[Heatpipe]Zalman HD koeler opdelen in 11 pipes?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Op mijn zoektocht naar geschikte materialen voor een stille case, waarbij prijs en effectiviteit een belangrijke rol spelen, ben ik bij een vraagstuk gekomen waar ik maar geen zeker antwoord op kan vinden.

Bij mijn eerste case-ontwerp was ik van plan om warmteproducerende componenten middels gebogen pure koperen strips (100x20x2mm) met de zijkanten van een aluminium kast te verbinden, en zo voor een redelijke warmte overdracht te zorgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39713/thumb.jpgKlikbaar!
Een beetje het bovenstaande idee.
Een paar 120mm fans op 5 volt zouden dan voor de vereiste airflow zorgen.

Maar op een gegeven moment begon de drang naar het gebruik van heatpipes steeds meer aan me te knagen. Eerst dacht ik dat heatpipes van massief koper waren, maar een zoektoch hier op GOT en daarbuiten heeft mij snel van dat idee afgeholpen. Het is het verdampingsproces wat voor warmte overdracht zorgt.

Dit bedrijf wat heatpipes maakt beweert zelfs dat de warmteoverdracht 100 tot 1000x beter is dan puur koper :
http://www.enertron-inc.com/HeatPipeBasics.html
Therefore, the working fluid in a heat pipe can transport a very large amount of heat and makes heat pipes 100’s to 1000’s times better than a solid copper rod. Fig 1 is a schematic of a heat pipe.
Het leek me nou echt ideaal wanneer ik een set losse heatpipes zou kunnen kopen, om hiermee aan de slag te gaan, maar deze heb ik dus werkelijk nergens kunnen vinden.
En alle producten waar ze inzitten zijn over het algemeen bijzonder duur.

Maar toen bedacht ik me dat de zalman hd cooler 11 heatpipes bevat van 11 cm lang.
Wanneer ik zon HD cooler aan zou schaffen en deze netjes in stukken zou zagen, dan zou ik 11 heatpipes over houden welke ook nog eens bijpassende aluminium bevestigings stukken zouden hebben. Aangezien de laagste prijs in de pricewatch 21 euro is, komt dit neer op nog geen 2 euro per heatsink. Dus voor 42 euro 22 heatsinks. Daar weet ik wel raad mee áls ze fatsoenlijk werken.

Dat is toch wel heel wat goedkoper dan massief koper aanschaffen als je de warmteoverdracht gaat vergelijken.

Maar nu komt dus het probleem. Het is me duidelijk dat het thermisch proces in de heatpipe afhankelijk is van bepaalde dingen, en de heatpipes van de zalman HD cooler transporteren warmte van de uiteinden naar het midden om zo de totale oppervlakte te vergroten. Maar kan ik nou ook de heatpipes gebruiken om warmte van het ene uiteinde naar het andere te transporteren (wetende dat er 1 uiteinde altijd kouder is?).

Is het nou realistisch om zon HD cooler op te zagen in 11 stukken en deze toe te passen in mijn case voor CPU en AGP koeling? Volgens mij blijft de warmte overdracht nog wel goed, als ik maar niet aan de vorm van de heatpipes kom ( vanwege de truuc waardoor de heatpipes ook werken als ze gebogen zijn, met microbuisjes dacht ik ).
Ik vraag me nou ook echt af of de heatpipes zo ontworpen zijn dat ze bv recht moeten staan, maar dat lijkt me stug want het is ook niet zeker hoe de eindgebruiker van de HD koelers zijn kast neerzet. (liggend of staand)

Heb ik nou een relatief goedkope oplossing gevonden voor een zelfbouw case, of zijn de zalman heatpipes nou van dusdanige slechte kwaliteit (of zelfs helemaal geen échte gas/water heatpipes) dat ik net zo goed koperen strips kan gebruiken (en dat kan ik nou dus niet echt achterhalen, en de manual van de HD cooler helpt me ook niet verder)

Vergeef me als deze vraag eerder is gesteld, maar na 3 dagen surfen heb ik echt het geduld niet meer om door te zoeken..

