Naar mijn weten had de Dell 3007WFP-HC het laatste soort IPS panel wat niet zo'n lag had. S-PVA heeft het nog meer en TN is sowieso onaanvaardbaar.Anoniem: 107626 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:50:
Ik zat met smart te wachten op de nieuwe 3008, maar mbt de verhalen over input lag krijg alsmaar het idee dat ik beter een 3007 kan kopen.En het klonk allemaal zoveel belovend.. mooiere kleuren meer aansluitmogelijkheden... nieuwer paneel...
![]()
Zijn er overigens andere 30" schermen die t wel goed doen wat betreft input lag? Ik speel redelijk vaak fps zoals BF2 en af en toe COD4 dus des te minder lag, des te beter.
@ ^^ heb je toevallig een refurbished model gekregen?
Anoniem: 83128
Waar kun je de oude 3007 schermen kopen? Op dell (us,nl) staat alleen de 3008 versie.
Niet. Je kan eventueel contact opnemen met Rob/Supradictus, wellicht dat hij nog ergens een 3007 vandaan kan halenAnoniem: 83128 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:23:
Waar kun je de oude 3007 schermen kopen? Op dell (us,nl) staat alleen de 3008 versie.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Anoniem: 120284
eBay. Een UK powerseller heeft er nog een aantal. Rond de 1050 euro incl bezorging, pixelgarantie en 5 jaar gewone garantie.Anoniem: 83128 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:23:
Anoniem: 107626
Misschien dat in LG W3000 een beter s-ips paneel zit. Maar het zou natuurlijk ook aan de scaler chip kunnen liggen. Die gateway 30" schijnt ook een abonimabele input lag te hebben.Anoniem: 120284 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:57:
[...]
Naar mijn weten had de Dell 3007WFP-HC het laatste soort IPS panel wat niet zo'n lag had. S-PVA heeft het nog meer en TN is sowieso onaanvaardbaar.
Anoniem: 112223
Het ligt denk ik ook alleen aan de scaler. Wellicht dat ze bij een volgende versie daar van af gaan zien. Zelf heb ik erg weinig aan een scaler, aangezien er bij mij wel een goede videokaart in zit die em ook op andere resoluties (de 3007 versie) goed laat draaien. Zo'n scaler is dan meer een nadeel dan een voordeel. De 3000:1 is dynamisch, bij tv's is het zo dat de beelden wat kunnen vertragen bij het snel heen en weer gaan van licht naar donker. Zou dit ook imput lag kunnen veroorzaken?
Mijn 2707 schijnt zo'n 46ms input-lag te hebben. Als die 3008 test van iemand hier zo rond de 20-30 ms input-lag komt hoor ik hier al overal moord en brand schreeuwen dat het zo slecht is. Maar aangezien ik van die 46ms van mijn scherm hier al vrijwel niks merk, zijn die 20-30 ms van de 3008 al helemaal niet boeiend 
Ik kan alleen zeggen: niet te druk over maken
Dat is toch de responstijd en niet de inputlag?Knightwolf schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:44:
Mijn 2707 schijnt zo'n 46ms input-lag te hebben. Als die 3008 test van iemand hier zo rond de 20-30 ms input-lag komt hoor ik hier al overal moord en brand schreeuwen dat het zo slecht is. Maar aangezien ik van die 46ms van mijn scherm hier al vrijwel niks merk, zijn die 20-30 ms van de 3008 al helemaal niet boeiend
Denk ik niet. Al die IPS panelen komen gewoon bij LG-Philips vandaag, dus...Anoniem: 107626 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:17:
[...]
Misschien dat in LG W3000 een beter s-ips paneel zit. Maar het zou natuurlijk ook aan de scaler chip kunnen liggen. Die gateway 30" schijnt ook een abonimabele input lag te hebben.
Wederom; fijn dat jij er niks van merkt, ik game op een hoger niveauKnightwolf schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:44:
Het gaat ook om het principe; we krijgen een nieuwe product wat in bepaalde dingen onderdoet voor het voorgaande model.
En tevens bangmakerij, daar was je in het 2407WFP topic ook al goed inAnoniem: 120284 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:33:
[...]
Het gaat ook om het principe; we krijgen een nieuwe product wat in bepaalde dingen onderdoet voor het voorgaande model.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Volgens mij wist Tripp niet je bij het nieuwe scherm gratis en voor niets er wat extra input lag erbij kreeg. Denk niet dat ie hem had gekocht wanneer hij dit allemaal wist. Die ms test is volgens mij wel degelijk de imput lag.SgtStrider schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:44:
[...]
En tevens bangmakerij, daar was je in het 2407WFP topic ook al goed inFantastisch om te zien hoe Tripp (fervent anti-inputlag strijder) ineens overstag is gegaan naar een monitor waar vantevoren over bekend was dat de inputlag hoger lag dan de 3007WFP. Blijkbaar boeit het dus geen hond anders had hij hem ook niet gehaald nietwaar?
Gat in je hoofd nog steeds niet genezenSgtStrider schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:44:
[...]
En tevens bangmakerij, daar was je in het 2407WFP topic ook al goed inFantastisch om te zien hoe Tripp (fervent anti-inputlag strijder) ineens overstag is gegaan naar een monitor waar vantevoren over bekend was dat de inputlag hoger lag dan de 3007WFP. Blijkbaar boeit het dus geen hond anders had hij hem ook niet gehaald nietwaar?
1) Er zijn mensen die hun monitor hebben verkocht / teruggestuurd vanwege de inputlag, echt bangmakerij om er dan voor te waarschuwen he

2) Van te voren was niet bekend of de 3008WFP al dan geen inputlag had.
3) Ik heb verder nog steeds geen 1:1 test gezien met bewijs, dus het exacte getal kunnen we nog in het midden laten. dat ik een vermoeden had dat hij ~24 ms inputlag zou hebben is gebaseerd op topics van hardforum.com. En aangezien er maar een handje vol verschillende IPS panelen gemaakt worden is de conclusie snel getrokken dat die Dell dan ook wel de 24 ms lag versie zal hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 02-02-2008 19:37 ]
Geloof me, je kan je energie beter niet in dat soort dingen stekenAnoniem: 120284 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:47:
[...]
Gat in je hoofd nog steeds niet genezen![]()
1) Er zijn mensen die hun monitor hebben verkocht / teruggestuurd vanwege de inputlag, echt bangmakerij om er dan voor te waarschuwen he![]()
2) Van te voren was niet bekend of de 3008WFP al dan geen inputlag had.
3) Ik heb verder nog steeds geen 1:1 test gezien met bewijs, dus het exacte getal kunnen we nog in het midden laten. dat ik een vermoeden had dat hij ~24 ms inputlag zou hebben is gebaseerd op topics van hardforum.com. En aangezien er maar een handje vol verschillende IPS panelen gemaakt worden is de conclusie snel getrokken dat die Dell dan ook wel de 24 ms lag versie zal hebben.
SgtStrider schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:44:
[...]

ps, lezen is niet je goeiste vak?
edit: moe ik wel de goeie quoten

[ Voor 48% gewijzigd door Tripp op 31-01-2008 00:23 ]
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:44:
[...]
en schrijven is niet jouw beste vak?

Anyway:
Inputlag test deel 2
Doel/Inleiding
Deze test heeft als doel de zogenaamde inputlag te testen. Inputlag is het fenomeen dat optreedt door circuitvertraging/propagation delay. Dit is niet hetzelfde als de opgegeven "responsetijd", die geeft namelijk de tijd aan hoelang het duurt voordat een (sub)pixel van kleur veranderd is (Gray to gray of black to white).
Analyse
De theorie is niet al te moeilijk. In feite is het 2 tijden aflezen en deze vergelijken met elkaar. Het scherm die de vroegste tijd aangeeft, heeft de meeste inputlag.
Makkelijk gezegd gebeurt het volgende met de beeldinformatie:
uitgangsvideokaart-->Signaal over kabel-->Ingang monitor-->Bewerking signaal door monitor-->eventueel verandering kleur (sub)pixel
Hierbij veroorzaakt "Bewerking signaal door monitor" de eventuele inputlag. De rest is te verwaarlozen. De responsetijd kan er wellicht nog bij opgeteld worden.
De refreshrate kan ook gezien worden als vertraging, immers wordt het beeld x aantal keer per seconde op de monitor getoond, zowel op een crt als een LCD. De maximale tijd hiervoor bedraagt R=1/(refresh rate).
Deze is kanstechnisch uniform verdeeld. Gemiddeld: R/sqrt(12).
Omdat beide schermen op dezelfde frequentie getest zullen worden valt dit weg.
Methode
Gebruikte apparatuur:
PC(zie specs in sig)
Dell 3008WFP-HC LCD monitor
IIyama Vision Master Pro 510 CRT monitor
Nikon D40 Fotocamera
Dit webbased progje als timer
De CRT en LCD monitoren worden beide aangesloten op de 2 uitgangen van de videokaart. Vervolgens wordt met de aantsturingssoftware van de videokaart op beide monitoren hetzelfde beeld getoond dmv "clone mode". De vernieuwingsfrequentie of refreshrate moet op beide ingesteld worden op 60Hz. De resolutie mag verschillen.
Dan wordt de klok gestart en kunnen er foto's gemaakt worden.
Uitvoering
De test wordt uitgevoerd door bovenstaande setup. De refreshrate op beide monitoren is ingesteld op 60Hz.
Verder geldt:
Resolutie CRT: 1920x1440
Resolutie LCD:2560x1600
Instelling scaling LCD: 1:1
Sluitingstijd camera: 1/50
Zie onderstaande shots voor de gemeten tijden.

