Is dode-pixelgarantie wel nodig bij een webshop?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
... zat ik me ineens te bedenken (omdat ze de 970p in de uitverkoop lopen te doen en de desbetreffende web-boer niet eens dode-pixelgarantie aanbiedt). In principe heb je nl. bij iedere aankoop via het Internet een terugstuurperiode (30 dagen?), waarvoor je in principe niet eens een reden hoeft op te geven; dit geldt overigens voor alles wat je 'ongezien' koopt, ook bv postorder spullen - daar komt deze regel ook vandaan.
Ik vind de 49 euro voor pixelgarantie die je hier en daar ziet nl. een redelijk fors bovenop bedrag. Het wordt dan lucratief om een monitor met dode pixels gewoon retour te sturen, ben je alleen verzendkosten kwijt!

Heeft iemand ervaring hiermee of een idee hierover? O-)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:59
Wat ik zou doen is gewoon even peilen bij de specifieke webshop hoe zij hiermee omgaan..

Volgens de wet heb je inderdaad recht op een afkoelperiode van ( 10 dagen meen ik?! )..

Even mailen/bellen lijkt mij meest effectief..

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
_Apache_ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:17:
Wat ik zou doen is gewoon even peilen bij de specifieke webshop hoe zij hiermee omgaan..

Volgens de wet heb je inderdaad recht op een afkoelperiode van ( 10 dagen meen ik?! )..

Even mailen/bellen lijkt mij meest effectief..
11 dagen is de afkoelperiode voor internetaankopen van waren die niet bederven.

bellen/mailen naar de winkel lijkt me vrij nutteloos. Ze zullen je (als ze dit hebben) zeker aanraden om wel een pixelgarantie te nemen, en zullen (bij de meeste winkels) gewoonweg liegen, en zeggen dat ze hem niet terugnemen zonder pixel garantie.

Feit is dat je hier wel recht op hebt. Ook al zeggen ze van niet.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dit is al duizenden keren besproken. [search=pixel garantie]

bv

Heb jij pixelgarantie gekocht en er evt. iets aan gehad?
Dode pixel garantie oplichting?
Pixel garantie nuttig of niet?

Samenvatting; Ja, dit recht heb je. Maar winkels kunnen en zullen moeilijk doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 17-07-2007 14:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

BasieP schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:22:
[...]

11 dagen is de afkoelperiode voor internetaankopen van waren die niet bederven.

bellen/mailen naar de winkel lijkt me vrij nutteloos. Ze zullen je (als ze dit hebben) zeker aanraden om wel een pixelgarantie te nemen, en zullen (bij de meeste winkels) gewoonweg liegen, en zeggen dat ze hem niet terugnemen zonder pixel garantie.

Feit is dat je hier wel recht op hebt. Ook al zeggen ze van niet.
Ja maar je hoeft niet eens te zeggen dat het door de pixels komt, je bent gewoon niet tevreden erover..

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Afkoelperiode is 8 dagen, maar geld vanaf de besteldatum, dus niet vanaf de leverdatum.

Dat hele dooie-pixel gebeuren vind ik erg frustrerend, maar de verzendkosten en wachttijd voor een nieuwe levering zijn mij meestal iets teveel kosten/tijd en moeite om niet die dode pixelgarantie te nemen...

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 07:19
Bij de webshop waar ik gewerkt heb, is een 8 dagen niet tevreden garantie, dus dat zou inhouden als je binnen de eerste 8 dagen een dooie pixel hebt, de monitor gewoon terug zou kunnen sturen en je geld terug zou kunnen vragen of een ander product zou mogen kiezen, waar je dan wel opnieuw verzendkosten over zou moeten betalen

De regel geldt trouwens ook dat een monitor binnen de eerste 8 dagen ook een dooie pixel krijgt en daarna niet meer.

Alternate heeft trouwens een regeling, dat je 1 jaar pixelgarantie kan kopen, en dat voor een veel lagere prijs, 29 euro meen ik

Het is een kwestie van persoonlijke mening of je pixelgarantie wil

bl44t

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

lammert schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:24:
Afkoelperiode is 8 dagen, maar geld vanaf de besteldatum, dus niet vanaf de leverdatum.

Dat hele dooie-pixel gebeuren vind ik erg frustrerend, maar de verzendkosten en wachttijd voor een nieuwe levering zijn mij meestal iets teveel kosten/tijd en moeite om niet die dode pixelgarantie te nemen...
Volgens mij niet, omdat je het artikel niet kunt zien (zoals in de winkel) heb je een afkoelperiode. Als het niet naar wens is stuur je hem terug. Als het vanaf de besteldatum zou zijn, zouden webshops bij grote aankopen altijd 8 dagen wachten met versturen.

