Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

sturing PV zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar oplossingen om te komen tot een twee-assige sturing van mijn PV installatie.
In het horizontale vlak heb ik de mogelijkheid om 270° te bestrijken, in het vertikale vlak (hellingshoek) hen ik de mogelijkheid van 0° tot 70°. De sturing is dus op basis van 2 onafhankelijke motoren op 12V DC.

De bedoeling is dus te komen tot het richten van de PV-panelen naar de plaats van maximale lichtopbrengst op dat ogenblik!

Zijn er in dit forum leden die ervaring hebben met een dergelijke automatisatie?
Ook praktische hints en tips zijn welkom.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

geen id of dit in theorie kan maar zou je geen autonoom systeem kunnen maken die mbv webcam oid de zon volgt?

Om maar even mee te gaan brainstormen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22

Lekker belangrijk

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Die dingen bestaan toch gewoon? Solar Trackers.

Je zou zelf iets kunnen maken maar das wel lastigs enzo. Hanze Hogeschool had zoon systeem op de solar boot die mee deed in de Frisian Nuon Solar Challenge, hebben ze nog de innovatie prijs mee gepakt. (niet dat het werkte btw)

[ Voor 4% gewijzigd door Armageddon_2k op 19-06-2007 08:50 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je moet ook kijken of de hoeveelheid energie die je er mee wint niet gewoon allemaal terugpompt in de motoren om hem te laten draaien, anders wordt het wel een kansloze operatie :P

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 19:12

hamsteg

Species 5618

Misschien is het handig om deze vraag te posten op: Duurzame Energie deel 2 hier komen een aantal experts en ervaringsdeskundigen samen? (en dit topic hier te sluiten)

Er zijn ook niet electrische varianten die in Australie worden gebruikt ... doen iets met twee buizen waartussen een verbinding is. De buizen zijn gevuld met een vloeistof die door warmte zich automatisch centreren op de zon ik weet alleen niet of dit in Nederland te gebruiken is.

[ Voor 50% gewijzigd door hamsteg op 19-06-2007 09:24 ]

... gecensureerd ...

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hier heb ik ook al naar gekeken. Het gaat er ook komen bij mij.
En een richtsysteem heeft een aantal problemen.
Denk maar eens aan een wolk die langs de zon schuift. Of een heel zware bui.

De oplossing die ik wil maken is wat anders.
Omdat de zon een vaste baan beschrijft, kun je de boel eenvoudig op tijd laten lopen.
Dit is van toepassing op beide assen.
De ene is de tijd van de dag, de tweede het seizoen.

Verwacht mag worden een toename van 30% t.o.v. een vast systeem.

Ik wil een (oude) elektrische accuboor gebruiken als aandrijving, gekoppeld aan een draadeind als spindle.

Guus Assmann

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Let erop dat je in je ontwerp regels volgt als weersbestendigheid en meeneemt dat in de loop van de tijd frictie over een gegalvaniseerd draadeind toeneemt door het weer. Als je geen degelijk ontwerp maakt zul je het hele (hopelijk) positieve effect van de zonnepanelen teniet doen met de energie en tijd die je steekt in het onderhoud van zo'n complex systeem.

Het is niet geometrisch *gemakkelijk* om zo'n systeem te maken, maar het is te doen. Ik zou het persoonlijk echter gewoon elektronisch doen omdat dat veel minder kans geeft op mechanische storingen. Microcontrollertje, synchronisatie van de klok inbouwen, stroom uit je inverter trekken en klaar.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt zo'n systeem inderdaad gewoon afhankelijk van de datum en tijd laten werken. Alleen het opstellen van de tabel is dan lastig. Kun je die DC motoren niet vervangen door stappenmotoren? Dan maakt de aansturing een stuk nauwkeuriger denk ik. 1 keer de panelen handmatig juist zetten en je software daarna elke x minuten een kleine correctie uit laten voeren.

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
guus.assmann schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:43:
Hier heb ik ook al naar gekeken. Het gaat er ook komen bij mij.
En een richtsysteem heeft een aantal problemen.
Denk maar eens aan een wolk die langs de zon schuift. Of een heel zware bui.
Als je er een vertraging opzet (dus pas na 5min wijzigen en met maximaal .. º wijzigen, zal dat ook wel meevallen.
Tevens zie ik verder het probleem niet zo ... energie komt van de plek waar het meeste licht vandaan komt ... dat is die dikke donderwolk dus niet, dus lijkt me dat je er zelfs alleen nog maar meer energie mee opwekt.

