Eigen heatpipe cooling maken

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik wil een Via CN13000 moederbord (totale verbruik 18 watt, actief gekoeld met klein 40 mm fannetje) passief koelen met heatpipes. Het moederbord komt in een speciale dichte aluminium kast zonder enige ventilator. (computer staat 24/7 aan voor minimaal 5 jaar in een bejaardencentrum, een ventilator overleeft dit simpelweg niet, er zit ook geen HD maar een SSD in). Boven de cpu en chipset komen wel een anatal ventilatiegaten.

Ik heb daarom een ontwerp gemaakt met twee heatpipes. Deze worden in het koelblok van het moederbord geplaatst, aan de onderkant tegen een paar koelvinnen aan over de gehele lengte van het koelblok.(kwestie van een gaatje boren in het koelblok) Eén heatpipe is verbonden met een extern koelblok van 20 bij 5 bij 1.5 cm (Rth=1.8) welke aan de buitenkant van de kast is verbonden, een tweede is verbonden met de zijkant van de kast, deze is ongeveer 100 cm2

Er bestaan geen heatpipes welke exact de vorm hebben welke ik zo kan gebruiken, ik zal ze zelf in de juiste vorm moeten buigen. Bij de Conrad en Picco kan ik 20 en 30 centimter lange heatpipes halen van 6 millimeter dik, deze zijn kaartrecht.

Op Google kan ik weinig vinden, en ook hier op GoT schrijft men er eigelijk bijna niets over, maar hoe moet je een heatpipe buigen, en hoe sterk mag je ze buigen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een rechte 6 mm heatpipe te buigen met 25 graden/cm. (een heatpipe een bocht maken van 25 graden terwijl er één centimeter wordt verbogen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit topic was vroeger erg populair: Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten.

En ik meen dat je met de betreffende pijp iedere loodgietersbehandeling mag doen die een loodgieter ook kan doen (dus ook buigen). Zorg er dan voor dat het warmste deel onderin zit (zodat de koelvloeistof hogerop kan condenseren (koelen dus)) en je kan aan de gang.
Ik denk dat als er een koperen pijp uit de PC omhoog steekt a la een botsauto dat je dan wel goed zit.

Het principe blijft dat de heatpipe vacuum is zodat de vloeistof het vacuum vult met z'n verdampte vorm. Als je de vloeistof verwarmt, kookt deze direct zodat op andere plaatsen deze aan de wand condenseert en weer terugstroomt. (ook wel reflux genoemd.
De twee voorwaarden zijn dus dat je warmteontwikkeling onderaan de pijp plaatsvind en dat je koelvloeistof daar ook naar kan terugstromen. Dan is iedere hoek in principe toegestaan (als het maar niet knikt).

[ Voor 34% gewijzigd door Delerium op 28-06-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
heatpipe maken is leuk, maar een 100% betrouwbare heatpipe maken is moeilijk.
Het probleem is dat er onder (of over) druk heerst, en dat dus elk miniscuul gaatje de heapipe gaat doen sterven.

Met waterdamp en water is het makkelijkste om te maken lijkt me. Ik heb succes gehad met magnetrons en (plastic) buisjes omdat de magnetron het water goed van binnen uit opwarmt en doet verdampen (gaat echt lekker snel!).

Mt een koperen buis is het kwestie van goed dichtmaken onderaan (solderen op open vlam) en dan bovenaan een (snel) afsluitbare opening laten. Het idee is dat er water in komt, verdampt door toegevoerde hitte (vlam, magnetron zou ik niet proberen :P), Als het hele buisje is gevuld met waterdamp en een beetje water (een beetje!!) dan snel afsluiten.

Hoe snel dit moet was wel duidelijk toen ik plastic buisje in de magnetron had gedaaan. (op d ekop in een glas water). Het deurtje open en binnen 2seconden was de druk in het buisje al zover afgenomen dat het water erin twee keer zo hoog stond!!!!.

Dus ideaal als het het gaatje in koperen buis dichtmaakt terwijl het water nog verdamt/kookt. Ik raad je aan een goed soort van schroefdop te gebruiken die een klein gaatje aan de zijkant kan dichten binnen één draai. Op die manier ben je snel en betrouwbaar.
Beetje solderen aan de andere kant is het laatste wat je moet doen :)

Pas op!!! solderen op open vlam met een heatpipe kan leiden tot extreem hoge interne druk!!, sta iig niet achter de achterkant want het soldeer kan daar door de hitte loslaten!!!!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb ooit dit topic nog gemaakt: Heatpipe's hoe werken ze de plaatjes doen het niet meer geloof ik maar het verhaal zal nog best wel te volgen zijn :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senmetin
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-02-2024
heeft u nog VIA EPIA CN13000 moederboard liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
senmetin schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:02:
heeft u nog VIA EPIA CN13000 moederboard liggen?
Je reageerd op een 17 jaar oud topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb nog wel een slotje liggen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.