Heatpipe's hoe werken ze

Pagina: 1
Acties:
  • 3.752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/pvd/trans.gif
Waarom nou deze beschrijving :?

Welkom bij deze beschrijving over, zoals de titel al doet vermoeden, heatpipes.

Deze beschrijving is er gekomen omdat ik tot de ontdekking kwam dat er steeds meer koelers komen die werken met het principe van Heatpipes, Ik had alleen geen echt duidelijk beeld hoe een heatpipe nou precies werkt... Wat doe je dan als tweaker??? Juist, je gaat op internet zoeken naar wat informatie, je verzamelt deze informatie en tikt het maar even uit zodat de rest van de bezoekers van GoT ook een stukje naslag hebben om te kijken hoe het één en ander werkt :)
De voordelen van een heatpipe:

De veelbesproken heatpipe heeft een aantal voordelen, deze zijn:
• Hoge warmte geleiding
• Lichtgewicht, compacte opbouw
• Voor bijna alle tempraturen geschikt
• Geen externe voeding nodig
• Betrouwbaar
• Stil, de heatpipe werkt trillingsvrij
• Snelle reactie op tempratuur verschil
• De mogelijkheid om in extreme omgevingen te werken
• Heel veel grootte's en vormen mogelijk
• Het staat toe om de heatsink van de warmtebron af te plaatsen
Heatpipes de basis:

Een heatpipe is eigenlijk niets meer als een hol metalen buisje waar een vloeistof in zit, dit is meestal 90% gedestilleerd water en nog wat extra vloeistoffen om de
warmtegeleidende eigenschappen van het water te optimaliseren, dit buisje is vacuum getrokken zodat het kookpunt van de vloeistof in het pijpje gereduceerd wordt naar ongeveer 30 graden voor water (Op deze tempratuur gaat het water dus al koken en wordt het water omgezet naar een gastoestand!) Het gas stijgt omhoog naar het koude gedeelte van de heatpipe en koelt daar weer af naar vloeistof, deze vloeistof zakt weer omlaag om weer opnieuw aan de kook te komen en weer het cirkeltje af te leggen... Op deze manier krijg je dus een oneindige lus die de warmte afvoert naar een punt waar de warmte beter
verwerkt kan worden (Je creëert dus net als bij waterkoeling een groter koeloppervlak).

Figuur 1 verduidelijkt het een en ander waarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: http://apen-nootjes.spymac.net/Figuur1.jpg
Figuur1: Doorsnede Heatpipe

1: stelt hierbij de warme gassen voor die dus omhoog gaan door het midden van de heatpipe.
2: Zijn de afgekoelde gassen die dus weer in vloeibare vorm zijn gekomen en die langs de buitenkanten lopen.

De basis van een heatpipe is dus heel erg simpel :) er wordt dus gewoon eigenlijk warmte afgevoerd van de originele plek naar een plek waar meer ruimte is om de warmte af te voeren... eigenlijk een waterkoelingsysteem in het heeel erg klein en met de warmte als pomp :)

Het warmte verschil tussen de koude en warme kant van een heatpipes is ongeveer 8 graden celcius. 1 belangrijk punt hierbij is wel dat de heatpipe verticaal geplaatst moet zijn!

Zodra dit niet het geval is (Dus als het condensatiepunt niet recht boven het verdamppunt ligt) dan zal de efficiëntie van het type heatpipe wat hierboven beschreven is zeer sterk afnamen, de afneme is dan ongeveer 50%.

Het warmte geleidend vermogen van een heatpipe hangt af van een aantal dingen zoals de dikte van de heatpipe, de stof die de warmte transporteert en het materiaal waarvan de heatpipe is gemaakt.
Het overkomen van het verticaal moeten plaatsen van een heatpipe:

Om het verticaal moeten plaatsen van de heatpipe een klein beetje op te kunnen lossen wordt er in de meeste heatpipes gebruik gemaakt van een zogenaamde "wick" de perfecte Nederlandse vertaling zou ik er niet van weten maar het is in iedergeval een stof die capillaire eigenschappen heeft, met andere woorden, het is een stof met zeer fijne structuur van een soort "buisjes" welke de eigenschap hebben om water van de ene naar de andere kant te transporteren (Houdt maar eens een stukje wol in een bakje met water en je zal zien dat het water "omhoog kruipt", dit komt dus door de capillaire werking in wol)
De drie meest gebruikte stoffen om als deze zogenaamde "wick" te dienen zijn in elkaar gedraaide draden, metaal poeder en een draad met een spiraal eromheen als extra geleiding.
Deze stoffen zorgen ervoor dat het gecondenseerde water (of andere vloeistof) weer terug vloeit naar de warme kant van de heatpipe als de zwaartekracht hier niet voor kan zorgen.
Verschillende stoffen om te gebruiken in de heatpipe:

In de voor de PC verkrijgbare heatpipes zit in 99% van de gevallen een heatpipe die is gevuld met gedestilleerd water. Echter zijn er heatpipes te krijgen die met andere stoffen gevuld zijn.
Hieronder staat een tabel met een aantal van deze stoffen, hun smeltpunt, hun kookpunt op atmosferische druk (dus zonder vacuum) en hun bruikbare tempratuur bereik alles in graden celcius, onder buis staat het materiaal waarvan de buitenkant van de heatpipe gemaakt kan zijn voor zover ik dat heb kunnen vinden:

Stof:Smeltpunt:kookpunt:Tempratuur bereik:Buis:
Helium-271-261-271 tot -269
Stikstof-210-196-203 tot -160Roestvast Staal
Ammonia-78-33-60 tot 100
Aceton-95570 tot 120
Metanol-986410 tot 130Koper, Nikkel of Roestvast Staal
Etanol-112780 tot 130
Water010030 tot 200Koper of Nikkel

Hoe moet je deze tabel nou gebruiken :?
Dat is niet zo moeilijk, als voorbeeld nemen we een heatpipe die gevuld is met water, deze heeft een werkbaar bereik wat ligt tussen de 30 en 200 graden, heeft een behuizing van Koper of Nikkel. Deze gegevens zijn vooral van belang als je zelf aan de slag zou willen gaan om een heatpipe te maken.