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40173/full.jpg
Voor de handigheid.... ( maar dit is dus wel de 2HC2 en niet de 2HC1 waarbij de heatpipes waarschijnlijk makkelijk los kunnen )

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 31-08-2004 23:27 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

TRG schreef op 31 augustus 2004 @ 19:03:

Ik vraag me nou ook echt af of de heatpipes zo ontworpen zijn dat ze bv recht moeten staan, maar dat lijkt me stug want het is ook niet zeker hoe de eindgebruiker van de HD koelers zijn kast neerzet. (liggend of staand)
Ik weet je in ieder geval te vertellen dat heatpipes die horizontaal staan aanzienlijk slechter presteren dan verticale. Het is belangrijk dat de verdampte vloeistof of het afkoelende gas binnenin terug kan "stromen" naar de warmtebron (en zo dus blijft circuleren)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het inderdaad 11 losse heatpipes zijn en niet 1 hele lange moet het wel kunnen. Als ik echter je plaatje bekijk denk ik dat het moeilijk wordt. Zover ik het begrepen heb wil je de warmte afvoeren naar de behuizing zelf, maar in je plaatje moet de warmte van boven naar beneden, dat lijkt me niet gaan met een heatpipe aangezien de warmte omhoog gaat (via het gas).

Ook zijn deze 11 heatpipes bedoeld voor 1 harde schijf, de koelprestaties zullen waarschijnlijk niet fantastisch zijn. Je kan dus niet met 1 heatpipe je gpu of cpu koelen. Als je kijkt naar de TNN behuizing van Zalman, kun je zien dat de cpu daar door 6 dikke heatpipes wordt gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Plecky schreef op 31 augustus 2004 @ 19:20:
Als het inderdaad 11 losse heatpipes zijn en niet 1 hele lange moet het wel kunnen. Als ik echter je plaatje bekijk denk ik dat het moeilijk wordt. Zover ik het begrepen heb wil je de warmte afvoeren naar de behuizing zelf, maar in je plaatje moet de warmte van boven naar beneden, dat lijkt me niet gaan met een heatpipe aangezien de warmte omhoog gaat (via het gas).

Ook zijn deze 11 heatpipes bedoeld voor 1 harde schijf, de koelprestaties zullen waarschijnlijk niet fantastisch zijn. Je kan dus niet met 1 heatpipe je gpu of cpu koelen. Als je kijkt naar de TNN behuizing van Zalman, kun je zien dat de cpu daar door 6 dikke heatpipes wordt gekoeld.
Het zijn zeker 11 losse heatpipes, zie de manual van de cooler.

Verder ben ik het met je eens. Maar het plaatje wat ik gegeven heb was mijn plan voor het gebruik van koperen strips en niet heatpipes.
Aangezien ik een kleine case wil maken (zo klein mogelijk) is het mogelijk de heatpipes op veel verschillende manieren te bevestigen (aan de onderplaat / bovenplaat of de zijkant in de buurt van het te koelen component), zo kan ik alle heatpipes wel een soort van hoek geven waardoor het thermisch principe in stand blijft.

1 heatpipe zal zeker niet genoeg zijn, maar aangezien ik voor 42 euro 22 heatpipes heb kan ik ook per component veel heatpipes gebruiken.

Het hele idee is overigens van de TNN behuizing afgekeken (waar de heatpipes ook behoorlijk lang zijn, of ze veel dikker zijn weet ik zogauw niet, ik heb zogauw ook niet via zalman kunnen achterhalen wat de prestaties/eigenschappen van de heatpipes afzonderlijk zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door TRG op 31-08-2004 19:28 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
het gaat zeker wel omdat in een heatpipe ook een WIK inzit waardoor de heatpipe ook gewoon op zen kant ofzo kan werken, de exacte wering ken ik niet maar het kan WEL

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

het zijn 11 losse heatpipes. de zaag hoeft er zelfs niet aan te pas te komen.
je hebt alleen een sterke electrische schroevendraaier nodig. schroefjes los.. en je hebt je heatpipes.

