- waarom is dat oneerlijk vergelijken? Het lijkt me net het eerlijkst om de cpu's op hun respectievelijk stock-speeds te vergelijken!
- los van het punt dat je zegt dat het oneerlijk is wat ik niet begrijp: als jij vindt dat een E6750 met een Q6700 vergelijken eerlijk is besef dan dat een E6750 in de pricewatch voor 168 euro staat en een Q6700 voor 478 euro. De Q6700 is dan een factor 2.85 duurder dan een E6750, de prestaties zullen echter nooit een factor 2.85 beter kunnen zijn, dus alsnog komt de E6750 als de betere uit de bus wat betreft prijs/prestatie
Want nu kan je er gewoon vanuit gaan dat op stock speeds bij een single/dual-threaded app, de E6750 de Q6600 eruit loopt.
Exact, dat is het punt dat ik wil maken! Een E6750 is ondanks dat hij goedkoper is beter als een Q6600. Deze laatste gaat pas beter worden, en aldus mogelijk zijn meerprijs verantwoorden, indien er wel degelijk heavy gebruik gemaakt wordt van de cpu door apps die 4cores voltrekken, wat bij vele gebruikers zelden of nooit voorkomt (tenzij converteren en multimedia wat al meermaals gezegd is in dit topic, vraag is dan nog altijd of de meerkost verantwoord is).
Ok ik zal het voor je ophelderen:
Core0= OS
Core1= Game
Core2= Game
Core3= converter aan het werk
Loopt echt beter dan alles op core 0 en 1 te laten draaien hoor

?
En als je windows zelf laat affineren dan gaat die niets toewijzen aan core 2 en core 3?
Nu, dit staat feitelijk los van de discussie en verandert niets aan de punten die ik wil maken en de argumentatie die ik daarbij heb gegeven, daar dit toch allemaal reeds is neergeschreven in de veronderstelling dat alle threads netjes worden gespreid over de 4 cores.
De kans dat een regulaire E6750 dat haalt is ook niet verzekerd. Waarschijnlijk is het gewoon een goede begin batch net als bij de E6600 en dalijk is het over met de pret.
Maw; een ander zijn overklok resultaten zijn geen garantie voor jou dat jij het ook zult halen
Volledig akkoord! Daarmee dat ik stel dat je overklok buiten beschouwing moet laten en stock snelheid versus stock moet vergelijken. Maar dat vind je dan ook weer niet eerlijk om God weet welke reden (zie hierboven). Ik heb de indruk dat je gewoonweg geen enkele vergelijkinswijze waarbij de E6750 er beter uitkomt dan de Q6600 eerlijk vindt.

Hierbij wil ik je benadrukken dat een dvd branden meer I/O intensief is dan CPU intensief

Verder zou dit allemaal prima lopen op een Q6600 als je het maar aan de juiste cores affineert zodat je met de andere cores lekker kan SupCom'en

(Denkt aan: SupCom = core0+1, de rest core2+3

)
Zal best goed lopen op een Q6600 wat het waarschijnlijk niet zal doen op een E6750

Ok maar dat is niet het punt dat ik wil duidelijk maken. Wat ik wil zeggen is: gaat deze situatie vaak voorkomen dat je zoveel verschillende apps tegelijk gaat doen? Eerlijkheidshalve denk ik niet. Kortom in deze uitzonderlijk extreme situatie zal de Q6600 voordeel hebben, maar wat ben je daar nu mee als deze situatie toch nooit zal voorkomen?
Tja, een beetje futureproof kan ook geen kwaad. Niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe CPU. Ik ben van plan met mijn huidige pc zeker 3 tot 5 jaar te doen. En om dan een E6750 te halen omdat nu een quad-core niet nodig is en je dan 50 euro goedkoper bent? Ik denk dat je over een jaar zeker profijt van je quad-core cpu'tje zal hebben.

