Juist. Ik had dit oude gebakje ook even nodig om ergens vier (!) afzonderlijke apparaten te vervangen wegens te kort aan stekkerdozen en energieverbruik. En het zijn weer donkere saaie dagen ^_- .
Ik kwam allerlei problemen tegen die ik inmiddels opgelost heb, dus het leek me vriendelijk om toekomstige Experia knutselaars tegemoet te komen.
Ik Quote BabyAap hieronder:
1. Download de config-backup
'
Ja maar ik heb geen toegang want ik heb een wachtwoord nodig voor het ophalen van mijn backup-config'
Niet getreurd, lief kind. Probeer dit eens:
http://192.168.1.254/cgi/b/backup/user.ini//
Uitleg: De slashjes achter deze url zorgen ervoor dat je 'm zonder problemen kan downloaden. Foutje in de modemsoftware, denk ik.
Alleen vanneer je Firmware (Software)variant 6.2.29.2 of lager hebt. Bij mij stond er 7.x op, en die stond de 'dubbele slash'-truuk niet toe. Sterker nog: die hele configuratie backup optie leek niet beschikbaar. Ik moest eerst oude firmware erop zetten.
Zie file en handleiding in deze zip-executable onder aan pagina.
2. Rename de config-backup naar 'user.ini'
3. Wijzig de user.ini voor SuperUser
Open in kladblok en vind de regel 'role=KpnUser' en verander dit in 'role=SuperUser'. Sla op!
Je kunt hier ook de update account van KPN verwijderen als je problemen hebt met automatisch updaten van firmware wanneer je aan t internet hangt.
Als je via telnet of ftp wilt inloggen, is rootaccess wellicht ook handig. Voeg dit toe aan de user.ini, onder het kopje
[
mlpuser.ini ]
add name=rootuser password=_CYP_0b180078d994cb2b5ed89d7ce8e7eea2 role=root hash2=4ff65b68acecea198d63378b4313e1a9
Je zal dan dit krijgen:
[ mlpuser.ini ]
add name=_DEV_112135AC1395FC98 password=_CYP_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e role=SuperUser hash2=f3566bfcffe84ac7e1cc986913e2f6b8 defuser=enabled
add name=_DEV_6DCE3D0E24963554BA4513BC5A19520E password=_CYP_5c22630cae4b9ecf93ebde89a71b7884 role=upgrade hash2=8e3a7f7ba0f0ffe9f9b21582953b537e
add name=rootuser password=_CYP_0b180078d994cb2b5ed89d7ce8e7eea2 role=root hash2=4ff65b68acecea198d63378b4313e1a9 |
4. Zet de aangepaste config-backup terug
'
Maar oh grote BabyAap, ik kan niet uploaden daar!'
Ahaaa, maar hier, mijn jong, komt Firefox met Firebug van pas.
Dus installeer beiden (zie de urls in de lijst wat je nodig hebt).
Ga naar:
http://192.168.1.254/cgi/b/bandr//
Open Firebug (F12), ga naar de tab 'HTML' en typ in het zoekvenster rechtsboven de term 'restore'.
Hij vindt de regel '/cgi/b/restore/'. Wijzig dit naar '/cgi/b/restore/
/', dus een extra slash, en druk op de enterrrrrrknop op uw mooie toetsenbordje.
Druk nu op bladeren, zoek 'user.ini', druk op 'nu configuratie herstellen...', bevestig de boel, laat 'm ff laden en voila. Klaar. Dat was 't al.
SUPAH USAH!!

BELANGRIJK: Ben je dit ECHT van plan, download eerst de herstelsoftware!! Zonder internet is het nogal lastig. Zorg hiernaast ook voor KABELinternet (dus NIET draadloos, dat werkt niet).
Ik maakte hierna zelf een eigen superuser account aan en zette deze op standaardgebruiker. Sommigen ondervonden problemen met de SIP toen ze de kpn account echt weg haalden, dus beter laat je die staan. gebeurt toch niets mee.
Verder:
Deel 4 Met je router verbinden via Telnet (niet nodig):
Het beste is om met het root account via CLI te werken in Telnet...
Daarvoor gebruik ik PuTTY, en de CLI-commando's die in DIT PDF-document staan.
Hoe open je Telnet:
1. Start PuTTY en klik op het rondje van Telnet.
2. Vul in die balk in: 10.0.0.138
3. Druk op 'Open'
4. Inloggen met:
Username:
rootuser
Password:
su
5. Wanneer ingelogd kan je alle CLI commando's gebruiken.
Q&A:
Q: waarom is het met de laatste versie niet mogelijk een SuperUser te fixen?
A: De dubbele slash 'bug' is eruitgehaald
Q: Nu ik Superuser ben, kan ik zeker gewoon orginele firmware van SpeedTouch installeren?
A: Nee, want de bootloader zal deze firmware blijven negeren, deze zal aangemerkt blijven staan als 'incompatible' . Just work with the KPN software.
Q: BOOTP, harde reset, Kernelmodus?
A: In dit topic bedoelt iedereen het zelfde: de modus van het apparaat waarin je zonder wachtwoord firmware kan installeren. Zet het ding uit, druk de reset knop in, schakel apparaat in. LED is rood. Pas als LED oranje wordt en het groene Ethernet lampje begint te knipperen, laat je de RESET knop los.
Q: Wordt er geen verbinding gemaakt met experiabox wanneer de firmware wizard is gestart?
A: Opnieuw proberen of andere firmware proberen.
Zo. Klaar met dit Topic, hoop ik ^_^.
Andere link naar handleiding