De Heatpipe met Water erin is het meest gebruikt voor toepassingen met elektronica omdat elektronica eigenlijk altijd binnen het bereik van een heatpipe ligt die met water gevuld is. Heatpipes zijn niet geschikt als de te verwachten tempratuur namelijk onder het stollingspunt van de vloeistof komt of ver boven de werkbare tempratuur.
Wat zijn de warmte transport limitaties van heatpipes :?

Heatpipes hebben jammer genoeg een aantal natuurlijke beperkingen waardoor de werking enigszins beperkt wordt, deze zijn de volgende:

Sonic limit - Dit is de snelheid waarmee de verdampte vloeistof door de heatpipe kan stromen naar de koude kant toe
Entrainment limit - Deze limitatie ontstaat doordat de vloeistof die verdampt is omhoog stroomt en de afgekoelde vloeistof omlaag waardoor er wrijving onstaat
Capillaire limiet - Dit is de snelheid waarmee de gecondenseerde vloeistof terug stroomt door de "wick"
Kook limiet - Dit is de snelheid waarmee de vloeistof gaat koken (Dit gaat dus omlaag naarmate je vacuüm toeneemt)

De snelheid van de verdampte vloeistof wordt tot stand gebracht door een druk verschil tussen de twee. Het is echter ook beïnvloed door de dikte van de heatpipe, als een pijp dikker is zal er meer vloeistof kunnen verdampen en terug stromen als in een klein pijpje.

De snelheid van de gecondenseerde vloeistof wordt bepaald door de capillaire werking van de "wick" en de lengte van de heatpipe. Een langere heatpipe zal minder warmte transporteren als een zelfde heatpipe van een kortere lengte. Als een pijp de helft korter is zal hij 2x zoveel warmte af kunnen voeren.

Ook zal de heatpipe minder warmte af voeren als deze gebogen of plat geslagen is.
Zijn Heatpipes betrouwbaar :?

Heatpipes hebben geen bewegende onderdelen dus de levensduur van een heatpipe is zeker meer dan 20 jaar. Echter zijn er wel een aantal punten waarop gelet moet worden tijdens het maken van de heatpipe omdat ook maar de kleinste fout grote gevolgen heeft voor de betrouwbaarheid en levensduur van de heatpipe. Deze zijn de afdichting van de pijp en hoe schoon de pijp is aan de binnenkant. Elk foutje in de afdichting zal ervoor zorgen dat vroeg of laat de heatpipe niet meer zal funcioneren. Als de pijp niet 100% schoon is aan de binnenkant dan zal dat ervoor kunnen zorgen dat als de heatpipe warm gemaakt wordt er ongewenste gassen kunnen ontstaan die niet meer condenseren waardoor er een afname aan inhoud is dus er minder ruimte is waar de vloeistof kan verdampen/condenseren waardoor de werking zeer sterk zal afnemen. Als de heatpipe niet op de juiste manier gebogen of platgeslagen wordt dan zal dit ook zeer waarschijnlijk leiden tot een gat in de afdichting waardoor de heatpipe niet meer werkt.
De Praktijk:

Nu we de theorie gehad hebben hebben we genoeg informatie verzameld om onze eigen heatpipe te kunnen maken. Ik heb dit zelf niet gedaan maar een aantal van onze GoT vrienden wel, het topic is hier te vinden: Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten. De methode die ze hier gebruiken (Dichtsolderen of een kneldop) werken allebei, als je dus meer wilt leren over de werking zou je zo'n heatpipe na kunnen maken, hierdoor zal je het principe snel genoeg doorkrijgen

Echter is er een ander die een zeer goed werkende heatpipe heeft kunnen bouwen en daar zelfs zijn PC mee koelt :) De link naar de site is te vinden onder Benchtest.com bij de bronnen. Hij heeft dit echter gedaan door zijn heatpipes te vullen met R-134a, dit is een gas wat niet te krijgen is in Nederland voor Particulier gebruik. Het zal echter ook mogelijk zijn om dit met een ander gas voor elkaar te krijgen. Er zullen echter wel mensen zijn die hier nog ideeën uit kunnen halen :) Ik zou zeggen, neem een kijkje op de site en zie het zelf!
Slot:

Ik heb met het zoeken naar deze informatie weer een hoop bijgeleerd. Uiteraard ben ik niet echt heel erg diep op de stof ingegaan in dit topic. Voor de mensen die meer willen weten over de werking van Heatpipes en vooral om heatpipes zelf te ontwerpen raad ik aan om een kijkje te nemen op de site van enertron. Hier staat een hoop informatie op met betrekking op de "wick", de dikte en lengte van de buis en meer.
Bronnen:

Benchtest.Com
Enertron Inc. Custom Design & Manufacturing of Thermal Management Systems
Teschke - Heatpipes
HeatPump-Transport
FrostyTech.com
Toms Hardware Guide
XPC - Heat Pipe
Gathering of Tweakers
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/pvd/trans.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Apen-nootjes op 24-08-2004 14:19 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82299

heel leuk, veel weer van geleerd. :7
maare geen voorbeelden waar heatpipes worden toegepast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Anoniem: 82299 schreef op 21 augustus 2004 @ 21:10:
heel leuk, veel weer van geleerd. :7
maare geen voorbeelden waar heatpipes worden toegepast? :)
Heatpipe's worden eigenlijk overal toegepast waar wat te koelen valt :)

Dit is van kleine electronica zoals in een Laptop tot heel grote heatpipe's die b.v in een sateliet zitten :) Het enige verschil tussen de heatpipe's is dat er een ander materiaal voor de buis gebruikt wordt en dat er een andere vloeistof wordt gebruikt :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Geweldig hoor kerel _/-\o_

Weer zo'n mooi verhaal na je peltier faq.

Respect :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Idd, mooi gemaakt en uitermate handig! Re5p3ct :P

Is dit niet iets voor in de FAQ ipv een apart topic?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 98248 op 21-08-2004 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 21:22

Losha

clear my path motherfucker

je tweakers ref. klopt niet O-)

http://htpp://gathering.tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Losha schreef op 21 augustus 2004 @ 21:35:
je tweakers ref. klopt niet O-)

http://htpp://gathering.tweakers.net
Ohw O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Niemand meer op en aanmerkingen ??? Wow.... dan heb ik het goed gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kijeken
Lijkt me duidelijk wat ik wil zeggen...

Verder ziet het er wel goed uit, alleen je moet er niet al te snel van uitgaan, dat iemand geen op of aanmerkingen meer heeft... Er kan altijd nog iemand komen die dat wel heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik me dus afvraag, als het koude zakt en het hete stijgt dan werkt ie toch niet als de heatsink lager zit dan hetgene wat je wilt koelen? En op mijn zalman koeler (videokaart geval c versie) zit ook een heatpipe maar volgens de specs is dat ding gewoon gold plated koper

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
mooie startpost!
ff nog een kleine typo wegwerken:
Een dit buisje is vacuum getrokken zodat het kookpunt van de vloeistof in het pijpje gereduseerd wordt naar ongeveer 30 graden voor water
moet zijn: gereduceerd. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:40
apen-nootjes schreef op 22 augustus 2004 @ 18:25:
Niemand meer op en aanmerkingen ??? Wow.... dan heb ik het goed gemaakt :)
En "circeltje" moet "cirkeltje" zijn, "Je creërt" moet natuurlijk "Je creëert" zijn, "vacuum" moet volgens mij "vacuüm" zijn, "orginele" moet "originele" zijn, "waterkoelinssysteem" moet "waterkoelingssysteem" zijn, "efficientie" moet "efficiëntie" zijn, "...de stof die de warmte transporteerd en het materiaal..." moet "de stof die de warmte transporteert en het materiaal..." zijn, "capilaire" moet "capillaire" zijn, "buisje's" mag zonder apostrof, "gedestileerd" moet "gedestilleerd" zijn, "berijk" moet "bereik" zijn, "electronica" moet "elektronica" zijn geloof ik :? , "limitatie's" mag ook zonder apostrof, "enigzins" moet "enigszins" zijn, "beinvloed" moet "beïnvloed" zijn, "gassen kunnen onstaan die niet " moet natuurlijk "gassen kunnen ontstaan die niet" zijn....

Eh je wilde commentaar? :X

edit:

Owja... vergeten... "heatpipe's" mag ook zonder apostrof 8)7

En nog iets vergeten: Handig uitleg!! :)

[ Voor 126% gewijzigd door Xander op 22-08-2004 19:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

XanderH schreef op 22 augustus 2004 @ 19:13:
[...]

En "circeltje" moet "cirkeltje" zijn, "Je creërt" moet natuurlijk "Je creëert" zijn, "vacuum" moet volgens mij "vacuüm" zijn, "orginele" moet "originele" zijn, "waterkoelinssysteem" moet "waterkoelingssysteem" zijn, "efficientie" moet "efficiëntie" zijn, "...de stof die de warmte transporteerd en het materiaal..." moet "de stof die de warmte transporteert en het materiaal..." zijn, "capilaire" moet "capillaire" zijn, "buisje's" mag zonder apostrof, "gedestileerd" moet "gedestilleerd" zijn, "berijk" moet "bereik" zijn, "electronica" moet "elektronica" zijn geloof ik :? , "limitatie's" mag ook zonder apostrof, "enigzins" moet "enigszins" zijn, "beinvloed" moet "beïnvloed" zijn, "gassen kunnen onstaan die niet " moet natuurlijk "gassen kunnen ontstaan die niet" zijn....

edit:

waterkoelingsysteem ipv waterkoelingssysteem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:40
Haeg schreef op 22 augustus 2004 @ 20:37:
[...]

Ok, jij wint ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
GJ-tje schreef op 22 augustus 2004 @ 18:31:
[...]
Lijkt me duidelijk wat ik wil zeggen...

