Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik wil het liefst dat dit topic wat serieus verloopt. Iedereen weet leuke verhalen te vertellen over stagaires die altijd koffie moeten halen etcetra. Dit is nu net niet waar ik heen wil met mijn topic.

Graag wil ik met jullie ervaring uitwisselen hoe jullie je stagiare hebben begeleid. Wat laat je de stagaire nu juist wel doen en wat nu juist niet?

Ook zou iedereen er wat aan hebben dat we straks misschien een lijst kunnen maken met uitdagende opdrachten, kennis wat een stagaire minimaal toch zou moeten hebben voor dat hij op de arbeidsmarkt gaat. Wat heb jij nou bijvoorbeeld gemist in jouw stage periode?

Om eerlijk te zijn vraag ik dit, omdat bij ons op de ICT afdeling een stagaire laten komen. Maar wij willen toch deze stagaire toch iets meegeven en klaar maken voor de arbeidsmarkt. Daarnaast vinden wij ook dat wij er als afdeling baat bij moeten hebben. En dit niet natuurlijk alleen door rot klusjes.

Hoe denken jullie hier over?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier krijgen stagiaires altijd gewoon een bepaalde opdracht naast de gewone klusjes(koffie halen bv ;) ) (onze vorige die heeft bv de security voor het wireless geregeld/getest/geimplementeerd(scheiding via firewalls etc),degene voor dit jaar weet ik nog niet wat die mag gaan doen,maar zal ook wel met het netwerk te maken hebben(volgens mij zoiezo LMS implementatie uitzoeken) Je moet er alleen even goed ontop blijven :)
En inderdaad zoals hieronder alles laten uitschrijven,hopelijk leert iemand dan eens de documentatie bijhouden :+
Nog iets wat we meestal doen om die reden is dat we diegene door alle documentatie laten gaan,en vul maar aan/verander maar als er iets niet klopt met de huidige opzet :P aangezien niet alles meer up-to-date is,al is het meeste het gelukkig tegenwoordig wel :)

[ Voor 33% gewijzigd door mrsar op 15-08-2007 22:10 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:21:
Voor de duidelijkheid, ik wil het liefst dat dit topic wat serieus verloopt. Iedereen weet leuke verhalen te vertellen over stagaires die altijd koffie moeten halen etcetra. Dit is nu net niet waar ik heen wil met mijn topic.

Graag wil ik met jullie ervaring uitwisselen hoe jullie je stagiare hebben begeleid. Wat laat je de stagaire nu juist wel doen en wat nu juist niet?

Ook zou iedereen er wat aan hebben dat we straks misschien een lijst kunnen maken met uitdagende opdrachten, kennis wat een stagaire minimaal toch zou moeten hebben voor dat hij op de arbeidsmarkt gaat. Wat heb jij nou bijvoorbeeld gemist in jouw stage periode?

Om eerlijk te zijn vraag ik dit, omdat bij ons op de ICT afdeling een stagaire laten komen. Maar wij willen toch deze stagaire toch iets meegeven en klaar maken voor de arbeidsmarkt. Daarnaast vinden wij ook dat wij er als afdeling baat bij moeten hebben. En dit niet natuurlijk alleen door rot klusjes.

Hoe denken jullie hier over?
Toen ik zelf stage liep (bij 3 verschillende stage plekken) en ik de stage plek moest overdragen aan de volgende heb ik hem als advies gegeven om een logboek te maken wat hij doet per dag.

Zo leer je de stagaire om te documenteren (best belangrijk in de ICT......ik weet er alles van)
Laat de stagaire een werkstation installeren en daarvan een Roll out te maken (bijv door Ghost) of een andere applicatie die je gebruikt.

Maak zelf een "standaard" fout die de stagaire moet kunnen oplossen.

Ook belangrijk is om een stukje structuur in te bouwen:

(bijvoorbeeld) Probleem---> omschrijving probleem --> mogelijke oplossing --> conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Vergeet de stagiaire niet! Ik denk dat je in samenspraak met de stagiaire zelf tot een leuke en leergerichte opdracht moet komen...

Off-topic: Grappig dat niemand weet hoe je het schrijft: stagiair(e) :)

[ Voor 26% gewijzigd door DeepFreeze.NL op 16-08-2007 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 13:22
Toen ik stage liep maakte ik al vanaf het begin duidelijk dat ik niet kwam voor het koffie zetten. :+ ..ik vind het niet erg om koffie te halen/zetten maar het schijnt bij sommige bedrijven een taak te zijn.

Verder heb ik het een en ander uitgezocht (RIS en WSUS) en een rapport gemaakt. Uitgebreid getest en aan het einde van mijn stage met documentatie opgeleverd. Ze waren hier erg blij mee (denk ik >:) )

Maar het is natuurlijk wel aan de stagiaire hoeveel taken je hem/haar kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Ik liet mijn stagiair pc's assembleren en Farcry spelen tegen mij. Vooral dat laatste. Bedrijf is nu failliet :D

[ Voor 21% gewijzigd door fckgw op 15-08-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 17:27
Over wat voor een stagiair hebben we het?

Er zit nogal een verschil in wat een MBO ICT'er of een HBO Informatica student tijdens een stage normaal gesproken doet (en wat er verwacht wordt vanuit de opleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
In mijn geval MBO, maar omdat ik het liefst het zo algemeen mogelijk laat.. maakt het in principe niet uit.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fckgw schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:40:
Ik liet mijn stagiair pc's assembleren en Farcry spelen tegen mij. Vooral dat laatste. Bedrijf is nu failliet :D
Het is RHQQ8, geen 2 ;)

Maar ontopic:

Bespreek het inderdaad met de stagiare!

Enkele ideën:
Server monitoring tool (SNMP)?
Digitaal server logboek aanmaken (PHP ofzo).
Er zijn vast wel verbeter punten bij jou op de afdeling, zoek er 1 uit en laat de stagiair een verbetervoorstel schrijven en uitvoeren.

Wat voor ons verder belangrijk is:
HBO/MBO? Niveau, welke richting?
Wat zijn zijn hobby's en interesse's? Mischien is het wel goede PHP-er ofzo :)
Hoelang blijft de stagiair?
Welke eisen stelt de school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Tis wel 2. Gast ik ken een bepaalde Win 98SE key nog steeds volledig uit mijn hoofd, kom niet bij mij aan met hoe het zit met serials }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 11:53
Toen ik stage liep mocht ik de eerste 4 weken kleine klusjes doen (user aanmaken in AD e.d.), en daarna de leuke dingen. Heb zo'n beetje alles gedaan. Van Desktop Support, ServiceDesk, SysAdmin, Programmeur (soort van :D), en nu (junior) DBA werkzaamheden (werk nu in vaste dienst bij dat bedrijf).

Maar vooral in overleg. Stage moet aansluiten op de opleiding, dat vond ik zelf het prettigste. En daarnaast moet je ze inderdaad dingen bijbrengen die ze op school niet leren (security/OU's in AD, want dat leerde ze niet op school toen ik nog MBO deed).

En uiteraard documentatie. Kan je er beter vroeg inslaan, zodat ze het nooit meer vergeten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:44
Het ligt er allereerst maar net aan wat de niveau van de stagiair is en in wat voor sector in de ICT je bedrijf zich bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb zelf geen stagairs begeleid, maar ben er wel een geweest.
Dingen die ik zoal te doen kreeg in verscheidene stages:
-Met Apache/PHP/MySQL een CDROM collectie database bouwen en vullen (650 CD's)
-Desktop machine (bij gebruikers in bedrijf) hardware plaatsen, repareren, vervangen
-Desktops installeren
-Printers die errors geven nalopen en repareren (papier/inkt, maar ook als PC X niet kan printen)
-Kabels leggen in een kantoor
-Telefonisch en per email problemen oplossen
-Spyware verwijderen bij collega's op andere afdelingen ( :X )

Uiteraard is het afhankelijk van wat je stagair kan.
Persoonlijk zou ik hem/haar een uitdaging geven die niet bedrijfskritisch is.
Iets met een webscripting taal en een tijdelijk dedicated servertje (oude desktop met Apache of IIS) en dan een opdracht geven.
Documentatie erbij laten maken anders knoop je er later geen touw meer aan vast.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 15-08-2007 17:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Binnenkort moet ik ook stage gaan lopen, en ik hoop dat ik bij een bedrijf terecht kom wat mij dingen wil laten leren, en niet dingen wil laten herhalen.

Als ik perfekt een desktop kan installeren (bijvoorbeeld), is het bij onzinnig om mij dat tot in het oneindige te laten doen (mijns inziens). Geef de stagiair uitdagingen, merk je dat hij(of zij) het goed kan, regel een volgende uitdaging. Push the limits; laat hem lekker dingen opzoeken, klooien, testen tot het werkt. Evt. uitleg geven over waarom het zo gedaan is, en dan iets anders bedenken.

Op die manier leert de stagiair nieuwe dingen, leert om zijn keuzes te verdedigen, én zorg je ervoor dat hij met (hopelijk) plezier elke dag weer naar de stageplek gaat...

Tuurlijk, als desktops tot een van de dagelijkse bezigheden behoort, hoort dat er natuurlijk gewoon bij. Maar om een stagiair elke dag desktops inelkaar te laten zetten terwijl de core-business van het bedrijf webdevelopment is...

Zoals al duidelijk was, een stage is om er beide voordeel van te hebben, en niet alleen voordeel voor het bedrijf (goedkope arbeidskracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik heb zelf 2 stages in mbo gelopen en het hangt erg af van wat voor bedrijf je bij zit, en wat je van jezelf laat zien.

Ik moest op me eerste stage een aantal tooltjes schrijven voor het intranet, dwz een systeempje om afkortingen in op te zoeken, en nog wat van dat soort spul.
Hier had ik mijn eigen ideeen bij, en dat kwam niet zo goed overeen met het bedrijf, zodoende iets meer begeleiding gehad (lees: overleg) en toen ging het wel goed.

tweede stage heb ik uiteindelijk verantwoording gekregen over een complete pc omwisselslag voor een hele afdeling (100+ pc's) en het gefaseerd omwisselen ervan, het regelen, ophalen, administratie, installatie etc.
Dit was echter wel nadat ik goed liet zien dat ik dat aan kon.

ow en ik heb nog nooit koffie gehaalt.
Als ze je dat vragen voor een keertje is het prima, maar als je constant koffie moet halen of vuilnis buiten zetten mag je gewoon 'nee' zeggen hoor. dit hoort namelijk niet bij je stage

[ Voor 13% gewijzigd door BasieP op 15-08-2007 18:23 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tja... Ik kan je aardig wat vertellen, maar dan wel als stagebegeleider vanuit een andere hoek (geen ICT). Maar de overeenkomsten zijn er natuurlijk ook.

Een logboekje verslagje laten maken is altijd goed.
Laat ze hun eigen leervragen vooraf formuleren voordat je aan een klus of job beginnen.
Laat ze achteraf rapporteren of ze aan hun leervragen zijn toegekomen en wat ze geleerd hebben.
Probeer relatie te leggen met geleerde theorie.

Zolang ze elke dag binnen komen met de vraag "Wat wil ik vandaag leren", gaan ze altijd beter was als ze binnen kwamen. Dat moet een manier van denken voor ze.

En over het algemeen
Slechte stagiaire = Kost je meer als het oplevert
normale stagiaire = Kost je net zo veel als het je oplevert
Goede stagaire = Levert op.

Over het algemeen vlakt het elkaar wat uit.. Dan heb je 2 jaar een goede en daarna een hele slechte..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wij hebben een stagiair een keer uit laten zoeken wat er voor nodig zou zijn om de backup's op de satellietlokaties vanaf de hub lokatie te laten draaien, ipv een backup naar een tapestreamer op de lokale server. De volgende vragen moesten globaal beantwoord worden:
  • Backupschema (keuze full, diff, incr.)
  • Verwachtte hoeveelheid data per satellietlokatie wat gebackupped moest worden
  • Kijken of het binnen het window te backuppen valt
  • Welke apparatuur evt. aangeschaft moest worden
  • Kijken of restoretijden nog binnen SLA's vallen
  • etc.
Eea uiteraard onder begeleiding, je kunt niet van een stagiair verwachten dat hij alle termen en tooling kent. Maar goed, Google is ur friend en er zijn meer dan voldoende white papers die doorgenomen konden worden over dit onderwerp. En ik moet zeggen dat er uiteindelijk een heel behoorlijk rapport opgeleverd is.:)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Mijn voorganger, HBO ICT stagiare, heeft hier een LDAP directory opgezet als stage opdracht. Zo kan personeelszaken de website eenvoudig laten aanpassen als er mensen komen en gaan. Alle publieke lijk opzoekbare informatie is dan beschikbaar gemaakt hierdoor. Alle interfaces, beheer, PZ kant en de website updater werden hier gemaakt.

Ik zelf, HBO ICT afstuderen, heb een dynamisch laadbaar framework met plugins gemaakt voor Grid computing clusters. Dat is nogal specifiek voor ons doel en nogal technisch.

