Snelheid groter dan die van licht toch mogelijk?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
Je kan niet door de tijd reizen maar wat je dan wel kan doen is uitrekenen welke tijd je graag wilt bekijken van het verleden en dan uitrekenen hoeveel lichtjaar je terug moet om deze beelden te kunnen zien. Vervolgens reis je naar een planeet die zover van de aarde is verwijdert dat je dus de aarde kunt bekijken vanaf daar omdat het licht wat daar op dat moment aankomt de beelden bevat van de aarde van de door jou uitgerekende tijd.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:24:
[...]

1) Een pi-muon (zoals ik het geleerd heb) is een deeltje dat o.a. in de atmosfeer wordt gecreëerd via botsingen tussen straling vanuit de ruimte en stikstof of zuurstof moleculen. Mogelijk heet dat deeltje in Nederland anders, of heb ik de naam onjuist uit mijn geheugen gevist. In elk geval wordt er in de wetenschap wel naar pi-muons verwezen:
http://www.slac.stanford....+r+FERMILAB-PROPOSAL-0533
Of die pi-muon dezelfde soort deeltje is als die ik bedoel weet ik niet(hen het artikel niet kunnen lezen).
Het deeltje waaraan je refereert is het gewone muon.

Ik kan het artikel wat je citeert niet verder openen, maar uit de titel maak ik op dat het gaat om onderzoek naar de formatie van pi(on) - muon atomen in een van de detectoren. Dus atomen waar een (anti) pion dienst doet als kern.
2) Met betrekking tot het vallende object. Ik denk dat je iets anders bedoel als ik. Ik laat het coriolis-effect buiten beschouwing omdat ik me even op de evenaar waan.
[...]
Je hebt gelijk. Ik maakte een vergissing laat op de avond. (Ik was foutief onder de indruk dat het aardoppervlak naar het westen beweegt.) Oeps.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 21:53

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sir_Hendro schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:33:
Je kan niet door de tijd reizen maar wat je dan wel kan doen is uitrekenen welke tijd je graag wilt bekijken van het verleden en dan uitrekenen hoeveel lichtjaar je terug moet om deze beelden te kunnen zien. Vervolgens reis je naar een planeet die zover van de aarde is verwijdert dat je dus de aarde kunt bekijken vanaf daar omdat het licht wat daar op dat moment aankomt de beelden bevat van de aarde van de door jou uitgerekende tijd.
Waarvoor je dus wel sneller dan het licht moet rijzen (of je moet gebruik kunnen maken van een wormgat oid)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• osorkon!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-01 18:56
Was even dit topic aan het doorlezen en kwam dit tegen:
Nijn schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:20:
...
De snelheid van tijd is afhankelijk aan de snelheid waarmee je reist. Hoe sneller je gaat, hoe trager de tijd verloopt. Hier zijn metingen mee gedaan en dit blijkt te kloppen. (Astronauten hebben klokjes mee gekregen). Trek je dit door, dan staat de tijd stil als je met de snelheid van het licht reist.
...
Hoe komt het dat wanneer je sneller gaat tijd trager verloopt? Ook al ga je met lichtsnelheid je zal altijd een bepaalde tijd over doen om ergens te raken? Tijd staat dan toch niet stil?

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-12 15:27
loos

[ Voor 96% gewijzigd door Confusion op 24-12-2007 10:35 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

osorkon! schreef op maandag 24 december 2007 @ 02:23:
Was even dit topic aan het doorlezen en kwam dit tegen:

[...]

Hoe komt het dat wanneer je sneller gaat tijd trager verloopt? Ook al ga je met lichtsnelheid je zal altijd een bepaalde tijd over doen om ergens te raken? Tijd staat dan toch niet stil?
Voor jezelf zal de tijd niet stilstaan maar gewoon doorlopen zoals je gewend bent. Een toeschouwer zal echter wel constateren dat jou tijd volgens zijn eigen klok langzamer gaat.
Ofwel: als jij 1 jaar met bijna de lichtsnelheid reist is dat voor jou 1 jaar. Als je dan terug komt op de aarde dan zal volgens een aardse klok minder dan 1 jaar voorbij gegaan zijn.

En waarom dat dat is? Dat is omdat een appel niet ver van de boom valt ;) Serieus, het is een natuurwet, dat is niet iets wat verzonnen is en het waarom is dan ook lastig uit te leggen.
Het is nu eenmaal zo.

Signatures zijn voor boomers.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is precies andersom, als jij een jaar met lichtsnelheid reist (vanuit oogpunt van waarnemer), dan verstrijkt er voor jouw minder tijd. Geen tijd om precies te zijn, als je met lichtsnelheid reist staat de tijd stil.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, voor jezelf staat de tijd echt niet stil! Volgens je eigen waarneming gaat de tijd (in jou referentie, dus in je ruimteschip dat bijna de lichtsnelheid gaat) net zo hard als je altijd gewend was.
Alleen een externe waarnemer zal zien dat jou klok langzamer loopt. Voor een externe waarnemer staat jou tijd stil. Dat is een groot verschil.

Dus als je na 1 jaar terug komt op de aarde dan ben jij 1 jaar ouder, maar de aarde is veel meer dan 1 jaar ouder geworden.

Het heeft natuurlijk wel allemaal met het referentiepunt te maken:
Als jij op aarde blijft en er is een ruimteschip met bijna de lichtsnelheid onderweg, dan zul je zien dat de tijd in dat ruimteschip bijna stilstaat. Maar dat was niet het referentiepunt van osorkon!

Verwijderd

furby-killer schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:18:
Het is precies andersom, als jij een jaar met lichtsnelheid reist (vanuit oogpunt van waarnemer), dan verstrijkt er voor jouw minder tijd. Geen tijd om precies te zijn, als je met lichtsnelheid reist staat de tijd stil.
dit wat jij nu zegt gaat tegen de natuurwetten in. je hebt een tijd en een snelheid en dit veranderd niet als jij die persoon bent die met de snelheid van het licht reist.
correct me if im wrong

• osorkon!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-01 18:56
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:39:
[...]

dit wat jij nu zegt gaat tegen de natuurwetten in. je hebt een tijd en een snelheid en dit veranderd niet als jij die persoon bent die met de snelheid van het licht reist.
correct me if im wrong
Dat wat ik ook dacht, als jij in je 'ruimteschip' 1jaar aan lichtsnelheid reist, dan is er toch op Aarde ook 1 jaar gepasseerd? Kzie het verschil niet waarom de tijd trager zou gaan?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Einstein en zijn trammetje: stel dat je in een tram zit, en je ziet achter je een kerkklok. Als het trammetje gaat versnellen tot tegen de lichtsnelheid, dan zal het licht vanaf de kerkklok er steeds langer over doen om je in te halen, waardoor die kerkklok ten opzichte van jouw polshorloge achter gaat lopen.

Grappig genoeg ziet een waarnemer op die kerktoren hetzelfde, maar andersom: die ziet dat jouw horloge achter gaat lopen ten opzicht van zijn kerkklok.

Dit gaat op voor speciale relativiteit, en is een heel erg schematische weergave. Als je het goed wilt doen zit je met algemene relativiteit en moet je rekening gaan houden met verschillende inertiaalstelsels als je gaat versnellen.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Dido schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:53:
Einstein en zijn trammetje: stel dat je in een tram zit, en je ziet achter je een kerkklok. Als het trammetje gaat versnellen tot tegen de lichtsnelheid, dan zal het licht vanaf de kerkklok er steeds langer over doen om je in te halen, waardoor die kerkklok ten opzichte van jouw polshorloge achter gaat lopen.

Grappig genoeg ziet een waarnemer op die kerktoren hetzelfde, maar andersom: die ziet dat jouw horloge achter gaat lopen ten opzicht van zijn kerkklok.
ok. maar dit is maar schijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

osorkon! schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:50:
[...]

