Nieuwe receiver of stereo versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben al een tijdje op zoek naar een receiver die mijn oude philips stereo toren moet vervangen. Ik luister heel veel muziek via mijn computer. Omdat ik eigenlijk zelden films kijk bedacht ik laatst dat het misschien beter is als ik een goede stereo versterker koop. Dat hele 5.1 heb ik toch niet nodig. Die dingen zijn een stuk goedkoper dan receivers en hebben waarschijnlijk beter geluid. Wat is jullie mening hierover?
Er zijn nogal veel versterkers en ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten. In omgeving Haarlem zit alleen de Hobo en is volgensmij vrij duur. Daar zou ik wel eens kunnen luisteren. Ik denk dat ik maar beter voor een geintegreerde voor/eind versterker oplossing kan gaan, anders word het wel heel prijzig.
Omdat ik veel muziek luister via de computer lijkt het me wel een goed idee om me computer aan te sluiten op me versteker via optical SPDIF. Zo'n aansluiting zit op me moedebord en dan word alles digitaal doorgeven. Dan hoef ik geen goede geluidkaart te kopen omdat alle digitaal blijft. Klopt dit?

Ik heb twee B&W 603 S1 speakers en verruit de meeste muziek is in mp3. Probeer nu zoveel mogelijk flac te downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51

voodooless

Sound is no voodoo!

E-jey schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:21:
Dat hele 5.1 heb ik toch niet nodig.
Lijkt me een no-brainer dan ;)
Er zijn nogal veel versterkers en ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten.
Basicly: op dat ie goed klink :+ Dat kom je te weten door er simpelweg naar te luisteren :)
Omdat ik veel muziek luister via de computer lijkt het me wel een goed idee om me computer aan te sluiten op me versteker via optical SPDIF. Zo'n aansluiting zit op me moedebord en dan word alles digitaal doorgeven. Dan hoef ik geen goede geluidkaart te kopen omdat alle digitaal blijft. Klopt dit?
Er zijn vrijwel geen stereoversterkers met SPDIF input, en 99% van de moederborden hebben een brakke SPDIF omdat ze alles naar 48 Khz resampelen. Een goede geluidskaart met analoge output is dan eigenlijk wel aan te raden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 18:20
voodooless schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:15:

Er zijn vrijwel geen stereoversterkers met SPDIF input, en 99% van de moederborden hebben een brakke SPDIF omdat ze alles naar 48 Khz resampelen. Een goede geluidskaart met analoge output is dan eigenlijk wel aan te raden.
Of een goede wifi speler die de mp3tjes van je harde schijf kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 20:48
Welk moederbord heb je? De meeste Nforce borden kunnen wel 44.1 Khz uitsturen over s/pdif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mac1987 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 01:48:
Welk moederbord heb je? De meeste Nforce borden kunnen wel 44.1 Khz uitsturen over s/pdif.
Koop liever voor 100 euro een degelijke geluidskaart en voor 200 euro een degelijke (2e hands) stereoversterker. Daar heb je dan meer aan dan een 5.1 receiver van 300 euro, waar je de meeste kanalen en features never nooit van gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 22:36
Een mooi Primare SPA21, en je hebt mooit stereo & dolby, ik heb de zilvere versie sinds 3 weken en ik vind het een prachtig apparaat waar ik zeer zeker over te spreken ben.

[ Voor 12% gewijzigd door hydrah op 19-06-2007 10:00 ]

I take my twist with a shout !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hydrah schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:00:
Een mooi Primare SPA21, en je hebt mooit stereo & dolby, ik heb de zilvere versie sinds 3 weken en ik vind het een prachtig apparaat waar ik zeer zeker over te spreken ben.
Ik denk niet dat een apparaat van zo'n 2000 euro binnen het budget van de TS past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 22:36
voodooless schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:04:
[...]

Ik denk niet dat een apparaat van zo'n 2000 euro binnen het budget van de TS past ;)
Ik weet het budget van de TS niet, maar ik kan het hem wel aanraden, zeker i.c.m. een 2tal sphinx monoblokken.

I take my twist with a shout !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De TS heeft B&W 603 S1'en. Daar ga je echt niet een dergelijk dure amps aan hangen. Hoe mooi die speakers ook zijn misschien, het zou gewoon zonde van het geld zijn.

Als je met je spullen wil patsen kun je dat in Post hier foto's en specs van je home-cinema! Deel 27! doen :+

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 19-06-2007 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Info van de nvidia site over mijn nforce 4 chipset:

# 16-bit or 20-bit stereo, 48kHz output and 16-bit input streams across AC-Link
# 24-bit, 96kHz stereo output on the secondary S/PDIF output

Stereo versterkers met S/PDIF zijn toch lastig te krijgen. Ik zal dus sowieso een nieuwe geluidskaart moeten kopen. Mijn budget is in totaal max 400 euro. Die Primare ziet er mooi uit maar is echt wat te prijzig..

Als ik een beetje rond kijk dan zie ik dat een hoop versterkers rond de 40 watt output hebben. Is het wattage geheel onbelangrijk zoals wel eens gezegt word, of moet het toch een beetje matchen?

[ Voor 19% gewijzigd door E-jey op 19-06-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wattage maakt behoorlijk weinig uit, de gevoeligheid van je B&W's is immers redelijk hoog. En een 40W stereo amp doet meestal niet onder voor een 100W surround amp. Veel minder dan 40W zou ik echter niet nemen. Bedenk dat je het 10-voudige vermogen nodig hebt om het voor mensen dubbel zo hard te laten klinken. 100W klinkt dus maar dubbel zo hard als 10W ;)

Wil je ook af en toe een feestje verzorgen, dan heb je wel wat meer nodig.

Misschien moet je eens hier kijken voor wat leuks voor niet al teveel geld.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 19-06-2007 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het rekensommetje is eigenlijk heel simpel.
Je geeft aan dat je eigenlijk niks om surround geeft, dus die 4 extra kanalen heb je niet nodig.
Verschil tussen een stereo en surround versterker zijn 4 kanalen en een processor. Voor het geld dat je niet uit geeft aan 4 kanalen en ene processor kan je heel wat meer kwaliteit in de vorm van een stereo versterker krijgen.
Simpel gesteld is een stereo versterker vaak van een veel betere kwaliteit dan een suround versterker van hetzelfde budget.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Harman / Kardon heeft prima stereo versterkers:
http://www.harmankardon.c...px?cat=REC&prod=HK%203385

Misschien zit je dan wel wat boven je budget.
Maar het beste kun je gewoon naar een paar versterkers gaan luisteren en dan beslissen.

[ Voor 20% gewijzigd door Gurbe de n00b op 19-06-2007 14:06 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HK heeft wel een eigen geluid, waarbij mid/mid-hoog wat zwak is.Deze moet dus wel bij je speakers passen (JBL gaat heel goed samen)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1