Verschil
pic1 :985-969=16 (hij verandert al naar 969)
pic2 :985-953=32 (crt verandert net van 969 naar 985)
pic3 :500-469=31
pic4 :406-391=15 (niet exact, je ziet op LCD al naar 4xx veranderen)
pic5 :203-188=15 (crt verandert eigenlijk net naar 213 en LCD net naar 2xx)
pic6 :610-578=32
pic7 :766-750=16 (crt verandert net naar 766,LCD net naar 750)
pic8 :906--891=15
pic9 :750-733=17(moeilijk te zien op LCD)
pic10:063-047=16(LCD verandert net naar 047)
pic11:250-235=15 (LCD berandert naar 35)
gemiddeld: 220/11=20
Ik heb hier en daar het voordeel van de twijfel richting het kleinste verschil genomen.
Conclusie
Grofweg is er dus een inputlag van 20ms, wat op zich door de beugel kan, misschien op het randje. Ik had meerdere foto's kunnen laten nemen, maar mijn huisgenoot bezig houden(bedankt huisgenoot!) is ook niet een van mijn liefhebbende taken. Bovendien zouden meerdere fotos maximaal een verschil aantonen van +- 2ms.
Het verschil met de vorige test is minimaal. Daar kwam ook iets van 20+ms uit. Maar dan met scaling aan en verschillende refreshrate op de monitors(Crt:80Hz,LCD:60). De conclusie is dat de 20Hz meer op de crt bij de vorige test geen roet in het eten gooit en de scaling ook nauwelijks te meten valt.
Het is niet anders!
Duuussss, een inputlag van 20ms: is dat te veel, op het randje, of ruim te doen. Dat is de grote vraag: waar ligt die grens. Ik weet het niet. Ik weet wel dat de inputlag op mijn vorige dell(2407wfp-hc) meer merkbaar is. De 20ms van deze kan ik ook enigszins merken, maar doet het mij echt nadeel? In de ergste gevallen alleen bij fps spellen, maar daar zal ik dan maar aan moeten wennen. Ik speel ze toch niet zoveel meer en naar alle waarschijnlijkheid levert het mij geen merkbaar nadeel op als ik het eenmaal gewend ben.
Het is niet anders en ik zal er mee moeten leren leven.

Tentamens afgelopen begrijp ik? mocht iek dat wel goud gelezen hebben
, overigens wel grappig dat ie 20ms ongeveer heeft. Via googlen blijkt dat bij verschillende reviews onder de 20ms acceptabel is en boven 20ms in feite niet. Deze zit er dus precies tussen in
. Bedankt overigens voor de moeite, alhoewel ik zelf nu defnitief bij mijn 3007 versie blijf.
Verder heb ik nog een klein vraagje, mijn oude pc heeft geen videokaart, is het dan mogelijk om met een converter van de vga pc naar de dvi monitor te "gaan"? Volgens 1 winkel ging het absoluut niet werken en volgens een andere ging dat prima werken (ze hadden de converter daar echter niet op voorraad), je kan dan dvi echter niet gebruiken.
Verder heb ik nog een klein vraagje, mijn oude pc heeft geen videokaart, is het dan mogelijk om met een converter van de vga pc naar de dvi monitor te "gaan"? Volgens 1 winkel ging het absoluut niet werken en volgens een andere ging dat prima werken (ze hadden de converter daar echter niet op voorraad), je kan dan dvi echter niet gebruiken.
Het vervelende aan het meten van inputlag is dat de resolutie van de meting nogal beroerd is. De meeste panels hebben, net als deze Dell, ongeveer 1 a 2 frames tijd nodig voor wat post-processing in de elektronica. Het vervelende is dat je die 1 a 2 frames wil meten met een meting met een resolutie van 60/80 = 0.75 frames. Dat geeft dus een nogal onbetrouwbaar beeld. Eigenlijk zou je de monitor op een extreme refreshrate moeten zetten met een applicatie die een framecount weergeeft ipv een milliseconde teller.
Bottomline is iig dat die Dell ongeveer 1 en soms 2 frames inputlag heeft. IMO is dat redelijk acceptabel en tegenwoordig vrijwel niet te voorkomen. Het wordt vooral tijd dat de games hiervoor gaan compenseren (als ze dat niet al doen/kunnen)? Er zit wel meer lag in je systeem tussen muis en monitor, de games moeten al voor een aantal dingen die lag in rekening nemen, technisch zou dit dus erg eenvoudig te fixen moeten zijn. Iig door de gamesdevelopers.
Bottomline is iig dat die Dell ongeveer 1 en soms 2 frames inputlag heeft. IMO is dat redelijk acceptabel en tegenwoordig vrijwel niet te voorkomen. Het wordt vooral tijd dat de games hiervoor gaan compenseren (als ze dat niet al doen/kunnen)? Er zit wel meer lag in je systeem tussen muis en monitor, de games moeten al voor een aantal dingen die lag in rekening nemen, technisch zou dit dus erg eenvoudig te fixen moeten zijn. Iig door de gamesdevelopers.
Anoniem: 4629
Ik vraag me af of er wel eerst getest is met 2 identieke CRT schermen om te kijken of er niet sowieso lagverschil zit tussen de 2 poorten achterop de videokaart. En dan nog weet je niet of de CRT zelf ook lag heeft. Enkel wat de TFT meer heeft.
Het is toch niet te geloven met wat voor crap we tegenwoordig worden opgezadeld.Anoniem: 120284 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:33:
Denk ik niet. Al die IPS panelen komen gewoon bij LG-Philips vandaag, dus...
Maar goed, ik wacht dan maar op de volgende serie. Van mij krijgen ze geen cent.
M'n old skool HP 22" CRT doet t ook nog prima.
Je zou dat eerste iig kunnnen testen door de connectoren om te draaien.Anoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:05:
Ik vraag me af of er wel eerst getest is met 2 identieke CRT schermen om te kijken of er niet sowieso lagverschil zit tussen de 2 poorten achterop de videokaart. En dan nog weet je niet of de CRT zelf ook lag heeft. Enkel wat de TFT meer heeft.
En voor de rest: des te minder lag, des te beter
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 107626 op 31-01-2008 00:22 ]
ik had de verkeerde gequote

Ik verwacht dat dat verschil nihil is. Je kan ook zo de primary en secondary wisselen. Ik heb er 2 crt's aan gehad en nooit iets van inputlag gemerkt.Anoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:05:
Al dat spul werkt op ordes van Megahertzen dus die paar microseconden merk je echt niks van.Er zit wel meer lag in je systeem tussen muis en monitor, de games moeten al voor een aantal dingen die lag in rekening nemen, technisch zou dit dus erg eenvoudig te fixen moeten zijn. Iig door de gamesdevelopers.
En tegelijk zijn er ook hele volksstammen die niks merken van lag op schermen waarvan er blijkbaar tijdens benchen een lichte lag is te ontdekken. Dus wat is je punt
Je kunt beter het probleem verhelpen dan een lapmiddel ertegenaan. Kennelijk kan het gewoon zonder inputlag, of miniem, zoals de Dell 2007WFP / 2007FP / 3007WFP-HC; oudere generatie's die het wel gewoon snel doen.bartvb schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:00:
Bijna iedereen gaat die 20 ms gewoon slikken. De volgende keer komt er weer 20 ms bij en het verschil met het vorige scherm is bijna niet te zien. Een generatie verder zitten we op 60 (dan zitten we ongeveer op het niveau van de Samsung S-PVA monitoren). Je kunt beter de fabrikanten een schop onder hun gat geven.
Moet de audio straks soms ook nog asynchroom op de DVD's gezet worden?
En hoe wil je er in games in vredesnaam voor gaan corrigeren? Dan moet de monitor dus sowieso al doorgeven aan het systeem wat zijn vertraging is. En dan wordt het leuk; want dan moet het in de zichtbare specificatie's
Wat jij voorstelt is imo net zo stom als een afzuiginstalltie voor rokers in bushokjes hangen. Schop dan gewoon de rokers eruit..
Dat ik geen lid van die volksstammen benAnoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:46:
En tegelijk zijn er ook hele volksstammen die niks merken van lag op schermen waarvan er blijkbaar tijdens benchen een lichte lag is te ontdekken. Dus wat is je punt

[ Voor 5% gewijzigd door Tripp op 31-01-2008 01:32 ]
Verwachten is niet proefondervindelijk testen. Wil je daar een uitspraak over doen dan moet je het ook controleren. Zelfs als de uitslag voor de hand ligt. Mensen worden nog wel eens verrast door hun veronderstellingen.Tripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:28:
Ik verwacht dat dat verschil nihil is. Je kan ook zo de primary en secondary wisselen. Ik heb er 2 crt's aan gehad en nooit iets van inputlag gemerkt.
Als ik zie hoeveel werk je er van maakt om een (imo heel betrekkelijk) punt door te drijven, vind ik het vreemd dat je die extra stap niet maakt.
En dat je praat over mierenneuken in de marge. Als er al een effect is, is het een klein effect. En voor die paar mensen die zich dáár aan ergeren is het een probleem. Voor de rest zien mensen het niet, of voor de paar die het wel zien is het niet hinderlijk.
Er zijn ook zat mensen die een TN paneel prima vinden kijken. Daar gruwel ik weer van. Iedereen heeft een andere tolerantie voor het beeld wat ze dagelijks zien. Ik vind het best grappig om te zien hoe je zoveel moeite doet om iets aan te tonen dat slechts voor een marginale groep mensen überhaupt relevant is.
Dat wil niet zeggen dat je het moet laten. Maar wel dat je je energie beter in zaken kunt steken die voor meer mensen een issue zijn. Als je dan toch zo onderzoekend bezig bent.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 31-01-2008 01:45 ]
Dat klopt an sich, maar je kan wel veronderstellen dat het niet aan de uitgangen ligt, omdat daar nooit problemen mee zijn geweest.Anoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:37:
[...]
Verwachten is niet proefondervindelijk testen. Wil je daar een uitspraak over doen dan moet je het ook controleren. Zelfs als de uitslag voor de hand ligt. Mensen worden nog wel eens verrast door hun veronderstellingen.
Je herhaalt wat ik allang gezegd heb. Er werd mij trouwens vriendelijk gevraagd of ik de test nog een keer wilde doen. Dus dan wil ik dat best doen, om even een aantal zaken vast te stellen en mensen een plezier te doen. Van mij hoefde het namelijk niet zo meer.[...]
En dat je praat over mierenneuken in de marge. Als er al een effect is, is het een klein effect. En voor die paar mensen die zich dáár aan ergeren is het een probleem. Voor de rest zien mensen het niet, of voor de paar die het wel zien is het niet hinderlijk.
Er zijn ook zat mensen die een TN paneel prima vinden kijken. Daar gruwel ik weer van. Iedereen heeft een andere tolerantie voor het beeld wat ze dagelijks zien. Ik vind het best grappig om te zien hoe je zoveel moeite doet om iets aan te tonen dat slechts voor een marginale groep mensen überhaupt relevant is.
Dat wil niet zeggen dat je het moet laten. Maar wel dat je ws. je tijd beter kunt besteden.
En tijd beter besteden? Look who's talking