Ik vraag me alleen of hoe je die heatpipes goed wil bevestigen aan de kast en het te koelen object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
damster schreef op 31 augustus 2004 @ 19:27:
het zijn 11 losse heatpipes. de zaag hoeft er zelfs niet aan te pas te komen.
je hebt alleen een sterke electrische schroevendraaier nodig. schroefjes los.. en je hebt je heatpipes.
Ik vraag me alleen of hoe je die heatpipes goed wil bevestigen aan de kast en het te koelen object.
Je krijgt volgens mij de HD cooler zoiezo in allemaal losse componenten aangeleverd (zie manual), maar met het zagen van de aluminium bevestigingsplaten kan je dus wel mooie bevestigingsstukken maken die je ook niet zomaar 1,2,3 ergens vandaan haalt wanneer je alleen losse heatpipes hebt.

Met deze bevestigingsstukken en wat aanpassingen aan het CPU/VGA/PSU heatsink kun je wel een paar mooie verbindingen maken lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door TRG op 31-08-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 22:33

Twhomp

Stayin' Alive

TRG schreef op 31 augustus 2004 @ 19:25:
[...]

Het hele idee is overigens van de TNN behuizing afgekeken (waar de heatpipes ook behoorlijk lang zijn, of ze veel dikker zijn weet ik zogauw niet, ik heb zogauw ook niet via zalman kunnen achterhalen wat de prestaties/eigenschappen van de heatpipes afzonderlijk zijn)
Die ken ik dus van mijn werk (wil je m IRL zien: in de etalage staat ie).

De heatpipe zijn daar wat dikker in inderdaad. Scheelt weinig trouwens, volgens mij meer omdat ze ook een dragende functie hebben in die kast.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Ik heb toevallig enkele dagen geleden deze HD koeler van Zalman ontvangen en in gebruik genomen.

De 11 heatpipes zitten los van elkaar met de uiteinden in 2 aluminium blokken vast. Hoe ze vast zitten weet ik niet precies, maar waarschijnlijk zitten ze gelijmd. Er is in ieder geval geen enkele schroef te zien. Het is ook sowieso niet zo dat je alle onderdeeltjes lost krijgt in een doosje.
Wat betreft het koelvermogen zit het voor een HD wel goed, mijn schijf daalde zo'n 25 graden in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Hij wordt inderdaad gemonteerd geleverd, hoewel de handleiding zegt van niet. 8)7

Geen schroef te zien??... dan moet je beter kijken. :)
Er zitten 3 grote schroeven aan beide zijden van de koeler.
En die staan ook beschreven in de handleiding, gewoon die schroeven losdraaien en de pipes komen los.. ze zitten er namelijk gewoon in geklemd.. geen lijm geen kit... gewoon geklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
De handleiding zegt helemaal niet dat ie niet gemonteerd wordt afgeleverd, er staat alleen maar een plaatje met alles los met daarbij de tekst "Exploded View". Die exploded views heb je ook van koffiezetapparaten en video-recorders, alleen krijg je die ook niet in losse deeltjes aangeleverd.