Verder ziet het er wel goed uit, alleen je moet er niet al te snel van uitgaan, dat iemand geen op of aanmerkingen meer heeft... Er kan altijd nog iemand komen die dat wel heeft... ;)
Fixored
Puppetmaster schreef op 22 augustus 2004 @ 19:02:
mooie startpost!
ff nog een kleine typo wegwerken:

[...]

moet zijn: gereduceerd. :)
Fixored
XanderH schreef op 22 augustus 2004 @ 19:13:
[...]

edit:

Fixored
Haeg schreef op 22 augustus 2004 @ 20:37:
[...]

Fixored
:D
lemming_nl schreef op 22 augustus 2004 @ 18:32:
Wat ik me dus afvraag, als het koude zakt en het hete stijgt dan werkt ie toch niet als de heatsink lager zit dan hetgene wat je wilt koelen? En op mijn zalman koeler (videokaart geval c versie) zit ook een heatpipe maar volgens de specs is dat ding gewoon gold plated koper
Dit komt doordat er aan de koude kant een lagere druk is als aan de warme kant... Het gas zal dus altijd naar de koude kant stromen, waarna het weer naar de warme kant wordt gezogen door de capillaire werking van de "wick"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
offtopic:
Tering zeg, is dit DOC of een nederlands spel forum :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

YoupY schreef op 22 augustus 2004 @ 21:30:
offtopic:
Tering zeg, is dit DOC of een nederlands spel forum :(
Well, we denken eraan om hem op te nemen in de DOC faq, dus dan moet alle kwaliteit natuurlijk gewaarborgd zijn. Liever in 1 keer goed dan later gemiep van 'dit of dat is niet goed' ;)

Verder: ziet er prima uit apen-nootjes, hardstikke mooie d:)b en duidelijke uitleg :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Remy schreef op 22 augustus 2004 @ 21:32:
[...]
Well, we denken eraan om hem op te nemen in de DOC faq, dus dan moet alle kwaliteit natuurlijk gewaarborgd zijn. Liever in 1 keer goed dan later gemiep van 'dit of dat is niet goed' ;)

Verder: ziet er prima uit apen-nootjes, hardstikke mooie d:)b en duidelijke uitleg :)
Hij is nu goed als het goed is Remy :)

Tnks! En volgensmij staat hij al in de FAQ onder de handige tweak links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

apen-nootjes schreef op 22 augustus 2004 @ 21:37:
[...]

Hij is nu goed als het goed is Remy :)

Tnks! En volgensmij staat hij al in de FAQ onder de handige tweak links ;)
Ja, maar ik bedoel -helemaal- in de DOC faq zetten, met credits natuurlijk :)

Sowieso willen we binnenkort eindelijk eens -echt- de DOC faq gaan updaten met een zooi info, ook over nieuwe procs en geheugen enzo :) Gelukkig ga ik daar binnenkort wat meer tijd voor hebben, en dan gaan we ook de hulp van wat vaste DOC-klanten inroepen ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 16:39
Ik ben al langer onder de indruk van de voordelen van een heatpipe! Kun je heatpipe's ook ergens kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:06

R-B

Blokkert

Zodra dit niet het geval is (Dus als het condensatiepunt niet recht boven het verdamppunt ligt) dan zal de efficiëntie van het type heatpipe wat hierboven beschreven is zeer sterk afnemen, de afneme is dan ongeveer 50%.

dat moet zijn afname :P

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
R-B schreef op 23 augustus 2004 @ 12:01:
Zodra dit niet het geval is (Dus als het condensatiepunt niet recht boven het verdamppunt ligt) dan zal de efficiëntie van het type heatpipe wat hierboven beschreven is zeer sterk afnemen, de afneme is dan ongeveer 50%.

dat moet zijn afname :P
Ook fixored :)

Volgende keer toch maar door de spellings-checker heen gooien.. dit staat wel heeeel erg slecht.... :(
J_Zelhorst schreef op 23 augustus 2004 @ 11:39:
Ik ben al langer onder de indruk van de voordelen van een heatpipe! Kun je heatpipe's ook ergens kopen?
Ik ben ze nog nergens tegengekomen :) Je zou het kunnen proberen bij een bedrijf wat heatpipe's gebruikt om hun apparatuur te koelen maar denk niet dat er veel van dat soort bedrijven zijn... :(

[ Voor 31% gewijzigd door Apen-nootjes op 23-08-2004 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

offtopic:
meer dan
minder dan

De heatpipes uit het vermelde topic Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten. werken wel! Zowel de gesoldeerde als de kneldop-versie. Alleen heeft nog niemand een practische toepassing gemaakt.
Ik vind het effect heel bijzonder: heatpipe onder de hete kraan, en je verbrandt in enkele seconden je jatten; koperbuis onder de hete kraan en je merkt eigenlijk niets.

Ik heb nog nooit losse heatpipes voor particulieren te koop zien staan. Je zult ze uit oude apparaten moeten slopen. Ze zaten bijv. in enkele Sony versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Ik heb nog nooit losse heatpipes voor particulieren te koop zien staan. Je zult ze uit oude apparaten moeten slopen. Ze zaten bijv. in enkele Sony versterkers.
In dat geval zullen ze ook als vervangingsonderdeel te koop zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Mhh wat ik me afvraag is:
Wat zit er in de heatpipes van zalman? is dat water?
en bijv in de heatpipes van al die CPU heatsinks.

