Hmm, ok, ik ben WO stagiaire in ICT in mijn laatste week hopelijk, whoei

Maar ik heb dus een opdracht van dit bedrijf om wat uit te zoeken.
Ik zal proberen een do en don't lijstje zo algemeen mogelijk op te stellen, maar misschien dat het wat meer past dus bij de hbo/wo opdrachten dan mbo stages:
Do
-Plan elke week of 2 week even een kort moment in om te vragen wat je stagiair heeft gedaan en nog van plan is om te gaan doen en leg dat vooral ook naast je eigen verwachtingen.
Ik had eigenlijk pas na een maand een afspraak met mijn 1e begeleider en wat blijkt (ik had hem al gewaarschuwd), ik doe wat anders dan hij verwacht. Gelukkig wel goed!
Maar zo kan je op elkaar af stemmen en weet je wat je aan elkaar hebt.
-Probeer de drempel zo laag mogelijk te liggen voor benadering. Mijn 1e begeleider komt altijd heel druk en bezet over, zodat ik nooit wat aan hem durfde te vragen, terwijl de ander juist er heel erg voor open staat en ik daar makkelijker met vragen aanklop.
- Geef zo veel mogelijk informatie! En maak dat zo veel mogelijk toegankelijk! Echt hopeloos bij dit bedrijf... wel informatie beloven, maar ik heb heel weinig gezien of pas na heel veel aandringen...
-(hoort bij vorige 2 punten, en meer voor 'onderzoeks'opdrachten), geef zo veel mogelijk jouw visie op een 'probleem' die de stagiair gaat onderzoeken, nog niet zo zeer dus wat de oplossing is of hoe de stagiair dat moet onderzoeken.
-Als ze veel aan andere mensen moeten vragen: stel ze aan die personen voor, en doe dat ook zsm! Ik heb nu bijv. na 3 maand nog steeds geen contact gehad met personen die ik eigenlijk ook had moeten interviewen omdat men vond dat zij mij moesten voorstellen, dat niet hebben gedaan, ik mezelf heb geprobeerd voor te stellen maar gewoon geen reactie terug heb gehad

Bij personen waar ik wel aan voor ben gesteld kon ik alles aan vragen wat ik nodig had...
Maar als je al bent voorgesteld als stagiair, is de drempel ook weer lager om met die mensen in contact te komen.
- Leg zo veel mogelijk uit wat jij aan het doen bent ook, hou ze een beetje op de hoogte!
Dont's
- Je krijgt een document en er wordt feedback van je gevraagd: ga niet alles zitten aanpassen! Als ik een document had gestuurd, ging mijn begeleider er met 'wijzigingen bijhouden' alles zitten aanpassen

Als ik zo'n documentje dan weer open, en zie dat ALLES bijna rood en veranderd is, dan zakt de moed me in mn schoenen en denk ik bij mezelf 'waar doe ik het voor?!', terwijl als ik er beter naar kijk, niets aan de inhoud is veranderd alleen zo opgeschreven zoals hij dat zo nodig wil zien

En dan ook niet vertellen WAAROM je iets hebt veranderd en aangepast... Leg dat dan ook uit...
-Niet letterlijk gaan vertellen wat de stagiair moet doen, maar wel je verwachtingen vertellen.
Hmm, misschien dat er nog wat meer bij komt hoor, maar even wat frustraties over mn 1e begeleider kwijt...
Gelukkig heb ik dus nog wel een ander er ook bij, die zelf 2 jaar geleden ongeveer is afgestudeerd en veel opener is voor dingen dan die eerste... Gelukkig maar, anders had ik het hier nooit 3 maanden volgehouden...
Goed, maar weer snel terug aan mn verslagje