[Upgrade] dx9 videokaart: 1950PRO vs 7900GS

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hallo allemaal, heb op techzine eenzelfde draad lopen maar wil meer reacties.

Ik denk erover mijn (nog niet zo oude) systeem een upgrade te geven (e6420/2gb 533mhz/brak asus p5### mobo/8500GT) en daar horen wat ik nu heb staan een nieuw mobo, 800mhz geheugen en een nieuwe videokaart bij. Het systeem is niet helemaal wat ik wilde omdat het een pre-geassembleerde pc is van chiliGREEN, gekocht bij de Makro, maar de prijs was mooi voor de spullen die erin zitten.

Het probleem is de videokaart. Ik heb een budget voor ogen van 300 euro. Zal hoe het er nu uitziet grofweg maximaal 120-130 daarvan kunnen spenderen aan een videokaart.

Eis: dx9, omdat ik goede dx10 kaarten nu het geld niet waard vind voor het spelaanbod.

Ik ben gaan zoeken en kom uit bij de 7900 GS en de 1950 PRO.
Heb hier al wat gezocht en reviews bekeken, de 1950 komt vaak beter uit qua standaard snelheden, maar lees wel een hoop reacties dat een overgeclockte 7900 de 1950 voorbij kan. Nu is mijn vraag: met niet teveel gepruts dus overclocken met stock koeler etc, welke kaart zou dan de beste keus voor het geld zijn? De 7900 gs is duurder en loopt qua prestaties iets achter de 1950 pro dus wat dat betreft is de 1950 mijn keus (kan hem voor 99 euro krijgen) maar wat heeft de meeste waarde als ik een rustige overclock erop gooi?

Bijkomende vraag: moet ik met deze kaarten m'n 430 watt voeding vervangen voor een zwaarder model?

Bij voorbaat dank. _/-\o_

Aanpassing: verduidelijking van vragen:
-Wat zijn de ervaringen/meningen hier met het overclocken van deze kaarten? Ik ben niet van plan andere koeler te gaan plaatsen, dus het gaat me om stock overclocks.
-Vreten deze kaarten met 200 watt onder load meer stroom dan mijn 8500GT die ik er nu in heb zitten?

[ Voor 9% gewijzigd door toimoi op 15-08-2007 15:58 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT

Doortrucken naar wat reviews lijkt me toch de beste optie, :) want **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? is niet gewenst.

Om je iets op weg te helpen met je voeding... alhoewel, nee dat gaat niet want je hebt geen specificaties van je systeem gegeven. Maar je kunt zelf ook eens neuzen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

ARME AOW’er

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
OK ik snap dat ik naar reviews moet kijken maar ik heb geen reviews gevonden waarin een overgeclockte 7900 GS tegen een 1950PRO overgeclockt wordt gezet, vandaar mijn vraag. Het gaat erom of er mensen ervaring hebben met het overclocken van deze kaarten en of dat makkelijk lukt. Kan ik daaruit weer afleiden welke ik zn geld waard vind.

En dat van de voeding heb ik inderdaad nog niet erg onderzocht, maar ik las wat de 1950 en de 7900 trekken (ong 200 onder load) en ik heb niet echt een idee wat mijn 8500GT doet. Verder komen er namelijk niet echt ingrijpende veranderingen aan mijn systeem, dus trekken die kaarten meer dan mijn 8500GT? Ik zal voortaan iets duidelijker vragen stellen :p

Verwijderd

Overclocken is nooit gegarandeerd. Kijk maar eens waarom er zoveel verschillende type kaarten zijn van dezelfde series (8x00, 1xxx). In feite zijn het allemaal dezelfde chips van de lopende band, maar de een scoort / klokt wat hoger dan de andere, of de een heeft minder actieve pipes maar voldoet nog prima als instap model.

Overclocken is geen garantie. Als je weet dat de X1950Pro beter scoort met standaard speeds, dan moet je die kaart gewoon halen. Ook de X1950Pro is te oc'en en scoort redelijk goed hier (waterkoeling).

Ik denk dat je het beste gewoon kan proberen, en mocht je systeem het niet trekken dan heb je altijd een betere voeding voor een paar tientjes (Antec bijv). :)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

MaDLiVe

.-Observer-.

