Pixel garantie nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17
Een aantal bedrijven hebben bij aanschaf van een tft een mogelijkheid om een dode pixel garantie af te sluiten. Dit betreft dan vaak een garantie van 8 dagen waarin je de monitor terug kan brengen als je een dode pixel hebt. Is deze garantie wel nodig, gezien het feit dat je als consument je aankoop ook binnen 8 dagen terug mag brengen als je niet tevreden bent?

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

Tegenwoordig is het zo dat je mag verwachten dat er geen pixelfouten zitten in je TFT'tje. Kom je hier binnen 8 dagen achter, dan kun je teruggaan en hoort men een nieuw exemplaar mee te geven. Na die 8 dagen zullen ze het scherm waarschijnlijk laten repareren en duurt het wat langer voor de klant. Er zijn uiteraard fabrikanten die een garantie van maximaal zoveel fouten etc. meegeven op hun scherm, toch mag je tegenwoordig verwachten dat de TFT's gewoon goed zijn dus zonder fouten.

Ik zie dit eigenlijk hetzelfde als een verlengde garantie wat sommide bedrijven ook aanbieden. Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk product en daarvoor zou je geen extra garantie voor hoeven afsluiten. In de praktijk is het voor de consument soms wel makkelijker, want een winkelier zal bij een verlengde garantie niet tegenstribbelen. Wanneer hij op zijn wettelijke verplichtingen wordt aangesproken zonder dat er een verlengde garantie is, zal een winkelier eerder tegenstribbelen.

Zo'n extra garantie is imho gewoon kul en geldklopperij, een TFT hoort goed te zijn met 0 fouten. :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo'n extra garantie is imho gewoon kul en geldklopperij, een TFT hoort goed te zijn met 0 fouten.
Misschien begrijp ik je verkeerd of koop jij alleen maar klasse-I schermen, maar een klasse-II scherm mag wel degelijk defecte (sub)pixels hebben. Sommige fabrikanten geven je echter tóch een ander scherm als je binnen een bepaalde periode (bv. 8 dagen bij Iiyama) aangeeft dat er één defecte subpixel in het scherm zit. Geen enkele fabrikant is daartoe verplicht, en het is ook mogelijk dat sommige leveranciers daarvoor geld vragen (Iiyama ruilt binnen 8 dagen gratis om).

Ik sluit niet uit dat in de nabije toekomst de klassen-normering van TFT's vervalt en schermen inderdaad géén defecte pixels meer mogen hebben, maar op dit moment geldt voor de consumentenschermen nog gewoon ISO 13406-2.
(Meer info: http://www.iiyama.nl/1024x768/html/content/content_iso.html)

• SmartDoDo
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

koraks schreef op 02 december 2003 @ 14:17:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd of koop jij alleen maar klasse-I schermen, maar een klasse-II scherm mag wel degelijk defecte (sub)pixels hebben.
Ik baseer me op de huidige tendens voor wat betreft het consumentenrecht. De huidige techniek is in staat om perfecte schermen te maken en dat is iets wat de consument kan verwachten. Ik heb het niet over eenvoudige budgetmodelletjes maar normale schermen. Ik meen me te herrinneren dat er al wat jurisprudentie is te vinden over dergelijke zaken :)
Ik zou i.i.g. een 0 pixelfouten scherm verwachten wanneer ik er een aanschaf, daar betaal ik immers voor. Los van voorwaarden van de fabrikant tenzij dit expliciet bij de verkoop vermeld wordt. Anders mag je gewoon een foutloos scherm verwachten :)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik vind het niet nuttig, omdat je maximaal 1 dode pixel of 3-6 dode subpixels mag hebben (in die richting) en om daar nu 15-25 euro voor te betalen dat je ze niet hebt :?

Maar je mag een product altijd zonder opgaaf van reden binnen 8 dagen retour zenden en dan moet het bedrijf het betaalde geld terug geven, hooguit dat je de verzendkosten moet betalen. Dat is wettelijk vast gesteld dus kan je dat ook doen als je dode (sub)pixels hebt. Dit geld alleen voor koop op afstand (internet, telefoon, post, fax e.d.)

Dus nee het is totaal nutteloos. :P

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

CTX geeft 12 maanden pixel-garantie op alle TFT's. Geen andere firma durft dit aan.

• SmartDoDo
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor de volledigheid, de aanschaf van een TFT valt onder consumentenkoop

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nhimf schreef op 02 december 2003 @ 15:56:
Ik vind het niet nuttig, omdat je maximaal 1 dode pixel of 3-6 dode subpixels mag hebben (in die richting) en om daar nu 15-25 euro voor te betalen dat je ze niet hebt :?

Maar je mag een product altijd zonder opgaaf van reden binnen 8 dagen retour zenden en dan moet het bedrijf het betaalde geld terug geven, hooguit dat je de verzendkosten moet betalen. Dat is wettelijk vast gesteld dus kan je dat ook doen als je dode (sub)pixels hebt. Dit geld alleen voor koop op afstand (internet, telefoon, post, fax e.d.)

Dus nee het is totaal nutteloos. :P
Probleem met deze constructie is dat je na retourzending nog steeds geen goede monitor hebt, en als je dan ook nog de retour verzendkosten moet dokken (of een sloot benzine om het zelf terug te brengen) dan ben je alsnog die 15 euro kwijt, echter dit keer ZONDER goede monitor als resultaat.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SmartDoDo schreef op 02 december 2003 @ 11:09:
Tegenwoordig is het zo dat je mag verwachten dat er geen pixelfouten zitten in je TFT'tje.
Onzin, er staat overal vermeld dat TFT schermen nog niet pixelfout-vrij geproduceerd kunnen worden. Zelfs videocamera's en mobiele telefoons met een TFT schermpje erin hebben zo'n vermelding. Een dode pixel kan dus vaak niet als een defect worden gezien. Per fabrikant verschilt het aantal "toelaatbare" pixels.
Wat jij hier aanhaalt is een uitspraak van de consumentenbond, helaas maken zij zelf geen TFT schermen.

Wanneer je iets gebruikt hebt, mag je het niet altijd terugbrengen, je wilt zelf ook geen gebruikte spullen als je er veel euro's voor hebt betaald. Wanneer je dus een TFT koopt met 1 dode pixel, en dit is toelaatbaar volgens de specificaties, dan moet je hem in principe houden, omdat hij gebruikt is. De pixelgarantie is een goede oplossing en je mag blijven ruilen totdat je een perfect scherm hebt. De winkelier neemt dan het risico op zich, omdat hij hem ook niet terug mag sturen naar de fabrikant.
Ik vind het een goede optie. Wat is nou 15 euro ofzo op de 600?

Lees in ieder geval altijd heel goed de pixeltolerantie van een fabrikant door. Vaak mag je in de eerste zoveel dagen al eerder ruilen dan daarna. Ook het verschil tussen sub-pixels, hele pixels, lichte pixels en donkere pixels is van belang.
Pagina: 1