[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 215.787 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

highandstoned schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:21:
@lm.bonnet: zelfde setup hier, 2x500Gb in Raid1, kopieren vanuit XP met NTFS
hoe kopieren julie? Met een tool? of vanuit windows? via copy / paste ?
kan iemand ergens een rar of zip neerzetten voor me dat ik eens kan proberen?

met welke firmware zijn de HDD's geformatteerd?

zit al een dag te prutsen, maar zie geen problemen op mijn development bakken

zowel via totalcommander, normale copy / past via windows shares
kleine bestanden / grote bestanden, mp3's etc. .
dus tsja..

[ Voor 17% gewijzigd door zeroday op 11-03-2008 21:30 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Zelf ben ik niet zo'n Linux kenner. Wat is nu precies de reden dat NZB downloaden alleen kan in een Debian Chroot omgeving (en wat is dat en wat doet het?) en niet onder de standaard linux versie die erop staat. Zijn hier eventueel andere oplossingen voor.

In principe wil ik alleen een NZB downloaden, unrarren en parren kan ik zelf achteraf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 20:58
zeroday schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:12:
[...]

dus tsja..
Ik gebruik teracopy (http://www.codesector.com/teracopy.php). de schijven zijn met dacht ik 1.03b3 of 4 geformatteerd. hoe bedoel je dat met die rar of zip? Als ik ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag. Bij mij verandert er niets aan de bestandsgrootte maar de id3 tags zijn niet meer te lezen.
Ik gebruik geen raid, maar het backup script via rsync en ook de gekopieerde mp3's zijn corrupt. Ben nu terug naar 1.03b6a en geen problemen meer.

[ Voor 8% gewijzigd door raven22 op 11-03-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Arethusa schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Goeie tip, maar wat ik graag weten wilde: Bij mij in de nieuwste winamp versie worden de id3 tags niet afgebeeld. Dit gebeurt alleen als de bestanden afspelen, is het mogelijk om de tags in de playlist al te laten zien? Je kunt natuurlijk je muziek op de nas zetten, een netwerk map maken en dan vanuit winamp de bestanden in je library laden maar ik vroeg me af of het ook anders kon.
Nog makkelijker is om musicbrowser te installeren, dan heb je dmv de ingebouwde webplayer helemaal geen software player meer nodig om je muziek af te spelen. Alleen een webbrowser.

http://forum.dsmg600.info...sic-browser-streamer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 20:35
Er moet alleen nog een 0 voor. Zie ook de SABnzbd wiki.
Dank je, ik heb het aangepast, SABnzbd gestopt en gestart, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ik gebruik het volgende script om de client te starten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#! /bin/sh

case "$1" in
start)
echo "Starting SABnzbd."
/usr/bin/sudo -u sabnzbd -H python /opt/SABnzbd-0.3.1/SABnzbd.py -d --browser=0
;;
stop)
echo "Shutting down SABnzbd."
wget -q --delete-after http://127.0.0.1:8080/sabnzbd/shutdown
;;
*)
echo "Usage: $0 {start|stop}"
exit 1
esac

exit 0

In de ini staat permissions = 0777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
zeroday schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:12:
[...]

dus tsja..
ik kopieer via JFileSync, weet niet met welke firmware precies is geformateerd, een van de 1.03 versies. Wil wel wat gaan testen, maar dan eerst even de backup veilig stellen op een andere locatie ;)
ff terug gezocht in dit topic, het was de eerste 1.03 firmware van 21 november.

[ Voor 5% gewijzigd door highandstoned op 11-03-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255066

@zeroday

Bedankt voor al je moeite om het probleem op te lossen!

Ik werk altijd met Total Commander, en de TIF's zijn ongeveer 40Mb groot.

Ik heb eerst gewerkt met de 1.03Final firmware met onder versie 1.03Beta6a geprepte schijven.
Daarna onder 1.03Final de schijven geprepped, en het probleem bleef aanwezig.

Ik heb geen corrupte bestanden bewaard, maar bij het kijken in de bestanden viel mij op dat een normaal TIF-bestand begint met de letters II (Twee hoofdletters ie), terwijl de corrupte bestanden beginnen met een zwart blokje, en daarna de twee ie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Anoniem: 255066 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:54:
@zeroday

Bedankt voor al je moeite om het probleem op te lossen!

Ik werk altijd met Total Commander, en de TIF's zijn ongeveer 40Mb groot.

Ik heb eerst gewerkt met de 1.03Final firmware met onder versie 1.03Beta6a geprepte schijven.
Daarna onder 1.03Final de schijven geprepped, en het probleem bleef aanwezig.

Ik heb geen corrupte bestanden bewaard, maar bij het kijken in de bestanden viel mij op dat een normaal TIF-bestand begint met de letters II (Twee hoofdletters ie), terwijl de corrupte bestanden beginnen met een zwart blokje, en daarna de twee ie's
En als jullie nu eens kijken of het probleem zich ook manifesteert zonder gebruik te maken van alternatieve programma's ? dus gewoon een simpele copy actie vanuit windows
even twee schermpjes openen en dan right click copy / naar ander schermpje right click paste ?

wat dan?

en treedt het probleem ook op bij andere bestanden?

finally reproduced
grote waarschijnlijkheid dat dit een foutieve samba parameter is die niet lekker werkt wanneer er gebruik gemaakt wordt van alternatieve copy programma's ..
ik heb mensen aan het werk gezet.

Gebruik maken van standaard windows copy zal gewoon goed moeten gaan. Ondanks dat trek ik effe de firmware in :-(

[ Voor 16% gewijzigd door zeroday op 12-03-2008 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Zeroday, nog een puntje om over na te denken:

Ik heb 2 CH3SNAS'jes. Een 'oude' versie en een 'nieuwe' versie, waartussen voor zover ik weet alleen een cosmetische ingreep heeft plaatsgevonden. Nu heb ik al tijden geprobeerd om telnet aan de praat te krijgen op de 'oude', maar zonder resultaat. Op de 'nieuwe' ging het zonder problemen bij de eerste poging al goed. Wat schets nu mijn verbazing. Een vriend van me heeft ook een 'oude' CH3SNAS en bij hem lukt het ook niet om telnet (fun_plug) aan de praat te krijgen.

Is er onder de kap niet ook iets veranderd?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
zeroday schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:56:
[...]

finally reproduced
grote waarschijnlijkheid dat dit een foutieve samba parameter is die niet lekker werkt wanneer er gebruik gemaakt wordt van alternatieve copy programma's ..
ik heb mensen aan het werk gezet.

Gebruik maken van standaard windows copy zal gewoon goed moeten gaan. Ondanks dat trek ik effe de firmware in :-(
dat is goed nieuws, ik wilde net nog even gaan testen maar wacht nog wel even af

[ Voor 32% gewijzigd door raven22 op 12-03-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

jbr schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:57:
Zeroday, nog een puntje om over na te denken:

Ik heb 2 CH3SNAS'jes. Een 'oude' versie en een 'nieuwe' versie, waartussen voor zover ik weet alleen een cosmetische ingreep heeft plaatsgevonden. Nu heb ik al tijden geprobeerd om telnet aan de praat te krijgen op de 'oude', maar zonder resultaat. Op de 'nieuwe' ging het zonder problemen bij de eerste poging al goed. Wat schets nu mijn verbazing. Een vriend van me heeft ook een 'oude' CH3SNAS en bij hem lukt het ook niet om telnet (fun_plug) aan de praat te krijgen.

Is er onder de kap niet ook iets veranderd?
nope. PCBA's zijn 100% gelijk, firmware is gelijk, alleen het mechanische is veranderd aan de casing.

Je moet er alleen voor zorgen dat je de fun_plug tar.gz bestand uitpakt OP het apparaat
met winrar en daarna reboot.

ga je het op een andere manier erop zetten: no go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypnodude
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09-2019
Ik heb hier min of meer hetzelfde probleem met de 1.03 final. Ik gebruik geen alternatieve copy programma's! Bestanden raakten corrupt nadat Thunderbird inbox en preferences wegschreef naar de NAS.

Na de update van 1.03Beta6a naar de 1.03Final (gisterenavond laat) bleek er iets mis te zijn met een aantal mailbestanden (staan op de NAS). Files corrupt. Riekt een beetje naar fileheader-problemen.
Vanmorgen bleek de NAS zelfs compleet bevroren.

Na terugzetten van de 1.03Beta6a waren de mailbestanden nog steeds corrupt. Gelukkig was alleen de inbox aangedaan (en wat user prefs) en die is altijd redelijk leeg :)

Nog wat info:
NAS recentelijk gekocht en De HDs zijn prepared met de originele firmware. Vermoedelijk 1.02.
Daarna ge-upgrade naar 1.03Beta6a zonder problemen. Ik draai alles in RAID1 mode.

@zeroday:
Als je nog wat specifieke dingen wilt weten om het probleem beter te kunnen vinden, geef een seintje. Ik help graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

Je gebruikt wel alternatieve programma's, namelijk Thunderbird. Alles wat je buiten de Windows Verkenner omdoet, is "alternatief".

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

raven22 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:00:
[...]

Bij mij in ieder geval wel, maar ik heb het nog niet via de WinXP manier gedaan, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het sneller gaat. Het valt in ieder geval te proberen.
Verwijder wel eerst je bestaande mappings en start je computer opnieuw op voor je dit doet.
Well i'll be damned.... Het werkt. Ook al zonder herstart. Thanks again! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

zeroday schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:23:
[...]
Je moet er alleen voor zorgen dat je de fun_plug tar.gz bestand uitpakt OP het apparaat
met winrar en daarna reboot.

ga je het op een andere manier erop zetten: no go
Dat is makkelijk gefalsificeerd, want de vorige keer heb ik alles uitgepakt op een windows bak en toen ook het script aangepast. Daarna alles doorgesluisd met FTP naar de CH3SNAS (en dat werkte toen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218665

Indien ik bestanden wil verplaatsen op de ch3snas zelf (drag n drop/cut n paste etc..) krijg ik standaard een foutmelding: "Specified network name is no longer available". De bewerking wordt echter wel uitgevoerd.... heel vreemd en irritant. Iemand het zelfde probleem gezien? ik zit op 1.03 final firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdrips
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 218665 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:52:
Indien ik bestanden wil verplaatsen op de ch3snas zelf (drag n drop/cut n paste etc..) krijg ik standaard een foutmelding: "Specified network name is no longer available". De bewerking wordt echter wel uitgevoerd.... heel vreemd en irritant. Iemand het zelfde probleem gezien? ik zit op 1.03 final firmware
Ik had precies hetzelfde. die 1.03 final is nu ook terug geroepen, en zal later opnieuw uitkomen.
tot die tijd raad ik je aan om terug te gaan naar beta versie 6.
hier te downloaden: http://www.aroundmyroom.c...-ch3snas-firmware-update/

hierna zal alles weer naar behoren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thanks! beta versie heeft het probleem inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 13:02
Arethusa schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Goeie tip, maar wat ik graag weten wilde: Bij mij in de nieuwste winamp versie worden de id3 tags niet afgebeeld. Dit gebeurt alleen als de bestanden afspelen, is het mogelijk om de tags in de playlist al te laten zien? Je kunt natuurlijk je muziek op de nas zetten, een netwerk map maken en dan vanuit winamp de bestanden in je library laden maar ik vroeg me af of het ook anders kon.
Pressies hetzelfde verhaal hier. Met twonky gaat het niet lukken. Kijk maar naar on2share, maar: kost gelden en je zit aan wmplayer vast. Of, je zegt het al zelf: gewoon al je library in winamp inladen.

