krijgen van een CPU).
en als er problemen zijn waarvan ik zeker weet dat het enkel softwarematig is, is er dus geen vuiltje aan de lucht. :)
Een CPU meer laten doen dan 'ie kan gaat hem op lange termijn slopen, dus er is zeker wel een vuiltje aan de lucht dan :)

Maargoed, deze discussie heb ik al vaker gevoerd, en het is een aantal keren voor gekomen dat die persoon een week later toch kwam met een iets lagere kloksnelheid en een iets hoger voltage. Verder bemoei ik me hier niet mee en zoek je het maar uit. Feit blijft dat je voor een 24/7 setup gewoon een Orthos-stabiel systeem moet hebben :P

[ Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 01-09-2007 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt niet door te hoge temperatuur, maar ws. door een te laag voltage, misschien ga ik dat eens verhogen, maar een te laag voltage kan dus geen cpu slopen.

Memory staat op 2, CPU op 1.45 en de rest op auto. Ik blijf liefst zo laag mogelijk om m'n temperatuur (en dus ook levensduur) in de hand te houden.

Er zijn verschillende opties:
FSB voltage verhogen
MCH voltage verhogen
Performance mode uitzetten
Memory voltage verhogen
CPU voltage verhogen

Ik heb voorlopig geen zin om in het slechtste geval alle vijf stappen uit te voeren en vervolgens een uurtje te wachten op Orthos. Of misschien is het wel een combinatie... Ik zoek het wel eens uit als ik tijd en zin heb. :) Of misschien heeft iemand een idee wat het meest waarschijnlijk is?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:04:
Het komt niet door te hoge temperatuur, maar ws. door een te laag voltage, misschien ga ik dat eens verhogen, maar een te laag voltage kan dus geen cpu slopen.

Memory staat op 2, CPU op 1.45 en de rest op auto. Ik blijf liefst zo laag mogelijk om m'n temperatur in de hand te houden, maar ik zoek het wel eens uit als ik tijd heb. :)
Luister, je CPU loopt op dit moment op een snelheid die hij niet aankan terwijl je het voltage al aardig verhoogd hebt. En dat werkt (extreem) versnelde slijtage in de hand. Ik en velen met mij spreken uit ervaring. Mijn oude A64 bijvoorbeeld liep overgeklokt iets van 2500 mhz (stock is 2000) en was 100% prime(orthos) stabiel. Maar ik had er wel een flinke voltageverhoging voor nodig en hoewel de temps binnen de perken bleven kreeg ik na een jaartje opeens wat vage probleempjes, vastlopers en af en toe zelfs een reboot. Na een tijdje kreeg ik door dat mijn CPU gewoon niet meer zo hoog wou klokken. En vanaf dat moment ging het hard. Uiteindelijk maar gewoon weer op stock voltage gezet en een magere 100 mhz overclock gedaan.

En dat was dus een cpu waarvan de overclock in eerste instantie wél 100% stabiel was. Die van jou is dat momenteel niet. Als je die waardes 24/7 blijft draaien neem je gewoon een risico dat je CPU heel erg snel verslechtert. Misschien valt het mee en misschien valt het tegen maar het risico loop je. :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Naluh! schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:17:
[...]

Luister, je CPU loopt op dit moment op een snelheid die hij niet aankan terwijl je het voltage al aardig verhoogd hebt. En dat werkt (extreem) versnelde slijtage in de hand. Ik en velen met mij spreken uit ervaring. Mijn oude A64 bijvoorbeeld liep overgeklokt iets van 2500 mhz (stock is 2000) en was 100% prime(orthos) stabiel. Maar ik had er wel een flinke voltageverhoging voor nodig en hoewel de temps binnen de perken bleven kreeg ik na een jaartje opeens wat vage probleempjes, vastlopers en af en toe zelfs een reboot. Na een tijdje kreeg ik door dat mijn CPU gewoon niet meer zo hoog wou klokken. En vanaf dat moment ging het hard. Uiteindelijk maar gewoon weer op stock voltage gezet en een magere 100 mhz overclock gedaan.