Volgens mij is de 7900GS een stukje trager dan de 1950 pro. Ter referentie een 7900gs is een stuk trager dan een 7900gt wegens het ontbreken van enkele pipelines en de lager geklokte core + memory.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dit is wat ome Tom er over zegt:

The card's other competition is the 7900 GS, which the X1950 PRO will beat in most benchmarks at stock speeds.

Als je de boel op standaardsnelheden draait is de X1950 PRO dus beter. Ga je overclocken dan kun je beter de 7900 GS nemen aangezien deze veel beter clockt dan de X1950 PRO.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 00:25
Ik heb me die vraag ook al 100keer gesteld.

De 7900GS (zeker die van XFX) overklokt als een tierelier (makkelijk 600/1600) en haalt dus bijgevolg meer fps dan een standaard 1950pro.
Echter kan je de pro ook overklokken en ik vind de beeldkwaliteit en de IQ veel beter dan bij de 7900GS.

Eigenlijk raad ik je een x1950gt aan (256 of 512mb), en neem daar dan een goede koeler bij (arctic s1 of x2). Je komt dan evenduur uit als een x1950pro, maar je zal zeker ver kunnen overklokken in alle stilte :-)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

KneoK

Not in a million lightyears

Mijn Sapphire X1950Pro (stock 580/1400) doet met gemak op standaardkoeling 650/1550. Hoger heb ik nog niet geprobeerd, vind die paar extra MHz het risico van de stabiliteit niet waard.

Op deze snelheden doet de kaart lachend 3 uur 3d view van Ati Tray Tools zonder boven de 73 graden uit te komen (koeler staat dan 64% te blazen, 100% levert maar een hele marginale winst op maar wel een stuk meer herrie) en na een halve dag artifacts testen geen fouten. Moet hierbij zeggen dat ik die temperatuur maar zelden in een spel haal, daar ligt het over het algemeen zeker 5 tot 10 graden lager.

Heb voorheen met een mini atx bordje, 1,5GB geheugen, X2 3800+ (9x234) en deze kaart op een 365Watt Enermax gedraaid, als een zonnetje. Het ligt dus aan de kwaliteit van de voeding of het allemaal goed gaat draaien. Heb inmiddels mobo, voeding en geheugen vervangen maar de kaart blijft voorlopig nog lekker zitten.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Om maar eens in te gaan op dat dillemma over die voeding:
Ik draai
  • 2 hardisk's
  • Single 8800gtx
  • dvd zooi
  • 2gb ram
  • q6600 @2.4ghz
op een 375 watt voeding
Het ligt aan de kwaliteit van de voeding, de voeding die ik heb schijnt een hele goeie te zijn (DELL).

Ik zou zeggen: probeer het gewoon, want vaak is een grotere voeding overkill, doet ie 't niet, dan koop je een betere voeding.

Succes

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

Enige wat ik wil zeggen is dat je beide kaarten wel even snel zal krijgen, maar..
Ik heb een sapphire x1950pro met 512 mb op een c2d6600. Ik draai wel hoger resoluties 1680x1050.
Ik kan je melden dat zeker met de nieuwe games als Stalker, Colin mcrae Dirt, Overlord, Rainbow six vegas en nog een aantal deze kaart het heel zwaar heeft en rond de 30 frames per sec of eronder of net erboven draaid.

Dus bedenk je goed wat je koopt, games die gaan komen zal je miss moeizaam aan de praat krijgen met lage framerates op hogere resoluties, maar das een keuze. Ik vond 500 euro voor een 8800gtx ook teveel nu en wacht op de opvolgers maar was enigzins teleurgesteld bij de genoemde games.

Oc-en kan ie inderdaad de 1950, ik doe et alleen niet omdat de winst te klein is om de games echt lekker te laten draaien. Succes met je keuze,

edit ivm spelling

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Als je geen benchmark vindt met geOCde kaart X tegen geOCde kaart Y, zoek dan drie aparte benches:

1) kaart X vs Y op stock speeds
2) OC bench kaart X
3) OC bench kaart Y

Daar had je toch echt zelf op moeten kunnen komen mbv de sticky die meermaals aangehaald is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.