Nederlands is niet mijn moedertaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Anoniem: 218665 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:52:
yep reproduced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@zeroday:
waar kan ik feature requests kwijt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Anoniem: 218665 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 13:25:
@zeroday:
waar kan ik feature requests kwijt? :)
waar ik ze kan lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik krijg er gewoon geen Debian op. Ik heb de funplug 1.04 opgezet en volgende stappen doorlopen.
http://www.shadowandy.net/_html/archives/tech/dns323/
De funplug is geinstalleerd, ik krijg telnet toegang. Ik verander het root paswoord en log in als root.
Dan haal ik de debian af http://dev.skcserver.de/dns323/etch.tar en zet hem in de root.
Dan volgende commando's
~ # cd /mnt/HD_a2
/mnt/HD_a2 # ./lnx_bin/busybox3 tar -xf etch.tar
Dan krijg ik als melding
-sh: ./lnx_bin/busybox3: not found

Dus ik maak de folders aan via windows en dan krijg ik de melding
-sh: ./lnx_bin/busybox3: Permission denied

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik mount Twonky met de hand op de telnet-prompt, als volg:

code:
1
2
cd /mnt/HD_a2/twonky
/mnt/HD_a2/twonky/twonkymedia &

Hoe kan ik deze dismounten via dezelfde weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 19:31
Ik heb even een n00bvraag over de CH3SNAS. Ik wil hem alleen maar gaan gebruiken als storage unit en als bittorrentdownload client. Nu kan de NAS geen NTFS partities beschrijven dus ik zal EXT2/3 moeten gebruiken. (FAT32 is geen optie ivm de 4GB limiet) Kan ik via windows gewoon de storage op de NAS benaderen als de schijven EXT2/3 geformatteerd zijn? Ik wil niets gaan streamen maar gewoon via media player de bestanden vanaf de NAS afspelen. Kan dat?

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Laatst online: 02-06 21:46

DyStiC

'Atta way, baby!

Dr D schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 21:08:
Ik heb even een n00bvraag over de CH3SNAS. Ik wil hem alleen maar gaan gebruiken als storage unit en als bittorrentdownload client. Nu kan de NAS geen NTFS partities beschrijven dus ik zal EXT2/3 moeten gebruiken. (FAT32 is geen optie ivm de 4GB limiet) Kan ik via windows gewoon de storage op de NAS benaderen als de schijven EXT2/3 geformatteerd zijn? Ik wil niets gaan streamen maar gewoon via media player de bestanden vanaf de NAS afspelen. Kan dat?
Ja hoor, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Ik ben niet echt een *NIX kenner, maar heb me hiervoor met name voor de samba functionaliteit even ingelezen. Ik zag in smb.conf dat "security = SHARE" de default configuratie is. Ik ben zelf een beetje gaan spelen met "security = USER" en vind dit prettiger. Misschien handig om dit vanuit de GUI te kunnen configureren?

- twonky-like XBOX 360 support zou toch heel erg mooi zijn. Het ontbreken hiervan is eigenlijk de enige echte reden dat ik fun_plugs gebruik.

Kleine vraag dan nog:
is de web_page share noodzakelijk voor de werking van webinterface? oftewel, kan ik die zo maar uit de configuratie halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 21:58

Garyu

WW

Ja hoor. De CH3SNAS biedt gewoon via Samba zijn diensten aan. Het interne protocol dat ie gebruikt voor zijn harde schijven is voor de buitenwereld onzichtbaar. Of dat nou FAT, EXT2, NTFS of een ander exotisch filesysteem is.
Hmm, zat nog een pagina achter.. nou goed, beter dubbel beantwoord als helemaal niet 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Garyu op 16-03-2008 12:27 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
Ik zou graag NFS-support hebben.
Volgens mij is dat zo'n beetje het meest lichtgewicht, CPU-sprekenderwijs.
Ik wil 'm namelijk gaan gebruiken om met rsync files er naar toe te kopieren en ik vermoed dat een rsync-service op het device de snelheid niet echt ten goede zal komen.
Indien mogelijk is een NFS-mount gevolgd door een automatische rsync natuurlijk helemaal geweldig.

Mijn idee is om het als goedkope off-site backup te gebruiken. Collega neemt het kastje op vrijdags mee van huis naar werk, plugt 'm in het netwerk en 's avonds weer mee naar huis.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

TD-er schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:04:
[...]

Ik wil 'm namelijk gaan gebruiken om met rsync files er naar toe te kopieren en ik vermoed dat een rsync-service op het device de snelheid niet echt ten goede zal komen.
Indien mogelijk is een NFS-mount gevolgd door een automatische rsync natuurlijk helemaal geweldig.

Mijn idee is om het als goedkope off-site backup te gebruiken. Collega neemt het kastje op vrijdags mee van huis naar werk, plugt 'm in het netwerk en 's avonds weer mee naar huis.
NFS is toch all mogelijk via de funplug, rsync trouwens ook. Als je 2 disks erin hebt zitten, kun je zelfs automatisch (op een door jou te kiezen tijdstip) de ene disk laten syncen met de andere. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

NFS wordt al ondersteund. In de kernel als optie enabled dus je hebt aan
nfs-utils-1.1.0 portmap-6.0 genoeg\

ik mount hem zelf met:
mount 192.168.1.62:/mnt/HD_a2 /home/backup/ch3snas

Enige waar ik geen referentie punt aan heb is snelheid. 40GB duurt wel wat uurtjes om te kopieren ..
ik krijg het er niet snel op ... (van linux box naar ch3snas)
maar dat kan ook aan mij liggen <G>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167515

Ik heb sinds dit weekend ook een CH3SNAS met 2x 500Gb disks.

Vandaag begonnen met de de configuratie en dat loopt naar behoren. Ik heb een user aangemaakt en een group. Ik kan de schijven benaderen via de Windows verkenner en ik kan lokaal met FTP (Filezilla) ook bij de schijven.

Ik heb mijn router ook ingesteld en de Virtual Server settings laten doorverwijzen naar de IP en FTP poort van de NAS. Het lukt mij echter niet om op die manier bij de CH3SNAS te komen. Ik krijg de volgende boodschap:

Status: Verbinden met xxx.xxx.xxx.x:21...
Status: Verbinding wordt gemaakt, wachten op welkomstbericht...
Antwoord: 220---------- Welcome to Pure-FTPd ----------
Antwoord: 220-You are user number 2 of 4 allowed.
Antwoord: 220-Local time is now 18:31. Server port: 21.
Antwoord: 220 You will be disconnected after 2 minutes of inactivity.
Opdracht: USER xxxxxx
Antwoord: 331 User xxxxxx OK. Password required
Opdracht: PASS ********
Antwoord: 230 OK. Current restricted directory is /
Status: Verbonden
Status: Mappenlijst wordt nu ontvangen...
Opdracht: PWD
Antwoord: 257 "/" is your current location
Opdracht: TYPE I
Antwoord: 200 TYPE is now 8-bit binary
Opdracht: PASV
Antwoord: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,102,170,223)
Status: Server genereerde een passief antwoord met ontraceerbaar adres. Gebruik server adres in de plaats.
Opdracht: LIST

Vervolgens stopt het hier en wordt even later de verbinding verbroken. Ik ben al de hele dag aan
het zoeken, maar kom er niet uit. Ik moet iets niet goed doen, maar wat.... ?

Iemand een idee ?

Alvast bedankt,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13
[...]

Rsync als daemon draaien kost niet bijster veel geheugen, al weet niet precies hoeveel. Zolang de data zonder compressie wordt verstuurd is het ook nog eens behoorlijk vlot, schrijven 5-6 MB lezen 9-10 MB/s. Dit is icm 100 Mbit netwerk dus misschien kan de leessnelheid nog omhoog icm een gigabit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

Anoniem: 167515 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:38:
Opdracht: PASV
Status: Server genereerde een passief antwoord met ontraceerbaar adres. Gebruik server adres in de plaats.

Vervolgens stopt het hier en wordt even later de verbinding verbroken. Ik ben al de hele dag aan
het zoeken, maar kom er niet uit. Ik moet iets niet goed doen, maar wat.... ?

Iemand een idee ?
Jep, je server stuurt zijn interne ip adres mee (192.168.1.102).
De computer die verbind kan daar weinig mee aangezien hij niet via de lan verbindt, maar via de wan.
De meeste software heeft een optie om het server adres te gebruiken ipv het locale adres (zie een na laatste regel) maar vaak werkt dat niet.
Je moet in de instellingen van je router duiken en opzoek gaan naar iets als "passive ftp virtual server".
Dat is een instelling in je router die in de communicatie van de ftp server met je ftp client het locale ip (192.x.x.x) vervangt door het wan ip.
(in mijn linksys met tomato heet deze instelling: Tracking / NAT Helpers)
Elke router fabrikant gebruikt dus zijn eigen naamstelling. Ik zou zeggen pak desnoods de handleiding erbij.

Ohja hierbij ga ik er vanuit dat je uiteraard een poortrange hebt geopend voor je passive verbindingen..

[ Voor 25% gewijzigd door job op 17-03-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232238

Hoi.

Ik ben de trotse bezitter van een CH3Snas, en gebruik hem met volle tevredenheid in mijn thuisnetwerk met 3 pc's en een laptop.
Nou kan ik echter vanaf mijn werk, waar FTP niet mogelijk is, bestanden ophalen en saven op mijn homedrive bij @home. werkt heel mooi voor (excel) bestanden die ik zowel thuis als op mijn werk wil beheren/ bewerken.
Nou denk ik erover om over te stappen naar Telfort, die geen mogelijkheid heeft tot een homedrive of webruimte.
Nou is mijn vraag of ik, zonder ftp te gebruiken, bestanden op mijn NAS kan zetten, en eraf kan halen.
Ik heb een webserver draaien op mijn NAS, dus een bestand vanaf mijn nas downloaden gaat nog wel, maar bewerken en weer uloaden

Ik ben bekent met google-documenten, maar ik heb een ch3snas, en hoop dat ik die kan gebruiken voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je reactie Job,

De router (E-Tech RTBR03) had ik goed ingesteld, dacht ik.

