Verwacht niet te veel van de meegeleverde kleurenfilters, die doen niet veel meer dan beetje bijkleuren van wat de WB nodig heeft... Weet niet wat er nog meer op de markt is en of die ook geschikt zijn. Je kunt het allicht proberen, ben wel benieuwd naar die effecten_ferry_ schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:47:
Flitsertje met kleurenfilter ervoor op de achtergrond richten? Nooit geprobeerd, maar hé, het is dan net een soort van par64 die wat extra licht geeft
Jah, en je zal wel redelijk wat licht verliezen. Maar die par kleurenfilters geven wel veel kleur mee, meer dan die standaard flits filters, wie weet, als ik een 580ex als master koop
Witbalans aanpassen aan flitser met kleurenfilter kan ook
Zo kun je ook kleuren er gesatureerder uit laten komen 
Mijn kleurenpack komt over een weekje aan

Je kunt ook zien hoeveel stops licht je minder hebt.. Niet dat het veel uitmaakt, ik heb iig nog nooit 1/1 geflitst tijdens partyfotografie, klik op plaatje voor de website.
Mijn kleurenpack komt over een weekje aan

Je kunt ook zien hoeveel stops licht je minder hebt.. Niet dat het veel uitmaakt, ik heb iig nog nooit 1/1 geflitst tijdens partyfotografie, klik op plaatje voor de website.
[ Voor 83% gewijzigd door Timo op 16-07-2007 23:26 ]
Als je met maar 1 flitser werkt dan heeft zo'n setje erg weinig nut... Als je weet dat je met je flitser met name je onderwerp belicht en dat je je witbalans daarop aan moet passen, dan veranderen alleen de achtergrondkleuren eigenlijk, en ook de huidtinten van de mensen op de achtergrond. Daarnaast kun je ook niet een heel erg exotisch kleurenfilter gebruiken, omdat de WB van je camera het moet kunnen verwerken. Tenzij je van erg gekleurde foto's houd.
Met een 2e flitser erbij zou je wat meer speelruimte hebben. Maar een avondje met in je ene hand 2,5 kg aan gear en in je andere ook nog eens een dikke halve kilo, maakt het wel erg vermoeiend. Of je moet een slaafje meenemen...
Maar goed, op de laatste alinea na is het allemaal gebaseerd op theorieën. Ben erg benieuwd wat je er uiteindelijk van bakt on the spot
Met een 2e flitser erbij zou je wat meer speelruimte hebben. Maar een avondje met in je ene hand 2,5 kg aan gear en in je andere ook nog eens een dikke halve kilo, maakt het wel erg vermoeiend. Of je moet een slaafje meenemen...
Maar goed, op de laatste alinea na is het allemaal gebaseerd op theorieën. Ben erg benieuwd wat je er uiteindelijk van bakt on the spot
Let op het dikgedrukte, manipuleren van kleuren zou mischien positieve resultaten kunnen opleverenjules schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:08:
Als je met maar 1 flitser werkt dan heeft zo'n setje erg weinig nut... Als je weet dat je met je flitser met name je onderwerp belicht en dat je je witbalans daarop aan moet passen, dan veranderen alleen de achtergrondkleuren eigenlijk, en ook de huidtinten van de mensen op de achtergrond. Daarnaast kun je ook niet een heel erg exotisch kleurenfilter gebruiken, omdat de WB van je camera het moet kunnen verwerken. Tenzij je van erg gekleurde foto's houd.
Al deze kleuren filters kunnen door je camera uitgebalanceerd worden
Ik vroeg mij eigenlijk af wat het verschil tussen Filterzz en Exinores zijn. En waar ik beter voor kiezen kan mbt dit werk
[ Voor 18% gewijzigd door Timo op 17-07-2007 01:52 ]
Wat Jules zei... Het (engelse) "gelling" van een flitser doe je in principe om je flitser dezelfde kleurtemperatuur te geven als het omgevingslicht, wanneer dat licht niet dezelfde WB temp heeft als je flitser zelf. Zo kan je alles dezelfde wit toon geven. Halogeen en flitslicht is normaal niet egaal wit te krijgen. Maar in partyfotografie is consistentie in belichting sowieso ver te zoeken, dus daarvoor hoef je geen gelfilter op je flitser te poten. Aan de andere kant, ga gerust je gang en experimenteerfooker schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:45:
[...]
Ik vroeg mij eigenlijk af wat het verschil tussen Filterzz en Exinores zijn. En waar ik beter voor kiezen kan mbt dit werkFilterzz klinken goed imo, maar een echt duidelijk verschil vind ik niet?
Wat betreft oordoppen: JumpStart in "[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotogr..."
Daar staat een grafiekje met dempingswaarden van een aantal filters. Hoe constanter (platter) de lijn, hoe neutraler de filter werkt. Daarom spreekt men bij neutrale filters ook over lineair gedrag. Exinores (en ook Earproof, die gebruiken dezelfde filters als Exinore) geven het meest natuurlijke geluid.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
dude, je hebt flitsen zelf nog niet eens echt onder de knie en dan haal je al een weer onzinnige dingen erbij, kleurenfilters...fooker schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:06:
Witbalans aanpassen aan flitser met kleurenfilter kan ookZo kun je ook kleuren er gesatureerder uit laten komen
Mijn kleurenpack komt over een weekje aan[afbeelding]
|>
Die heb ik sowieso nodig voor andere dingen waarmee ik bezig benSimon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:11:
[...]
dude, je hebt flitsen zelf nog niet eens echt onder de knie en dan haal je al een weer onzinnige dingen erbij, kleurenfilters...
en ik ben dit al langer aan't doen, met mijn gouden omni, die overigens wel al een tijdje in de tas zit omdat direct flash ook best goeie resultaten geeft
[ Voor 35% gewijzigd door Timo op 17-07-2007 10:34 ]
wel gaaf, met een veel te warm filter op je flits, krijg je een superkoude achtergrond. (iig als je je witbalans er van te voren of achteraf in raw op instelt).
