Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:03:
Jullie lopen te discuseren over dingen die niet eens mogelijk zijn. Vergeet niet dat wij mensen een hoop dingen "verzonnen hebben". Zoals de taal waren we nu met elkaar communiceren is ook door iemand bedacht een tijd terug. Van dag naar nacht hebben ze een benaming "tijd" aan gegeven. 1 dag is de tijd die nodig is voor de aarde die om de zon draait. Nu draait er een andere planeet 2 keer zo snel om de zon heen. ga ik op die planeet nou eerder dood want de tijd gaat sneller daar??. NEE> in plaats van 90 word ik op die planeet 180 jaar oud. Terug reizen in de tijd is al helemaal onzin en iets wat ook nooit mogelijk zal zijn.
En kan iemand mij vertellen waarom licht -> tijd is. Stel dat al deze gekke theorie mogelijk zouden zijn. Als ik met de auto 100km per uur ga van amsterdam naar enschede ben ik 90 minuten onderweg. als ik van aarde naar weet ik veel waar heen ga met een snelheid sneller dan het licht dan leeft de aarde gewoon door. Dan doe ik er bijvoorbeeld 30 minten over om daar te komen. Deze 30 minuten zijn aardse 30 minuten. Wanneer staat de tijd nu stil? of ben ik zo gek ?
Gek zijn of niet wordt niet bepaald door je visie op tijd. Door de eeuwen zijn er over dit onderwerp al meningsverschillen geweest en die zijn er nog steeds.
De moderne visies over tijd lopen ook sterk uit een en al diegenen die er meningsverschillen over hebben zijn niet allemaal gek en en ook al die mensen die er niet veel of niets van begrijpen hoeven niet gek te zijn.
Gek zijn staat op zichzelf!
Het probleem met tijd-definitie op andere plekken is dat het moelijk te testen is omdat je er niet bent. Je moet in eerste instantie een theorie over tijd op andere plekken opstellen en deze gaan testen indien dat mogelijk is. Het is bijvoorbeeld door testen opgemerkt dat pi-muons die in de atmosfeer onstaan en op hoge snelheid naar de aarde toe stormen een bijzonder lang leven beschoren zijn. . . .vele malen langer dan pi-muons op aarde (in aardse experimenten) die een relatieve lage snelheid hebben. Vanuit een bepaalde theorie wordt hieruit geconcludeerd dat het interne
pi-muon-klokje heel langzaam tikt en dat het langzame tikken een gevolg is van de hoge snelheid. Zo lang de resultaten van experimenten met een bepaalde theorie in overeenstemming zijn geldt de theopie als functioneel voor het voorspellen van vergelijkbare processen. . .in dit geval dus het voorspellen van de gemiddelde "leeftijd" van pi-muons die vanuit de atmosfeer op aarde neerdalen. Of de betreffende theorie 100% juist is doet niet ter zake omdat het geen wetenschappelijk vraagstuk is.
Tegenwoordig is het "gewoon" om voor tijd de theorie te gebruiken dat het onlosmakelijk met de ruimte waarin we leven verbonden is. De consequentie er van is dat als je met
deze theorie gaat voorspellen hoe een klok tikt dat met hoge snelheid door de ruimte beweegt dan is het tikken van die klok afhankelijk van de conditie van die ruimte. . .sterke of zwakke zwaartekracht in deze ruimte en of die ruimte een kromming heeft of niet en hoe snel die klok beweegt zal dan bepalen hoe die snel die klok tikt. Of de voorspelling wel of niet juist is kan alleen door experimenten bepaald worden en hoe meer verschillende soorten experienten aantonen dat de theorie accurate voorspellingen kan maken hoe functioneler de theorie zal zijn. Of de theorie dan wel of niet 100% juist is is nog steeds niet belangrijk.
In deze discussie over tijd kan je een cruciale vraag stellen: is tijd iets dat het tikken van een klok regelt of juist andersom? Vroeger dacht men het eerste en dus werd een klok iets waamee men dacht tijd te kunnen
meten. . .in de zin dat een maatlat ies was waarmee je lengte kon meten. Tegenwoordig is het doelmatiger om het andersom te zien:
* tijd is wat een klok aangeeft. . . .een klok is met dit uitgangspuint een "maatgever"
* lengte is wat een maatlat aangeeft. . . . .een maatlat is geen meetlat: het is een "maatgever"
Als je nu een klok op een maatlat mee op reis neemt zal vanwege het effect van de theorie. . . (ruimte-tijd). . .het tikken van de klok zoals iemand het vanuit een andere positie kan meten anders zijn dan voor iemand die ook op die maatlat zit. Ook zal de lengte van de maatlat vanuit een ander positie een andere maat krijgen t.o.z.v. een maatlat op die andere positie: de maatlat wordt dus gemeten door een andere maatlat. . .Dat is niet
gek maar een logisch gevolg van de betreffende ruimte-tijd theorie. Voor zover experimenten op dit vlak in overeenstemming zijn met de voorspellingen blijft de theorie functioneel. . .ongeacht of het 100% juist is of niet.
Of een bepaalde voorspelling voor een gebeurternis niet in overeenstemming is met je persoonlijke gedachten t.a.z.v. de gebeurtenis is helemaal niet gek maar eerder te verwachten voor veel dingen die gebeuren. De meeste mensen die iets laten vallen . . .zonder het een horizontale snelheid mee te geven. . . denken dat het object recht naar beneden valt. . .dus loodrecht op een horizontale vloer. Dit gebeurd op aarde
nooit. Het object valt
schuin mewt een boog naar beneden, en wel naar het oosten toe vanwege de draaing van de aarde. Dat is niet gek maar normaal! Als je het niet begrijpt lijkt het wel "gek".
Als je dus een voorspelling voor een gebeurtenis "gek" vind zou je in eerste instantie niet je eigen gevoel moeten laten regeren maar je eerst vragen wat de onderliggende theorie voor de voorspelling is. Als er geen theorie voor de voorspelling gegeven wordt kan je met gelijke munt een andere voorspelling doen. Wie dan gelijk zal krijgen als je gaat experimenteren hangt af van wie de beste voorspelling gemaakt heeft.
Dit was zo maar even een reactie op je stelling dat jou klok op je reis door de ruimte met het aardse tempo zou gaan tikken.
Je gevoel is geen effectieve maatlat voor je voorspelling.
Het is nog seeds een interessant vraagstuk of wezens en zaken zoals stenen, bomen, pi-muons en alle fundementele deeltjes een interne klok hebben. . .veel mensen stellen van wel. . .in elk geval is het vanuit de beeldspraak die mensen normaliter hanteren op te maken dat mensen dit geloven. Ik stel dat het niet zo is. Als je stelt dat het wel zo is dan zou je moeten kunnen identifiseren waar die interne klok zit. Het is veel eenvoudiger om te stellen dat elk organisme een verzameling van klokken is. In deze zin IS elk fundamenteel deeltje een klok en hoe snel het tikt wordt bepaald door de omgeving waarin da deeltje zich bevindt. . .eigenlijk de
interactie met zijn omgeving.
In het voorbeeld met de snelle pi-muon die extra lang leeft is het is het niet dat
zijn klok langzamer tikt maar dat het zelf
als een klok langzamer tikt. Het idee dat
tijd door snelheid beinvloed wordt is dan niet van toepassing. Het is dan eenvoudigweg zo dat de loopsnelheid van een willekeurige klok van een aantal factoren afhankelijk is. Tijd als iets dat een eigen bestaan heeft is dan een overbodig c.q. zinloos concept:
Tijd is wat je op een klok afleest.