Daar heb ik inmiddels mee lopen experimenteren. Ik kan inderdaad de passive ftp virtual server instellen in de router. Dat heet bij E-Tech " PASV FTP Virtual Server Settings" kan niet missen lijkt mij.
Daar geef ik het IP-adres en de poort 21 op van de CH3SNAS. Daarnaast adviseert E-Tech om de
DHCP server uit te zetten en dus voor vaste IP adressen te gaan. Dat heb ik ook ingesteld.

Echter, wat ik ook doe, ik kan de CH3NAS niet via WAN benaderen. Via LAN is het geen enkel probleem. Via de Windows verkenner of via FTP naar het interne IP-adres werkt allemaal prima.

Zodra ik echter via mijn publieke IP-adres de CH3SNAS probeer te benaderen, wordt er om het password gevraagd en daarna krijg ik de inmiddels bekende boodschap:

Nu zit ik nog verder te kijken op de E-Tech website en daar lees ik het volgende in de Firewall tips:
Programma’s die niet geschikt zijn voor gebruik achter een firewall zullen dus niet goed werken, tenzij u de firewall in de router configureert . Enkele voorbeelden van programma’s waarvoor u de firewall zult moeten instellen, of openzetten zijn: Webservers(bijv. Apache of IIS, FTP-Servers (bijv. serv-u) en games, waarbij u zelf de gameserver host.

De FTP-server kan ik dus in de router aanpassen. Dan moet ik een applicatie naam aangeven en daar kan ik ook een outgoing en incoming port range vermelden. Ik weet alleen niet wat ik daar moet opgeven als naam en port ranges.

edit: het is toch niet zo dat ik deze fout krijg omdat ik vanuit hetzelfde LAN een verbinding van buitenaf probeer te maken ?
edit2: mijn bovenstaande gedachtekronkel blijkt te kloppen. Heb net iemand "van buiten mijn LAN" gevraagd contact te maken en dat lukte zonder haperingen. :)

Bedankt,
Ron

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 167515 op 18-03-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 11:00
Ik ben nu ook de gelukkige bezitter van een CH3SNAS. Met enorm veel hulp van dit forum (bedankt! _/-\o_ ) heb ik nu Debian werkende.

De volgende stap was het installeren van SABnzbd. Eerst had ik het geinstalleerd waarbij mijn NAS 1 disk had, maar daarbij liep ik vast op de .ini error:

Cannot create file "//.sabnzbd/sabnzbd.ini".

De oplossing heb ik hier nog niet gevonden. Nu is echter m'n 2de disk binnen en heb ik gelijk de NAS maar geconfigureerd zoals ik het hebben wil:

Volume_1: Raid 1
Volume_2: JBOD - hier wil ik de SABnzbd downloads hebben

So far so good. De normale telnet sessie herkent beide volumes en ze zijn ook keurig gemount. Als ik nu Debian SSL opstart, herkent ie de HD_b2 niet 8)7

Hij is wel gemount:

Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.

NAS:~# cd /mnt/HD_b2
-bash: cd: /mnt/HD_b2: No such file or directory

NAS:~# mount
rootfs on / type rootfs (rw)
/dev/root on / type ext2 (rw)
proc on /proc type proc (rw,nodiratime)
/dev/loop0 on /sys/crfs type cramfs (ro)
/dev/md0 on /mnt/HD_a2 type ext2 (rw)
/dev/md1 on /mnt/HD_b2 type ext2 (rw)
/dev/sda4 on /mnt/HD_a4 type ext2 (rw)
/dev/sdb4 on /mnt/HD_b4 type ext2 (rw)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/sdc1 on /mnt/usb type ext2 (rw)
/dev/md0 on /mnt/usb/etch/mnt/HD_a2 type ext2 (rw)
/dev/root on /mnt/usb/etch/mnt/root type ext2 (rw)
/dev/root on /mnt/usb/etch/dev type ext2 (rw)
/dev/root on /mnt/usb/etch/sys type ext2 (rw)
/dev/loop0 on /mnt/usb/etch/sys/crfs type cramfs (ro)
/dev/root on /mnt/usb/etch/web type ext2 (rw)
proc on /mnt/usb/etch/proc type proc (rw,nodiratime)
NAS:~#

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

Anoniem: 167515 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:27:
edit: het is toch niet zo dat ik deze fout krijg omdat ik vanuit hetzelfde LAN een verbinding van buitenaf probeer te maken ?
edit2: mijn bovenstaande gedachtekronkel blijkt te kloppen. Heb net iemand "van buiten mijn LAN" gevraagd contact te maken en dat lukte zonder haperingen. :)

Bedankt,
Ron
Ik denk het wel. :P.
NIet elke router ondersteund nat-loopback.

lan test je via lan, wan test je via wan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluppie
Pluppie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:20:
Ik krijg er gewoon geen Debian op. Ik heb de funplug 1.04 opgezet en volgende stappen doorlopen.
http://www.shadowandy.net/_html/archives/tech/dns323/
De funplug is geinstalleerd, ik krijg telnet toegang. Ik verander het root paswoord en log in als root.
Dan haal ik de debian af http://dev.skcserver.de/dns323/etch.tar en zet hem in de root.
Dan volgende commando's
~ # cd /mnt/HD_a2
/mnt/HD_a2 # ./lnx_bin/busybox3 tar -xf etch.tar
Dan krijg ik als melding
-sh: ./lnx_bin/busybox3: not found

Dus ik maak de folders aan via windows en dan krijg ik de melding
-sh: ./lnx_bin/busybox3: Permission denied

Wat doe ik verkeerd?
Niemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
Pluppie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:51:
[...]

Niemand die me kan helpen?
De eerste melding is dat het de "busybox3" binary niet kan vinden, wat je opgelost hebt door files over te kopieren. De 2e melding zou kunnen komen doordat je je het "x" bitje mist, dit moet erop staan. Anders "chmod a+x busybox3" doen en nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypnodude
  • Laatst online: 13-09-2019
Of probeer:

tar -xf etch.tar
ipv
./lnx_bin/busybox3 tar -xf etch.tar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwantje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:42
Eindelijk heb ik ook mijn CH3SNAS binnen, met 2x 320GB erin. Alles werkt perfect, dat wil zeggen, zolang ik de stroom er niet vanaf haal.

Ik kan hem niet eens fun_pluggen want dan heb je een herstart nodig. zodra ik dat doe, staan mijn instellingen weer 100% op factory default. (admin zonder wachtwoord)

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

-Ik sla, na de firmware via de webpage in gesteld te hebben, alles op zoals het hoord.
-Na restart staan de instellingen er nog in, maar zodra ik een handmatige restart (in system) geef, is het over en sluiten en staat ie weer default. Ook zodra ik de stekker uit het apparaat trek
-Firmwares gebruikt: 1.02 1.03 (officieel conceptronic) 1.03B6

Ellende is dat ik niet eens kan funpluggen als de instellingen niet eens bewaard blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi allemaal

Ik heb een CH3Snas, waarop ik via dit forum een webserver heb draaien. Werkt perfect, maar ik had dit forum wel nodig omdat ik "de ballen verstand heb" van linux en bijbehoorde code's :$

Nou wil ik echter meer met mijn webserver gaan doen, en daar heb ik php voor nodig.
Maar ik twijfel of mijn webserver php ondersteunt.
Ik krijg nl de gehele html-code te zien ipv wat ik wil zien.
Moet ik op de één of ander manier (via telnet) mijn php activeren, of is het helemaal niet mogelijk op mijn conceptronic??

Het is de bedoeling dat ik vanaf mijn werk (waar ftp niet mogelijk is) bestanden (excel) kan up- en downloaden via een upload script (php)

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256061

Mogelijk bied webftp uitkomst indien werkgever ftp blokked.
zie
http://www.net2ftp.com

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96189

Hoi,

ik heb het topic doorgespit maar ik blijf toch met wat vragen zitten.

Ik wil de CH3SNAS gaan kopen maar woordat ik dat doe zie ik toch graag de volgende vragen beantwoord.

1) wat houd CHROOT-en precies in van de NAS, hoe doe je het en wat is het nut?
2) moet ik de volledige grootte van de 2 disken gebruiken als ik raid-1 draai?

Ik zal 2 verduidelijken. Stel ik doe 2 TB drives in de NAS. Kan ik dan de RAID zo configureren dat bv 500 Gb raid is en de overige ruimte als een scchijf benaderbaar is? De raid moet wel over 2 drives zijn verspreid. Dus niet 1 schijf in 2-en delen en dat alks raid.

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb al en tijdje een CH3SNAS, en hij bevalt prima. Ik gebruik hem vooral voor backup en soms het sharen van wat bestanden met mijn broer.

Nu gebruik ik sinds kort Bitdefender, maar als ik dan de Easy Search Utility (ESU) gebruik, dan vind de ESU de NAS niet. Als ik dan de Firewall uitschakel dan werkt het allemaal prima.

Ik heb al eens geprobeerd om een poort te remappen, maar dat hielp ook niet. Iemand een idee??

O ja, OS is Vista Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256061 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:59:
Mogelijk bied webftp uitkomst indien werkgever ftp blokked.
zie
http://www.net2ftp.com

8)
Hee, dat is nog eens een oplossing waar ik wat mee kan.
Bedankt.

Weet ik alleen nog niet wat er fout is met het php gedeelte van mij Nas??
:?

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Na her en der (en hier) 't nodige hierover gelezen te hebben lijkt me dit een mooi apparaat wat genoeg biedt voor een aardige prijs.

Ik heb ook gelezen dat het via de zgn 'fun-plug' wat extra software op 't ding te kunnen laten draaien (bittorrents en dergelijke).

Zou het dan ook mogelijk zijn om via een NZB client (NZB-O-Matic bijvoorbeeld) deze NAS via Eweka/nieuwsgroepen te laten downloaden? Want dat soort software heeft altijd een username/password nodig om uberhaupt naar een nieuwsserver te kunnen connecten. Zou dit NAS dat ook kunnen?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 09:43
als je het topic goed had gelezen had je je antwoord al gehad. sabnzb kan hiervoor gerbruikt worden. Doe een quick search in dit topic op nzb en voila.
Kensei schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:36:
Na her en der (en hier) 't nodige hierover gelezen te hebben lijkt me dit een mooi apparaat wat genoeg biedt voor een aardige prijs.