Dat wat ik ook dacht, als jij in je 'ruimteschip' 1jaar aan lichtsnelheid reist, dan is er toch op Aarde ook 1 jaar gepasseerd? Kzie het verschil niet waarom de tijd trager zou gaan?
Dat is hetzelfde als "ik zie niet in waarom zwaartekracht werkt".
Het werkt gewoon zo, Einstein heeft het (zo ver we nu kunnen meten) correct beschreven want dit is nu we redelijke snelheden kunnen behalen met de ruimtevaart aangetoond zoals het beschreven is. Een kwestie van "geloof het maar, want het is zo".

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Nee, dat is het niet. Al jouw waarnemingen van die kerkklok zijn vertraagd, dus verloopt de tijd wel degelijk trager. Zolang je het tegendeel niet kunt waarnemen is dat niet meer schijn dan wat je ziet als je nu op je horloge kijkt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:39:
[...]

Nee, dat is het niet. Al jouw waarnemingen van die kerkklok zijn vertraagd, dus verloopt de tijd wel degelijk trager. Zolang je het tegendeel niet kunt waarnemen is dat niet meer schijn dan wat je ziet als je nu op je horloge kijkt.
Maar het blijft slechts een waarneming. Als je vanuit je tram weer terug gaat naar de waarnemer bij de kerkklok en je vergelijkt de tijden op jouw horloge met die van de kerkklok, zijn ze dan gelijk?

Saved by the buoyancy of citrus

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52

Onbekend

...

De circel is nu nog niet rond.

Je gaat met de lichtsnelheid van de kerkklok vandaan, maar jou horloge geeft nog steeds de lokale tijd aan. Als je nu weer met de lichtsnelheid terugkeert naar de kerkklok, lijkt het alsof de kerkklok sneller gaat lopen. Als je er dan weer bent, geven de kerkklok en je horloge weer de zelfde tijd aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:00

Auredium

Informaticus Chaoticus

Sneller dan het licht.
Ik vind de berichtgeving nogal vaag overigens. 3 feet is nou niet echt bepaald veel en er staan geen echte details over het onderzoek en de bevindingen in het artikel.Maar waarom zou je sneller dan het licht willen reizen? Zelfs als je het doet loop je aan tegen het tijdscomplex. Iemand gaat met een ruimteveer naar alpha centaury sneller dan het licht en komt jong terug maar iedereen op aarde die hij kon is al oud of dood.

Het is simpelweg veel beter om interdimentionaal te reizen. Maak gebruik van een multidimensionale vortex die leid naar een hyperdicht ruimtetijdgrid. Zie het maar als een twee knikkers waarbij eentje heel groot is en de ander heel klein. Ze overlappen elkaar dimentioneel volledig en als je dan 'shift' naar de andere dimentie hoef je daar maar een relatief korte afstand af te leggen en weer terug te shiften naar normale ruimte en lichtjaren verder zijn.
Vanzelfsprekend moet je dan wel enorm goede positiebepaling hebben, een cm erlangs en je shift je ruimteschip rechtstreeks een planeet, zon of zwart gat in en das een stukje minder.

Klein detail, shiften van dimentie zal waarschijnlijk aardig wat technologie benodigen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is dit een episode uit een verhaal van Ollie B. Bommel?
"interdimentionaal" "multidemensionale" "dementie" (wie is hier dement? :) )

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Techneut schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:00:
Is dit een episode uit een verhaal van Ollie B. Bommel?
"interdimentionaal" "multidemensionale" "dementie" (wie is hier dement? :) )
rofl, sorry mijn spelling is echt belabberd, maar dat komt meestal omdat ik bij typen niet (nouja, bijna nooit) stil sta bij grammatica en er hiero geen spelleingscheck in mijn browser zit ingebouwt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 22:32

Martinspire

Awesomeness

Lang geleden dat ik deze discussie heb gevolgd maar eigenlijk is mn mening nog steeds niet veranderd:
Snelheid sneller dan het ligcht mogelijk? Natuurlijk
Ik bedoel, waarom niet? Oké, bij onze huidige natuurwetten zou het niet mogelijk zijn, maar dat was sneller dan het licht ook niet. Daarbij komt ook nog dat de natuurwetten zoiezo nooit vast staat. En ik vind het nogal raar dat we niet sneller zouden kunnen omdat onze natuurwetten dat zeggen (oid). Nee, ook aan energie kan het niet liggen, want daar gaan we ook nog een oplossing voor verzinnen (als benzine op is/raakt zullen we wel moeten en zal het een kwestie van tijd zijn)

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Cyphax schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:46:
Maar het blijft slechts een waarneming. Als je vanuit je tram weer terug gaat naar de waarnemer bij de kerkklok en je vergelijkt de tijden op jouw horloge met die van de kerkklok, zijn ze dan gelijk?
Alles is slechts een waarneming. Da's nou net de lol.

Volgens de SRT zijn je tijden weer gelijk als je terugkeert. Maar de SRT beschrijft geen effecten van versnellingen (verschillende inertiaalstelsels). Dat leidt tot de tweelingparadox (wie van de twee wordt er nou ouder).

Dat is op te lossen mbv de ART. En dan staan je klokken bij terugkomst niet gelijk.
Martinspire schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:19:
Daarbij komt ook nog dat de natuurwetten zoiezo nooit vast staat.
Oh? Jij past elek dag je meetapparatuur aan aan veranderde natuurkundige constanten, jouw water kookt elke dag bij een andere temperatuur en d'r zijn dagen dat de zwaartekracht niet lekker werkt?
En ik vind het nogal raar dat we niet sneller zouden kunnen omdat onze natuurwetten dat zeggen (oid). Nee, ook aan energie kan het niet liggen, want daar gaan we ook nog een oplossing voor verzinnen (als benzine op is/raakt zullen we wel moeten en zal het een kwestie van tijd zijn)
Ik raad je aan iets te lezen over relativiteit. De reden dat de lichtsnelheid voor objecten met een massa groter dan nul onbereikbaar is volgens de relativiteitstheorie heeft verduveld weinig te maken met fossiele brandstoffen, namelijk. De beschikbaarheid van benzine is in deze discussie even absurd irrelevant als de luchtsnelheid van een zwaluw.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dido schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:39:

De beschikbaarheid van benzine is in deze discussie even absurd irrelevant als de luchtsnelheid van een zwaluw.
Een onbeladen zwaluw dan wel he?

Het is alweer vrijdag

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12 08:12

Tjark

DON'T PANIC

Maasluip schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:49:
[...]
Een onbeladen zwaluw dan wel he?

Het is alweer vrijdag
Een afrikaanse of een europese zwaluw?

nee joh, 't is toch woensdag?

*insert signature here

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dido schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:53:

Dit gaat op voor speciale relativiteit, en is een heel erg schematische weergave. Als je het goed wilt doen zit je met algemene relativiteit en moet je rekening gaan houden met verschillende inertiaalstelsels als je gaat versnellen.
Dan kun je hetzelfde voorbeeld nemen met geluid. De klokkenluider hoort het trammetje voorbij komen als het allang weer weg is en degene in het trammetje hoort de klokken pas op een later tijdstip luiden. Lijkt me ook gewoon een geval van dingen verkeerd waarnemen omdat je door de snelheid van het licht en het geluid beperkt bent in je observatievermogen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Marzman schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:57:
Dan kun je hetzelfde voorbeeld nemen met geluid. De klokkenluider hoort het trammetje voorbij komen als het allang weer weg is en degene in het trammetje hoort de klokken pas op een later tijdstip luiden. Lijkt me ook gewoon een geval van dingen verkeerd waarnemen omdat je door de snelheid van het licht en het geluid beperkt bent in je observatievermogen.
Met 1 verschil: dat geluid bereikt je nooit meer vanaf mach1. En je moet dan nog een rotedn versnellen om in de buurt van c te komen.

En wat is "verkeerd waarnemen"? Hoe wil je iets op een andere manier waarnemen dan de enige manier die je tot je beschikking hebt?