Wat nou als ze daar Metanol in doen, dan blijft alles toch super cool of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
misschien leuk om in de startpost ook te vertellen wat voor soort bekende heatsinks hebben? ik heb de sp-97, deze koelt er goed voor een luchtkoeler, wat voor soort heatpipes zijn dat? met water of iets anders... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
ixl85 schreef op 23 augustus 2004 @ 13:38:
Mhh wat ik me afvraag is:
Wat zit er in de heatpipes van zalman? is dat water?
en bijv in de heatpipes van al die CPU heatsinks.

Wat nou als ze daar Metanol in doen, dan blijft alles toch super cool of niet?
De Heatpipes van zalman zal inderdaad wel water inzitten netals de heatpipe's die op CPU Heatsinks zitten..

Metanol erin doen zal niks uitmaken... het water/metanol is alleen maar een transportmiddel.... Bij elk type heatpipe zal het verschil tussen de warme en koude kant ongeveer 8 graden zijn... Water kan genoeg warmte opnemen om je CPU koel te houden... Een ander type vloeistof erin heeft alleen maar zin als de te verwachten tempratuur buiten het werkgebied van de stof komt (zie tabel)
Mister_X schreef op 23 augustus 2004 @ 13:52:
misschien leuk om in de startpost ook te vertellen wat voor soort bekende heatsinks hebben? ik heb de sp-97, deze koelt er goed voor een luchtkoeler, wat voor soort heatpipes zijn dat? met water of iets anders... etc.
Dit heb ik expres niet gedaan... Het is namelijk zo dat ik wil dat deze informatie langere tijd relevant blijft... over een jaar is de theorie van de heatpipe niet veranderd maar wel de soorten koelers die er zijn... de informatie is dus veel te vluchtig/je hebt er teveel werk aan om het up-to-date te houden :)

Mocht er echter zeer veel vraag naar zijn dan wil ik natuurlijk dat soort gegevens er nog wel in verwerken :)

[ Voor 33% gewijzigd door Apen-nootjes op 23-08-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Laatst online: 07-06 22:08

AirX

Tweak Guru

Zelfmade Werkende heatpipe (prototype)

Ook wel interessant lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Ik heb hier ergens een linkje waar je heatpipes los kunt kopen, een redelijk oude maar wel goed gekende firma :s

Ff zoeken, geef me even

Edit:
(dit zijn alle links over heatpipes die ik in 10 minuten kon vinden van sites die ze blijkbaar verkopen,ik kon de andere links niet vinden, sry)

http://www.taisol.com/
http://www.avc.com.tw/products/oem/index.html(onder NB koeling)
http://npower.newsdj.com/index.html

dat was al dat ik zo direct kon vinden.

Sorry!

[ Voor 55% gewijzigd door Entity_Razer op 23-08-2004 18:23 ]

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
dus als je een dichte buis naar -5 bar(..psi) vacuum trekt en er dan een kleine hoeveelheid stikstof in laat lopen, dan kun je de buis gebruiken als heatpipe?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 16:52

E-Rick

I love it :7

Jammer genoeg staat er niet in of het iemand gelukt is om een echt werkende heatpipe te maken.
Heej... Ik heb de heatpipe die ik toen heb gemaakt nog steeds liggen. Effe kijken of ie het nog steeds doet
...
Jep hij doet het nog steeds 8-) 10 seconden met het uiteinde onder de warme kraan en de HELE heatpipe is te heet om vast te houden. Mooi bewijs ook dat de methode met een kneldop dus goed werkt :7
zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io9709063/img/tweakers/heatpipedop.jpg

@AMD 64: Het is de bedoeling dat er dus alleen maar vloeibare en gasvormige stikstof in zit. Dus eigenlijk stikstof (of iets anders) op dampspanning, en niet vacuum.

edit:
ik zie dat het plaatje in dat andere topic d00d is. Effe opnieuw uploaden
edit2 plaatje stond nog wel online maar dankzij de invoering van 9-cijferige studienummers heb ik nu een andere url...

[ Voor 40% gewijzigd door E-Rick op 23-08-2004 19:55 ]

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
AMD 64 schreef op 23 augustus 2004 @ 18:51:
dus als je een dichte buis naar -5 bar(..psi) vacuum trekt en er dan een kleine hoeveelheid stikstof in laat lopen, dan kun je de buis gebruiken als heatpipe?
Klopt als een bus :)
E-Rick schreef op 23 augustus 2004 @ 19:46:
[...]

Heej... Ik heb de heatpipe die ik toen heb gemaakt nog steeds liggen. Effe kijken of ie het nog steeds doet
...
Jep hij doet het nog steeds 8-) 10 seconden met het uiteinde onder de warme kraan en de HELE heatpipe is te heet om vast te houden. Mooi bewijs ook dat de methode met een kneldop dus goed werkt :7
edit:
Ok, iemand anders in dit topic gaf ook al aan dat het gelukt was :) FF topicstart editen :)

[ Voor 52% gewijzigd door Apen-nootjes op 23-08-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

E-Rick schreef op 23 augustus 2004 @ 19:46:
[...]

...
zo dus:
[afbeelding]

@AMD 64: Het is de bedoeling dat er dus alleen maar vloeibare en gasvormige stikstof in zit. Dus eigenlijk stikstof (of iets anders) op dampspanning, en niet vacuum.

edit:
edit2 plaatje stond nog wel online maar dankzij de invoering van 9-cijferige studienummers heb ik nu een andere url...
Stikstof op dampspanning wat word de druk in de heatpipe en bij welke temperatuur dan ?
En hoe doe je dat dan met water ?Welke dampspanning houd je dan aan? Of laat ik het anders vragen hoeveel water moet er in een heatpipe?

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 23-08-2004 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Respect! Heb het met veel plezier gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Haeg schreef op 23 augustus 2004 @ 23:16:
[...]

Stikstof op dampspanning wat word de druk in de heatpipe en bij welke temperatuur dan ?
En hoe doe je dat dan met water ?Welke dampspanning houd je dan aan? Of laat ik het anders vragen hoeveel water moet er in een heatpipe?
De druk zou ik niet weten, die is op te zoeken, maar is in ieder geval behoorlijk laag. De temperatuur is (wanneer de pipe niet gebruikt wordt) gelijk aan de kamertemperatuur.
Dampspanning ontstaat vanzelf wanneer er alleen maar water en waterdamp in de pipe zitten. Bij 100 graden is dat (voor water) gelijk aan de atmosferische druk.
Als de temperatuur daalt, dan daalt ook de dampspanning.
En hoe veel water er in moet? Niet zo heel veel. Stel je een heatpipe voor, met een dun bodempje water, wat kookt. Een uiteinde van de heatpipe is open. Omdat het water onderin kookt, is de hele buis gevuld met een klein beetje kokend water onderin en voor de rest met waterdamp van 100 graden (dus geen lucht).
Als je op dat moment de heatpipe afsluit, zal die situatie altijd blijven bestaan. Als de temperatuur daalt, dan daalt ook de druk, omdat een deel van de waterdamp condenseert tot water. Er zit echter nog steeds alleen maar water en waterdamp in de buis.
Dus hoe veel water? Niet zo heel veel. In ieder geval genoeg om bij de maximale bedrijfstemperatuur niet geheel verdampt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben geen diehard overclocker (helemaal niet eigenlijk), maar zo'n bericht van een user is altijd heel mooi voor de GoT community _/-\o_

na niet kritisch gelezen te hebben ;) :
Heatpipes hebben geen bewegende onderdelen dus de levensduur van een heatpipe is zeker meer als dan 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Entity_Razer schreef op 23 augustus 2004 @ 18:08:
(dit zijn alle links over heatpipes die ik in 10 minuten kon vinden van sites die ze blijkbaar verkopen,ik kon de andere links niet vinden, sry)

http://www.taisol.com/
http://www.avc.com.tw/products/oem/index.html(onder NB koeling)
http://npower.newsdj.com/index.html
Lijkt mij niet bedoeld voor particulieren die drie heatpipe'jes willen hebben voor een paar euro per stuk.
Als je er 1000 tegelijk afneemt valt er waarschijnlijk met die heren te praten... komen nog verzendkosten en handlingskosten en verpakkingskosten en administratiekosten bij... Maar de vermelde producten zijn wel wat we zoeken. Nu nog een winkelier in Nederland vinden. :)

P.s.: de elders vermelde suggestie om een sony vervangingsonderdeel te kopen is ook niet goed: dat kost je kapitalen! Sony is peperduur met onderdelen. Uit een afgeschreven versterker slopen, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

E-Rick schreef op 24 augustus 2004 @ 10:32:
[...]

De druk zou ik niet weten, die is op te zoeken, maar is in ieder geval behoorlijk laag. De temperatuur is (wanneer de pipe niet gebruikt wordt) gelijk aan de kamertemperatuur.
Dampspanning ontstaat vanzelf wanneer er alleen maar water en waterdamp in de pipe zitten. Bij 100 graden is dat (voor water) gelijk aan de atmosferische druk.
Als de temperatuur daalt, dan daalt ook de dampspanning.
En hoe veel water er in moet? Niet zo heel veel. Stel je een heatpipe voor, met een dun bodempje water, wat kookt. Een uiteinde van de heatpipe is open. Omdat het water onderin kookt, is de hele buis gevuld met een klein beetje kokend water onderin en voor de rest met waterdamp van 100 graden (dus geen lucht).
Als je op dat moment de heatpipe afsluit, zal die situatie altijd blijven bestaan. Als de temperatuur daalt, dan daalt ook de druk, omdat een deel van de waterdamp condenseert tot water. Er zit echter nog steeds alleen maar water en waterdamp in de buis.
Dus hoe veel water? Niet zo heel veel. In ieder geval genoeg om bij de maximale bedrijfstemperatuur niet geheel verdampt te zijn.
Niet zo heel veel water dus . :?
Spreek je uit ervaring of heb je zelf ook nog nooit zo'n ding gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Haeg schreef op 30 augustus 2004 @ 21:33:
[...]

Niet zo heel veel water dus . :?
Spreek je uit ervaring of heb je zelf ook nog nooit zo'n ding gemaakt?
Lees mijn eerste post in dit topic, en ook Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten..
Ik spreek dus uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08-06 08:38
In een technics SU-Z45 versterker zit ook een mooie heatpipe (wel dik, diam 1 .5cm ongeveer). Ik weet niet hoe oud die is, maar ie houd mijn versterker nog lekker koel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:57

Belgar

Archmaster ranzige code..

Haeg schreef op 23 augustus 2004 @ 23:16:
[...]

dampspanning moet ongeveer rond de 30-40 mmHg zijn(0,04-0,05 bar?), en de hoeveelheid water is afhankelijk van de verwachte afstand, de vulling en het temperatuurverschil. Ik geloof dat je rond de 16 massa% altijd goed zit, maar als je relatief te veel water hebt neemt de efficientie weer af. (DaBit heeft dat in dat andere topic mooier verwoord).

E.e.a. kun je met google vinden. Overigens is dit voor een 'ideale' hoogrendement heatpipe voor processorkoeling. In principe voldoet elk mengsel van damp/vloeistof blijkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Belgar op 31-08-2004 13:29 ]

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Belgar schreef op 31 augustus 2004 @ 13:03:
[...]

dampspanning moet ongeveer rond de 30-40 mmHg zijn(0,04-0,05 bar?), en de hoeveelheid water is afhankelijk van de verwachte afstand, de vulling en het temperatuurverschil. Ik geloof dat je rond de 16 massa% altijd goed zit, maar als je relatief te veel water hebt neemt de efficientie weer af. (DaBit heeft dat in dat andere topic mooier verwoord).

E.e.a. kun je met google vinden. Overigens is dit voor een 'ideale' hoogrendement heatpipe voor processorkoeling. In principe voldoet elk mengsel van damp/vloeistof blijkbaar.
Kijk dit is tenminste een antwoord hier kan ik wat mee :)
Dat van niet zo heel veel water kan niemand wat mee lijkt me .
Ik ga eens proberen zo'n ding te maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:57

Belgar

Archmaster ranzige code..

Houd er wel rekening mee dat 16 massa% eigenlijk erg weining is. Het is mij ook niet duidelijk uit de documenten of dit tijdens gebruik of 'koele' toestand is. Ik vermoed in werkende toestand, omdat 16 massa% ongeveer overeen komt met 1 volume%. Indien je een wick gebruikt, moet het volume dat wordt 'opgeslorpt' hier niet meegerekend worden. Met een wick kun/mag je dus meer water gebruiken. Met een wick wordt dus niet alleen de weerstand verlaagd, maar ook een constantere flow verkregen. Dit betekend mogelijk ook dat het werkelijke absorberende vermogen van een wick niet eens zo groot hoeft te zijn om effectief te kunnen werken.

...Als het maar werkt

Idee'tje: Zalman hddkoeler voor 25 euro:
Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/7597/13022.th.jpg

Als je zo'n koeler koopt, en uitelkaar haalt, heb je 10(!) heatpipes van 15 cm elk. (Ik zie het nut van die pipes in die hdd-koeler niet). Ik ga er even vanuit dat je ze kunt buigen.

Afbeeldingslocatie: http://img74.exs.cx/img74/7007/heatpipeopkoelplaat.th.png
klik op thumbnail

Gebruik die heatpipes om een processor-blokje met een grote koelplaat te verbinden, zoals het ook in die peperdure Zalmankast (met koeler-wanden => 800 euro) gebeurt.
Zaag desnoods die hddkoeler-zijplaten in stukken, en schroef die op de grote koelplaat. Voor het proc.-blok zou ik toch koper gebruiken.

Ik heb trouwens ooit in een dump koelplaten van c. 40x60cm gekocht, voor c. 30 gulden per stuk. Dan zou je voor 2x30 euro+25 euro = 85 euro + je pc-kast een zalman-kloon hebben.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Anoniem: 787 schreef op 02 september 2004 @ 18:08:
Idee'tje: Zalman hddkoeler voor 25 euro:
[afbeelding]

Als je zo'n koeler koopt, en uitelkaar haalt, heb je 10(!) heatpipes van 15 cm elk. (Ik zie het nut van die pipes in die hdd-koeler niet). Ik ga er even vanuit dat je ze kunt buigen.

[afbeelding]
klik op thumbnail

Gebruik die heatpipes om een processor-blokje met een grote koelplaat te verbinden, zoals het ook in die peperdure Zalmankast (met koeler-wanden => 800 euro) gebeurt.
Zaag desnoods die hddkoeler-zijplaten in stukken, en schroef die op de grote koelplaat. Voor het proc.-blok zou ik toch koper gebruiken.

Ik heb trouwens ooit in een dump koelplaten van c. 40x60cm gekocht, voor c. 30 gulden per stuk. Dan zou je voor 2x30 euro+25 euro = 85 euro + je pc-kast een zalman-kloon hebben.
Dat is inderdaad een mooi idee zo op deze manier ! 25 euro voor 10 heatpipe's is niet veel en het zal ongetwijfeld wel zelf te buigen zijn... zolang je het maar voorzichtig doet :)

De Zalman-kast van 800 euro. :'(
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/7308/zalman_exterieur.jpg Interieur (klikken): Afbeeldingslocatie: http://img4.exs.cx/img4/1678/zalman_interieur_cc.th.jpg
Je kunt ook die los verkochte Zalman videokaartkoeler gebruiken op deze manier: heb je langere heatpipes.
Probleem zijn die koelplaten. Moeilijk te krijgen, en duur (waarschijnlijk tegen de 200 euro p.s.), maar dan is het geheel nog altijd geen 800 euro.

• bredend
  • Laatst online: 09-06 00:02
Is er misschien interesse in een inkoopactie?

Buigen gaat denk ik vrijwel niet. De buisjes zijn veel te klein en dunwandig, en een buizenbuiger van deze maat heb ik nog nooit gezien. Denk ook niet dat het daarmee zou kunnen.