En dat was dus een cpu waarvan de overclock in eerste instantie wél 100% stabiel was. Die van jou is dat momenteel niet. Als je die waardes 24/7 blijft draaien neem je gewoon een risico dat je CPU heel erg snel verslechtert. Misschien valt het mee en misschien valt het tegen maar het risico loop je. :)
1. je kan AMD en Intel hierin denk ik niet vergelijken
2. Het lijkt mij vooral dat een hoger voltage voor meer slijtage zorgt?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Sluuut schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:41:
[...]

Klopt, maar zolang je het in de perken houdt is het lang niet zo erg als een CPU die sneller rondjes rent dan 'ie eigenlijk aan kan. Daarbij is het gewoon uitermate vervelend wanneer je systeem niet stabiel is.

* TheZeroorez zegt tegen zichzelf: dit is echt de laatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf het volgende systeem
-Intel c2d E4500
-Artec freezer pro koeler
-Gigabyte P35C-DS3R
-Team Etreem 800Mhz geheugen
Ik ben hem aan het overklocken en heb nu de volgende waardes:
Multiplier FSB clock
11 x 270Mhz = 2970Mhz Met CPU voltage 1,325 (standaard dus)
De temperatuur van het systeem tijdens het draaien van orthos is 52graden.
Ik zou graag mijn cpu verder willen overklocken. Helaas lukt het niet meer.
Als eerst had ik mijn FSB met 6Mhz verhoogt. Daarna was mijn pc instabiel.
Daarna heb ik mijn geheugen langzamer geklockt helaas hielp het niks.
Dus heb ik de voltage op de cpu met 1stapje verhoogt en daarna nog een keer met 1stapje verhoogt helaas stopt orthos er iedere keer mee. Kan iemand me uitleggen wat ik nog meer kan doen om verder te kunnen clocken ik kan me niet voorstellen dat hij niet verder kan dan 3Ghz _/-\o_ .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Sluuut schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:41:
[...]

1. je kan AMD en Intel hierin denk ik niet vergelijken
Je kan de ene 6600 ook niet met de andere 6600 vergelijken wat dat betreft... Punt is dat als je tegen of over de grens van je cpu zit je gewoon kan verwachten dat hij (veel) harder slijt.

Wat voltage betreft, dat heeft hij ook al verhoogd. Maar waarschijnlijk kan je als je op stock voltage blijft idd weinig schade doen.

Mij lijkt het gewoon geen goed idee om 24/7 op een snelheid te draaien terwijl het niet stabiel is op die snelheid.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag.

Bezit zelf een E4500 als bench-cpu. Kon ik goedkoop overnemen, dus wie ben ik om deze te laten liggen.

Maar goed, ik krijg hem niet stabiel op 3Ghz met 1.35 V-Core.

- PB5
- Zalman S9700
- 2 x 1 gig Corsair XMS 800Mhz.

Wanneer ik hem clock op 3 Ghz (11 x 266) dan loopt hij 1:1 met m'n geheugen. (2935Mhz in werkelijkheid).
Wanneer ik hem dan stress in Orthos, dan stopt Orthos er na 2 minuten mee.

Core Temp op volle belasting 40 en 41 graden.

Eerlijk gezegd durf ik de V-Core niet hoger te gooien, of hebben jullie zoiets van; moet kunnen?!
De rest van de instellingen staat op auto.
Ik kan tips gebruiken. Thnx alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 15:20:
Ik heb zelf het volgende systeem
-Intel c2d E4500
-Artec freezer pro koeler
-Gigabyte P35C-DS3R
-Team Etreem 800Mhz geheugen
Ik ben hem aan het overklocken en heb nu de volgende waardes:
Multiplier FSB clock
11 x 270Mhz = 2970Mhz
De temperatuur van het systeem tijdens het draaien van orthos is 52graden.
Ik zou graag mijn cpu verder willen overklocken. Helaas lukt het niet meer.
Als eerst had ik mijn FSB met 6Mhz verhoogt. Daarna was mijn pc instabiel.
Daarna heb ik mijn geheugen langzamer geklockt helaas hielp het niks.
Dus heb ik de voltage op de cpu met 1stapje verhoogt en daarna nog een keer met 1stapje verhoogt helaas stopt orthos er iedere keer mee. Kan iemand me uitleggen wat ik nog meer kan doen om verder te kunnen clocken ik kan me niet voorstellen dat hij niet verder kan dan 3Ghz _/-\o_ .
Ah, vergelijkbaar probleem. (zie boven) Ben benieuwd. Ik krijg hem op 1.35 ook niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:07:
Even een vraag.