Als je gaat flamen ben je hier niet op het juiste adres 
Ik wil namelijk je moeite niet bagataliseren. Daarom geef ik mijn mening. Dan moet jij dat niet opvatten als wat anders. Met die kansloze smilie en zo'n opmerking zet je een slechte toon neer en je doet er verstandig aan om die achterwege te laten.
Ik wil namelijk je moeite niet bagataliseren. Daarom geef ik mijn mening. Dan moet jij dat niet opvatten als wat anders. Met die kansloze smilie en zo'n opmerking zet je een slechte toon neer en je doet er verstandig aan om die achterwege te laten.
Je kunt veronderstellen wat je wilt, maar zonder het te meten kun je daar helemaal geen zinnig woord over zeggen en is het allemaal speculatie. Je wilt factoren uitsluiten en zet daarvoor een opstelling neer. En vervolgens sla je bepaalde mogelijke factoren over omdat je aannames doet. Dat is alles behalve goede methodiek.Tripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:50:
Dat klopt an sich, maar je kan wel veronderstellen dat het niet aan de uitgangen ligt, omdat daar nooit problemen mee zijn geweest.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 31-01-2008 01:58 ]
Ja hallo zeg. Als het er alleen maar om gaat om iets voor grote groepen te doen kun je wel meer dingen opdoeken.Anoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:37:
[...]
Dat wil niet zeggen dat je het moet laten. Maar wel dat je je energie beter in zaken kunt steken die voor meer mensen een issue zijn. Als je dan toch zo onderzoekend bezig bent.
TN walg ik inderdaad ook van. Stom genoeg is het nu zo ongeveer het enige wat er is in de notebookmarkt
Dat niet veel mensen die inputlag merken klopt. Dat veel mensen wel merken dat ze slechter zijn geworden in hun online schietspellen met hun nieuwe PC klopt ook. Dat de buurman dan zegt dat elk nieuw scherm wennen is en dat het vast de ghosting van 8 ms is ipv 5 ms klopt ook. Dat mensen daar genoegen mee nemen klopt ook. Dat dat normaal lijkt klopt niet
Ik wil nu eenmaal geen TN aangezien ik gewoon fatsoenlijke beeldkwaliteit wil, dus constant hetzelfde beeld en niet bij 10 graden van bovenaf gezien een te licht beeld en 10 graden onder het midden een te donker beeld. Dus kom je bij IPS / PVA uit. Als dit zo door gaat met die inputlag is het kiezen of delen: TN met de prutbeeldkwaliteit of IPS / PVA met inputlag. Iets wat ik dus absoluut niet wil! En des te meer mensen het weten des te groter is de kans dat ze in de volgende serie die lag eens aanpakken.
Soms is een flame ook gewoon terecht.Anoniem: 4629 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:54:
Als je gaat flamen ben je hier niet op het juiste adres
Die kansloze smiley geeft eerder aan dat jouw opmerking over iemand zijn tijd beter besteden kansloos is.Ik wil namelijk je moeite niet bagataliseren. Daarom geef ik mijn mening. Dan moet jij dat niet opvatten als wat anders. Met die kansloze smilie en zo'n opmerking zet je een slechte toon neer en je doet er verstandig aan om die achterwege te laten.
Sommige dingen zijn gewoon common knowledge en de moeite niet waard om dat te onderzoeken.[...]
Je kunt veronderstellen wat je wilt, maar zonder het te meten kun je daar helemaal geen zinnig woord over zeggen en is het allemaal speculatie. Je wilt factoren uitsluiten en zet daarvoor een opstelling neer. En vervolgens sla je bepaalde mogelijke factoren over omdat je aannames doet. Dat is alles behalve goede methodiek.
Je weet zelf ook dat het verschil tussen die poorten nihil is en dan moet je er niet over blijven doorzeuren.
Stel dat ik alsnog een 2e crt aansluit en het verschil ga bekijken. Dan moet ik ook aannemen dat crt's 0 inputlag hebben om aan te tonen dat er uberhaupt verschil is tussen de 2 uitgangspoorten.
[ Voor 90% gewijzigd door Tripp op 31-01-2008 02:11 ]
Het is niet mijn bedoeling om het gedane werk af te doen als zinloos. Ik verbaas me er echter over dat er in zo'n redelijk uitgebreide test simpele dingen doodleuk overgeslagen worden omdat men er van uit gaat dat het geen invloed heeft. Dat kan best wezen maar als je het niet test dan kun en mag je daar geen uitspraak over doen imo. En het is een kleine moeite om het mee te nemen, en dan heb je gelijk ook meer zekerheid.
Ik zie het al gebeuren dat bij het clonen van het beeld over de beide poorten 1 poort licht lagged t.o.v. de ander omdat die bv. moet wachten tot een frame klaar is in de buffer. Of een andere technische verklaring. Dat doet er niet echt toe. Als de ontwerpers de zaakjes goed voor elkaar hebben dan is dat effect er niet, of dermate klein dat het verwaarloosbaar is. Maar veronderstellen dát het ook zo is, dat is fataal. Test het en je kunt het uitsluiten. Dat is notabene waarom je dingen zoals dit test.
Meten is weten. En niets anders.
Of sluit je 2 bestaande schermen, CRT en TFT andersom aan. Fysiek dus. Als de geconstateerde lag dan ook precies tegenovergesteld is, kun je een conclusie trekken. Ook als ie al voor de hand ligt.
Het gaat er mij niet eens om om je zover te krijgen dat je het ook daadwerkelijk test (al zou dat wel horen imo), maar dat je inziet dat je nevernooitniet zo'n aanname mag doen zonder 'm ook te toetsen.
99 van de 100 keer krijg je precies wat je verwacht had. En dan is het van "zie je wel". Nou en .. dat hoort er nou eenmaal bij. Die 1e keer van de 100 blijkt dat je wat over het hoofd hebt gezien en moet je je conclusies bijstellen. Maar daarom doe je dit soort uitsluitseltests. Dat maakt het betrouwbaar.
Ik zie het al gebeuren dat bij het clonen van het beeld over de beide poorten 1 poort licht lagged t.o.v. de ander omdat die bv. moet wachten tot een frame klaar is in de buffer. Of een andere technische verklaring. Dat doet er niet echt toe. Als de ontwerpers de zaakjes goed voor elkaar hebben dan is dat effect er niet, of dermate klein dat het verwaarloosbaar is. Maar veronderstellen dát het ook zo is, dat is fataal. Test het en je kunt het uitsluiten. Dat is notabene waarom je dingen zoals dit test.
Soms een OW ook. En voordat je dat als dreigement opvat: flamen is niet toegestaan. Ook niet als je denkt een goede reden te hebben. Dus lees de regels en hou je er aan aub.Tripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 02:01:
Soms is een flame ook gewoon terecht.
Als dat jouw insteek is dan zijn al je resultaten ongeldig. Period.Tripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 02:01:
Sommige dingen zijn gewoon common knowledge en de moeite niet waard om dat te onderzoeken.
Dat weet ik niet. En jij ook niet. Simpelweg omdat je het niet getest hebt.Je weet zelf ook dat het verschil tussen die poorten nihil is en dan moet je er niet over blijven doorzeuren.
Meten is weten. En niets anders.
Het gaat er niet om om aan te tonen dat CRT's geen lag hebben, maar of er een verschil onderling is tussen de poorten. Met 2 dezelfde monitoren, en een wissel weet je meer. Als je een verschil aantreft kan het nog altijd aan de monitoren liggen, maar tref je geen verschil aan, ook na de wissel, dan weet je dat de poorten niet laggen.Stel dat ik alsnog een 2e crt aansluit en het verschil ga bekijken. Dan moet ik ook aannemen dat crt's 0 inputlag hebben om aan te tonen dat er uberhaupt verschil is tussen de 2 uitgangspoorten.
Of sluit je 2 bestaande schermen, CRT en TFT andersom aan. Fysiek dus. Als de geconstateerde lag dan ook precies tegenovergesteld is, kun je een conclusie trekken. Ook als ie al voor de hand ligt.
Het gaat er mij niet eens om om je zover te krijgen dat je het ook daadwerkelijk test (al zou dat wel horen imo), maar dat je inziet dat je nevernooitniet zo'n aanname mag doen zonder 'm ook te toetsen.
99 van de 100 keer krijg je precies wat je verwacht had. En dan is het van "zie je wel". Nou en .. dat hoort er nou eenmaal bij. Die 1e keer van de 100 blijkt dat je wat over het hoofd hebt gezien en moet je je conclusies bijstellen. Maar daarom doe je dit soort uitsluitseltests. Dat maakt het betrouwbaar.
[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 31-01-2008 02:24 ]
Kijk, je hebt wel gelijk, maar het is de moeite gewoon niet waard. De 20ms die ik heb gemeten komt overeen met andere geruchten. Dat is voor mij en voor andere bewijs genoeg. Als ik iets moest doen voor afstuderen of welk wetenschappelijk onderzoek dan ook, ja dan wel. Dan heb ik ook betere middelen en tijd er voor over. Want dan zou ik ook de hele architectuur van de videokaart, monitor en berekeningen moeten weten. Bovendien heb ik de meeste onzekerheden en meetfouten nog niet eens meegenomen.
Alsof GoT een plaats is om jezelf wetenschappelijk te verantwoorden
(dit blijft een mooie smiley
), waar ik mijn tijd idd niet aan ga verdoen
.
.
Un jetzt Schluss wel weer genoeg op elkaar in lopen hakken zo
.
Alsof GoT een plaats is om jezelf wetenschappelijk te verantwoorden
Jammer genoeg wel ja. Maar daarover discussieren is hier niet op zijn plaats en tzal me verder ook niet zo boeienSoms een OW ook. En voordat je dat als dreigement opvat: flamen is niet toegestaan. Ook niet als je denkt een goede reden te hebben.
Un jetzt Schluss wel weer genoeg op elkaar in lopen hakken zo
[ Voor 41% gewijzigd door Tripp op 31-01-2008 02:40 ]
Wat nou als blijkt dat er 5 ms lag zit tussen je poorten? Zéér onwaarschijnlijk, I know, maar het is zo simpel om het uit de groep met onzekerheden te zetten dat je het imo bijna niet kunt goedpraten om het te negeren. Ompluggen, testen, terugpluggen, testen, klaar.
Mensen nemen zulke resultaten als 20 ms vrij serieus. Nogmaals .. imo soms iets té serieus maar het staat iedereen vrij om uitermate kritisch te zijn over iets wat het gros van de mensen niet kan boeien. Dat doe ik zelf namelijk ook. 20 ms is een getal, maar hoe betrouwbaar het is hangt af van hoe goed je test. Jij zegt dat het niet zo superbelangrijk is. Da's prima maar als jij dan 20 ms vindt in je tests dan moet je er ook dat waardeoordeel aan hangen. En je kunt het afdoen als een oppervlakkige tests, slechts bedoeld om meer ronddwalende resultaten te ondersteunen in hun geloofwaardigheid. En daarvan weet je ook nooit precies hoe nauwkeurig er is getest en met welke zorg.
Als mensen dan overal, en ook hier lezen van 20 ms. OK dan weten ze dat. Of het ze wat zegt is nog een heel andere vraag. Dat zetten ze dan af tegen andere lagresultaten van andere schermen/panelen. En men denkt: minder is beter. Dat is ook wel zo, maar niet ten koste van alles imo. Daar zit ergens een balans in, en die zal voor ieder ook net wat anders liggen. Maar ik geef je op een zilveren schoteltje dat als nou blijkt dat door de gebruikte testmethodiek er een paar ms verschil zit tussen wat mensen denken dat de lag is, en wat ie werkelijk is, dat er tumult ontstaat. Wederom alleen bij de mensen die zich specifiek hier druk over maken maar desalniettemin.
De pest is dat je zo zeker mogelijk wilt zijn van je resultaten. Omdat mensen er een waardeoordeel aanhangen. En het vaak nog zwaarder laten meewegen in een aankoopbeslissing dan eigenlijk echt van belang is. Ook mensen die niet eens weten wat een milliseconde is kijken naar het getal en lager is beter. 19 is beter dan 20. Niet dat ze ooit dat verschil zullen merken maar dat is waar men zich dan blind op staart. Net als TN-panelen van 2 ms. Die zijn beter dan een PVA-paneel van 10 ms. Volgens hen.
Ik kan geen uitspraak doen over andere tests omtrent lag van panelen. Ik hoop alleen dat ze zich daar ook bewust zijn van het belang om secuur te werk te gaan. Ik heb zelf in het verleden genoeg testwerkzaamheden verricht mbt elektronica en ik kan het maar niet genoeg benadrukken hoe makkelijk het is om een slordigheid in je methodiek je hele onderzoek nutteloos te laten zijn.
En dat is gewoon zonde.
Sluit uit wat je kunt uitsluiten. Je houdt altijd onzekerheden over helaas maar hoe minder je er over houdt, hoe meer je kunt zeggen over wat je aan resultaten vergaart.
Maar goed. Idd genoeg hierover.
Mensen nemen zulke resultaten als 20 ms vrij serieus. Nogmaals .. imo soms iets té serieus maar het staat iedereen vrij om uitermate kritisch te zijn over iets wat het gros van de mensen niet kan boeien. Dat doe ik zelf namelijk ook. 20 ms is een getal, maar hoe betrouwbaar het is hangt af van hoe goed je test. Jij zegt dat het niet zo superbelangrijk is. Da's prima maar als jij dan 20 ms vindt in je tests dan moet je er ook dat waardeoordeel aan hangen. En je kunt het afdoen als een oppervlakkige tests, slechts bedoeld om meer ronddwalende resultaten te ondersteunen in hun geloofwaardigheid. En daarvan weet je ook nooit precies hoe nauwkeurig er is getest en met welke zorg.
Als mensen dan overal, en ook hier lezen van 20 ms. OK dan weten ze dat. Of het ze wat zegt is nog een heel andere vraag. Dat zetten ze dan af tegen andere lagresultaten van andere schermen/panelen. En men denkt: minder is beter. Dat is ook wel zo, maar niet ten koste van alles imo. Daar zit ergens een balans in, en die zal voor ieder ook net wat anders liggen. Maar ik geef je op een zilveren schoteltje dat als nou blijkt dat door de gebruikte testmethodiek er een paar ms verschil zit tussen wat mensen denken dat de lag is, en wat ie werkelijk is, dat er tumult ontstaat. Wederom alleen bij de mensen die zich specifiek hier druk over maken maar desalniettemin.
De pest is dat je zo zeker mogelijk wilt zijn van je resultaten. Omdat mensen er een waardeoordeel aanhangen. En het vaak nog zwaarder laten meewegen in een aankoopbeslissing dan eigenlijk echt van belang is. Ook mensen die niet eens weten wat een milliseconde is kijken naar het getal en lager is beter. 19 is beter dan 20. Niet dat ze ooit dat verschil zullen merken maar dat is waar men zich dan blind op staart. Net als TN-panelen van 2 ms. Die zijn beter dan een PVA-paneel van 10 ms. Volgens hen.
Ik kan geen uitspraak doen over andere tests omtrent lag van panelen. Ik hoop alleen dat ze zich daar ook bewust zijn van het belang om secuur te werk te gaan. Ik heb zelf in het verleden genoeg testwerkzaamheden verricht mbt elektronica en ik kan het maar niet genoeg benadrukken hoe makkelijk het is om een slordigheid in je methodiek je hele onderzoek nutteloos te laten zijn.
En dat is gewoon zonde.
Sluit uit wat je kunt uitsluiten. Je houdt altijd onzekerheden over helaas maar hoe minder je er over houdt, hoe meer je kunt zeggen over wat je aan resultaten vergaart.
Maar goed. Idd genoeg hierover.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 31-01-2008 02:48 ]
* Tripp doet compu uit
* Tripp verwisselt aansluitingen
* Tripp start pc op
* Tripp zet het zootje wee rin clone mode
* Tripp start cs op
* Tripp beweegt ingame paar keer met de muis en ziet dat het beeld op LCD nog steeds trager is
* Tripp concludeert dat het eventuele verschil tussen de 2 uitgangspoorten uiteraard nog steeds geen zak uit maakt.
* Tripp vindt nu dat het hele gezever over een punt waarvan eigenlijk al 100x keer duidelijk was, overbodig was, en dus gewoon gelijk had.
* Tripp out!
* Tripp verwisselt aansluitingen
* Tripp start pc op
* Tripp zet het zootje wee rin clone mode
* Tripp start cs op
* Tripp beweegt ingame paar keer met de muis en ziet dat het beeld op LCD nog steeds trager is
* Tripp concludeert dat het eventuele verschil tussen de 2 uitgangspoorten uiteraard nog steeds geen zak uit maakt.
* Tripp vindt nu dat het hele gezever over een punt waarvan eigenlijk al 100x keer duidelijk was, overbodig was, en dus gewoon gelijk had.
* Tripp out!
En dat is precies wat er aan jouw instelling schort imo.Tripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 03:05:
Het gaat er niet over of je gelijk hebt, maar of je het kunt onderbouwen. Ik heb net zo goed gelijk want ik zei al eerder dat het een kwestie van testen is en niets anders. Hoe aannamelijk iets ook is.
En gezien wat je nu post is mijn punt overgekomen dus mijn doel is bereikt.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 31-01-2008 03:12 ]
Yeah!
* Tripp bedankt iedereen die aandacht leverde aan deze poppenkast en beloont hen met een leuke achtergrond: http://i194.photobucket.c...405-LeilaniDowdinHQ10.jpg
.
Maar das fan wel fijn voor je, en nu rap bier drinken jij!
* Tripp bedankt iedereen die aandacht leverde aan deze poppenkast en beloont hen met een leuke achtergrond: http://i194.photobucket.c...405-LeilaniDowdinHQ10.jpg
Je bedoelt de finish lijn van de special olympics? Waar we allemaal zo hard naartoe hollenEn gezien wat je nu post is mijn punt overgekomen dus mijn doel is bereikt.
Maar das fan wel fijn voor je, en nu rap bier drinken jij!
[ Voor 40% gewijzigd door Tripp op 31-01-2008 03:22 ]
Jemig wat een gezever hier allemaal.HlpDsK heeft gelijk dat meten = weten en je niet zomaar aannames mag doen (zelf ook al zat ervaring mee waarbij uit metingen toch anders bleek), en Tripp heeft gelijk dat de eventueel te meten verschillen met het oog onzichtbaar en dus niet van belang zijn en ik dus zijn beredenatie wel snap.
Maar Tripp iig bedankt voor het lastig vallen van je huisgenoot en nog een keer testen van alles
Die gem 20 ms inputlag is nog niet de helft van wat mijn 2707 scherm schijnt te hebben. En aangezien die 46 ms hier al bijna niet te merken zijn moet dat met die 3008 helemaal goed komen 
Edit: @ Tripp: als je hier dan toch een leuk plaatje post (en we toch aan het mierrenn**ken zijn), zorg er dan wel voor datie 16:10 is en ik geen verticale zwarte randen links en rechts heb
Maar Tripp iig bedankt voor het lastig vallen van je huisgenoot en nog een keer testen van alles
Edit: @ Tripp: als je hier dan toch een leuk plaatje post (en we toch aan het mierrenn**ken zijn), zorg er dan wel voor datie 16:10 is en ik geen verticale zwarte randen links en rechts heb
[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 31-01-2008 06:15 ]
NiceTripp schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 03:12:
Yeah!
Ik ben t overigens helemaal met je eens. Sommige dingen zijn gewoon common knowledge, en als mensen dat niet weten dan moeten ze maar Wiki raadplegen of miss een boek lezen. GoT is toch geen kleuterklas...
Weet je wat het is; (gokje van de week:P) waarschijnlijk heeft 90% van de schermen gewoon een vergelijkbare inputlag, en in principe is dat dus iets wat ten grondslag ligt aan de fabricage van deze schermen en andere. Het is (zoals eerder gezegd) iets wat een selectieve groep mensen blijkbaar ervaart. Maar het geeft het topic geen enkele meerwaarde; sterker nog, deze inputlag discussie heeft geen enkel nut. Dit scherm heeft het, andere ook. Misschien is het handiger om deze hele inputlag discussie gewoon in een apart topic te zetten, hiermee ver-offtopic je hele monitortopics.Anoniem: 120284 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:47:
[...]
Gat in je hoofd nog steeds niet genezen
Tolerantie. Jij ziet of merkt het heel erg, ik of iemand anders helemaal niet. Iets van point of view...
Anoniem: 112223 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:04:
[...]
Geloof me, je kan je energie beter niet in dat soort dingen steken. Zat laatst bij een generatiegenoot van SGT strider in de auto, ik vroeg em of die niet eens de ruitenwisser aan zal doen (zag zelf vrij weinig meer door de lichte regen, normaal gesproken bemoei ik me ook nooit met de bestuurder wat dus wel aangeeft dat het behoorlijk ernstig was . . .). Vond ie eerst niet nodig later deed ie het toch maar 1 keertje. Je kon iig een stuk meer zien. Maar de bestuurder had de opmerking "nou het wordt er eerder minder van"! voor me in petto
. Dat soort discussies ga je dus never nooit winnen
.
offtopic:
Wat een ontzettend nuttige post zeg; heel constructief. De aannames in jouw post zijn eigenlijk te ziek om te herhalen; en volgens mij heb je uberhaupt mijn post niet gelezen. Point NOT taken!
Wat een ontzettend nuttige post zeg; heel constructief. De aannames in jouw post zijn eigenlijk te ziek om te herhalen; en volgens mij heb je uberhaupt mijn post niet gelezen. Point NOT taken!
@speedy1984, volgens mij begrijp jij het allemaal niet zo goed. Ik zal het even kort herhalen;
Inputlag bestaat. Hier ook. Ik ontken niets en ik ben zeker niet van de generatie "ik zie het niet dus het is er niet". Maar wat andere mensen hier doen heeft geen zin, deze discussie moet niet in dit topic gevoerd worden (het is meer algemeen-monitor gerelateerd), omdat het niets toevoegt. Sommige mensen merken het wel, anderen niet.
Moeilijk he, om alles in 1 post te zetten
Het komt inderdaad bij meer schermen voor, vooral bij PVA schermen ja. Nu dus kennelijk ook bij IPS. Het soort mensen die de Dell UltraSharp monitoren halen moeten sowieso al fel tegen TN zijn, dus dat is sowieso al een kleine groep
Sowieso gamen een heleboel mensen niet, en als ze dat al doen is de kans ook nog klein dat ze dat op een redelijk hoog niveau doen of dat ze games spelen waar je die lag echt gewoon niet kunt hebben.
Het biedt wel degelijk meerwaarde aan het topic. Als er destijds in het 20+" topic wat meer over inputlag had gestaan en ik geweten had dat het zo bout was, had ik nooit mijn Samsung 204Ts gekocht, wat mij ruim 400 bespaard zou hebben op een voor mij bijna waardeloos product.
Het komt inderdaad bij meer schermen voor, vooral bij PVA schermen ja. Nu dus kennelijk ook bij IPS. Het soort mensen die de Dell UltraSharp monitoren halen moeten sowieso al fel tegen TN zijn, dus dat is sowieso al een kleine groep
Sowieso gamen een heleboel mensen niet, en als ze dat al doen is de kans ook nog klein dat ze dat op een redelijk hoog niveau doen of dat ze games spelen waar je die lag echt gewoon niet kunt hebben.
Het biedt wel degelijk meerwaarde aan het topic. Als er destijds in het 20+" topic wat meer over inputlag had gestaan en ik geweten had dat het zo bout was, had ik nooit mijn Samsung 204Ts gekocht, wat mij ruim 400 bespaard zou hebben op een voor mij bijna waardeloos product.
Steeds weer die vervelende ondertoon, waarom toch? Het feit dat jij hier de woorden "Samsung 204T" noemt zegt al genoeg. Dit bevestigt min of meer mijn conclusie.Anoniem: 120284 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:19:
Moeilijk he, om alles in 1 post te zetten
Wellicht omdat jij met soortgelijke toon je berichten schrijft 
En het feit dat mensen een waardeloze monitor hebben gekocht (wat bij de Samsung 2x4T serie iets meer voorkomt) terwijl ze dit niet van te voren wisten bevestigd jouw conclusie dat het geen de hele inputlagkwestie geen meerwaarde aan het topic geeft?
En het feit dat mensen een waardeloze monitor hebben gekocht (wat bij de Samsung 2x4T serie iets meer voorkomt) terwijl ze dit niet van te voren wisten bevestigd jouw conclusie dat het geen de hele inputlagkwestie geen meerwaarde aan het topic geeft?
NpKnightwolf schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 06:14:
Jemig wat een gezever hier allemaal.HlpDsK heeft gelijk dat meten = weten en je niet zomaar aannames mag doen (zelf ook al zat ervaring mee waarbij uit metingen toch anders bleek), en Tripp heeft gelijk dat de eventueel te meten verschillen met het oog onzichtbaar en dus niet van belang zijn en ik dus zijn beredenatie wel snap.
Maar Tripp iig bedankt voor het lastig vallen van je huisgenoot en nog een keer testen van allesDie gem 20 ms inputlag is nog niet de helft van wat mijn 2707 scherm schijnt te hebben. En aangezien die 46 ms hier al bijna niet te merken zijn moet dat met die 3008 helemaal goed komen
Edit: @ Tripp: als je hier dan toch een leuk plaatje post (en we toch aan het mierrenn**ken zijn), zorg er dan wel voor datie 16:10 is en ik geen verticale zwarte randen links en rechts heb![]()
Hij's idd net niet 16:10 (nl 15:9 ). Als ik hem center dan valt er wat weg maar dat boeit niet en ik heb alsnog een leuke background
Je zegt hier precies al waarom dit hier gewoon prima thuishoort. Dit is ook niet zomaar een algemeen monitor topic, maar over de Dell 3007/3008-serie. En net als soorten aansluit-connectors, pixeldefecten en pixel-response-tijd, zo is input-lag net zo goed een vast bijbehorend gegeven van een monitor. Van welke monitor dan ook. Input-lag mag dus in alle monitor-topics besproken worden. Ik heb er zelf dus ook niet veel last maar net als wat je zelf zegt, als ik het nie zie is het er niet... is het er dus wel en sommigen ervaren het blijkbaar echt als zodanig storend dat ze een monitor totaal geheel compleet waardeloos vinden. Meer dan genoeg reden om dit hier allemaal te bespreken tot in de details!SgtStrider schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:26:
[...]
Inputlag bestaat. Hier ook. Ik ontken niets en ik ben zeker niet van de generatie "ik zie het niet dus het is er niet". Maar wat andere mensen hier doen heeft geen zin, deze discussie moet niet in dit topic gevoerd worden (het is meer algemeen-monitor gerelateerd), omdat het niets toevoegt. Sommige mensen merken het wel, anderen niet.
Correct. Ik moet er nog wel bijzeggen dat het niet merken en er onbewust nadeel van ondervinden samen kunnen gaan.
Het idee dat je met je nieuwe monitor niet merkt dat ie achter loopt, maar wel dat je scores in shooters omlaag gaan. Zoals bijvoorbeeld dat ik geen echt snelle tijden meer kon neerzetten in mijnenveger met mijn 204Ts.
En voordat iemand zegt dat het bij mijnenveger niks uitmaakt:
Als je 12 clicks doet in het mijnenveld waarbij je nieuw speelveld krijgt, heb je dus totaal 480 ms nadeel bij een 40 ms lag model. Op tijden van 6 seconde is dat een aanzienlijk aandeel.
Het idee dat je met je nieuwe monitor niet merkt dat ie achter loopt, maar wel dat je scores in shooters omlaag gaan. Zoals bijvoorbeeld dat ik geen echt snelle tijden meer kon neerzetten in mijnenveger met mijn 204Ts.
En voordat iemand zegt dat het bij mijnenveger niks uitmaakt:
Als je 12 clicks doet in het mijnenveld waarbij je nieuw speelveld krijgt, heb je dus totaal 480 ms nadeel bij een 40 ms lag model. Op tijden van 6 seconde is dat een aanzienlijk aandeel.
Ik denk dat sommige mensen zich teveel fixeren op inputlag en daardoor hun oordeel over een scherm erg laten beinvloeden. Als je erg veel en op hoog niveau gamed ben je het beste af met een goede CRT naar mijn mening of een TN. Echter zijn de duurde schermen zoals S-IPS en S-PVA niet primair bedoelt voor gamen maar eerder voor de grafisch werk waar kleuren wel van belang zijn. Een verklaring waarom de 3008 ineens een hogere inputlag heeft dan de 3007 kan zijn de scale chip maar misschien komt het ook wel door de grotere colorspace, who knows.
Ik denk persoonlijk dat je niet bij deze schermen moet kijken als je een scherm zoekt om serieus op te gamen. Verder zou ik het zelf wel prettig vinden als Tripp en andere bezitters wat uitgebreider in kunnen gaan over hun ervaringen met dit scherm, en niet alleen dat gejammer over inputlag. Zelf vind ik dat de andere aspecten van dit scherm nog niet echt veel aan bod zijn geweest. Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten of het waard is over te stappen van een 2407WFP-HC naar een 3008WFP-HC of dat ik beter een 2007FP er bij kan halen (ik wil namelijk nog net iets meer werkruimte).
Ik denk persoonlijk dat je niet bij deze schermen moet kijken als je een scherm zoekt om serieus op te gamen. Verder zou ik het zelf wel prettig vinden als Tripp en andere bezitters wat uitgebreider in kunnen gaan over hun ervaringen met dit scherm, en niet alleen dat gejammer over inputlag. Zelf vind ik dat de andere aspecten van dit scherm nog niet echt veel aan bod zijn geweest. Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten of het waard is over te stappen van een 2407WFP-HC naar een 3008WFP-HC of dat ik beter een 2007FP er bij kan halen (ik wil namelijk nog net iets meer werkruimte).
Scherm bevalt hier tot nu toe goed. Beetje last van backlight bleeding maar dat is eigenlijk alleen zichtbaar met de verlichting uitgeschakeld en een volledig zwart beeld. Colorspace van het scherm is erg groot wat wat 'problemen' lijkt te geven op internet. Plaatjes waar geen profile aan vastzit zijn soms ronduit lelijk doordat fel groen en rood/oranje echt uit het beeld knallen. Deze foto's zijn bewerkt op een monitor met waarschijnlijk ongeveer de sRGB colorspace, als je ze vervolgens bekijkt op een scherm met een groter gamut geeft dat geen heel charmant beeld.
Of ja, heel lelijk is het allemaal niet maar het komt allemaal nogal over-saturated over. Is overigens op te lossen door de monitor in sRGB mode te zetten maar da's een beetje zonde van de mogelijkheden van je scherm. Ben bang dat we hiervoor voor een groot deel afhankelijk zijn van de OS en applicatiemakers.
Ander ding dat me opgevallen is, is dat er soms wat vreemde effecten optreden bij sterke contrasten op het scherm. B.v. bij kleine witte tekst of bij grote zwarte vlakken op een wit scherm. Zal kijken of ik wat tijd kan vinden om te proberen dat op de foto te krijgen. Is geen heel groot probleem maar wel zichtbaar. Had hier met mijn 2405WFP geen last van.
Laatste puntje is dat ik me bijna schaam als iemand m'n studeerkamer inloopt
Het ding is echt absurd groot
Gamen heb ik geen ervaring mee behalve wat Sudoku
Calibreren heb ik nog steeds niet gedaan.
Of ja, heel lelijk is het allemaal niet maar het komt allemaal nogal over-saturated over. Is overigens op te lossen door de monitor in sRGB mode te zetten maar da's een beetje zonde van de mogelijkheden van je scherm. Ben bang dat we hiervoor voor een groot deel afhankelijk zijn van de OS en applicatiemakers.
Ander ding dat me opgevallen is, is dat er soms wat vreemde effecten optreden bij sterke contrasten op het scherm. B.v. bij kleine witte tekst of bij grote zwarte vlakken op een wit scherm. Zal kijken of ik wat tijd kan vinden om te proberen dat op de foto te krijgen. Is geen heel groot probleem maar wel zichtbaar. Had hier met mijn 2405WFP geen last van.
Laatste puntje is dat ik me bijna schaam als iemand m'n studeerkamer inloopt
Aha kijk, dat over saturated van gewone normale programma's/foto's op internet en zo is wel een aardig belangrijk punt... maar als je zegt dat je hem nog niet gecalibreerd hebt zou dat daar wellich mee op te lossen zijn?
Backlightbleeding hebben alle LCD's wel, maar S-PVA wat ik hier nu heb, of P-MVA schijnt dat iig het minste te hebben van alle types en dus het mooiste echte zwart. Maar ook hier in het donker met volledig zwart beeld zie je het verschil met monitor geheel 'uit' wel hoor.
Ben verder ook erg benieuwd naar verdere ervaringen met het scherm
Backlightbleeding hebben alle LCD's wel, maar S-PVA wat ik hier nu heb, of P-MVA schijnt dat iig het minste te hebben van alle types en dus het mooiste echte zwart. Maar ook hier in het donker met volledig zwart beeld zie je het verschil met monitor geheel 'uit' wel hoor.
Ben verder ook erg benieuwd naar verdere ervaringen met het scherm
Hoe is verder the brightness van de 3008? Heb daar wat negatieve opmerkingen over gehoord. Komt dit misschien doordat de 3007 versie iets donkerder was. Ik werk nu op een CRT is die stap waarschijnlijk qua brightness iets minder?
De 2405 had ik altijd op 0 brightness staan, de 3007 idem. Heb tot nu toe nog geen last gehad van een te bright scherm.
Calibreren gaat alleen iets helpen als 'te' groene en rode komt doordat de balans tussen de kleuren niet goed is. Als dit probleem veroorzaakt wordt door het feit dat het gamut groter is dan bij andere monitoren dan gaat calibreren niet helpen. Of het moet zijn dat je de monitor calibreert op sRGB maar dan gebruik je dus gewoon een flink deel van het gamut niet.
Calibreren gaat alleen iets helpen als 'te' groene en rode komt doordat de balans tussen de kleuren niet goed is. Als dit probleem veroorzaakt wordt door het feit dat het gamut groter is dan bij andere monitoren dan gaat calibreren niet helpen. Of het moet zijn dat je de monitor calibreert op sRGB maar dan gebruik je dus gewoon een flink deel van het gamut niet.
Mijn 2707 heb ik normaalgesproken ook op 0% brightness staan en dat is voor snachts met alleen lampen verlichtte kamer, zelfs overdags met zware bewolking, meer dan genoeg. Alleen als de zon fel schijnt kan het prettig zijn om het naar 30% op te schroeven, maar echt perse nodig is het dan nog steeds meestal niet (maar net afhankelijk van wat ik doe).
Wat dat betreft vind ik het wel frappant dat nieuwe schermen wel meer brightness krijgen (jaa jeuj, meer is goed!) terwijl niemand daar iets mee schijnt te doen?
Wat dat betreft vind ik het wel frappant dat nieuwe schermen wel meer brightness krijgen (jaa jeuj, meer is goed!) terwijl niemand daar iets mee schijnt te doen?
Anoniem: 251052
Beste Tweakers,
Ik ben een beursanalist en doe veel werk van thuis uit. Ik kan voor een heel goede prijs deze Dell 3007WFP overkopen van een vriend.Nu twijfel ik er echter aan omdat ik niet zeker weet of mijn videokaart dit scherm gaat ondersteunen voor de maximale resolutie. Ik heb een NVIDIA GeForce 7300GT 256MB AGP 8X maar blijkbaar heb je een dual-link DVI ondersteuning nodig voor de native resolutie. Nu vind ik op het internet tegenstrijdige berichten over deze kaart. Om sommige websites vind ik deze info:
Max. Resolution
2560 x 1600
Output
1. Dual-Link DVI
2. Standard 15-Pin D-Sub
3. S-Video
En op andere websites staat er gewoon DVI,VGA en TV-Out.
Hoe zeker kan ik zijn dat ik het scherm ga kunnen gebruiken ter vervanging van mijn huidig scherm (Scaleoview H22-1W 22"). Nu wil ik eerst zeker zijn dat dit scherm goed gaat werken op mijn grafische kaart
Alvast bedankt en mijn excuses als dit een domme vraag is...
Ik ben een beursanalist en doe veel werk van thuis uit. Ik kan voor een heel goede prijs deze Dell 3007WFP overkopen van een vriend.Nu twijfel ik er echter aan omdat ik niet zeker weet of mijn videokaart dit scherm gaat ondersteunen voor de maximale resolutie. Ik heb een NVIDIA GeForce 7300GT 256MB AGP 8X maar blijkbaar heb je een dual-link DVI ondersteuning nodig voor de native resolutie. Nu vind ik op het internet tegenstrijdige berichten over deze kaart. Om sommige websites vind ik deze info:
Max. Resolution
2560 x 1600
Output
1. Dual-Link DVI
2. Standard 15-Pin D-Sub
3. S-Video
En op andere websites staat er gewoon DVI,VGA en TV-Out.
Hoe zeker kan ik zijn dat ik het scherm ga kunnen gebruiken ter vervanging van mijn huidig scherm (Scaleoview H22-1W 22"). Nu wil ik eerst zeker zijn dat dit scherm goed gaat werken op mijn grafische kaart
Alvast bedankt en mijn excuses als dit een domme vraag is...
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 251052 op 02-02-2008 21:25 ]
Kijk bij de fabrikant op de website. DVI-DL is ook DVI. Andersom niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 02-02-2008 21:23 ]
@Canurl;
het zou goed kunnen dat er tegenstrijdige berichten over zijn. Het kan goed zijn dat de ene fabrikant het wel heeft en de andere niet. Het kan ook nog zijn dat er meerdere revisie's zijn waar er verschil tussen zit. Zo zijn er van de GeForce 7900 kaarten revisie's die wel HDCP ondersteunen en (gelukkig*) ook revisie's die dat niet ondersteunen.
*ben uit principe tegen HDCP, als ik moest kiezen had ik voor exact dezelfde prijs de versie zonder genomen
het zou goed kunnen dat er tegenstrijdige berichten over zijn. Het kan goed zijn dat de ene fabrikant het wel heeft en de andere niet. Het kan ook nog zijn dat er meerdere revisie's zijn waar er verschil tussen zit. Zo zijn er van de GeForce 7900 kaarten revisie's die wel HDCP ondersteunen en (gelukkig*) ook revisie's die dat niet ondersteunen.
*ben uit principe tegen HDCP, als ik moest kiezen had ik voor exact dezelfde prijs de versie zonder genomen
Heb even een vraag over de 3008 WFP.
Die heeft net als z'n vooganger en de andere 240* en 2707 serie een ingebouwde cardreader. Nou heb ik het probleem met mijn 2707 dat als ik die aansluit en gebruik... en dan de monitor uitzet, en later weer aan, staat er een error op het scherm dat het apparaat zonder af te sluiten eruit geplugd is.
Heeft de 3008 dit probleem ook, of blijft de cardreader daarvan gewoon aan terwijl het scherm uit staat?
Die heeft net als z'n vooganger en de andere 240* en 2707 serie een ingebouwde cardreader. Nou heb ik het probleem met mijn 2707 dat als ik die aansluit en gebruik... en dan de monitor uitzet, en later weer aan, staat er een error op het scherm dat het apparaat zonder af te sluiten eruit geplugd is.
Heeft de 3008 dit probleem ook, of blijft de cardreader daarvan gewoon aan terwijl het scherm uit staat?
Ik zie op Hardforums dat er wat problemen zijn met backlight bleeding op de 3008, wat zijn jullie ervaringen?
Maar toch is het (bij mij) in zekere mate wel aanwezig. Een command propt in full screen mode laat wel zeker enige bb zien
.
Ik had bij mijn eerste inpressies ook al gemeld dat ik een soort donker kruis zie en dan in de hoeken licht het gewoon ietsjes op.
Alleen kan ik het niet zo goed relativeren eigenlijk, ja behalve dan met een goede crt, die gewoon zwart is. Ik heb wel het gevoel dat er iets meer bb is dan mijn vorige 2407wfp-hc. Maar dat kan ook komen door de grootte natuurlijk.