Ik heb ook gelezen dat het via de zgn 'fun-plug' wat extra software op 't ding te kunnen laten draaien (bittorrents en dergelijke).

Zou het dan ook mogelijk zijn om via een NZB client (NZB-O-Matic bijvoorbeeld) deze NAS via Eweka/nieuwsgroepen te laten downloaden? Want dat soort software heeft altijd een username/password nodig om uberhaupt naar een nieuwsserver te kunnen connecten. Zou dit NAS dat ook kunnen?

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

amsterdammertje schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:50:
als je het topic goed had gelezen had je je antwoord al gehad. sabnzb kan hiervoor gerbruikt worden. Doe een quick search in dit topic op nzb en voila.

[...]
Oh...dat had ik dus gemist |:(
Bedankt voor het terechtwijzen ;)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
Waar zo'n regenachtige dag toch al niet goed voor is :) ..ik heb SABnzbd werkende.

Allereerst, ik moest in de fun_plug opnemen dat ik een 2de disk had:

# Root Disk2
export DISK2=/mnt/HD_b2

en

# Bind mount disk2
mkdir $USB/etch/$DISK2
mount --bind $DISK2 $USB/etch/$DISK2

Nu ziet Debian ook de 2de (JBOD) schijf.

Een complete herinstall zorgde ervoor dat de .ini error ook niet meer optrad, blijkbaar had ik ergens wat fout gedaan.

Wat zijn over het algemeen de ervaringen met de snelheid van downloaden? Ik kom gemiddeld aan de 400 kbps. Lijkt me redelijk, de ADSL verbinding is momenteel een 8Mb dus op de PC kom ik zo rond de 900 kbps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241234

ik kom er niet uit hoe ik nu precies sabnzbd moet installeren

Ik heb dus een CH3SNAS met 2 x 750 gigabyte in JBOD opstelling

funplug installeren en telnetten gaat prima.

Maar de volgende stap het installeren van sabnzbd?

moet ik ook python installeren ofzo ik heb geen idee kan iemand mij helpen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
wildcheese schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 00:03:
Waar zo'n regenachtige dag toch al niet goed voor is :) ..ik heb SABnzbd werkende.

Allereerst, ik moest in de fun_plug opnemen dat ik een 2de disk had:

# Root Disk2
export DISK2=/mnt/HD_b2

en

# Bind mount disk2
mkdir $USB/etch/$DISK2
mount --bind $DISK2 $USB/etch/$DISK2

Nu ziet Debian ook de 2de (JBOD) schijf.

Een complete herinstall zorgde ervoor dat de .ini error ook niet meer optrad, blijkbaar had ik ergens wat fout gedaan.

Wat zijn over het algemeen de ervaringen met de snelheid van downloaden? Ik kom gemiddeld aan de 400 kbps. Lijkt me redelijk, de ADSL verbinding is momenteel een 8Mb dus op de PC kom ik zo rond de 900 kbps uit.
Ik haal 500-600kbyts/sec max ... en ik heb normaliter 1200kbyte/sec. Dus harder loopt de CH3SNAS niet. Bij grotere bestanden (>20MB) , dan wordt de NAS wel traag. Dit komt door het weinige geheugen in de NAS, 64MB is niet veel. Als ze er 512MB ofzo hadden ingedaan, was het een goed download station geweest.
Ik ben zelf weer teruggegaan naar mijn download pc'tje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Anoniem: 241234 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:47:
ik kom er niet uit hoe ik nu precies sabnzbd moet installeren

Ik heb dus een CH3SNAS met 2 x 750 gigabyte in JBOD opstelling

funplug installeren en telnetten gaat prima.

Maar de volgende stap het installeren van sabnzbd?

moet ik ook python installeren ofzo ik heb geen idee kan iemand mij helpen? _/-\o_
Je moet eerst de Debian omgeving installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53

Arethusa

Niet die server

UTMachine schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:47:
Hier had ik een vraag over. Her en der in dit topic lees ik over usb keys en debian. Dat verhaal gaat bij mij ook wel werken ware het niet dat ik aan de usb poort een printer heb hangen die er eigenlijk aan moet blijven. Is het nu mogelijk om debian op de NAS zelf te installeren? Dat kan ik uit de posts niet echt opmaken.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109531

[...]

Ik lees dit topic ook aandachtig mee en ben ook op dit punt beland dankzij de fijne howto's die in dit topic staan (daarvoor dank!). _/-\o_ Graag zou ik meer met mijn NAS willen doen, zoals SabNZB draaien (of op termijn een webservertje). 8) Helaas is Linux heel wat jaartjes geleden voor mij en komt de grijze massa zonder hulp van buiten wat moeilijk op gang |:( Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Anoniem: 109531 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:49:
[...]

Ik lees dit topic ook aandachtig mee en ben ook op dit punt beland dankzij de fijne howto's die in dit topic staan (daarvoor dank!). _/-\o_ Graag zou ik meer met mijn NAS willen doen, zoals SabNZB draaien (of op termijn een webservertje). 8) Helaas is Linux heel wat jaartjes geleden voor mij en komt de grijze massa zonder hulp van buiten wat moeilijk op gang |:( Wie kan me helpen?
hier staat ook zeer veel info: http://forum.dsmg600.info/f3-DNS323-General-Discussion.html

kost je even een tijd om in te lezen maar dan weet je ook heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
Anoniem: 109531 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:49:
[...]

Wellicht dit forum nog iets beter lezen :? De zoek functie is ook uitermate handig.

Linkje:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29414560#29414560

Met deze howto is het zelfs mij gelukt, met nul Linux kennis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Arethusa , hoe heb je uTorrent geinstalleerd op de ch3snas/dns-323?
Ik haal met MLDonkey ook slechts 5k/s en ik wil eens uTorrent proberen. Ik heb alleen geen idee waar je de versie voor de ch3snas vandaan kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
[...]
Ik haal 500-600kbyts/sec max ... en ik heb normaliter 1200kbyte/sec. Dus harder loopt de CH3SNAS niet. Bij grotere bestanden (>20MB) , dan wordt de NAS wel traag. Dit komt door het weinige geheugen in de NAS, 64MB is niet veel. Als ze er 512MB ofzo hadden ingedaan, was het een goed download station geweest.
Ik ben zelf weer teruggegaan naar mijn download pc'tje ...
Ik heb inmiddels geupgrade naar de laatste versie van SABnzbd, maar dat wordt helaas niet veel sneller. Ik heb getest met een file van 300Mb.

Ik heb ook nog hellanzb geinstalleerd, dat is aanzienlijk sneller. Ik krijg nu de lijn vol - dus zo'n 900 kbps. Over een maandje heb ik 20Mb, ben benieuwd of het nog steeds helemaal vol komt. Anders idd maar weer teug naar de download PC.

Hellanzb heeft overigens wel als nadeel dat de nzb directory op de Debian USB stick staat en ik heb geen idee hoe ik daar vanuit mijn (windows) host PC bij kan komen. Verder moet ik ook nog even uitzoeken hoe ik vanuit de host PC de gedownloade bestanden kan verwijderen. Ik heb blijkbaar de rechten om alleen te lezen. Met CHmod kan ik dat wijzigen, maar dat is toch wat omslachting.

/edit: nog iets waar ik wat hulp bij kan gebruiken, hoe start ik hellanzb op vanuit linuxrc? Nu lukt me het alleen vanuit een telnet sessie vanuit de host PC, maar zodra die stopt dan stopt hellanzb ook. Das nu niet de bedoeling.

Overigens: UTMachine en The_DoubleU - _/-\o_ voor de super How-To's

[ Voor 8% gewijzigd door wildcheese op 22-03-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildcheese schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 22:23:
[...]

Wellicht dit forum nog iets beter lezen :? De zoek functie is ook uitermate handig.

Linkje:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29414560#29414560

Met deze howto is het zelfs mij gelukt, met nul Linux kennis 8)
Hele mooie howto alleen niet meer up-to-date volgens mij. Het gaat al mis bij het downloaden van utelnet, een nieuwe versie wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
Anoniem: 109531 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 22:56:
[...]

Hele mooie howto alleen niet meer up-to-date volgens mij. Het gaat al mis bij het downloaden van utelnet, een nieuwe versie wellicht?
Wat gaat er mis dan? Bij mij werkt de link prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt de link werkt, excuus. We gaan verder prutsen.

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 109531 op 22-03-2008 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Arethusa schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:19:
[...]

Hier had ik een vraag over. Her en der in dit topic lees ik over usb keys en debian. Dat verhaal gaat bij mij ook wel werken ware het niet dat ik aan de usb poort een printer heb hangen die er eigenlijk aan moet blijven. Is het nu mogelijk om debian op de NAS zelf te installeren? Dat kan ik uit de posts niet echt opmaken.
Je kan Debian overal op installeren (de usb key is geen technische requirement), alleen de harddisk doet een spinup zodra er wordt gelezen/geschreven. Je zal dus een hoop moeten tweaken om te voorkomen dat de harddisk elke keer opspint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
wildcheese schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 22:50:
[...]

Ik heb inmiddels geupgrade naar de laatste versie van SABnzbd, maar dat wordt helaas niet veel sneller. Ik heb getest met een file van 300Mb.

Ik heb ook nog hellanzb geinstalleerd, dat is aanzienlijk sneller. Ik krijg nu de lijn vol - dus zo'n 900 kbps. Over een maandje heb ik 20Mb, ben benieuwd of het nog steeds helemaal vol komt. Anders idd maar weer teug naar de download PC.

Hellanzb heeft overigens wel als nadeel dat de nzb directory op de Debian USB stick staat en ik heb geen idee hoe ik daar vanuit mijn (windows) host PC bij kan komen. Verder moet ik ook nog even uitzoeken hoe ik vanuit de host PC de gedownloade bestanden kan verwijderen. Ik heb blijkbaar de rechten om alleen te lezen. Met CHmod kan ik dat wijzigen, maar dat is toch wat omslachting.

/edit: nog iets waar ik wat hulp bij kan gebruiken, hoe start ik hellanzb op vanuit linuxrc? Nu lukt me het alleen vanuit een telnet sessie vanuit de host PC, maar zodra die stopt dan stopt hellanzb ook. Das nu niet de bedoeling.

Overigens: UTMachine en The_DoubleU - _/-\o_ voor de super How-To's
Ik heb voor de rest niet gebenchmarkt, maar volgens mij is de combi cpu/memory gewoon de bottleneck voor het NZB downloaden. Ook vind ik de memory growth niet prettig als je Sabnzbd langere tijd laat downloaden, ding gaat dan staan te swappen.

