Toon posts:

Belang van geheugen bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met bouwen van nieuwe pc
nu is de vraag hoe belangrijk is het over eenstemmen van geheugen aan processor

ik zit momenteel te twijfelen tussen 2 verschillende quadcores
1066Mhz en 1333MHz FSB

nu is de vraag moet mijn geheugen dan ook
1066Mhz / 1333MHz zijn
oftewel PC2-8500 / pc3-10600

inderdaad verschil is dus dat ik voor DDR2 of DDR3 ga
Hoe belangrijk is dit uiteindelijk....?
en zijn er manieren om er om heen te werken ?? dual channel
kon hier niet echt een antwoordt op vinden via GOT / tweaker / tom's / etc

2de vraag :
is het slim geheugen dat sneller is dan je CPU's FSB als je gaat overklokken
pc2-9200 geheugen als je een 1066MHz FSB chip gaat overklokken
kon dit ook nergens vinden

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:27:kon hier niet echt een antwoordt op vinden via GOT / tweaker / tom's / etc
Dan heb je niet gezocht.

Dan had je in tientallen eerdere topics gezien dat in principe DDR2 geheugen dat op 533MHz loopt genoeg is voor een FSB van 1066 en op 667MHz voor een FSB van 1333.

Dit komt zo'n tien keer per week voorbij.

De meest recente keer die ik 123 kon vinden:
geheugen voor een E6750 icm P5K Deluxe

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
srry

laatste vraag dan

op het volgende moederbord. is het volgende gesupport
http://www.asus.com/produ...=0&model=1739&modelmenu=1

Memory :
Dual channel memory architecture
4 x DIMM, support max. 8GB, DDR2-1066*/800/667 MHz, non-ECC and un-buffered memory

Front Side Bus :
1333 / 1066 / 800 MHz

als ik dan dus DDR2-1066 geheugen gebruik bij een CPU met fsb 1333..
genereerdt dit dan een bottle neck....of heb ik meer dan genoeg geheugen om dit te draaien ?

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 23:56 ]

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een handig overzicht voor de keuze van RAM tov FSB staat hier: HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?

Verwijderd

Topicstarter
thx bullebas

als ik goed begrijp
kan ik de helft aan MHz gebruiken in Dual Channel...
of Volle breedte in single channel

dus :
1333 FSB cpu heeft nodig :
333MHz Dualchannel of
666 Mhz Single channel geheugen nodig..

.... heeft het dan wel nut om DDR2-1033 ?
of is dit alleen handig als je Xtreem gaat overklokken

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Je hebt allemaal veel te snel geheugen op het oog; PC2-8500, wat moet je er mee. In feite heb je genoeg aan DDR533 geheugen bij FSB1066 cpu's en DDR667 geheugen bij FSB1333 cpu's. Een of twee slagen sneller geheugen kun je ook doen maar als je boven de DDR800 komt betaal je er véél te veel voor gezien de performance winst.

En als je echt zo stevig wilt overclocken dat je dat zeer snelle geheugen nodig hebt weet je waar je mee bezig bent (of gaat) en hoef je deze vraag geen eens te stellen. En wat DDR2 vs. DDR3 betreft, DDR3 biedt geen enkel snelheidsvoordele maar het kost wel vreselijk veel meer, dus die lijkt me simpel te beantwoorden. Ga in ieder geval zelf even goed op onderzoek uit :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:02:
Memory :
Dual channel memory architecture
4 x DIMM, support max. 8GB, DDR2-1066*/800/667 MHz, non-ECC and un-buffered memory
Niet slim, met 4 reepjes kun je namelijk geen gebruik maken van dual channel (ook al verschilt dit volgens mij een beetje per moederbord). Beter is om 2 reepjes te pakken, en zoals gezegd, hoeft dit maar de helft van de FSB te zijn.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Rainmaker schreef op maandag 30 juli 2007 @ 22:00:
[...]

Niet slim, met 4 reepjes kun je namelijk geen gebruik maken van dual channel (ook al verschilt dit volgens mij een beetje per moederbord). Beter is om 2 reepjes te pakken, en zoals gezegd, hoeft dit maar de helft van de FSB te zijn.
Waar maak jij op uit dat hij met 4 reepjes geen dual channel meer kan draaien ?
Voor dual channel heb je juist 2 of 4 dimm's nodig ! Bij de meeste moeder borden heb je 2 channels bestaande uit 4 sloten ( a1+a2 en b1+b2 a is een channel en b is een channel ) Plaats jij nu 2 reepjes in a1 en a2, dan draai je single channel. Plaats jij 2 reepjes in a1 en b1 dan draai je dual channel. En dus 4 reepjes a1 + b1 en a2 + b2 is nog steeds dual channel. Je gebruikt immers bij deze configuratie nog steeds beide channels.

@Sabumaru
Voor 1333 FSB heb je ten alle tijde DDR2 667 Mhz of hoger nodig ( DDR2 800 zou betekenen dat je naar een FSB van 1600 zou kunnen... overclocken b.v.). Single channel geeft aan dat je alleen channel A gebruikt van je moederbord ( 1 reepje ). Dual channel geeft aan dat je 2 channels van je moederbord gebruikt ( met 2 reepjes ). Lees het verhaal hierboven !!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
THX

stuk duidelijk als al die topics die ik heb door gespit...

over dat overklokken
ik heb ervaring met klokken op mijn 3.06 prescott
15% performance lucht gekoelt...
maar ik wil het beter doen als voorheen...
en wou erg graag weten hoeveel effect geheugen er om heeft

in iedergeval nog maals bedankt voor alle info

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:59:
THX

stuk duidelijk als al die topics die ik heb door gespit...

over dat overklokken
ik heb ervaring met klokken op mijn 3.06 prescott
15% performance lucht gekoelt...
maar ik wil het beter doen als voorheen...
en wou erg graag weten hoeveel effect geheugen er om heeft

in iedergeval nog maals bedankt voor alle info
Geheugen heeft nagenoeg geen effect, het enigste waar je op moet letten is dat je geheugen met betrekking tot je FSB wel mee kan komen. Wat dat betreft zou ik gaan voor PC6400 ( 800 Mhz ) dan kun je tot een FSB van 1600. Voorbeeld.: Een Q6600 zou met een FSB van 1600 Mhz en een multiplier van 9 al op 3600 Mhz lopen. Dat haal je niet op luchtkoeling, maar je geheugen is nu niet de beperkende factor. En PC6400 is betaalbaar. Nog sneller geheugen ga je in de praktijk echt niet merken. Bespaar je dat geld en neem b.v. een duurdere cq snellere videokaart. Dat geeft in b.v. in games tig meer snelheidswinst dan sneller geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 00:21 ]

Pagina: 1