Wat betreft die schroeven. Geen schroef te bekennen hier, alleen maar waarmee ik de harde schijf heb vastgeschroefd en het geheel vervolgens in de kast. De handleiding (met de plaatjes) zegt er ook niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Het ligt aan de versie of je hem kan demonteren,
bij de ZM-2HC1 zitten de heatpipes (10 stuks) aan beide zijdes tussen 2 alu platen geklemd met 3 grote schroeven.
Bij de ZM-2HC2 zitten de heatpipes (11 stuks) aan beide zijden in een enkel stuk alu plaat met voorgeboorde gaten (dus waarschijnlijk ook erg goed vastgeklemd/lijmt)

Ik denk dat ik deze 2HC1 toch maar eens ga aanschaffen, wel het proberen waard :Y)
(2704 Zalman ZM-2HC1 Passive Harde Schijf Koeler € 22.04 2 € 44.08 (ex btw) bij PC boulevard, bijna alle lagere prijsaanbieders hadden hem al niet meer in het assortiment)

[ Voor 25% gewijzigd door TRG op 31-08-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Aah dat verklaard een boel :D
Wat onnozel zeg. Sorry Roeltjuh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110226

Om terug te komen tot de topic starter,

Je kan natuurlijk gebruik maken van de behuizing waar de heatpipes al inzitten en deze aan de ene zijde vastmaken aan de kast, en aan de andere zijde op de CPU.

Wellicht dat de behuizing in 2'en zagen en met de 2 lange zijdes aan elkaar lijmen/solderen en vervolgens vlakken al het beoogde resultaat zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:48

tie-rep

nu met ir. !

principe zit ook in de shuttle's

Afbeeldingslocatie: http://www.geekspeak.org/articles/9/ice_technology_400x407.jpg
plaatsing van de heatpipes is dus wel van groot belang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96980

Aangezien de laagste prijs in de pricewatch 21 euro is, komt dit neer op nog geen 2 euro per heatsink. Dus voor 42 euro 22 heatsinks. Daar weet ik wel raad mee áls ze fatsoenlijk werken.
Houd er rekenening mee, dat elke heatpipe maar een bepaald aantal Watt aan warmte kan vervoeren. Je moet dus weten wat die heatpipes kunnen verstouwen.

Ik denk dat je voor de processor er zeker een stuk of 6 tot 10 nodig zult hebben.

Dit hoeft geen probleem te zijn, maar je hebt dus geen 22 afzonderlijke heatsinks met 22 heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Idd, je gaat je toch afvragen als een CPU koeler maar 4 of 6 heatpipes heeft en een HD-koeler er 11: Is die laatste overkill of zijn de heatpipes gewoon slechter...?

Nog iets, maar dat weet je waarschijnlijk al: doe heatpipes nooit verkeerd om. De warmte kan maar één kant op getransporteerd worden. Als die zalman HD koelers warmte naar het midden verplaatsen zit er een onderbreking in de binnenste buis en zijn ze niet goed geschikt voor jouw idee.

Ik denk ook niet dat je ze zelf kan buigen, aangezien dan de binnenbuis tegen de buitenbuis aan gaat hangen. Je hebt zelfs kans dat een van de twee breekt. Volgens mij worden ze in de fabriek eerst gebogen, voordat ze gevuld worden.
edit:
nu weet ik het niet meer zeker. Ik dacht dat er een binnenbuis was, maar volgens de faq in de overclocking topic is het maar 1 buis

[ Voor 12% gewijzigd door MeMoRy op 01-09-2004 11:21 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
MeMoRy schreef op 01 september 2004 @ 10:47:
...
Nog iets, maar dat weet je waarschijnlijk al: doe heatpipes nooit verkeerd om. De warmte kan maar één kant op getransporteerd worden. Als die zalman HD koelers warmte naar het midden verplaatsen zit er een onderbreking in de binnenste buis en zijn ze niet goed geschikt voor jouw idee.
...
Een heatpipe zal zowiezo de warmte naar boven kunnen verplaatsen, dus een onderbreking in de buis is zeker niet nodig, en is bijna onmogelijk om te maken (en veel te duur ook), de buizen lopen door.
En als je ze de warmte recht naar boven laat verplaatsen zullen ze werken, maar ws zullen ze niet zo goed zijn om schuin te werken, want normaal kan al de vloeistof gemakkelijk terugvloeien naar de 2 zijkanten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op 01 september 2004 @ 10:47:

Ik denk ook niet dat je ze zelf kan buigen, aangezien dan de binnenbuis tegen de buitenbuis aan gaat hangen. Je hebt zelfs kans dat een van de twee breekt. Volgens mij worden ze in de fabriek eerst gebogen, voordat ze gevuld worden.
edit:
nu weet ik het niet meer zeker. Ik dacht dat er een binnenbuis was, maar volgens de faq in de overclocking topic is het maar 1 buis
Er zijn heatpipes MET en ZONDER wik. De buizen met wik zijn bedoeld voor heatpipes die niet verticaal staan en er bochten in hebben zitten.

Die 11 Harddisk heatpipes vervoeren de warmte van de aluminium blokken naar het lange bovengedeelte waar de verdampte vloeistof weer condenseert en terugstroomt naar het gedeelte van de heatpipe in het alu koelblok.
aangezien een HD niet zoveel warmte produceert is het koeloppervlak van die buizen blijkbaar groot genoeg.
Als je de koeler op zijn kant zet word de warmte naar het bovenste alublok verplaatst, zolang dat blok alle warmte kan afgeven aan zijn omgeving zal het hele plan wel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Nou ik ben er wel van overtuigd dat mijn idee het proberen waard is. Ik heb 2x de 2HC1 besteld, jullie krijgen vanzelf wel te horen welke resultaten ik ermee zal behalen.

De case die ik wil maken wordt van aluminium met 4 120mm PAPST fans in de bovenplaat welke op 5 volt draaien. Enige airflow is zoiezo wel vereist namelijk. Maar dat worden dan ook de enigste fans die aanwezig zullen zijn in de kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 16:39
Hoe ga je de kant koelen waar de warmte heen gaat? Net als bij een auto radiator heel veel dunne plaatjes over de heatpipe's monteren?

Ps. Ik had ook al plannen om met heatpipe's de componenten te koelen!

Edit: Ik zie dat je ze aan de zij kant van de case wil monteren. Waarschijnlijk heeft dat niet erg veel koel vermogen omdat je weinig oppervlakte hebt!

[ Voor 33% gewijzigd door J_Zelhorst op 01-09-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
aangezien een HD niet zoveel warmte produceert is het koeloppervlak van die buizen blijkbaar groot genoeg.
Ik heb al vaker gelezen dat mensen die de Zalman HD coolers hebben aangeschaft een temperatuur daling van enkele graden hebben indien deze passief hun werk doen (dus zonder fans) en wanneer er een subtiele luchtstroom aanwezig is de temperatuur fors daalt (van 50 naar 30 bv). Dat een HD niet zoveel warmte produceert is toch echt je eigen ervaring, want mijn eigen raptors worden echt loeiheet als ze een dag staan te draaien zonder goede airflow. Ook ken ik meerdere mensen die bijvoorbeeld de nieuwe 200GB maxtor schijven hebben, en deze willen nog wel eens 50 graden worden.
Hoe ga je de kant koelen waar de warmte heen gaat? Net als bij een auto radiator heel veel dunne plaatjes over de heatpipe's monteren?
Dat weet ik nog niet zeker, aangezien ik 4 PAPST fans ga gebruiken ( ik wil een liggende case maken, met in de deksel 4 PAPST fans van 120mm) kan ik denk ik wel voldoende airflow producuren. Zie pic.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39712/thumb.jpgKlikbaar!

Aangezien de case liggend is kan ik de heatsinks bijvoorbeeld van de CPU naar de bovenkant van de case geleiden, en meteen zorgen dat een fan hierop blaast of zuigt.

Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken, ik moet eerst maar eens een week met die heatpipes spelen om te kijken hoe ze nou het beste presteren. Ik ben (nog) een behoorlijke n00b wat heatpipes betreft ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Alweer enkele weken later, maar het idee is nog niet verloren gegaan.