Om je probleem met chmod te omzeilen, kan je het volgende doen. Inloggen als de sabnzbd gebruiken, dan umask <value> gebruiken en alle bestanden worden met de juiste R/W/X combinatie aangemaakt.

ik ken hellanzb niet, maar dit zou anisch niet spannend mogen zijn ... Anders in je linux hetzelfde doen als je deed met telnet en "nohup" voor het commando, en "&" na het commando meegeven.

Ps. you're welcome 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij helpen???

Ik ben bezig met het opzetten van een website.
Dit gaat allemaal redelijk naar wens, alleen wil ik nu meer. :Y
Ik heb dit topic al doorgesnuffeld, maar ik ben bang dat ik als enige tegen dit probleem aanloop :?

Ik wil nl PHP scripts op mijn website gaan zetten, alleen loop ik bij een heel simpel scriptje al vast...

Als ik het volgende ingeef in IE:
file:///T:/www/pages/Keuze-lijst/1.php
krijg ik de vraag of ik het bestand wil saven, of openen. (bij openen krijg ik weer dezelfde vraag, en bij "save" wordt 1.php opgeslagen.....

Als ik echter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

krijg ik de vraag of ik het bestand wil saven, of openen. (bij openen krijg ik weer dezelfde vraag, en bij "save" wordt 1.php opgeslagen.....

Als ik echter "http://84.24.132.213/Keuze-lijst/1.php" ingeef krijg ik de melding "403 Forbidden"

Ik heb een ch3snas met Funplug versie 0.3
De webserver heb ik draaien op mijn Ch3snas, maar moet ik iets instellen in de config file van mijn fnplug om PHP beschikbaar te maken??
En zo ja, wat dan.

Ik weet het niet meer.

Sorry dat dit bericht uit 2 stukken bestaat, maar ik drukte per ongeluk op het verkeerde knopje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 232238 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:18:
Kan iemand mij helpen???
[...]

[...]
Ik neem aan dat /www/pages/ de root is van je webserver (apache neem ik aan).
Dan moet je dus in je browser aangeven dat je zoekt naar http://ip-adres/Keuze-lijst/1.php
Als je dat met file:.... gaat opvragen, vraag je het bestand namelijk niet aan Apache, maar aan samba en die roept php niet voor je aan.

edit:
Ah nu heb je het het hele bericht af :)
Een forbidden-foutmelding geeft aan dat Apache de file niet kan lezen.
Voor het gemak kun je dan wel even chmod 777 1.php doen in de shell (telnet of ssh) op die directory.
Kijk ook even of het pad wel leesbaar is voor apache. (readable voor de user waaronder apache draait, of desnoods readable voor iedereen)

[ Voor 21% gewijzigd door TD-er op 23-03-2008 12:25 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de snelle reactie.

Als ik mijn rechten bekijk (met WS_ftp) dan zie ik dat alle dir's, en alle bestanden, van de dir "www" tot aan het bestand "1.php" de rechten "777" hebben.

Alleen zie ik nu dat de dir "fun_plud.d" niet de rechten heeft 777, maar "755" en de onderliggende bestanden hebben weer andere rechten.

Moeten deze ook allemaal op "777" staan??

Kijk ook even of het pad wel leesbaar is voor apache. (readable voor de user waaronder apache draait, of desnoods readable voor iedereen)

Welk pad bedoel jij daarmee, want het is mij niet duidelijk wat apache allemaal leesbaar wil hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Even een hele korte uitleg van chmod en het rechtensysteem onder Linux (en unix)
Je hebt per file en dir een eigenaar, een groep en de rest.
Een user heeft een username en behoort tot minstens 1 groep.
Als de user niet gelijk is aan de username, dan wordt gekeken of hij/zij tot een groep behoort waarvoor de rechten ook gespecificeerd zijn. Als dat ook niet het geval is, wordt gekeken naar de rest.
Per deel (eigenaar, groep, rest), heb je 3 vlaggen die aan of uit kunnen staan.
Read, Write en eXecute. (rwx). 2 mogelijkheden per vlag en 3 vlaggen, oftewel 8 mogelijkheden:
(de meest voorkomende)
--- = 0
r-- = 4
r-x = 5
rw- = 6
rwx = 7

Oftewel 755 wil zeggen dat de eigenaar er alles mee mag doen en iedereen behalve de eigenaar alleen lezen en uitvoeren. (en dus niet schrijven)
644 gebruik je meestal voor dingen die niet uitgevoerd moeten worden, zoals een text-file.

Nu is er nog iets bijzonders aan directories. Om in een directory te kunnen komen moet deze uitvoerbaar zijn.

Je kunt ook chmod op een andere manier aanroepen, namelijk met bijvoorbeeld 'g+w', waarmee je zegt "zet alleen de schrijven-vlag aan en laat de rest met rust"

Als je in die dir waarin je ook het php-bestand hebt staan even een simpel text-filetje zet met "dit is een test" en die opent, krijg je dan ook een 403-error, of krijg je het dan wel te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de uitleg.

Als ik in de dir waar 1.php staat, een tekst bestandje zet, dan zie ik de tekst "gewoon" in IE verschijnen.
Ik denk dat dit voor iedereen zichtbaar zal zijn via:
http://84.24.132.213/Keuze-lijst/test.txt

Wil dit dan zeggen dat de rechen goed staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 232238 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:43:
[...]

Wil dit dan zeggen dat de rechen goed staan??
In elk geval voor Apache wel.
De vraag is nu wat er met de php-files gedaan wordt en of php wel geïnstalleerd is en uitgevoerd wordt. Als in die php-file ook nog eens files geopend worden, of externe commando's uitgevoerd worden, kan het zijn dat die 403-foutmelding daar op slaat. Maar ik zou zeggen kijk eens in de betreffende log-files (/var/log/apache2/....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcheese
UTMachine schreef op zondag 23 maart 2008 @ 10:33:
[...]
Ik heb voor de rest niet gebenchmarkt, maar volgens mij is de combi cpu/memory gewoon de bottleneck voor het NZB downloaden. Ook vind ik de memory growth niet prettig als je Sabnzbd langere tijd laat downloaden, ding gaat dan staan te swappen.
Yep, ik heb nu 2 DVD-R5 gedownload, en dat gaat gewoon niet goed. Enorm veel incomplete en zelfs al zijn er genoeg par2 - de NAS heeft niet echt de power om het te repareren. Voor kleine bestanden (bijv 300 Mb) gaat het prima. Helaas is mijn technische kennis niet voldoende om even te kijken of ik er wat geheugen bij kan solderen :o
Om je probleem met chmod te omzeilen, kan je het volgende doen. Inloggen als de sabnzbd gebruiken, dan umask <value> gebruiken en alle bestanden worden met de juiste R/W/X combinatie aangemaakt.

ik ken hellanzb niet, maar dit zou anisch niet spannend mogen zijn ... Anders in je linux hetzelfde doen als je deed met telnet en "nohup" voor het commando, en "&" na het commando meegeven.
Super, dat werkt idd. Ik had de directories allemaal al open gekregen mbv chmod -R 777 /mnt/HD_b2/sabnzbd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar ik zou zeggen kijk eens in de betreffende log-files (/var/log/apache2/....)
Ik heb een ch3snas, en daar staat Fun-Plug 0.3 op.
Ik kan geen "/var/log/apache2/" vinden. Er staan wel wat log files op, maar daar word ik niet wijzer van......

De vraag is nu wat er met de php-files gedaan wordt en of php wel geïnstalleerd is en uitgevoerd wordt. Als in die php-file ook nog eens files geopend worden, of externe commando's uitgevoerd worden, kan het zijn dat die 403-foutmelding daar op slaat

In het PHP scriptje wordt overigens niet veel geopend of iets uitgevoerd.
Ik heb een heel simpel scriptje: "1.php"

http://84.24.132.213/Keuze-lijst/1.php

<?php
echo("ff testen");
?>

Maar dat wil niet werken.

Ik heb ook wat scriptjes gedownload, maar ook die werken niet.

Ik verwacht iets te moeten activeren in één of andere config-file, maar daar zal ik wel wat hulp bij moet en hebben en ik bang. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluppie
The_DoubleU schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:14:
Debian Chroot via USB op CH3SNAS.

Je kan een Debian chroot installeren op de CH3SNAS hierdoor kan je verschillende programma's installeren die normaal niet mogelijk zijn op deze NAS. Mocht je Debian op een van je schijven in de NAS zetten dan heeft dat als nadeel dat spindown niet meer werkt. Spindown schrijft namelijk een regel in je log, die veroorzaakt weer een spinup. Een oplossing hiervoor is om logging uit te zetten of naar /dev/null te schrijven. Een andere oplossing is om alles op een USB key te zetten. Nadeel is dat je dan geen printer meer kan aansluiten, maar dit is op te lossen d.m.v. een USB hub.

Veel info over CH3SNAS hacking is te vinden op http://wiki.dns323.info/ het merendeel van de informatie in deze how-to is gebaseerd op informatie van deze website.
Op- of aanmerkingen altijd welkom. Zet het in dit topic of doe een PM en ik zal deze post aanpassen.
Dan alvast mijn excuses voor deze grote lap tekst.

update:
- dropbear installatie i.p.v SSH
- chroot command toegevoegd als je fonz fun_plug gebruikt.
- GPG errors tijdens apt-get update

!!Waarschuwing!!
In principe kan er niks gebeuren met de data die op je NAS staat tijdens het uitvoeren van deze how-to maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Maak daarom eerst een backup of begin met een lege schijf.

Telnet d.m.v. funplug.
Funplug is een bestand wat gelezen word als de CH3SNAS gestart wordt. In dit bestand kan je commando's schrijven die dan tijdens de start uitgevoerd worden. Zo is het dus mogelijk om bijv. een telnet deamon te starten.