Bezit zelf een E4500 als bench-cpu. Kon ik goedkoop overnemen, dus wie ben ik om deze te laten liggen.

Maar goed, ik krijg hem niet stabiel op 3Ghz met 1.35 V-Core.

- PB5
- Zalman S9700
- 2 x 1 gig Corsair XMS 800Mhz.

Wanneer ik hem clock op 3 Ghz (11 x 266) dan loopt hij 1:1 met m'n geheugen. (2935Mhz in werkelijkheid).
Wanneer ik hem dan stress in Orthos, dan stopt Orthos er na 2 minuten mee.

Core Temp op volle belasting 40 en 41 graden.

Eerlijk gezegd durf ik de V-Core niet hoger te gooien, of hebben jullie zoiets van; moet kunnen?!
De rest van de instellingen staat op auto.
Ik kan tips gebruiken. Thnx alvast.
Met die temps heb ik zoiets van: moet kunnen :) .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind orthos geen bs. Wel langer dan 2 uur draaien vind ik bs. Na een uur stabiel vind ik het wel best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu de voltage gezet op 1,34375. Nadat ik dat gedaan heb kon ik mijn cpu 60Mhz hoger krijgen maar daarna werkt hij weer instabiel. Mij lijkt me dat het niet normaal is dat ik om de 60Mhz de voltage omhoog moet zetten.

Leuk weetje er zijn mensen die hem op 4953.55Mhz hebben kunnen draaien 8)7
http://www.ripping.org/database.php?cpuid=597

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik durf die 1.4 niet toe te passen :')

En ik heb in games, renderen etc etc nergens last van. Zijn er meer mensen met een 4500 die hem op 1.4 hebben lopen?

-edit-

Ik heb nog iets veel gekkers. Nu ik hem op 1.35 (in de bios) heb lopen zijn m'n temps met meer dan 10 graden gedaald :/

Zowel in de bios als in TAT, Core Temp en Everest. Asus Probe zegt dat m'n CPU 19 16 graden is, terwijl hij daarvoor rond de 40 idle bleef hangen.

Afbeeldingslocatie: http://aycu10.webshots.com/image/27369/2002310914625957002_fs.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:51:
Ik vind orthos geen bs. Wel langer dan 2 uur draaien vind ik bs. Na een uur stabiel vind ik het wel best
Tja mijn pc gaf na 8 uur een fout. Genegeerd en toch problemen in programma's. Een stapje terug en het was weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:51:
Toch is het geen bs om langer dan 2 uur te draaien. Met mijn nieuwe systeem heb ik het nog niet meegemaakt maar met prime95 is het meer dan eens voorgekomen dat hij na 6 uur oid nog een error gaf. Na 8 uur heb ik het eigenlijk nooit meer gezien. Maar meestal zet ik orthos/prime aan als ik ga werken/stappen/bij vriendin slapen/whatever en dan loopt hij meestal wel langer dan een uur of 8. Vandaag kwam ik thuis en had ie op 3150 mhz een 20 uurs sessie overleefd. Dan ga ik er ook maar vanuit dat het stabiel is :P
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:29:
Ik heb nu de voltage gezet op 1,34375. Nadat ik dat gedaan heb kon ik mijn cpu 60Mhz hoger krijgen maar daarna werkt hij weer instabiel. Mij lijkt me dat het niet normaal is dat ik om de 60Mhz de voltage omhoog moet zetten.
Als je steeds in kleine stapjes je voltage verhoogd is dat vrij normaal lijkt me ;) . Bij mij is het ook zo. M'n 4400 ging tot 2900 netjes op stock voltage maar vanaf 2900 moet ik voor elke stap van 50 mhz het voltage weer wat omhoog gooien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is 10 uur stabiel op 70°+ ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee :')

Da's toch veel te hoog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stabiel is toch stabiel? (is hier niet het geval hoor, ik vraag het me gewoon af). Volgens Intel mag het trouwens tot 70°, en reken maar dat ze een foutenmarge hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Die foutenmarge is geen keiharde grens, maar een enorm lange overgangsfase. Wanneer je dus een CPU hebt die heel de dag 50 is, en tijdens wat drukke uurtjes 70, zal langzaam maar zeker je processor afsterven. Hoe lang dit precies duurt, is niet te zeggen.