Het eerste model (2HC1) was dus nergens meer te krijgen, en nu had ik hem ergens besteld, sturen ze ALSNOG (ondanks expliciet verzoek) de het tweede model op.

Maar gelukkig blijkt dat bij het tweede model de heatpipes enigzins (met wrikken en derg.) los te krijgen zijn. Ze zijn niet vastgelijmt, maar min of meer vastgeponsd.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42857/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42858/thumb.jpg

Nu heb ik dus 22 van die losse heatpipes, deze gaan de warmtebrug vervullen tussen de CPU / PSU en nog een veel grotere heatpipe die ik ergens op de kop kon tikken. Deze grote kan overigens makkelijk 200 watt aan, dus ik hoop dat het gaat werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42856/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42855/thumb.jpg

Totzover kan ik melden dat de zalman heatpipes hun werk goed doen, en redelijk buigbaar zijn. Ik hoop dat ze geschikt zijn om al mijn ideeen te verwezenlijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10
Mooi werk, ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Dit is geloof ik één van de weinige keren dat zo'n initiatief niet alleen in theorie besproken wordt, maar ook nog eens uitgevoerd lijkt te gaan worden - hulde! :)

* ESteg is bookmarking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Laatst online: 07-06 22:08

AirX

Tweak Guru

ESteg schreef op 11 oktober 2004 @ 11:18:
Mooi werk, ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Dit is geloof ik één van de weinige keren dat zo'n initiatief niet alleen in theorie besproken wordt, maar ook nog eens uitgevoerd lijkt te gaan worden - hulde! :)

* ESteg is bookmarking...
\

helemaal mee eens... bookmark :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Zoals ik eerder gezegd heb, is de aanschaf van de heatpipes voor een zelfbouw case.
Van deze case zal nooit een CIP komen, omdat ik niet goed tegen CIP's kan die maar af en toe bijgewerkt worden. Het risico dat dat mij gebeurt is altijd aanwezig. Als ie af geraakt dan post ik het in een CM.

Ik zal hier wel mijn ervaringen over de zalman heatpipes blijven posten, evenals mijn bevindingen met die grote heatpipe. Het is in ieder geval erg leuk om mee te spelen :)

Hieronder is een beetje het idee te zien wat ik in gedachten had. Door de 8 naar onder lopende heatpipes in een koperen koelblok uit te laten komen, ontstaat de warmtebrug. Ernaast is te zien dat de koelvlakken van de grote heatpipe zo ongeveer uit te lijnen zijn met de CPU en PSU. Laat het duidelijk zijn dat die grote heatpipe dus zo hoog mogelijk komt te liggen in de case.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42873/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42872/thumb.jpg

Het testen van de grote heatpipe ging middels mijn soldeerbout. Dit ging redelijk goed aangezien de soldeerpunt precies de diameter had van de geul in een zalmankoelblokje. Een groot contactoppervlak dus. Wanneer ik zon 5 minuten 350 graden verstookte (60 watt), kon ik het koelblokje gewoon nog vastpakken na het verwijderen van de soldeerbout. De grote heatpipe maakte wel enigzins geluid, je kon namelijk het gas horen borrelen (maar dat was gelukkig te verwaarlozen)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42871/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door TRG op 11-10-2004 15:14 . Reden: Onduidelijke zinnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Laatst online: 07-06 22:08