Ik heb het meeste gehad aan goede begeleiding (en sturing af en toe) van de collega's. En ook hulp met sommige technische dingen. Ik wist ook wel dat ik een lastige opdracht had, maar met goede hulp en verwijzingen naar goede info ben ik vandaag de dag nog steeds voor deze software verantwoordelijk :)

Ik heb ook al een student begeleid en vond het toch wel lastig. Meestal word het al snel gezellig en dat is niet altijd even productief ;) Een probleempje was dat wij een onderzoeks afstudeer opdracht hadden, dus de student moest veel puzzelen. Dat ging mij wel redelijk af, omdat ik door had waar ze naar toe wouden. Maar bij mijn student was dat nogal afhankelijk vn wat de student tegen kwam. Dat was niet echt iets voor een HBO-er.

De MBO-stagiares die hier ook veel zijn, die zijn vooral met de computer/netwerk beheerders aan het meedraaien. Dan wel de PC's en servers fixen en herbekabelen, maar ook gereedmaken voor gebruik.
Soms moeten ze nieuwe server opstellingen uittesten ivm nieuwe versies en mogelijkheden, maar dat hangt af van wat er allemaal te doen is daar en wat voor stagiar je voor je neus hebt :)

offtopic:
DoDoBreak: Ook in offtopic berichten is werving niet de bedoeling ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 15-08-2007 20:01 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fckgw schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:16:
[...]

Tis wel 2. Gast ik ken een bepaalde Win 98SE key nog steeds volledig uit mijn hoofd, kom niet bij mij aan met hoe het zit met serials }:O
Je hebt gelijk excuus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DeepFreeze.NL schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:38:
Off-topic: Grappig dat niemand weet hoe je het schrijft: stagiaire :)
Nog grappiger dat vrijwel iedereen hier klakkeloos 'stagiaire' schrijft, terwijl daarmee een vrouw bedoeld wordt, terwijl - gezien de ict-gerichtheid alhier - het in zo goed als alle gevallen om een man gaat. Een 'stagiair' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehe Ik had wel coole stage plek. Kreeg de meest wazige pc problemen bij de TD zonder ik eens een opleiding had. Alleen waren ze niet zo blijk toen ik een order kreeg van 50 pc's en per ongeluk 1 ervan geloof ik wat windows filtjes had verwijderdt. Als ze meer ene kans gaven had ik er nu gewerkt.

Maar stage plekken zijn zoiezo bullshit 75% wat je leerd in een opleiding wordt een teleur stelling
als je de theorie moet toepassen in een werkplaats. En je krijgt tevens dat gelul dat je moet voegen
met hypocriete collegás. Die zeggen dat je altijd vragen kan stellen maar na 5 vragen al een
een agresie aanval krijgen omdat ze je iritant vinden. Wat zwaar demotiverend werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stage1: koffie in een bureaula laten vallen van mijn stagebegeleider waar belangrijke papieren in lagen.
Stage2: koffie over een laptop gegooid die ik moest installeren (splinternieuw had hem net uitgepakt). Heb de laptop nog geprobeerd te redden door hem in onderdelen te laten drogen en tegen vijf uur deed hij het weer en heb ik hem meegegeven aan degene die er op moest gaan werken (waarna die na enkele dagen weer terugkwam met een overleden laptop ;))
Beide voorvallen werden me vergeven :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze wensen geen begeleid(st)er of docent(e) genoemd te worden blijft wederom gek maatschappelijk fenomeen.

[ Voor 232% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Marzman schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:02:
Stage1: koffie in een bureaula laten vallen van mijn stagebegeleider waar belangrijke papieren in lagen.
Stage2: koffie over een laptop gegooid die ik moest installeren (splinternieuw had hem net uitgepakt). Heb de laptop nog geprobeerd te redden door hem in onderdelen te laten drogen en tegen vijf uur deed hij het weer en heb ik hem meegegeven aan degene die er op moest gaan werken (waarna die na enkele dagen weer terugkwam met een overleden laptop ;))
Beide voorvallen werden me vergeven :)
Moet je trots zijn op de fouten die je gemaakt heb? :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Moet je trots zijn op de fouten die je gemaakt heb?
Ja ! zonder fouten leer je niet

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19
Ik heb mijn stageperiodes beschouwd als een van de belangrijkste leerperiodes tijdens mijn opleiding. Nu moet ik ook zeggen dat ik goed gezocht heb naar stageplekken waar ik veel zou kunnen leren en heb ik me ook altijd voor de volle 100% ingezet.

Wat voor stagiairs heel belangrijk is, is dat ze betrokken worden in het team, zodat ze ook het gevoel krijgen dat ze ook echt iets toevoegen aan de afdeling. Verder is een opdracht waar ook daadwerkelijk een goed resultaat uit kan komen ook heel belangrijk: de software die ik schreef tijdens mijn 2e stage wordt nog steeds dagelijks gebruikt: dat is gewoon hartstikke leuk!

Maar het belangrijkste wat ik heb geleerd tijdens mijn stages, is het omgaan met de verschillende mensen binnen een bedrijf, het formuleren wat je nu eigenlijk wilt, en: eerst denken en dan pas doen. Die fout wordt zo vaak gemaakt door starters, door als een dolle hond van start te gaan en vervolgens niet kunnen beschrijven wat ze doen. Maak ze bewust van wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen. Laat ze een logboek bijhouden (zelf nooit gedaan) met hoe, wat en waarom (desnoods 1x per week), zodat ze overal bewust van worden. Dit kunnen ze natuurlijk ook weer gebruiken in hun stage rapport.

Ga als stagebegeleider bovenop je stagiair zitten, maar laat ze maar eens een keer iets fout doen, daar leren ze het meest van. Evalueer daarna wel wat ze fout deden en nog belangrijker: waarom.

Ik hoop dat eits een beetje aan mijn input hebt gehad ;)

Memories of yesterday, will grow, but never die

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:55:
hehehe Ik had wel coole stage plek. Kreeg de meest wazige pc problemen bij de TD zonder ik eens een opleiding had. Alleen waren ze niet zo blijk toen ik een order kreeg van 50 pc's en per ongeluk 1 ervan geloof ik wat windows filtjes had verwijderdt. Als ze meer ene kans gaven had ik er nu gewerkt.

Maar stage plekken zijn zoiezo bullshit 75% wat je leerd in een opleiding wordt een teleur stelling
als je de theorie moet toepassen in een werkplaats. En je krijgt tevens dat gelul dat je moet voegen
met hypocriete collegás. Die zeggen dat je altijd vragen kan stellen maar na 5 vragen al een
een agresie aanval krijgen omdat ze je iritant vinden. Wat zwaar demotiverend werkt!
Tja dan leer je daarmee ook omgaan.
Je wordt er wat "harder" van zeg maar.....

Zelf heb ik nog bij een amerikaans bedrijf gewerkt, dan ben je gewoon in het begin een nummer en weten sommige mensen je naam niet eens.......... :P

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:55:
Yeah, ik heb ook al gemerkt bij mijn eerste stage bedrijf (en waar ik later nog wat bij verdient heb) dat de collega's je omgeving maken. Er waren daar maar enkele collega's die normaal deden en relaxed waren. Er zaten daar ook eikels tussen die het je dag niet makkelijker zullen maken. Dat heb je altijd. Ik heb bij mijn afstudeerplek (huidige werkgever voor de laatste 4 jaar) geluk gehad dat ze hier niet zo snel naast hun schoenen gaan lopen. ;)

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat het zoveel bullshit is. Het is een 'real-life' experience, tenminste... als je niet de nieuwe koffiejuf bent geworden! Ik heb pas achteraf mijn stage en opleiding kunnen waarderen. De exacte dingen waren lastig toepasbaar vanuit het boek in de praktijk. Maar ik heb zeker wel een bepaalde 'mind-setting' gekregen om gestructureerder te denken. Ook gewoon basis kennis hebben over bijv. SQL was echt 100% gebruikt en werken met de programmeer taken.

Verwijderd

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat het zoveel bullshit is. Het is een 'real-life' experience, tenminste... als je niet de nieuwe koffiejuf bent geworden! Ik heb pas achteraf mijn stage en opleiding kunnen waarderen.
Ik ook en dat ik voor me zelf wil beginnen is alleen maar daar door gekomen. Dus op dat punt ben ik die stage plaatsen wel dankbaar voor ! :D

Verwijderd

TIP: laat de stagiair zijn / haar eigen (tijdelijke) account aanmaken op de server.

En bijvoorbeeld een Backup terugzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 12:32 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op het MBO heb ik een stage gedaan bij een autohandel die meerdere vestigingen had. Daar kreeg ik de auto (van de zaak) van m'n baas mee. Dat was een Corsa 1.4 met 100km op de teller. Best grappig, als je 3 weken daarvoor je rijbewijs hebt gehaald. :P

Verder moest ik daar PC's assembleren en een standaard installatie uitvoeren. Daarna uitzetten bij de gebruikers. Oude werkplek schoonmaken, instellingen kopieren naar de server en daarna de nieuwe pc neerzetten en instellingen herstellen. Dat soort dingen.

Dat was m'n eerste stage. Tijdens m'n tweede stage werkte ik bij een softwareontwikkelbedrijf. Dat bedrijf programmeert in een onbekende taal. Tijdens m'n stage heb ik de taal geleerd en een stuk software gebouwd om boekingen uit te voeren. Eigenlijk heb ik een klein deel van een financieel pakket ontworpen, gebouwd en gedocumenteerd. Dat was erg leuk, want de boekhoudkundige aspecten waren geheel nieuw voor me.

Nu zit ik in het 3e jaar (ga naar 't 4e jaar toe) van het HBO en werk nog steeds bij dit bedrijf. Nu begeleid ik zelf eventuele stagiaires en nieuwe medewerkers. Hen laat ik zoveel mogelijk software maken die de klanten bestellen. Uiteraard controleer ik hun code en probeer ik hun manier van denken te sturen, maar verder laat ik ze (afhankelijk van hun niveau natuurlijk) zo veel mogelijk vrij.

Ook vind ik het prettig om hen na een tijdje te vragen wat zij nou anders zouden doen als zij hier de directeur waren. Je hoort dan dingen waar je zelf misschien niet zo 1-2-3 aan gedacht zou hebben, omdat het voor jou iets is dat je al jaren zo doet, maar wat helemaal niet het meest veilig of efficient hoeft te zijn.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik begin (hopelijk!) 3 september met mijn HBO informatica stage. Ben nu 1.5 maanden en 6 bedrijven verder in de zoektocht naar een stageplaats, op 2 plaatsen aangenomen waar het uiteindelijk niet door ging, en de andere bedrijven hadden niemand om me te begeleiden. Op dit moment heb ik contact met 2 bedrijven waar ik de uitslag nog van moet krijgen. Even afwachten dus!

Het gaat me niet van een lijen dakje :|

offtopic:
Dit is geen verkapte 'ik zoek nog een stageplaats post' :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Laatst online: 13-09 14:31

makje

Professioneel prutser

Wij hebben bij ons net onze 2e (MBO) stagiair gehad en ik moet zeggen: wat je een stagiair laat doen hangt voor 95% van de stagiair af.

In ons geval zijn wij een klein bedrijfje dat systeembeheer doet voor meerdere MKB klanten met verschillende niveau's netwerken. Daarmee is de afwisseling in het werk hoog en heb je direct en veel klantcontact (helpdesk en op lokatie) en omdat ons bedrijf nog steeds meer vorm krijgt (gegroeid van eenmans-bedrijf naar meer-mans) kunnen ze ook echt meedenken in- en vormgeven aan het bedrijf. Al met al best interessant voor een student volgens mij.

Bij de eerste stagiair ging dat heel goed, die kon je een klus geven en hij ging het uitzoeken. Wel af en toe bij kijken en soms adviseren/corrigeren, maar verder een heldere jongen die er voor ging.
De 2e was helaas compleet andere koek en dat hadden wij niet direct zo ingeschat: leuke babbel met klanten (positief), maar als het 'moeilijk' was dan was er geen doorzettingsvemogen, alleen maar direct aan ons vragen of anders struisvogel spelen en uitstellen.

Zijn project was te hoog gegrepen, dus uiteindelijk hebben we dat maar zelf gedaan en hem een testsetup laten bouwen van een W2003 server met 2 werkstations zoals we dat ook veel bij klanten tegenkomen. Dat was lastig genoeg, terwijl je van een ICT student toch mag verwachten dat hij al wel eens een netwerkje met server heeft aangelegd/bekeken?

Al moet ik wel zeggen dat ik de MBO scholen toch ook niet hoog inschat qua kennisoverdracht en motivatie...

Volgende week krijgen we er weer en nieuwe stagiair. De suggestie van msoete om hem eerst zijn eigen account te laten aanmaken lijkt me geen gek idee. Eerst maar eens zien of hij überhaupt wel eens verder in windows heeft gekeken dan startmenu --> spel X

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Veel mensen lijken nogal negatief te doen over MBO-stagiaires, maar in m'n vorige club hadden we er altijd eentje rondlopen. Waren overigens wel electro-lui, die vaak gemotiveerd werden door het feit dat ze leuke projecten konden doen in een omgeving met lui die ze wilden helpen en klaar stonden met advies. Overigens zaten ze in een omgeving met alleen maar HBO'ers en WO'ers. Leuke is dat ze dus konden zien wat werkzaamheden van de "hoger opgeleiden" waren, wat voor velen ook een stimulans was om daarna naar de HTS te gaan. Ik deed ook altijd m'n best om met die jongens te praten en ze een beetje een beeld te geven van het verder leren. Ik heb overigens VWO->WO gedaan, maar heb me nooit te goed gevoeld.