1. Ga naar de CH3SNAS configuratie pagina en zet de FTP server aan. (Advanced -> FTP Server -> Enable)
2. Geef een gebruiker toegang aan "Volume_1"
3. Download utelnet
Pak dit bestand uit. !!Windows gebruikers gebruik geen winzip maar winrar!!
4. Upload de bestanden met FTP. Ik doe dit in een terminal maar je kan ook een FTP-GUI gebruiken.
Wat FTP commando's.
ls = list, geeft de inhoud weer van een directory
cd <dir> = change directory
mkdir <dir> = make directory
put <file> = upload the file naar de nas
put <local file> <remote file> = upload the file naar de nas maar geef het een andere naam
bye = verbreek verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
G5:~/Download/utelnet-kit willem$ ftp 192.168.200.3
ftp> ls
drwxrwxrwx    7 501      501          4096 Jan  4 07:41 Home Movies
drwxrwxrwx    5 501      501          4096 Jan  6 23:20 Media
drwxrwxrwx    9 501      501          4096 Jan  2 18:40 Photo
drwxrwxrwx    2 501      501          4096 Jan  2 15:07 Silke
drwxrwxrwx    5 501      501          4096 Jan  7 20:12 Usenet
ftp> put fun_plug 
ftp> put starttelnet.sh 
ftp> mkdir lnx_bin
ftp> put lnx_bin/busybox3 lnx_bin/busybox3
ftp> put lnx_bin/utelnetd lnx_bin/utelnetd
ftp> ls
drwxrwxrwx    7 501      501          4096 Jan  4 07:41 Home Movies
drwxrwxrwx    5 501      501          4096 Jan  6 23:20 Media
drwxrwxrwx    9 501      501          4096 Jan  2 18:40 Photo
drwxrwxrwx    2 501      501          4096 Jan  2 15:07 Silke
drwxrwxrwx    5 501      501          4096 Jan  7 20:12 Usenet
-rwxrwxrwx    1 willem   503           183 Jan 12 09:39 fun_plug
drwxrwxrwx    2 willem   503          4096 Jan 12 09:41 lnx_bin
-rwxrwxrwx    1 willem   503           351 Jan 12 09:39 starttelnet.sh
ftp> cd lnx_bin
ftp> ls
-rwxrwxrwx    1 willem   503        891228 Jan 12 09:40 busybox3
-rwxrwxrwx    1 willem   503         56425 Jan 12 09:41 utelnetd

Je moet nu 2 bestanden op Volume_1 hebben "fun_plug", "starttelnet.sh" en een directory "lnx_bin".
In de directory weer 2 bestanden "busybox3" en "utelnetd"
Controleer of alle bestanden execute rechten hebben. Je kan dit zien aan de letter die voor een bestand staan. -rwxrwxrwx = Read, Write, eXecute voor eigenaar, groep, anderen. Meer info kan je biijv hier vinden.

5. Reboot - ga naar de NAS admin pagina. (Tools -> System -> Restart)
6. Als je alles goed gedaan hebt heb je nu telnet toegang tot de nas.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
G5:/ willem$ telnet 192.168.200.3
Trying 192.168.200.3...
Connected to 192.168.200.3.
Escape character is '^]'.
stdin, stdout, etderr: 0 1 2
BusyBox v1.2.1 (2006.10.30-10:27+0000) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
#

USB key aansluiten
Nu je toegang hebt tot telnet kan je de USB key aansluiten. De CH3SNAS heeft geen kernel module hiervoor dus die moeten je zelf laden tijdens het starten van de NAS. Dit kan door het fun_plug script aan te passen.
1. Start een telnet sessie en ga naar de directory /mnt/HD_a2/lnx_bin
code:
1
2
3
# cd /mnt/HD_a2/lnx_bin
# ls
busybox3  sh        utelnetd

2. Download de kernel usb-storage module
code:
1
2
3
# wget http://www.domaigne.com/download/dns-323/usb-storage.ko
# ls
busybox3        sh              usb-storage.ko  utelnetd

3. Laad de module
code:
1
insmod usb-storage.ko

4. Sluit de USB key aan op de NAS. Om te kijken of alles gelukt is gebruik je het commando "dmesg". Je moet dan zoiets te zien krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
usb 1-1: new high speed USB device using ehci_platform and address 2
scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 2
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
  Vendor:           Model: USB DISK 2.0      Rev: PMAP
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 00
SCSI device sdb: 2015232 512-byte hdwr sectors (1032 MB)
sdb: Write Protect is off
sdb: Mode Sense: 23 00 00 00
sdb: assuming drive cache: write through
SCSI device sdb: 2015232 512-byte hdwr sectors (1032 MB)
sdb: Write Protect is off
sdb: Mode Sense: 23 00 00 00
sdb: assuming drive cache: write through
 sdb: sdb1
Attached scsi removable disk sdb at scsi2, channel 0, id 0, lun 0
Attached scsi generic sg1 at scsi2, channel 0, id 0, lun 0,  type 0
usb-storage: device scan complete

!! HD namen !!
Let goed op wat de naam is van je USB key. In mijn geval is dit "sdb" omdat ik maar 1 HD in mijn NAS heb.
Mocht je 2 HD's hebben dan zal de USB key waarschijnlijk "sdc" heten.
1 schijf config
sda = NAS HD1
sdb = USB Key

2 schijf config
sda = NAS HD1
sdb = NAS HD2
sdc = USB Key

sdb1 is de partitie op de USB key, het kan zijn dat je meerdere partities hebt op jouw USB key dan krijg je zoiets als sdb1, sdb2, etc.

5. Formatteren van je USB key.
Ik ga ervan uit dat de meeste USB key's een fat32 systeem hebben, dus je moet de USB key formatteren naar EXT2 formaat met het command mke2fs /dev/sdXY
X = schijf letter
Y = partitie nummer
!!!Let op dat je de juiste naam invult anders bestaat de kans dat je alles wist van een van je HD's!!!!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# mke2fs /dev/sdb1
mke2fs 1.32 (09-Nov-2002)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
125952 inodes, 251900 blocks
12595 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
8 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
15744 inodes per group
Superblock backups stored on blocks: 
        32768, 98304, 163840, 229376

Writing inode tables: done                            
Writing superblocks and filesystem accounting information: done

This filesystem will be automatically checked every 33 mounts or
180 days, whichever comes first.  Use tune2fs -c or -i to override.
exit status 0 
success

De USB key is nu klaar voor gebruik

6. Kernel module laden en USB key mounten met fun_plug script.
Ik gebruik de vi editor.
De editor heeft 2 modes een edit mode en command mode.
Om in edit mode te komen gebruik je i voor insert or a voor append.
[ESC] brengt je terug naar command mode
In command mode kan je het script bewaren.
:qw = quit, write (Sluit af en bewaren)
:wq = write, quit (Sluit af en bewaren) *Sorry voor de verwarring - ik gebruik deze 2 altijd door elkaar*
:q = quit
:q! = quit en bewaar veranderingen niet.

code:
1
vi /mnt/HD_a2/fun_plug

Je krijgt nu het fun_plug script te zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dmesg > /mnt/HD_a2/dmesg.out
/mnt/HD_a2/nc -l -p 10000 -e /bin/sh &

mkdir /mnt/HD_a2/lnx_bin/
cd /mnt/HD_a2/lnx_bin/

/mnt/HD_a2/starttelnet.sh

export PATH=$PATH:/mnt/HD_a2/lnx_bin/

Mount script toevoegen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
dmesg > /mnt/HD_a2/dmesg.out
/mnt/HD_a2/nc -l -p 10000 -e /bin/sh &

mkdir /mnt/HD_a2/lnx_bin/
cd /mnt/HD_a2/lnx_bin/

/mnt/HD_a2/starttelnet.sh

export PATH=$PATH:/mnt/HD_a2/lnx_bin/

insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
mkdir /mnt/usb
#sleep for 15 sec to load the module
sleep 15
mount /dev/sdb1 /mnt/usb

Bewaren met [ESC] :wq

8. Reboot de NAS
Na de herstart kan je kijken of de USB key geladen is d.m.v het commando "mount"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# mount
%root% on / type unknown (rw)
proc on /proc type proc (rw)
/image.cfs on /sys/crfs type cramfs (rw,loop=/dev/loop0)
/dev/sda2 on /mnt/HD_a2 type ext2 (rw,usrquota,grpquota)
/dev/sda4 on /mnt/HD_a4 type ext2 (rw)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/sdb1 on /mnt/usb type ext2 (rw)

Debian Chroot.

De USB key is nu klaar voor een Debian chroot.
De instructies in de wiki zijn erg verwarrend en werken niet voor mij.
Het is beter om zelf een image te maken. Gebruik hiervoor een debian/ubuntu machine en volg de instructies in het wiki onderdeel "Create a minimal image"
Ik heb een Mac dus kan dit helaas niet doen maar er is wel een oplossing voor.

1. Download een minimal debian image, in deze how-to gebruik ik Etch 4.0
code:
1
2
# cd /mnt/usb
# wget http://dev.skcserver.de/dns323/etch.tar

2. Tar uitpakken
code:
1
# /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 tar -xf etch.tar

3. Chroot Debian
code:
1
2
# /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
root@CH3SNAS:/#

Je zit nu in een Debian chroot en kan nu zelf een minimale image aanmaken.
4. Eerst resolv.conf aanpassen.
code:
1
vi /etc/resolv.conf

In de resolv.conf file zet het ip address van je nameserver, router, etc. In mij geval is dat 192.168.200.1
code:
1
2
search wan
nameserver 192.168.200.1

5. sourcelist aanpassen
code:
1
root@CH3SNAS:/# vi /etc/apt/sources.list.d/etch.list

Voeg debian servers toe. Een lijst met servers kan je hier vinden.
Ik gebruik ftp servers in Ierland maar er zijn ook wel servers in Nederland of België te vinden.
code:
1
2
3
deb ftp://ftp.ie.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb ftp://ftp.ie.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

6. update apt-get
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get update

Mocht je GPG errors krijgen doe dan het volgende. Let op dat je de juiste key invult en niet die uit het voorbeeld!

[...]

code:
1
2
3
4
apt-get install debian-archive-keyring
gpg --keyserver wwwkeys.eu.pgp.net --recv-keys F1D53D8C4F368D5D
gpg --armor --export F1D53D8C4F368D5D | apt-key add -
apt-get update

Herhaal deze stap voor elke GPG key die niet gevonden wordt.

7. install cdebootstrap
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get install cdebootstrap

8. Image maken
code:
1
root@CH3SNAS:/# cdebootstrap -aarm etch etch ftp://ftp.ie.debian.org/debian

9. wachten
10. Maak een tar van de etch directory.
code:
1
root@CH3SNAS:/# tar cf etch.tar etch

11. Exit chroot
code:
1
root@CH3SNAS:/# exit

12. Als het goed is ben je nu weer terug in je USB key.
Hierin staat een etch directory en een etch.tar. Deze etch.tar is de versie die gedownload is en kan weg.
code:
1
2
3
4
5
# pwd
/mnt/usb
# ls
etch        etch.tar    lost+found
# rm etch.tar

13. Kopieer de tar die je zelf gemaakt hebt naar de root van de USB key
code:
1
# cp etch/etch.tar etch.tar

14. Delete de etch directory
code:
1
# rm -Rf etch

15. Etch.tar uitpakken
code:
1
# /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 tar -xf etch.tar

16. Chroot de zelfgemaakte Debian image
code:
1
2
# /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
root@CH3SNAS:/#

17. Repareer kapotte deb packages, mochten die er zijn. (Ik had ze niet)
code:
1
2
3
dpkg --force-all -i dpkg*deb
dpkg --force-all -i libc6*deb
dpkg -iGREB .