AirX

Tweak Guru

zou je mij misschien de maat kunnen geven van die heatpipes? de lengte graag. En dan wel de lengte van bocht naar bocht zeg maar... dus alleen het rechte stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Vind dit wel een interessant topic, blijf het zeker volgen vind het wel eenmooi principe, op deze manier zou je namelijk alle belangrijke delen met 1 koelblok kunnen koelen, als je dat koelblok dan buiten je case hangt dan koel je alles direct met buitenlucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Zelhorst
  • Laatst online: 30-05 16:39
Ik heb ook zo'n hdd cooler van Zalman gekocht om uit elkaar te slopen en een beetje te gaan testen. Ik heb de 1e versie dus met 10 heatpipe's gekocht omdat ik had begrepen dat je die andere niet uit elkaar kon krijgen. Ik heb 1 heatpipe op geofferd om te kijken hoe de heatpipe er van binnen uit ziet. Het blijkt dus zo te zijn dat het een hol kopere buisje is (duh) met daarin aan de binnen rand gevlochten koperdraad. Dit doet volgens mij als wick werking! Als mensen nog ideeën hebben om aan grotere heatpipe's te komen, graag laten weten. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een vacuüm ventiel om zo mijn eigen heatpipe te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door J_Zelhorst op 13-10-2004 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals in het andere forum over die hard cooling in het topic over heatpipes besproken, elke buis kan dienst doen als heatpipe. gewoon de ene kant afdichten en de andere kant afdichten met een kapje met een kleine opening. Boven een hittebron houden en wat vloeistof erin gooien (klein beetje maar) vervolgens gedeelte laten verdampen en het einde van de heatpipe afdichten door bijvoorbeeld dichtsolderen.

Na het afkoelen zal er een vacuum in de buis ontstaan waardoor de rest van de vloeistof zal verdampen.

Klaar is je heatpipe.

Ik geloof dat dit bericht de klepel weer een beetje doet beroeren. als je de klok wil vinde nmoet je even zoeken. er zijn geloof ik maar 2 topics over heatpipes in het die hard overclocking en koeling topic, dus good luck to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
De bestaande topics waren mij reeds bekend. Vooral het topic van apen-nootjes heeft mij flink op weg geholpen naar mijn heatpipe fascinatie.

Maar kernpunt van dit topic is en blijft het mogelijk toepassen en gebruiken van relatief goedkope heatpipes dmv het demonteren van de Zalman HD coolers, aangezien dit een van de meer makkelijke manieren is om aan pre-made heatpipes te komen.

Wanneer ik een goede werkplaats had gehad mede als de ervaring van solderen (dus 1 stap verder dan 2 draadjes aan elkaar solderen) en het bezit van de goede materialen, dan had ik graag mijn eigen heatpipes gemaakt. Maar dit zit er nou helaas niet voor mij in, dus richt ik mij op betaalbare én uitvoerbare ideeën.

@AirX : Ik zal dit weekend even de precieze maten opnemen, evenals de maximaal bereikbare hoek qua buigzaamheid.

[ Voor 11% gewijzigd door TRG op 13-10-2004 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

tie-rep schreef op 01 september 2004 @ 03:39:
principe zit ook in de shuttle's

[afbeelding]
plaatsing van de heatpipes is dus wel van groot belang!
Dit is op zich nog een best lompe koeling zoals ik het nu zie, die heatpipes hebben voor lucht toch totaal geen koeloppervlak.

Ik heb zelf ook n og even na zitten denken en dit zou best interessant zijn wanneer je een desktop kast hebt en daar een gat in zaagt waar een koperen koelblok in komt. In dit koperen blok doe je dan de uiteindes van de heatpipes die van de cpu gpu en nb afkomen en je kan je hele systeem met buitenlucht en 1 of 2 koelers koelen.

Of het ook voldoende koeling oplevert weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Anoniem: 47200 schreef op 16 oktober 2004 @ 11:54:
[...]
...
Of het ook voldoende koeling oplevert weet ik niet :)
Dat zal sterk afhankelijk zijn van datgene wat je wilt koelen. Maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat je een "slome" configuratie moet gebruiken, want de notebook varianten van de processor schelen al behoorlijk wat in temperatuur als ik me niet vergis.

@ AirX: De maten van de heatpipes volgend weekend, want ik ben helaas bij mijn compu geweest deze week.

Pagina: 1