Hallo allemaal. Nieuw hier, maar deels dankzij dit topic heb ik SuperUser toegang op mijn lieve modempje ^^ Vandaar dat ik zo lief ben de boel even stap voor stap uit te leggen.
Hier volgt een makkelijke uitleg in stappen, om de KPNUser te wijzigen naar SuperUser. Rete-eenvoudig eigenlijk, indien je t even weet.
Wat is anders aan deze methode
Gebruik van Firebug en Firefox voor html aanpassingen die de modemsoftware omleiden om vervolgens backups terug te kunnen zetten met de gewenste aanpassingen die er voor zorgen dat het huidige 'kpn' gebruikersaccount SuperUser is en alle mogelijkheden op de modem toegankelijk maakt *luchthap*.
Wat heb je nodig
Een Experia Speedtouch 780 modem (no shit Sherlock!! XD)
Firefox met de add-on
Firebug
Kladblok
KPNuser toegang (dit is standaard, dus
http://192.168.1.254)
Wat heb je NIET nodig
Een wachtwoord van je KPN user. Hetgeen waar iedereen naar zoekt is dus overbodig. Hoera!
1. Download de config-backup
'
Ja maar ik heb geen toegang want ik heb een wachtwoord nodig voor het ophalen van mijn backup-config'
Niet getreurd, lief kind. Probeer dit eens:
http://192.168.1.254/cgi/b/backup/user.ini//
Uitleg: De slashjes achter deze url zorgen ervoor dat je 'm zonder problemen kan downloaden. Foutje in de modemsoftware, denk ik.
2. Rename de config-backup naar 'user.ini'
Spreekt voor zich. Zo niet, zie disney.com en vermaak je daar verder.
3. Wijzig de user.ini voor SuperUser
Open in kladblok en vind de regel '
role=KpnUser' en verander dit in '
role=SuperUser'. Sla op!
4. Zet de aangepaste config-backup terug
'
Maar oh grote BabyAap, ik kan niet uploaden daar!'
Ahaaa, maar hier, mijn jong, komt Firefox met Firebug van pas.
Dus installeer beiden (zie de urls in de lijst wat je nodig hebt).
Ga naar:
http://192.168.1.254/cgi/b/bandr//
Open Firebug (F12), ga naar de tab 'HTML' en typ in het zoekvenster rechtsboven de term 'restore'.
Hij vindt de regel '/cgi/b/restore/'. Wijzig dit naar '/cgi/b/restore/
/', dus een extra slash, en druk op de enterrrrrrknop op uw mooie toetsenbordje.
Druk nu op bladeren, zoek 'user.ini', druk op 'nu configuratie herstellen...', bevestig de boel, laat 'm ff laden en voila. Klaar. Dat was 't al.
SUPAH USAH!!
Kleine dingetjes die wellicht van groot belang kunnen zijn
Ik heb wel de update van KPN geinstalleerd, maar met oudere versies zou het volgens mij juist moeten lukken. Zo niet, zie de volgende link:
KPN herselsoftware
BELANGRIJK: Ben je dit ECHT van plan, download eerst de herstelsoftware!! Zonder internet is het nogal lastig. Zorg hiernaast ook voor KABELinternet (dus NIET draadloos, dat werkt niet).
Om te kunnen herstellen moet je de fabrieksinstellingen terug zetten, ondertussen je modem uitzetten om zo de boel softwarematig te slopen en klaar te maken voor een modemherstel. Doe je dit dan niet vraagt ie om het beruchte wachtwoord wat iedereen zoekt. Installeer de herstelsoftware, uiteindelijk vraagt ie om een wachtwoord wat je gewoon kan annuleren en de installatie vervolgens te voltooien. Hierna deed ie bij mij vaag (geen internet door userbeperking, geen modemtoegang) en moest ik mijn modem een harde reset (reset inhouden) geven. Hierna deed ie het weer maar de 'update user' stond nog wel in de backup-config dus ik ga er van uit dat het herstelbestand wel wijzigingen heeft gemaakt.
ik ben niet verantwoordelijk voor schade, dat snappen jullie wel. Hier toch 2 screens voor 'bewijs'.
Ik hoop hiermee mensen te helpen te ontsnappen van de KPN modem dictatuur. Succes! ^^