Ik gebruik het best vaak bij portretten (dan meestal wel met 2 flitsers, 1 warme op het onderwerp en een normale op de achtergrond of als haarlicht).
Ik gebruik het best vaak bij portretten (dan meestal wel met 2 flitsers, 1 warme op het onderwerp en een normale op de achtergrond of als haarlicht).
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
@fooker: succes me je kleur filters !
@ Denief, ik had een vraagje en heb je toegevoed op msn (miss beter mailen). Ik heb ook contact proberen opnemen met The Oh! maar die reageren niet...
offtopic: (sorry)Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:05:
The Oh! on Tour - Hangar 1 - Oostende
@ Denief, ik had een vraagje en heb je toegevoed op msn (miss beter mailen). Ik heb ook contact proberen opnemen met The Oh! maar die reageren niet...
[ Voor 5% gewijzigd door LittleWan op 17-07-2007 15:23 ]
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
dat maakt het punt van Simon toch niet minder valide!? leer eerst een goed "gewoon" flitsen alvorens je allerlei trucks uit gaat halen...fooker schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:29:
[...]
Die heb ik sowieso nodig voor andere dingen waarmee ik bezig ben
en ik ben dit al langer aan't doen, met mijn gouden omni, die overigens wel al een tijdje in de tas zit omdat direct flash ook best goeie resultaten geeftIk wil het alleen ook kunnen met andere kleuren en met bare-flash
Ik had mijn gouden omni, daar kon ik redelijk de kleuren mee aanpassen. (laatste keren dat ik hem gebruikte, schiet maar's op 3800K en denk in dat de flitser dan natuurlijk lijkt.) Aangezien ik dat zelfde wil blijven kunnen doen, maar wel gewoon zonder omni wil kunnen schieten. ( ook vanwege het feit dat ik wel's de omni erop en eraf haal, kan ik de gelfilter gewoon laten zitten. )lateef schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:22:
[...]
dat maakt het punt van Simon toch niet minder valide!? leer eerst een goed "gewoon" flitsen alvorens je allerlei trucks uit gaat halen...
Compleet valide reden om dat te doen
Oefen, experimenteer en probeer!
[ Voor 15% gewijzigd door Timo op 17-07-2007 15:47 ]
Hmz, ff een poging gewaagd om logisch te redeneren;
Een normale flitser probeert daglicht na te bootsen, aka 5200-5500K. Maar als ik wel es m'n WB moet bijtrekken, dan zit ik daar heel vaak onder, of juist boven, afhankelijk van het omgevingslicht. Met andere woorden, je kunt never nooit je WB op een vaste instelling zetten als je met filters voor je flitser gaat werken. Hij zal altijd moeten anticiperen op het omgevingslicht. De WB pre settings doen dat aardig, maar hebben ook hun grenzen. De vraag is dus of je je daarbinnen blijft.
Ergens zou het beter lukken als je je sluitertijden kort houd en dus ook minder omgevingslicht opvangt. Maar ja, zoiets werkt in deze tak van fotografie niet lekker.
Wat ik me nu afvraag, de meesten weten wel dat rood licht behoorlijk zuigt voor digicams. Wat als je nu een complementaire kleur gebruikt in een filter dat je voor je lens schroeft, zodat je minder rood licht vangt en meer ander licht. Iemand daar al eens mee geëxperimenteerd?
Een normale flitser probeert daglicht na te bootsen, aka 5200-5500K. Maar als ik wel es m'n WB moet bijtrekken, dan zit ik daar heel vaak onder, of juist boven, afhankelijk van het omgevingslicht. Met andere woorden, je kunt never nooit je WB op een vaste instelling zetten als je met filters voor je flitser gaat werken. Hij zal altijd moeten anticiperen op het omgevingslicht. De WB pre settings doen dat aardig, maar hebben ook hun grenzen. De vraag is dus of je je daarbinnen blijft.
Ergens zou het beter lukken als je je sluitertijden kort houd en dus ook minder omgevingslicht opvangt. Maar ja, zoiets werkt in deze tak van fotografie niet lekker.
Wat ik me nu afvraag, de meesten weten wel dat rood licht behoorlijk zuigt voor digicams. Wat als je nu een complementaire kleur gebruikt in een filter dat je voor je lens schroeft, zodat je minder rood licht vangt en meer ander licht. Iemand daar al eens mee geëxperimenteerd?
Dat zou ik eigenlijk wel eens een keertje willen proberen ja...jules schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:20:
[noob]
Wat voor filter heb ik dan nodig, eigenlijk?
[/noob]
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Gewoon mee experimenteren Fooker. Ook al is het niets, je hebt het toch geprobeerd en een stukje ervaring opgedaan 
Geen idee maar worden huidstinten dan niet onnatuurlijker? Als je bij een normale foto (in een goede situatie) teveel met de witbalans gaat kloten krijg je ook gele of blauwe huidstinten.jules schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:20:
Groen, de tegenkleur van rood is groen (tegenkleur van een primaire kleur is het mixen van de andere twee primaire kleuren). Wat je dan alleen krijgt, is dat je je onderwerp dus groen flitst, dat dit vervolgens met je auto witbalans wordt gecorrigeerd naar een normale huidtint. Alleen, je hebt je onderwerp groen geflitst, en je achtergrond niet. Groen wordt gecorrigeerd, maar je achtergrond ook. Je achtergrond wordt dan dus rood in je definitieve foto. In mijn theorie dandodge_911 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:43:
[...]
Dat zou ik eigenlijk wel eens een keertje willen proberen ja...
[noob]
[/noob]
Maar het is zeker de moeite het een keer te proberen
Voor elke kleur die je wilt versterken pak je de tegenovergestelde kleur.
geel Oranje <-> blauw
rood <-> groen