Het helpt natuurlijk ook wel als je "goede" stagiaires hebt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ok, ik ben WO stagiaire in ICT in mijn laatste week hopelijk, whoei :)
Maar ik heb dus een opdracht van dit bedrijf om wat uit te zoeken.
Ik zal proberen een do en don't lijstje zo algemeen mogelijk op te stellen, maar misschien dat het wat meer past dus bij de hbo/wo opdrachten dan mbo stages:

Do
-Plan elke week of 2 week even een kort moment in om te vragen wat je stagiair heeft gedaan en nog van plan is om te gaan doen en leg dat vooral ook naast je eigen verwachtingen.
Ik had eigenlijk pas na een maand een afspraak met mijn 1e begeleider en wat blijkt (ik had hem al gewaarschuwd), ik doe wat anders dan hij verwacht. Gelukkig wel goed!
Maar zo kan je op elkaar af stemmen en weet je wat je aan elkaar hebt.

-Probeer de drempel zo laag mogelijk te liggen voor benadering. Mijn 1e begeleider komt altijd heel druk en bezet over, zodat ik nooit wat aan hem durfde te vragen, terwijl de ander juist er heel erg voor open staat en ik daar makkelijker met vragen aanklop.

- Geef zo veel mogelijk informatie! En maak dat zo veel mogelijk toegankelijk! Echt hopeloos bij dit bedrijf... wel informatie beloven, maar ik heb heel weinig gezien of pas na heel veel aandringen...

-(hoort bij vorige 2 punten, en meer voor 'onderzoeks'opdrachten), geef zo veel mogelijk jouw visie op een 'probleem' die de stagiair gaat onderzoeken, nog niet zo zeer dus wat de oplossing is of hoe de stagiair dat moet onderzoeken.

-Als ze veel aan andere mensen moeten vragen: stel ze aan die personen voor, en doe dat ook zsm! Ik heb nu bijv. na 3 maand nog steeds geen contact gehad met personen die ik eigenlijk ook had moeten interviewen omdat men vond dat zij mij moesten voorstellen, dat niet hebben gedaan, ik mezelf heb geprobeerd voor te stellen maar gewoon geen reactie terug heb gehad :X Bij personen waar ik wel aan voor ben gesteld kon ik alles aan vragen wat ik nodig had...
Maar als je al bent voorgesteld als stagiair, is de drempel ook weer lager om met die mensen in contact te komen.

- Leg zo veel mogelijk uit wat jij aan het doen bent ook, hou ze een beetje op de hoogte!

Dont's
- Je krijgt een document en er wordt feedback van je gevraagd: ga niet alles zitten aanpassen! Als ik een document had gestuurd, ging mijn begeleider er met 'wijzigingen bijhouden' alles zitten aanpassen :X Als ik zo'n documentje dan weer open, en zie dat ALLES bijna rood en veranderd is, dan zakt de moed me in mn schoenen en denk ik bij mezelf 'waar doe ik het voor?!', terwijl als ik er beter naar kijk, niets aan de inhoud is veranderd alleen zo opgeschreven zoals hij dat zo nodig wil zien :X En dan ook niet vertellen WAAROM je iets hebt veranderd en aangepast... Leg dat dan ook uit...

-Niet letterlijk gaan vertellen wat de stagiair moet doen, maar wel je verwachtingen vertellen.

Hmm, misschien dat er nog wat meer bij komt hoor, maar even wat frustraties over mn 1e begeleider kwijt...
Gelukkig heb ik dus nog wel een ander er ook bij, die zelf 2 jaar geleden ongeveer is afgestudeerd en veel opener is voor dingen dan die eerste... Gelukkig maar, anders had ik het hier nooit 3 maanden volgehouden...

Goed, maar weer snel terug aan mn verslagje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, nog even wat anders, een kort stukje ervaring:

De opdracht waarmee ik was begonnen was eigenlijk voor een HBO stagiair bedoelt (marktonderzoek naar voor de vraag naar IT-managers). Toevallig is dit eigenlijk mijn bachelor'afstudeer'opdracht (WO), dus heb me er zo ingepraat (ja, maar bachelor is eigenlijk hbo-niveau blabla).

Uiteindelijk heb ik die opdracht toch zo weten om te zetten dat het totaal geen simpel marktonderzoekje is geworden, maar toch iets totaal anders... Het was de bedoeling dat het bedrijf waar ik nu stage loop een nieuwe dienst op de markt zou zetten (part-time gedetacheerde IT-manager), maar nu heb ik dus een scan ontwikkeld waarmee de kwaliteit van IT-management kan worden gemeten...

Alleen wat ik me nu dan stiekem een beetje afvraag... ben ik nou een slechte of goeie stagiair? Heb niet gedaan wat ze hebben gevraagd, maar wel iets waar ze wat aan gaan hebben...
Ik zou een bonus krijgen als ik mn werk goed had uitgevoerd... ben benieuwd of ik die nog ga krijgen :+

Edit: nog een Do
- Laat de stagiair ook echt wat nuttigs doen... iets wat het bedrijf ook echt gaat gebruiken. Zoals die databases hier boven beschreven of pc's installeren, dan wordt er ook echt wat gedaan met je resultaten. Moet je een suf onderzoekje doen waarmee het bedrijf alleen maar wat kennis mee op doet en daarna in de kast verdwijnt... tja, dan heeft de stagiair ook niet echt wat nuttigs gedaan...

hoop niet dat ik een topic killer ben... :$

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 21:09

beany

Meeheheheheh

Leer de stagiair vooral hoe het is om daadwerkelijk mee te draaien in een bedrijf. Lijkt simpel, maar ik heb er nogal wat problemen mee gehad:

Een HBO stagiair kwam bij ons werken, onder mijn supervisie. Het probleem begon met de pauze's. Het is vrij normaal dat je lunchpauze je eigen tijd is. Meneer dacht daar heel anders over. Bij zijn vader was het zo dat de lunchtijd binnen de 8 uur werktijd viel, en dus was hij van mening dat dat voor hem ook moest gelden. Ik weigerde dat, omdat ik vond dat hij zich moest aanpassen aan het bedrijf waar hij werkzaam was. Vervolgens stond hij huilend aan mijn bureau dat het niet eerlijk was bla bla bla. Ik was al snel klaar met hem, vooral omdat hij ondertussen meer bezig was met zijn bij-studie Japans dan het echte werk wat er lag.

Het geklaag van stagiaires dat ze vaak rot klussen krijgen is imho onzin. Ze staan onderaan de ladder, en moeten ook maar leren dat er rot klussen bestaan die toch echt gedaan zullen moeten worden. Uiteraard moeten de werkzaamheden wel bij hun opleiding aansluiten. Dus koffie halen is wel onzin. Maar de lege dozen van nieuwe PC's klein maken en naar de container brengen of de laptops van de directeuren opnieuw volledig naar hun wens inrichten(voornamelijk prive gedoe van de heren directeuren) is nou eenmaal iets wat er bij hoort, hoe vervelend het klusje ook is. Het is onderdeel van hun opvoeding dat ze niet alleen maar dingen kunnen doen die hun leuk lijkt!

Mijn inziens is het dus verstandig om een mix te vinden. Zorg dat de stagiair leuke klusjes kan doen, maar laat hem ook de andere kant van de medaille zien. Because thats life!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:17:
Leer de stagiair vooral hoe het is om daadwerkelijk mee te draaien in een bedrijf. Lijkt simpel, maar ik heb er nogal wat problemen mee gehad:

Een HBO stagiair kwam bij ons werken, onder mijn supervisie. Het probleem begon met de pauze's. Het is vrij normaal dat je lunchpauze je eigen tijd is. Meneer dacht daar heel anders over. Bij zijn vader was het zo dat de lunchtijd binnen de 8 uur werktijd viel, en dus was hij van mening dat dat voor hem ook moest gelden. Ik weigerde dat, omdat ik vond dat hij zich moest aanpassen aan het bedrijf waar hij werkzaam was. Vervolgens stond hij huilend aan mijn bureau dat het niet eerlijk was bla bla bla. Ik was al snel klaar met hem, vooral omdat hij ondertussen meer bezig was met zijn bij-studie Japans dan het echte werk wat er lag.

Het geklaag van stagiaires dat ze vaak rot klussen krijgen is imho onzin. Ze staan onderaan de ladder, en moeten ook maar leren dat er rot klussen bestaan die toch echt gedaan zullen moeten worden. Uiteraard moeten de werkzaamheden wel bij hun opleiding aansluiten. Dus koffie halen is wel onzin. Maar de lege dozen van nieuwe PC's klein maken en naar de container brengen of de laptops van de directeuren opnieuw volledig naar hun wens inrichten(voornamelijk prive gedoe van de heren directeuren) is nou eenmaal iets wat er bij hoort, hoe vervelend het klusje ook is. Het is onderdeel van hun opvoeding dat ze niet alleen maar dingen kunnen doen die hun leuk lijkt!

Mijn inziens is het dus verstandig om een mix te vinden. Zorg dat de stagiair leuke klusjes kan doen, maar laat hem ook de andere kant van de medaille zien. Because thats life!
Mee eens, vervelende klusjes horen er nou eenmaal bij. (kabels labelen etc...printer toner dozen pletten ) Ze moeten niet "verwend" raken want anders doe ze namelijk vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Goed, ik ga mij ook eens mengen in dit topic :).

Ben vorige week maandag begonnen bij een bedrijf wat bestaat uit recycling, puin, beton etc. Er zijn hier zo'n 60 computergebruikers, dus je mag het wel middelgroot noemen denk ik.
Ik moet hier een server op gaan zetten met Sharepoint server 2007, dan kunnen werknemers op het intranet hun bestanden kwijt en delen.
Ik moet dus uitgaan zoeken hoe Sharepoint werkt, en uiteraard de documentatie en de kosten ervan. Dit alles moet ik in het verslag verwerken uiteraard, aan het einde van mijn stage moet ik een presentatie geven.

Ik ben hier erg tevreden alleen is mijn kennis van Sharepoint niet zo groot. Van mijn stagebegleider leer ik veel, en ik mag veel proberen.

Mijn mening is dat werkgevers niet altijd, maar wel vaak misbruik maken van stagaires. Ze laten ze vaak maar heenmodderen en moeten vaak de rotklusjes doen. Oke dit hoort ook in het bedrijfsleven, maar maak er geen misbruik van.
Stage is mischien bij de meeste het hoogtepunt van hun opleiding en hun ontwikkeling in het bedrijfsleven, ga hier voorzichtig mee om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:43:
Goed, ik ga mij ook eens mengen in dit topic :).

Ben vorige week maandag begonnen bij een bedrijf wat bestaat uit recycling, puin, beton etc. Er zijn hier zo'n 60 computergebruikers, dus je mag het wel middelgroot noemen denk ik.
Ik moet hier een server op gaan zetten met Sharepoint server 2007, dan kunnen werknemers op het intranet hun bestanden kwijt en delen.
Ik moet dus uitgaan zoeken hoe Sharepoint werkt, en uiteraard de documentatie en de kosten ervan. Dit alles moet ik in het verslag verwerken uiteraard, aan het einde van mijn stage moet ik een presentatie geven.

Ik ben hier erg tevreden alleen is mijn kennis van Sharepoint niet zo groot. Van mijn stagebegleider leer ik veel, en ik mag veel proberen.

Mijn mening is dat werkgevers niet altijd, maar wel vaak misbruik maken van stagaires. Ze laten ze vaak maar heenmodderen en moeten vaak de rotklusjes doen. Oke dit hoort ook in het bedrijfsleven, maar maak er geen misbruik van.
Stage is mischien bij de meeste het hoogtepunt van hun opleiding en hun ontwikkeling in het bedrijfsleven, ga hier voorzichtig mee om!
Zo leer je je eigen grenzen kennen als stagiaire wat je wel en wat je niet kan vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:49:
[...]

Zo leer je je eigen grenzen kennen als stagiaire wat je wel en wat je niet kan vind ik.
Waar doel je op? Op het 'misbruiken' van stagaires of van een uitdagend afstudeer-project?

[ Voor 45% gewijzigd door the-edge op 20-08-2007 16:10 . Reden: fout(je).. :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Aangezien wij nog geen goede CMDB hebben.. en volgende week een stagiair krijgen voor een half jaar..
MBO niveau 2.. 2e jaar..
Mag hij de CMDB gaan opzetten.. ik weet nog niet zeker of het misschien te hoog gegrepen is voor hem.. maar daar kom ik snel genoeg achter..

Verder gaat ie PC's uitleveren, telefoon opnemen, wachtwoordjes resetten.. tja het zijn kutklusjes, maar daar wordt ie hard van :P Koffie hoeft hij niet te halen, dat doe ik wel..
Verder moet alle documentatie nog doorgekeken worden..