18. Update resource list - gebruik weer servers die bij jou in de buurt staan.
code:
1
2
3
4
5
root@CH3SNAS:/# vi /etc/apt/sources.list  

deb ftp://ftp.ie.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb ftp://ftp.ie.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

19. Update of maak een nieuwe /etc/resolv.conf aan. (Ik had geen resolv.conf en moest het zelf maken)
Gebruik je eigen nameserver.
code:
1
2
search wan
nameserver 192.168.200.1

20.Maak een host file aan.
code:
1
vi /etc/hosts

Zet daarin 127.0.0.1 localhost en op een nieuwe regel het ip address van je NAS en de hostname.
bijv.
code:
1
2
127.0.0.1 localhost
192.168.200.3 CH3SNAS

Afsluiten met [ESC] :wq
21. Update apt-get
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get update

22. Upgrade debian
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get dist-upgrade

23. Installeer SSH of Dropbear
Dropbear is een lichtgewicht SSH server/client en is misschien beter voor de NAS dan SSH. Het gebruikt minder geheugen maar support alleen authenticatie via public RSA keys. Het is mij niet gelukt om OpenSSH of DS public keys aan de praat te krijgen.
Dank aan UTMachine voor deze tip.
SSH install:
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get install ssh

Dropbear install:
code:
1
root@CH3SNAS:/# apt-get install dropbear

Dropbear maakt gebruik van /dev/random. Helaas is die niet aanwezig op de NAS en moet je die eerst maken.
Daarna moet je serverkeys maken. - Dit is niet nodig als je SSH gebruikt!
code:
1
2
3
root@CH3SNAS:/# mknod /dev/random c 1 8
root@CH3SNAS:/# dropbearkey -t rsa -f dropbear_rsa_host_key
root@CH3SNAS:/# dropbearkey -t dss -f dropbear_dss_host_key

De debian chroot is nu klaar maar er moeten nog een paar dingen gebeuren.
1 Root passwoord
code:
1
2
3
4
root@CH3SNAS:/# passwd root
Enter new UNIX password: 
Retype new UNIX password: 
passwd: password updated successfully

2. User aanmaken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
root@CH3SNAS:/# adduser willem
Adding user `willem' ...
Adding new group `willem' (1000) ...
Adding new user `willem' (1000) with group `willem' ...
Creating home directory `/home/willem' ...
Copying files from `/etc/skel' ...
Enter new UNIX password: 
Retype new UNIX password: 
passwd: password updated successfully
Changing the user information for willem
Enter the new value, or press ENTER for the default
        Full Name []: Willem Gerritsen
        Room Number []: 
        Work Phone []: 
        Home Phone []: 
        Other []: 
Is the information correct? [y/N] y

3. Linuxrc file maken.
De linuxrc file wordt uitgevoerd tijdens de debian chroot. Hier in kan je verschillende programma starten.
Mijn linuxrc file
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/sh

# syslog
/etc/init.d/sysklogd start
/etc/init.d/klogd start

# Makedev
/etc/init.d/makedev start

# PTYs
cd /dev/
MAKEDEV ptyp

# CRON
/etc/init.d/atd start
/etc/init.d/cron start

# INETD
/etc/init.d/inetd start

# Remove no login
/etc/init.d/rmnologin stop

# SSH of Dropbear
# Voor SSH gebruik de sectie SSH. Dropbear gebruik sectie Dropbear

# SSH  
#/etc/init.d/ssh start >> /var/log/ssh.log 2>&1

# Dropbear
# Dropbear gebruikt /dev/random, deze moet eerst aangemaakt worden.
# Slaap voor 10 sec, als dropbear direct gestart wordt dan is /dev/random nog niet beschikbaar 
mknod /dev/random c 1 8
sleep 10
/etc/init.d/dropbear start >> /var/log/drop.log 2>&1

Deze file komt in de root directory (/mnt/usb/etch/linuxrc) te staan van de Debian chroot en moet bepaalde rechten hebben. Dit doe je met het commando
code:
1
root@CH3SNAS:/# chmod 755 linuxrc

4. Debian chrooten tijdens start up m.b.v. funplug
De funplug indeling ziet er zo uit.
Eerst USB key mounten.
Dan Telnet starten -> Als het chrooten werkt en ssh werkt dan kan je telnet uitzetten in het funplug script.
Directories mounten
Debian chroot starten
Mijn fun_plug script, het kan zijn dat directories anders zijn, dit moet je aanpassen zodat het overeen komt met jouw setup.
Heb je een 2e HD in de NAS dan is de mount point voor deze schijf /mnt/HD_b2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
#!/bin/sh
# Mount USB Key
insmod /mnt/HD_a2/lnx_bin/usb-storage.ko
mkdir /mnt/usb
#sleep for 15 sec to load the module
sleep 15
mount /dev/sdb1 /mnt/usb

# Schijven opzet
# Root Disk1
export DISK1=/mnt/HD_a2
# Root USB
export USB=/mnt/usb
export PATH=$PATH:$DISK1/lnx_bin:
cd $DISK1

#Start Telnet - Kan weg als SSH werkt 
./starttelnet.sh

# Bind mount disk1
mkdir $USB/etch/$DISK1
mount --bind $DISK1 $USB/etch/$DISK1

# Bind mount rootfs
mkdir $USB/etch/mnt/root
mount --bind / $USB/etch/mnt/root

# Bind mount etch/dev
mkdir $USB/etch/dev
mount --bind /dev $USB/etch/dev

# Bind mount etch/sys
mkdir $USB/etch/sys
mkdir $USB/etch/sys/crfs
mount --bind /sys  $USB/etch/sys
mount --bind /sys/crfs $USB/etch/sys/crfs

# Bind mount etch/web
mkdir $USB/etch/web
mount --bind /web $USB/etch/web

# Bind mount etch/proc
mkdir $USB/etch/proc
mount --bind /proc $USB/etch/proc
#
# Mounts
cp -f /proc/mounts $USB/etch/etc/mtab

busybox3 rm -f $USB/etch/etc/fstab
busybox3 touch $USB/etch/etc/fstab

busybox3 chroot $USB/etch ./linuxrc

Update:
Bovenstaand chroot command (busybox3 chroot $USB/etch ./linuxrc) werkt alleen met de fun_plug in deze how-to. Maak je gebruik van de Fonz fun_plug dan moet het volgende command gebruiken. Met dank aan UTMachine
code:
1
2
3
env --unset=FUNPLUGDIR --unset=ETCDIR --unset=LIBDIR --unset=LD_LIBRARY_PATH \
--unset=LOGDIR --unset=LOGFILE --unset=BINDIR PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin \
$BINDIR/chroot /mnt/HD_usb1/etch /linuxrc

Vervang HD_usb1 met de locatie van jouw USB schijf!

Geef het fun_plug script ook 755 rechten
code:
1
# chmod 755 fun_plug

Reboot de NAS.
Als alles goed gegaan is moet je nu een ssh verbinding kunnen maken met je NAS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
G5:/ willem$ ssh 192.168.200.3
willem@192.168.200.3's password: 
The programs included with the Debian GNU/Linux system are free software;
the exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.
Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Sat Jan 12 15:36:10 2008 from 192.168.200.4
willem@CH3SNAS:~$

Gefeleciteerd!
Je hebt nu toegang tot een Debian chroot en nu kan je via apt-get verschillende programma's installeren. Zoals Firefly, SABnzbd+, etc.
Bestanden die op de HD staan kan je vinden onder /mnt/HD_a2 en /mnt/HD_b2
Kan je dit eigenlijk op één usb stick/harddisk doen en deze gewoon kopiëren?
Ik heb nl 2 NAS'en en zou graag op allebei Debian draaien.
Wat is de minimum grootte van USB stick voor gebruik met SABnzb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned
Anoniem: 232238 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:02:

In het PHP scriptje wordt overigens niet veel geopend of iets uitgevoerd.
Ik heb een heel simpel scriptje: "1.php"

http://84.24.132.213/Keuze-lijst/1.php

<?php
echo("ff testen");
?>

Maar dat wil niet werken.
ik denk dat je php in lighttpd.conf aan moet zetten. Open dat bestandje eens (staat in fun_plug.d\etc), dan zie je vanzelf wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

injun schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:45:
[...]

bedankt voor reaktie heb beide opties geprobeerd.... lukt nog steeds niet om bestanden in incomming_directorie en incomming_files te verwijderen,pffffffffffff
moet ik weer herstart doen met snas of wat is precies de handeling
zie ook pagina 31 van dit topic

Net als Injun heb ik hetzelfde probleem, ik kan die bestanden in die directories niet weghalen. Oorzaak zijn de rechten van de files, maar die krijg ik niet veranderd. Niet via Telnet en niet via FTP. Moet dit via mldonkey zelf en hoe dan ?

Inmiddels heb ik in mldonkey de rechten wel aangepast, zodat nieuwe files wel 755 krijgen (staat standaard op 664), maar ik krijg de oude files dus niet weg.

Iemand een tip/oplossing hiervoor ?

Alvast bedankt,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Je kunt via telnet de rechten van de betreffende mappen aanpassen. Ik zit nu op mijn werk en kan het niet nakijken. Wellicht als je zoekt op telnet chmod dat je dan wat verder komt.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dag Arethusa,

Dat heb ik geprobeerd, maar ik denk dat ik iets mis. (ben geen Linux kenner)

Als ik met PuTTy een telnet verbinding maak, dan zie ik het volgende:
BusyBox v1.6.1 (2007-07-22 13:51:10 CEST) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/ #

Als ik help intik krijg ik het volgende te zien:
/ # help

Built-in commands:
-------------------
. : alias bg break cd chdir continue eval exec exit export false
fg hash help jobs kill let local pwd read readonly return set
shift source times trap true type ulimit umask unalias unset
wait

Ik begrijp hieruit dat dit de enige mogelijke commandos zijn die ik kan gebruiken. Commandos als "ls" en "chmod" kan ik niet gebruiken. Wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Ik heb hier gekeken om te zien hoe telnet en chmod samenwerken in het geval van de mlDonkey installatie. Zie:
"The next step would be giving the files permission to execute"
chmod a+x /mnt/HD_a2/mlnet.sh

Misschien heb je hier wat aan:
Bestandsrechten, chmod:

ls -al ( zie je de rechten van de bestanden )

het bestandstype is (- = gewoon bestand, d = directory, l = link, enz.); rwx zijn de permissies voor de eigenaar van het bestand (read/lezen, write/schrijven, execute/uitvoeren); r-x zijn de permissies voor de groep van de eigenaar van het bestand (read, execute); (Ik ga het niet hebben over het begrip groep, je kunt zolang je beginner bent zonder ;-0 r-x zijn de permissies voor alle andere gebruikers (read, execute).

