Laat ik hier mijn zegje ook eens doen.
Ik ben it-er en er waren totdat ik noodgewongen achter een eMac moest gaan zitten vanwege een pc-gebrek op mijn opleiding, was mijn enige mac-ervaring een vastlopende iMac op een Megafestatie enkele jaren eerder. Die eMac beviel me echter gelijk en ik kon direct alles vinden wat ik zocht, en dat is blijven hangen.
Voor mijn afstudeerproject in 2003 een oude Compaq Armada 1750 gekocht en bij mijn succesvolle afstuderen mezelf een Acer Travelmate 803 cadeau gedaan. Hoe het daarmee verging is in enkele topics hier op GoT langsgekomen, samenvattend: niet erg positief.
Na anderhalf jaar klooien met Acer was ik het zat en wilde ik iets anders. Met XP had ik geen enkel probleem maar toch voor Apple gegaan, waarom durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Ik gok een combinatie van looks, besturingssysteem, breder oriënteren op de OS-markt en 'iets anders'. Het gekochte powerbook G4 waar ik dit nu op typ was 1500 euro duurder dan m'n voorgaande Acer en in ruwe performance ging ik er op achteruit, dus de kosten waren absoluut geen punt.
Mijn powerbook kwam binnen en na wat gestuntel de eerste dagen was ik
om. Ben ik fanatiek? Jazeker, maar alleen voor mijzelf en op Internet. Als iemand naar mij toe komt met de vraag wat ze moeten kopen, dan adviseer ik geen Mac, tenzij men er zelf mee komt. Ik roep niet van de daken dat ik een Apple heb, maar ik spring wel in de bres als iemand ongefundeerd roept dan Apple beroerd is. Maar dat laatste doe ik al gauw als het op mij gericht is en ongefundeerd, of het nu over Apple gaat of niet.
Omdat ik mijn powerbook meeneem naar mijn werk (waar ik 'gewoon' met Windows werk) om mij van muziek en enkele handige utilities te voorzien, krijg ik ook daar commentaar over m'n Mac. Varierend van positief door collega's en klanten, tot negatief van de IT-afdeling. Die laatste hoeft m'n laptop niet te ondersteunen omdat het apparaat niet op het netwerk zit, maar toch, men is erg anti-apple.
Sindsdien is er een iMac 24" bijgekomen die nu vergezeld wordt door een ubuntu-servertje, en ik wil niet meer terug. Voor privé is het heerlijk werken, geen gedoe met virussen en spyware, geen herinstallaties, geen langzaamaan trager wordende computer, niets van dat. En tuurlijk, met Windows is dat ook te regelen maar ik wil er simpelweg de tijd niet meer in steken. Ik wil een mooie computer die doet wat ik wil zonder het gedoe er omheen.
De opmerking van Snake op de eerste pagina vind ik ook kortzichtig, ookal is het zijn mening. Ik ken geen Mac-gebruiker die fanatiek gaat doen omdat de investering gerechtvaardigd moet worden. Ik ken enkel Mac-gebruikers die fanatiek worden omdat ze keer op keer voor idioot worden uitgemaakt omdat de prijzen te hoog zouden zijn. Daarnaast ken ik alleen maar consumenten die brullen dat hun aanschaf het beste is omdat zij zichzelf niet willen realiseren dat ze iets verkeerds gekocht hebben.
Wat
iedereen moet begrijpen, is dat wanneer iemand wat koopt, dat een keuze is. Als ik een Apple koop dan koop ik die omdat ik dat wil. Het laatste waar ik dan op zit te wachten is een verhaal over het niet kunnen spelen van spelletjes en de veel te hoge prijs. Als dat een issue was, dan had ik die machine toch niet gekocht? Voor het omgekeerde geldt natuurlijk hetzelfde. Als iemand machine met Vista Home Basic koopt dan is daar een keuze aan vooraf gegaan, val die persoon daar dan niet op aan.
Ikzelf doe het niet, en ga alleen 'in de aanval' als men tegen mij begint en mijn argumenten niet accepteerd. Ik denk misschien wel 'mijn God, wat heb je nu weer gekocht?', maar die aanval zet ik niet in. Je bereikt er namelijk helemaal niets mee.
Tegen een fervent Apple-gebruiker roepen dat Apple veel te duur is heeft echt niet tot effect dat die gebruiker de volgende keer een PC koopt, tegen een PSVer roepen dat PSV een saaie zakelijke club is heeft echt niet tot gevolg dat die PSVer dan maar voor Feyenoord wordt. Tegen iemand die een Apple wil kopen om er Linux op te draaien roepen dat OS X veel beter is zal ook absoluut geen effect hebben, zoals in dit topic ook te lezen is.
Als je echt zo overtuigd bent van je aanschaf, of dat in dit geval nu een Mac of een PC is, met welk OS dan ook, dan laat je anderen in hun waarde en zullen zij zelf ooit wel ontdekken dat jouw eigen keuze zoveel beter is. Zoniet, dan niet. Als iedereen die houding zou hebben dan zou er heel wat minder fanatisme zijn, vergelijk:
A: Heb jij een mac gekocht?
B: Ja.
A: Mooi apparaat! Werkt het goed?
B: Het werkt heerlijk, het bevalt mij echt super.
A: Mooi zo!
B: Ook niet iets voor jou?
A: Nee ik koop binnenkort weer een nieuwe Dell met Vista.
B: Ah Dell, goede computers
met:
A: Heb jij een mac gekocht?
B: Ja.
A: Maar die dingen zijn toch belachelijk duur?
B: Nee hoor, dat valt wel mee.
A: Voor het geld van zo'n Apple koop ik een veel luxere en sneller Dell met Vista Ultimate.
B: Ja maar dan zit je met Vista, daar moet je vrolijk van worden.
Get my point? En het werkt ook zo op andere vlakken dan alleen computers...
Ik ben het helemaal met je eens.
Elk systeem heeft zijn problemen, ook OS X. De hier eerder langsgekomen opmerking over de Finder <-> Samba combinatie ben ik het helemaal mee eens, disconnect niet netjes (wlan buiten bereik, server valt om) en je kan zwaaien met je handjes. Ik heb als it-er echter de overtuiging dat software nooit foutloos is, dus ik kan er mee leven.
Als iedereen echter blijft kafferen dan ga je daar steeds sterker tegenin.
Objectief gezien niet, subjectief wel. OS X is voor mijn persoontje vele malen effectiever, efficiënter en sneller dan Windows. Dat hoeft echter niet voor iedereen zo te zijn, en dat wordt vergeten.
Er worden dan persoonlijke ervaringen als feit aangedragen, iets waar veel mensen een handje van hebben.