Met groen flitsen geeft dus meer rood in de achtergrond. Flitsen met rood neutraliseert rood en versterkt groen
En het werkt uiteraard ook op kleuren die er een beetje tussen in zitten, zoals magenta/paars 
Ben benieuwd, weekje en dan zijn mn filtertjes binnen
en nog even een constuctie verzinnen zodat ik ze makkelijk op mn flash kan plakken
geel Oranje <-> blauw
rood <-> groen
Met groen flitsen geeft dus meer rood in de achtergrond. Flitsen met rood neutraliseert rood en versterkt groen
[ Voor 71% gewijzigd door Timo op 17-07-2007 23:13 ]
Doe jij je theorie lekker? Geel - paars en blauw - oranjefooker schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:39:
Voor elke kleur die je wilt versterken pak je de tegenovergestelde kleur.
geel <-> blauw
rood <-> groen
Met groen flitsen geeft dus meer rood in de achtergrond. Flitsen met rood neutraliseert rood en versterkt groenEn het werkt uiteraard ook op kleuren die er een beetje tussen in zitten, zoals magenta/paars
Hihi, je hebt gelijkHenk schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:54:
[...]
Doe jij je theorie lekker? Geel - paars en blauw - oranje

[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 17-07-2007 23:06 ]
Even logisch beredeneerd, je hebt dan een filter nodig dat alle kleuren doorlaat behalve rood. Dat is niet te vinden volgens mij. Het alternatief zou zijn om het rood te compenseren met een andere kleur die rood opheft, groen? Mocht je het gevonden hebben dan heb je waarschijnlijk ook het probleem dat je stops licht gaat verliezen en dat is nou juist niet wat je wilt met partyfotografie, denk je wel?dodge_911 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:43:
[...]
Dat zou ik eigenlijk wel eens een keertje willen proberen ja...
[noob]
[/noob]
edit:
Right, spuit11 enzo
Right, spuit11 enzo
Jij moet even lezen waar mijn quote vandaan komt.Henk schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:20:
[...]
Mwah, ik denk dat je flitser de enige is die stops licht verliest, niet je omgeving etc. zelf.... je zet een filter op je flitser, niet op je lens... dus daar verlies je niets en je flitser flitst het toch wel aananders zou je idd een kleurenfilter kunnen overwegen.
[ Voor 36% gewijzigd door Josh op 17-07-2007 23:23 ]
Edit: damn, laat, werk, half lezen, zuchtGsJosh schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:17:
[...]
Even logisch beredeneerd, je hebt dan een filter nodig dat alle kleuren doorlaat behalve rood. Dat is niet te vinden volgens mij. Het alternatief zou zijn om het rood te compenseren met een andere kleur die rood opheft, groen? Mocht je het gevonden hebben dan heb je waarschijnlijk ook het probleem dat je stops licht gaat verliezen en dat is nou juist niet wat je wilt met partyfotografie, denk je wel?
ik zou dan een filter pakken zoals je dat op de analoge fotografie had... een echt kleurenfilter, en dan groen. Maar of je dr echt wat mee op schiet...
[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 17-07-2007 23:25 ]
Verwijderd
I focused on the people this year at Dance Valley, here are some of my favourites :-)

Damn Marc Ralph, dit ziet er echt heel mooi uit. Ik weet niet of het door je MkIII komt maar je bent wat mij betreft vooruit gegaan. Die luchten springen echt fantastisch uit de foto, hoe heb je zo mooi ingeflitst (snellere flitssync met je 1D?)? Wat je zelf natuurlijk al gezien had is dat het Heineken meisje een beetje overbelicht is.
Bij die laatste stoor ik me trouwens aan dat paaltje linksonder in beeld, bovendien, whatsup met het rare formaat? Net geen vierkant?
Bij die laatste stoor ik me trouwens aan dat paaltje linksonder in beeld, bovendien, whatsup met het rare formaat? Net geen vierkant?
[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 18-07-2007 11:06 ]
Wie is Marc? En je had zelf natuurlijk al gezien dat je een beetje aan het mierenneuken bent?GsJosh schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:58:
Damn Marc, dit ziet er echt heel mooi uit. Ik weet niet of het door je MkIII komt maar je bent wat mij betreft vooruit gegaan. Die luchten springen echt fantastisch uit de foto, hoe heb je zo mooi ingeflitst (snellere flitssync met je 1D?)? Wat je zelf natuurlijk al gezien had is dat het Heineken meisje een beetje overbelicht is.
Dat rare formaat snap ik daarintegen ook niet echt.....
waarom moet alles 2:3 zijn?
Vette plaatjes!Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 07:46:
I focused on the people this year at Dance Valley, here are some of my favourites :-)
@ Ralph..
Samen heben we denk ik een leuke set neergezet, was iig leuk om weer even met je te hebben gesproken!
Je people-pics zijn erg tof, maar die laatste is qua compositie iets minder..
De crops/verschillende formaten kunnen leuk zijn voor publicatie en variatie in een serie maar heel frequent zou ik het zelf niet gebruiken op het web..
Leuk btw, die gozer op foto 4 in dat blauw/wit gestreepte shirtje op de achtergrond.. it's me!
Samen heben we denk ik een leuke set neergezet, was iig leuk om weer even met je te hebben gesproken!
De crops/verschillende formaten kunnen leuk zijn voor publicatie en variatie in een serie maar heel frequent zou ik het zelf niet gebruiken op het web..
Leuk btw, die gozer op foto 4 in dat blauw/wit gestreepte shirtje op de achtergrond.. it's me!
[ Voor 13% gewijzigd door Mittnick op 18-07-2007 19:06 ]
Verwijderd
kleurtjes en onderwerpen zijn wel retestrak moet ik zeggen ralph.
ps zijn deze nog nabewerkt of gewoon een goeie preset in de camera ??
oh en jammer dat je de fisheye al verkocht had
oh en jammer dat je de fisheye al verkocht had
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 17:38 ]
Ralph?
Where is the shot of you eating pancakes?
You didn't shoot it didn't?
I can never count on you
Where is the shot of you eating pancakes?
You didn't shoot it didn't?
I can never count on you
spoiler:
just kidding dude, still love ya (but martijn is my favorite)
spoiler:
No i am not gay and i want the heineken girl RIGHT NOW!
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
haha, die fish op die fuji, hos, wij moeten toch eigenlijk eens gaan meetenVerwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:12:
kleurtjes en onderwerpen zijn wel retestrak moet ik zeggen ralph.![]()
oh en jammer dat je de fisheye al verkocht had![]()
![]()
![]()
Verwijderd
ps wat voor fisheye had ralph eigenlijk de peleng of de sigma xx mm ??jules schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:43:
[...]
haha, die fish op die fuji, hos, wij moeten toch eigenlijk eens gaan meeten
en wat voor fisheye hebben jullie eigenlijk in het assortiment ?
en yep voor sonica festival wil ik nog wel de fisheye hebben
Verwijderd
IdemTom schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:44:
* Tom heeft de sigma 15mm f/2.8
wel op cropcam(400d) maar effect vind ik prima zo
de Nikkor 16mm f/2.8 AF D ED, en de Nikkor 10.5mm AF G ED DX f/2.8Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:48:
en wat voor fisheye hebben jullie eigenlijk in het assortiment ?
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Zo, ik heb eens een gehoortest gedaan, zeker omdat ik geregeld feestjes e.d. afloop. Complimenten van Schoonenberg gehad, dit had ze nog nooit gezien: alles perfect en hier en daar zat ik zelfs beter dan perfect
Stomzinnige was dat ik teveel omgevingsgeluid hoorde om nog beter te kunnen scoren, maar ze zat nu al achter de computer te kijken: wtf 
Ergo: gehoorbescherming loont! Ik heb trouwens gelijk even de filters om laten wisselen. Ik had de bruine EX25's bij gebrek aan de doorzichtige, maar de laatste zien er veel beter uit. * neographikal blij is.