De directory /bin heeft ook permissies: zie sectie Directory Permissies voor verdere details. Daarom kun je het bestand /bin/ls niet verwijderen tenzij je root bent: je hebt geen permissie om dat te doen. Het commando voor het wijzigen van de bestandspermissies is:

$ chmod <wieXperm> <file>

'wie' is u (user, dat is de eigenaar), g (group), o (other=anderen), X is of + of -, perm is r (read), w (write), of x (execute). Algemene voorbeelden van chmod zijn:
$ chmod +x bestand

hiermee wordt de execute permissie voor het bestand ingesteld.

$ chmod go-rw bestand

hiermee wordt de read en write permissies voor iedereen behalve de eigenaar ingesteld.

$ chmod ugo+rwx bestand

dit geeft iedereen read, write en execute permissie.

# chmod +s bestand
Hiermee moet je er wel uit komen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arethusa, ongelooflijk bedankt, dit werkt _/-\o_

Zit ik al anderhalve dag met bloedlopen oogjes naar mijn scherm te staren op zoek naar een oplossing, vindt jij het binnen een paar minuten :/

Bedankt Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Ik wist waar ik op zoeken moest aangezien ik dit probleem ook bij de hand heb gehad, en dat heeft ook tijd gekost. Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen :)

[ Voor 50% gewijzigd door Arethusa op 26-03-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 15:54

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik heb een vraagje of de CH3SNAS. Ik denk er over om hem te kopen. Hij komt echter wel in mijn slaapkamer te staan, dus het zou wel mooi zijn als hij in de nachtelijke uurtjes niet zo veel lawaai zou maken.

Door middel van het downspinnen van de HD's of het stand-by zetten van het apparaat. Is zoiets mogelijk met dit apparaat?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
SithWarrior schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:51:
Ik heb een vraagje of de CH3SNAS. Ik denk er over om hem te kopen. Hij komt echter wel in mijn slaapkamer te staan, dus het zou wel mooi zijn als hij in de nachtelijke uurtjes niet zo veel lawaai zou maken.

Door middel van het downspinnen van de HD's of het stand-by zetten van het apparaat. Is zoiets mogelijk met dit apparaat?
Veel lawaai? Tijdens het opstarten hoor je hem even (de fan draait heel even 100%), maar dat is 5 seconden of zelfs minder. Beide harde schijven gaan automatisch in idle en spinnen op zodra er een bestand wordt geopend oid. Tenminste als je die optie ingeschakeld hebt.

Ook al draaien ze allebei, het is niet meer dan een zachte brom. Ik heb hem naast me staan, en ik heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13
Martin-S schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:19:
[...]

Veel lawaai? Tijdens het opstarten hoor je hem even (de fan draait heel even 100%), maar dat is 5 seconden of zelfs minder. Beide harde schijven gaan automatisch in idle en spinnen op zodra er een bestand wordt geopend oid. Tenminste als je die optie ingeschakeld hebt.

Ook al draaien ze allebei, het is niet meer dan een zachte brom. Ik heb hem naast me staan, en ik heb nergens last van.
Mwa dat is wel erg subjectief. Misschien dat je hem met een fanscript heel stil kan krijgen maar standaard is ie dat zeker niet imo. Ik zou er niet naast kunnen slapen.
Maar ik ben misschien ook wel redelijk kritisch wat betreft geluid,

[ Voor 4% gewijzigd door tweak_dude op 27-03-2008 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat je php in lighttpd.conf aan moet zetten. Open dat bestandje eens (staat in fun_plug.d\etc), dan zie je vanzelf wat je moet doen.

Ik heb nu geen tijd, (moet gaan werken), maar zal straks een proberen om mijn "lighttpd.conf" aan te passen.

Wat ik denk aan te moeten passen is:

static-file.exclude-extensions = ( ".php", ".pl", ".fcgi" )

Het lijkt mij dat hier PHP niet "mee mag doen".

Of heb ik het helemaal mis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn CH3SNAS up-and-running met mldonkey.2.9.3.lite.realsimple en dankzij dit forum loopt alles naar behoren.

Nu overweeg ik om ook SABnzbdPlus te installeren en dat maar meteen op een USB stick te zetten. Dit volgens de volgende twee How-To’s:

How-to Debian Chroot via USB op CH3SNAS van The_DoubleU:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29414560

How-to SABnzbdPlus van UTMachine:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29376532

Gezien de voor mij nieuwe materie en de omvangrijke how-to’s zie ik er echter tegenop om dit
te doen. Zijn deze how-to’s dusdanig monkey-proof :+ dat ik deze stap-voor-stap kan volgen en
het succesvol kan afronden ?

Zijn er conflicten te verwachten met de op de harddisk geïnstalleerde mldonkey versie en de al aanwezige fun_plug ?

Ik zou graag het advies van ervaringsdeskundige horen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Ik heb nu eindelijk MLDonkey goed werkend. Alleen nu kan ik niets meer wissen uit de download directory van MLDonkey.

Na het downloaden verplaats ik alles naar een andere directory om vervolgens de download folder weer leeg te gooien. Maar als ik dat nu probeer krijg ik 'toegang geweigerd'. En dat gebeurt ook als de MLDonkey core niet meer draait. Ook als ik inlog met de username waarmee ik MLDonkey gebruik kan ik niets wissen. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat had ik ook en heb dat op dit forum gevraagd. Zie voor de oplossing de post van Arethusa 9 of 10 postjes terug op deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
THX. Het lukt nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned
Anoniem: 232238 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:28:

Ik heb nu geen tijd, (moet gaan werken), maar zal straks een proberen om mijn "lighttpd.conf" aan te passen.

Wat ik denk aan te moeten passen is:

static-file.exclude-extensions = ( ".php", ".pl", ".fcgi" )

Het lijkt mij dat hier PHP niet "mee mag doen".

Of heb ik het helemaal mis??
Ik denk dat je deze aan moet passen (uncommenten):
# "mod_fastcgi",

## php support
## uncomment the following lines and the mod_fastcgi module above
#fastcgi.server = ( ".php" => ((
# "bin-path" => "/mnt/HD_a2/fun_plug.d/bin/php-cgi",
# "socket" => "/tmp/php-cgi.socket",
# "max-procs" => 2
#)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
De afgelopen week ben ik intensief met de CH3SNAS bezig geweest. Mijn stappen heb ik gedocumenteerd in de howto in de link. (mldonkey, twonky, debian chroot, hellanzb + web interface) Eigenlijk alles at ik ermee wilde. How to

Doe er je voordeel mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Nou, ik ga die how to maar eens proberen van Genetix :)

Vandaag een CH3SNAS (firmware 1.03final) aangesloten, icm mn PS3.. maar elk mp4 bestand word bij het afspelen veranderd in : datatype niet ondersteund.. Speel ik ze vanaf mn windows pc'tje via tversity, of direct van een USB schijf..geen probleem....

edit: update -> Funplug 0.4 installatie werkt, maar alleen via volume_2 bij mij !?
update2: Twonky draait, en het fun_plug bestand werd automatisch aangepast
update3: PS3 ziet Twonky, maar MP4's spelen nog steeds niet af ...datatype beschadigd.

[ Voor 32% gewijzigd door Murzeltje op 28-03-2008 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Murzeltje schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:34:

edit: update -> Funplug 0.4 installatie werkt, maar alleen via volume_2 bij mij !?
Neem ik mee in het verhaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

Vandaag een CH3SNAS (firmware 1.03final) aangesloten, icm mn PS3.. maar elk mp4 bestand word bij het afspelen veranderd in : datatype niet ondersteund.. Speel ik ze vanaf mn windows pc'tje via tversity, of direct van een USB schijf..geen probleem....

update3: PS3 ziet Twonky, maar MP4's spelen nog steeds niet af ...datatype beschadigd.
Update 4: na nog een reboot en een herscan van de mediafiles herkent de ps3 nu wel de 2 test-mp4tjes...saw IV in 1080p *kwijl*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
GenetiX schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:32:
De afgelopen week ben ik intensief met de CH3SNAS bezig geweest. Mijn stappen heb ik gedocumenteerd in de howto in de link. (mldonkey, twonky, debian chroot, hellanzb + web interface) Eigenlijk alles at ik ermee wilde. How to

Doe er je voordeel mee! :)
Dat ziet er heel goed uit, ik ben nog steeds op zoek naar instructies om Slimserver (benodigd voor de Logitech Squeezebox mediaplayer) te draaien op de CH3SNAS. Heb jij daar ook verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned

de 1.03 final moet je dus NIET gebruiken (zie eerder in dit draadje of aroundmyroom.com), je moet de 1.036a hebben, anders kun je inderdaad corrupte bestanden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
raven22 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 07:21:
[...]

Dat ziet er heel goed uit, ik ben nog steeds op zoek naar instructies om Slimserver (benodigd voor de Logitech Squeezebox mediaplayer) te draaien op de CH3SNAS. Heb jij daar ook verstand van?
Nee, helaas. Ik las dat de Squeezebox geen Upnp ondersteund, dus daar gaat Twonky niet op. Slimserver is een Debian package, deze moet je dus heel gemakkelijk in de etch omgeving kunnen installeren (met #apt-get) Slimserver Debian etch package Aanvullingen op de howto zijn altijd welkom als je dit gedaan krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door GenetiX op 28-03-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
GenetiX schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:56:
[...]

Nee, helaas. Ik las dat de Squeezebox geen Upnp ondersteund, dus daar gaat Twonky niet op. Slimserver is een Debian package, deze moet je dus heel gemakkelijk in de etch omgeving kunnen installeren (met #apt-get) Slimserver Debian etch package Aanvullingen op de howto zijn altijd welkom als je dit gedaan krijgt.
Ik zit nu jouw instructies om debian op de CH3SNAS te installeren te volgen en krijg onder punt 7 bij dit commando: # cdebootstrap -aarm etch etch ftp://ftp.ie.debian.org/debian

de melding: bash: cdebootstrap: command not found

Wat kan ik hier aan doen?
ps, ik heb je ook een mailtje gestuurd maar misschien weten andere lezers ook een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
raven22 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:13:
[...]

Ik zit nu jouw instructies om debian op de CH3SNAS te installeren te volgen en krijg onder punt 7 bij dit commando: # cdebootstrap -aarm etch etch ftp://ftp.ie.debian.org/debian

de melding: bash: cdebootstrap: command not found

Wat kan ik hier aan doen?
ps, ik heb je ook een mailtje gestuurd maar misschien weten andere lezers ook een oplossing
# apt-get install cdebootstrap eerst uitvoeren. Staat in de handleiding ;)
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.