Dat het nu stabiel is zegt niets. Is hetzelfde als die gastjes op XS die het gek vinden dat hun übergekoelde Team Xtreem op 2.4 vdimm al voor de derde keer stuk is, ookal was het 2 dagen memtest stabiel...

edit:
Ik lees dat je CPU 1,45 vcore krijgt? Da's toch een stuk erger nog dan die 70 graden. Vooral de combinatie van deze twee zal het proces van elektromigratie enorm versnellen. Ik zou toch niet hoger dan 1,4 of misschien een tikje verder willen gaan, voor 24/7. Dat zal die temps ook nog een stuk droppen.

[ Voor 25% gewijzigd door TheZeroorez op 02-09-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:06:
[...]
Volgens Intel mag het trouwens tot 70°, en reken maar dat ze een foutenmarge hanteren.
Volgens intel mogen ze maar 60° worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:10:
Die foutenmarge is geen keiharde grens, maar een enorm lange overgangsfase. Wanneer je dus een CPU hebt die heel de dag 50 is, en tijdens wat drukke uurtjes 70, zal langzaam maar zeker je processor afsterven. Hoe lang dit precies duurt, is niet te zeggen.

Dat het nu stabiel is zegt niets. Is hetzelfde als die gastjes op XS die het gek vinden dat hun übergekoelde Team Xtreem op 2.4 vdimm al voor de derde keer stuk is, ookal was het 2 dagen memtest stabiel...

edit:
Ik lees dat je CPU 1,45 vcore krijgt? Da's toch een stuk erger nog dan die 70 graden. Vooral de combinatie van deze twee zal het proces van elektromigratie enorm versnellen. Ik zou toch niet hoger dan 1,4 of misschien een tikje verder willen gaan, voor 24/7. Dat zal die temps ook nog een stuk droppen.
Hij wordt geen 70° meer sinds de nieuwe koelpasta, 1.45V is trouwens niet zo veel als je dit leest, ook sommigen hier hebben meer.
morkedcram schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:12:
[...]

Volgens intel mogen ze maar 60° worden.
Dan heb ik het hier ergens fout gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E6750 mag maximaal 72 graden worden volgens Toms Hardware.
Een E6600 maximaal 60 graden.
Overigens werd mijn oude P4 ook weleens 72 graden die doet het ook nog gewoon na al die jaren.
http://www.tomshardware.c...11-core-temperature-guide

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig om weten, het is niet de core temp maar de cpu-temp dat Intel bedoelt:
Thermal Specification: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader. For processors without integrated heat spreaders such as mobile processors, the thermal specification is referred to as the junction temperature (Tj). The maximum junction temperature is defined by an activation of the processor Intel® Thermal Monitor. The Intel Thermal Monitor’s automatic mode is used to indicate that the maximum TJ has been reached.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic Vega
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

maxoss schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 04:34:
[...]

Ik gok dat je je bios moet updaten.
Sorry dat ik nog zo laat reageer, ben namelijk een weekend weg geweest...
Met de suggesties die The_Zeroorez gaf, heb ik wel de 3GHz gehaald, en getest met Orthos. Dit was ook stabiel. Maar toen ik het wilde verhogen naar 3,15GHz wilde de PC niet goed opstarten. Ook was de bios moeilijk te bereiken. Na een paar keer uitzetten en opstarten, ben ik wel in de bios gekomen en de settings terug kunnen zetten.
Maar goed, ik heb momenteel helaas niet heel veel tijd om langduring verschillende settings te testen. Ik denk dat ik het een tijdje hierbij laat. 3Ghz ik op dit moment wel voldoende. Als ik de tijd heb, kan ik alsnog de bios updaten (mocht dit nodig zijn) en verder overklokken.
Nogmaals bedankt voor jullie inbreng! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkphoenix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:50

darkphoenix

Chikara

Hier is mijn eerste Cpu overclock resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i199.photobucket.com/albums/aa269/rolandinjapan/cpuz3.6.jpg

ik heb eigenlijk maar wat ingevoerd. zal de setting nog updaten maar 3,6 is voor mijn zeer oke op eerste poging. cpu blijft stressed ronde de 50~55 graden. nou morgen op vakantie dus snel weer daarna verder!

Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 09:02
...

[ Voor 98% gewijzigd door Eximius op 03-09-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eximius schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:57:
Wellicht kan iemand voor mij de doorslag geven...

Ik heb momenteel OCZ platinum 800mhz geheugen

Daarbij komt mijn E6750 niet hoger als 3808mhz

Dit is niet omdat de cpu dit niet wilt maar omdat het geheugen na 476mhz het voor gezien houdt

Is het crucial geheugen wat staat op komplett een beetje chill?

http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5

Ik kan niemand anders vinden die het heeft, 140 eurie niet duur toch:P?
Misschien raakt je CPU slechts 100 MHz hoger, is dat risico 140€ waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnetiO
  • Laatst online: 01-12-2020
Is dit geheugen wellicht iets?

Crucial DDR2 BallistiX PC8500

Op komplett ( http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5 ) wordt dit geheugen aangeboden voor 140 ex verzend

Als iemand kan bevestigen dat dit geheugen chill is bestell ik het morgen gelijk :P

gr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MagnetiO schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:04:
Is dit geheugen wellicht iets?

Crucial DDR2 BallistiX PC8500

Op komplett ( http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5 ) wordt dit geheugen aangeboden voor 140 ex verzend

Als iemand kan bevestigen dat dit geheugen chill is bestell ik het morgen gelijk :P

gr!
Ramlist zegt D9GMH, dus dat zit wel snor :)
Linkje is dood/werkt niet trouwens.

Edit: r00n in "Het DDR/DDR2/DDR3 Informatie- en Overklo..." :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnetiO
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:16:
[...]

lastig te bevatten gezien het feit dat het ubercheap is

140 euro

werkende link:

http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13
K heb laatst mn PC geupgrade en ben natuurlijk even aan het proberen hoe hard ie gaat.
Het is een:

Asus P5K
E6750
2GB OCZ 2048Ti Alpha VX2 rated@ 1000mhz 4-4-4-15 2,3v
Antec true Power 500w
Scythe Infinity + AS5
GF8800GTS-640 575-1800

Op dit moment draai ik op 7x489mhz FSB geheugen 1:1 4-4-4-11, MB 50C stressed
CPU: 3423mhz 1.362 v.Core, 57C stressed - 38 idle
Ronde de 3500mhz heeft de CPU meer voltage nodig
Northbridge 1.55v

k heb ook het ID dat, zo ie zo 1 poot van, de koeler niet perfect vast zit. Maar ik ben iig niet ontevreden tot op heden 8) Ga nog wel verder checken

[ Voor 6% gewijzigd door The Reeferman op 03-09-2007 04:47 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 20:37:
Handig om weten, het is niet de core temp maar de cpu-temp dat Intel bedoelt:

[...]
Oepsie.. ik was uitgegaan van de Core temp van max 60...

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders zou je nog voor kingston PC8500 hyperx geheugen kunnen kijken. Heel goed merk iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnetiO
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:16:
[...]

Geheugen is besteld bij komplett

thanks iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ineens iets heel raars. Ik was niets aan het doen en ineens begint m'n systeem te draaien als gek, de temperatuur van de cores was 29-31° en die van de CPU - die normaal gezien altijd koeler is - schoot omhoog naar 67-68° terwijl mijn CPU-gebruik 0% was. Het is de tweede keer in enkele dagen tijd dat ik dit heb, is dit te wijten aan een kapotte temperatuursensor of aan een foute berekening van Speedfan? De fanspeed ging trouwens ook ineens naar 5000 en 10000 rpm en dan terug naar 0, terwijl het op maximum normaal gezien zo'n 2000 rpm is. Heeft iemand een verklaring?

Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/7797/cpuys5.jpg

Specs zie signature. De temperatuur in Speedfan bleef ongeveer vijf minuten op 68° (tot ik herstartte) en toen ik meteen erna in de BIOS keek was de temperatuur gewoon rond de 30°, nu na het herstarten is het ook in Speedfan terug goed, al zag ik een dipje naar 0° (eerder deze dag tot -50° :P).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfan zal wel niet lekker werken denk ik. Mijn fans draaien ruim 50.000 toeren volgens Speedfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:21:
Speedfan zal wel niet lekker werken denk ik. Mijn fans draaien ruim 50.000 toeren volgens Speedfan.
Ja, maar mijn fans begonnen echt harder te draaien terwijl ik dacht dat dit door de BIOS geregeld werd en de temperatuur in de BIOS ok was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:29:
[...]
Ja, maar mijn fans begonnen echt harder te draaien terwijl ik dacht dat dit door de BIOS geregeld werd en de temperatuur in de BIOS ok was.
En je hebt niets ingesteld in Speedfan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:26:
[...]

En je hebt niets ingesteld in Speedfan?
Nope (automatic fan speed staat op disabled).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18

Lemmy18

H2O-cooling addict

niet op letten speedfan durft bij mij ook wel eens kuren te vertonen, gisteren of eergisteren kwam het nog voor dat ik met een systeemtemperatuur van -62 °C zat :p

Vandaag m'n E6750 nog een beetje verder geclockt
nu op 3.04Ghz, op 1.2625 vcore, 30-35 °C idle en 40-41°C stressed, vrij mooi vindt ik zelf, terwijl er nogaltijd te veel AS5 Tussen cpu en zalman cpns9700 zit en draai nu zo'n uur op 100% load (SETI@Home) hiervoor even 10 minutetjes orthos, maar als boinc al enkele uren stabiel draait is het voor mij ook al goed :), en ja wat moet je anders doen als de school een dag vrijaf geeft :)

edit: zit nu zo'n 4 uur SETI@Home te draaien, en zeer stabiel, de core's zijn nogniet warmer dan 42 graden celcius geweest :) :9

http://img357.imageshack.us/my.php?image=e6750stable304ghzkz8.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Lemmy18 op 04-09-2007 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Inderdaad niet op letten... als ik speedfan moet geloven zit er een fan in mijn kast die 13500000 toeren maakt per minuut.
Ik zelf heb echter ook een klein probleempje en vraag daarom advies aan mijn medetweakers..
Ik heb nu sinds 2-3 weken een nieuw systeem :
E6750
GA-965p DS3 rev 3.30
7900GTO
GeIL DDR2 Ultra pc6400

Na wat pogingen van niet werkende overclocks... kwam ik erachter dat de Vcore een stapje hoger moest...na dit alles gedaan te hebben kreeg ik hem makkelijk stabiel op 3200MHz hier wat shots..
Afbeeldingslocatie: http://i191.photobucket.com/albums/z112/Thesin56/superpi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i191.photobucket.com/albums/z112/Thesin56/prime.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i191.photobucket.com/albums/z112/Thesin56/3200.jpg

Echter... (ik had dit al meerdere malen geprobeerd,nieuwe drivers en alles, Gfx overclocked geinstalleerd niets hielp) kreeg ik na het overclocken van de cpu bij 3dmark06 alleen nog maar de helft van het aantal punten dan dat ik had voor de oc... :| Dus eigenlijk aan jullie de vraag wat hier de oorzaak van kan zijn. Ik heb wat gezocht daar de cpu scores van E6750 en die zijn vrij wel gelijk aan wat die van mij scoort... dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i191.photobucket.com/albums/z112/Thesin56/3dmark.jpg

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:57
Ik zit te denken over een nieuwe processor (incl. mobo+geheugen+videokaart) ter vervanging van mijn Athlon 64 3000+ om lekker mee te overclocken...
Nu las ik hier op t forum dat de E4300 een zeer goede overclocker is. Maar dat is al niet het nieuwste topic meer. Er is inmiddels ook een E4400 uit, en er is ook een E6750!
Ik twijfel dus nog een beetje welke ik zal nemen.
Is die E6750 de paar euros extra waard? Ik lees goede resultaten hier, maar de E6750 heeft een multiplier van 8 wat nadeliger kan zijn tijdens het overclocken.
Of zal ik toch maar een E4300 kopen, die is goedkoop, en kan misschien wel tot 3GHz (en ik lees dat sommige E6750 ook niet verder willen dan 3GHz!)...