Ergo: gehoorbescherming loont! Ik heb trouwens gelijk even de filters om laten wisselen. Ik had de bruine EX25's bij gebrek aan de doorzichtige, maar de laatste zien er veel beter uit. * neographikal blij is.
[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 19-07-2007 15:41 ]
Feli, mijn toko moet m'n linker filter ook nog vervangen door een doorzichtige. Wel irri overigens dat ik gewoon gemiddeld hoor volgens een gehoorspecialist, evenals onderscheidend vermogen bij omgevingsgeluid, maar dat ik dat zelf niet zo ervaarneographikal schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 15:40:
Zo, ik heb eens een gehoortest gedaan, zeker omdat ik geregeld feestjes e.d. afloop. Complimenten van Schoonenberg gehad, dit had ze nog nooit gezien: alles perfect en hier en daar zat ik zelfs beter dan perfectStomzinnige was dat ik teveel omgevingsgeluid hoorde om nog beter te kunnen scoren, maar ze zat nu al achter de computer te kijken: wtf
Ik moet dat ook eens doen na 5 jaar in de horeca werken zonder gehoorbescherming (iets wat ik toch wel van plan ben om te halen).
Verwijderd
@hos2: Ik heb een peleng fish-eye 8mm
Dit weekend audio shock, ben elke avond al heen om opbouw foto's te maken. Da's wel kicken om alles vanaf het begin tot eind mee te maken
Hebben jullie voor mij nog wat tips hoe ik het best mensen overdag kan fotograferen? Met dancetour veel geflitst, maar niet echt vaak goeie resultaten. Ik heb iets gevonden over High Speed Sync (heb een EX420)
Dit weekend audio shock, ben elke avond al heen om opbouw foto's te maken. Da's wel kicken om alles vanaf het begin tot eind mee te maken
Hebben jullie voor mij nog wat tips hoe ik het best mensen overdag kan fotograferen? Met dancetour veel geflitst, maar niet echt vaak goeie resultaten. Ik heb iets gevonden over High Speed Sync (heb een EX420)
Verwijderd
Tokina 10-17
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:48:
[...]
ps wat voor fisheye had ralph eigenlijk de peleng of de sigma xx mm ??
Yep, gewoon knallen, zorg dat het bliksempje op je flitser aanstaat en ga gewoon vrolijk op Av of Tv schieten. De voorflits zorgt wel dat flitser en sluiter/diafragma netjes samen tot een goede belichting komen. Je moet wel spelen met FEC, flash exposure compensation, om de verhouding tussen vulflits en omgevingslicht te beinvloeden, maar ik weet niet of je 350D (had jij toch?) dat kan.Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 15:57:
@hos2: Ik heb een peleng fish-eye 8mm
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Misschien de boel eens uit laten spuitenjules schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 15:49:
[...]
Feli, mijn toko moet m'n linker filter ook nog vervangen door een doorzichtige. Wel irri overigens dat ik gewoon gemiddeld hoor volgens een gehoorspecialist, evenals onderscheidend vermogen bij omgevingsgeluid, maar dat ik dat zelf niet zo ervaar. Tenminste, zo was dat een jaar geleden. Wellicht dat mijn gehoor inmiddels ook wat minder ver achteruit gegaan is tov m'n leeftijdsgenoten
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
350D heeft FEC in het menu staan. Wat lastig bedienen, maar het kan dus wel.JumpStart schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:11:
[...]
...maar ik weet niet of je 350D (had jij toch?) dat kan.
Verwijderd
thanks, I haven't noticed this one yet
and it fits well with my 18-50mm 2.8
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 18:24 ]
Have to be honest: I had LOADS of vignetting with the lens, ergo it sucks
Bericht hierboven
De borders op een APS-C zijn al niet zo geweldig, op een 1D3 zal dat er niet beter op worden. Ik heb hem overwogen als vervanger van de Sig15, maar ik raakte niet echt onder de indruk ervan. Dus de Sig15 blijft gewoon fijn in de collectie
Verwijderd
hmmm in the test there is no mentioning of vignetting . forgotten ?Floor-is schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 18:50:
[...]
Have to be honest: I had LOADS of vignetting with the lens, ergo it sucks
http://www.photozone.de/8...1017_3545_nikon/index.htm
Photozone test met APS-C camera, 1,6x crop, en Florio heeft een APS-H cam, 1,25x crop. Dat scheelt nogalVerwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:36:
[...]
hmmm in the test there is no mentioning of vignetting . forgotten ?![]()
http://www.photozone.de/8...1017_3545_nikon/index.htm
Ik gok dat Ralph het nodige aan vignetting in post processing heeft weggecropt of rechtgetrokken...
[ Voor 10% gewijzigd door JumpStart op 20-07-2007 10:30 ]
Verwijderd
maar ralph zijn oude camera was toch 1.6 crop of ging het al om de nieuwe ?? de vraag was gericht over de oude en ja de cropfactor erbij is dan ook wel makkelijk om te wetenJumpStart schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:28:
[...]
Photozone test met APS-C camera, 1,6x crop, en Florio heeft een APS-H cam, 1,25x crop. Dat scheelt nogal(De lens zelf is ook bedoeld voor 1,5/1,6x crop, niet voor grotere sensors.) Nog los van het feit dat je een 180 graden beeldhoek inderdaad erg moeilijk kan voorzien van een egaal vlak, zoals Klaus aangeeft.
Ik gok dat Ralph het nodige aan vignetting in post processing heeft weggecropt of rechtgetrokken...
Prima dan toch?Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:02:
the 10-17 works fine for me on a 1.3x crop factor without vigneting from 12-17.
DC/DX/Di II glas beperkt zich tot het projecteren van een kleinere beeldcirkel. EF-s gaat nog een stapje verder: de specificatie van EF-S laat namelijk toe dat het achterste lens element dieper de mirrorbox binnenkomt.Henk schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:44:
[...]
Prima dan toch?Ik blijf het trouwens vaag vinden dat canon's eigen EF-S glas fysiek gewoon niet op EF past, en third party DC/DX glas wel...
Dus, een, zeg, Tokina 12-24/4 past gewoon op een full 5D. Vignetting Galore, dat wel, maar omdat er geen spiegel tegen een lens element kan slaan is het geen probleem. Een EF-s 10-22 op een 5D past fysiek niet eens (je moet de lens collar of de lens mount bijvijlen) maar zou het wel passen dan kan de spiegel tegen de lens klappen.
Verwijderd
Thnx for the tips Jumpstart! Ben klaar voor Audio Shock 2007 (Leeuwarden), accu's vol en lenzen schoon. Dit word voor mij het feest van het jaar. Qua fotograaf is alles goed geregeld. Overal backstage, 2 hoogwerkers waar ik de hele dag in mag, gratis eten en drinken. En mooi weer 
Zal morgen wat foto's posten
Zal morgen wat foto's posten
Verwijderd
ok zo maar eens in de winkel gaan kijken hoe die bevaltVerwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:02:
the 10-17 works fine for me on a 1.3x crop factor without vigneting from 12-17.
ps ik merk bij mijn nikongear ook dat ik met flitsen steeds vaker moet bijstellen. oftewel als mensen dichterbij staan moet ik echt minder gaan flitsen en als ze verderaf staan moet ik harder gaan flitsen. lijkt net alsof de cam geen rekening houdt met de afstand met het bepalen van de flitssterkte.
bij canon had ik dat veel minder of heb ik nog een instelling fout staan die dit veroorzaakt ?
Die 35/2.0, is dat een zogenaamd 'D' objectief? zoja, dan houdt je flitser rekening met de afstand (D staat voor distance, je objectief geeft dus de afstand door), zo nee, dan is de kans idd aanwezig dat het daardoor komt.Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:39:
[...]
ok zo maar eens in de winkel gaan kijken hoe die bevalt
ps ik merk bij mijn nikongear ook dat ik met flitsen steeds vaker moet bijstellen. oftewel als mensen dichterbij staan moet ik echt minder gaan flitsen en als ze verderaf staan moet ik harder gaan flitsen. lijkt net alsof de cam geen rekening houdt met de afstand met het bepalen van de flitssterkte.
bij canon had ik dat veel minder of heb ik nog een instelling fout staan die dit veroorzaakt ?
Theoretisch dan, want in de praktijk heb ik er met mijn Sigma 17-70 (welke trouwens wel claimt AF-D te zijn) en Tokina 12-24 op D50 en SB-800 iig nooit last van gehad, maar wellicht dat fuji ook net wat andere flitsaansturing gebruikt? Je zou het eigenlijk even moeten vergelijken met een D200, of iig de resultaten daaruit...
edit: is het deze lens? http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6382
if so, dan moet je de fuji eens naast een D200 oid houden, en kijken of die dezelfde problemen geeft, want dat ís een D....
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 21-07-2007 12:45 ]
Verwijderd
yep dat is de bewuste lens.
op dpreview las ik ook nog wel een topic met problemen van de s5 in combinatie met de sb800 en dat die ook bij de D200 voorkwamen mbt de contactpunten.
ga eens navragen in de winkel
op dpreview las ik ook nog wel een topic met problemen van de s5 in combinatie met de sb800 en dat die ook bij de D200 voorkwamen mbt de contactpunten.
ga eens navragen in de winkel
De hogedrukreiniger staat er bij de dokter ieder jaar al een keertje op. Vind het wel mooi zo. En dat zonder noemenswaardige vooruitgang in dat soort situaties. Overigens moet ik toegeven dat bij de eerste keer dat ik die exinores in had mijn eerste reactie was; "Damn, is dit alles? Betaal ik daar zo gruwelijk veel voor?" Volgens de verkoopster zou ik geen knisperende vingers naast m'n oren meer moeten horen, maar die hoorde ik prima nl....Chiron schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:33:
[...]
Misschien de boel eens uit laten spuitenDat kan soms ook tot enorme verbetering leiden
Euh, geen last van. Volgens mij allemaal D glas hier...Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:39:
[...]
Ik heb precies dezelfde ervaring met exinores, erger zelfs. Ik heb moeilijke oren dus het is logisch, maar ze hebben bij Exinore bij de eerste keer leveren een andere filter links gestopt dan rechtsjules schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:47:
[...]
De hogedrukreiniger staat er bij de dokter ieder jaar al een keertje op. Vind het wel mooi zo. En dat zonder noemenswaardige vooruitgang in dat soort situaties. Overigens moet ik toegeven dat bij de eerste keer dat ik die exinores in had mijn eerste reactie was; "Damn, is dit alles? Betaal ik daar zo gruwelijk veel voor?" Volgens de verkoopster zou ik geen knisperende vingers naast m'n oren meer moeten horen, maar die hoorde ik prima nl....
[...]
Euh, geen last van. Volgens mij allemaal D glas hier...

