Om maar ook even mijn mening te geven hier, ook al heeft het niet veel nut. Ik moet hierbij vermelden dat ik mijn rijbewijs heb en normaal auto rij en het dus niet van 1 kant bekijk. Daarnaast rij ik een oldtimer brommer erbij, omdat het een hoop scheelt in benzine en gewoon een stuk leuker is.
Als eerste wil ik zeggen dat ook met 30/u op het fietspad niet verantwoord is meestal. (behalve de echt grote), je haalt zat mensen in die gewoon 15 rijden (hun goedrecht). Kleine kinderen die al schrikken van het geluid (nee, ik heb geen lawaaibrommer, gewoon normaal geluid). En een brommer kan vrij breed zijn (dat is die van mij ook).
Ik rij dan ook geen 30 als ik op het fietspad moet, maar zo'n 20 a 25, en daarvoor zijn in mijn ogen snorfietsen uitgevonden. Als ik dan ook altijd op het fietspad zou moeten, is mijn brommer in de stad al snel onbruikbaar. Dan kan je wel zeggen "moet je maar geen brommer rijden", maar dan schiet je in mijn ogen je doel voorbij.
Gelukkig moet ik dus meestal op de rijbaan, in vrijwel elk opzicht een beter plek voor een brommer. Ik rij ook vrijwel altijd midden op de rijbaan. Dat wordt niks voor niks aangeraden voor motoren en brommers. Ik laat mensen voorbij als het gewoon kan, maar heel vaak kan het gewoon niet. En ik rij niet perfect rechtdoor ik heb soms een afwijking van 10cm, ik rij immers op twee wielen. En in zo'n geval wil je niet dat auto's je voorbij racen met 20km/u harder en met 2cm tussenruimte.
Het volgende probleem is dan dat auto's op 5 cm achter je bumper gaan hangen. Ik moet er echt niet aan denken wat er gebeurt als ik een beetje harder rem dan zij verwachten en ik heb al 1 keer meegemaakt dat zo'n auto me een licht tikje gaf (ik reed op dat moment 35 trouwens). Of dat nou de bedoeling was is me niet helemaal duidelijk, maar het moge wel duidelijk zijn dat ik me helemaal rot schrok en het geluk had dat ik vrij goed met mijn brommer om kan gaan anders was ik zeker onderuit gegaan.
Wat ik nu in de praktijk vaak doe is toch gewoon 45 rijden. Dat vinden auto's nog steeds vaak te langzaam (5km/u onder de max, dat kan natuurlijk echt niet, doorrijden jij), maar het is al beter dan 30 rijden, (je moet het eens proberen in je auto op een beetje normale weg...). Nog los van het fiet dat je permanent bezig bent met op politie te letten, je kan aan zo'n agent immers niet zien of hij denkt "zolang hij meerijdt in het verkeer is het best" (en die zijn er zat), of eentje die strikt de regels naleeft. (op zich wat voor te zeggen natuurlijk)
Ik ben er nog steeds voor om op de weg en buiten de bebouwde kom 45 toe te staan en op het fietspad binnen de bebouwde kom 25 a 30, maarja dat krijg je er vrees ik in nederland niet door...
[
Voor 5% gewijzigd door
Quarin op 13-06-2007 14:28
]