Hiervoor heb je dus straks banksparen.Titusvh schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:52:
[...]
Als je een beetje leuk pensioen wil hebben, en de inflatie meerekent, heb je al gauw zodanige bedragen dat je over je box 3 vrijstelling heen gaat.
Verder is er niemand die mij heeft kunnen vertellen wat ondr aan de streep het meest oplevert:Daarbij niet meegenomen iets wat ikzelf een groot nadeel vind: box 3 geld, zelf gespaard, mot je eerst opeten als je ooit onverhoopt in de bijstand komt.... Dááág pensioen!
- netto zelf (minder inleg, maar lagere kosten, meer vrijheid, vermogensrendementsheffing betalen, maar later geen inkomstenbelasting meer)
- bruto bij verzekeraar (meer inleg, hogere kosten, minder vrijheid, geen vermogensrendementsheffing, later IB betalen).
- Wel de vrijheid (tenminste kiezen bij welke bank je het wil hebben)
- weinig tot geen kosten (aangezien het een rekening is bij een bank)
- geen vermogensheffing betalen
- later wel belasting betalen (maar eerst wel een stuk aftrekbaar, je pensioengat vullen)
Lijkt mij een goede oplossing (tenminste wat ik er nu allemaal over gelezen heb). Alleen nadeel is dat je er nog geen info over kan vinden bij baken en zo.