Editje:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=55304
De consument heeft het recht om binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product de koop zonder toelichting te annuleren.

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 17-07-2007 14:40 ]

☻/
/▌
/ \

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

YaaD schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:27:
Alternate heeft trouwens een regeling, dat je 1 jaar pixelgarantie kan kopen, en dat voor een veel lagere prijs, 29 euro meen ik
Ik had bij powerline een 6 maanden voor 13 euro, dat je ook bij 1 pixel een nieuwe krijgt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Kixtart schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:33:
[...]

Volgens mij niet, omdat je het artikel niet kunt zien (zoals in de winkel) heb je een afkoelperiode. Als het niet naar wens is stuur je hem terug. Als het vanaf de besteldatum zou zijn, zouden webshops bij grote aankopen altijd 8 dagen wachten met versturen.

Editje:
De consument heeft het recht om binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product de koop zonder toelichting te annuleren.
de wet kopen op afstand heeft het volgens mij over 11 dagen.. maar kan me vergissen.
Ik zal eens zoeken ;)
Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden wanneer de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
mm ook 7 dagen

[ Voor 33% gewijzigd door BasieP op 17-07-2007 14:43 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Volgens mij heb je ook nog recht op een deugelijk product. Zolang bij de verkoop niet het scherm verkocht is met overeenstemming dat er x aantal dode pixels zijn heb je daar recht op.
Tekst van geschillencommissie (zelf niet helemaal doorgelezen):
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=113

☻/
/▌
/ \

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 10:44

M_V

Ze kunnen echter wel eisen dat het product in onbeschadigde staat wordt teruggegeven. Het gaat om een afkoelperiode voor impulsaankopen, niet voor een try before you buy garantie....

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
lammert schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:24:
Zoals al is gezegd: onzin. De wet is er juist om je te beschermen voor een aankoop via het internet die om wat voor rede dan ook (vandaar retour zonder rede) niet bevalt. Moet je eerst dat ding hebben voordat je er wat van kunt zeggen he ;)
Meer het gezeik. Wat de wet zegt is 1 ding, wat je als service krijgt is een tweede. Ik heb mijn monitor gekocht bij een winkel die zich gewoon wel netjes aan de wet houdt :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

We Are Borg schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:46:
Meer het gezeik. Wat de wet zegt is 1 ding, wat je als service krijgt is een tweede. Ik heb mijn monitor gekocht bij een winkel die zich gewoon wel netjes aan de wet houdt :)
Welke is dat, want dat zijn er nogal weinig :/

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 00:03
En wat is dan precies levering, als de gebruiker voor ontvangst getekend heeft? Is dan een track&trace log geldig? En wat te doen met brievenbuspost?

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-07 18:54
Bij mijn weten geldt het terugsturen voor niet geopende verpakkingen. Als het maar niet te zien is dat het geopend is. Vrij lastig bij verzegelde notebooks of lcd schermen. En ja, dan wordt het lastig om 1 pixel te claimen. De fabrikant schermt meestal met bepalingen als tot 3 kapotte pixels per miljoen is geen garantie, daarboven wel. 1920 x 1080 = 2 megapixel, dan zou je al 6 kapotte moeten hebben.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jopie schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:11:
Bij mijn weten geldt het terugsturen voor niet geopende verpakkingen. Als het maar niet te zien is dat het geopend is.
Hoe kom je daar bij? Hoe kan je zonder de verpakking te openen kennis nemen van de eigenschappen van het product?

Dit is een algemene misvatting waar webwinkels graag hun niet goed geinformeerde klanten mee het bos in sturen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

jopie schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:11:
Bij mijn weten geldt het terugsturen voor niet geopende verpakkingen. Als het maar niet te zien is dat het geopend is. Vrij lastig bij verzegelde notebooks of lcd schermen. En ja, dan wordt het lastig om 1 pixel te claimen. De fabrikant schermt meestal met bepalingen als tot 3 kapotte pixels per miljoen is geen garantie, daarboven wel. 1920 x 1080 = 2 megapixel, dan zou je al 6 kapotte moeten hebben.
Ik dacht (ga zo wel even zoeken) dat dit alleen geldt voor cd's en dvd's, want je weet toch wel wat je gekocht hebt. Artikelen zoals tv's en schermen mag je wel de doos van openen.

Edit:
Dezelfde links als net:
http://www.vergelijk.nl/?...o&short=wetkopenopafstand
Geldt niet: producten als audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

[ Voor 19% gewijzigd door Kixtart op 17-07-2007 15:18 ]

☻/
/▌
/ \

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:11
Gunner schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:23:
Dit is al duizenden keren besproken. [search=pixel garantie]
Precies. Meer ga ik er deze keer niet over zeggen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1