Ik had bij mijn eerste inpressies ook al gemeld dat ik een soort donker kruis zie en dan in de hoeken licht het gewoon ietsjes op.
Alleen kan ik het niet zo goed relativeren eigenlijk, ja behalve dan met een goede crt, die gewoon zwart is. Ik heb wel het gevoel dat er iets meer bb is dan mijn vorige 2407wfp-hc. Maar dat kan ook komen door de grootte natuurlijk.
Anoniem: 37732
Ik heb het nog niet als stored ervaren...en ik gebruik het vooral voor mijn werk...vormgeven etc.
Backlightbleeding wil nog wel eens verschillen per exemplaar. Soms helpt het al om te demonteren en het als te monteren.
Anoniem: 120284 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 14:37:
Backlightbleeding wil nog wel eens verschillen per exemplaar. Soms helpt het al om te demonteren en het als te monteren.
S-IPS staat bekend om meer backlightbleeding dan S-PVA / P-MVA welke dan ook niet voor niks het mooiste echte zwart verkrijgen. Maar in hoeverre het bij de 3008 storend is ben ik wel erg benieuwd naar. De grootte (@ Tripp) mag er iig niet mee te maken hebben of een scherm meer of minder bleeding heeft, alsook hoe egaal de achtergrondverlichting over het schermoppervlak verspreid.
Is de backlight bleeding bij jullie zo'n beetje als onderstaande foto?

