Snelste grafische kaart die goed werkt met 'vrije' drivers?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Weet iemand wat op dit moment de snelste grafische kaart is die goed en stabiel werkt met de 'vrije' drivers in Xorg? Ik weet dat er sinds kort een experimentele driver voor de R500 is. Maar die driver is nog verre van stabiel. Weet iemand welke kaart ik het beste kan kopen?

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-01 16:56
Waarom wil je zo graag die drivers? (antwoord is vast heel simpel)

• El Cid
  • Niet online
ozakigames schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:47:
Waarom wil je zo graag die drivers? (antwoord is vast heel simpel)
Omdat ik dan niet hoef te rotzooien met de configuratie. De Open Source drivers werken standaard uit de doos goed. En ook bij het installeren van een nieuwe kernel blijft de boel goed werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor wat betreft het VB gedeelte: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Maar in NOS heeft dit topic misschien meer toekomst, dus ik move even ;)

Mijn vermoeden is dat je het beste uit bent met een wat oudere Radeon die goed gesupport is - zie de DRI pagina voor welke dat is.

Maar zo moeilijk zijn de nVidia drivers ook niet, gewoon iedere keer je een nieuwe kernel bakt een scriptje draaien (wat bij de distros waar je dat vaak zou doen ook vaak redelijk geautomatiseerd is, onder Gentoo is het zo simpel als emerge nvidia-drivers typen na make voor de kernel) - dus zolang je niet een onoverkomelijke principiele bezwaar tegen closed drivers hebt, kun je beter een nVidia pakken, want hun drivers zijn wel voor Linuxbegrippen mature en snel en makelijk zowat alles uit de 7xxx-series mogelijk (8xxx-status weet ik zo 1-2-3 niet)

Oslik blyat! Oslik!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

De nvidia drivers worden onder ubuntu vanzelf geupdate na een kernel upgrade, met als voorwaarde dat je ze uit een repository haalt en niet zelf hebt zitten compilen :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Met dank aan domi235, zo werkt het ook onder opensuse bij mijn 7800GS.
Geen problemen mee gehad.

@dion_b :Vriend van me gebruikt nu (met gentoo) btw een 8500 met de nieuwe (beta?)driver zonder problemen. versie 100.14.09 dat is.

[ Voor 5% gewijzigd door dragunova op 04-07-2007 23:42 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb de NVidia 8600 GS M in mijn lappie zitten met de 100.14.09 driver en krijg 60 fps in de beryl :)

Is dat wat ?? :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

El Cid schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:32:
Weet iemand wat op dit moment de snelste grafische kaart is die goed en stabiel werkt met de 'vrije' drivers in Xorg? Ik weet dat er sinds kort een experimentele driver voor de R500 is. Maar die driver is nog verre van stabiel. Weet iemand welke kaart ik het beste kan kopen?
Open source (positieve ervaringen)
Intel : goede performance, features d:)b
SiS : performance OK, wordt gebruikt voor kantoorwerk (geen idee of de driver featurerijk is)

Open source (minder positieve ervaringen)
Ati : niet-fenomenale performance, features d:)b
Nvidia : ondersteund inmiddels eindelijk hoge resoluties, maar geeft kutperformance, geen 3D

Non-open source (positieve ervaringen)
Nvidia : top performance (ook de FreeBSD-driver), features d:)b

Non-open source (kutervaringen)
Ati : performance goed, mist nog belangrijke features, driver wordt langzaam bijgewerkt -> ook als enige driver niet compatible met Xorg 1.3 (tenminste : de versies die het ondersteunen hebben bugs die nautuurlijk niet gefixed kunnen worden door de community), geen FreeBSD-driver.

Ik raad aan : Intel (te vinden op mobo's) en Nvidia. Ondanks dat de nvidia-driver niet open-source is gaat Nvidia _wel_ netjes om met z'n klanten en levert een featurerijke driver met top performance.

@Pim
Ik mag hopen dat dat gelimiteerd is ? :D

[ Voor 1% gewijzigd door Jungian op 05-07-2007 01:31 . Reden: het is vroeg... en dan ga je een reply fixen :) ]

0.0

• Pim.

Pim.

En dat in een laptop >:)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Wat voor 3D performance zoek je, of hoop je te vinden? Wat voor soort kaart moet het zijn? AGP? PCIe? PCI?

Ikzelf heb een Radeon 8500, dat was een jaar of twee/drie geleden de snelste kaart met open drivers. Ik ben er over het algemeen tevreden mee, en duur was hij ook niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor moderne 3D shooters wat weinig is.

Toen de Radeon DRI driver net experimenteel de r400 kaarten ondersteunde heb ik dat even uitgeprobeerd op een mobile Radeon 9600. Het werkte, maar was trager dan mijn 8500. Maar dat is inmiddels alweer meer dan een jaar geleden.

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

domi235 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:32:
De nvidia drivers worden onder ubuntu vanzelf geupdate na een kernel upgrade, met als voorwaarde dat je ze uit een repository haalt en niet zelf hebt zitten compilen :)
heeft bij mij nog nooit gewerkt, maar komt misschien omdat ik heb geupgrade vanaf edge.

Ik upgrade gewoon geen kernels meer als het niet nodig is. Zeker aangezien dan ook me webcam driver en vmware stuk gaan :S

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jungian schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 23:47:Non-open source (positieve ervaringen)
Nvidia : top performance (ook de FreeBSD-driver), features d:)b
* nero355 ook ervaring hiermee heeft :)

In principe is het heel simpel upgraden bij FreeBSD wat betreft de drivers en kernel dus ik zou daar zeker even naar kijken desnoods met een of ander oud nVidia kaartje dat je nog ergens hebt liggen.

Verder vraag ik me stiekem af waar Intel blijft met hun aparte kaartjes zeg maar + de Open Source drivers daarvan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens heb ik bar maar dan ook bar slechte ervaringen met Matrox (G400/450) onder Linux, zowel met de opensource drivers als met Matrox' eigen closed source. Dan heb ik het over dingen als beeldopbouw op mijn 1600x1024 desktop dat zo traag gaat dat je het gewoon kunt volgen :X

Oslik blyat! Oslik!

• El Cid
  • Niet online
deadinspace schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:57:
Wat voor 3D performance zoek je, of hoop je te vinden? Wat voor soort kaart moet het zijn? AGP? PCIe? PCI?
Het liefst een kaart met PCIe. Ik gebruik nu nog een Radeon 8500. Werkt erg goed. Maar mijn nieuwe moederbord heeft geen AGP.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat als je toch echte performance wil hebben, je een redelijke NVidia kaart moet kopen en dan de nvidia-glx (closed-source) driver van de repo moet nemen. Jouw voorwaarde voor de open driver (geen geklooi, updates vanuit repo) geldt hier dus ook gewoon voor.

Zolang je niet het allernieuwste model pakt heb je een een heel goede ondersteuning, regelmatig updates en een strakke performance. Hier draait een 6600GT al tijden vlekkeloos: met beryl, films en/of games echt totaal geen problemen gehad :)

• El Cid
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:09:
Ik moet zeggen dat als je toch echte performance wil hebben, je een redelijke NVidia kaart moet kopen en dan de nvidia-glx (closed-source) driver van de repo moet nemen. Jouw voorwaarde voor de open driver (geen geklooi, updates vanuit repo) geldt hier dus ook gewoon voor.

Zolang je niet het allernieuwste model pakt heb je een een heel goede ondersteuning, regelmatig updates en een strakke performance. Hier draait een 6600GT al tijden vlekkeloos: met beryl, films en/of games echt totaal geen problemen gehad :)
De echt allerbeste performance hoef ik niet te hebben. Die kaart komt in een workstation waar niet op gegamed gaat worden. Echter, ik gebruik af en toe wel wat minder gepolijste distros zoals bijvoorbeeld Slackware. Ik zou dan ook graag het gemak van goed werkende Open Source drivers willen.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Dan zou je serieus een Intel kaart kunnen overwegen. Die zitten vaak op moederborden en hebben over het algemeen geen fan erop zitten.
Aangezien de drivers erg goed zijn is de performance in Beryl ofzo best goed (high-end nvidia's zijn sneller). En Intel bewijst al geruime tijd een veilig merk te zijn voor linux gebruikers.

Als ik een systeem zou bouwen waarop ik geen games hoef te spelen zou ik 100% zeker voor een Intel setup gaan. Goede drivers, laag energie verbruik en weinig herrie.

PSN ID: Aapzak

• El Cid
  • Niet online
Aapzak schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:41:

Als ik een systeem zou bouwen waarop ik geen games hoef te spelen zou ik 100% zeker voor een Intel setup gaan. Goede drivers, laag energie verbruik en weinig herrie.
Dat ben ik met je eens. Maar de onderdelen die ik nu heb (moederbord, processor, geheugen) kon ik voor een zacht prijsje overnemen. Nu zoek ik alleen nog een grafische kaart.

• Pim.

Pim.

Ik zeg, kijk eens op de pricewatch of V&A, genoeg cheapo Nvidia kaarten.
Hell, ik heb de aanschaf van mijn laptop gebaseerd op die kaart (8600)

• El Cid
  • Niet online
*zucht*

Er zijn al aardig wat reacties in dit draadje. Maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog steeds niet gekregen.

Is mijn vraagstelling mischien wat onduidelijk?

:)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Wil je modelnummers voorgekauwd hebben dan ?

0.0

• El Cid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:00:
Wil je modelnummers voorgekauwd hebben dan ?
Tja, ik weet dus niet welke kaarten na de Radeon 8500 goed ondersteund worden. Een tijdje terug had ik een Radeon 9800. Maar toen was de Open Source driver voor die kaart nog erg brak. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe dat nu is. Bovendien zijn dat allebei AGP-kaarten, en daar heb ik nu dus niks aan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Als je vrije drivers wilt zit je aan de Intel G965 of Q965 vast, of als je van experimenteren houdt de G33 of G35. Verder kan je de wat oudere ATI R300 based videokaarten proberen, die werken ook redelijk met open drivers. De Intel 945G doet het ook redelijk, maar die kan geen fatsoenlijke dual display met DRI doen op hedendaagse TFT schermen.

• dragunova

dragunova

El Cid schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:32:
en
El Cid schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:30:
[...]

De echt allerbeste performance hoef ik niet te hebben. Die kaart komt in een workstation waar niet op gegamed gaat worden. Echter, ik gebruik af en toe wel wat minder gepolijste distros zoals bijvoorbeeld Slackware. Ik zou dan ook graag het gemak van goed werkende Open Source drivers willen.
Wil je nu de snelste grafische kaart (dus performance, evt met closed source drivers) of gewoon met X.org en de open (dus meestal 2D) drivers je kaart aansturen zodat je beeld hebt?

Lijkt of je twee verschillende dingen beweert....

• El Cid
  • Niet online
dragunova schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:54:

Lijkt of je twee verschillende dingen beweert....
Luister, er gaat niet gegamed worden op die PC. Dus de allerbeste performance heeft niet mijn eerste prioriteit. Maar dat betekent niet dat het helemaal onbelangrijk is. Ik wil namelijk wel gewoon dingen zoals Beryl gebruiken. Ook maak ik regelmatig gebruik van non-gaming applicaties die OpenGL gebruiken. Vandaar dat ik toch nog een redelijk rappe kaart wil, maar MET 'vrije' drivers.

• dragunova

dragunova

Hmm ja ok, dan kun je misschien wel het beste voor intel gaan. Hoewel je er dan niet aan ontkomt om je configuratiebestanden aan te passen als je OpenGL onder slackware wilt gebruiken. Dat is in ieer geval mijn ervaring met een lappie met intelkaart. 810 geloof ik. Vector configureert het wel automagisch voor je, en opensuse ook.

• Pim.

Pim.

El Cid, je schijnt te vergeten dat GoT niet je persoonlijke "zoek even een videokaart voor me" forum is. Je kan wel zuchten maar ik denk dat er nu wel duidelijk gemaakt is welke drivers er beschkbaar zijn en welke ranges aan kaarten er voor je geschikt zijn.

Suc6 met zoeken naar het voor jou perfecte menu

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

dion_b schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:52:
Overigens heb ik bar maar dan ook bar slechte ervaringen met Matrox (G400/450) onder Linux, zowel met de opensource drivers als met Matrox' eigen closed source. Dan heb ik het over dingen als beeldopbouw op mijn 1600x1024 desktop dat zo traag gaat dat je het gewoon kunt volgen :X
Hmm, ik had zulke problemen helemaal niet met mijn G450 destijds, al is dat een jaar of drie geleden, en was mijn desktop 1024x768 toen.
El Cid schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:01:
Het liefst een kaart met PCIe. Ik gebruik nu nog een Radeon 8500. Werkt erg goed. Maar mijn nieuwe moederbord heeft geen AGP.
Voor PCIe kaarten met 3D accel in open drivers zit je volgensmij vast aan Radeons.

Volgens de Radeon DRI wiki is er experimentele support voor r300 en sommige r400 chips. Ik lees daar niks over r500 support. Er is ook een lijst met r300 application behaviour en r300 benchmarks.

Als ik dat zo lees dan kun zijn r300-gebaseerde kaarten je beste hoop onder de Radeons. r400 lijkt me twijfelachtig, en r500 kun je vergeten lijkt het. Het zou handig zijn als je zo'n kaart ergens kon lenen ofzo, om het eens zelf uit te proberen. Of goed zoeken op het internet naar ervaringen.

Wat ook interessant is, is dat ATI/AMD open drivers beloofd zou hebben. Maarja, het is ATI, dus eerst zien en dan pas geloven. En als ze komen is het nog de vraag wanneer.

Een andere optie bestaat uit NVidia kaarten met drivers uit het Nouveau project, maar dat staat volgensmij nog helemaal in de kinderschoenen.

Als je veel geduld hebt, dan kun je ook nog op het Open Graphics Project wachten, maar ik verwacht niet eerder dan over twee jaar een daadwerkelijk product (afgezien van de development producten).