Dat is nou net de gein van relativiteit. Ik ga Einsteins metafoor verder niet verdedigen, dat heeft ie zelf aardig gedaan. Wikipedia legt een hoop uit :)

Verwijderd

Dido schreef op maandag 24 december 2007 @ 14:39:
[...]

Alles is slechts een waarneming. Da's nou net de lol.

Volgens de SRT zijn je tijden weer gelijk als je terugkeert. Maar de SRT beschrijft geen effecten van versnellingen (verschillende inertiaalstelsels). Dat leidt tot de tweelingparadox (wie van de twee wordt er nou ouder).

Dat is op te lossen mbv de ART. En dan staan je klokken bij terugkomst niet gelijk.
dat snap ik niet. als je nou met 1 of 10.000.000m/s (bijv.) ergens heen gaat en weer terugkomt, de tijd die jij meet in je hyperspace voertuig en iemand anders die op het vaste land staat waar jij vertrekt zal altijd gelijk zijn. of niet soms? ik zie niet in waarom dit anders zou zijn.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Auredium schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:11:
Sneller dan het licht.
Ik vind de berichtgeving nogal vaag overigens. 3 feet is nou niet echt bepaald veel en er staan geen echte details over het onderzoek en de bevindingen in het artikel.Maar waarom zou je sneller dan het licht willen reizen? Zelfs als je het doet loop je aan tegen het tijdscomplex. Iemand gaat met een ruimteveer naar alpha centaury sneller dan het licht en komt jong terug maar iedereen op aarde die hij kon is al oud of dood.

Het is simpelweg veel beter om interdimentionaal te reizen. Maak gebruik van een multidimensionale vortex die leid naar een hyperdicht ruimtetijdgrid. Zie het maar als een twee knikkers waarbij eentje heel groot is en de ander heel klein. Ze overlappen elkaar dimentioneel volledig en als je dan 'shift' naar de andere dimentie hoef je daar maar een relatief korte afstand af te leggen en weer terug te shiften naar normale ruimte en lichtjaren verder zijn.
Vanzelfsprekend moet je dan wel enorm goede positiebepaling hebben, een cm erlangs en je shift je ruimteschip rechtstreeks een planeet, zon of zwart gat in en das een stukje minder.

Klein detail, shiften van dimentie zal waarschijnlijk aardig wat technologie benodigen.
En zelf met lichtsnelheid ben je nog 100 jaar onderweg naar alpha centaury, dus snelheid is idd geen oplossing.

Andere dimensies kunnen een betere oplossing zijn. Ik geloof erin dat je direct van punt a naar b kunt reizen, maar niet op de manier zoals we die nu kennen. Ik vraag me alleen af of het ooit mogelijk zal zijn, of we het ooit zullen ontdekken. Waarschijnlijk zal de mens nog eerder warp technologie uitvinden waarmee afstanden verkort kunnen worden. Buigen van ruimte en tijd klinkt overigens raar om te begrijpen.

March of the Eagles

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hacku schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 01:05:

En zelf met lichtsnelheid ben je nog 100 jaar onderweg naar alpha centaury, dus snelheid is idd geen oplossing.
100 jaar voor ons op aarde, 0 seconden voor de persoon die met de lichtsnelheid reist - die is er voor zijn gevoel meteen.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 25-12-2007 01:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
.oisyn schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 01:11:
[...]

100 jaar voor ons op aarde, 0 seconden voor de persoon die met de lichtsnelheid reist - die is er voor zijn gevoel meteen.
Of 100 jaar voor de persoon die met lichtsnelheid reist en 1000 jaar voor de mensen op aarde. Sowieso schiet het niet op.

March of the Eagles

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Euh, nee. Als het voor ons 1000 jaar duurt, is hij er nog steeds meteen. Op het moment dat het voor hem 100 jaar duurt, duurt het voor ons oneindig lang. Dat het niet altijd even praktisch is ben ik het mee eens, maar om nou te zeggen dat het sowieso niet op schiet... (dat we er vooralsnog een oneindige hoeveelheid energie voor nodig hebben gooit meer roet in het eten)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik mis vast iets, maar waarom zou je met lichtsnelheid direct op plaats x zijn?

March of the Eagles

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik bedoel voor zijn observatie. De (algemene) relativiteitstheorie is al meerdere keren in de topic aan bod gekomen (Dido in "Snelheid groter dan die van licht toch m..."). Hoe sneller een deeltje A reist tov een ander deeltje B, hoe langzamer zijn tijd verloopt vergeleken met het andere deeltje. In andere woorden, als beide deeltjes naderhand hun horloges zouden vergelijken, dan zal er op de horloge van A minder tijd zijn verstreken. Een deeltje dat met de lichtsnelheid reist heeft zelf geen benul van tijd - zijn verstreken tijd is altijd 0. In feite is ie dus op alle plekken langs de weg op (voor hem) hetzelfde moment.

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 03:27:
Een deeltje dat met de lichtsnelheid reist heeft zelf geen benul van tijd - zijn verstreken tijd is altijd 0. In feite is ie dus op alle plekken langs de weg op (voor hem) hetzelfde moment.
En als we er dan vanuit gaan dat de ruimte eindig is, issie dus letterlijk overal tegelijkertijd. Of niet? :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Met "eindig" heb je nog niet gedefineerd of er een rand is, of dat het universum in zichzelf is gekeerd ;). Maar stel het universum is in zichzelf gekeerd en op zo'n manier dat je elk punt ooit zal bezoeken als je in een rechte lijn reist en niets raakt, dan ja, dan ben je overal tegelijk. Het probleem is echter dat als je overal tegelijk bent je dus per definitie ergens tegenaan knalt, tenzij er niets is in het universum behalve jezelf, maar dan hebben afstand en snelheid ook geen definitie :P

Verder: http://en.wikipedia.org/w...dilation_and_space_flight

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hm, ik kan het maar niet vatten :X Als je een afstand van 900 000 km moet afleggen ben je met lichtsnelheid 3 seconden onderweg. In je spacecraft kan je toch nog tot 3 tellen dan?

March of the Eagles

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hacku schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 01:05:
[...]

Andere dimensies kunnen een betere oplossing zijn. Ik geloof erin dat je direct van punt a naar b kunt reizen, maar niet op de manier zoals we die nu kennen. Ik vraag me alleen af of het ooit mogelijk zal zijn, of we het ooit zullen ontdekken. Waarschijnlijk zal de mens nog eerder warp technologie uitvinden waarmee afstanden verkort kunnen worden. Buigen van ruimte en tijd klinkt overigens raar om te begrijpen.
Buigen van ruimte tijd gaat maar het beschadigd het ruimte-tijdgrid (en ik zet hier het woord waarschijnlijk omdat ik dit niet hoor te weten en ik dus net moet doen alsof ik ervan uitga ipv het zeker weet). Bovendien benodigd het ook speciale techniek. Als er veel in het heelal werd gereist door het buigen van tijd en ruimte dan zou dat voor de mens zichtbaar zijn in ruimte verstorende anomalieën die lang genoeg bestaan om meetbaar te zijn.

Ruimte schepen lijken waarschijnlijk veel op qua principe op onderzeeërs. Ze zijn in staat om een alternatieve mini-dimensie in te duiken zoals een onderzeeër in staat is onder water te verdwijnen en kunnen op dezelfde manier weer terug komen. Het principe maakt slechts een tijdelijk gat en het grid hersteld zichzelf zodra de doorgang niet meer in stand word gehouden net zoals de zee direct weer dicht vloeit aan het oppervlak als een onderzeeër onder water is gegaan.

Rest wel een klein saillant detail, wie een dergelijke dimensie beheerst, beheerst voor een groot deel het reizen in het heelal. Volgens moderne wiskunde worden er 12 dimensies voorspelt waarvan 8 'opgerold', nu zijn het er in werkelijkheid 127 maar dat is nog steeds een relatief klein aantal voor het hele heelal en het merendeel is compleet ongeschikt. slecht 3 tot 7 van die dimensies zullen geschikt zijn voor dit geintje en de macht erover zal worden betwist.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Interessante uitleg.

