Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaynaffia's luidspreker verbruiktest

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een spinn off van het low energy tuinhuisproject. het leek me beter om dit in een apart topic te doen omdat het nogal opzichzelf staat. De reden voor dit onderzoek is om een stand alone Huiskamer stereo te ontwikkelen die langere tijd onafhankelijk op een accu kan werken., Dus boxjes draadloos die je maar om t jaar hoeft op te laden ed.

Wat gebruikt een standaard stereo installatie?

Ik heb net mn luidsprekers op mn energiemeter aan gesloten. Het is een Labtech 2.1 computerinstallatie met een 20 watt basbox .
en 2 x 5 watt satteliet luidsprekertjes. Hij stond op huiskamer nivo ( dus zeg maar op een derde van zn capaciteit.
Hier zijn de waarden die ik gemeten heb op hun hardst ( de hele korte piekken weggelaten)
(Voor de niet ingewijden, de bedoelling is dat dit op zonnecellen of een accu loopt)

1 Bob Dyllan - carina carina @ 4 watt (folk)
2 Doors - break on throug @ 6 watt (rock)
3 Queen - Bicicle race @ 8 watt (rock)
4 beatles - help @ 10 watt (pop)
5 Pavvarotti - La traviata @ 13 watt (opera)
6 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond @ 14 watt (rock)
7 Tiesto - Love comes again @ 19 watt (house)
8 Maddonna - Ray of light @ 20 watt (pop)
9 Charly Lownoise & Mental Theo - DJ FUCK @ 27 watt (hardcore)
10 Aphrodite - rolling @ 43 watt (Jungle) (eeheej ,dat kan helemaal niet volgens de specs van mn boxjes:) en t stond niet eens voluit..)

Wat ik verder nog gedraait heb.

rolling stones - Satisfaction @ 8W/alainismorrisette @ 6W /Jeff wayne - War of the worlds @ 6W
/Ry cooder - He'll have to go @ 5W /doors @ 6W/ Van halen Euruption @ 6 watt/ ZZ top - Poke chop sandwich @ 15w
Simon & garfunkel - mrs robinson @ 8W/ darkraver @ 13W/ Aphotheosis - O fortuna @ 17W ?Johan Strauss - wiener blut @ 17W
Thunderdome @ 20W/ Flamman & Abraxus - good to go @ 20W/ PArty animals - i wanna be a Hippy @ 12W
angerfist- the number @ 24W/ The prodigy - poison @ 26W/ George Thorogood - Bad to the bone @ 13W
Girls Aloud - Jump @ 19W/ Sugarbabes - Push the button @ 20W/ 2khz - Bad girls go to hell @ 17W
dr hook - when your in love with a beautiful woman @ 14W/Giorgio morroder feat donna summer - I feel love @ 13W
Indeep - last night a dj saved my life @ 6W/ Gilbert Becaud - j'Laime @ 6W/ Jean michel jarre - eqinoxe v @ 10W

De luidsprekers verbruiken dus duidelijk dynamisch ( in tegenstelling tot mn kookplaat die de hele tijd 1400 wat trekt,

ongeacht hoe warm dat ding word) Soms piekt t geheel naar 50 watt (fracties van secondes, bij extreme muziek zoals hardcore)

Ik vraag me af,krijgt bij elke piek de accu een opdonder? Het moge duidelijk zijn, zoiets als thunderdome of aphrodite ( jungle met hele zware bassen) kun je t bestte overdag draaien als t mooi weer is) snachts draai je bob dillan en simon & garfunkel. Het algmene gekluid van house en electro maar ook pop, klinkt toch al harder uit de speakers omdat t genormaliseert is, maar deze testopstelling gaat over wat er gebeurt als je je stereo aan hebt staan op een gemiddelde dag.
Ga dr maar van uit dat je gemiddeld dus 12 watt aan je geluid kwijt bent(veel muziek kent ook rustige passages.)
Mochten mensen een hardcore feestje bij me willen geven, gelieve zelf een accu mee te nemen:)
Ik kan de bassen van de basbox wegdraaien, Das ook leuk voor de buren. dan zit je op een gemiddelde van 5 watt. Da's lekker.

