Zepto Znote 6224W review door CLB
Algemene beoordeling |  | Featureset |  |
Prestaties |  | Beeldkwaliteit |   |
Bouwkwaliteit en robuustheid |   | Ergonomie |   |
Warmte- en geluidsproductie |   | Mobiliteit en accuduur |   |
Prijs |   | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds juni 2007
Featureset:
De featureset is gewoon heel uitgebreid! Zodoende kun heel de laptop configureren zoals jij wilt! Zo kun je het geheugen kiezen, de harde schijf die je erin wilt hebben of de processor die jij wil!
tot 2.40 GHz Intel® Core™2 Duo T7700 800MHz
tot 4096MB (2x2048) DDR2 800/PC6400 SODIMM
14,1" WXGA+ 1440x900
nVidia Geforce Go 8600M GT 512MB
tot 160GB Hybrid 2,5" 5400rpm HD / 100 GB 7200rpm HD / 32GB SSD - HD
DVD-RW Dual Layer brander (Slot-in)
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit of Zepto Wpro 300Mbit BGN
Ingebouwde 2.0 BlueTooth-module
6 Cell Batterij / 12 Cell Batterij
Tevens zijn er genoeg accesoires bij te bestellen,
varierend van batterijen, extra opladers tot sleeves en (postbode)tassen!
Tweakers willen zelf bepalen wat voor hardware er in hun laptop zit en Zepto biedt als een van de weinigen deze mogelijkheid! Andere goede opties zijn bijvoorbeeld BTO, Compal, Ahtec & Dell.
Voor de rest bevat de laptop erg veel ingebouwde features a la:
Intel® 965PM / ICH8-M Chipset
4 x USB 2.0 poorten, 1 x Firewire, 1 x VGA uit
Geluid in- en uit , 1 x TV-Uit, infraroodpoort
Ingebouwde 3in1 kaartlezer
100/1000 Megabit netwerk, 56K modem
Persoonlijk vind ik het jammer dat de laptop geen webcam bezit!
Sommigen vinden het een 'breezah-functie' maar ik zou het persoonlijk toch wel handig vinden, als die erin had gezeten. Helaas niet en is makkelijk met een externe oplossing op te lossen, maar het is toch een klein puntje wat ik aan wil tippen!
Tevens wordt er 'geklaagd' dat de laptop alleen een VGA-out bevat en geen DVI of zelfs HDMI. Persoonlijk maakt het mij niet veel uit aangezien ik hem nooit op een extern scherm aansluit, maar voor mensen die dit wil doen kan ik begrijpen dat VGA nogal jammer is!
Laptop bevat wel 2 geintegreerde muziek-boxjes. Deze zijn bij laptops vaak niet van goede kwaliteit, maar de boxjes in de Zepto zijn dat zeker. Natuurlijk geen harde bass of hoge tonen en dergelijke, maar om lekker naar de radio te luisteren, een cd'tje af te spelen, tijdens 'n filmpje of 'n game voldoen deze boxjes zeker. Wel tot 'n volume of 50, daarna gaat 't licht kraken!
Prestaties:
Prestaties zijn ook uitermate goed te noemen! Laptop is gebaseerd op het nieuwe Santa Rosa platform, wat net geintroduceerd is, maar functioneert gewoon perfect. Drivers zijn er genoeg te vinden en alles functioneert gewoon perfect. De 7200rpm HD is lekker snel met 't wegschrijven/ laden van data, de draadloze internetverbinding is snel gevonden en is erg stabiel, de processor is een van de snelste, die momenteel te krijgen is in 'n laptop en dat merk je ook zeker wel!
En dan zit er ook nog is 'n 'monster'-videokaartje in: GO8600M GT 512MB dedicated geheugen. Alle spellen die ik tot nu toe getest hebben werken gewoon lekker smooth in de native resolutie van 1440x900 pixels met alle details op (ultra)high! Het is de beste videokaart die er te vinden is in een 14,1" laptopje en tevens 'n DX10 kaartje dus 't is wachten op de echte DX10 gerichte games!
Beeldkwaliteit:
De resolutie van het 14,1" scherm is lekker hoog: 1440x900 (WXGA+) en bevalt me uitstekend. Voorheen had ik een 1280x800 14,1" laptoje, maar op dit scherm kun je toch weer meer data kwijt wat imho erg lekker is. Het is gewoon een perfecte resolutie voor een 14,1 incher. 1680x1050 zou veel te klein worden om nog maar niet te spreken van 1920x1200 resoluties of hoger!
De beeldschermhelderheid is in te stellen in 8 stappen (met de FN toets en de F4 en F5 knop), varierend van erg donker tot erg erg helder (doet gewoon pijn aan mijn ogen. Ik weet dat het subjectief is, maar zo ervaar ik het zeker)
De contrastratio is 500:1
De brightness is 300 cd/m²
Dus erg goed te noemen voor 'n laptopscherm! Ook bevat het scherm de nieuwe UltraCrisp-technologie, waardoor het scherm erg hooggedetailleerd is en een erg natuurlijk en kleurrijk beeld geeft. Laatste zinnetje is marketinggeblaat, maar scherm is zeker top qua scherpte en kijkhoek!
Bouwkwaliteit en robuustheid:
Is gewoon goed te noemen! Scherm is te openen met 1 hand. Scharnieren lopen wat stroef, maar dit getuigd niet van cheape makelij. Laptop voelt robuust aan, sluit goed mbv 2 haakjes, aan-uit knop is een stevige button evenals de 4 Quick-launch buttons, over het toetsenbord heb ik niks aan te merken. Voor de rest weinig poespas a la tig knopjes en dergelijke! Gewoon lekker strak!
Ergonomie:
Toetsenbord heeft een lekkere aanslag imho (is wel m'n tweede Zepto laptop dus heb alleen ervaring met hun toetsenborden) en de touchpad functioneert ook goed.
Wel maak ik gebruik van een losse muis (Logitech VX Revolution) dus de touchpad staat altijd uit!
Toetsenbordje is gewoon 'n US-toetsenbord, waarbij de F2 tot en met de F10 knop ook een FN-functie onder zich hebben:
F2: Standby
F3: Scherm-keuze: Laptop/ extern/ Laptop+ extern
F4: Displayhelderheid omlaag
F5: Displayhelderheid omhoog
F6: Locken/ unlocken van de touchpad
F7: Geluid totaal aan/ uit
F8: Geluidsvolume omlaag
F9: Geluidsvolume omhoog
F10: Bluetooth aan / uit
Warmte- en geluidsproductie:
Zijn ook gewoon goed te noemen. De warmte-exhaust zit aan de linkerkant van de laptop, maar dit merk je eigenlijk niet tijdens normaal werk a la 'n Word-documentje typen, surfen via internet of 'n filmpje kijken.
Ga je gamen, dan is 't merkbaar dat er 'n warme luchtstroom uit de laptop wordt geblazen. Ik zeg warme lucht, omdat het bij lange na geen hete luchtstroom is.
Soms hoor je de fan draaien, maar dit is ook niet storend en echt onder hele hoge load (bijvoorbeeld bij zware games)
De voedingsadapter daarentegen wordt wel erg erg warm! Weer niet heet te noemen, want je kunt 'm makkelijk vasthouden! Wel lees ik overal dat dit bij vele laptops ook zo is dus misschien niet echt Zepto gerelateerd. Toch vond ik het, het vermelden waard.
Mobiliteit en accuduur:
De mobiliteit van de laptop is werkelijk uitstekend!! Compact formaat, laag gewicht en gewoon lekker goed mee te nemen in 'n sleeve/ tas/ rugzak. De voedingsadapter is imho gewoon normaal te noemen, zowel qua grootte als qua gewicht en is gewoon makkelijk bij je laptop in 'n tas te stoppen en dus easy om mee te nemen!
Accuduur is waarschijnlijk het grootste minpunt van deze laptop!
De standaard-accu is een 6 cells accu die het tijdens 't typen van Word documentjes of surfen via internet iets langer volhoudt dan 2 uur, dit ook tijdens filmkijken. Ga je gamen, dan gaat de accuduur drastisch omlaag. Zelf geen 'benches' gehouden, maar denk dat je 't zo'n uurtje vol kan houden op 'n volle acculading!
Wel moet er bij worden gezegd dat de nVidia GO8600M GT 512MB natuurlijk wel wat stroom lust, m'n scherm altijd op stand 4 qua helderheid staat en dat er Windows Vista op staat (die ook wel wat meer 'lust' dan Windows XP) Toch is het gewoon niet erg goed te noemen. Ikzelf zit vaak bij 'n stopcontact, maar mensen die bijvoorbeeld vaak en lang met de trein moeten reizen kunnen 1 speelfilmpje kijken en dan is de batterij alweer leeg!
Prijs:
Vind ik nog steeds erg erg scherp ten opzichte van de concurrentie. Vooral aangezien Zepto als enige laptopfabrikant een 14,1" laptopje heeft met zo'n videokaart en scherm, vind ik de prijs top.
Voor onderstaande config betaalde ik zo'n 1600,-
14,1" @ 1440 x 900
nVidia GO 8600M GT 512MB
Intel Core 2 Duo T7500 2,20GHz 800MHz 4MB
2048MB DDR2 - 800MHz Dual Channel
100GB @ 7200 rpm HD
DVD+-RW
Integrated BT & Wi-Fi/
Windows Vista Home Premium x86
Misschien wat duurder, maar de geboden kwaliteit compenseert dat gemakkelijk! Ook de standaard 2 jaar garantie vind ik een erg goed gegeven! Meeste fabrikanten geven standaard maar 1 jaartje garantie (behalve Asus --> 2 jaar) en Zepto doet er nog een jaar bovenop (batterijgarantie: 6 maanden) wat erg goed is vind ik!
Al met al: Superlaptopje voor 'n lekkere prijs!
Features genoeg en dat allemaal in 'n compacte en strakke behuizing!
Negatieve eigenschappen:

-Bevat geen webcam
-Heeft alleen 'n VGA-out
-Tijdens Word/ internet is de accuduur 2 uurtjes
-Tijdens gamen zakt de accuduur naar 'n uurtje | Positieve eigenschappen:

-Uitgebreide featureset
-Veel accesoires beschikbaar
-Betere boxjes dan andere laptops
-Laptop is gebaseerd op het Santa Rosa platform
-Beste videokaart beschikbaar in een 14,1" laptopje
-Videokaart is gelijk gebaseerd op DX10
-Lekkere hoge resolutie: WXGA+ --> 1440x900