Je zou je kunnen afvragen waarom wij andere dimensies niet kunnen waarnemen (ze zijn te klein?). Wat wij kunnen in de ruimte (van punt a naar b reizen in een bepaalde tijd) is vast tien keer niks met wat er allemaal mogelijk is in het heelal.

Hoe zit dat trouwens met wormgaten? Is het in theorie mogelijk om door een wormgat te reizen? Als je in zo'n wormgat sneller dan het licht gaat, gaat dit de natuurwetten tegen, toch? Of wordt massa in energie omgezet?

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 25-12-2007 15:02 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:58:
Je zou je kunnen afvragen waarom wij andere dimensies niet kunnen waarnemen (ze zijn te klein?). Wat wij kunnen in de ruimte (van punt a naar b reizen in een bepaalde tijd) is vast tien keer niks met wat er allemaal mogelijk is in het heelal.
Onze ogen zijn twee 2-dimensionale meetinstrumenten. We hebben er lang over gedaan om te bevatten wat drie dimensies moet voorstellen (men kende in de middeleeuwen geen perspectief). Het is ons nog lastiger intuïtief voor te stellen wat hogere dimensies "doen". Natuur- en wiskundigen snappen het ook niet, die kunnen er slechts mee rekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2007 15:18 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hacku schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:45:
Hm, ik kan het maar niet vatten :X Als je een afstand van 900 000 km moet afleggen ben je met lichtsnelheid 3 seconden onderweg. In je spacecraft kan je toch nog tot 3 tellen dan?
Jawel, maar je hebt te maken met twee relativitstische effecten 1) Tijd dilatatie 2) Lengte Contractie
Als we even de snelheid verkleinen to 0.9c,
Een externe waarnemer ziet je dan 900000km afleggen in 3,33etc seconden, echter ziet hij jouw klok uiterst langzaam tikken.
Voor jou beweegt je klok normaal, maar is de 900000km door Lengte contractie veel kleiner geworden vanwege je relativistische snelheid (ff geen zin om precies uit te rekenen) waardoor je de afstand in een heel korte tijd aflegt.
Als je met de lichtsnelheid zou kunnen reizen, zal die afstand voor jou nul zijn, terwijl je voor een externe waarnemer 900000 km aflegt met een stilstaande klok.Voor hem verstrijken er 3 seconden, terwijl hij de tijd bij jou stil ziet staan.

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 02-01-2008 00:29 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 15:17:
[...]

Natuur- en wiskundigen snappen het ook niet, die kunnen er slechts mee rekenen.
Speak for yourself. :)

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-12 10:30

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb het topic een beetje doorgekeken, maar ik heb eigenlijk nog niemand zien posten dat de 'ontdekking' van die Duitse wetenschappers niet zoveel bijzonders is. De relativiteitstheorie staat al decennia op gespannen voet met de quantummechanica (QM). Einstein, hoewel een van de grondleggers van de theorie, had niet zoveel op met QM. Samen met twee collega's bedacht hij daarom een paradox om het in diskrediet te brengen. Hun opzetje mislukte (min of meer), maar het blijft een klassiek voorbeeld waarmee de bizarre wereld van het quantum kan worden verduidelijkt.

Ook nu nog zitten we met twee spectaculair succesvolle theorieën: de relativiteitstheorie die op kosmologische schaal onaantastbaar lijkt, terwijl QM op (sub)atomaire schalen heerst. Nu staan ze niet geheel los van elkaar en kunnen ze met elkaar 'praten', maar hun fundamenten staan op toch gespannen voet. In het voorbeeld van de Duitsers is het probleem hoe iets sneller dan het licht kan reizen (ook al is het maar drie voet, het principe werkt ook op lichtjaren (in theorie)). Natuurkundigen grijpen naar het fenomeen 'localiteit' om deze vreemde observatie te verklaren, waarover de link die ik eerder gaf interessant uitweidt.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• trimakassi
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12 11:31

trimakassi

haapsie is eepsie!

Punt is dat het artikel (voor zover ik weet) alleen in de New Scientist staat. Dit kun je niet vergelijken met een respectabele Science of een Nature. Het speculatieve gehalte is derhalve erg hoog.

There's nothing more lame than quoting yourself -Trimakassi

Verwijderd

Artikel staat hier: http://arxiv.org/abs/quant-ph/0312019

Wat ik er uit kan ontcijferen is dat het om een macroscopische versie van virtuele deeltjes gaat. Zogeheten "evanescent modes" hebben de eigenschap dat hun golfgetal puur imaginair is (het reele deel is dus 0). Er is sprake van een proces dat een beam van fotonen schuin invalt in een prisma, door een barriere heen tunnelt en bij een tweede prisma weer localiseert en doorgaat als een foton (een gedeelte althans, er is ook een gedeelte dat reflecteert - net als met een lens).

Het proces kan je samenvatten als: "foton" -> "evanescent mode" -> "foton", waarbij de tussenstap plaatsvindt in de barriere. De evanescent mode is een tussenstap in het proces. Die mode bezit eigenschappen die in strijd zijn met waarnemingen uit klassieke mechanica. Zo doorloopt de mode de barriere instantaan, heeft het een energie die niet overeenkomt met wat je zou verwachten*, en kan je het niet direct waarnemen. Dit zijn precies de eigenschappen van virtuele deeltjes - voorspelt o.a. door Quantum Electro Dynamica.

Sterker nog, de auteurs geven zelf aan dat het hele experiment al jaren geleden voorspeld is, en daarom op theoretisch vlak compleet in overeenstemming is.

Vraag is dan nog: wat is dan het effect van deze evanescent modes? Dit heeft te maken de gereflecteerde en getunnelde beam in het experiment. Deze ondervinden een kleine shift in positie waar ze beginnen. Zie ook figuur 1 van het artikel. In de barriere (die gewoon uit lucht bestaat). mogen eigenlijk geen fotonen bestaan (dat doen ze ook niet: in dit gebied propageren de evanescent modes). Tegelijkertijd komt de plek waar de inkomende beam de barriere raakt niet overeen met de plek waar de transmissie en reflectie beam ontstaan (again, zie artikel voor plaatje). Deze 'shift' is ongeveer een halve golflengte groot. De gereflecteerde beam legt deze shift in de 'normale' tijd af. De getunnelde beam (transmissie) legt zijn afstand ook in die tijd af, alleen is de afstand nu groter (namelijk de grootte van barriere extra). Dat laatste beetje extra wordt precies veroorzaakt door de evanescent mdoes.

Het hele proces is dus een tunnelproces. Bij elektronen kan dit proces ook voorkomen, maar is veel moeilijker waar te nemen. Er wordt niks geschonden (helaas, alles staat nog overeind). Het gaat om een tunnelingproces van fotonen, waarin de tussenstap wordt beschreven door een virtueel deeltje (de evanescent mode). Het experiment laat wel weer mooi zien dat de wereld van de Quantummechanica veel en veel rijker is dan die van de klassieke mechanica. Met alleen klassieke mechanica is dit experiment niet te begrijpen!

Beetje technisch verhaal; waarschijnlijk niet helemaal duidelijk uitgelegd. Maarja,beter dan niets ;)

==========================
*De energie van het foton is normaal gelijk aan h*f (planck constante maal frequentie). f is weer te schrijven in termen van het golfgetal: f = k*c/(2pi), waardoor: E = h *k *c/(2pi). Uit de SRT volgt overigens het kwadraat van deze vergelijking: E^2 = (h*k*c/(2pi) )^2. Maar het golfgetal is puur imaginair, dus dit zou een imaginaire energie opleveren (E^2 < 0). De energie wordt dan ook niet door deze formule gegeven; de energie is juist gelijk aan het uitgaande foton. De tussenliggende mode wordt dan ook niet beschreven door de "normale" (klassieke) Electrodynamica.