Tja, stage is toch "voorbereiden op het echte werk" met een MBO niveau 2 opleiding moet je niet echt denken dat je hoger gaat beginnen dan 1e lijn SD

[ Voor 42% gewijzigd door St@m op 20-08-2007 16:23 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:09:
[...]

Waar doel je op? Op het 'misbruiken' van stagaires of van een uitdagend afstudeer-project?
Nee niet het misbruiken (daar versta ik onder de stagiaire iets anders (plein schoonvegen / wc schoonmaken) )

Wat ik meer bedoel is inderdaad de "uitdagende afstudeer project" om alles wat hij / zij (ja die komen ook voor) in de opleiding heeft opgestoken te gebruiken / ervaren in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:22:
[...]

Nee niet het misbruiken (daar versta ik onder de stagiaire iets anders (plein schoonvegen / wc schoonmaken) )

Wat ik meer bedoel is inderdaad de "uitdagende afstudeer project" om alles wat hij / zij (ja die komen ook voor) in de opleiding heeft opgestoken te gebruiken / ervaren in de praktijk
Ja inderdaad, mischien iemand een 'overkill' project geven, waarvan je weet dat hij het moeilijk krijgt. Maar hem uiteindelijk toch laten inzien dat het uitdagend is.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn project niet moeilijk is, maar de randwerkzaamheden bijvoorbeeld met afdelingshoofden aan tafel te zitten om de mogelijkheden te bespreken vind ik wel spannend :).
Dit is het bedrijfsleven, dit is wat je NIET leert op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:25:
[...]

Ja inderdaad, mischien iemand een 'overkill' project geven, waarvan je weet dat hij het moeilijk krijgt. Maar hem uiteindelijk toch laten inzien dat het uitdagend is.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn project niet moeilijk is, maar de randwerkzaamheden bijvoorbeeld met afdelingshoofden aan tafel te zitten om de mogelijkheden te bespreken vind ik wel spannend :).
Dit is het bedrijfsleven, dit is wat je NIET leert op school.
Daarom heet het ook stage. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ja, klopt. Ik onderbouw mijn argument niet echt goed merk ik nu :).

Bij ons op school; een ROC MBO school is het projectmatig (compotentie gericht) leren van start gegaan. Daar willen ze zo goed mogelijk het bedrijfsleven nabootsen. Echter vallen er veel dingen tegen. Leerlingen zijn minder gemotiveerd, leraren idemdito, leraren komen afspraken niet na en dat terwijl ze het bedrijfsleven willen nabootsen.

Ik merk nu pas, nou ik stage loop dat het projectmatig werken op puin slaat. Je kunt het niet vergelijken met het bedrijfsleven, dat zal ook niet lukken. Daarom is een stage zo leerzaam, en zal dat ook altijd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

the-edge schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:35:
[...]
leraren komen afspraken niet na en dat terwijl ze het bedrijfsleven willen nabootsen.
Volgens mij bootsen ze het bedrijfsleven dan prima na! :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

beany schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:16:
[...]

Lol, ja, ik weet niet welke socio-psycholoog dat concept heeft voorgesteld en laten invoeren, maar dat komt soms erg dicht bij een echt bedrijf in de buurt ;)

Gelukkig is dat niet altijd zo. Bij ons op het lab proberen we toch echt wel serieuze stage plekken aan te bieden. De leerlingen moeten er wel wat te doen krijgen. Dus bij de MBO kant is dat PCs herstellen en weet ik veel wat. En bij de HBO/WO kant is dat een project programmeren.

Allebei met goede begeleiding. Meestal proberen we ook altijd een backup aanspreekpunt te verzorgen. Dat is bij de MBO kant geen probleem, maar bij ons plekje kunnnen er wel eens mensen weg zijn van de begeleiders voor een meeting in een ander land.

Ook als een begeleider maar een halve middag weg is, dan is het altijd prettig om een backup te hebben. Dan kan de stagiair altijd bij iemand terrecht voor een vraag. Want anders krijg je al snel dat iemand gaat internetten of dat iemand een gok neemt op een plek waar dat effe niet kan ;)
Daarnaast vind de stagiair dat nogal lullig om niet met zijn vraag bij iemand aan te kunnen kloppen.

Ik heb dat zelf gehad bij mijn eerste stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
beany schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:16:
[...]

Hehe ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar ze zijn gewoon vaak niet op school ;). Ik sta een iniedergeval niet achter het compotent onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:17:

[verhaal]

Helemaal mee eens :) En een beetje 'misbruiken' van de stagiair hoort erbij hoor... Ik ben ook gevraagd voor een middagje spam filteren of even een auto op te halen... Daar tegen over staat dat ik voor interviews de auto van de zaak mocht lenen ed. Door dat 'misbruiken' doe je wel echt werkervaring op en niet alleen het toepassen van theorie in de praktijk.

Ik had nog een Do bedacht:
Wanneer een stagiair iets goeds heeft bedacht of gedaan, geef hem / haar dan ook een klein complimentje, dat geeft namelijk ook weer zelfvertrouwen en motivatie!

Ik heb nu het gevoel dat ik met al die feedback alleen maar wordt afgekraakt, en niets zelf goed kan, terwijl ik toch echt een heleboel zelf heb moeten uitzoeken en hen telkens moet overtuigen dat het echt niet zo moet zoals zij denken... Mijn motivatie is echt onder het nulpunt hierdoor gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:35
Tuurlijk hangt het er vanaf wat de stagiaire op school krijgt.
Maar ik denk dat je hier op 2 manieren naar kunt kijken.
Je kunt ze dingen laten doen die ze op school hebben gehad en eventueel een stukje verder laten gaan. Maar het belangrijkste waarom studenten stage lopen is om werkervaring op te doen.

Zo vond ik het tijdens mijn stage(s) bijvoorbeeld enger om de eerste keer de telefoon op te nemen dan om een opdracht uit te voeren.

Daarnaast kun je kijken naar wat voor functie een student zal krijgen zodra hij gaat werken. Dat zal meestal een support functie zijn. En als ik ga kijken naar op wat voor manier ik gesprekken voer als iemand belt met een probleem en welke vragen ik stel in vergelijking met op de manier dat ik dat deed toen ik studeerde, dan is er toch heel wat veranderd.

Ook vind ik het belangrijk dat je je stagiaire een beetje vrijheid geeft doormiddel van een uitdagende opdracht maar is het ook belangrijk als je ze genoeg aandacht geeft door ze soms iets nieuws uit te leggen wat ze kunnen gebruiken bij een opdracht of door een gesprekje te voeren met hoe hij vind dat zijn stage verloopt en of hij nog wensen heeft.

Op deze manier laat je merken dat je je stagiaire respecteert en niet alleen hebt om koffie voor je te halen en daarnaast zal hij jou ook respecteren. En tuurlijk hangt het er ook allemaal een beetje vanaf hoe gemotiveerd de stagiaire is en of hij het goed doet. Maar ik denk dat de motivatie ook kan afzakken doordat hij of zij geen aandacht krijgt of teveel koffie mag halen en dus het beste is om de stagiaire in het begin uit te testen met een uitdagende opdracht.

Ik denk dat het grootste probleem dat de meeste stage begeleiders hebben is dat ze het zelf al druk hebben en dat er dan nog iemand is die veel aandacht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Ik heb in de afgelopen jaren ook aardig wat stages mogen doen

- Kleine ICT dienstverlener in de Betuwe (MBO Systeembeheer)
eerste stage, rete spannend, dag 1 stond er een box klaar met alle onderdelen en aan het eind van de dag moesten het 2 PC's met windows 98 geïnstaleerd zijn.

Uiteindelijk leuke klussen kunnen doen van het aansluiten van PC's bij de klant tot het ontwikkelen van een voorraad controle applicatie met een barcode handscanner e.d.

aansluitend hier part-time gewerkt

- 2 en 3 stage bij een Telecommer (MBO Netwerkbeheer)
mijn tweede stage was een wat serieuzer bedrijf, 800 medewerkers toen der tijd, begonnen met security processen op het gebied van toegang van buitenaf op het netwerk en intranet pilot/prototype gestart. Aansluitend mijn 3e stage gewerkt met facuratie software en SQL dingen gaan doen maar nog steeds klusjes tussen door op lossen zoals een spellingsfout uit een SWF bestand hacken.

- stage 4 "Second Life Recruitment Office" (HBO Bedrijfskundige informatica)
Vet gave stage bij een bedrijf dat ook de stagiar (toen iig) een laptop en GSM geeft.
en ik moest een gebouw maken in second life waar vacatures in aan de avatars aangeboden kunnen worden. Tevens natuurlijk ook leuke gadgets gemaakt in Second Life.

- Stage 5 "Afstudeer opdracht SAP" (HBO Bedrijfskundige informatica)
Hier ben ik nu mee bezig, net 3 a 4 weken er op zitten, veel curssusen en documentatie doorgenomen. volgende week ga ik dingen proberen, ik heb er zin an!

Hoe dan ook om even On topic te komen.

Wat de stage opdracht ook is, de 1e prioriteit moet voor de student zijn stageverslag/scriptie zijn
daar wordt hij op beoordeeld.

bij een korte "snuffel stage" van rond de 10 weken op mbo niveau denk ik dat de stagiar voor 4 dagen per week gewoon als beginende medewerker moet worden gezien en werk laten uit voeren dat hij met normale begeleiding goed kan doen.

Bij een eindstage van langere periode 4 tot 6 maanden denk ik dat een begeleider goed het doel van de stage in oog moet houden, voor de student het afronden van zijn studie(jaar)

De doelstelling van de opdracht moet ik mijn ogen ook maximaal een prototype zijn en geen compleet werkend systeem. Indien het meer werk is dan gepland kan de stagiar te veel opgaan in de opdracht en te weinig aan zijn verslag/scriptie werken. Bij een prototype kan er makkelijker voor gekozen worden deel zaken niet of niet volledig op te leveren.

Maar per saldo indien het verwacht wordt dat de stagiar aan het einde een baan aangeboden wordt behandel hem dan als beginnend medewerker.

Ik moet zeggen leuk topic, ik bookmark deze!

• the-edge
Ronald_stage schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:57:
Bij een eindstage van langere periode 4 tot 6 maanden denk ik dat een begeleider goed het doel van de stage in oog moet houden, voor de student het afronden van zijn studie(jaar)
Ja, twijfelachtig. Ik vind dat je gelijk hebt en ongelijk ;). Namelijk, een student moet begeleid worden en niet constant geholpen worden. De verdeling en het verschil tussen die 2 dingen is moeilijk in te schatten voor een stagebegeleider. Daarom zijn er ook 'zoveel' die het niet naar hun zin hebben.
Dit komt vooral omdat, zoals joenevd al zei omdat de begeleider het te druk heeft.
Ronald_stage schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:57:
De doelstelling van de opdracht moet ik mijn ogen ook maximaal een prototype zijn en geen compleet werkend systeem. Indien het meer werk is dan gepland kan de stagiar te veel opgaan in de opdracht en te weinig aan zijn verslag/scriptie werken. Bij een prototype kan er makkelijker voor gekozen worden deel zaken niet of niet volledig op te leveren.
Ik zit nu in een niveau 3 MBO stage en het is de bedoeling dat ik een compleet werkend systeem ga maken. Maar ik heb mijn planning zelf zo ingedeeld dat ik voldoende tijd heb voor mijn scriptie.
Omdat ik mijn scriptie een redelijk hoge prioriteit heeft kan het zijn dat mijn project niet helemaal gerealiseerd wordt. Maar als ik dan een handleiding maak waarmee bijvoorbeeld een andere stagaire weer vooruit kan dan heb ik dat doel ook nagestreeft.

Ben er niet mee eens om een stagaire een prototype te laten maken, ligt ook aan zijn opleiding en aan zijn eigen kennis.

[ Voor 0% gewijzigd door the-edge op 23-08-2007 08:30 . Reden: haakje sluiten / :) ]

Verwijderd

nou ik ben mbo student ICT niveau 4. en ik werk bij stork veco in eerbeek:D (ff reclame maken^^). en ik moet zeggen dat het hier goed te doen is voor een mbo student ICT.

de opdrachten die ik zoal krijg zijn.

1. licentie servers opzetten.
2. standaard beheer taken. (zoals, servers beheren, beveiliging beheren etc etc)
3. heb zelf dos programma moeten schrijven (had hier helemaal geen ervaring mee, maar doordat ik zoveel tijd kreeg als ik amnaar wilde heb ik er een super tof programma uit gekregen.)
4. zorgen voor handige oplossing voor lastige situaties, zoals het zorgen dat mensen met een gemeenscappelijke scanner automatisch naar hun eigen afdeling scannnen op het netwerk, dat soort dingen)

dit zijn maar een paar voorbeelden, maar het geeft een beeld van de diversieteit hier.

ik krijg 240 bruto per maand, nou ik ben 20 jaar en er gaat ongeveer 6 euro af:D, nou vooreen stage vind ik dat best te doen. het kan natuurlijk altijd hoger. had op me vorige stage een egt kut salaris, 50 euro per maand. maar daar tegen over stond dat ik wel de enige ict beheerder was dus dat maakte de stage weer wat leuker. ik mocht alles zelf bepalen en regelen:D.

maar goed ff terug naar me huidige stage.

koffie halen, nee dankje dat doen ze welf maar, dat soort kut klusjes daar ben ik niet voornen als ze het vragen zeg ik dat ook gewoon. zo hoord dat ook, je gaat niet een stage beginnen en dan alleen maar kofie klusjes doen. nee je ebtner om te leren en geleukkig zijn mijn begeleiders goed te pruimen, al is er 1 nu op vakantie en de andere heeft het erg druk dus die zie ik weinig. maar dat drukt de pret niet.

ach je moet gewoon geluk hebben met je stage.

• the-edge
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:59:
koffie halen, nee dankje dat doen ze welf maar, dat soort kut klusjes daar ben ik niet voornen als ze het vragen zeg ik dat ook gewoon. zo hoord dat ook, je gaat niet een stage beginnen en dan alleen maar kofie klusjes doen.
Nou, sorry hoor maar als ze willen dat ik het doe, dan doe ik dat. Als het erg overdreven gaat worden en je onderdanig gaan gebruiken dan zou ik er wat van zeggen. Maar in eerste instantie dus echt niet. Dat is een beetje aso vind ik, als je aan 'werkweigering' op stage doet.

Verwijderd

the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:56:
[...]
Nou, sorry hoor maar als ze willen dat ik het doe, dan doe ik dat. Als het erg overdreven gaat worden en je onderdanig gaan gebruiken dan zou ik er wat van zeggen. Maar in eerste instantie dus echt niet. Dat is een beetje aso vind ik, als je aan 'werkweigering' op stage doet.
Je hebt allebei gelijk. Het is neit de bedoeling dat je een stagiair misbruikt als loopslaafje, koffiemuts en tikgeit. Maar de opmerking "de stagiair begint zijn dag met het zetten van koffie, en eindigt zijn dag met het naar de keuken brengen van de koffie kan en het weggooien van de plastic bekers" dat is gewoon een werkopdracht die binnen redelijkheid uitgevoerd kan worden.

Mijn eerste IT stageplaats werd ik ook geacht 's morgens een kan koffie te regelen en als ik wegging de kan en de kopjes naar de keuken te brengen. Ondertussen was ik wel bezig installatie images te bakken voor negen vershcillende soorten clients, het netwerk aan het herinrichten, Netware 3.12 aan het uitfaseren, Windows NT vervangen door 2000 server, een open studie centrum beheren, beleidsvoorstellen schrijven, documentatie schrijven voor het beheer van de diverse systemen die we op die lokatie hadden en documenteren voor school wat ik allemaal deed. Dat was heus geen stage "koffie zetten" ofzo. (Wel een stage "stoel verstoppen" want wie zanikte over te sterke koffie had de volgende dag ineens geen stoel meer... opgelost door de koffie denk ik ;) )

• joenevd
ik krijg 240 bruto per maand, nou ik ben 20 jaar en er gaat ongeveer 6 euro af:D, nou vooreen stage vind ik dat best te doen. het kan natuurlijk altijd hoger. had op me vorige stage een egt kut salaris, 50 euro per maand. maar daar tegen over stond dat ik wel de enige ict beheerder was dus dat maakte de stage weer wat leuker. ik mocht alles zelf bepalen en regelen:D.
Ik weet niet maar je mag wel heel erg van geluk spreken dat je "iets" krijgt. Vooral als je MBO doet. Op de MBO is het niet verplicht en volgens mij is het al helemaal niet gebruikelijk in de ICT (MBO).

Ik heb dan nog nooit een uurloon of iets dergelijks gekregen op mijn stages (wel altijd geld aan het einde van de stage en evt. een cadeau voor het goede werk dat ik geleverd had 8) ).

vind dan ook dat je niet naar het geld moet kijken dat je krijgt, en al helemaal niet over gaan zeuren dat je weinig krijgt.

• the-edge
joenevd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:34:
[...]

Ik weet niet maar je mag wel heel erg van geluk spreken dat je "iets" krijgt. Vooral als je MBO doet. Op de MBO is het niet verplicht en volgens mij is het al helemaal niet gebruikelijk in de ICT (MBO).

Ik heb dan nog nooit een uurloon of iets dergelijks gekregen op mijn stages (wel altijd geld aan het einde van de stage en evt. een cadeau voor het goede werk dat ik geleverd had 8) ).

vind dan ook dat je niet naar het geld moet kijken dat je krijgt, en al helemaal niet over gaan zeuren dat je weinig krijgt.
Te weinig krijg je nooit in mijn ogen.. Het bedrijf is inderdaad niet verplicht iets te geven, dus alles wat ik krijg is al goed. Hier krijg ik € 150,00 in de maand + KM vergoeding, mij zul je niet horen klagen. Ook al was het maar € 50,00 in de maand en geen KM vergoeding.

Ik vind dat je daarover als stagaire niet eens mag klagen, zou iniedergeval niet slim zijn ;).

Verwijderd

the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:04:
[...]

Te weinig krijg je nooit in mijn ogen.. Het bedrijf is inderdaad niet verplicht iets te geven, dus alles wat ik krijg is al goed. Hier krijg ik € 150,00 in de maand + KM vergoeding, mij zul je niet horen klagen. Ook al was het maar € 50,00 in de maand en geen KM vergoeding.

Ik vind dat je daarover als stagaire niet eens mag klagen, zou iniedergeval niet slim zijn ;).
Dat klopt wel, op zich, maar het is wel zo netjes. Als stagiair doe je wel werk voor zo'n bedrijf, waar ze anders 'dure' krachten voor moeten gebruiken en betalen.

Op dit moment krijg ik ook 'maar' 250 euro in de maand (bij Atos Origin zou ik 450 euro p.m. krijgen), had ik een laptop van de zaak en wanneer ik naar klanten moest, kon ik auto krijgen anders werden mijn gemaakte kosten vergoed.

Wat dan wel weer een leuke motivator is, is een bonus. Als mijn opdracht naar hun mening goed heb uitgevoerd, krijg ik nog eens 300 euro :)

In totaal krijg ik dus 750+300 euro vergoeding voor 3 maandjes werk (excl. reiskosten). Oh, en mag altijd mee rijden met mn begeleidster van het westen naar het oosten, dus dat scheelt ook weer tijd en treinkaartjes ;)

Ik ben trouwens ook wel meer bedrijven afgeweest voor stage. Laagste vergoeding: 230 euro p.maand hoogste dus 450 :+
Maar ik heb ook studiegenootjes (WO) die stage hebben gelopen en helemaal niets kregen (kwamen ze pas tijdens stage achter... was wel beetje jammer).
Een ander studiegenootje kreeg ergens richting 500, maar dat was omdat ze die tijd ook tijdelijk op kamers moest in de buurt van het bedrijf en kreeg daar dus ook vergoeding voor.

Maar uiteindelijk loop je toch stage puur om ervaring op te doen, das onbetaalbaar :+ Daarom heb ik ook niet gekozen op vergoeding, maar gewoon op wat een bedrijf mij verder te bieden had (sfeer, opdracht, ervaring).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 15:18 ]

• joenevd
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:14:
[...]

Dat klopt wel, op zich, maar het is wel zo netjes. Als stagiair doe je wel werk voor zo'n bedrijf, waar ze anders 'dure' krachten voor moeten gebruiken en betalen.

blabla

Maar ik heb ook studiegenootjes (WO) die stage hebben gelopen en helemaal niets kregen (kwamen ze pas tijdens stage achter... was wel beetje jammer).

blabla
Mja, wat ik wel ooit gehoord heb, is dat het vanaf de HBO wel verplicht is om een loontje aan stagiaires te geven. Het gaat dan wel om een mini bedrag, maar dat maakt ook niet uit.

En of dat je echt werk doet voor een bedrijf is soms nog maar de vraag.
Sommige bedrijven laten je gewoon opdrachtjes doen die ze even voor je verzinnen, sommige zetten je ergens neer waar je vervolgens 80% van de tijd bezig bent met online flash spelletjes en msn.

En daarnaast kost het bedrijf het ook geld want de begeleider kost het tijd om de stagiaire aandacht te geven terwijl hij dan ook een deel van zijn werk af had kunnen hebben.

Daarom vind ik het wel logisch dat je geen topsalaris als stagiaire krijgt, al vind ik wel dat hij beloont mag worden voor zijn werk :)

• beany

beany

Meeheheheheh

koffie halen, nee dankje dat doen ze welf maar, dat soort kut klusjes daar ben ik niet voornen als ze het vragen zeg ik dat ook gewoon. zo hoord dat ook, je gaat niet een stage beginnen en dan alleen maar kofie klusjes doen. nee je ebtner om te leren en geleukkig zijn mijn begeleiders goed te pruimen, al is er 1 nu op vakantie en de andere heeft het erg druk dus die zie ik weinig. maar dat drukt de pret niet.
Ik zou je net zolang koffie laten halen totdat je Nederlands er een flink stuk op vooruit is gegaan!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08
3. heb zelf dos programma moeten schrijven (had hier helemaal geen ervaring mee, maar doordat ik zoveel tijd kreeg als ik amnaar wilde heb ik er een super tof programma uit gekregen.)
MBO ict niveau 4 die dos programma's zelf bouwt :') _O- (uberhaubt geen zinvolle investering anno 2007 maar toch :P )

vindt je het erg als ik dit niet geloofwaardig vindt :?

tenzij je het hebt over een het bouwen van een 'batch' file, waar je idd niet veel niveau voor behoeft te hebben.

A wise man's life is based around fuck you

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42
Hier 3 stageperiodes achter de rug. Begonnen bij een internationaal opererend bedrijf wat vanuit Engeland gerunt werd. Begon al moeilijk vanuit school, geen plek, laatste op de lijst blabla. Uiteindelijk na veel bellen wat gevonden. Een half jaar lang om 6 uur mn bed uit om er om 9 uur aan te komen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Was erg leerzaam om te zien hoe zo'n groot netwerk er nou uitzag. Veel gedaan in allerhande hard- en software. En ja ik haalde gewoon koffie. Dronk het tenslotte zelf ook en waarom zou je het niet doen? Die 4x per dag, lekker ff een stukje lopen toch? Heb na deze stageperiode nog een 3/4e jaar gewerkt voor dit bedrijf. Mijn kennis met netwerken is erg goed bijgewerkt hier. Nu kom ik er nog steeds tussen kerst en O/N om UT te spelen :Y)

2e Stage viavia zelf wat geregeld omdat de school wederom geen plekken had. Was wederom niet in de buurt maar met 3 kwartier aan te fietsen. Ik heb hier erg veel kennis opgedaan met medewerkers en desktop automatisering. Heeft zeker goed gedaan aan sociale vaardigheid. En ja, dat is heel erg belangrijk. Een gebruiker zal het een worst wezen dat je modem niet meer modemt... Als je het in a-tech taal brengt geeft dat respect ipv onbegrip en brengen ze zo af en toe nog is wat lekkers mee :9
Ook hier veel geleerd. Complete migraties meegemaakt van Apple naar Windows en van Novell naar Linux. Tot april dit jaar ben ik werkzaam geweest voor dit bedrijf.

Mn 3e stage heb ik per toeval gekregen via een engineer die bij bedrijf 2 kwam. Deze was op zoek naar een stagiair welke bekend was met Windows voor kleine klusjes en had gehoord van mijn prestaties. Ik ben momenteel nog steeds werkzaam voor dit bedrijf en doe nu veel verschillende dingen. Zowel qua software als qua hardware. Heb hier mn Linux/Solaris kennis opgedaan en ben nu bezig met certificeringen. Heb nu een aardig beeld van wat er zoal mogelijk is qua computergebeuren. Zowel in kleine bedrijfjes als in grote internationaal opererende instanties en dat zijn juist dingen die je CV uiteindelijk interessant maken.

En dat allemaal met MBO Niv4 ICT beheerder... Gewerkt voor 2 bedrijven die HBO niveau als eis stelden. Heb er nog nooit iemand over horen klagen! Heb wel enkele andere stagiaires meegemaakt bij alle 3 de bedrijven. Erg verschillend wat je krijgt. Zijn er bij die het geen ene ruk interesseert en die de hele dag patience willen spelen en er zijn er bij die tot 22:00 uur wilden blijven om iets af te maken. Sommige kwamen binnen zonder verantwoordelijkheids idee en die hebben uiteindelijk een prima prestatie voor hun schoolopdracht geleverd. Je ziet ze zo snel veranderen van schoolmentaliteit (10-14:00 en dan klaar) tot betrokken personen binnen de organisatie.

Ligt er allemaal wel aan hoeveel begeleiding iemand nodig heeft. Ik heb maar weinig begeleiding gevraagd. Met zelf uitzoeken en rommelen leer je er een stuk meer van en zie je meer mogelijkheden. Geef een stagiair een eigen testnetwerkje. Sloop een desktop en server uit elkaar en laat er een compleet nieuw domein uit groeien bijv. Laat ze verdiepen in andere dingen dan Windows en wat misschien het belangrijkste is, laat deze vanaf het begin af aan mee kijken met de dagelijkse werkzaamheden binnen de IT afdeling. Zo zie je hoe het bedrijf is opgebouwd, wat er speelt en wie er werkt. Ook is het goed om je van tevoren te verdiepen in het bedrijf. Een kleiner bedrijf is betrokkener dan een groot bedrijf. Wissel dat af indien mogelijk.

Opmerkingen over vergoedingen heb ik nooit gemaakt. Wees blij dat een bedrijf jou de mogelijkheid geeft je stage bij hun te doorlopen! Heb 3x een bescheiden vergoeding gekregen. Alles wat je krijgt is toch meegenomen? Als je al begint met ik wil dit en dat ben je imo al gelijk afgeschreven. De beloning achteraf is bij mij ook beter afgelopen :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
marccom schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 23:44:
Hier 3 stageperiodes achter de rug. Begonnen bij een internationaal opererend bedrijf wat vanuit Engeland gerunt werd. Begon al moeilijk vanuit school, geen plek, laatste op de lijst blabla. Uiteindelijk na veel bellen wat gevonden. Een half jaar lang om 6 uur mn bed uit om er om 9 uur aan te komen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Was erg leerzaam om te zien hoe zo'n groot netwerk er nou uitzag. Veel gedaan in allerhande hard- en software. En ja ik haalde gewoon koffie. Dronk het tenslotte zelf ook en waarom zou je het niet doen? Die 4x per dag, lekker ff een stukje lopen toch? Heb na deze stageperiode nog een 3/4e jaar gewerkt voor dit bedrijf. Mijn kennis met netwerken is erg goed bijgewerkt hier. Nu kom ik er nog steeds tussen kerst en O/N om UT te spelen :Y)

2e Stage viavia zelf wat geregeld omdat de school wederom geen plekken had. Was wederom niet in de buurt maar met 3 kwartier aan te fietsen. Ik heb hier erg veel kennis opgedaan met medewerkers en desktop automatisering. Heeft zeker goed gedaan aan sociale vaardigheid. En ja, dat is heel erg belangrijk. Een gebruiker zal het een worst wezen dat je modem niet meer modemt... Als je het in a-tech taal brengt geeft dat respect ipv onbegrip en brengen ze zo af en toe nog is wat lekkers mee :9
Ook hier veel geleerd. Complete migraties meegemaakt van Apple naar Windows en van Novell naar Linux. Tot april dit jaar ben ik werkzaam geweest voor dit bedrijf.

Mn 3e stage heb ik per toeval gekregen via een engineer die bij bedrijf 2 kwam. Deze was op zoek naar een stagiair welke bekend was met Windows voor kleine klusjes en had gehoord van mijn prestaties. Ik ben momenteel nog steeds werkzaam voor dit bedrijf en doe nu veel verschillende dingen. Zowel qua software als qua hardware. Heb hier mn Linux/Solaris kennis opgedaan en ben nu bezig met certificeringen. Heb nu een aardig beeld van wat er zoal mogelijk is qua computergebeuren. Zowel in kleine bedrijfjes als in grote internationaal opererende instanties en dat zijn juist dingen die je CV uiteindelijk interessant maken.

En dat allemaal met MBO Niv4 ICT beheerder... Gewerkt voor 2 bedrijven die HBO niveau als eis stelden. Heb er nog nooit iemand over horen klagen! Heb wel enkele andere stagiaires meegemaakt bij alle 3 de bedrijven. Erg verschillend wat je krijgt. Zijn er bij die het geen ene ruk interesseert en die de hele dag patience willen spelen en er zijn er bij die tot 22:00 uur wilden blijven om iets af te maken. Sommige kwamen binnen zonder verantwoordelijkheids idee en die hebben uiteindelijk een prima prestatie voor hun schoolopdracht geleverd. Je ziet ze zo snel veranderen van schoolmentaliteit (10-14:00 en dan klaar) tot betrokken personen binnen de organisatie.

Ligt er allemaal wel aan hoeveel begeleiding iemand nodig heeft. Ik heb maar weinig begeleiding gevraagd. Met zelf uitzoeken en rommelen leer je er een stuk meer van en zie je meer mogelijkheden. Geef een stagiair een eigen testnetwerkje. Sloop een desktop en server uit elkaar en laat er een compleet nieuw domein uit groeien bijv. Laat ze verdiepen in andere dingen dan Windows en wat misschien het belangrijkste is, laat deze vanaf het begin af aan mee kijken met de dagelijkse werkzaamheden binnen de IT afdeling. Zo zie je hoe het bedrijf is opgebouwd, wat er speelt en wie er werkt. Ook is het goed om je van tevoren te verdiepen in het bedrijf. Een kleiner bedrijf is betrokkener dan een groot bedrijf. Wissel dat af indien mogelijk.

Opmerkingen over vergoedingen heb ik nooit gemaakt. Wees blij dat een bedrijf jou de mogelijkheid geeft je stage bij hun te doorlopen! Heb 3x een bescheiden vergoeding gekregen. Alles wat je krijgt is toch meegenomen? Als je al begint met ik wil dit en dat ben je imo al gelijk afgeschreven. De beloning achteraf is bij mij ook beter afgelopen :)
Hehe leuk verhaal, alleen toen ik onderaan jou verhaal kwam over salarisen. Las ik heel snel even je onderschrift. Kreeg ik wel een glimlach van haha :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor, ik als onwetende....

Op het WO moet je al je stages echt zelf regelen, zelf 'vacatures' zoeken, brieven sturen, solliciteren...
Zo kon ik kiezen wat ik wilde :)

Maar ik begrijp dat je stages op het MBO / HBO allemaal voor je geregeld wordt (als je er op tijd bij bent???).

Zo mis je weer een hele ervaring op het sollicitatievlak wat ook bij werkervaring hoort imho.

Aan de ene kant; fijn dat een bedrijf je de kans geeft om wat ervaring op te doen, tuurlijk! Zij stoppen er ook tijd in.... maar als je er ook wat voor terug krijgt, dan is het zeker waard om je stagiaire te belonen. Het is ook een motivatie voor de stagiaire om voor dat bedrijf je best te doen. Jij zal toch ook niet voor niets gaan werken???

Maar ik voer nu een redelijk grote opdracht uit voor het bedrijf die ze anders door hun eigen consultants zouden laten doen. Ok, zij zouden er niet 420 uur over doen zoals ik nu, maar goed, stel de helft, 200 uur, normaal rekenen ze hier al voor klanten gemiddeld 175 euro per uur consultant... Reken dan eens na wat ze kwijt zouden zijn als ik de opdracht niet zou doen, maar een consultant... dat is een duur intern grapje...
Daarnaast verwachten ze dat ik met de opdracht die ik nu uitvoer, ook weer andere klanten en orders binnen te halen, dus gaan ze er nog aan verdienen ook! :)

Dan staat een kleine vergoeding (1050 euro) daar niet slecht t.o. imho...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powershell schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:57:
[...]
MBO ict niveau 4 die dos programma's zelf bouwt :') _O- (uberhaubt geen zinvolle investering anno 2007 maar toch :P )

vindt je het erg als ik dit niet geloofwaardig vindt :?

tenzij je het hebt over een het bouwen van een 'batch' file, waar je idd niet veel niveau voor behoeft te hebben.
Hie rmoet ik effe op happen. Ik weet niet wat jij voor ideeën hebt over MBO ofzo, maar even voor je beeldvorming.
In jaar 1 MBO TI (das niveau 4, alhoewel sommige opleidingsinstituten menen dat het MBO+ is) kreeg men bij mijn opleiding twee programmeertalen. In jaar 2 kwamen er nog eens minimaal 2 bij, en in jaar drie kreeg ik er nog eens 2 bij. In het vierde jaar niet meer.
Jaar 1 heb ik geskipt, en het resultaat is dus dat ik kan programmeren in C, C++, Pascal en Visual Basic, en nog wat PLC logica kan schrijven. Een DOS prgrammatje in elkaar tobben mag écht geen probleem zijn.
Volgens mij ben jij abuis met het LBO niveau dat tegenwoordig niveau 1 en 2 MBO heet, dáár leer je wellicht .BAT files schrijven.

Voor MBO4 waren de afsluitende opdrachtne ook gewoon vrij serieus werk, waar je met een groepje van drie of vier man een bedrijf opzoekt, en daarvoor een betaald project uitvoert. Mensen uit mijn klas en het oopvolgende jaar hebben liftsturing geschreven, online spelletjes websites gebakken, complete netwerk migraties uitgevoerd, middleware geschreven, maatwerk aan ERP systemen gebakken, toolsets voor on-site technici geschreven, een wasstraat voor auto's geprogrammeerd en nog hier en daar wat dingen.

Ik denk dat jij schromelijk onderschat wat een MBO opleiding je zoal leert, of echt een fout beeld hebt van hoeveel gaver je moet zijn om HBO of Uni te doen. Ik zie trouwens dat je zelf geen kennis geeft van je opleidingsniveau, je huidige baan of wat je zoal kunt. Misschien goed dat eens voor jezelf op de rij te gooien en de "wat verdient de ICTer gemiddeld" topics eens door te neuzen. Kom je misschien best wel kundige MBOers tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:28:
[...]

Hie rmoet ik effe op happen. Ik weet niet wat jij voor ideeën hebt over MBO ofzo, maar even voor je beeldvorming.
In jaar 1 MBO TI (das niveau 4, alhoewel sommige opleidingsinstituten menen dat het MBO+ is) kreeg men bij mijn opleiding twee programmeertalen. In jaar 2 kwamen er nog eens minimaal 2 bij, en in jaar drie kreeg ik er nog eens 2 bij. In het vierde jaar niet meer.
Jaar 1 heb ik geskipt, en het resultaat is dus dat ik kan programmeren in C, C++, Pascal en Visual Basic, en nog wat PLC logica kan schrijven. Een DOS prgrammatje in elkaar tobben mag écht geen probleem zijn.
Volgens mij ben jij abuis met het LBO niveau dat tegenwoordig niveau 1 en 2 MBO heet, dáár leer je wellicht .BAT files schrijven.

Voor MBO4 waren de afsluitende opdrachtne ook gewoon vrij serieus werk, waar je met een groepje van drie of vier man een bedrijf opzoekt, en daarvoor een betaald project uitvoert. Mensen uit mijn klas en het oopvolgende jaar hebben liftsturing geschreven, online spelletjes websites gebakken, complete netwerk migraties uitgevoerd, middleware geschreven, maatwerk aan ERP systemen gebakken, toolsets voor on-site technici geschreven, een wasstraat voor auto's geprogrammeerd en nog hier en daar wat dingen.

Ik denk dat jij schromelijk onderschat wat een MBO opleiding je zoal leert, of echt een fout beeld hebt van hoeveel gaver je moet zijn om HBO of Uni te doen. Ik zie trouwens dat je zelf geen kennis geeft van je opleidingsniveau, je huidige baan of wat je zoal kunt. Misschien goed dat eens voor jezelf op de rij te gooien en de "wat verdient de ICTer gemiddeld" topics eens door te neuzen. Kom je misschien best wel kundige MBOers tegen.
Ben ik het volkomen met je eens, de lat op het MBO wordt steeds hoger en godzijdank want anders zou de doorstroom naar het bedrijfsleven een grote drempel zijn. En inderdaad, ook ik zit vaak te neuzen in het "Wat verdient de ICTer gemiddeld" topic, en daar kom ik nog veel MBO'ers tegen die het goed voor elkaar hebben.
Ik ben een MBOer maar dacht er ook over dat ik nooit een goede baan zou krijgen, maar dat valt tegenwoordig allemaal wel mee. Je moet gewoon je best doen, maar dat moet iedereen.. Ook op HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
lama....

[ Voor 96% gewijzigd door Fuzzems op 27-08-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:31:
[...]

Ben ik het volkomen met je eens, de lat op het MBO wordt steeds hoger en godzijdank want anders zou de doorstroom naar het bedrijfsleven een grote drempel zijn. En inderdaad, ook ik zit vaak te neuzen in het "Wat verdient de ICTer gemiddeld" topic, en daar kom ik nog veel MBO'ers tegen die het goed voor elkaar hebben.
Ik ben een MBOer maar dacht er ook over dat ik nooit een goede baan zou krijgen, maar dat valt tegenwoordig allemaal wel mee. Je moet gewoon je best doen, maar dat moet iedereen.. Ook op HBO.
Zelf ben ik ook een MBO'er en werk pas nu zo'n 7 maanden waar ik nu werk. En heb al veel meegemaakt:
- mailserver die bijna plat ging
- 2 systeembeheerders die in een korte tijd weggingen (de 1e was al bekend voor de andere kwam het bericht een beetje onverwachts)
- Hoofd van de ICT is weggegaan. (er is voor nu iemand anders aangewezen als eindverantwoordelijk die geen technische achtergrond heeft maar wel goed alles kan organiseren)

Als je in die periode laat zien dat je er gewoon bent en leert van de situaties die opkomen en daarmee goed omgaat.
Dan bouw je een soort van krediet voor jezelf op.