Verwijderd
zo eindelijk weer eens wat fototjes geschoten gisteren in pacificparc. dacht even wat te gaan testen alleen met de witbalans maar uiteindelijk toch de halve zaak er weer opgezet

en ik moest natuurlijk ook nog op de foto

groepje blauw verzamelen

en ik moest natuurlijk ook nog op de foto

groepje blauw verzamelen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 16:04 ]
Verwijderd
Van mij hier ook even een fotootje waar ik tevreden over ben, gemaakt tijdens de Vierdaagse Feesten in Nijmegen.

Overige foto's die we genomen hebben:
- Zaterdag
- Zondag
- Woensdag
Ben nog niet zo tevreden over de party-portretjes dat ik ze hier al plaats.
Overige foto's die we genomen hebben:
- Zaterdag
- Zondag
- Woensdag
Ben nog niet zo tevreden over de party-portretjes dat ik ze hier al plaats.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 16:34 ]
ik denk dat ik een lensbaby ga kopen om af en toe wat partyfotografie mee te doen.
Iemand ervaring met zo'n dingetje?
De drop-in diafragma's in hartjes en sterretjesvorm doen het denk ik wel goed op de wazigere feestjes
Iemand ervaring met zo'n dingetje?
De drop-in diafragma's in hartjes en sterretjesvorm doen het denk ik wel goed op de wazigere feestjes
Gistere naar The Oh! on tour geweest in het Media Center te Oostende !
Het was een lekker feestje !
Het was al weer een tijdje geleden dat ik nog es met mijn cam op stap geweest ben... paar fouten gemaakt die m'n foto's wat minder maken. Zelf ben ik er niet zo super tevreden van, maar de nabewerking kan toch nog wat goed maken.
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
Het was een lekker feestje !
Het was al weer een tijdje geleden dat ik nog es met mijn cam op stap geweest ben... paar fouten gemaakt die m'n foto's wat minder maken. Zelf ben ik er niet zo super tevreden van, maar de nabewerking kan toch nog wat goed maken.
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Verwijderd
Waarom zijn die foto's zo mislukt ? Te weinig geflitst en je iso veeel te hoog ? Met welk toestel heb je deze gemaakt ?
Iso 800 (85% van de foto's), en idd te weinig geflitst. Flits stond op -2 tot -3 stopsVerwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:09:
Waarom zijn die foto's zo mislukt ? Te weinig geflitst en je iso veeel te hoog ? Met welk toestel heb je deze gemaakt ?