Verwijderd

For instance, an astronaut moving faster than it would theoretically arrive at a destination before leaving.
Maar zoiets kun je toch niet bewust ervaren, ergens zijn voordat je er bent? Of hebben we het hier over tijdreizen? :P Dat zou wel logischer zijn, en mogelijkheden openen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:38:
[...]

Maar zoiets kun je toch niet bewust ervaren, ergens zijn voordat je er bent? Of hebben we het hier over tijdreizen? :P Dat zou wel logischer zijn, en mogelijkheden openen.
En hier speelt het welbekende paradox op. Als ik naar alpha centuri reis, en meteen weer terug, dan sta ik oog in oog met mezelf. En dus kan ik mezelf neersteken. Waardoor ik niet meer in de spaceshuttle (oid) stap en dus mijzelf niet meer tegen kom en mezelf niet meer kan neersteken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:54:
[...]

En hier speelt het welbekende paradox op. Als ik naar alpha centuri reis, en meteen weer terug, dan sta ik oog in oog met mezelf. En dus kan ik mezelf neersteken. Waardoor ik niet meer in de spaceshuttle (oid) stap en dus mijzelf niet meer tegen kom en mezelf niet meer kan neersteken.
wat jij neer wilt steken is lucht. je ziet je zelf wel maar je bent daar niet.

het is misschien wel mooi om sneller dan de snelheid van het licht te reizen, zeker in de ruimte maar ga eens na hoe lang dat duurt voordat je op zo'n snelheid bent. bij te veel g krachten raak je bewusteloos. dus hier op aarde heb je er zoiezo niks aan want voordat je sneller dan het licht reist ben je al een paar keer de aarde rond gegaan

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
trimakassi schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:12:
Punt is dat het artikel (voor zover ik weet) alleen in de New Scientist staat. Dit kun je niet vergelijken met een respectabele Science of een Nature. Het speculatieve gehalte is derhalve erg hoog.
Net als bij het Steom-verhaal verwacht ik bij een dergelijke claim inderdaad een zwaar overtuigend bewijs voor ik er ook maar aan denk om het te geloven...

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af, kunnen we weten welke absolute snelheid we (de aarde) hebben aan de hand van al die effecten die zwaarder optreden naarmate je de lichtsnelheid nadert? We weten met welke snelheid de aarde rond de zon draait, maar aangezien de zon waarschijnlijk ook beweegt in de melkweg, en de melkweg ook beweegt, etc... zullen we wel een andere (variabele) absolute snelheid hebben. Kan het dan niet voorkomen dat we af en toe de snelheid van het licht naderen? We zouden dan eigenlijk allemaal zomaar voorkomende vreemde tijd/massa-vervormingen moeten ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 22:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:11:
Ik vraag me eigenlijk af, kunnen we weten welke absolute snelheid we (de aarde) hebben aan de hand van al die effecten die zwaarder optreden naarmate je de lichtsnelheid nadert? We weten met welke snelheid de aarde rond de zon draait, maar aangezien de zon waarschijnlijk ook beweegt in de melkweg, en de melkweg ook beweegt, etc... zullen we wel een andere (variabele) absolute snelheid hebben. Kan het dan niet voorkomen dat we af en toe de snelheid van het licht naderen? We zouden dan eigenlijk allemaal zomaar voorkomende vreemde tijd/massa-vervormingen moeten ervaren.
De essentie van SRT is nu juist dat absolute snelheid niet bestaat!

Verwijderd

Merken we dan helemaal niets ervan als de melkweg zich met een snelheid dicht bij de lichtsnelheid door de ruimte verplaatst? Als we de trein-metafoor erbij pakken: stel wij kijken vanuit een trein die bijna met de lichtsnelheid beweegt naar de stilstaande waarnemer op het perron. Zien we dan niet dat er iets heel raars aan de hand is? De buitenstaander op het perron ziet ons stilstaan. Zien wij de buitenstaander dan niet ook stilstaan? We merken dan dat óf wij degenen zijn die ons heel hard voortbewegen, óf de buitenstaander.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:05:
Merken we dan helemaal niets ervan als de melkweg zich met een snelheid dicht bij de lichtsnelheid door de ruimte verplaatst? Als we de trein-metafoor erbij pakken: stel wij kijken vanuit een trein die bijna met de lichtsnelheid beweegt naar de stilstaande waarnemer op het perron. Zien we dan niet dat er iets heel raars aan de hand is? De buitenstaander op het perron ziet ons stilstaan. Zien wij de buitenstaander dan niet ook stilstaan? We merken dan dat óf wij degenen zijn die ons heel hard voortbewegen, óf de buitenstaander.
De essentie is juist dat elk eenparig bewegende waarnemer evengoed kan denken dat hij stil staat. Er is geen voorkeurs "frame" dat stilstaat. De waarnemer in trein ziet de waarnemer op het perron staan en kan even goed zeggen dat de waarnemer op het perron heel hard beweegt met alle gevolgen vandien. (Voor ons lijkt het bijvoorbeeld als of de klok op het perron bijna stil staat, evengoed lijkt het voor de waarnemer op het perron als horloges in de trein bijna stilstaan.

Verwijderd

Ja, dus je ziet dat iets veel langzamer beweegt dan zou "moeten". Dan weet je dat de lichtsnelheid genaderd wordt. Door jezelf, of door het object dat je waarneemt.

Maar een ander effect van de lichtsnelheid naderen was toch dat je zwaarder werd? Dat alle massa "groeit" zegmaar. In dat geval moet het toch makkelijk te merken zijn dat je de lichtsnelheid nadert? Of is massa ook relatief aan de relatieve snelheid van het object ten opzichte van de waarnemer? Kan iemand anders jou zwaarder zien dan jezelf, en blijft het voor jezelf constant?

Oh hey, was dat niet het principe van e=mc2? Volgens mij begint er iets te dagen... Dus het is op geen enkele manier mogelijk om te zien of je de snelheid van het licht in absolute zin aan het bereiken bent (ergo: het bestaat niet). Al gaat de Aarde met c-1 m/s om de Zon, volgens ons staat zij redelijk stil en is ze zo zwaar als ze is. ;) En al gaat de Zon met c-1 m/s om het centrum van de Melkweg, volgens de Aarde is de Zon het stilstaande centrale punt in het heelal. Het enige dat je weet, is dat alles dat volgens jou stilstaat, net zo goed met welke willekeurige snelheid dan ook zou kunnen bewegen volgens zichzelf.

Klopt het dan dat je vanaf de Aarde niet kan zien dat de Zon beweegt, als de Zon daadwerkelijk de lichtsnelheid zou bereiken in haar baan door de Melkweg? In dat geval ziet de Melkweg de Zon met c om zich heen draaien, maar zal niet merken dat de Aarde zich (volgens de Zon met c) om de Zon heen beweegt. Die staat dan gewoon stil volgens de Melkweg.

