[Scooter] 30 rijden binnen bebouwde kom

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.822 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Topicstarter
Zoals bekend mag een scooterrijden binnen de bebouwde kom overal 30, maar bij de lessen voor het certificaat is mij verteld dat je gewoon met het verkeer mee moest rijden en ook bij praktijkles reden we harder dan de toegestaane snelheid.

Nu heb ik 2 weken terug een boete gehad voor te hard rijden, ik reed met het verkeer mee, dat was volgens oom agent 54 km/h waar je normaal gesproken dus 50 mag als auto zijnde, maar omdat ik een scooter ben mag ik daar maar 30, dus 24 te hard.

Daarna had ik daar zo de balen van dat ik maar eens 30 ging rijden overal binnen de bebouwde kom, dat is echt niet aan te raden. Vooral op wegen waar niet in te halen is krijg ik boze automobilisten die er strak achterop gaan zitten, opjagen of zelfs op de zelfde baan inhalen. Dit levert gevaarlijke situaties op.

Dus nu zit ik tussen een keuze die ik moet maken:
1. aan de regels houden en boze automobilisten achter me hebben
2. niet aan de regels houden, met het verkeer meerijden en kans op een boete

Omdat ik mijn veiligheid belangrijker vind dan de boete's die ik kan krijgen, rijd ik meestal gewoon met het verkeer mee. Maar ik vind het erg raar hoe het geregeld is en ben erg benieuw hoe jullie hier over denken.

Ps. Het gaat hier om 50km/h wegen, niet om 30km/h wegen in woonwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Gewoon 30. Een andere weggebruiker moet maar respecteren dat jij niet harder mag. Ga jij je straks op de snelweg ook op laten jagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik rijd zelf ook nog brommer (als hobby), en ik rijd altijd met het verkeer mee. 30 rijden is echt levensgevaarlijk.
Met het verkeer mee, overigens niet harder als 50 km/h, anders zit je dubbelfout als je pech hebt (opgevoerd enzo).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hoort je altijd aan de regels te houden, doe je dat niet krijg je een boete. Dus als je slim bent rijd je gewoon 30km waar het hoort. Ook ik snap wel dat dat vrij weinig gebeurd (heb jarenlang brommers gereden), maar als jij de boetes wilt voorkomen is dit de enige oplossing.

Ik reed 9/10 keer gewoon 40, 45 (originele maximum snelheid van de puch, later wat harder :+).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
proller schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:07:
Gewoon 30. Een andere weggebruiker moet maar respecteren dat jij niet harder mag. Ga jij je straks op de snelweg ook op laten jagen?
De snelweg en binnen de bebouwde kom kan je niet echt met elkaar vergelijken, op de snelweg heb je minstens 2 rijbanen tot je beschikking, dus als je niet overbodig links rijd, kan je rustig 80 gaan rijden.

Verder is een scooter vele malen kwetsbaarder als een auto, je hoeft maar aangeraakt te worden en je ligt en daarbij is de schade vaak veel groter als bij auto's, hier heb ik het dan niet over materieele schade maar lichamelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Dus je geeft zelf het antwoord al? Wat wil je nou dan? Regels zijn regels, je hebt je daar aan te houden, een ander moet dat maar accepteren. Dat dat vrij weinig gebeurd, is iets waar niemand iets aan kan doen. 50 rijden mag gewoon niet. Ik zelf koos altijd voor de tussenweg, ~40, waarbij ik goed in de gaten hield wie of wat er voor of achter me zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
proller schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:19:
Dus je geeft zelf het antwoord al? Wat wil je nou dan? Regels zijn regels, je hebt je daar aan te houden, een ander moet dat maar accepteren. Dat dat vrij weinig gebeurd, is iets waar niemand iets aan kan doen. 50 rijden mag gewoon niet. Ik zelf koos altijd voor de tussenweg, ~40, waarbij ik goed in de gaten hield wie of wat er voor of achter me zat.
Wat ik wil? De mening van de mede-GoTers weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dus je klaagt nu terwijl je 54 (voor correctie 57) reed en je scooter maximaal 45 mag kunnen halen? Ik ben geen moraalridder en rij ook op een te snelle scooter, maar ik ga niet huilen van de boete.

Ik zou gewoon met het verkeer meerijden en een beetje goed spiegelen (ja, die zijn verplicht) of kijken of er politie rijdt.

(je reed overigens dus zelfs als je op een motor zou rijden nog te hard 8)7 en 57 op een scooter is zo'n 60-70 op de teller)

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 13-06-2007 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben maar gestopt met brommerrijden, was het zat om te fungeren als rijdende chicane :(

Echt niet fijn als je je houdt aan de max. snelheid voor brommers in bebouwde kom, en vervolgens gaan automobilisten je vlak voor een verkeersheuvel inhalen+snijden of andere capriolen uithalen waardoor ze jou en anderen in gevaar brengen.
En zelfde als TS: als je zorgt dat je met het verkeer meegaat (dus 45-50km/u), dan krijg je fijn een prent...

Ik twijfel nog een beetje, maar ik denk dat ik m'n FS1'en binnenkort maar te koop zet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:22:
Dus je klaagt nu terwijl je 54 (voor correctie 57) reed en je scooter maximaal 45 mag kunnen halen? Ik ben geen moraalridder en rij ook op een te snelle scooter, maar ik ga niet huilen van de boete.

Ik zou gewoon met het verkeer meerijden en een beetje goed spiegelen (ja, die zijn verplicht) of kijken of er politie rijdt.

(je reed overigens dus zelfs als je op een motor zou rijden nog te hard 8)7 en 57 op een scooter is zo'n 60-70 op de teller)
Toen mijn scooter standaard was reed hij rond de 55. Maar ja, hij rijd te hard, maar daar gaat het hier niet om want ik reed met het verkeer mee en lang niet volluit.

Verder héb ik geen teller, en wat maakt het uit dat het anders op de teller weergeven word?

En spiegels verplicht?
Artikel 5.6.45
1.
Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een linker buitenspiegel.
Scooter uit 2002, dus niet verplicht. En het ging ook niet politie die achter me reed, maar om een lasergun langs de weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 156876 op 13-06-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dus je hebt hem nog opgevoerd ook. Dan mag je mijns inziens al helemaal niet klagen.

Ja, de 30-max regel is wat vreemd aangezien de rest 50 rijdt, dat geef ik toe. Maar als je harder dan 45 gaat rijden is het natuurlijk je eigen verantwoording. (ik denk dat ze alles onder de 45 nieteens zullen bestraffen)

Die spiegels verplicht regel uit 2006 is alleen een regel voor fabrikanten dat ze nu scooters met spiegel moeten leveren. Jouw scooter is hoogstwaarschijnlijk als typegoedkeuring goedgekeurd met spiegel, als je die er dan vanaf haalt voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring. Verder hoef ik het feit dat het veel veiliger is natuurlijk niet uit te leggen.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 13-06-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Regels zijn regels, maar het is veiliger voor jezelf en anderen als je gewoon meerijdt met het verkeer. 30 is inderdaad te traag in de bebouwde kom (woonwijken zijn anders, daar is 30 nog snel). Ik rij ook altijd gewoon 50 met de auto's mee, maar volgens mij mag dit in Belgie ook.

Standaard scooters kunnen ook vaak harder dan 50... de mijne reed (op de teller) 60, wat overeenkwam met 53km/u op de tomtom.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

johnnyv.nl schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:22:

Helaas ga je niet door voor de wasmachine :) spiegels zijn niet verplicht, net zoals knipperlichten. Als ze erop zitten, moeten ze wel werken.

offtopic: @iva_bigone: fs1 :o Heb je er 1 dan? Ik ook, als je hem weg doet, stuur me ff een PM o.i.d., ik heb altijd wel interesse in een fs1 (ik zoek nog een 2e fs1)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

mja ik blijf erbij dat nu de politie je kan achterhalen enzo scooters gewoon hetzelfde moeten zijn als auto's,met maximaal 80 en niet op fietspaden als er een tot 80 weg naast ligt.
Als scooteraar irriteerde ik me er ook aan dat ik na de nieuwe regeling van scooters op de weg ik het verkeer zou ophouden als ik me aan de max hield van de scooters,dus reed ik meestal ook met verkeer mee (80) op die wegen.En nu als automobilist irriteer ik me er aan dat ze mij ophouden :+ indien ze niet opgevoerd zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door mrsar op 13-06-2007 11:34 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
mrsar schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:33:
mja ik blijf erbij dat nu de politie je kan achterhalen enzo scooters gewoon hetzelfde moeten zijn als auto's,met maximaal 80 en niet op fietspaden als er een tot 80 weg naast ligt.
Als scooteraar irriteerde ik me er ook aan dat ik na de nieuwe regeling van scooters op de weg ik het verkeer zou ophouden als ik me aan de max hield van de scooters,dus reed ik meestal ook met verkeer mee (80) op die wegen.En nu als automobilist irriteer ik me er aan dat ze mij ophouden :+
Lekker met je blote beentjes en armpjes 80 rijden :+

Maar serieus, harder dan 50 toestaan is echt onzin. Buiten de bebouwde kom is 50 ook hard zat voor iemand zonder rijervaring in de risicoleeftijd. Ik heb ook (veel) harder gereden, daar niet van, maar het otestaan is weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb geen brommer/scooter, nooit gehad ook. En eerlijk gezegd was ik als automobilist niet op de hoogte van de 30km/h regeling terwijl voor automobilisten 50 km/h is toegestaan (binnen bebouwde kom).

Voor de duidelijkheid:
In de wet staat dus dat een brommer/scooter binnen bebouwde kom max. snelheid = 30 km/h ?

Mag ik me voorzichtig uitdrukken?
Belachelijk! Dat is toch vragen om kamikaze taferelen door automobilisten die natuurlijk absoluut niet achter een 30 km/h rijdend brommertje willen hangen?
Ik zou bijna gaan denken dat de TS het uit z'n duim zuigt dat ie daar maar 30 km/h mag rijden. :+
Maarja, hij zal niet voor niets een boete hebben gekregen.
Overigens zal je mij nooit een brommer/scooter zien opjagen. (behalve als ie 30 rijd waar ik 50 mag) :P Hier in Hilversum gaat al teveel mis op dat gebied.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je hebt hier last van een hele kromme regel, waar ik ook weleens een oud collega over het horen klagen.
Punt 1, je brommer mag überhaupt maar max 45 km/u kunnen halen
Punt 2, binnen de bebouwde kom moet je op de rijbaan rijden, tenzij anders aangegeven (deed je goed)
Punt 3, maximum snelheid binnen de bebouwde kom voor een brommer is 30

Je zat dus formeel op 2 punten fout, waarbij punt 1 zelden nageleefd wordt, en punt 3 ook niet echt. Daarbij vind ik het persoonlijk bloedlink als een brommer 30km/u rijdt op een rijbaan waar de rest 50 max en rijdt. Ik heb er zelf absoluut geen problemen mee als een brommer daar gewoon lekker met dezelfde snelheid rijdt als de rest van het verkeer. Ik erger me meer, en vind het daarnaast ook veel linker, dat brommers met 50 km/u over een smal, 2 richtings fietspad scheuren...
En een brommer die 30km/u rijdt zou in mijn ogen meer op z'n plaats zijn op de fietsstrook, ipv de hoofdrijbaan. Het verschil tussen een fietser en brommer in snelheid (mits de brommer idd 30 rijdt) is kleiner dan tussen een auto en de brommer. Daarnaast zijn brommers en fietsers ook praktisch even kwetsbaar.

@TS
Helaas is je boete terecht, al kan ik je verontwaardiging goed voorstellen. Als je de zin, tijd en het geld ervoor hebt, kan je het natuurlijk voor laten komen en in die zitting de verkeerswet op dit punt aanvechten (ja dat is mogelijk). Met een goed pleidooi zul je de rechter moeten overtuigen dat de wet in zijn doel voorbij schiet met een maximum snelheid van 30km/u, doordat de brommer in een onwenselijke situatie wordt gedrongen door auto's die harder willen rijden. Daardoor is het niet ondenkbaar dat er gevaarlijke inhaalacties zullen volgen, die niet alle jou als brommerrijder in gevaar brengt, maar ook andere weggebruikers. Door dezelfde snelheid aan te nemen als de auto's, voorkwam jij deze situatie, waardoor de algemene verkeersveiligheid toenam.
In princiepe zou de rechter hier gehoor aan moeten geven, en mag hij het niet afwimpelen met een opmerking als "wet is wet", want juist om een wet aan te vechten bestaat een instantie als de rechtbank.
In een dergelijke hoorzitting moet je het wel in een breder perspectief plaatsen, dus niet alleen jouw zaak, maar algemeen maken, waarbij jouw zaak alleen dient ter illustratie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Helaas heeft hij wel 9 (of 12 voor correctie) kilometer per uur boven de maximale constructiesnelheid gereden, wat op de scooterteller zelf zo'n 60-70km/u zal zijn. Denk niet dat de rechter hem dat in dank zal afnemen.

Nogmaals, ik vind de 30 regel ook krom.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 13-06-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
remco_k schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:39:
Belachelijk! Dat is toch vragen om kamikaze taferelen door automobilisten die natuurlijk absoluut niet achter een 30 km/h rijdend brommertje willen hangen?
Ik snap de redenering nog wel hoor. Hier in België mag een brommer gewoon 45km/h in de bebouwde kom maar veel brommerjongetjes hebben de neiging om aan die snelheid een file rechts in te halen of zomaar ergens door te schieten. Niet dat diezelfde jongetjes zich aan een 30km/h regel zullen houden hoor ;)

Uiteindelijk rijdt een fietser ook niet met het verkeer mee en die is ongeveer even breed als een brommer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 156876 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:28:
Verder héb ik geen teller, en wat maakt het uit dat het anders op de teller weergeven word?
Je weet dat je daar een boete voor kan krijgen? En ik vind het niet echt slim om zonder teller te rijden. Maar daar zal je wel een reden voor hebben :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 18:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Admiral Freebee schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:43:
[...]

Ik snap de redenering nog wel hoor. Hier in België mag een brommer gewoon 45km/h in de bebouwde kom maar veel brommerjongetjes hebben de neiging om aan die snelheid een file rechts in te halen of zomaar ergens door te schieten. Niet dat diezelfde jongetjes zich aan een 30km/h regel zullen houden hoor ;)

Uiteindelijk rijdt een fietser ook niet met het verkeer mee en die is ongeveer even breed als een brommer.
Maar op een 50km/h weg ligt altijd een aparte fietsbaan / fietspad...
Dus dat probleem is minder groot dan de brompiloten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
remco_k schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:46:
Is dat zo? In België is dat in ieder geval niet het geval. Eerder de uitzondering dan de regel... Zelfs in een nieuwe straat ligt vaak geen fietspad. Vaak schildert men wel "fietssuggestiestroken" die dan weer geen enkele waarde hebben aangezien auto's er gewoon over mogen rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-06-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Krijg onderhand het idee dat het zo'n getunede kappenloze scooter betreft 8)7
Anyways, je hebt geen teller maar rijdt dus met het verkeer mee. Wat als de rechter vraagt "wat denk je dat er gebeurt als degene voor je en achter je 80 gaan rijden waar jij 30 mag?"

[ Voor 54% gewijzigd door pagani op 13-06-2007 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

remco_k schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:39:
Heb geen brommer/scooter, nooit gehad ook. En eerlijk gezegd was ik als automobilist niet op de hoogte van de 30km/h regeling terwijl voor automobilisten 50 km/h is toegestaan (binnen bebouwde kom).

Voor de duidelijkheid:
In de wet staat dus dat een brommer/scooter binnen bebouwde kom max. snelheid = 30 km/h ?

Tja, dat hebben brommerrijders aan zichzelf te danken. En door hun eigen verkeerde rijgedrag moeten nu ook nog toegelaten worden dat ze 50 mogen rijden? Nee, dat is belachelijk.

Wat ik bedoel? Brommers mogen maar 30 km/h binnen de bebouwde kom. Dat is maar 5 km/h harder dan snorfietsers en er zijn zelfs fietsers die 25 of zelfs 30 km/h rijden. Dat snelheidsverschil is klein genoeg dat het niet gevaarlijk is om brommers op het fietspad te laten rijden.
Als brommers niet harder dan 30 rijden is er ook geen enkel probleem om ze zoals vroeger op de verplichte fietspaden te laten rijden.
Maar nee, omdat het gros van de brommerrijders (schatting, 90%?) altijd grof te hard rijdt (meestal zo hard als het ding wil) is het opeens gevaarlijk dat brommers tussen fietsers rijden op het fietspad. Dus werd de brommer naar de weg verbannen. En dat foute rijgedrag moet nu nog een keer beloond worden?

1. Brommers horen niet op de weg als er een fietspad ligt (mijn mening)
2. Als brommers niet harder dan 30 km/h rijden is er in verkeerstechnische zin geen enkel gevaar om ze op het fietspad te laten rijden
3. Als je met je bromfiets na correctie 54 km/h rijdt dan is het niet meer dan terecht dat je een bekeuring krijgt
4. Als je je onveilig voelt op de weg moet je je eigen verantwoording nemen. Dat betekent: niet rijden of de boete zonder gezeur accepteren.

Het zou wat worden als zelfs maar 10% van de automobilisten altijd zo hard reed als de auto wil.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Wat een moraalridders hier en nu streven ze toch echt hun doel voorbij :/ Regels zijn er niet om de regels, maar regels zijn er om het verkeer veiliger te maken en met de max 30km/h maak je het verkeer NIET veiliger als je op de rijbaan moet. Enige reden dat er minder ongelukken gebeuren is dat 9,5 v/d 10 scooterrijders meerijden met het verkeer, dus 50-55 rijden en terecht. Want deze regels streven hun doel voorbij. Sommige moraalridders moeten soms is beseffen dat regels er niet zijn om de regels, ze dienen een hoger doel en in dit geval zou dat veiligheid moeten zijn.
Maasluip schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:52:
[...]
4. Als je je onveilig voelt op de weg moet je je eigen verantwoording nemen. Dat betekent: niet rijden of de boete zonder gezeur accepteren.
Ja idd, gewoon slikken wat je wordt voorgeschoteld :')
Het zou wat worden als zelfs maar 10% van de automobilisten altijd zo hard reed als de auto wil.
Als daar het verkeer veiliger mee zou worden, waarom niet? Want dat is namelijk het geval met scooters die op de rijbaan moeten.

[ Voor 33% gewijzigd door JT op 13-06-2007 11:59 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet excact wat je bedoeld, maar het klopt in ieder geval niet. Dagelijks rijd ik over wegen waar je geen fietspaden naast hebt, maar op de betreffende weg waar ik de boete kreeg, was wél een fietspad. Maar mag je als scooterrijder op een fietspad rijden?
Maasluip schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:52:
1. Brommers horen niet op de weg als er een fietspad ligt (mijn mening)
2. Als brommers niet harder dan 30 km/h rijden is er in verkeerstechnische zin geen enkel gevaar om ze op het fietspad te laten rijden
3. Als je met je bromfiets na correctie 54 km/h rijdt dan is het niet meer dan terecht dat je een bekeuring krijgt
1. Ja, dat zou een oplossing zijn waarschijnlijk, máár in de wet is het zo geregeld dat we op de weg moeten.
2. Zie puntje 1.
3. Ik reed met het verkeer mee: oftewel net zo hard als het verkeer. Nu word ik eruit gepikt omdat ik 24 te hard rij en de auto's dan maar 4. Oké dat klopt wel, maar 30 gaan rijden? Als alle scooters dat zou doen, dát zou nog eens gevaarlijk zijn.
4. Door die boete voel ik me niet onveilig, maar om eerder genoemde inhaalmaneuvre's. En je moet overal aan toegeven als je er niet mee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:29
Waar ik me meer aan erger is dat ze gewoon doen waar ze zin in hebben. Als ze zin hebben om op de rijbaante rijden dan doen ze dat ook, maar ze kunnen je net zo goed rechts voorbij gaan over het fietspad heen om ergens af te kunnen slaan. Verder zitten ze altijd heel dicht op je bumper, je ziet ze ook bijna niet in je spiegel, je hoort wel allmeaal HENNGG HENGGG maar je ziet ze nergens, altijd oppassen dus voor die scooters... Maar ik moet zeggen dat ik ze op de weg bijna niet tegen kom, laat staan dat ze 30 rijden. De meeste rijden gewoon 50 ofzo, maar je zie ook van die gekken die gewoon met 80-100 over een fietspad gaan, langs de weg...
Ik vind het wel belachelijk dat je daarvoor bekeurg word omdat je maar 30 mag, dat is juist onveilig om zo langzaam te gaan. Ik heb ook wel eens vandie brommobielen die dus maar 45 gaan om een weg waar je als normale automobilist 80 mag, dat is dus echt 3x niks.

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 13-06-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier in Almere heb ik er vrij weinig last van. Overal rijdt ik eigenlijk wel op een fietspad. Maar 30 is imo gewoon veel te langzaam. zoals je zelf al aangeeft, krijg je aggresieve auto bestuurders die achter je plakken en gevaarlijk gaan inhalen enzo. Helaas mag je niet harder dan 30, maargoed liever iets te hard en kans op een boete dan levensgevaarlijk rijden en netjes aan de regels houden. Overigens is de scooter denk niet overgevoerd. Koop een nieuwe scooter en hij rijdt zeker 50-55. Helemaal als hij eenmaal goed is ingereden. ;) Ik zou gewoon lekker volgas rijden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:32:
offtopic: @iva_bigone: fs1 :o Heb je er 1 dan? Ik ook, als je hem weg doet, stuur me ff een PM o.i.d., ik heb altijd wel interesse in een fs1 (ik zoek nog een 2e fs1)
Heb er zelfs 2 en ik wil je wel PM'en/DM'en of hoe dat modernistische gedoe ook heet, maar krijg een melding dat je geen DM's kunt ontvangen. Dus ik denk dat je nog iets bij je profielvoorkeuren moet aanvinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Er is toch helemaal NIETS aan de hand als je 30 rijdt? Zolang je maar rechts blijft rijden en niet midden op de weg (zoals de meeste 'scooterrijders' doen). Heb er juist altijd een schurft hekel aan als scootertjes 'met het verkeer mee' rijden, aangezien ze meestal op je bumper gaan zitten of je voorbij scheuren als je ergens wilt afslaan. Vind het helemaal geen punt om een tijdje achter een 30km/u rijdende scooter te zitten, zolang ze maar de mogelijkheid geven om ingehaald te worden (mits het kan natuurlijk).

Er is hier nou eenmaal een regel dat je 30 moet rijden binnen de bebouwde kom, hou je gewoon aan de regels en hou rekening met mede weggebruikers.
Vervelend dat je een boete heb gehad, maar het is niet zonder rede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wrack schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:40:
Er is toch helemaal NIETS aan de hand als je 30 rijdt? Zolang je maar rechts blijft rijden en niet midden op de weg (zoals de meeste 'scooterrijders' doen). Heb er juist altijd een schurft hekel aan als scootertjes 'met het verkeer mee' rijden, aangezien ze meestal op je bumper gaan zitten of je voorbij scheuren als je ergens wilt afslaan. Vind het helemaal geen punt om een tijdje achter een 30km/u rijdende scooter te zitten, zolang ze maar de mogelijkheid geven om ingehaald te worden (mits het kan natuurlijk).

Er is hier nou eenmaal een regel dat je 30 moet rijden binnen de bebouwde kom, hou je gewoon aan de regels en hou rekening met mede weggebruikers.
Alleen jammer dat je bij het brommer certificaat, net als bij motorrijles, wordt aangeleerd juist wel op het midden te rijden, omdat je dan beter zichtbaar bent.

Voor mij mogen ze voor de brommer best een zwaarder rijbewijs invoeren dan het certificaat nu is. Veel brommers zijn eigenlijk gewoon lichte motoren en zouden dus ook zo behandelt moeten worden. En streng straffen bij overtreding (te hard rijden, strafpunten op het rijbewijs, een aantoonbaar opgevoerde brommer in beslag nemen, eventueel met inname van het certificaat/rijbewijs van de eigenaar, etc), maar dan wel de regels duidelijker maken, dus binnen de bebouwde kom of altijd op het fietspad met een vmax van 30 of op de rijbaan met de vmax van die weg.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb je tegenwoordig praktijk dan bij je brommer rijbewijs? Vorig jaar nog niet.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Dat is toch 'optioneel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En wat gebeurt er als je met je auto 40 km/u rijdt? Want 50 is een maximum snelheid, geen minimum snelheid. Dan proberen al die scootertjes je in te halen, leg dat eens uit?

Ja, ik reed vroeger ook brommer, oa een FS1! En ja, daarmee reed ik ook sneller dan toegestaan, maar ik kwam bijna nooit binnen de bebouwde kom.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 11:10
Outerspace schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:46:
[...]

Je weet dat je daar een boete voor kan krijgen? En ik vind het niet echt slim om zonder teller te rijden. Maar daar zal je wel een reden voor hebben :)
Mijn Puch had van origine al geen teller, lijkt me sterk dat ze je daarvoor gaan beboeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wrack schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:40:

Er zijn hier waar ik woon veel wegen waar je niet in kan/mag halen, dus dan maakt het niet uit als je in het midden van de weg rijd, sterker nog, ik rijd altijd aan de linker kant van de baan, zeg maar op het linker autoband-spoor van een auto. Dit heel bewust omdat auto's nooit in de verleiding kunnen komen om hem er even snel langs te gooien. En verder mág je er voorbij als een auto afslaat, waarom zou je stoppen als je er ook voorbij mag?
Heb je tegenwoordig praktijk dan bij je brommer rijbewijs? Vorig jaar nog niet.
Je hebt geen praktijkexamen, maar wel les, maar dat mag enkel als je je certificaat al gehaald hebt.
En wat gebeurt er als je met je auto 40 km/u rijdt? Want 50 is een maximum snelheid, geen minimum snelheid. Dan proberen al die scootertjes je in te halen, leg dat eens uit?
Als de auto's 40 rijden, rijd ik mee met 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32

Quarin

Ondertitel... wasda?

Om maar ook even mijn mening te geven hier, ook al heeft het niet veel nut. Ik moet hierbij vermelden dat ik mijn rijbewijs heb en normaal auto rij en het dus niet van 1 kant bekijk. Daarnaast rij ik een oldtimer brommer erbij, omdat het een hoop scheelt in benzine en gewoon een stuk leuker is.
Als eerste wil ik zeggen dat ook met 30/u op het fietspad niet verantwoord is meestal. (behalve de echt grote), je haalt zat mensen in die gewoon 15 rijden (hun goedrecht). Kleine kinderen die al schrikken van het geluid (nee, ik heb geen lawaaibrommer, gewoon normaal geluid). En een brommer kan vrij breed zijn (dat is die van mij ook).
Ik rij dan ook geen 30 als ik op het fietspad moet, maar zo'n 20 a 25, en daarvoor zijn in mijn ogen snorfietsen uitgevonden. Als ik dan ook altijd op het fietspad zou moeten, is mijn brommer in de stad al snel onbruikbaar. Dan kan je wel zeggen "moet je maar geen brommer rijden", maar dan schiet je in mijn ogen je doel voorbij.
Gelukkig moet ik dus meestal op de rijbaan, in vrijwel elk opzicht een beter plek voor een brommer. Ik rij ook vrijwel altijd midden op de rijbaan. Dat wordt niks voor niks aangeraden voor motoren en brommers. Ik laat mensen voorbij als het gewoon kan, maar heel vaak kan het gewoon niet. En ik rij niet perfect rechtdoor ik heb soms een afwijking van 10cm, ik rij immers op twee wielen. En in zo'n geval wil je niet dat auto's je voorbij racen met 20km/u harder en met 2cm tussenruimte.
Het volgende probleem is dan dat auto's op 5 cm achter je bumper gaan hangen. Ik moet er echt niet aan denken wat er gebeurt als ik een beetje harder rem dan zij verwachten en ik heb al 1 keer meegemaakt dat zo'n auto me een licht tikje gaf (ik reed op dat moment 35 trouwens). Of dat nou de bedoeling was is me niet helemaal duidelijk, maar het moge wel duidelijk zijn dat ik me helemaal rot schrok en het geluk had dat ik vrij goed met mijn brommer om kan gaan anders was ik zeker onderuit gegaan.
Wat ik nu in de praktijk vaak doe is toch gewoon 45 rijden. Dat vinden auto's nog steeds vaak te langzaam (5km/u onder de max, dat kan natuurlijk echt niet, doorrijden jij), maar het is al beter dan 30 rijden, (je moet het eens proberen in je auto op een beetje normale weg...). Nog los van het fiet dat je permanent bezig bent met op politie te letten, je kan aan zo'n agent immers niet zien of hij denkt "zolang hij meerijdt in het verkeer is het best" (en die zijn er zat), of eentje die strikt de regels naleeft. (op zich wat voor te zeggen natuurlijk)
Ik ben er nog steeds voor om op de weg en buiten de bebouwde kom 45 toe te staan en op het fietspad binnen de bebouwde kom 25 a 30, maarja dat krijg je er vrees ik in nederland niet door...

[ Voor 5% gewijzigd door Quarin op 13-06-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Anoniem: 156876 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:11:
[...]

Er zijn hier waar ik woon veel wegen waar je niet in kan/mag halen, dus dan maakt het niet uit als je in het midden van de weg rijd, sterker nog, ik rijd altijd aan de linker kant van de baan, zeg maar op het linker autoband-spoor van een auto. Dit heel bewust omdat auto's nooit in de verleiding kunnen komen om hem er even snel langs te gooien. En verder mág je er voorbij als een auto afslaat, waarom zou je stoppen als je er ook voorbij mag?
Inhalen kan natuurlijk helemaal niet als je demonstratief aan de linkerkant gaat rijden? En als ik rechtsaf wil slaan en er komt een brommertje met 50 aan die me nog even rechts (vaak nog half via het fietspad, want dan kunnen ze ineens wel rechts blijven) wil inhalen... is al een paar keer net goed gegaan.

Btw niet persoonlijk bedoelt, maar er zijn genoeg 'scooterrijders' die de regels niet zo nauw nemen en daarom zijn er dus dit soort regels.
Quarin schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:24:
...
Gelukkig moet ik dus meestal op de rijbaan, in vrijwel elk opzicht een beter plek voor een brommer. Ik rij ook vrijwel altijd midden op de rijbaan. Dat wordt niks voor niks aangeraden voor motoren en brommers. Ik laat mensen voorbij als het gewoon kan, maar heel vaak kan het gewoon niet. En ik rij niet perfect rechtdoor ik heb soms een afwijking van 10cm, ik rij immers op twee wielen. En in zo'n geval wil je niet dat auto's je voorbij racen met 20km/u harder en met 2cm tussenruimte.
Het volgende probleem is dan dat auto's op 5 cm achter je bumper gaan hangen. Ik moet er echt niet aan denken wat er gebeurt als ik een beetje harder rem dan zij verwachten en ik heb al 1 keer meegemaakt dat zo'n auto me een licht tikje gaf (ik reed op dat moment 35 trouwens). Of dat nou de bedoeling was is me niet helemaal duidelijk, maar het moge wel duidelijk zijn dat ik me helemaal rot schrok en het geluk had dat ik vrij goed met mijn brommer om kan gaan anders was ik zeker onderuit gegaan.
...
Ja helaas zijn er automobilisten die dat soort acties uit halen, maar vergeet niet dat het vaak ook andersom is. En vaak met de radio in de auto aan zijn ze vrijwel niet op te merken zo vlak achter het achterraam.
Daar komt vaak bij dat ze bij elk verkeerslicht je rechts/links inhalen en voor je neus gaan staan.
Als een brommer op de openbare weg 30 rijd, is er voor een automobilist alle mogelijkheid om in te halen, mits de brommer daar ook rekening mee houd. (net zoals een automobilist rekening moet houden met de brommerrijder). Vaak is er genoeg ruimte om er even voorbij te gaan, vooral als de brommerrijder ook echt 30 rijdt.

Het is gewoon een REGEL dat je 30 MOET rijden. Rij je met het verkeer mee omdat je denkt dat het veiliger is (of het nou wel of niet zo is) en je krijgt een boete, moet je er ook niet over huilen. Daarbij is het zo dat een brommer altijd erg kwetsbaar is in het verkeer, net zoals een fietser. Het is niet voor niets dat er een maximum snelheid is aangegeven, want de kans dat je met 30 een ongeluk overleefd is een stuk groter dan dat je 50 rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32

Quarin

Ondertitel... wasda?

Ik ben het vrijwel altijd met je eens aangaande snelheidsmaxima, maar mijn ervaring is dat het veiliger is om 45/50 te rijden dan 30. Ik weet dat ik niet perfect kan inschatten, maar ik heb er de afgelopen weken is goed op gelet en dit is dan mijn mening. Het klopt dat het mijn keuze is om brommer te rijden, maar om dan te zeggen dat ik maar pech heb en het veiligheidsrisico maar voor lief moet nemen als ik 30 rij, vind ik wat regel om de regel gezeik. Het betekent inderdaad al dat vooral 's avonds ik niet zo snel de brommer pak en dat vind ik gewoon heel erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Het grote probleem imo als je 30 rijd is dat je het punt van gevaar naar achteren verplaatst. Ikzelf rijd , op de motor , altijd even snel of iets sneller dan de rest van het verkeer (of veel te snel , maar das een ander verhaal :+ )

Als je even hard of harder rijd dan het overige verkeer hoef je je niet druk te maken over wat er allemaal wel niet achter je gebeurd en kun je je dus concentreren op wat er voor en naast je gebeurd. Das een stuk veiliger want zicht naar achteren heb je of totaal niet (spiegels zijn toch niet verplicht op een scooter?) , of vrij slecht waardoor je best lastig kunt anticiperen op wat er achter je gebeurd.

Ik zou , voor je eigen veiligheid en andermans veiligheid , gewoon meerijden met de rest van het verkeer , en over wegen rijden waar niet continu te hard word gereden (60-70+). Ik kan me niet voorstellen dat ze je om de haverklap gaan beboeten eerlijk gezegd , en mocht je een agent zien gewoon even rustig aan doen als het kan. Als er een dikke bak achter je zit die ook 50 rijd niet plotseling hard in de ankers tenzij je last van je nek wil hebben :P.

Ik moet zeggen dat ik het allang netjes vind dat je niet met 80 over een fietspad langs dementerende oudtjes in rolstoelen crossed. Gewoon zo blijven rijden , veel gezeur met politie zul je volgens mij dan niet krijgen. Misschien dat je gewoon een agent met zero tolerance voor scooters bent tegengekomen.

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt denk ik gewoon pech dat je een boete hebt gekregen. Ik rij nu zo'n 8 jaar op een brommer en heb nog nooit 30 gereden waar je dat moet. Ook nog nooit een boete voor gehad dus. Ik vind met het verkeer mee rijden voor mij en voor de mede weggebruikers een stuk veiliger. Als een auto mij gaat inhalen omdat ik langzaam rij is dat best gevaarlijk voor verkeer dat van de andere kant komt. Een auto gaat er altijd ruim langs en rijd dus volledig op de andere baan.

Als je wel echt 30 rijd waar andere auto's 50 rijden probeer dan in ieder geval zo rechts mogelijk te rijden, is voor iedereen prettiger.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 13-06-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wrack schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:41:
Ja helaas zijn er automobilisten die dat soort acties uit halen, maar vergeet niet dat het vaak ook andersom is. En vaak met de radio in de auto aan zijn ze vrijwel niet op te merken zo vlak achter het achterraam.
Daar komt vaak bij dat ze bij elk verkeerslicht je rechts/links inhalen en voor je neus gaan staan.
Lekker uitganspunt. Vergeet niet dat een brommer een stuk kwetsbaarder is in het verkeer. Dus omdat 'zij het ook doen' lijkt me niet echt een argument. De regering wil tenslotte toch het aantal verkeersdoden onder brommerrijders omlaag hebben?

Rij ook auto, en ben in 8 maanden nog nooit ingehaald door een brommer

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Het is inderdaad een kwetsbare groep en het grootste gedeelte van de groep bevind zich tussen de 16 en 18 jaar. Waarvan 80% denkt te rijden op een racemotor.
Prima dat ze met het verkeer mee rijden, maar zolang er duidelijk in de wetgeving aangegeven staat dat je 30 moet rijden, heb je je eigen daar aan te houden. Rij je toch harder, dan riskeer je een boete.

Daarnaast zou het fijn zijn dat vooral de 'jonge bestuurders' een praktijk exame zouden afleggen (inc. een evt punten certificaat). Want ze zijn immers kwetsbaarder dan de automobilist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
Overigens voor degenen in het bezit van een brommerrijbewijs: wanneer de maximumsnelheid (gecorrigeerd) met 30 km/u of meer wordt overschreden, dan is de ambtenaar van politie verplicht het rijbewijs in te vorderen (en dat geldt dus voor alle categorieën van het rijbewijs).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, rijbewijs invorderen is ook bij brommers vanaf 50 km/h overschrijding. Vanaf 30 km/h overschrijding bepaalt de OvJ de boete en wordt die ook geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:58:
Nee, rijbewijs invorderen is ook bij brommers vanaf 50 km/h overschrijding. Vanaf 30 km/h overschrijding bepaalt de OvJ de boete en wordt die ook geregistreerd.
Volgens deze tekst niet anders
2.2 Excessieve snelheidsovertredingen (art. 164, lid 2, onder d en e, WVW 1994)

2.2.1. Criteria aangaande de vordering tot overgifte

De overgifte van het rijbewijs moet worden gevorderd door een van de in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen wanneer deze de bestuurder van een motorrijtuig heeft staande gehouden en hij tegen de bestuurder een proces-verbaal opmaakt ter zake van een met een motorrijtuig gepleegde snelheidovertreding, terwijl verdachte met dat motorrijtuig anders dan een bromfiets de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 50 km/h of meer heeft overschreden.

Daarnaast bestaat de bevoegdheid tot invordering van een (bromfiets)rijbewijs op grond van het gestelde in lid 2 onder e als de bestuurder van een bromfiets wordt staande gehouden en de toegestane maximum snelheid met 30 km/h of meer is overschreden

2.2.2. De beslissing tot inhouding van het rijbewijs.

De officier van justitie kan het rijbewijs inhouden indien:

a. de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met een motorrijtuig anders dan een bromfiets met 70 km/h of meer is overschreden, of

b. de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 30 km/h of meer is overschreden door een bestuurder van een bromfiets.

c.. er op grond van andere feiten of omstandigheden ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat de bestuurder opnieuw een feit als bedoeld in het tweede lid, onder c of het derde lid van artikel 164 WVW 1994 zal begaan (recidivecriterium).

Aan het recidivecriterium wordt geacht te zijn voldaan indien de bestuurder binnen een periode van één jaar na onherroepelijke afdoening van een vorige overtreding, de overtreding begaat waarvoor de overgifte van het rijbewijs wordt gevorderd.
Ik dacht dat je rijbewijs sowieso bij een overscheiding van 100% van de maximum snelheid ingevorderd kan worden? Dus ook als je met je auto 60 rijdt in een 30km-zone. Of heb ik dat mis?

Over het meerijden met het verkeer: op zich lijkt me dat veiliger (beter dan scooters op het fietspad). Maar dan moet er wel een fietspad zijn voor fietsers, wat niet overal zo is. Daar gaat het verhaal van geirriteerde automobilisten imho niet op omdat ze daar ook rekening moeten houden met de nog langzamere fietsers. En dat kunnen ze wel vervelend vinden, een kind onder je auto is nog vervelender.
Het meerijden kan alleen met voldoende afstand houden aangezien scooters bij lange niet zo hard kunnen remmen als een auto. En als je lekker op de bumper van je voorganger rijdt (wat ik dus vaak zie gebeuren) en diegene maakt een noodstop om wat voor reden (en niet zeggen dat je dat aan ziet komen omdat je zo ervaren bent), dan eindig je alsnog voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Waar mijn informatie vandaan kwam, was artikel 164 van de Wegenverkeerswet 1994:
Artikel 164
1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.
2. De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:
(...)
e. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met dertig kilometer of meer door een bestuurder van een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder.
3. De in het eerste lid bedoelde vordering kan worden gedaan indien door de overtreding de veiligheid op de weg ernstig in gevaar is gebracht.
4. De ingevorderde bewijzen worden tegelijk met het proces-verbaal onverwijld opgezonden aan de officier van justitie. De officier van justitie is bevoegd de ingevorderde bewijzen onder zich te houden totdat de rechterlijke uitspraak in kracht van gewijsde is gegaan of, indien bij de uitspraak de bestuurder de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuig onvoorwaardelijk is ontzegd, tot het tijdstip waarop de ontzegging is verstreken, indien:
(...)
d. indien de maximumsnelheid met dertig kilometer of meer is overschreden door een bestuurder van een bromfiets, dan wel.
e. op grond van andere feiten of omstandigheden ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat de bestuurder opnieuw een feit als bedoeld in het tweede of derde lid zal begaan.
[...]
De invordering door de politieambtenaar is geen vrije keus, maar een verplichting. Pas bij de beslissing door de OvJ over de inhouding, heeft deze een keuze. Daarbij geldt wel dat vanaf een overschrijding van 31 km/u de OvJ vrijwel standaard het rijbewijs zal inhouden tot de rechtszitting - immers, daar zal hij de eerste keer een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor 4 maanden eisen samen met een boete.

offtopic:
De 100%-overschrijding is met name van belang wanneer er sprake was van gevaarzetting - dan zijn inbeslagneming van het voertuig én invordering van het rijbewijs (zie 164 lid 3 WVW 1994 hierboven) vaak de standaardhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klein nuanceverschil: jij schrijft verplicht in te vorderen, in het stukje staat bestaat de bevoegdheid tot invorderen. Dus niet verplicht.

Je ziet het namelijk regelmatig bij wegmisbruikers en BodW, een bromfietser die met meer dan 30 km/h te hard staande wordt gehouden (toevallig nog afgelopen dinsdag bij BodW: 74 km/h na correctie, buiten de bebouwde kom en ook nog eens niet het verplichte bromfietspad volgen). Ik heb volgens mij nog niet gezien dat in een dergelijk geval het rijbewijs (of bromfietscertificaat) wordt ingevorderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wat mij betreft verbieden ze 50cc scooters/brommers en gaan ze over op het engelse systeem waar je op een 125cc mag maar wel na een 1 daagse cursus met rijvaardigheidstest.

Brommers/scooters zijn IMHO levensgevaarlijk en mega irritant.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

125cc hoeft nog niet eens, doe het zoals in duitsland en spanje ofzo. Maximaal 80cc of iets van 85 km/h. Alleen met goedgekeurde brommers dan. Dus geen Puch maxi's die 80 lopen. En voer dan een verplicht praktijk examen in met een jaarlijkse brommer APK

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:56:
[...]

Klein nuanceverschil: jij schrijft verplicht in te vorderen, in het stukje staat bestaat de bevoegdheid tot invorderen. Dus niet verplicht.

Je ziet het namelijk regelmatig bij wegmisbruikers en BodW, een bromfietser die met meer dan 30 km/h te hard staande wordt gehouden (toevallig nog afgelopen dinsdag bij BodW: 74 km/h na correctie, buiten de bebouwde kom en ook nog eens niet het verplichte bromfietspad volgen). Ik heb volgens mij nog niet gezien dat in een dergelijk geval het rijbewijs (of bromfietscertificaat) wordt ingevorderd.
Nuance verschil: ik schrijf het niet, ik quote het ;) Don't shoot the messenger Dus of het geheel waar is weet ik niet. Wat ik wel vaak bij wegmisbruikers zie, is dat de agenten verplicht zijn om bij >50km/h het rijbewijs in te nemen (bij niet-brommers). Dus ik neem aan dat dat bij brommers dan ook zou gelden, wat dus zou betekenen dat mijn quote niet de waarheid is in combinatie met jouw BodW verhaal.
ToolkiT schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:00:
Wat mij betreft verbieden ze 50cc scooters/brommers en gaan ze over op het engelse systeem waar je op een 125cc mag maar wel na een 1 daagse cursus met rijvaardigheidstest.

Brommers/scooters zijn IMHO levensgevaarlijk en mega irritant.
En jij denkt dat het daar veiliger van wordt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SayWhatAgain! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:22:
En jij denkt dat het daar veiliger van wordt? :X
Ja dat weet ik wel zeker, zo werkt het systeem hier namelijk en er is veel minder overlast van brommers .
Behalve dat er een echte training gegeven word, rijden mensen direct met een puntenrijbewijs die ze kwijt kunnen raken en dus dan ook hun A en B rijbewijs kunnen vergeten, en de motoren/brommers/scooters waar op gereden word zijn voor de snelhedengemaakt en niet wel de motor opvoeren maar niet het frame, de remmen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SayWhatAgain! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:22:
[...]

Nuance verschil: ik schrijf het niet, ik quote het ;) Don't shoot the messenger
:X Niet op gelet.
ik ook van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

ToolkiT schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:27:
[...]

Ja dat weet ik wel zeker, zo werkt het systeem hier namelijk en er is veel minder overlast van brommers .
Behalve dat er een echte training gegeven word, rijden mensen direct met een puntenrijbewijs die ze kwijt kunnen raken en dus dan ook hun A en B rijbewijs kunnen vergeten, en de motoren/brommers/scooters waar op gereden word zijn voor de snelhedengemaakt en niet wel de motor opvoeren maar niet het frame, de remmen etc..
Ok, maar dat zei je er niet bij :D Dat maakt het wel anders. Maar dan mag je met 1 dag cursus als 16-jarige op een 125cc? Over het algemeen vind ik namelijk niet dat jongeren van die leeftijd (sommigen wel) voldoende verantwoordelijkheidsgevoel hebben om met die snelheden om te gaan. Dat ze dat nu ook doen maar dan op opgevoerde scooters, bewijst eigenlijk alleen maar dat ze geen idee hebben van de gevaren en eventuele gevolgen van hun acties, zowel financieel als fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bij 125cc moet je niet denken aan een RS125 ofzo, maar eerder aan een flink geknepen 125cc. Hoop ik tenminste...
80cc zie je (of beter, zag je) vroeger veel in duitsland. Die liepen gewoon betrouwbaar iets van 85/90 km/h

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 156876 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:16:
[...]

De snelweg en binnen de bebouwde kom kan je niet echt met elkaar vergelijken, op de snelweg heb je minstens 2 rijbanen tot je beschikking, dus als je niet overbodig links rijd, kan je rustig 80 gaan rijden.
Ik weet niet of je brommer of auto rijdt, maar in het geval van het laatste. Probeer het eens, ik denk dat je een soortgelijke ervaring ondergaat als er ineens heel groot de tekst "DAF" (of FAD ;) ) in je binnenspiegel staat.
Verder is een scooter vele malen kwetsbaarder als een auto, je hoeft maar aangeraakt te worden en je ligt en daarbij is de schade vaak veel groter als bij auto's, hier heb ik het dan niet over materieele schade maar lichamelijke.
Ik denk dat je jezelf als automobilist ook heel kwetsbaar voelt als je 80 gaat rijden op de snelweg (je eigen voorbeeld) en er een grote vrachtwagen achter je zit te bumperkleven die 90 wil rijden maar niet mag inhalen ;)
Geeft ook meteen aan dat het niet klopt. Laat die brommertjes gewoon 40/45 rijden waar je 50 mag en ze op de rijbaan moeten rijden en het snelheidsverschil is al veel minder groot. 50 km/u is niet nodig, dat halen auto's ook niet meer in de steden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Marzman schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:49:
[...]
Ik denk dat je jezelf als automobilist ook heel kwetsbaar voelt als je 80 gaat rijden op de snelweg (je eigen voorbeeld) en er een grote vrachtwagen achter je zit te bumperkleven die 90 wil rijden maar niet mag inhalen ;)
Geeft ook meteen aan dat het niet klopt. Laat die brommertjes gewoon 40/45 rijden waar je 50 mag en ze op de rijbaan moeten rijden en het snelheidsverschil is al veel minder groot. 50 km/u is niet nodig, dat halen auto's ook niet meer in de steden.
Dus als iederéén 160 op de snelweg rijd, doe jij dat dan ook?
Ook is 30 voor brommers de regel! 80 op de snelweg is beetje krom beredeneerd, want je mag immers 120 en dus geen 80.

En ook al rijden de brommers 50, dan zijn er nog genoeg mensen die dan stunts gaan uithalen om er toch voorbij te gaan (als is het alleen vanwege de stank of vanwege de herrie die zo'n kreng maakt). Dus dan word de situatie nog gevaarlijker dan hij is. (Beter aangereden worden door een auto met 30km/u dan met 50km/u).

Het belangrijkste is: Hou rekening met de mede weggebruiker, ga dus niet helemaal links rijden, maar ga een beetje aan de kant als iemand met de auto er percee voorbij wilt. Want als ik met de fiets links ga rijden, dan zit jij met je brommer ook te vloeken dat ik niet aan de kant ga.
En voor de automobilist geld natuurlijk ook dat ze er rekening mee moeten houden dat een brommer binnen de bebouwde kom 30 rijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:56:
[...]

De wettekst maakt het vrij duidelijk (en zo wordt het in de jurisprudentie en literatuur verder ook uitgelegd): in geval van de gedragingen genoemd in het tweede lid van artikel 164 WVW 1994 wordt door de constaterende politieambtenaar het rijbewijs ingevorderd = een verplichting. Er zijn echter twee "maar"-en:
1) Een bromfietscertificaat kan niet ingevorderd worden.
2) Invordering van het rijbewijs in geval van een snelheidsoverschrijding van 30 km/u of meer met een bromfiets is pas mogelijk sinds 1 oktober 2006. Op tv zijn de beelden echter regelmatig van voor die datum. Bovendien is het uiteraard de vraag in hoeverre politieambtenaren bekend zijn met de wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

voske1983 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:14:
[...]

1) Een bromfietscertificaat kan niet ingevorderd worden.
Dus een bromfietser zonder rijbewijs (iig alle 16- en 17-jarigen) kan door blijven rijden waar een bromfietser met rijbewijs dat niet mag?
Een vreemde vorm van "jij moet het beter weten dus straffen we je harder"? Wat mij betreft moet je een bromfietscertificaat ook in kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:27:
[...]

Dus een bromfietser zonder rijbewijs (iig alle 16- en 17-jarigen) kan door blijven rijden waar een bromfietser met rijbewijs dat niet mag?
Een vreemde vorm van "jij moet het beter weten dus straffen we je harder"? Wat mij betreft moet je een bromfietscertificaat ook in kunnen nemen.
Een bromfietscertificaat is geldig tot uiterlijk 1 oktober 2009 Voor deze datum moet dit certificaat op het gemeentehuis zijn omgewisseld voor een bromfietsrijbewijs (categorie AM). Na deze datum is het certificaat niet meer geldig en dus niet meer omwisselbaar.
Rijbewijs is nieuw ingevoerd, de mensen die na een bepaalde datum (geloof 1 okt. 2006) examen doen, krijgen een rijbewijs ipv een certificaat. Het enige verschil hier is dat je een rijbewijs hebt, verder hoef je geen praktijkexamen te doen en de vragen zijn ook gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik rijd dus ook nog regelmatig scooter. En nee, niet op zo'n afgeragd sjonding. Ik rij op een Peugeot Elyseo (google maar). Ja, het ding kan harder dan hij mag. Nee, dat mag niet. Maar aangezien het ding veel minder stinkt sinds de prop uit de uitlaat is, en ook minder verbruikt vind ik het wel prima zo. Dat dat ding nu ongeveer 65 kan zegt niet dat ik dat ook rijd.

Het toeval wil dat ik 3 weken geleden een zelfde soort boete heb gehad als TS. Ik reed alleen iets harder (rond de 60 ongecorrigeerd). Als ik gewoon 50 had gereden had de agent me trouwens gewoon door laten rijden. Hij snapt ook wel dat 30 rijden bij verkeer dat 50 rijd gewoon niet werkt. Dat is vragen om problemen. De reden dat het tot nu toe redelijk goed gaat is omdat iedereen er gewoonweg schijt aan heeft. Gewoon optrekken naar 50km/u. Dat mogen de auto's ook. En ga dan maar extra controleren op het dragen van de helm, afstandhouden.. De dingen die echt belangrijk zijn. Overigens tehard rijden moet ook gewoon beboet worden. Ik weet dat het niet voor iedereen geldt, maar al is het 100m.. Ik heb de helm op. Gladde banden? Zal bij mij niet gebeuren. Versleten remmen? Al helemaal niet. Wat mij betrefd mag er dus best een APK-keuringsplicht komen.

Verder wil ik nog even reageren op o.a Toolkit. Dat een brommer er niet op gemaakt is om harder te gaan dan 45 is gewoon echt klinkklare onzin. Die dingen worden allemaal gemaakt op 80. Dat rijden ze standaard ook. Ja, standaard uit de fabriek. Hier in NL echter, worden die dingen gewoon kansloos geknepen. Dan klopt de verbranding niet echt meer en gaan ze stinken. Wat mij betrefd komt er een aparte categorie in de brommers. Ongekeurd? 45km/u. Gaat het harder? de pers in. Gekeurde caregorie (die dan herkenbaar te maken is aan een APK sticker zoals die vroeger op auto's zat) mag dan wat harder kunnen, en buiten de b.b. ook harder rijden.

Voor zover ik weet is het nieuwe brommerrijbewijs (AM) ook meteen een puntenrijbewijs. Dus 30km tehard zou dan minstens een punt zijn. Gelijk invorderen is flauwekul. Tenzij we het echt over een 30km-zone hebben, waar iemand dan met 60 (100% tehard) doorheen rijdt.

Dat er nogsteeds geen verplicht praktijkexamen is snap ik dan ook van geen kant. Nogsteeds zijn er van die badapen die totaal geen verkeersinzicht hebben, die gewoon slagen voor dat rijbewijs. Belachelijk! Dat volk trekt heel het imago wat er aan brommerrijden zit (voor zover er een imago is) naar beneden. Jammer dat die groep het verpest voor degenen die brommerrijden vanwege de hobby.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SayWhatAgain! schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:44:
[...]