De meeste waren veel te donker (op het schermpje van de cam zagen ze er wel goed uit), heb veel moeten optrekken waardoor te veel ruis tevoorschijn kwam. De meeste zijn enkel op webformaat maar aanvaardbaar kwa ruis (of ik ben te kritisch). Ik heb de ruis proberen compenseren met wat meer contrast al komt het sommige niet ten goede
Ze zijn gemaakt met een D50
Verklaar "gaar"?Tom schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:13:
[eerlijke mening]
Wat een gare foto's.
Idee is goed, uitwerking vind ik *kuch* minder.
Misschien wat tips voor de uitwerking? waar heb ik het verkeerd aangepakt?
[ Voor 17% gewijzigd door LittleWan op 21-07-2007 20:58 ]
Ik zou ze minder achteraf optrekken. Dit ziet er erg geforceerd uit om toch licht op je foto's te krijgen, met al die ruis als gevolg. Liever foto's waar wat minder licht op te zien is en de ruis meer op de achtergrond blijft. Of althans, een goede mix tussen die twee. Ruis heb je altijd bij partyfotografie, maar dit is way too much als je het mij vraagt. Op webformaat hoef je amper ruis te zien, hooguit in wat donkere stukken van een foto.LittleWan schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:57:
[...]
Verklaar "gaar"?
Verwijderd
wow pvdplanet dat zijn echt even heel andere fotos dan normaal
zo te zien heb je je s5 al beter onder controle dan ondergetekende
alhoewel ik merkte dat het met fish opeens allemaal heel anders werkt dan met een normale lens
oh en ik ging vandaag eens aan de gang met een fisheye dus weest voorbereid
zo te zien heb je je s5 al beter onder controle dan ondergetekende

alhoewel ik merkte dat het met fish opeens allemaal heel anders werkt dan met een normale lens
oh en ik ging vandaag eens aan de gang met een fisheye dus weest voorbereid
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 05:08 ]
Deze komen van m'n S2. Deze camera was eigenlijk bedoeld voor festivals maar daar blijkt dat ding -tegen alle verwachtingen in- dus absoluut ongeschikt voor. Je kan er funky pics mee schieten maar een constant niveau aanhouden is zeer lastig. Zal wel aan de beperkte D-range liggen. Gek genoeg weet dat ding dus wel prima raad met indoorfeesten...
Nu ga ik de S3 die bedoeld was voor 's nachts dan maar een keer overdag inzetten. Op zich is de S9600 op festivals ideaal (compositie via klapscherm, geen stof op sensor, groot zoombereik, lichtgewicht) maar hij heeft wat moeite met tegen de zon in schieten e.d. Nog maar wat meer experimenteren dus
Welke fish-eye heb je erop zitten? Sigma?
Nu ga ik de S3 die bedoeld was voor 's nachts dan maar een keer overdag inzetten. Op zich is de S9600 op festivals ideaal (compositie via klapscherm, geen stof op sensor, groot zoombereik, lichtgewicht) maar hij heeft wat moeite met tegen de zon in schieten e.d. Nog maar wat meer experimenteren dus
[ Voor 3% gewijzigd door pvdplanet op 22-07-2007 06:03 ]
Verwijderd
nop de tokina 10-17 heb ik toch maar aangeschaft ondanks de slechte ervaringen van floorispvdplanet schreef op zondag 22 juli 2007 @ 05:58:
Deze komen van m'n S2. Deze camera was eigenlijk bedoeld voor festivals maar daar blijkt dat ding -tegen alle verwachtingen in- dus absoluut ongeschikt voor. Je kan er funky pics mee schieten maar een constant niveau aanhouden is zeer lastig. Zal wel aan de beperkte D-range liggen. Gek genoeg weet dat ding dus wel prima raad met indoorfeesten...
nou hier dan de eerste pogingen (de eerste persoon komt wel redelijk bekend voor als je terugkijkt naar de fotos van ralph
1

2

3

4

5

6

wel stom van me geweest om mijn omnibounce niet mee te hebben. is af en toe echt wel nodig met fish merk ik

rest staat hier
http://thehospages.com/pi.../2007-07-21-costadelsoul/
oh en daarna nog een verjaardagsfeesie ergens in het donker
7

8

9

10

rest staat hier
http://www.thehospages.co...1-blazelansbirthdayparty/
zo en nu weer terug naar hetzelfde verjaardagsfeesie. het heeft zich alleen moeten verplaatsen naar een andere lokatie

eerste indrukken van de fisheye zijn dat het het wel een grappige lens is maar dat ik absoluut een omnibounce in sommige situaties nodig heb en dat soms de flitssterkte -3 nog te sterk is

oh en is er nog een mogelijkheid om je sluitertijd boven de 1/250 seconde te krijgen met flitsen in daglicht. zal ongetwijfeld met de flitser te maken heeft dat die niet sneller kan of is dat een instelling ?
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 14:27 ]
Hos, dat is je max flash sync. Op je flitser of (op je camera mss ?) kun je meestal instellen of je FP-Synccanon-term wilt gebruiken. Kost je wel 1 stop flitskracht, maar dat compenseer je meestal door het diafragma laag te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door Timo op 22-07-2007 14:44 ]
Verwijderd
1 stop extra flitskracht kon ik gisteren ook missen als kiespijn 
oh en mijn sc29 moet ik ook niet vergeten volgende keer
oh en mijn sc29 moet ik ook niet vergeten volgende keer
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 14:55 ]
Dan moet je in het menu FP-mode aanzzetten.
in het Custom Setting menu -> e Bracketing flash -> *e1 Flash sync speed -> 1/250 s (Auto FP)
Althans op de D200
in het Custom Setting menu -> e Bracketing flash -> *e1 Flash sync speed -> 1/250 s (Auto FP)
Althans op de D200
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik vind toch dat je bij canon had moeten blijven Hos
Verwijderd
wie weet, als die instellingen zo incosistent blijven doen switch ik misschien wel weer terug en wordt ik gewoon weer een canonian