Ohjah en nog een vraag over geheugen:
pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G
of
2* pricewatch: Merkloos 1GB PC6400 DDR2 CL5

goed merk of hogere snelheid? zal pc5300 een bottleneck kunnen worden bij het overclocken?

[ Voor 21% gewijzigd door MilaNL op 04-09-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E4400 is al (bijna) net zo lang als de E4300 uit hoor.

Verder is het ook ècht nièt zo dat 'n E4400 beter klokt dan 'n E4300.

Ten slotte is GHz slechts een indicatie → benchmarks moeten altijd bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

MilaNL schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:44:
(en ik lees dat sommige E6750 ook niet verder willen dan 3GHz!)...
Volgens mij lees ik juist dat simpelweg het verhogen van je Vcore met 1 stapje en de multiplier fixen op 8 met een fsb van 400 nagenoeg iedereen wel haalt. En dat betekend dus al 3,2 GHz zonder enige moeite (ook met stock koeler)

Hmmm een flink eind terug gelezen (in de vorige delen van dit topic), en een paar keer de vraag / opmerking gezien, maar nooit het antwoord:

Waarom hebben een aantal mensen lagere core temps dan cpu temps (ik ben er een van)? Zowel TAT als PCprobeII als speedfan lezen bij mijn core's op idle ongeveer 24 tot 27 graden uit, terwijl mn cpu temp ongeveer 35 tot 37 graden is (ook volgens het BIOS).

Iemand die dat kan verduidelijken voor me?

[ Voor 35% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 04 september 2007:
Waarom hebben sommigen lagere core temps dan CPU temp? Zowel TAT als PC probe als SpeedFan lezen mijn core's op idle 24 tot 27 graden uit - terwijl CPU temp 35 tot 37 graden is (ook volgens BIOS).
Kijk eens wat CoreTemp laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinny schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:48:
Inderdaad niet op letten... als ik speedfan moet geloven zit er een fan in mijn kast die 13500000 toeren maakt per minuut.
Ik zelf heb echter ook een klein probleempje en vraag daarom advies aan mijn medetweakers..
Ik heb nu sinds 2-3 weken een nieuw systeem :
E6750
GA-965p DS3 rev 3.30
7900GTO
GeIL DDR2 Ultra pc6400

Na wat pogingen van niet werkende overclocks... kwam ik erachter dat de Vcore een stapje hoger moest...na dit alles gedaan te hebben kreeg ik hem makkelijk stabiel op 3200MHz hier wat shots..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Echter... (ik had dit al meerdere malen geprobeerd,nieuwe drivers en alles, Gfx overclocked geinstalleerd niets hielp) kreeg ik na het overclocken van de cpu bij 3dmark06 alleen nog maar de helft van het aantal punten dan dat ik had voor de oc... :| Dus eigenlijk aan jullie de vraag wat hier de oorzaak van kan zijn. Ik heb wat gezocht daar de cpu scores van E6750 en die zijn vrij wel gelijk aan wat die van mij scoort... dus daar zou het niet aan moeten liggen.
[afbeelding]

Alvast bedankt!
Kijk eens met Cpu-Z waar je Link Width op staat? Tabje Mainbord.

Die staat waarschijnlijk op 1 en moet op 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Hmhm...inderdaad...maar hoe verander ik dit dan xD? Neem aan ergens in bios....waaronder moet ik kijken?
Bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door Sinny op 04-09-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:34:
[...]

Kijk eens wat CoreTemp laat zien?
CoreTemp zegt exact hetzelfde als Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://i112.photobucket.com/albums/n166/AllSeeyinEye/th_Coretemps.png

[ Voor 13% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de tjunction er 15 naast zit, en dus de ~20 graden temps kloppen mits je hele goede koeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

heb een stock koeler op mn e6750, een 80mm intake aan de voorzijde (waarachter 2 HD's) en een 120mm outtake aan de achterzijde van mn CoolerMaster Centurion 5. Geen bijzondere koeling dus imo

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste