Partities samenvoegen zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 8.764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

ik heb een vraagje m.b.t. de partities van mijn harde schijf. Op het moment heb ik een schijfje, inmiddels al een jaartje of 3 oud, van 80 GB in 2 partities opgesplitst. Partitie C heeft 19,53 GB toegewezen gekregen, en partitie D heeft 56,79 GB. Nu wil ik graag deze twee partities samenvoegen, maar heb geen idee hoe dit zou moeten en of dit met enig risico gepaard gaat.

Erg belangrijk is voor mij dat ik niet de data eerst van de schijf af wil halen, ze dan samenvoegen en het later weer er terug op te zetten. Omdat ik niet zo 1,2,3 weet hoe zoiets in elkaar steekt heb ik even gezocht en ben uitgekomen bij een programma dat Partition Magic heet, maar ik heb nog steeds niet een antwoord gevonden op mijn vraag:
- Kan ik met Partition Magic simpelweg 2 partities samenvoegen zonder dat ik eerst de data moet backuppen?

Daarnaast vraag ik me ook even af of dit geen problemen gaat opleveren met software? Op het moment heb ik Windows XP draaien op partitie C en staan de Program Files & de andere data op partitie D. Games e.d. staan dus op partitie D geinstalleerd. Maar zodra ik C en D ga samenvoegen naar 1 schijf (wat dus waarschijnlijk C: wordt neem ik aan) is het dan mogelijk dat veel software niet gaat werken omdat ze nog verwijzen naar D: ?

Ik hoop dat er mensen zijn die me hierbij kunnen helpen, alvast bedankt!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:54
je zal waarschijnlijk probleemen krijgen met je geinstalleerde games, de benodigede DLL's zijn toegewezen naar "D:" en die wil je weg halen.

ik kan je niet zeggen of dat je het veilig kan samen voegen, maar ik weet wel dat je gewoon een legen/niet gepartitioneerde stuk van je schijf moeiteloos toe kan voegen. maar twee gebruikte samen voegen weet ik zo niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[message=28346358,noline]ExPlanE schreef op woensdag 04 juli 2007 @

- Kan ik met Partition Magic simpelweg 2 partities samenvoegen zonder dat ik eerst de data moet backuppen?
Nee. PM is namelijk dermate crashhappy dat het zeer onverstandig is geen backup te hebben (sowieso is het niet verstandig geen backups te hebben) . Dus je zult met ieder prog dat je gaat gebruiken ook een backup moeten hebben, hetk an namelijk altijd verkeerd gaan :P

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
samenvoegen gaat. de ene partitie wordt een map op de andere. je programmas werken dan ook niet meer vanwege de verwijzingen. deze opnieuw installeren is de oplossing.
volgens mij is PM wel betrouwbaar, ik heb het vaak gebruikt en hij heeft het eigenlijk altijd wel goed gedaan ondanks soms een foutmelding.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Als ik jullie reacties zo lees (bedankt daarvoor :) ) dan kom ik min of meer tot de conclusie dat het opzich wel zou kunnen, maar dat je dan gezeur krijg met de verwijzingen. Dit zou toch betekenen dat ik alle program files van D: zou moeten verwijderen, of athans opnieuw installeren?

Wat ik misschien dus zou kunnen doen is de D:-schijf leeg te halen waarna ik hem samenvoeg met mijn C-Schijf, wat dus weer C: wordt. En dat ik daarna dan de program files van de (oude) D: schijf er opnieuw op gooi?!

Is het dan overigens wel zo dat de files op de C-schijf onaangetast blijven? Hier vrees ik dus het meeste voor, omdat Windows hierop staat...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:49:
Wat ik misschien dus zou kunnen doen is de D:-schijf leeg te halen waarna ik hem samenvoeg met mijn C-Schijf, wat dus weer C: wordt. En dat ik daarna dan de program files van de (oude) D: schijf er opnieuw op gooi?!
Het probleem van de verwijzingen naar je D: schijf blijf je dan houden, als je daar progs op hebt geinstalleeerd
Is het dan overigens wel zo dat de files op de C-schijf onaangetast blijven? Hier vrees ik dus het meeste voor, omdat Windows hierop staat...
Het kan goed zijn dat het ding op z'n gat gaat en dat je daardoor je bestanden op de C: disk oko kwijt bent. Heb het vaker dan eens gezien.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar OM FAQ / Beleid toch al niet goed voor is.

Overigens is er geen enkele garantie, met welk programma dan ook, dat er niets misgaat en je nooit je data kwijt raakt. Een backup is en blijft noodzakelijk.

Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van Acronis.

Data weg na mergen partities

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 05-07-2007 00:25 ]

ARME AOW’er

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:07:
[...]