Eigenlijk telt dit ook een beetje voor een stagiaire.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:53:
Maar ik begrijp dat je stages op het MBO / HBO allemaal voor je geregeld wordt (als je er op tijd bij bent???).

Dan staat een kleine vergoeding (1050 euro) daar niet slecht t.o. imho...
Op het HBO heb ik zelf ook een plek moeten zoeken uit een lijst met mogelijke stages.
Daarbij zelf gemaild, CV gestuurd, op gesprek geweest, etc.

Dus je moet toch nog wel wat dingen zelf doen.

Als die vergoeding per maand is, dan is dat zeker niet slecht, er zijn mensen die helemaal niets betaald krijgen voor een stage.

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:55:
[...]

Zelf ben ik ook een MBO'er en werk pas nu zo'n 7 maanden waar ik nu werk. En heb al veel meegemaakt:
- mailserver die bijna plat ging
- 2 systeembeheerders die in een korte tijd weggingen (de 1e was al bekend voor de andere kwam het bericht een beetje onverwachts)
- Hoofd van de ICT is weggegaan. (er is voor nu iemand anders aangewezen als eindverantwoordelijk die geen technische achtergrond heeft maar wel goed alles kan organiseren)

Als je in die periode laat zien dat je er gewoon bent en leert van de situaties die opkomen en daarmee goed omgaat.
Dan bouw je een soort van krediet voor jezelf op.

Eigenlijk telt dit ook een beetje voor een stagiaire.
-
Heb je een Niveau 4 opleiding? En wat is je functie dan? En om maar een beetje onbeschoft door te vragen; verdien je goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 09:15:
[...]

Heb je een Niveau 4 opleiding? En wat is je functie dan? En om maar een beetje onbeschoft door te vragen; verdien je goed? :P
Yep Niveau 4 opleiding.
ICT medewerker (Support--> zo staat het precies vermeld in me contract)
Ik verdien wel goed ja 1945 euro (bruto) per maand voor 37,5 uur per maand.

Werktijden 8:00 -16:00 (na 16:00 ben ik nog wel aanwezig)

Sinds 1 juli in dienst getreden van het bedrijf zelf.
De 5 a 6 maanden ervoor zat ik ook bij het bedrijf maar dan via een detacheringsbureau.
Na 6 maanden werd ik dus door het bedrijf in dienst genomen. (en salaris was gelijk hoger, ook wel logisch omdat het eerst naar de detacheringsbureau ging)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleintje81 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:53:
[...]

Op het HBO heb ik zelf ook een plek moeten zoeken uit een lijst met mogelijke stages.
Daarbij zelf gemaild, CV gestuurd, op gesprek geweest, etc.

Dus je moet toch nog wel wat dingen zelf doen.

Als die vergoeding per maand is, dan is dat zeker niet slecht, er zijn mensen die helemaal niets betaald krijgen voor een stage.
Helaas, vergoeding was voor 3 maanden (250 p.m. met eventuele bonus van 300 euro op het eind als ze tevreden zijn met de resultaten).
Maar goed, ben wel blij dat ik er voor betaald krijg ipv niets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Deels offtopic, maar ik zie wel meteen een groot verschil tussen de qualiteit van de MBO studies, bovenstaand stond een niveau 4 opleiding waar al meteen aan verschillende programmeer talen werd gewerkt. Zelf begin ik nu aan mijn 4e en laatste jaar MBO Niv4. Netwerk beheer en heb welgeteld twee programmeer talen gehad (of meer 1.5) Java en PHP, in geen van beiden echt les maargoed.

Qua stages ben ik het trouwens tot nu toe wel tegen gekomen dat ik puur en alleen om de naam van de school een extra intake kreeg met vragen m.b.t. ICT om te zien of ik wel echt wat voor het bedrijf kon betekenen.

In termen van betaling is het voor mij verschillend geweest, twee stages van c.a. 5 maanden gehad. Bij de eerste stage geen betaling, maar aan het eind van de rit mocht ik voor rond de 100 euro een product bij de leverancier uitkiezen, bij de tweede stage een maandelijkse vergoeding van 256 Euro, en kreeg tevens ook het kerst pakket (Of meer een kerst bonus eigenlijk).

Qua werkzaamheden van een stagiair vind ikzelf dat het naar beiden kanten moet werken, het bedrijf moet de stagiair in kunnen zetten als werknemer (Ook al weet hij dan wat minder als de rest ;)) en de stagiair moet ook de kans krijgen zijn eigen projecten af te ronden welke hij voor school moet maken. Effectief betekende dit voor mij dat ik 3.5 weken bezig was voor het bedrijf en dan weer een halve week aan de projecten welke verwacht werden door de school. Deze projecten waren dan dus wel op MBO niveau en vrij simpel weg te werken, vandaar de kleine tijds besteding.

Een ideale oplossing vind ik nog steeds school projecten waar het bedrijf ook wat aan heeft, zo heb ik zelf de taak gehad een project te starten, wat na overleg met zowel de school als het bedrijf op een dusdanige manier is verandert dat zowel de school het een qualitatief goed genoeg project vond voor een beoordeling, en het bedrijf er zelf ook wat aan had. (De vraag voor het project kwam destijds overigens wel van het bedrijf zelf af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe op dit moment MBO N4 en zit in het laatste jaar. Na stage te hebben gelopen op N3, moet ik nu ipv een jaar lang 3 dagen per week, 4 maanden lang 5 dagen per week stage lopen.

Mijn eerste bedrijf was één grote chaos, maar ik heb het er wel altijd ontzettend naar mijn zin gehad. Ik reed altijd met één systeembeheerder van locatie naar locatie (meestal tussen basisscholen en middelbare scholen) om beheer te lopen voor ongeveer 4 uur per locatie. Ik had een goede band met m’n praktijkopleider en hij liet mij ontzettend vrij om te doen wat ik wil. Hierdoor heb ik, mede in mijn vrije tijd, een (simpele) applicatie ontworpen voor het bedrijf, waarmee ze storingen etc bij kunnen houden. De motivatie was dus daar.

Nu ben ik sinds 2 weken begonnen bij mijn nieuwe bedrijf, en ik vind het echt verschrikkelijk. Ik zit hier op de internet afdeling en wordt (imo) in het diepe gegooit. Niemand heeft echt tijd voor me en ik voel me absoluut niet gemakkelijk als ik iets moet vragen. Ik krijg geen concrete opdrachten dus zit maar een beetje met het oude CMS te kloten. Het oude CMS is in XML ontwikkeld en werkt wel zo “houtje-touwtje” dat de rest van de afdeling bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe, op een nieuw platform.

Het is dus absoluut geen uitdaging voor mij. Ik ben expres van een bedrijf dat systeembeheer uitvoert, naar een bedrijf waar programmeerkansen liggen overgestapt. Oké, ik snap, als MBO student, dat ze je niet gelijk op het nieuwste project zetten, maar dit is gewoon proberen mij bezig te houden.

Ik zit hier echt de uren af te tellen, draai ontzettend lange dagen voor m’n gevoel en heb er dus allemaal maar weinig zin in. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet brengen bij m’n praktijkopleider, zoals ik al zei hebben ze het allemaal ontzettend druk (werken regelmatig van 08:00 tot 22:00). Ik heb het gevoel dat hun denken dat ik niet gemotiveerd ben, maar dat hele oude CMS gebeuren met XML structuur spreekt mij totaal niet aan. Ik weet dus niet zo goed wat ik het beste kan doen in deze situatie.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Heb je niet via je school een stage-docent gekregen? In plaats van alleen maar een ter plekke stagebegeleider?
Bij mij op school ben je verplicht iets te melden wat je niet zint op je stage. Dan bedoel ik, werkzaamheden die niet in je vak liggen of dat je geen begeleiding krijgt.

Ik zou dan bij je stagedocent aankloppen, heb je die niet. Zou ik toch proberen netjes een afspraak te maken met je stagebegeleider en hem uit proberen te leggen dat je als stagaire begeleid moet worden en dat dit niet gebeurd.
Je loopt geen stage om de uren af te tellen, dat is volgens mij niet de insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02
the-edge schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:05:

Ik zou dan bij je stagedocent aankloppen, heb je die niet. Zou ik toch proberen netjes een afspraak te maken met je stagebegeleider en hem uit proberen te leggen dat je als stagaire begeleid moet worden en dat dit niet gebeurd.
Mooie quote.
Het lijkt mij inderdaad een goede om bovenstaande tips in gebruik te nemen.
Eventueel kun je bij een afspraak met je begeleider ook zelf het initiatief nemen en een plan van aanpak opstellen hoe het CMS zou kunnen worden gewijzigd / geconvergeerd. Dit om een eerste stap te laten zien dat jij wél welwillend bent.

Misschien hebben ze helaas een keer een slechte ervaring gehad met een stagiaire.
Door een dergelijke actie kun je het tij keren. Blijft het dan hetzelfde, dan lijkt het me een verstandige zet om een stagedocent aan de jas te trekken.

Een stage moet leuk en leerzaam zijn, waar je iedere dag gemotiveerd naartoe gaat!
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

St@m schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:19:
Aangezien wij nog geen goede CMDB hebben.. en volgende week een stagiair krijgen voor een half jaar..
MBO niveau 2.. 2e jaar..
Mag hij de CMDB gaan opzetten.. ik weet nog niet zeker of het misschien te hoog gegrepen is voor hem.. maar daar kom ik snel genoeg achter..

Verder gaat ie PC's uitleveren, telefoon opnemen, wachtwoordjes resetten.. tja het zijn kutklusjes, maar daar wordt ie hard van :P Koffie hoeft hij niet te halen, dat doe ik wel..
Verder moet alle documentatie nog doorgekeken worden..

Tja, stage is toch "voorbereiden op het echte werk" met een MBO niveau 2 opleiding moet je niet echt denken dat je hoger gaat beginnen dan 1e lijn SD
Nou hij is inmiddels een week aan het werk.. _DRAMA_ het is een niveau 4 student, 1e jaar..
Waarom hij voor ICT heeft gekozen? Gamen vindt hij leuk..
Ik vertel veel, heb ik hem gezegd.. maak veel aantekeningen heb ik hem gezegd..
Toen ik hem van de week voor de 4e keer moest zeggen hoe de computernamen binnen ons bedrijf zijn opgebouwd en hoe je deze veranderd op de PC.. begon ik me af te vragen waar zijn aantekeningen waren.
Niets nada noppes.. Ik geef hem serieus nog tot het einde van de maand, en ik en mijn collega's blijven sturen.. maar als er geen verbetering komt dan mag hij gaan zoeken naar een andere stageplek.
Voor dit soort mensen heb ik echt geen tijd.. CMDB opzetten wordt hem dus sowieso niet..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
St@m schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:16:
[...]

Nou hij is inmiddels een week aan het werk.. _DRAMA_ het is een niveau 4 student, 1e jaar..
Waarom hij voor ICT heeft gekozen? Gamen vindt hij leuk..
Ik vertel veel, heb ik hem gezegd.. maak veel aantekeningen heb ik hem gezegd..
Toen ik hem van de week voor de 4e keer moest zeggen hoe de computernamen binnen ons bedrijf zijn opgebouwd en hoe je deze veranderd op de PC.. begon ik me af te vragen waar zijn aantekeningen waren.
Niets nada noppes.. Ik geef hem serieus nog tot het einde van de maand, en ik en mijn collega's blijven sturen.. maar als er geen verbetering komt dan mag hij gaan zoeken naar een andere stageplek.
Voor dit soort mensen heb ik echt geen tijd.. CMDB opzetten wordt hem dus sowieso niet..
Dat zou ik sowieso bij de desbetreffende school aangeven, een niveau 4 leerling die dat soort dingen die bij een basis opleiding horen nog steeds niet beheerst, hoort niet thuis op een ICT Niveau 4 opleiding.
Het beste is ook eigenlijk, dat je bij school aangeeft dat je hem niet meer wilt hebben in plaats van hem naar huis te sturen met de mededeling dat hij morgen en de rest van de maanden niet meer hoeft te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

St@m schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:16:
[...]
Klinkt als:
1). Een lamme tak. ;)
2). Iemand die niet op z'n plaats is in de ICT wereld.
Toen ik hem van de week voor de 4e keer moest zeggen hoe de computernamen binnen ons bedrijf zijn opgebouwd
Misschien dat je hem moet sturen met concrete opdrachten zoals het in kaart brengen van jullie netwerktopologie?

Helaas weet ik verder geen details over het hoe en wat; passieve houding van stagiair?

Ik heb zelf wat stages gehad, maar ik ben zelf altijd bereid om nieuwe dingen te leren en door te vragen waar nodig. Mocht ik niet genoeg kennis hebben over een bepaald onderwerp, dan zorg ik ervoor dat ik een bibliotheekboek leen over het onderwerp en dat doorneem op stage.

Met mijn laatste stage heb ik met mijn begeleider een vaste wekelijkse afspraak gemaakt om elkaar te spreken over de voortgang, zo hoeft ie niet heel de tijd me handje vast te houden en weet hij en ik waar we aan toe zijn.