Ik begin me wel zorgen te maken over de 3008 en hoop dat die foto een defect scherm is.
Ter info: Dit is niet mijn scherm, maar een foto gepost op hardforum.com

Ik begin me wel zorgen te maken over de 3008 en hoop dat die foto een defect scherm is.
Ter info: Dit is niet mijn scherm, maar een foto gepost op hardforum.com
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 83128 op 04-02-2008 19:30 ]
Nee, zeker niet zo erg. Heb wel wat bleeding maar, zoals gezegd, zie dat eigenlijk alleen in een verduisterde ruimte met helemaal zwart beeld. Zal kijken of ik morgen even wat fatsoenlijke foto's kan maken.
Scherm dat je hierboven hebt geplaatst lijkt idd niet helemaal lekker in elkaar gezet te zijn, vooral dat rode onderin is nogal raar. Overigens veranderd de mate van bleeding nogal als je wat in de rand knijpt of (zachtjes) tegen het scherm duwt. Op sommige plaatsen zit ook meer speling tussen het scherm en de behuizing dan anderen. Zou me dus niets verbazen als je de bleeding zelf met alleen een schroevendraaier voor een groot deel kan verminderen of zelfs weghalen (voor zover dat gaat bij S-IPS).
Scherm dat je hierboven hebt geplaatst lijkt idd niet helemaal lekker in elkaar gezet te zijn, vooral dat rode onderin is nogal raar. Overigens veranderd de mate van bleeding nogal als je wat in de rand knijpt of (zachtjes) tegen het scherm duwt. Op sommige plaatsen zit ook meer speling tussen het scherm en de behuizing dan anderen. Zou me dus niets verbazen als je de bleeding zelf met alleen een schroevendraaier voor een groot deel kan verminderen of zelfs weghalen (voor zover dat gaat bij S-IPS).
Wat hierbij ook belangrijk is om te weten, wat op hoeveel brightness stond het scherm ingesteld? Hoe hoger die brightness hoe meer bleeding natuurlijk. Zoals op die foto is het idd wel heel erg. Kheb met m'n 2707 zojuist getest en wat foto's gemaakt (op een foto kijkt het altijd anders, en lijkt de bleeding erger, dan met eigen ogen zelf naar het scherm), en het verschil tussen 0% en 50% is wel duidelijk zichtbaar, maar kan zelfs bij 50% nog niet spreken van erg veel bleeding. En normaal werk ik op 0% met dit scherm. Gezien wat ik vooral hier lees over de brightness van die 3008 ben ik vooral benieuwd wat die 3008 doet op 0%, omdat als ik die 3008 hier zou hebben hem waarschijnlijk ook op 0% zet.
Ik hoop iig ook dat als ik zo die foto mag geloven dat dat een kapot scherm is...
De bleeding vind ik een belangrijkere spec voor een scherm dan de input-lag, dus dit zou ik toch graag willen weten
Ik hoop iig ook dat als ik zo die foto mag geloven dat dat een kapot scherm is...
De bleeding vind ik een belangrijkere spec voor een scherm dan de input-lag, dus dit zou ik toch graag willen weten
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 05-02-2008 05:02 ]
Aardige vergelijking tussen de 3008 en de 2405 op het gebied van color gamut