Trouwens in de keuken staat een draagbare radio cd-cassette speler (gekocht voor 15 euro) met zn 2x 2 watt boxjes slurpt dat

ding net zoveel als mn 20 watt installatie, gemiddeld 15 watt. totaal niet rendabel die dingen dus)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 15:49 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

And your point is.... ? :?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je meet het opgenomen vermogen. dat wordt dus nooit 1:1 omgezet in afgegeven vermogen. Afhankelijk van het type versterker > klasse A = 8% tm klasse D = 80% (dacht ik) dus eigenlijk is je enige conclusie dat een hoger geluidsvolume meer stroom vraagt.....

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:48

Aapje

Opel-beun
Heeft volgens mij iets te doen met z'n post in:
Verwijderd in "low energy tuinhuisproject"
(Niet dat ik weet waar 't daarover gaat maargoe)

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Het heeft vast nut om je hier mee bezig te houden? Maar ik vraag me af wat wij hier aan hebben?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 22:06
we zijn echt heel blij voor je dat je weet wat je systeem verbruikt, maar of wij daar nou zoveel aan hebben, tja we kunnen er uit opmaken dat hardcore meer verbruikt dan folk, maar dat kan eenieder met gezond verstand ook wel bedenken, btw, volgens mij is er iets met je capslock aan de hand, als ik zo kijk naar je topictitle.

Verwijderd

Topicstarter
tss68nl schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:48:
Het heeft vast nut om je hier mee bezig te houden? Maar ik vraag me af wat wij hier aan hebben?
het is ook niet voor jullie

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Post het dan niet :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Verwijderd

Topicstarter
tss68nl schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:48:
het is ook niet voor jullie. het is voor ons.
wij zijn er ook nog. dr zijn vast wel meer topics in dit forum waar jullie niks aan hebben.
misschien een tip. mocht je een topic tegenkomen in dit forum waar je geen interesse in hebt, kijk er gewoon niet in. bespaart je een hele hoop tijd.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Haha, nu al een klassieker dit.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-11 21:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
lelijke geschreeuw uit de topictitel gehaald - stop met dat capsgebruik - en stop met die onzinnige replies.

[ Voor 20% gewijzigd door Kees op 07-07-2007 15:07 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
zie t zo, door mensen als mij loopt een laptop straks anderhalf jaar op 1 accu.
ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen daar geen voordeel in zien.
je accu om de 3 uur opladen is een bezigheid die je gaat missen natuurlijk. je moet wat te doen hebben he.
of wat dacht je van luidsprekes in je kamer die geen kabels voor stroom nodig hebben omdat ze t gewoon een jaar op hun ingebouwde accfu blijven doen.
ik noem maar wat.
het is mogelijk hoor

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 15:11 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

Rmg

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:09:
zie t zo, door mensen als mij loopt een laptop straks anderhalf jaar op 1 accu.
ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen daar geen voordeel in zien.
je accu om de 3 uur opladen is een bezigheid die je gaat missen natuurlijk. je moet wat te doen hebben he.
:> :D

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hoort dit niet in de HK? :D

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pfff iemand voelt zich wel heel erg belangrijk...

Misschien komt dat wel helemaal niet door jouw. Dat komt door chemici en elektrotechnici.
Heeft volgens mij iets te doen met z'n post in:
gaynaffia in "low energy tuinhuisproject"
(Niet dat ik weet waar 't daarover gaat maargoe)
Hij kan elk moment door nuon worden afgesloten, dus is ie alternatieven aan het zoeken.

Ontopic: (nou ja klein beetje dan, zijn topics hebben zowiezo de neiging gelocked te worden)
Heb je er al rekening mee gehouden dat als jij het volume knopje hetzelfde houdt, dat nog niet betekent dat het volume gelijk is?

En het is redelijk logisch dat in een stuk met veel lage tonen hij meer verbruikt. En zowiezo zegt het niet veel als je niet weet welk type versterker het is.

EDIT: dat eerste was richting gaynaffia, niet boudewijn.

Richting boudewijn, heel grappig hoor. Al aan gedacht hoe wij in HK komen?

