YPbPr Component -> RGB Component ?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Een flink verhaal als inleiding, maar ik hoop dat het een hoop duidelijk maakt:

Ik wilde graag de TV-out (ASUS ATI X1950 Pro) van mij PC aansluiten op mijn televisie. Omdat mijn TV maar 1 scart aansluiting heeft (en deze al bezet is door mijn DVD-recorder), leek het mij handig om de TV-out van de videokaart aan te sluiten op de DVD-recorder (Sony RDR-GX220). Dan zou ik gewoon via de DVD-speler het TV-out signaal op mijn TV kunnen toveren. De enige mogelijkheid om achterop mijn DVD-recorder een ingangs-signaal aan te sluiten is via een SCART aansluiting.
In de instellingen van de DVD-recorder kan ik kiezen welk signaal over deze SCART wordt gestuurd. Hierbij kan ik kiezen tussen S-Video en Video/RGB. Echter niet alle opties zijn vrij te kiezen. Bijvoorbeeld: als ik de ingang-scart op S-Video zet, moet de verbinding tussen DVD-recorder en TV ook op S-Video gezet worden. Aangezien mijn TV geen S-Video aankan (ik krijg een zwart/wit beeld) is dit geen optie.
Bij de videokaart kreeg ik een kabeltje dat de TV-out op de videkoaart (S-video) splitst in een component signaal. Zie kabeltje. Dit kabeltje is bedoelt om de TV-out van de videokaart aan te sluiten op een HD TV. Het leek mij een goed idee om dit kabeltje te gebruiken om de TV-out met dit kabeltje te splitsten in een component signaal, en dit naar de DVD recorder te sturen. Vandaar dat ik voor €40 deze kabel heb gekocht.
Maar helaas, ik krijg geen beeld. Vanalles geprobeerd zonder resultaat. Nog meer zoeken op GoT leverde deze topics op: topic 1106720 en topic 1106720. Deze topics leerden mij dat er blijkbaar 2 soorten component signalen zijn: YPbPr en RGB. Waarbij YPbPr veel gebruikt wordt voor HD TV's. Toen viel het kwartje:
Kennelijk geeft de TV-out (via de verloop kabel) een YPbPr signaal, en kan de DVD-recorder alleen een RGB-signaal aan.
Dus,... weet iemand een manier om een YPbPr component signaal om te zetten in een RGB signaal? Weet iemand of er een soort adapter te koop is (ik heb zelf nog niks kunnen vinden). Iemand andere ideeën die kunnen helpen, zodat ik geen zinloze aankoop heb gedaan?

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:26

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelf doe ik ongeveer hetzelfde maar ik neem de lange weg. Een X2vga2 en een grand ultimate vision. Dit zecht je natuurlijk weinig. De x2vga2 zet ypbpr om naar vga signaal. En de grand ultimate vision zet vga om naar rgb. Uiteraard kun je ook direct vga signaal vanuit je pc op de grand ultimate vision zetten. Houd er wel rekening mee dat als je de vga van de pc gebruikt de frequency op 50 Hz of 100Hz zet anders krijg je een schokkend beeld. Aangezien 100 Hz makkelijk naar 50 Hz om te zetten is. Je analoge pc ondersteund niets anders als 50 Hz/100Hz.

[ Voor 8% gewijzigd door Twazerty op 12-07-2007 02:41 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 07:37

Willem2

Ω is futile

Homer.J schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 01:16:

Dus,... weet iemand een manier om een YPbPr component signaal om te zetten in een RGB signaal? Weet iemand of er een soort adapter te koop is (ik heb zelf nog niks kunnen vinden).
Jazekers:

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_105.html

De bovenste dan wel te verstaan

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Homer.J
  • Niet online
Goeiedag zeg, dat zijn geen goedkope apparaatjes. En ik vond € 40 voor die kabel al duur om "even de PC op mijn TV aan te sluiten". Bedankt voor jullie hulp, maar ik denk dat ik de TV-out dan maar niet ga gebruiken. Al met al toch iets te duur voor iets wat ik denk ik toch niet zo heel vaak zou gebruiken..

Iets heel anders: iemand een 15 meter lange YPbPr Component -> SCART kabel kopen ? :)

Verwijderd

waarom koop je geen scart uitbreidingsblok (verdeeldoos) kost 30€ en je hebt 3 extra scarts

• Homer.J
  • Niet online
Ik heb nu een S-Video kabel besteld, samen met een S-Video -> Composiet omzetter. Dan met een SCART blokje naar de SCART ingang, dat zou ook moeten werken denk ik.
Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1