Verschil is wel erg duidelijk en mijn keuze naderd de 3008 steeds meer, alleen nog die input lag en backlighting

Verschil is wel erg duidelijk en mijn keuze naderd de 3008 steeds meer, alleen nog die input lag en backlighting
Ok, eindelijk wat tijd gehad voor het maken van wat foto's. Ik zit me nu hard af te vragen of er idd sprake is van backlight bleeding of dat dit een probleem is dat inherent is aan S-IPS. Ik heb helaas geen andere S-IPS schermen om mee te vergelijken 
Ik heb m'n camera vast gezet op 200 ISO, 0.8 seconde en 5.6 diafragma in RAW. Heb hem op een tripod gezet en ongeveer ingesteld op de plaats waar normaal mijn hoofd zit. Iets boven het midden van het scherm, horizontaal in het midden en ongeveer 70 centimeter van het scherm af. Dit alles in een verder verdonkerde ruimte met de brightness (backlight) van het scherm op 0 ingesteld.
Hierna heb ik de camera verplaatst naar de links, rechts, boven en onder het scherm en heb ook zo foto's genomen. Die foto's heb ik allemaal identiek geïmporteerd in Photoshop en bij elkaar gemonteerd. Zie hier het resultaat:

(aanklikbaar)
Ook nog wat foto's gemaakt met de backlight op verschillende nivo's. Zal die later nog even posten.
Als je het mij vraagt lijkt het allemaal erger dan het is, die rode gloed in de linker onderhoek lijkt overigens door S-IPS te komen. Als je het panel vanaf de rechts op het scherm kijkt dan heeft het 'front' van de backlight bleeding een rode gloed, hoe groter de hoek is hoe verder dat front komt te liggen. Zie je ook in het plaatje hierboven.
Ik heb m'n camera vast gezet op 200 ISO, 0.8 seconde en 5.6 diafragma in RAW. Heb hem op een tripod gezet en ongeveer ingesteld op de plaats waar normaal mijn hoofd zit. Iets boven het midden van het scherm, horizontaal in het midden en ongeveer 70 centimeter van het scherm af. Dit alles in een verder verdonkerde ruimte met de brightness (backlight) van het scherm op 0 ingesteld.
Hierna heb ik de camera verplaatst naar de links, rechts, boven en onder het scherm en heb ook zo foto's genomen. Die foto's heb ik allemaal identiek geïmporteerd in Photoshop en bij elkaar gemonteerd. Zie hier het resultaat:

(aanklikbaar)
Ook nog wat foto's gemaakt met de backlight op verschillende nivo's. Zal die later nog even posten.
Als je het mij vraagt lijkt het allemaal erger dan het is, die rode gloed in de linker onderhoek lijkt overigens door S-IPS te komen. Als je het panel vanaf de rechts op het scherm kijkt dan heeft het 'front' van de backlight bleeding een rode gloed, hoe groter de hoek is hoe verder dat front komt te liggen. Zie je ook in het plaatje hierboven.
Die imput lagg baart mij het meeste zorgen. Zou er ooit nog een scherm komen wat hier minder tot geen last van heeft ?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De technologie zal dat uiteindelijk wel in orde krijgen maar wanneer dat is...
De huidige technologie maakt het erger. Nieuwste generatie IPS schermen hebben een veelvoud inputlag vergeleken met de vorige generatie IPS schermen.Knightwolf schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:17:
De technologie zal dat uiteindelijk wel in orde krijgen maar wanneer dat is...
De huidige misschien ja, maar er komt zeker nog een tijd dat je perfecte kleuren en 0 ms input lag hebt.
Heren, kort vraagje is jullie 3008 ookzo verschrikkelijk warm aan de bovenkant? Ik heb wel vaker warme monitors gehad maar hier kan ik me hand amper opleggen, zelfs de plasma van mijn vriendin wordt niet zo warm
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Yep, mijn 3007 ook. Als het kwaad zou kunnen zouden ze er wel koeling bijgeleverd hebben.Paladin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 07:59:
Heren, kort vraagje is jullie 3008 ookzo verschrikkelijk warm aan de bovenkant? Ik heb wel vaker warme monitors gehad maar hier kan ik me hand amper opleggen, zelfs de plasma van mijn vriendin wordt niet zo warm
Je hand er amper op kunnen leggen lijkt me niet gezond. Monitors mogen warm worden, maar heet lijkt me niet goed. Mijn 2707 hier wordt wel aardig warm maar niet bijzonder...
Mijn 3007 wordt goed heet, maar de natuurlijk convectie doet z'n werk.
Ga maar eens met je handen boven een beetje plasmascherm hangen. Die zijn nog heter.
En mijn oud 22" CRT was nou ook niet bepaald koel.
Ga maar eens met je handen boven een beetje plasmascherm hangen. Die zijn nog heter.
En uiteraard wordt mijn 3007 ook redelijk warm, maar me hand kan ik er toch nog wel makkelijk opleggen hoor. Ik noem het meer warm dan heet.
Mijn Samsung 204Ts wordt ook heet, mijn Dell 2007FP's veel minder. Die CRTs konden de warmte kwijt over een 60 cm diep bovenoppervlak, die TFT's moeten ongeveer 1/3 van die energie lozen over een 8 keer zo klein bovenoppervlak. Als je 10 cm voor een TFT zit voel je de warmte ook. Met een CRT had je dat niet.Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:54:
Mijn 3007 wordt goed heet, maar de natuurlijk convectie doet z'n werk.
Mijn 3007wfp-hc wordt merkbaar warm maar lijkt mij verder niet alarmerend, zeker gezien de temp. meting die ik heb gedaan aan de bovenkant ervan met een electronische thermometer: 41.2 gr.C na 1h40 in werking te zijn.
Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"
In de zomer kan het echter heel anders zijn met kamertemperaturen van >30°, maar dan gebruik ik sowieso een fan voor mezelf en dat komt ook m'n monitor ten goede. 
PS: Wel slim die Google ads hieronder.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 08-02-2008 10:52 ]
Het gaat hem dan ook vooral om de 3008Paladin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 07:59:
@Paladin en anderen met een 3008: ff Met een (eventueel een koorts...) thermometer meten en je weet meer..
[ Voor 12% gewijzigd door hosee op 08-02-2008 11:02 ]
Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"
Mijn 3008 is niet heel warm te noemen, gewoon lekker
Zeker niet heet, zal eens kijken of ik een thermometer kan vinden ergens
De reden dat ik het vraag is, dat mijn monitor gister tijdens het gamen op zwart ging, maar dan ook echt zwart, dus geen melding van input signaal verloren of wat dan ook, als ik hem dan uit zetten en weer aan was het beeld weer terug.
Oftewel het is of mijn monitor die kuren heeft of mijn vidkaart, maar over het algemeen verliezen die niet zomaar random signaal, wat weer terug komt met het aan en uitzetten van je monitor.
En aangezien mijn monitor echt goed warm is dacht ik dat het misschien een soort over hittings beveiliging was. Ik zal is gaan speuren naar een thermometer
Oftewel het is of mijn monitor die kuren heeft of mijn vidkaart, maar over het algemeen verliezen die niet zomaar random signaal, wat weer terug komt met het aan en uitzetten van je monitor.
En aangezien mijn monitor echt goed warm is dacht ik dat het misschien een soort over hittings beveiliging was. Ik zal is gaan speuren naar een thermometer
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Even gemeten en ik kom op ongeveer 38°C, niet echt heet te noemen dus. Brightness staat wel op 0 hier.
[ Voor 18% gewijzigd door bartvb op 08-02-2008 12:35 ]
Echt wel:Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:51:
(...)
Nieuw 7" TFT LCD scherm?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 08-02-2008 18:13 ]
Dit was in het 21-24-27" topic gepost maar het zou meer hier thuishoren. En aangezien er daar verder geen reacties meer op geweest zijn quote ik het even hier.Anoniem: 209140 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:36:
[...]
Ik hoop dat ik goed gekeken heb in dit topic. Maar volgens mij is het niet genoemd.
Een uitgebreide review vande 3008WFP is te vinden bij Prad.de
http://www.prad.de/new/mo...08/test-dell-3008wfp.html
Voor hardcore grafici niet DE keuze. Maar blijkbaar de beste allrounder around. Op dit moment
Ben nog steeds benieuwd naar verdere ervaringen met de 3008
http://www.digitalversus....2=88&mo2=316&p2=3023&ph=1
Let op het testonderdeel "delay", inputlag dus, en zie hoe slecht de 3008 in deze test op dit onderdeel scoort t.o.v. de 3007 HC. Vind het verschil wel heel erg groot en duidelijk niet in het voordeel van gamers. Weet niet of ik dit testonderdeel ernstig moet nemen maar zou afgaande hiervan mijn 3007HC zeker niet willen ruilen voor een 3008. Voor een niet gamer lijkt mij de 3008 wel een betere keuze, zeker gezien de iets betere kleuren en beeldkwaliteit,...volgens deze test dan.
Let op het testonderdeel "delay", inputlag dus, en zie hoe slecht de 3008 in deze test op dit onderdeel scoort t.o.v. de 3007 HC. Vind het verschil wel heel erg groot en duidelijk niet in het voordeel van gamers. Weet niet of ik dit testonderdeel ernstig moet nemen maar zou afgaande hiervan mijn 3007HC zeker niet willen ruilen voor een 3008. Voor een niet gamer lijkt mij de 3008 wel een betere keuze, zeker gezien de iets betere kleuren en beeldkwaliteit,...volgens deze test dan.
Deze lijkt me belangrijker:
http://www.lesnumeriques....2=88&mo2=178&p2=1765&ph=1
Way to go Dell, nog maar 9 ms achter de Samsung 214T.
Nu is het wel zo dat Lesnumeriques wel de meest extreme waardes laat zien (gebruikersmetingen laten altijd lager zien), maar het feit dat hij minder dan 9 ms achter de Samsung 214T zit zegt wel wat.
http://www.lesnumeriques....2=88&mo2=178&p2=1765&ph=1
Way to go Dell, nog maar 9 ms achter de Samsung 214T.
Nu is het wel zo dat Lesnumeriques wel de meest extreme waardes laat zien (gebruikersmetingen laten altijd lager zien), maar het feit dat hij minder dan 9 ms achter de Samsung 214T zit zegt wel wat.
Over welk testonderdeel heb je het eigenlijk? Kan ff niet volgen....
[ Voor 20% gewijzigd door hosee op 19-02-2008 23:32 ]
@ Tolner, hosee en jvcjvcjvcjvc: jullie geven allemaal precies hetzelfde linkje met dezelfde vergelijkings pagina. Weet niet wat je t.o.v. elkaar nou wil duidelijk maken?
Heb je ook hier in dit topic gezien dat iemand de test gedaan heeft en maar op gemiddeld 20 ms uit kwam? Beetje vreemde waardes op die site vergelijken een real-life-test.hosee schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:17:
http://www.digitalversus....2=88&mo2=316&p2=3023&ph=1
Let op het testonderdeel "delay", inputlag dus, en zie hoe slecht de 3008 in deze test op dit onderdeel scoort t.o.v. de 3007 HC.
[ Voor 60% gewijzigd door Knightwolf op 20-02-2008 00:33 ]
Woops, direct linken werkt dus niet meer.
Ik doel op 'Retard d'affichage comparé à un CRT' ofwel inputlag.
Euh, exact hetzelfde waar jij dus op doelde

@Knightwolf; ja, ik was denk ik niet helemaal helder
Les Numeriques ligt altijd hoger dan individuele gebruikers reporten. Maar het is volgens mij wel in verhouding.
Ik kwam bij mijn Samsung 204T uit kom 40ms. Die site geeft bij de 214T (204T hebben ze niet) 55 ms. Ofwel ruim 1/3 te veel mits 204T en 214T dezelfde lag hebben.
Ik doel op 'Retard d'affichage comparé à un CRT' ofwel inputlag.
Euh, exact hetzelfde waar jij dus op doelde

@Knightwolf; ja, ik was denk ik niet helemaal helder
Les Numeriques ligt altijd hoger dan individuele gebruikers reporten. Maar het is volgens mij wel in verhouding.
Ik kwam bij mijn Samsung 204T uit kom 40ms. Die site geeft bij de 214T (204T hebben ze niet) 55 ms. Ofwel ruim 1/3 te veel mits 204T en 214T dezelfde lag hebben.
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 20-02-2008 01:02 ]
Waarom praat je in Franse termen terwijl je die site gewoon op Engels kan zetten
Deze is vol jongens en meisjes 
Ik zie dat de huidige topicstarter hier den 8ste februari nog langs is geweest, dus misschien kan die de lijn zelf voortzetten. Maar mocht dat niet lukken, kijk dan even of het onderling op valt te lossen en anders hoor ik het graag.
Ik zie dat de huidige topicstarter hier den 8ste februari nog langs is geweest, dus misschien kan die de lijn zelf voortzetten. Maar mocht dat niet lukken, kijk dan even of het onderling op valt te lossen en anders hoor ik het graag.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dit topic is gesloten.