Akkoord maar nu zware investeringen doen voor de toekomst zijn nooit economisch rendabel. Het kan goed zijn dat je binnen 3 jaar een native quad core kan kopen voor <100 euro en dat octo-cores mainstream zijn. Daarbij is DDR3 dan mainstream en zullen de cores op zich ook al verberterd zijn. Core op core en MHz op MHz trekken de cores van binnen 3 jaar jou huidige Q6600 er zonder veel moeite uit. Je hebt dan wel een quad core maar dan wel een trage, op een traag platform en met traag geheugen.
Maar goed als jij een lang -termijn persoon bent is idd een Q6600 de betere keuze.
The__Virus schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:51:
Gaat denk ik niet op, zullen denk ik zelfs even snel zijn (OK het spelen van supcom daargelaten), want hier zijn andere factoren duidelijk de bottleneck (of je moet een RAID-array hebben van vele schijven).
Akkoord er zijn uiteraard nog externe factoren, het was maar een hypothetische stelling om het punt duidelijk te maken: waar trek je de lijn en hoever moet je er in gaan om zoveel mogelijk cores te hebben.
Nu het feit dat er ook nog externe (vertragende) factoren zijn doet niets af, in tegendeel zelfs, aan het feit dat het voordeel van de extra cores vervalt.
Blijft voor mijzelf wel staan dat alles op multi-core gericht wordt. Zo was er natuurlijk een tweetal jaren terug ofzo de kwestie dualcore of singlecore. Moest je eenzelfde afweging maken. Echter, nu is dualcore zo goed ingeburgerd en singlecore zo goed als van het toneel verdwenen. Steeds meer spellen vragen al om dual core om alles goed te kunnen afhandelen. Disco stu zegt echter niet ten onrechte, dat hier meestal wat jaren overheen gaan. Echter, ik denk dat op dit moment alles multithreaded wordt geschreven en spellen die uitkomen op z'n minst 2 cores benutten. Ik gok echter dat toch wel binnen afzienbare tijd alle 4 de cores gebruikt zullen worden.
Het beste is misschien wel, hoe krom het ook klinkt, rekening te houden met de rekenkracht van consoles. Want op dit moment gebeurt het ontzettend veel dat spellen voor de console worden gemaakt en geport worden naar de pc (bij XBox360 ligt het nog weer een beetje anders, maar komt op hetzelfde neer). Daarom gaan ontwikkelaars ook uit van de kracht van consoles en niet van pc's. Ook niet helemaal eerlijk om te zeggen, maar daar de consoles die ik bedoel (PS3 en XBox360) over meer dan 2 rekenkernen beschikken, is het misschien ook niet onverstandig om er zelf meer dan 2 te nemen.
Ik denk dat dit een goede voorspelling is wat er gaat gebeuren echter zijn er 3 vragen die ik mij erbij stel:
- spellen worden normaliter zodanig gemaakt dat niet enkel een selecte groep die-hard gamers met quad-cores het kunnen spelen, maar een bredere range van gebruikers met wat minder hardware ook het spel kunnen spelen.
- ook al heb je een spel dat bijvoorbeeld werkt met 4 threads, heb je dan wel degelijk 4 cores nodig? Stel dat elke thread 30% gebruikt van de cpu-tijd van 1 Core2 core van intel. De ene core van een E6750 neemt dan bv 2 threads op zich: 2*30% = 60% belast. De 2de core idem, neemt de overige 2 threads op zich: ook 60% belast. Bij de Q6600 (even ervanuitgaan dat ze even snel draaien) wordt dat 4 cores elk 30% belast. Ok de Q6600 heeft dan nog meer "overschot" om eventueel nog meer fps te produceren, maar als een E6750 er al in slaagt een perfect speelbare fps te maken (180 fps tov 100 fps is geen meerwaarde) of als grafische kaart bottleneck is, is dit niet echt relevant
- is het wel een goede zaak om nu je cpu al te kopen in functie van de toekomst terwijl dit niet is met de rest van de hardware? Daarbij tegen dat er spellen zijn die echt volop gebruik kunnen maken van 4 cores (dus meer als 30%) gaan er volgens mij al quad-core cpu's zijn (design-optimalistaies, meer cache, hoger geclocked, lagere TDP, snellere FSB, ook betere platformen en geheugen) die core op core en MHz op MHz veel beter werken als de huidige kentsfield's waarbij niet het aantal, maar wel de cores op zich bottleneck zijn (en hierbij bedoel ik dus hetgeen wat ik hieronder zal onderlijnen in jouw quote). Maarja dat leidt wederom naar de vraagstelling: beter lange termijn aankoop of korte-termijn aankoop doen.
Ik weet dat het niet volledig opgaat, huidige spellen gebruiken vaak (als ze het al doen) niet meer dan 2 cores. Door toenemende complexiteit van spellen zal er steeds meer multithreaded geschreven worden en kunnen de extra cores toch voor een aardige winst zorgen.
Vergis je echter niet, 4 cores is niet dubbel zo snel als 2 cores. Er worden gewoon meer taken over verschillende cores verdeeld, alleen de 'hoofdthread', die verreweg de meeste capaciteit opeist, zal toch gelimiteerd worden door 1 enkele core, degene waar die op draait. Zal later misschien nog wel omzeilt worden, maar het is op dit moment erg lastig multithreaded te programmeren en de last gelijk over de cores te verspreiden.
edit: oow ja is niet speciaal op jou gericht, disco stu

Meer voor in het algemeen.
Ook niet op jouw, jouw quotes alleen gebruikt om op in te pikken en mijn algehele bedenkingen duidelijk te maken.