Ach, ik heb zowel de goede als slechte kanten van het universitaire systeem meegemaakt, zowel bij de universiteit zelf als bij academische ziekenhuizen. Veel geleerd, mooi CV opgebouwd, maar alleen als je je geheel aanpast aan het systeem.Hillie schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 16:57:
[...]
Volgens mij heb jij dit nog sterker ervaren dan de (beperkte) manieren waarop ik het gezien heb: Toppers zijn in Nederland geen reet waard. Overigens ben ik van mening dat het universitair onderwijs ook wat te lijden lijkt te hebben van de grote egalisatie-we-moeten-iedereen-binnenhouden-drang. In de tijd dat ik af ging studeren was er sprake van dat vakken die m.i. tot de basis van informatica horen (neem een lastig wiskundevak als Algebra) wel in een keuzepakket konden. Ik heb het niet gevolgd, maar indertijd vond ik dat een zorgwekkende ontwikkeling.
In Nederland worden de universiteiten ook grotendeels gefinancierd op basis van het aantal geslaagde studenten, en op aantal promoties. Dat werkt kwantiteit in de hand maar niet kwaliteit, daar de partijen (universiteit, begeleiders etc) een belang hebben bij het afleveren van het product. Of die het nu wel of niet aankan, en of je ze moet duwen of trekken over de eindstreep.
Maar misschien klaag ik over een paar jaartjes wel over het Engelse systeem
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.