Met de hand knak je ze als een takje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08-06 08:38
bredend schreef op 02 september 2004 @ 22:57:

Buigen gaat denk ik vrijwel niet. De buisjes zijn veel te klein en dunwandig, en een buizenbuiger van deze maat heb ik nog nooit gezien. Denk ook niet dat het daarmee zou kunnen.

Wat met de tweaker-spirit. TS vind wel ergens een afgerond iets waarlangs ie kan proberen te buigen, of maakt een mal in hout ofzo.

Nooit geschoten, altijd mis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Epsilon

ik heb thuis een buigveer (voor de buitenkant) voor 8mm en 10mm buis. Ze zijn ook voor kleinere buizen verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ja dat idee om die HD coolers van zalman te demonteren kreeg ik dus een week geleden ook opeens (zie dit topic), en ik heb enkele dagen geleden 2 van die Zalman 2HC1 HDD koeler besteld om het idee uit te proberen. Als je de alu bevestiging goed opzaagt heb je al redelijk mooie bevestigingsstukken.

Ik wil met de 20 heatpipes een processor (athlon1800) en een PSU koelen (in een kast waar een subtiele airflow staat dmv 120mm fans op 5 of 7 volt, want zonder geen enkele airflow lijkt me dat het gewoon niet gaat werken, maar het wordt zeker wel uitgeprobeerd!)

Let wel op dat er een 2HC1 versie en een 2HC2 versie is, bij de 1e versie zitten de heatpipes (10 heatpipes) nog gewoon tussen 2 alu platen geklemd welke tegenelkaar geschroeft zijn, maar bij de 2e versie (11 heatpipes) zitten de heatpipes in een enkel stuk alu waar gaten in geboord zijn. Dat is vast een stuk moeilijker los te krijgen lijkt me (zal wel gelijmd zijn).

Verder kan ik ook nog melden dat de 1e 3 aanbieders in de pricewatch de 1e versie al niet meer in het assortiment hebben. Ik was al 28 euro per HD cooler kwijt, terwijl ze eerst voor 21 euro per stuk te krijgen waren.

Ik baal er alleen een beetje van dat ik niet de precieze specificaties van de heatpipes afzonderlijk ken ( Thermal conductivity (W m-1 K-1) of iets dergelijks ), maar de praktijk zal het me ongetwijfeld leren :)

Verder ben ik VOOR een inkoopacties met dergelijke artikelen, want iets zegt met dat die heatpipes in kostprijs helemaal niet zo duur zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door TRG op 03-09-2004 11:25 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter

Buigijzers van deze maat zijn er wel !! Ik heb er zelf 1 in de schuur liggen (nouja... m'n papa :P ) deze hebben wij op een zogenaamde stoombeurs gekocht (een evenement voor miniatuur stoombouw) welke regelmatig gehouden worden. Het exemplaar wat wij hier thuis hebben liggen komt geloof ik van een engelse leverancier maar zijn ook bij b.v Sauerbier (een leverancier voor (stoom)modelbouwbenodigdheden) te verkrijgen voor zover ik het weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 12:34

Mojo

The Power Within

Enige wat ik nou niet snap.

Stel dat de koude kant van de heatpipe > 30 graden is met water.

Dat betekend dus dat het gas in de heatpipe geen vloeistof meer gaat worden. Wat is vervolgens dan de werking van de heatpipe? Of maakt het niet uit omdat je nog een drukverschil hebt?

Verder érg interessant om te lezen; hulde! :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Mojo schreef op 03 september 2004 @ 12:39:

Dat betekend dus dat het gas in de heatpipe geen vloeistof meer gaat worden. Wat is vervolgens dan de werking van de heatpipe? Of maakt het niet uit omdat je nog een drukverschil hebt?

Verder érg interessant om te lezen; hulde! :)
Dan zal inderdaad de werking van de heatpipe afnemen maar als het goed is heb je aan de koude kant een gigantisch koelblok zitten wat zorgt dat de warmte over een groot beter te koelen oppervlak wordt verdeeld waardoor de heatpipe niet zo warm wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Mojo schreef op 03 september 2004 @ 12:39:

Zelfs dan zal er altijd gas condenseren en zal de heatpipe vooralsnog werken.
Natuurlijk is het wel zo, dat hoe koeler de koude kant, hoe beter de werking.

Stel dat je zeker weet dat koude kant altijd vrij hoog in temperatuur is, zou je waarschijnlijk voor andere vulling in de heatpipe moeten kiezen of voor een andere 'vul druk' in de heatpipe. De druk in de pipe bepaald namelijk het kookpunt van de vloeitstof en daarmee ook het condensatie punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Zelhorst
  • Laatst online: 30-05 16:39
TRG schreef op 03 september 2004 @ 11:19:
Ik wil met de 20 heatpipes een processor (athlon1800) en een PSU koelen (in een kast waar een subtiele airflow staat dmv 120mm fans op 5 of 7 volt, want zonder geen enkele airflow lijkt me dat het gewoon niet gaat werken, maar het wordt zeker wel uitgeprobeerd!)
Waar ga je die heatpipes mee koelen? Zo als Zalman het heeft lijkt mij niet optimaal. Misschien kun je aan heel dun aluminium plaat komen en dat net als bij een radiator over de heatpipe bevestigen.

Ik ben ook VOOR een inkoopactie met dit soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is te zien waar zalman het idee vandaan heeft: http://www.silentmaxx.de/stp1.php
Deze lui gebruiken ook maar één dikke heatpipe.
Pagina: 1