Is het overigens een orientatiestage ofzo (1 of 2 weken)? Want als hij daadwerkelijk in het 1e jaar zit, dat schooljaar (en dus zijn opleiding) is pas sinds 2 weken begonnen. :+

BF2 stats Systemen

• St@m

St@m

@ Your Service

Excuses.. vorig jaar was natuurlijk zijn eerste jaar.. en toen hij z'n intake had was het ook nog zijn eerste jaar..
Nu is het begin van het 2e jaar natuurlijk.. dus op dit moment is hij 2e jaar, hij moet stage lopen tot eind januari, morgen zal ik verder uitwijden over deze stagiair, want in tegenstelling tot hem, hoef ik niet nuchter op het werk te zijn :P Nouja.. moet ik wel, dus ik ga naar bed ;)

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ok, als MBO student/leerling zal ik ook maar ff een verhaaltje droppen, zit nu in het laatste jaar van niveau 4 opleiding.

Bij ons was overigens een lijst van bedrijven aanwezig waar eerder al eens stagiars van onze school hadden gezeten maar je mocht ook zelf gaan solliciteren. (Mijn eerste stagebedrijf ben ik op aanraden van een van de begeleiders van school uit eens contact mee op gaan nemen, geheel vrijblijvend maar beviel eigenlijk meteen wel, bedrijven waar ik dit halfjaar zit zijn toegewezen ivm uitwisselingsproject, die had ik liever anders gekozen.)

Eerste stage ongeveer van februari '06 t/m juli '06 (t/m september '06 gebleven voor vakantiewerk EN afgelopen zomer van juli '07 t/m augustus '07 weer vakantiewerk)

Stage applicatiebeheer (vergoeding 275 euro per maand), groot ERP pakket bijhouden, gebruikers ondersteunen (tickets vanuit topdesk oppakken en verwerken) en rapportage-templates (.rtf en .xls templates met vooral in de .xls templates de nodige macro's voor opmaak, berekeningen en samenvoegingen vanuit .csv output bestanden)maken/onderhouden als hoofdtaken.
Compleet wat anders dan wat je tijdens de eerste 2 jaar MBO te doen krijgt, dus eerst 2 weken documentatie leren en in de testomgeving aanklooien, maar heel leerzaam en juist het organisatorisch/functioneel meedenken om bepaalde inrichting in zo'n pakket te maken vind ik leuk.
Heb ook tussendoor nog een PHP script geschreven om backup-logjes in .txt formaat uit te lezen en overzichtelijk weer te geven voor controle en archiveren.
Voor de rest natuurlijk ook koffie halen, geen probleem mee werd gewoon eerlijk verdeeld dus hoefde ook niet meer te lopen dan de andere applicatiebeheerders en consultants die in dezelfde kamer zaten.

2e stage 6 weken ivm uitwisselingsproject met een Duitse school, van eind mei '07 t/m begin juli '07 (hier vanaf okt '07 t/m januari '08 weer verder)
Voor een installatiebedrijf het project gekregen om een gebouw-beheer applicatie van windows app naar web-app te herschrijven, als heb ik inmiddels te horen gekregen dat deze opdracht aardig aangepast is, zal ik dan in oktober wel zien. Heb wel applicatieontwikkeling erbij genomen als keuze maar wil dit toch meer als hobby blijven doen dus dit wordt een redelijk zware stage denk ik.

En zit op dit moment sinds eind augustus t/m 5 oktober in Duitsland voor 6 weken stage hier, en moet hier een web-applicatie programmeren in Python, dat is een taal die ik nog helemaal niet kende dus ben al ruim anderhalve week documentatie aan het doornemen en wat testcases in mekaar aan het proggen, gaat wel lekker opzich.

Heb het bij mijn eerste stage meer naar mijn zin gehad dan bij mijn huidige stagebedrijven vooral omdat hier veel meer op eilandjes gewerkt wordt en nauwelijks contact met collega's is, hierdoor dus ook weinig tot geen begeleiding.

//edit
@ St@m

Zulke studenten/leerlingen heb je er op het MBO helaas ook tussen lopen inderdaad, is ook voor klasgenoten niet leuk om daar het hele jaar tussen te zitten, ga dan een andere opleiding doen ofzo xD

[ Voor 3% gewijzigd door woest85 op 06-09-2007 13:52 ]

[Signature]

Verwijderd

joenevd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:34:
[...]

Precies als beloning kreeg je nog een "aardigheidje" van je stageplek.
Zelf heb ik ook geen salaris voor gekregen in die tijd kreeg je toch studiefinanciering dus dat was ook niet nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 14:27 . Reden: typfoutje ]

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:55:
[...]

Precies al beloning kreeg je nog een "aardigheidje" van je stageplek.
Zelf heb ik ook geen salaris voor gekregen in die tijd kreeg je toch studiefinanciering dus dat was ook niet nodig.
Mjah, niet nodig maar wel mooi meegenomen, en daarbij als je echt je best doet en van waarde bent vind ik dat daar best wat tegenover mag staan.

[Signature]

• the-edge
woest85 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:11:
[...]

Mjah, niet nodig maar wel mooi meegenomen, en daarbij als je echt je best doet en van waarde bent vind ik dat daar best wat tegenover mag staan.
Ben ik het niet mee eens, als je je uit je naad werkt dan krijg je je diploma.. Is ook €1300 euro waard, MBO dan he ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

the-edge schreef op donderdag 06 september 2007 @ 15:07:
[...]

Ben ik het niet mee eens, als je je uit je naad werkt dan krijg je je diploma.. Is ook €1300 euro waard, MBO dan he ;).
Ook als je je niet uit de naad werkt krijg je op het MBO helaas je diploma, lopen zat minder gemotiveerden rond die hele dagen uit hun neus vreten en met her-her-her toetsen en reparatie-trajecten alsnog het jaar halen, terwijl sommigen alles netjes op tijd af hebben enzo...

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woest85 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:54:
[...]

Ook als je je niet uit de naad werkt krijg je op het MBO helaas je diploma, lopen zat minder gemotiveerden rond die hele dagen uit hun neus vreten en met her-her-her toetsen en reparatie-trajecten alsnog het jaar halen, terwijl sommigen alles netjes op tijd af hebben enzo...
Zo kende ik ook iemand die op alle foutmeldingen / storingen het volgende zei:

Even opnieuw installeren

Oftewel niet uitzoeken wat er aan de hand is maar gewoon opnieuw installeren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:59:
[...]

Even opnieuw installeren

Oftewel niet uitzoeken wat er aan de hand is maar gewoon opnieuw installeren.......
Ik loop stage bij een computer winkel en mensen brengen regelmatig een pc lang voor reparatie.
Soms zitten er zoveel fouten in dat windows gewoon compleet verneukt is. Dan is het handiger om een back-up te maken alles opnieuw te installeren omdat ja daar uiteindelijk veel minder tijd mee kwijt bent dan alle fouten eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik heb alleen HBO/WO technische stagiaires begeleidt, maar daar definieerden we gewoon duidelijke projecten voor: dus dingen die we wel serieus nodig hadden, maar zelf de komende maanden nog geen tijd hadden om in te plannen. Vervolgens projectplan opgesteld van wat we worst/best case hoopten na 3 maanden te hebben, en de stagiair zelf het hele traject laten doen vanaf functionele documentatie tot implementatie en uiteindelijk testen. In sommige gevallen hadden we aan het einde goed werkende en bruikbare modules, en in andere gevallen waren ze tot 25% gekomen of was het onbruikbaar, maar allemaal hadden ze een interessante en leerzame stage gehad. Dat is uiteindelijk toch de insteek die je als bedrijf moet hebben, dat je die jongens en meisjes interessant werk op hun niveau laat doen, en dat je blij mag zijn met alles wat er aan bruikbaars uit komt :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woest85 schreef op vrijdag 07 september 2007:
MBO lopen zat minder gemotiveerden rond die hele dagen uit hun neus vreten met her-her-her toetsen en reparatie-trajecten als nog al hun jaren halen (terwijl sommigen alles netjes op tijd af hebben bijvb.)
Dan hebben ze wel 3-4 jaar leertijd verspild en JIJ niet; doe je alsnog je voordeel met alles wat je geleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:05:
[...]

Maar dan hebben ze wel 3-4 jaar leertijd verspild en JIJ niet, dus doe je alsnog je voordeel met alles wat je geleerd hebt.
Inderdaad. Je moet alles toch uiteindelijk zelf leren. Als je eventueel nog naar het hbo gaat dan zul je het een stuk makkelijker hebben dan dan mensen die nauwelijks inzet hebben getoond op het mbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:45:
[...]

Inderdaad. Je moet alles toch uiteindelijk zelf leren. Als je eventueel nog naar het hbo gaat dan zul je het een stuk makkelijker hebben dan dan mensen die nauwelijks inzet hebben getoond op het mbo.
Daar hebben jullie helemaal gelijk in, en ben ook zeker van plan hbo te gaan doen hierna, weet alleen nog niet welke richting.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 03:09
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:59:
[...]

Even opnieuw installeren

Dat hoeft niet direct te betekenen dat diegene niet willig is, het ligt er ook maar net aan in welke context dit voorkwam. In computerwinkels is dit bijv. de normaalste gang van zaken, uitzoeken wat er mis is kost meer tijd, dus geld.

[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 10-09-2007 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THxZ0NE schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:45:
[...]

Dat hoeft niet direct te betekenen dat diegene niet willig is, het ligt er ook maar net aan in welke context dit voorkwam. In computerwinkels is dit bijv. de normaalste gang van zaken, uitzoeken wat er mis is kost meer tijd, dus geld.
Het "even opnieuw installeren" situatie was een voorbeeld uit mijn ICT opleiding periode.
Waarin 1 persoon zo'n instelling had.

Op zakelijk gebied is het installeren inderdaad makkelijk en bespaart dat tijd (dus geld).

Voor een stagiaire is het uitzoeken een goede leerstof.

Verwijderd

woest85 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:54:
[...]

Klopt, maar dit is ook mede te verwijten aan de school, (wij zitten op dezelfde school) want je weet zelf wel, ze zijn erg laks met dit soort dingen, heb je voor een project 3 weken de tijd, oke dan moet het in die 3 weken klaar zijn. maar ach komt iemand na 4 weken nog aanzetten met iets, tja dan is het ook nog goed. en daar zit juist ook een fout, ik vind dat leraren dit niet moeten accepteren. de leerlingen weten dat streefdatums dan niet echt een einddatum is... en dan word alles een beetje... >:)

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 10:33
Ben nu bezig met m'n 2e stage. Vanaf januari mag ik aan een afstudeer opdracht beginnen.
Dit kan ik doen bij mijn huidige stagebedrijf, waar ik eigenlijk alle opdrachten die ik zou kunnen verzinnen wel zou kunnen doen.

Probleem is alleen dat ik 15 oktober met een goed idee moet komen, anders mag ik het gewoon lekker op school doen :O
Nu ben ik helemaal niet bekend met afstudeer opdrachten, maar ik wil er wel wat van maken. Uiteraard allemaal om er zoveel mogelijk van te leren.
Doe MBO niv. 4 opleiding, systeembeheer. Heeft iemand onderwerpen/voorbeelden of zelf ervaring met een mooie opdracht waar je veel van geleerd hebt?

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Wij hebben hier ook een Stagiair zitten en ik moet zeggen dat ik Dik tevreden ben over hem.
We hebben hem meerdere taken gegeven waaronder de restore regelen van het nieuwe fabrieks systeem.Na wat beginnende aanwijzingen om te vertellen waar hij het beste kon beginnen en welke software is hij aan de slag gegaan onder mijn begeleiding om hem af en toe wat bij te sturen en vragen te beantwoorden,maar hoever hij nu al is gekomen en hoe graag hij de nieuwe dingen opneemt...goede gozer :)
En hij zet ook nog af en toe de koffie :P (net als iedereen op de afdeling.collegialiteit leren hoort er ook bij;))

[ Voor 14% gewijzigd door mrsar op 26-09-2007 12:53 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyder
  • Laatst online: 31-08 11:53
De stage periodes zijn hier weer begonnen.
Hebben hier nu ook een 1ste jaars ICT`er.

De basis kennis van deze jongen valt me tegen.
is het tegenwoordig nog zo dat er eerst een basis kennis test op school word gedaan voordat ze op de opleiding worden aangenomen ?

Knowledge is my Weapon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
  • Laatst online: 22-08 11:53
Snyder schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:47:
De stage periodes zijn hier weer begonnen.
Hebben hier nu ook een 1ste jaars ICT`er.

De basis kennis van deze jongen valt me tegen.
is het tegenwoordig nog zo dat er eerst een basis kennis test op school word gedaan voordat ze op de opleiding worden aangenomen ?
Voor zover ik weet niet. Ik heb dat persoonlijk ook niet gehad. Maar is het een MBO of HBO student? Dat zal misschien nog wel een verschil kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyder
  • Laatst online: 31-08 11:53
Het is een 1ste jaars MBO ( niveau 3/4) student.

Ik weet dat dit eerder wel werd gedaan.
Maar vraag me af of dit tegenwoordig nog wel het geval is.

Knowledge is my Weapon

Pagina: 1 2 Laatste