Toon posts:

Aankoop nieuwe computer... en een heleboel vraagtekens

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Ik heb een laptop van vier jaar oud en ik word knetter van de traaaaaagheid waar ik dagelijks mee te maken heb. Opstarten duurt echt bijna een kwartier als je de tijd na het ingeven van het wachtwoord erbij rekent.

De info die er hier gegeven wordt vind ik iets te specifiek, ik ben een redelijke noob op het gebied van computerhardware.

Ik wil vooral een computer die snel gaat. Veel vensters tegelijk open, cd's branden, muziek converteren...... Liefst op hetzelfde moment zonder dat de boel begint te haperen.

Eerste vraag is er één waar ik het antwoord misschien al op weet, maar toch zou ik graag nog eens een mening van iemand anders horen. Laptop of een vaste PC ? AMD of Intel ?

En dan begint het.. :)

Wat bepaalt er de snelheid van je computer ? RAM geheugen of de processor ? Dat verschil heb ik nooit goed begrepen.

Er loopt hier ook een topic over dual of quad cores. Maar wat ik mij al langer afvroeg :
Als je bijvoorbeeld een dual core 2 GHZ hebt, betekent dit dan dat je eigenlijk 2 x 2 GHZ, dus 4 GHZ processorsnelheid hebt? en bij een Quad core dus eigenlijk 8 GHZ in theorie.. ?

Als ik in de blaadjes kijk staat er overal bij : "1 of 2 GB DDR-ram geheugen". Tot hoeveel van dit soort geheugen kan je bijsteken in een computer ?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:30:

De info die er hier gegeven wordt vind ik iets te specifiek, ik ben een redelijke noob op het gebied van computerhardware.
Misschien kun je dan beter op beginnersweb terecht. :)
Ik wil vooral een computer die snel gaat. Veel vensters tegelijk open, cd's branden, muziek converteren...... Liefst op hetzelfde moment zonder dat de boel begint te haperen.

Eerste vraag is er één waar ik het antwoord misschien al op weet, maar toch zou ik graag nog eens een mening van iemand anders horen. Laptop of een vaste PC ? AMD of Intel ?
Laptop/pc = persoonlijk. AMD/Intel = niet iets waar je je mee bezig moet houden. Het gaat om prijs/prestatie.
En dan begint het.. :)

Wat bepaalt er de snelheid van je computer ? RAM geheugen of de processor ? Dat verschil heb ik nooit goed begrepen.
Je pc is zo snel als het traagste component. Er is niet "iets" wat de snelheid bepaalt.
Er loopt hier ook een topic over dual of quad cores. Maar wat ik mij al langer afvroeg :
Als je bijvoorbeeld een dual core 2 GHZ hebt, betekent dit dan dat je eigenlijk 2 x 2 GHZ, dus 4 GHZ processorsnelheid hebt? en bij een Quad core dus eigenlijk 8 GHZ in theorie.. ?
Staat in de FAQ genoeg over vermeld.
Als ik in de blaadjes kijk staat er overal bij : "1 of 2 GB DDR-ram geheugen". Tot hoeveel van dit soort geheugen kan je bijsteken in een computer ?
Staat in de manual van het moederbord.

Misschien is het tijd om je eens in te lezen in de materie. De FAQ is een goed beginpunt...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Heb je je laptop al eens een verse installatie van Windows cadeau gedaan?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

[...]

Dat is eerder een persoonsgebonden kwestie. Objectief gezien is Intel sneller met zijn Core 2 CPU's.
Je zou om te beginnen eens een kijkje kunnen nemen in PMG FAQ » Een paar basiscursussen.
Beide zijn van invloed op de uiteindelijke prestaties. Het gaat erom de juiste balans te vinden.
Nee, deze snelheden kun je niet zomaar bij elkaar optellen. Zie voor meer informatie het kopje
'Single Core vs Dual Core' in PMG FAQ » Welke processor moet ik nemen?
Dat is afhankelijk van het moederbord, chipset danwel geheugencontroller.
Voor meer informatie hierover kun je terecht op de site van de moederbordfabrikant.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het mag bot klinken, maar dán zit je hier echt verkeerd. Hoe het een en ander uit te kiezen en samenstellen staat in de FAQ van het onderdeel-gerelateerde subforum uitgelegd. Zo heb je hier in PMG in de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? en in Opslagmedia & I/O Controllers de OM FAQ / Beleid dat ook een Welke moet ik nemen? gedeelte heeft. Verder is er nog de Complete Systemen & Laptops waar je een schat van informatie kunt vinden uit de best buy guides. Het kost misschien wat tijd en inzet, maar dat wordt hier op GoT juist van jou verwacht :Y) Zie ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ.

Ik geef wel wat hints:
Dat is jouw eigen keuze dat je prima zelf moet kunnen maken aan de hand van de reviews, ervaringen, features, prijzen etcetera. Zie dus ook het "Welke moet ik nemen?" gedeelte van de FAQ alhier.
Het is de perfecte balans dat het 'em doet. In de PMG FAQ staat hier genoeg over.
In de PMG FAQ staat een Multiprocessor FAQ (SMP FAQ) gelinkt. Neem deze eens door.
Dit kun je normaliter afleiden uit de handleiding van het product (laptop danwel desktop-moederbord). De PMG FAQ heeft ook een Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen? deel.

Dit topic gaat in ieder geval dicht wegens gebrek aan aantoonbare inzet en research. Nogmaals, neem eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van dit mooie forum ;)

Succes.

Dit topic is gesloten.