Misschien wel een tip voor alle Nikon users; je schermpje tijdens iig nightshoots op intensiteit van -2 te zetten. Daarnaast niet vertrouwen op je schermpje, maar meer op het histogram. En uhmz, flitser op -2/-3 stops is echt way te veel afgestopt, tenminste, da's mijn ervaring...LittleWan schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:57:
[...]
Iso 800 (85% van de foto's), en idd te weinig geflitst. Flits stond op -2 tot -3 stops![]()
De meeste waren veel te donker (op het schermpje van de cam zagen ze er wel goed uit), heb veel moeten optrekken waardoor te veel ruis tevoorschijn kwam. De meeste zijn enkel op webformaat maar aanvaardbaar kwa ruis (of ik ben te kritisch). Ik heb de ruis proberen compenseren met wat meer contrast al komt het sommige niet ten goede
Ze zijn gemaakt met een D50
[...]
Verklaar "gaar"?
De tip om mn scherm intensiteit lager te zetten zal ik zeker onthouden !!!jules schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:10:
[...]
Misschien wel een tip voor alle Nikon users; je schermpje tijdens iig nightshoots op intensiteit van -2 te zetten. Daarnaast niet vertrouwen op je schermpje, maar meer op het histogram. En uhmz, flitser op -2/-3 stops is echt way te veel afgestopt, tenminste, da's mijn ervaring...
idd, -3/-3 stops is echt te weinig. Het was lang geleden (wegens omstandigheden) dat ik nog es op stap was met m'n flits. Ik dacht te herinneren dat dit de vorige keer goed lukte, maar blijkbaar dacht ik verkeerd... De volgende keer laat ik em op 0 stops staan en zie ik wat het resultaat is, daarna misschien terug wat aanpassen, alhoewel ik denk dat ik niet zo vaak daaraan moet prutsen...
Ja dat histogram heb ik paar keer bekeken, maar bij sommige foto's stond het histogram helemaal aan in het 1ste kwart deel, en toch waren er goed belichte delen op de foto (op het histogram helemaal opengesmeerd bijna). De overvloed aan de linkse kant kwam van de meer gelijkmatige donkere plekken... misschien mis geinterpreteerd, maar ik durfde er niet altijd op voorgaan op mijn histogram.
[ Voor 18% gewijzigd door LittleWan op 22-07-2007 19:55 ]
Jules, heb je mischien een voorbeeld van een 'goed' histogram tijdens partyfotografie?
Het lukt mij namelijk niet altijd door gebrek aan licht ook de achtergrond goed te exposen.
En aangezien ik lately wat flits probleempjes heb wil ik graag weten wanneer ik 'goed' geflitst heb
(ik zou dezelfde settings aan kunnen houden en alleen sluitertijd kunnen verlagen tot 1/200e, dan zou ik puur flash output zien. )
En aangezien ik lately wat flits probleempjes heb wil ik graag weten wanneer ik 'goed' geflitst heb
(ik zou dezelfde settings aan kunnen houden en alleen sluitertijd kunnen verlagen tot 1/200e, dan zou ik puur flash output zien. )
[ Voor 64% gewijzigd door Timo op 22-07-2007 20:01 ]
Histogram is leuk voor normale foto's maar bij partyfotografie vind ik het nutteloos. Misschien dat het voor stilstaande zaken (decoratie, sfeerplaatjes) te gebruiken is maar voor de rest heb je er zo weinig van als het licht elke seconde weer anders is en het situaties zijn die je vaak niet zomaar over kunt doen. Ik vertrouw dan meer op m'n schermpje en ervaring.jules schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:10:
[...]
Misschien wel een tip voor alle Nikon users; je schermpje tijdens iig nightshoots op intensiteit van -2 te zetten. Daarnaast niet vertrouwen op je schermpje, maar meer op het histogram. En uhmz, flitser op -2/-3 stops is echt way te veel afgestopt, tenminste, da's mijn ervaring...
In dit topic staan tig foto's, download er eentje, laad hem in Photoshop en kijk naar het histogram.fooker schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:58:
Jules, heb je mischien een voorbeeld van een 'goed' histogram tijdens partyfotografie?Het lukt mij namelijk niet altijd door gebrek aan licht ook de achtergrond goed te exposen.
This footer is intentionally left blank
Dat is weer met nabewerkingajhaverkamp schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:22:
[...]
In dit topic staan tig foto's, download er eentje, laad hem in Photoshop en kijk naar het histogram.
Goed gelijk heb je, maar ik vertrouw mijn schermpje ook niet echt op het moment. Er moet iets zijn dat *niet* subjectief is.Tom schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:21:
[...]
Histogram is leuk voor normale foto's maar bij partyfotografie vind ik het nutteloos. Misschien dat het voor stilstaande zaken (decoratie, sfeerplaatjes) te gebruiken is maar voor de rest heb je er zo weinig van als het licht elke seconde weer anders is en het situaties zijn die je vaak niet zomaar over kunt doen. Ik vertrouw dan meer op m'n schermpje en ervaring.
[ Voor 57% gewijzigd door Timo op 22-07-2007 21:27 ]
Klopt, maar je wilt zien hoe het histogram van een goede party foto eruit ziet. Dat is dus na de nabewerking, dat histogram is dus het histogram dat je eigenlijk meteen op je camera wilt zien.fooker schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:22:
[...]
Dat is weer met nabewerkingen dat doet mijn camera niet.
This footer is intentionally left blank
Gast er is niet zo iets als een goed histogram, ja dat lees je goed...fooker schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:58:
Jules, heb je mischien een voorbeeld van een 'goed' histogram tijdens partyfotografie?Het lukt mij namelijk niet altijd door gebrek aan licht ook de achtergrond goed te exposen.
Flitsen is een gevoelskwestie, je moet het leren, oefenen oefenen oefenen.
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 22-07-2007 22:18 ]
Bericht hierboven
Mijn schermpje is te helder vergeleken met de echte foto. Dat weet ik en ik houd er rekening meefooker schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:22:
[...]
Goed gelijk heb je, maar ik vertrouw mijn schermpje ook niet echt op het moment. Er moet iets zijn dat *niet* subjectief is.
Mja, doordat je histogrammen vaker ziet, leer je ook te kennen hoe je histogram er ongeveer uit moet zien in welke situatie. Daarnaast kun je ook leren je schermpje beter in te schatten. Maar mijn ervaring is dat bij Nikon de weergave als het donker is ontzettend vertekend bij de standaard instelling. Check ook als je thuis bent wat de resultaten zijn. Op den duur krijg je een veel betere feeling hoe je moet inflitsen in welke situatie. Ja, dit kost gewoon tijd... Oefenen, oefenen, oefenen... zoals floro dus zegtTom schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:21:
[...]
Histogram is leuk voor normale foto's maar bij partyfotografie vind ik het nutteloos. Misschien dat het voor stilstaande zaken (decoratie, sfeerplaatjes) te gebruiken is maar voor de rest heb je er zo weinig van als het licht elke seconde weer anders is en het situaties zijn die je vaak niet zomaar over kunt doen. Ik vertrouw dan meer op m'n schermpje en ervaring.
Nu we het toch zowat over histogrammen bezig zijn... passen jullie vaak expose to the right to bij jullie partypics?
Soms.LittleWan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:45:
Nu we het toch zowat over histogrammen bezig zijn... passen jullie vaak expose to the right to bij jullie partypics?
Als het een donker hol is, en je wil dat ook zo vastleggen, dan kom je juist uit op een histogram dat flink naar links hangt. Bij flink veel licht kom je wel aan het rechtereind uit. Kortom, je kan niet zonder meer aangeven hoe het histogram eruit zou moeten zien, iedere belichtingssituatie is immers weer anders.
Verwijderd
eh ik begrijp je vraag niet ?LittleWan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:45:
De term 'Expose to the right' slaat, in dit geval, op het idee dat je de piek in het histogram aan de rechterkant probeert te krijgen.
Verwijderd
ah ok, nee dat doe ik niet. probeer eerst weer eens normaal dat ding onder controle te krijgen met flitsenJumpStart schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:55:
[...]
De term 'Expose to the right' slaat, in dit geval, op het idee dat je de piek in het histogram aan de rechterkant probeert te krijgen.
ik was er ook op Oh! on tour vrijdag...
1 Staan ze van 3 kanten tegelijk te roepen voor een foto, zeg ik gewoon: "smijt ulle nekeer allemaal bij mekaar, da makkelijker voor mij"

2. een laser in zijn hand

3. overzichtje ruis

4. licht!

5. huwelijksaanzoek (hij heeft trouwens ja gezegd)

6. laser

7. MC dinges (ff kwijt
)

8. Njammie

9. ook njammie
1 Staan ze van 3 kanten tegelijk te roepen voor een foto, zeg ik gewoon: "smijt ulle nekeer allemaal bij mekaar, da makkelijker voor mij"

2. een laser in zijn hand

3. overzichtje ruis

4. licht!

5. huwelijksaanzoek (hij heeft trouwens ja gezegd)

6. laser

7. MC dinges (ff kwijt

8. Njammie

9. ook njammie

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Eigenlijk had ik dit stukje tekst nog ff in een edit bij mijn voorgaande tekst neer willen zetten, maar Jst was me voor met deze uitlegJumpStart schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:51:
[...]
Soms.
Als het een donker hol is, en je wil dat ook zo vastleggen, dan kom je juist uit op een histogram dat flink naar links hangt. Bij flink veel licht kom je wel aan het rechtereind uit. Kortom, je kan niet zonder meer aangeven hoe het histogram eruit zou moeten zien, iedere belichtingssituatie is immers weer anders.
De achtergrond (dat dragging the shutter verhaal) bepaald ook een deel van het histogram. Hoe je de achtergrond weergeeft is afhankelijk van je eigen smaak/stijl of evt sfeer van die avond of zelfs het moment...
Bij overzicht foto's of andere sfeer foto's is het maar net wat voor sfeer jij wilt neerzetten met je foto. Achteraf, of zelfs op lokatie kan je hem lekker dicht laten lopen (richting donker), of een highkey effect meegeven of uiteraard ergens ertussenin.
Meneer Kuikens.com zal ongetwijfeld heel veel dichtgelopen histogrammen hebben vanwege de donkere achtergronden. Anderen (de meesten in dit topic) zullen bij de gemiddelde plaat een meer evenwichtig histogram presenteren. Maar zeer waarschijnlijk komt dit niet overeen met een foto die je overdag maakt in de volle zon.
Verwijderd
hmmmm wel donkere achtergronden ppfreddy. gebruikte je de P stand met flitsen of was er geen licht ?
oh en hier nog wat fotos van het verjaardagsfeesie deel 2 maar nu aan de andere kant van amsterdam
(ps fotos komen zo uit de camera. beetje suf en vergeten nog te checken voor nabewerking
maar vind het wel prima zo
)

lekker de zandheuvels afsurfen

en daar kan je natuurlijk ook gewoon je tent opzetten

je pakt wel mooi de lucht zo met een fisheye

is dit nu jumpen ?
oh en hier nog wat fotos van het verjaardagsfeesie deel 2 maar nu aan de andere kant van amsterdam
(ps fotos komen zo uit de camera. beetje suf en vergeten nog te checken voor nabewerking

lekker de zandheuvels afsurfen

en daar kan je natuurlijk ook gewoon je tent opzetten

je pakt wel mooi de lucht zo met een fisheye

is dit nu jumpen ?

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 23:32 ]
ik gebruik uitsluitend M stand...
Maar er was idd niet veel licht, vanvoor had je veel licht en in het midden hingen wat spots, maar dat was het zowat... als je binnenkwam zag je dit:

en dit is iso 1600 1/10"
@ littlewan: tof om ff met jou gesproken te hebben
Maar er was idd niet veel licht, vanvoor had je veel licht en in het midden hingen wat spots, maar dat was het zowat... als je binnenkwam zag je dit:

en dit is iso 1600 1/10"

Verwijderd
en welke f stand ? ga er vanuit de laagste. en waarom ga je dan niet nog lager in sluitertijden ? kan makkelijk als de achtergrond toch donker isppFreddy schreef op zondag 22 juli 2007 @ 23:36:
ik gebruik uitsluitend M stand...
[afbeelding]
en dit is iso 1600 1/10"![]()
f/3.5 (wijdste dat mn lens kan) bovenstaande foto's zijn bijna allemaal 1/30" volgende keer toch lager gaan in sluitertijden...
ben alleen bang dat ik bij nog langere sluitertijden wazige foto's ga krijgen.
ik vind in ieder geval van mezelf dat ik vooruitgang boek
Toch maar eens een Nikkor AF 50mm f/1.8 D (ø52mm) scoren dan? Die lens geeft 2 stops meer licht (f/1,8 tegen f/3,5) en dus scheelt dat aanzienlijk. Effectief 75 mm is best lang, dus ideaal is het niet, maar dit is een manier om meer licht te vangen voor een relatief kleine investering.ppFreddy schreef op maandag 23 juli 2007 @ 00:13:
f/3.5 (wijdste dat mn lens kan) bovenstaande foto's zijn bijna allemaal 1/30" volgende keer toch lager gaan in sluitertijden...
Verwijderd
Ik was er niet bij deze keer op The Oh! on tour… Meeste pics zijn idd wat donker.
Ik merk nu ook wel op dat Canon precies beter met iso 1600 overweg kan dan Nikon!
Weinig licht vind ik wel vreemd, meestal is dit dik in orde bij hun.
Vrijdag zit ik terug voor Oh! in Oostende
Ik merk nu ook wel op dat Canon precies beter met iso 1600 overweg kan dan Nikon!
Weinig licht vind ik wel vreemd, meestal is dit dik in orde bij hun.
Vrijdag zit ik terug voor Oh! in Oostende
Dit topic is gesloten.
Let op:
* Lees de topicstart, daar staat alles eigenlijk al wel in :)
Voor luie honden:
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
* Voor vragen over welke gear je als starter het beste kan kopen is dit ook niet de juiste plek. Het is volledig afhankelijk van je budget, je wensen, je kunnen en de plekken waar je je gear wilt gaan gebruiken. Meer info vind je o.a. hier hier en in de startpost.
Informatie over "Dragging the shutter"
NIEUW!! Nu ook zonder wallpaper-verzoeken.
En ook nieuw: geen stop op 1000 posts. Laten we het eens naar de 2500 trekken :)
* Lees de topicstart, daar staat alles eigenlijk al wel in :)
Voor luie honden:
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
* Voor vragen over welke gear je als starter het beste kan kopen is dit ook niet de juiste plek. Het is volledig afhankelijk van je budget, je wensen, je kunnen en de plekken waar je je gear wilt gaan gebruiken. Meer info vind je o.a. hier hier en in de startpost.
Informatie over "Dragging the shutter"
NIEUW!! Nu ook zonder wallpaper-verzoeken.
En ook nieuw: geen stop op 1000 posts. Laten we het eens naar de 2500 trekken :)