Verder is Intel al genoemd die (min of meer?) een stand-alone videokaart aangekondigd had, maar ook dat is een kwestie van afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 05-07-2007 19:28 ]

• El Cid
  • Niet online
Kijk, hier heb ik wat aan. Bedank!

Verwijderd

r200 (tm radeon 9250) nog steeds.
Ik vermoed dat deze sneller is dan i810 intel onboard i8xx 3d, welke ook stabiele 3d drivers zou hebben.

(r300 (tm X850) heeft nog wat teveel hardlocks en opengl compleetheids probleempjes op het moment (eigen ervaring), zogauw dat veranderd is dit echter een snellere generatie kaart, kan tot 2x zo snel zijn als een 9250)

r500 heeft nog slechts alpha 2D laat staan 3d.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 22:10 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
2D van de i810/intel driver op een i945GM is sneller dan de R200 driver op een Radeon 8500LE. Verder is de 3D vergelijkbaar, de R200 is niet spectaculair meer tegenwoordig, de 945GM kan er goed tegen concurreren.
Gegeven het feit dat Intel gewoon actief meewerkt aan open drivers, heb ik hier in al mijn nieuwe systemen intel zitten (945G op de desktop, 945GM op de laptop). Ik heb hier slechts 1 AMD systeem met een Nforce 6150, maar die doet geen X, die bak bouwt alleen pakketjes voor AMD64 als ik weer zin krijg om dat te doen.
Mijn volgende upgrade wordt een quadcore op een Intel G33 of G35, afhankelijk van hoe de driversupport wordt (G33 werkt sindskort met de xf86-video-intel drivers volgens de changelogs).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:41:
2D van de i810/intel driver op een i945GM is sneller dan de R200 driver op een Radeon 8500LE. Verder is de 3D vergelijkbaar, de R200 is niet spectaculair meer tegenwoordig, de 945GM kan er goed tegen concurreren.
Niet helemaal. In Beryl verslaat de i945GM (GMA950-core) de r200 (en zelfs r300) met gemak. Maar dat komt niet doordat de r200 trager zou zijn, als je naar Windows gaming performance kijkt kan een Radeon VE zich zelfs prima met de GMA950 meten en alles vanaf de r200 met gemak de GMA3000 verslaat.

Deze performanceverhoudingen onder Linux zijn dus puur gevolg van de gebrekkige performance van de ATi open drivers. Als ik hier kijk heb je een ATi Radeon X800XL nodig om in de buurt te komen van een Intel GMA3000 8)7
Gegeven het feit dat Intel gewoon actief meewerkt aan open drivers, heb ik hier in al mijn nieuwe systemen intel zitten (945G op de desktop, 945GM op de laptop). Ik heb hier slechts 1 AMD systeem met een Nforce 6150, maar die doet geen X, die bak bouwt alleen pakketjes voor AMD64 als ik weer zin krijg om dat te doen.
Mijn volgende upgrade wordt een quadcore op een Intel G33 of G35, afhankelijk van hoe de driversupport wordt (G33 werkt sindskort met de xf86-video-intel drivers volgens de changelogs).
Qua Linux driver support legt Intel de lat inderdaad een stuk hoger de laatste tijd. Mijn laptop met i945GM werkt in ieder geval erg soepel, al belast ik het videosubsystem niet bepaald zwaar (ik *haat* stuiterende, wiebelende desktopcandy a la Beryl), verder heb ik qua performance ook niet te klagen over nVidia drivers (het is wel iets trager dan onder Windows, maar echt hinderlijk is het verschil ook niet), maar opensource zou netter zijn, en Intel toont gewoon dat het kan :)

Oslik blyat! Oslik!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

De Intel GMA 950 in m'n laptop haalde ik eergisteren 160-180 fps mee (op 1280x800). Best aardig dus 8). Deze score werd geregistreerd door de benchmark-plugin van Compiz Fusion. Vanzelfsprekend staat die meuk nu niet meer op m'n laptop :Y)

[ Voor 44% gewijzigd door Jungian op 06-07-2007 14:51 ]

0.0

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 21:51
Ik ben matig tevreden met de ati x1600 welke ik (helaas) gebruik met proprietary drivers, geen open source alternatief. Van te voren wist ik dat ati niet optimaal is, de hardware ondersteuning in Linux van mijn vorige radeon 9000 was beter. Beiden op een laptop, videokaart heeft niet de hoogste prioriteit wat betreft systeemeisen vandaar de nieuwe ati. 3D performance prima maar met de x1600 prima maar hardwarematig video's afspelen of compiz/beryl met de prop. driver kan je vergeten.

Als ik de kaart zou kunnen vervangen: 1. Intel 2. Nvidia

[ Voor 15% gewijzigd door kacee op 07-07-2007 03:13 ]

Pagina: 1