Ok, maar dat zei je er niet bij :D Dat maakt het wel anders. Maar dan mag je met 1 dag cursus als 16-jarige op een 125cc? Over het algemeen vind ik namelijk niet dat jongeren van die leeftijd (sommigen wel) voldoende verantwoordelijkheidsgevoel hebben om met die snelheden om te gaan. Dat ze dat nu ook doen maar dan op opgevoerde scooters, bewijst eigenlijk alleen maar dat ze geen idee hebben van de gevaren en eventuele gevolgen van hun acties, zowel financieel als fysiek.
17, en idd met een max aan vermogen (15PK), geen passagier en niet op de snelweg.

zie:
http://www.dft.gov.uk/pgr...lesroutesto4640?version=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Destruction schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:41:
Verder wil ik nog even reageren op o.a Toolkit. Dat een brommer er niet op gemaakt is om harder te gaan dan 45 is gewoon echt klinkklare onzin. Die dingen worden allemaal gemaakt op 80. Dat rijden ze standaard ook. Ja, standaard uit de fabriek. Hier in NL echter, worden die dingen gewoon kansloos geknepen.
Misschien is het tegenwoordig stukken verbeterd maar toen ik in de brommerleeftijd was (let op opa vertelt ;) ) waren de frames en remmen er zeker niet tegen opgewassen.. sommige brommers werd ook beton in frame gegoten om ze stijver te krijgen zodat de opgevoerde motor het niet krom trok.
En die trommelremmen waren zeker niet tegen snelheden als 80Km/u opgewassen.. veel vergelijkbare brommers rijden er nog steeds rond is mijn indruk.. er zullen vast wel nieuwe brommers zijn die beter waren.. er waren vroeger ook brommers die ontworpen waren als 125cc en waar voor de NL wet een 50CC ingezet werd, daar was het frame/remmen uiteraard wel ok ...
dat scooters standaard allemaal 80 kunnen af fabriek geloof ik niet, want af en toe kom ik hier wel eens zo'n 50CC tegen en die gaan ook hier langzaam.. dus dat ligt niet alleen aan de NL wetgeving..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wrack schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:05:
[...]

Dus als iederéén 160 op de snelweg rijd, doe jij dat dan ook?
Ook is 30 voor brommers de regel! 80 op de snelweg is beetje krom beredeneerd, want je mag immers 120 en dus geen 80.
Ik weet niet waar je dat 160 rijden omdat iedereen dat doet opeens vandaan haalt? De vergelijking is dat 80 op de snelweg te langzaam is omdat andere grotere verkeersdeelnemers achter je harder willen rijden. Ik heb nog nooit een vrachtauto 160 zien rijden (al zal dat vast wel eens ooit voorgekomen zijn).
En ook al rijden de brommers 50, dan zijn er nog genoeg mensen die dan stunts gaan uithalen om er toch voorbij te gaan (als is het alleen vanwege de stank of vanwege de herrie die zo'n kreng maakt). Dus dan word de situatie nog gevaarlijker dan hij is. (Beter aangereden worden door een auto met 30km/u dan met 50km/u).

Het belangrijkste is: Hou rekening met de mede weggebruiker, ga dus niet helemaal links rijden, maar ga een beetje aan de kant als iemand met de auto er percee voorbij wilt. Want als ik met de fiets links ga rijden, dan zit jij met je brommer ook te vloeken dat ik niet aan de kant ga.
En voor de automobilist geld natuurlijk ook dat ze er rekening mee moeten houden dat een brommer binnen de bebouwde kom 30 rijd...
Misschien heb je gelijk. Persoonlijk denk ik toch dat het veiliger is als je de (maximum, dat is een belangrijk detail) snelheid voor brommers binnen de bebouwde kom met 10 km/uur verhoogt. Bovendien vraag ik me af of de meest veilige plek op de weg voor hun rechts is. Motorrijders wordt ook geleerd dat hun plek op de weg in het midden van hun weghelft is zodat andere verkeersdeelnemers ze niet in gevaar kunnen brengen met rare inhaalacties.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Outerspace schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:46:
[...]

wat een onzin. Op een brommer is helemaal niet verplicht een kilometerteller te hebben! :?

Tja mag je maar 30 en je rijdt zelf te hard, wil je geen boete, ga 30 rijden!
Dat 30 onveilig is weet ik, zelf vaak genoeg meegemaakt toen ik nog een scootertje had. Maar ik vind dat de scooters op de rijbaan echt een grote verbetering is tov de oude situatie waar je met 50 langs fietsers moest rijden. Daarbij gebeurden de meeste ongelukken met afslaande auto's die de brommers niet zagen. Nu de brommers op de rijbaan rijden ben je daar ieg op veel plekken vanaf.

[ Voor 64% gewijzigd door Kurios op 14-06-2007 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Marzman schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:45:
[...]
Ik weet niet waar je dat 160 rijden omdat iedereen dat doet opeens vandaan haalt? De vergelijking is dat 80 op de snelweg te langzaam is omdat andere grotere verkeersdeelnemers achter je harder willen rijden. Ik heb nog nooit een vrachtauto 160 zien rijden (al zal dat vast wel eens ooit voorgekomen zijn).

[...]

Misschien heb je gelijk. Persoonlijk denk ik toch dat het veiliger is als je de (maximum, dat is een belangrijk detail) snelheid voor brommers binnen de bebouwde kom met 10 km/uur verhoogt. Bovendien vraag ik me af of de meest veilige plek op de weg voor hun rechts is. Motorrijders wordt ook geleerd dat hun plek op de weg in het midden van hun weghelft is zodat andere verkeersdeelnemers ze niet in gevaar kunnen brengen met rare inhaalacties.
Dat is haast dezelfde beredenering als dat je zegt "laat een brommer 50 rijden, want dat rijden auto's ook", aangezien je maar 30 mag...
Vrachtwagens gaan gelukkig geen 160 op de openbare weg! :D

En onthou ook dat een Brommer geen Motor is, een motorrijder draagt over het algemeen beschermende kleding. Moterrijders kunnen en mogen ook net zo hard als een een autorijder, dus die kunnen best links blijven rijden. Maar zolang een brommer geen 50 mag rijden, zullen ze altijd trager verkeer zijn en die horen (op het moment dat er iemand voorbij moet/wil) toch echt rechts te houden (nouja het is niet wettelijk verplicht, maar het is wel zo sociaal voor je medeweggebruiker en het is voor je eigen veiligheid, aangezien ze er anders toch wel voorbij gaan met alle gevolgen van dien).
Het zou mooi zijn als ze de snelheid zouden verhogen naar 50km/u, MAAR dan moeten er wel stengere regels komen mbt. afstand / snelheid / etc en zal er ook harder opgetreden moeten worden tegen mensen die de regels aan hun laars lappen. Ook is beschermende kleding dan een handige oplossing (als ik af en toe die 'gasten' zie rijden in hun korte broek...). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 156876 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:11:
En verder mág je er voorbij als een auto afslaat, waarom zou je stoppen als je er ook voorbij mag?
Nee, dat mag niet zomaar. Je mag ook met je brommer niet rechts inhalen, tenzij een van de uitzonderingssituaties geldt (files, linksafslaand voertuig, blokmarkeringen). Voor de (snor)fietser gelden hier wel andere regels.
Dus juist als een auto naar rechts gaat en jij knalt er nog even rechts voorbij ben je met je leven aan het spelen. Als de auto naar rechts gaat en jij gaat er links voorbij, dan doe je het netjes volgens de regels. En als de auto naar links wil, mag je er niet eens links voorbij en als je per se wilt inhalen moet het in dat geval rechts. Met de auto kan dat laatste niet zo vaak, met de brommer waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Aangezien veel scooterrijders links en rechts inhalen met snelheden die vaak nog hoger liggen dan 50, zitten ze er wel heeeel erg gauw bij. Het is me al vaak genoeg overkomen dat ik nog net op tijd iets zag of hoorde en nog net kon stoppen.
Je kan mij niet vertellen dat je richtingaanwijzers goed kan zien als je auto's links en rechts passeerd met een vrij hoge snelheid.
Ook het 'even op het fietspad' rijgedrag is vrij irritant. Ben daarom ook een groot voorstander van een praktijkexame voor brommerrijders.
Gelukkig zitten er ook een paar rijders tussen die wél weten hoe het hoort (meestal de wat oudere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
[...]

Kwestie van een overgangsregeling, over een paar jaar is dat voorbij. Sinds 1 oktober 2006 worden geen certificaten meer uitgegeven en zijn maar geldig tot 1 oktober 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Kurios schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:51:
[...]

wat een onzin. Op een brommer is helemaal niet verplicht een kilometerteller te hebben! :?
Het is inderdaad niet verplicht een kmteller op een brommer te hebben. Maar zodra die erop zit, moet hij het ook doen :) Dat geld ook voor richtingaanwijzers op brommers. Spiegels zijn dus voor nieuwe scooters ook verplicht. Goede zaak. Maar laat ze dan wel goede spiegels monteren. Ik heb een tijdje als monteur in een scooterzaak gewerkt. Dan kom je dus op vanalles te rijden. Er zijn dus scooters met dusdanig achterlijk kleine spiegels dat je behalve je eigen armen niets ziet. Ook niet bevorderlijk.. Een voorbeeld daarvan is de Peugeot Speedfight II. Wat wel weer erg goede spiegels zijn, zijn die op de Peugeot Elyseo (eerder door mij genoemd), en de Aprillia SR.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 14-06-2007 16:38 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Laatst online: 08:47

smallboy

N/A

Ik rijd dagelijks naar Den Haag op m'n scooter naar m'n werk (Piaggio Fly, 4 takt). Ik ga daar in Den Haag no way 30 rijden, ook al is het grootste eind twee banen voel ik me echt niet lekker daarbij, met iedereen die me (terecht dan) gaat inhalen.
Volgens mij is er een soort gedoogbeleid voor scooters met een spiegel :P ofzo, want ik ben nog nooit aangehouden. Ik probeer altijd wel netjes te rijden, maar af en toe pak ik wel een stukje fietspad. Daar rijd ik dan natuurlijk niet 50, met al die leipe fietsers die alle kanten op slingeren. Zelfs al ziet oom agent mij over 't fietspad gaan, doen ze niks... gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

smallboy schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:33:
... Ik probeer altijd wel netjes te rijden, maar af en toe pak ik wel een stukje fietspad. Daar rijd ik dan natuurlijk niet 50, met al die leipe fietsers die alle kanten op slingeren. Zelfs al ziet oom agent mij over 't fietspad gaan, doen ze niks... gelukkig.
Ag gelukkig is het een geen fietspad ofzo... 8)7

