[component] DVD component aansluiten op tv

Pagina: 1
Acties:
  • 972 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na heel wat zoeken, googlen enz enz snap ik er helemaal niks meer van en ben ik compleet in de war!
Situatie is als volgt; heb de Sony KV-25FX30b tv icm mijn zojuist gekochte Yamaha DVD-S557 DVD speler.
Volgens de Sony site ondersteunt de TV op SCART1; RGB in, achterop de DVDspeler zit een component uit. Nu heb ik een kabel gekocht met aan de ene kant 3x RCA RGB mounted en aan de andere kant SCART blokje. Als ik dit zo aansluit op de tv geeft de TV op scart 1 geen beeld, instelling in speler staat op RGB (YUC doet ook niks)
Heb ik de verkeerde kabel gekocht? Ik begin te vermoeden van wel. Ook heb ik nog de Kenwood KRF-V6090D waarlangs ik het beeld kan schakelen; Is het zo dat de speler toch een YUC signaal uitzend wat omgevormd moet/kan worden door de receiver? Wie kan helderheid bieden hier?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
Ten eerste is component (Y/ R-Y / B-Y) niet hetzelfde als RGB.
voor de rest moet je het boekje van je apparatuur er even bijpakken om te kijken wat er mis gaat. zo weet je of je niet inderdaad 2 verschillende dingen probeert te koppelen. :)

edit: hmm dubbelpost.. :(
edit2: wel luxe, een component uitgang :P maar meestal heb je daar ook een component monitor voor nodig. het makkelijkst is het door een 21 pins scart kabel te gebruiken, dan moet het in iedergeval werken.

[ Voor 133% gewijzigd door Meester_J op 25-01-2006 18:32 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Component is niet hetzelfde als RGB, je TV snapt geen component input en al helemaal niet op de RGB pinnen van een scart kabel. Je moet gewoon een scart kabel tussen je TV en je DVD speler hebben en dan je DVD speler zo instellen dat-ie RGB signaal op de scart kabel gooit en da's alles (en dat had je waarschijnlijk al).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• r0el
  • Niet online
Dus als ik het nu goed begrijp is RGB dus een signaal wat over een scartkabel loopt? Voor zover ik weet kan m'n receiver dus niet het YUC signaal wat dus blijkbaar uit de componentuitgang achterop de speler komt converteren naar een RGB signaal (en dat doorsturen naar AV1 op de TV welke rgb ondersteunt). Het feit dat AV1 RGB ondersteunt betekent dus feitelijk dat ie een full wired SCART kabel aankan en ik dus voor jan l*l een progressive scan DVD speler heb....? Wat zijn wel de mogelijkheden met deze apparatuur nu?

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:37
NEEE, het betekend niet full-wired scart!
Dat zou je kunnen opvatten als een bi-directionele kabel, in plaats alleen beeld van dvd naar tv, maar bijvoorbeeld ook tv naar video retour. Over een scartkabel gaat normaal s-vhs, kun je hem op RGB zetten dan win je een heleboek kwaliteit, en zet je hem dan op progressive en ondersteund je tv dat ook, dan win je nog iets.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:40

GaMeOvEr

Is een hork.

r0el schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 18:42:
Dus als ik het nu goed begrijp is RGB dus een signaal wat over een scartkabel loopt? Voor zover ik weet kan m'n receiver dus niet het YUC signaal wat dus blijkbaar uit de componentuitgang achterop de speler komt converteren naar een RGB signaal (en dat doorsturen naar AV1 op de TV welke rgb ondersteunt). Het feit dat AV1 RGB ondersteunt betekent dus feitelijk dat ie een full wired SCART kabel aankan en ik dus voor jan l*l een progressive scan DVD speler heb....? Wat zijn wel de mogelijkheden met deze apparatuur nu?
Over scart gaan meerdere smaakjes signaal, composite (beroerdste), S-video (beter) en RGB. (beste)
De meeste receivers doen niet aan upscaling of format conversion, die schakelen alleen maar wat uitgangen door, receivers hebben dan ook nooit een video-scaler aan boord. (Van een paar flagship modellen afgezien, in de prijsklasse van een euro of 3000 ofzo.)

Dat progressive heb je dus alleen iets aan als je weergaveapparatuur het ondersteund. Meeste Flat panels kunnen dit wel, veel moderne beamers ook. Er zijn echter maar verdacht weinig CRT's die component en progressive scan ondersteunen.

Dus het komt er op neer, dat je nu niets met je progressive uitgang kunt (progressive heb ik eigenlijk nog nooit over scart gezien, wat niet betekend dat het er niet is, maar iig zeldzaam) omdat progressive over je component gaat, en je TV geen component ingang heeft. Die kabel heb je dus idd ook niets aan. Een goede scartkabel had voldaan.

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-01-2006 22:36 ]

Aannames zijn fataal.

• r0el
  • Niet online
Dan all together; wat heb ik wel nodig dan om van de composite gebruik te kunnen maken?
en waarom zit er in het menu een optie; Composite: YUC / RGB ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:40

GaMeOvEr

Is een hork.

r0el schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:21:
Dan all together; wat heb ik wel nodig dan om van de composite gebruik te kunnen maken?
en waarom zit er in het menu een optie; Composite: YUC / RGB ?
Component bedoel je, en met component bedoel je waarschijnlijk weer progessive. ;)

Wat je nodig hebt om daar gebruik van te maken is een nieuwe TV, of een beamer, met component ingangen en die progressive scan ondersteunen.

Schijnbaar kan je component uitgang ook RGB signalen uitpoepen, hoe dit zich verhoud met SCART-RGB signalen en of dat alleen een kwestie is van een Component -> Scart kabel weet ik niet.

Aannames zijn fataal.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02
Component bedoel je neem ik aan. Je zal een nieuwe TV moeten kopen om component en progressive scan te kunnen weergaven.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:37
maar ik zou het lekker op RGB laten, mits je tv dat wel ondersteund. Heb zelf wel component aangesloten op mijn Loewe TV, maar die is niet Progressive. Ziet het beeld er beter uit? Volgens mij niet, (niet beter dan RGB). Waarom gebruik je het? Omdat ik de kabels toch al besteld had, en omdat er nu maar 1 kabel de tv in hoeft, waarbij de receiver kiest tussen computer en dvd speler.
Pagina: 1