Lekker belangrijk

• guus.assmann
Baseren op tijd is echt het eenvoudigste.

Stel, er hangt een wolk tussen de panelen en de zon.
Waar komt de meeste energie vandaan, links of rechts van de wolk?
En hoeveel reflectie geeft een andere wolk in de buurt?

Een accu-boormachine is redelijk nauwkeurig. Als je die inderdaad steeds een bepaalde tijd laat lopen, zal er nauwelijks verschil zijn.
Als je de as, waarover de panelen roteren (van oost naar west) onder de juiste hoek zet, dan wodt de baan van de zon precies gevolgd. Eindschakelaars zorgen voor de synchronisatie.
Alleen varieert die hoek, afhankelijk van het jaargetijde. (Boormachine nr 2)

Neem een RVS draadeind en een corrosieprobleem is er ook niet.
Met een draadeind kan de boel ook niet teruglopen onder invloed van wind.

Guus Assmann

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 13:15

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Het gebruik van fotocellen voor de juiste orientatie levert een beter rendement op.
In Spanje hebben wij een solar tracker en als de zon achter een (donkere) wolk verdwijnt dan zie je dat de panelen meestal horizontaler komen te staan (dus niet exact richting zon).
De zonnevolger is nog niet zo lang in gebruik, we schatten dat het rendement van de panelen met 40% toeneemt.
Kijk maar eens op onze site http://www.myecohouse.net en dan Electriciteit -> metingen -> Madrid daar zie je duidelijk verschil tussen de panelen op het dak en op de zonnevolger.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

• mux

mux

99% efficient!

Tot zover deze commerciële onderbreking. Bedankt voor deze informatie. Laten we eens niet iets bij jou gaan kopen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
ssj3gohan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:49:
Tot zover deze commerciële onderbreking. Bedankt voor deze informatie. Laten we eens niet iets bij jou gaan kopen.
Als hij nou de link van een winkel postte zou ik zo'n reactie kunnen begrijpen. Nu snap ik echt niet waarom je die infosite als commercieel ziet.

Deze discussie hoort hier niet, en we houden er dan ook nu mee op. Dergerlijke zaken kunnen via TR, DM of mail naar een mod, of in [SeM] besproken worden.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 20-06-2007 22:38 ]

Casemod: Cubeleon

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:52 ]

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 13:15

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

ssj3gohan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:49:
Ik verkoop niks, bied alleen informatie, doe er mee wat je wil

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

• guus.assmann
Een van de zaken die dit tot tweakers net maken is juist het "doe het zelf"
Iedereen kan zaken kopen. (Als hij het geld heeft) maar zelf maken is juist de charme.

De panelen zijn niet zwaar. (rond de 25 kg) Maar ze zijn zo ongeveer 1 vierkante meter groot.
Dat levert een forse windlast op.
Ja, het moet dus vrij stevig zijn.

Precisie? als je op 5 graden nauwkeurig kunt uitrichten is dat ruim voldoende.
Dit heb ik door meting aangetoond, maar er is ook een ander "bewijs".
Als je de stroom meet die een stilstaand paneel opwekt, dan kun je zien dat dit in een tijdbestek van een half uur verloopt.
Dus het maximum duurt ongeveer een half uur. Ervoor en na is het minder.
Het gehele gebied van "forse opbrengst" duurt ongeveer 4 uur.

Reken je niet te rijk. In de zomer levert het vrij veel op.
Op jaarbasis mag je op ongeveer 30% rekenen.
Als je het goed doet, is het verbruik van de richtinstallatie verwaarloosbaar.

Overigens is de motor van een schotelantenne ook goed bruikbaar.
En een "oud" model is heel eenvoudig te sturen. Gewoon spanning erop en pulsjes tellen.
De nieuwere werken met een protocol, (Disec) en dat is wat lastiger.

Guus Assmann

• mux

mux

99% efficient!

jja schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 22:38:
[...]

Ik verkoop niks, bied alleen informatie, doe er mee wat je wil
whoops, ik had even iets heel anders voor me... Dit was niet de bedoeling :-s
Pagina: 1