Erg leuke mod en een origineel idee, wel zijn er 2 punten waar je volgensmij echt even goed op moet letten, die ook al eerder aangekaart zijn door anderen in het topic (het kan zijn dat je er al op gereageerd had, maar dit heb ik niet gezien, sorry als ik er overheen gelezen heb). Het zou jammer zijn, als een fout hierbij het plezier aan de mooie kast verpest door veel herrie en/of hoge temperaturen.
1. De hardeschijfopstelling. Op deze manier gaat de airflow voor geen meter werken, als ze horizontaal liggen, de hardeschijven blokkeren de airflow. Er is wel airflow langs de hardeschijven, maar die bereikt niet de onderkant van de volgende, alleen de zijkanten, en dat is niet echt efficient. Door de toren heb je juist een fantastische opstelling door ze op hun kant in de toren te doen, twee of drie naast elkaar. Dat neemt niet veel ruimte in, en dan heb je aan 1 12cm intake onderin de toren, en 1 12cm outtake bovenin de toren ruim genoeg koeling voor je HDD's. Dit ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| ======== is een fan
|| is een HDD
Wat eromheen zit is de toren.
Zij of Vooraanzicht Toren:
| || || |
| |
| || || |
| |
| || || |
| |
| || || |
| |
| || || |
|========| |
Het is slechts een ruwe schatting, geen rekening gehouden met maten enzo. Bovenin de toren zit natuurlijk een gat, zodat de fan de lucht eruit kan blazen, en aan de onderkant zit het onderste gedeelte met de pc. Je kunt zelf kiezen of je de hardeschijven zo doet dat dit het vooraanzicht is, of dat dit het zijaanzicht is, dat maakt voor de airflow niks uit. De hardeschijven zitten hier dus zo dat het label (aan de bovenkant van de HDD als hij ligt) hier aan de zijkant zit, met de zijkanten met de schroefgaten van de hdd boven en onder. Boven en onder de HDD's maak je dan balkjes waar je de HDD's op vast schroeft. Zo kan de lucht ongehindert naar boven stromen, maar zitten de HDD's goed vast.
Op deze manier bereikt de lucht zowel de onder, als de boven, als de zijkanten van de hardeschijf, wat veel efficienter is. Ook heb je maar 1 fan onderin, en 1 fan bovenin nodig. Ook hoef je het ontwerp van de toren niet verandert te worden, je kunt gewoon de nu gezaagde delen gebruiken (alhoewel je dit voor punt 2 wel moet aanpassen, maar dat is wat anders). Het enige wat verandert wordt zijn de schroefgaten, en het toevoegen van balkjes, boven en onder elke hardeschijf, waar deze op vastgeschroeft worden.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje vaag klinkt, als je het niet (helemaal) begrijpt, zeg het even, dan maak ik morgen wel even een 3D modelletje met sketchup om het duidelijker te maken, daar heb ik nu even geen tijd voor.
2. Je outtake/intake opstelling. Op de manier die je eerder in het topic uitlegde had je iets van 11 intakes, en 1 outtake ofzo. Dan krijg je extreme overdruk, wat zeer slecht is, aangezien de luchtdruk in je kast ze hoog wordt, dat de intake fans nog nauwelijks werken (en al die weerstand is vast ook niet goed voor het motortje van de fan). Het is het beste als je een lichte onderdruk hebt. Iets als 5 intakes 7 outtakes. (kasten die voorgeassembleerd zijn door fabrikanten hebben meestal niet meer dan 1 outtake, de lucht wordt dan vanzelf aangezogen door roosters, omdat onderdruk heel efficient werkt).
Een goede opstelling is: 2 intakes links of rechts in het onderste gedeelte van de kast, 2 outtakes aan de andere kant in het onderste gedeelte van de kast, 1 outtake uit de onderste kast, die in de toren blaast, en 1 outtake uit de toren aan de bovenkant. Op deze manier heb je maar 6 fans nodig, en koelt het stukken efficienter dan het idee wat je nu hebt.
Edit: Ik bedenk me net dat je alle delen al geverft hebt, en je wilt dit misschien niet helemaal overnieuw doen. Je kunt het ook doen met wat je nu gezaagt hebt, dan krijg je aan de ene kant een intake, aan de andere kant nog een intake, bovenop het onderste gedeelte 2 80 mm outtakes en in het midden de toren met onderin een 12cm fan die de toren in blaast, en boven een 12cm fan die de lucht de toren weer uit blaast (dan moet er dus nog wel verzaagt worden aan de toren). Zo kan het ook, alleen is deze opstelling misschien iets minder efficient dan de bovenstaande. Groot voordeel is natuurlijk dat je dan niet het hele onderste gedeelte opnieuw moet maken.
Tot zover mijn commentaar ('t is een flinke lap tekst geworden zeg

). Het is alleen mijn mening over de airflow in de kast, het is natuurlijk jouw keuze wat je er mee doet. Verder is het een hele mooie mod, en het is niet dat ik hier zo'n heel verhaal over schrijf omdat ik het slecht vind ofzo, maar omdat ik het jammer zou vinden als je bij zo'n mooie mod, dit onhandig oplost. Succes verder met de mod, ik vind het een erg goed idee en alles hierboven is zeker niet negatief bedoelt ofzo. Ga vooral zo verder
[
Voor 24% gewijzigd door
XplodingForce op 22-08-2007 00:08
]