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 07-07-2007 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kees schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:03:
lelijke geschreeuw uit de topictitel gehaald - stop met dat capsgebruik - en stop met die onzinnige replies.
staat inderdaad veel beter, Als je wil, mag je t topic in Standalone huiskamer stereo veranderen. Volgens mij word een en ander dan wat begrijpelijker.
bvd

Verwijderd

Topicstarter
furby-killer schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:25:
pfff iemand voelt zich wel heel erg belangrijk...

Misschien komt dat wel helemaal niet door jouw. Dat komt door chemici en elektrotechnici.
Hij kan elk moment door nuon worden afgesloten, dus is ie alternatieven aan het zoeken.
wat dat betreft ben ik al uit de brand, (ik krjg stroom van de buurvrouw)

Het tuinhuisje bestaat echt. Maar bovendien ben ik al jaren met ideetjes bezig om apparatuur
zo lang mogelijk op een vaste energiebron te laten werken.
een afstandsbediening zoog vroeger je batterijen ook in een maand leeg.
en wat een LED kwartshorloge gebruiktte. Die dingen van tegewoordig doen t gewoon 5 jaar op 1 batterij. en dan hebben we de kinetische horloges nog.
Ik vind t persoonlijk heel vervelend als ik bij iemand op bezoek ben en mn telefoon loopt leeg en dr is geen oplader. Ik zou graag een telefoon hebben die je niet hoeft op te laden. Sids je al kinetische horloges en zaklampen hebt moet t toch ook mogelijk zijn om een telefoon op te laden door er gewoon mee rond te lopen.

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:10:
[...]

wat dat betreft ben ik al uit de brand, (ik krjg stroom van de buurvrouw)

Het tuinhuisje bestaat echt. Maar bovendien ben ik al jaren met ideetjes bezig om apparatuur
zo lang mogelijk op een vaste energiebron te laten werken.
een afstandsbediening zoog vroeger je batterijen ook in een maand leeg.
en wat een LED kwartshorloge gebruiktte. Die dingen van tegewoordig doen t gewoon 5 jaar op 1 batterij. en dan hebben we de kinetische horloges nog.
Ik vind t persoonlijk heel vervelend als ik bij iemand op bezoek ben en mn telefoon loopt leeg en dr is geen oplader. Ik zou graag een telefoon hebben die je niet hoeft op te laden. Sids je al kinetische horloges en zaklampen hebt moet t toch ook mogelijk zijn om een telefoon op te laden door er gewoon mee rond te lopen.
weet je hoeveel een horloge verbruikt?

weet je hoeveel een mobieltje verbruikt?

Moet ik nog meer zeggen?

En wat draag jij nou eigenlijk bij aan het langer mee laten gaan van accu's in apparaten. Je hebt nu een klein onderzoek gedaan hoeveel watt je audio installatie gebruikt bij verschillende soorten muziek en een gemiddelde waarde uitgezocht. Wat nog interessant zou zijn is welke versterker je hiervoor hebt gebruikt.

Verder worden versterkers gevoed door 230V. is niet erg efficient om te doen met accu's...

Een leuk begin maar je bent er nog lang niet en waar je nu bent is het nog niet echt nuttig om een topic te openen zonder dat je echt vragen hebt.

No offence maar ik denk dat je beter zelf eerst gaat nadenken over het systeem en dat je als je echt iets bereikt hebt of een concrete vraag hebt je weer terugkomt.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:47:
[...]

staat inderdaad veel beter, Als je wil, mag je t topic in Standalone huiskamer stereo veranderen. Volgens mij word een en ander dan wat begrijpelijker.
bvd
Oh, mag dat? Mogen we dan ook een slotje op je topic zetten?
Hier op dit forum doen we meestal iets op een manier waar iemand anders ook nog wat aan heeft; dit is niet jouw persoonlijke notitieblok.

Natuurlijk hebben mensen er wat aan als zaken straks efficiënter met hun bronnen omgaan; daar worden we allemaal beter van.
Maar dat bereik je dus niet door een beetje loos in de ruimte te lullen; daar is nog niemand beter van geworden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.