Ik blijf het maar lastige materie vinden. Volgende week snap ik het niet meer, als ik het nu al snap. :P

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:07:
Maar een ander effect van de lichtsnelheid naderen was toch dat je zwaarder werd?Dat alle massa "groeit" zegmaar. In dat geval moet het toch makkelijk te merken zijn dat je de lichtsnelheid nadert? Of is massa ook relatief aan de relatieve snelheid van het object ten opzichte van de waarnemer? Kan iemand anders jou zwaarder zien dan jezelf, en blijft het voor jezelf constant?
Nee, dat is een onuitroeibare misvatting.Je massa verandert niet.Er is ooit iemand geweest die het begrip "relativistische massa" bedacht heeft, dit heeft niets met je echte massa (rustmassa) te maken.Vergeet relativistische massa.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

is er over het verhaaltje van de TS inmiddels al meer bekend?
Opzich wel grappig, dat (als het echt klopt) een theorie van een al zo bekende slimme man omver word geworpen, niet dat ik erin geloofde maar oke, de snelheid van het licht is naar mijn mening gewoon een aanduiding voor snelheid, als we sneller gaan dan het licht gaan we sneller, boeiend... :|
Sommige mensen die denken dat ze heel slim zijn gaan er allemaal vage theorieen op nahouden, Dat we dan misschien wel terug in de tijd kunnen gaan e.d. of ooh dan ontploffen we en implodeerd het heelal :z
hoe kom je daar in vredesnaam bij, het is precies hetzelfde als een auto met 100km/h over de snelweg rijd, alleen gaat hij dan niet 100km/h maar met de snelheid van het licht, of met 3.5492 keer de snelheid van het licht... het enige verschil wat er dan is, is dat je heel snel op je plek van bestemming bent, en ten 2e dat we met onze kleine hersentjes ons niet voor kunnen stellen hoe snel dat dan wel niet is. punt...
verder niets.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:07:
[...]
Klopt het dan dat je vanaf de Aarde niet kan zien dat de Zon beweegt, als de Zon daadwerkelijk de lichtsnelheid zou bereiken in haar baan door de Melkweg? In dat geval ziet de Melkweg de Zon met c om zich heen draaien, maar zal niet merken dat de Aarde zich (volgens de Zon met c) om de Zon heen beweegt. Die staat dan gewoon stil volgens de Melkweg.

Ik blijf het maar lastige materie vinden. Volgende week snap ik het niet meer, als ik het nu al snap. :P
Het is fysisch niet mogelijk voor iets met massa om met c te reizen. Als je dat wel zou doen zou het heelal een rare plek zijn. Door Lorentzcontractie zou het heelal geen afmeting hebben in de richting die jij beweegt. Maar we zouden er inderdaad niks van merken als de snelheid van de zon de lichtsnelheid zou naderen ten opzichten van een ander punt. Sterker nog ik kan genoeg punten verzinnen ten opzichten waarvan dit inderdaad het geval is. (Neem het rust stelsel van wat hoog energetische deeltjes die door een supernova richting de aarde zijn gespuwd of zo.)

Verwijderd

GlowMouse schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:56:
[...]

Vroeger was het ook logisch dat een zwaarder voorwerp sneller valt. Je kunt er met intuïtie wel eens naastzitten bij de meest fundamentele dingen.
Einstein heeft de relativiteitstheorie niet gebaseerd op zijn intuïtie. De wetenschap heeft sinds Galileo (die van die zware en lichte lichamen) een flinke ontwikkeling doorgemaakt.

Terwijl vroeger mensen op hun intuïtie en aangeleerde denkbeelden vertrouwden mbt natuurwetenschappelijke zaken, proberen wetenschappers tegenwoordig objectiever te werk te gaan. Galileo baseerde zijn theorieën op directe waarnemingen en was bereidt zijn aangeleerde denkbeelden aan de kant te zetten (de zon draait om de aarde). Ik weet niet of Galileo de eerste was maar iig dankzij hem en zijn tijdgenoten verteld de kerk niet meer hoe de wereld natuurwetenschappelijk in elkaar steekt.

Einstein was een theoreticus en heeft de relativiteitstheorie op basis van wiskunde vastgesteld. Uitgaande dat deze wiskundige basis klopt, is iedereen het met Einstein eens. Later hebben wetenschappers deze theorie in de practijk bewezen (zie eerder in dit topic) en klokken schijnen idd langzamer te lopen wanneer de snelheid hoger is.

Natuurlijk zal de relativiteitstheorie ooit achterhaalt worden. De moderne wetenschap gaat uit van theorieën die gelden tot anders wordt bewezen. Misschien is dit wel het experiment waarmee de relativiteitstheorie omver wordt geworpen, maar ik verwacht eerder dat er een niet eerder waargenomen effect is ontdekt en heel misschien een manier om de lichtsnelheid te omzeilen (maar dit laatste baseer ik, itt de relativiteitstheorie, op mijn intuïtie. Ik heb de bron van het bericht niet gelezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:54:
[...]

Dan zal niemand jou dus meer doden en ben je veilig. Maar als jij je die heen en teruggereist heeft doodt dan zal je dat zelf ook doen en gedood worden door iemand die dat zelf ook doet en zo ook gedood zal worden; dat gaat dan wel weer oneindig door. :9

Verwijderd

En hoe zit dat dan met Aantrekkingskracht? (Gravity)

Als de zon plotseling zou verdwijnen, dan duurt het nog zo´n 8 minuten voordat de laatste lichtstraal ons bereikt, maar de aantrekkingskracht valt onmiddelijk weg. dus er zijn wel degenlijk dingen die sneller zijn dan het licht..toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:36:

Als de zon plotseling zou verdwijnen, dan duurt het nog zo´n 8 minuten voordat de laatste lichtstraal ons bereikt, maar de aantrekkingskracht valt onmiddelijk weg. dus er zijn wel degenlijk dingen die sneller zijn dan het licht..toch?
De aantrekkingskracht valt niet gelijk weg. Het zou ongeveer 8 minuten duren voordat we de zon zouden missen. (Nog even los van de vraag hoe je de zon instantaan zou willen laten verdwijnen. (lokaal) behoud van energie zegt immers dat die energie ergens in de buurt van de zon moet blijven. Aangezien zwaartekracht koppelt aan energie zou er gravitationeel in eerste instantie niet veel gebeuren.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:36:

Zwaartekracht gaat niet instant weg. Als je kijtk naar ruimtevluchten floept een object ook niet plotseling van een conditie met zwaartekracht naar een conditie zonder, het gaat heel geleidelijk.
Ik denk dat er ook rekening moet worden gehouden met de aanleiding voor eht verdwijnen, materie verdwijnt niet in het niets zonder reden. Een object met zwaartekrcht zoals de aarde zal eerst langzaam desintigreren waardoor het zwaartekrachtsveld langzaam oplost. Hypotetisch zou het plotseling wegenemen van de bron echter niet het plotseling wegnemen van de zwaartekracht veroorzaken.

Vergeet niet dat zwaartekracht is verwoven in het ruimtetijdveld en dit corrigeerd zich niet direct (alsin geen tijdsduur voor het herstel).

/edit; ik kijk trouwens echt uit naa mij als de Large Hadron Collider word opgestart :P

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 09-01-2008 12:37 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 19:48
Als je wegvliegt van de aarde met lichtsnelheid dan lijkt voor jou het leven op aarden stil te staan lijkt mij. Echter zal de tijd toch doorlopen in je schip. Mensen zien je wegvliegen alleen 2x zo laat, dus na 3 sec duurt het voor hun 6 sec. om hetzelfde beeld van je te krijgen. (je bent 3 sec weg, en het duurt 3 sec voordat die beelden op aarde aankomen)

Zodra je terugvliegt met de lichtsnelheid zal de tijd echter 2x zo snel gaan, althans de beelden die je ziet van de aarde. Wat gebeurd er namelijk, zelf vlieg je met lichtsnelheid, en je komt beelden van de aarde tegen die zich verplaatsen met de lichtsnelheid. Alles gaat dus 2x zo snel. Ik zie niet in waarom dit zo moeilijk te begrijpen is.

Wat wel zo is is dat mensen je bij de terugreis niet zien zolang je de lichtsnelheid aanhoudt omdat je net zo snel gaat als je eigen beelden. Pas zodra je stopt of tegen de aarde botst zullen ze erachter komen dat je terugbent.

Zo denk ik erover en het lijkt me niet eens zo moeilijk te begrijpen met ons denkvermogen over ruimte licht en tijd.

Als je het gaat toepassen voor sneller als het licht verandert er weinig. Je haalt je eigen beelden in, maar als je terugkeert zal alles vele malen sneller gaan.