Het probleem van de verwijzingen naar je D: schijf blijf je dan houden, als je daar progs op hebt geinstalleeerd
Is dit probleem niet verholpen als ik de hele D: schijf leeg haal, en hem dan samenvoeg met de C: schijf wat ik tot C: schijf maak? Eigenlijk voeg ik in dat geval dus een lege partitie samen met een partitie waar data op staat?!
Terw_Dan schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:07:
Het kan goed zijn dat het ding op z'n gat gaat en dat je daardoor je bestanden op de C: disk oko kwijt bent. Heb het vaker dan eens gezien.
In de FAQ van Partition Magic had ik wel iets gevonden dat PM in staat was een volle en een lege partitie samen te voegen naar de volle. (Zeg maar D: & C: wordt C: ) Omdat het er nogal onhandig en onduidelijk aangegeven stond besloot ik een topic erover te openen... Als er een grote kans is dat ik de C: bestanden zo ook kwijt raak dan zal ik mijn idee moeten laten varen...
Guardian Angel schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:15:
Waar OM FAQ / Beleid toch al niet goed voor is.

Overigens is er geen enkele garantie, met welk programma dan ook, dat er niets misgaat en je nooit je data kwijt raakt. Een backup is en blijft noodzakelijk.

Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van Acronis.

Data weg na mergen partities
Leuk dat je de FAQ nog even aanstreept, maar daar staat weinig/niets dat echt van belang is voor mijn vraag. Ik had ondertussen al programma's gevonden waarmee ik partities in kan delen, maar hier zit niet mijn probleem. In de FAQ staat niks over het samenvoegen van volle partities. (Op dit na: "Met PartitionMagic en Partition Expert kun je ook nog de bestaande partities van grootte aanpassen, verplaatsen en/of samenvoegen.")

Wel bedankt voor de tip van Acronis, ik heb even op de site van hun gekeken en ik kwam het volgende tegen: "Merge two partitions into one and leave your data untouched, even if the file systems on the partitions are different". Kan ik met deze beloftevolle woorden met zekerheid mijn schijven samenvoegen? Ook zonder data verlies?

Zou je met acronis trouwens ook datzelfde verwijzings probleem krijgen? Dat programma's die verwijzen naar files op de D: schijf niet meer (goed) gaan werken?

[ Voor 4% gewijzigd door ExPlanE op 05-07-2007 08:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ExPlanE schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:09:
[...]

Is dit probleem niet verholpen als ik de hele D: schijf leeg haal, en hem dan samenvoeg met de C: schijf wat ik tot C: schijf maak? Eigenlijk voeg ik in dat geval dus een lege partitie samen met een partitie waar data op staat?!
Nee, want je register verwijst nog steeds naar de D; disk als je daar progs op hebt geinstalleerd.
In de FAQ van Partition Magic had ik wel iets gevonden dat PM in staat was een volle en een lege partitie samen te voegen naar de volle. (Zeg maar D: & C: wordt C: ) Omdat het er nogal onhandig en onduidelijk aangegeven stond besloot ik een topic erover te openen... Als er een grote kans is dat ik de C: bestanden zo ook kwijt raak dan zal ik mijn idee moeten laten varen...
Tja, je zou niet de eerste zijn die een topic opent met "help!, ik heb mijn partitie geresized en nu ben ik alle data kwijt"
Zou je met acronis trouwens ook datzelfde verwijzings probleem krijgen? Dat programma's die verwijzen naar files op de D: schijf niet meer (goed) gaan werken?
Ja, het ligt immers niet aan het prog waarmee je resized, maar aan het register van windows.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat je ook doet, altijd een backup hebben. Ik heb het vaker fout zien gaan dan goed met PM

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijzingen naar D kun je natuurlijk met regedit herstellen. Ik zou dat echter wel vooraf doen.

Het is nu al een paar keer gezegd en herhaald. Je hebt géén zekerheid dat een merge goed gaat. Een backup is zeker niet overbodig.

ARME AOW’er

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok nouja, bedankt (nogmaals) voor alle reacties!

Voor nu weet ik even genoeg... :)

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom is het tijdelijk verplaatsen van de data zo'n probleem? Als je een backup maakt van de settings van je games en de data verwijdert, ben je al een heel eind. En 40GB aan tijdelijke opslagruimte moet wel te regelen zijn toch? Net als Terw_Dan heb ik nogal slechte ervaringen met Partition Magic. (ik wilde een partitie verkleinen) Acronis is veel minder buggy, maar alsnog zou ik het risico niet willen lopen. De beste optie is om je D-partitie te backuppen, verwijderen en daarna de C-partitie te vergroten. Vergroten levert eigenlijk nooit echt problemen op.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1