Mocht er dus een meteoor op ons afkomen die net zo snel gaat als het licht (of sneller) dan hebben we dus een probleem omdat we hem niet zien aankomen.

[ Voor 5% gewijzigd door wiene op 09-01-2008 13:41 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is SRT, niet GRT. Als jij een rondje gaat vliegen met de lichtsnelheid en je komt na een jaar (aardse tijd) terug, dan is iedereen een jaar ouder, maar jij bent geen seconde verouderd (als we de tijd die het kost om op te stijgen en te landen natuurlijk even vergeten). Maar goed, het is natuurlijk knap lastig om een rondje te vliegen als je navigatiesystemen gedurende de hele rit stilstaan omdat er geen tijd voorbij gaat ;), dus je kunt beter uitgaan van benadering van de lichtsnelheid waarbij je bijv. 1 seconde ouder wordt terwijl er op aarde een jaar voorbij gaat.

[ Voor 121% gewijzigd door .oisyn op 09-01-2008 13:45 ]

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 15:17:
[...]

Onze ogen zijn twee 2-dimensionale meetinstrumenten. We hebben er lang over gedaan om te bevatten wat drie dimensies moet voorstellen (men kende in de middeleeuwen geen perspectief). Het is ons nog lastiger intuïtief voor te stellen wat hogere dimensies "doen". Natuur- en wiskundigen snappen het ook niet, die kunnen er slechts mee rekenen.
Als je echt wat leuks hierover wilt lezen moet je eens op zoek gaan naar Flatland Ik vond hem voor 1,80 (!) bij Selexys en het is echt geniaal om te lezen. Zkeer als je bedenkt in welke tijd het geschreven is B)

Dat zeg ik....

• wiene
Dit snap ik niet wat jij zegt dat je niet ouder wordt. Zeg ik vlieg een rondje om de aarde met lichtsnelheid en ik kan er niet doorheen kijken en het beeld van een punt achtervolgt me (ja ik weet dat licht niet buigt maar even voor de aanname) Je start bij punt A. Op een gegeven moment ben je de aarde half rond, kijk ik achter me naar punt A, dan is dat inderdaad hetzelfde gebleven. Kijk ik voor me uit naar punt A, dan is dat ook hetzelfde omdat de afstand net zo lang is. Maar vlieg ik nu rechtdoor dan kom ik beelden van punt A tegen die me met de lichtsnelheid tegenmoetkomen. Aangezien ik mezelf met lichtsnelheid verplaats zal de dingen die ik waarneem van punt A zich voor mij 2x zo snel afspelen en zodra ik aankom bij punt A en ik stop zal de tijd weer aards zijn.

Dus als ik er in aardse begrippen een dag voor nodig had, ben ik in aardse begrippen ook een dag later bij punt A en ook voor mezelf lijkt me. De tijd staat op geen enkel punt stil alleen de dingen die je waarneemt gaan 2x zo snel voor je uit, en achter je staat alles stil.

Ik kan dit goed begrijpen, als ik een auto tegenkom op de weg dan nadert die toch ook sneller als een geparkeerde auto (vast punt).

Verwijderd

wiene schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:52:
Dit snap ik niet wat jij zegt dat je niet ouder wordt. Zeg ik vlieg een rondje om de aarde met lichtsnelheid en ik kan er niet doorheen kijken en het beeld van een punt achtervolgt me (ja ik weet dat licht niet buigt maar even voor de aanname) Je start bij punt A. Op een gegeven moment ben je de aarde half rond, kijk ik achter me naar punt A, dan is dat inderdaad hetzelfde gebleven. Kijk ik voor me uit naar punt A, dan is dat ook hetzelfde omdat de afstand net zo lang is. Maar vlieg ik nu rechtdoor dan kom ik beelden van punt A tegen die me met de lichtsnelheid tegenmoetkomen. Aangezien ik mezelf met lichtsnelheid verplaats zal de dingen die ik waarneem van punt A zich voor mij 2x zo snel afspelen en zodra ik aankom bij punt A en ik stop zal de tijd weer aards zijn.

Dus als ik er in aardse begrippen een dag voor nodig had, ben ik in aardse begrippen ook een dag later bij punt A en ook voor mezelf lijkt me. De tijd staat op geen enkel punt stil alleen de dingen die je waarneemt gaan 2x zo snel voor je uit, en achter je staat alles stil.

Ik kan dit goed begrijpen, als ik een auto tegenkom op de weg dan nadert die toch ook sneller als een geparkeerde auto (vast punt).
Wat jij niet begrijpt/weet, is dat onafhankelijk vanuit welk perspectief je kijkt licht altijd met de lichtsnelheid gaat. (Dit is simpel weg een empirisch feit) Dus als ik met de lichtsnelheid van de aarde weg vlieg bereikt licht wat ik uit zend, wat mij betreft nooit de aarde, maar wat betreft waarnemers op aarde bereikt dit licht hen wel in een eindige tijd. Dit is volledig tegenintuitief en niet te verenigen met een begrip als absolute tijd.
Om dit consistent te beschrijven is SRT, waarbij ruimte en tijd uitwisselbare begrippen blijken (in zekere zin)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@wiene
Dat komt omdat bij het naderen of het bereiken van de lichtsnelheid dingen gaan meespelen die er bij de gewone aardse snelheden niet zijn ofwel volstrekt verwaarloosbaar zijn. Daarom is zinloos om een en ander met rijdende auto's of welk nog sneller voertuig dan ook te vergelijken.

We hadden vroeger een wiskunde leraar die graag hier wat over vertelde. Hij was amateur astronoom en zat vol over deze dingen. En daarmee natuurlijk over relativiteitstheorie e.d.
Ik herinner me dat hij vertelde dat hij op het ene moment Einstein helemaal snapte met z'n relativiteitstheorie, en op een moment later er niets meer van snapte als zich een ander aspect aandiende of als hij het net even van een andere kant benaderde.

En aangezien de lichtsnelheid anders dan voor licht en andere electromagnetische straling, d.w.z. voor een tastbaar voorwerp, nog steeds niet mogelijk is, kun je er alleen maar heel complexe rekenmodellen op loslaten. En daarin kun je, althans met de hypothese dat de relativiteitstheorie correct is, vrij nauwkeurig voorspellen wat er gaat gebeuren als ..........
En dat is wat hier in dit topic een heel klein beetje aan de orde is.

• Biobakker
  • Niet online
wiene schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:52:
...

Hier zit het punt, je kan licht niet "inhalen" Als en een straal licht vertrekt en jij gaat er in een rijdende auto achter aan dan gaat de straat t.o.v. jouw auto nog steeds met iets minder dan 300.000 km/sec van jouw auto weg. Echter gaat het licht OOK met iets minder dan 300.000/km/sec van de stilstaande auto weg.
Licht gaat altijd* met dezelfde snelheid van je "weg" ook als jij relatief beweegt t.o.v. de lichtstraal
*m.u.v. glas/vloeistof etc.
zie Constant velocity from all inertial reference frames

Edit: Ik wil geen boeken-nerd lijken B) maar als je nog een leuk boek erover wilt lezen moe je the elegant universe eens zoeken, staat "begrijpbaar" uitgelegd hoe het allemaal werkt. Hier te vinden als TV-programma voor de niet lezende tweakers.

[ Voor 15% gewijzigd door Biobakker op 09-01-2008 14:48 ]

Dat zeg ik....

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Om daar op verder te gaan, stel jij reist tov een externe observer met 0.9c. De lichtsnelheid is altijd constant (namelijk c) ongeacht het referentiekader, dus licht dat voor jou uit beweegt, beweegt voor jou ook gewoon met 1c. Intuitief gezien zou je zeggen dat voor de externe observer dat licht dan met 1.9c beweegt, want jij gaat immers 0.9c en het licht gaat daar weer met 1c vanaf.

De werkelijkheid is anders. Licht beweegt altijd 1c, voor zowel de externe observer als jijzelf. De catch is echter, door tijd dilatie die optreedt bij deze hoge snelheden, meet jij daadwerkelijk dat dat licht ook gewoon met 1c beweegt, terwijl het verschil in snelheid tussen jou en de fotononen voor de externe observer maar 0.1c is.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het beste voorbeeld hierover wat snelheid voor impact heeft is een aloude vergelijking rechtstreeks uit wat revolutionaire natuurkunde boeken van oudsher. :P

Ik kijk vanaf de kant naar een rijdende trein en op die trein gooien twee mensen een bal over. Voor mij gaat de bal razend snel. Voor de mensen op de trein gaat de bal op normale snelheid (c.q. lijkt te gaan op..)

• wiene
Heel interessant onderwerp en inderdaad zeer moeilijk te begrijpen. Ik ga toch nog wat dieper de stof induiken omdat ik dit altijd al interessant heb gevonden maar me er nooit in verdiept heb. Ik zag toevallig dit onderwerp op tweakers en dacht....leuk. Ik ga die tv programma's zeker kijken.

• Biobakker
  • Niet online
wiene schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:21:
Heel interessant onderwerp en inderdaad zeer moeilijk te begrijpen. Ik ga toch nog wat dieper de stof induiken omdat ik dit altijd al interessant heb gevonden maar me er nooit in verdiept heb. Ik zag toevallig dit onderwerp op tweakers en dacht....leuk. Ik ga die tv programma's zeker kijken.
Bedenk wel even dat de insteek van The Elegant Universe, String theorie is. Er wordt heel duidelijk uitleg gegeven over relativiteit met en zonder zwaartekracht en quantum mechanica. Maar daarna gaat het over String theorie niet erg, maar kijk er wel een beetje abstract naar. Niet alles wat verteld wordt in het laatste deel is (al) bewezen.

Zit wel een kern van (theoretische) waarheid in though.

Dat zeg ik....

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 16:38
Ik wil even reageren op het voorbeeld van een stok van 'een lichtjaar lang' (pagina 2 (50 posts p. pag.)).

Wat je op aarde zal zien als je deze stok beweegt is precies hetzelfde als bij een tuinslang, de waterstraal die daar uitkomt lijkt korm te lopen, maar in feite gaat elk deeltjes van deze straal wel in de richting van de sproeikop. Toch lijkt het alsof de straal bijvoorbeeld naar links uitweikt (als je de tuinslang naar rechts beweegt)

Verder wil ik nog even iets bij jullie neerleggen, waarvan ik denk dat het nog niet besproken is (Ben nog bezig het hele topic door te lezen, maar wilde deze dingen toch even kwijt)

Stel je reist met een snelheid van 0,9c en je versneld naar de 1,1c (even er van uitgaande dat je sneller kan dan de lichtsnelheid) Je maakt geen bochten en gaat richting een punt A(x,y,z) Zodra je een snelheid van 1c hebt zend je elke seconde een aantal fotonen uit, terwijl je even snel gaat als de fotonen die je 5 seconden geleden uitzond, zou je dan (gezien vanaf punt A) een grote lichtflits oid waarnemen, net als wat je bij bijvoorbeeld een F16 hoort als deze met de geluidssnelheid vliegt. (geluidsbarière)

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

XBOX Live Gamertag > NBeat

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Vooropgesteld dat je met c kunt reizen, kun je dan niet per seconde een foton uitzenden, omdat het begrip tijd dan geen betekenis meer heeft. Tov een externe observer staat de tijd voor jou stil. Je kunt dus ook niet per seconde een foton uitzenden, puur omdat die seconde oneindig lang duurt.

Verder ondergaat ook licht het doppler-effect. Een F16 die net onder Mach 1 op je af vliegt, zal veel hoger klinken dan hij daadwerkelijk doet. Zo ook met die uitgezonden fotonen - als een ruimteschip met 0.99999c op je af vliegt, dan ondergaan de fotonen (tov jouw observatie) een blue shift, en wel in zoverre dat het "normale" licht buiten het zichtbare spectrum valt, en je wellicht de radiogolven die het ruimteschip uitzendt voor communicatie kunt zien :)

• Biobakker
  • Niet online
NBeat schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:50:
Ik wil even reageren op het voorbeeld van een stok van 'een lichtjaar lang' (pagina 2 (50 posts p. pag.)).

Wat je op aarde zal zien als je deze stok beweegt is precies hetzelfde als bij een tuinslang, de waterstraal die daar uitkomt lijkt korm te lopen, maar in feite gaat elk deeltjes van deze straal wel in de richting van de sproeikop. Toch lijkt het alsof de straal bijvoorbeeld naar links uitweikt (als je de tuinslang naar rechts beweegt)

Verder wil ik nog even iets bij jullie neerleggen, waarvan ik denk dat het nog niet besproken is (Ben nog bezig het hele topic door te lezen, maar wilde deze dingen toch even kwijt)

Stel je reist met een snelheid van 0,9c en je versneld naar de 1,1c (even er van uitgaande dat je sneller kan dan de lichtsnelheid) Je maakt geen bochten en gaat richting een punt A(x,y,z) Zodra je een snelheid van 1c hebt zend je elke seconde een aantal fotonen uit, terwijl je even snel gaat als de fotonen die je 5 seconden geleden uitzond, zou je dan (gezien vanaf punt A) een grote lichtflits oid waarnemen, net als wat je bij bijvoorbeeld een F16 hoort als deze met de geluidssnelheid vliegt. (geluidsbarière)

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Misschien dat dit: http://www.spacetimetravel.org/tuebingen/tue0.html
interessant is. Is in W&L al vaker langsgekomen geloof ik. Als je doorklikt zie je de volgende foto's:

80% lichtsnelheid
Afbeeldingslocatie: http://www.spacetimetravel.org/tuebingen/bilder/gasse_80kl.jpg
95% lichtsnelheid
Afbeeldingslocatie: http://www.spacetimetravel.org/tuebingen/bilder/gasse_95kl.jpg
99% lichtsnelheid
Afbeeldingslocatie: http://www.spacetimetravel.org/tuebingen/bilder/gasse_99kl.jpg

Mooie is dat de foto's op dezelfde plek (in de computersimulatie) genomen zijn. Je bent dus op dezelfde plek maar je ziet verder naar achteren omdat die fotonen nu pas aankomen.

On Topic: Volgens mij kan je helemaal geen fotonen uitzenden als je een snelheid hebt van 1c. Omdat al je energie in spatiale verplaatsing zit en niet in de verplaatsing van tijd is jouw "tijdverplaatsing" o.

Dat zeg ik....

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Biobakker schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:42:
Mooie is dat de foto's op dezelfde plek (in de computersimulatie) genomen zijn. Je bent dus op dezelfde plek maar je ziet verder naar achteren omdat die fotonen nu pas aankomen.
Nou ja, niet "nu pas". Je ziet verder naar achteren omdat de fotonen die, als jij stilstaat, van achteren diagonaal tov jou bewegen, en je ze in feite inhaalt bij grote snelheid waardoor ze ineens door de lens gaan ipv van achteren de camera raken. Overigens wordt in dit fimpje geen rekening gehouden met doppler shift.

Verwijderd

Biobakker schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:42:
[...]

Misschien dat dit: http://www.spacetimetravel.org/tuebingen/tue0.html
interessant is. Is in W&L al vaker langsgekomen geloof ik. Als je doorklikt zie je de volgende foto's:

80% lichtsnelheid
[afbeelding]
95% lichtsnelheid
[afbeelding]
99% lichtsnelheid
[afbeelding]

On Topic: Volgens mij kan je helemaal geen fotonen uitzenden als je een snelheid hebt van 1c. Omdat al je energie in spatiale verplaatsing zit en niet in de verplaatsing van tijd is jouw "tijdverplaatsing" o.
Ik vind die simulatie wel een beetje gebrekkig hoor!
Ik zie helemaal geen blueshift! :+)
Pagina: 1 2 Laatste