Sommige mensen hebben nou eenmaal meer geluk dan andere... maar je weet toch wel, dat als ze je pakken, het toch echt je eigen schuld is? Moet je ook niet gaan klagen als je een bekeuring krijgt omdat je te hard rijd en/of over het fietspad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Laatst online: 08:47

smallboy

N/A

Ja tuurlijk is het een fietspad, maar dan nog fietsen sommige mensen wel heel raar hoor :P
En natuurlijk is het dan mijn eigen schuld, maar daar zal ik dan niet over klagen. Ik weet best dat ik dingen doe die niet mogen en ben daar ook niet trots op ofzo hoor, rustig maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

ToolkiT schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:43:
[...]

Misschien is het tegenwoordig stukken verbeterd maar toen ik in de brommerleeftijd was (let op opa vertelt ;) ) waren de frames en remmen er zeker niet tegen opgewassen.. sommige brommers werd ook beton in frame gegoten om ze stijver te krijgen zodat de opgevoerde motor het niet krom trok.
En die trommelremmen waren zeker niet tegen snelheden als 80Km/u opgewassen.. veel vergelijkbare brommers rijden er nog steeds rond is mijn indruk.. er zullen vast wel nieuwe brommers zijn die beter waren.. er waren vroeger ook brommers die ontworpen waren als 125cc en waar voor de NL wet een 50CC ingezet werd, daar was het frame/remmen uiteraard wel ok ...
dat scooters standaard allemaal 80 kunnen af fabriek geloof ik niet, want af en toe kom ik hier wel eens zo'n 50CC tegen en die gaan ook hier langzaam.. dus dat ligt niet alleen aan de NL wetgeving..
Ik weet niet hoe oud je bent, maar uit je tekst maak ik op dat het minstens brommers (of motoren) uit 1930 waren.
Praktisch alle oude brommers (Kreidlers, Honda MB's/MT's, Honda SS'sen, Honda C's, Zundapps, Yamaha FS1's, Yamaha RD's, Suzuki TSX'en etc etc) zijn allemaal in het buitenland als motorfiets geleverd. Dus allemaal minimaal 80 km/h. Mijn brommer (fs1) is standaar din japan zelfs alleen als motorfiets geleverd, 5-bak, 50cc, 90 km/h (ze hadden daar niet eens een 45 km/h versie). Hell, exact hetzelfde frame, voorvork, remmen en achtervering zaten zelfs op de lichte 2-cilinder 100cc 2-takt motorfietsen van Yamaha! Dus wat je zegt is onzin. Waarschijnlijk oude batavussen ofzo, of gare Puch Maxi's...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ACM schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:16:
[...]

Nee, dat mag niet zomaar. Je mag ook met je brommer niet rechts inhalen, tenzij een van de uitzonderingssituaties geldt (files, linksafslaand voertuig, blokmarkeringen). Voor de (snor)fietser gelden hier wel andere regels.
Dus juist als een auto naar rechts gaat en jij knalt er nog even rechts voorbij ben je met je leven aan het spelen. Als de auto naar rechts gaat en jij gaat er links voorbij, dan doe je het netjes volgens de regels. En als de auto naar links wil, mag je er niet eens links voorbij en als je per se wilt inhalen moet het in dat geval rechts. Met de auto kan dat laatste niet zo vaak, met de brommer waarschijnlijk wel.
Ik zei ook niet dat het mag dat je rechts inhaalt als hij rechtsaf slaat en andersom, maar als hij links afslaat rechts er voorbij en andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Dat komt omdat een bromfietscertificaat niet meer wil zeggen dan dat je geslaagd bent voor een theorie-examen. Het zegt niets over rijvaardigheid. Dat vindt men niet belangrijk bij bromfietsers. |:(

En inderdaad, als je een A,B,C en/of D rijbewijs hebt zou je het beter moeten weten als iemand met alleen zo'n simpel theorie-certificaatje.

Einde van dit jaar verandert dit allemaal, geloof ik. Vanaf oktober (?) moet je als brommerrijder een AM-rijbewijs hebben, geloof ik. Mensen die nu een bromfietscertificaat hebben kunnen dit krijgen zonder examen. Kost je wel een euro of 100 geloof ik, want Balkenende wil er ook nog wat aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:49:
[...]

Dat komt omdat een bromfietscertificaat niet meer wil zeggen dan dat je geslaagd bent voor een theorie-examen. Het zegt niets over rijvaardigheid. Dat vindt men niet belangrijk bij bromfietsers. |:(

En inderdaad, als je een A,B,C en/of D rijbewijs hebt zou je het beter moeten weten als iemand met alleen zo'n simpel theorie-certificaatje.

Einde van dit jaar verandert dit allemaal, geloof ik. Vanaf oktober (?) moet je als brommerrijder een AM-rijbewijs hebben, geloof ik. Mensen die nu een bromfietscertificaat hebben kunnen dit krijgen zonder examen. Kost je wel een euro of 100 geloof ik, want Balkenende wil er ook nog wat aan verdienen.
Vanaf Oktober 2006 is dit al anders. Maar helaas nogsteeds geen praktijkexamen. Dat snap ik dus echt niet. Dus wie nu met een rijbewijs (AM) rondloopt, weet ook behalve wat theorie niks. Als ik kijk naar een goede vriendin van me.. Kan prima rijden, heeft ook 't AM-rijbewijs, maar weet bij wijze van spreken nog niet hoe ze een rotonde moet nemen.. |:( Heb er wel eens achter gereden, dat ik dacht.. Damn.. dat gaat echt maar net goed :X Compleet verkeerd richting aangeven, onduidelijk gedrag t.o.v ander verkeer.. :o Maar eens een goed gesprek mee voeren, voor er ongelukken gebeuren :P

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 15-06-2007 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-tom-562 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:33:
[...]

Ik weet niet hoe oud je bent, maar uit je tekst maak ik op dat het minstens brommers (of motoren) uit 1930 waren.
Praktisch alle oude brommers (Kreidlers, Honda MB's/MT's, Honda SS'sen, Honda C's, Zundapps, Yamaha FS1's, Yamaha RD's, Suzuki TSX'en etc etc) zijn allemaal in het buitenland als motorfiets geleverd. Dus allemaal minimaal 80 km/h. Mijn brommer (fs1) is standaar din japan zelfs alleen als motorfiets geleverd, 5-bak, 50cc, 90 km/h (ze hadden daar niet eens een 45 km/h versie). Hell, exact hetzelfde frame, voorvork, remmen en achtervering zaten zelfs op de lichte 2-cilinder 100cc 2-takt motorfietsen van Yamaha! Dus wat je zegt is onzin. Waarschijnlijk oude batavussen ofzo, of gare Puch Maxi's...
Ik ben 34, toen ik 16 was waren de Puch maxi, de Kreidlers, Zundapps en Honda SS50, XT50's etc. populair.
En die waren niet echt gebouwd op veel vermogen en snelheid gebouwd, slappe frames, trommelremmen etc... ik zou er geen 90 op durven rijden.. sterker nog op een honda CG125 zou ik me niet veilig voelen op snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Een puch maxi niet nee, maar de rest van de brommers zijn in het buitenland allemaal geleverd als lichte motorfietsen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:21:
[...]

Ik ben 34, toen ik 16 was waren de Puch maxi, de Kreidlers, Zundapps en Honda SS50, XT50's etc. populair.
En die waren niet echt gebouwd op veel vermogen en snelheid gebouwd, slappe frames, trommelremmen etc... ik zou er geen 90 op durven rijden.. sterker nog op een honda CG125 zou ik me niet veilig voelen op snelheid...
Sorry, maar een Kreidler (en een Zundapp ook trouwens) was 99,9% identiek aan z'n motorbroeders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

johnnyv.nl schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:47:
[...]

Sorry, maar een Kreidler (en een Zundapp ook trouwens) was 99,9% identiek aan z'n motorbroeders...
dan vraag ik me af waarom sommige lui beton in het frame van hun 'krietler' gooiden.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 17:19
Als het je irriteert dat je niet sneller mag dan 30, waarom haal je niet gewoon een echte motor. Scooters zijn inderdaad gelimiteerd maar dat heeft naast gewoon wettelijke bepalingen ook redenen.

1) De meeste scooters zijn niet zo zwaar gebouwd dat ze snelheden van 50-90 zouden moeten halen, ook als je een accident hebt ben je beter af ergens op te rijden aan 30 (zou nog mee moeten vallen) dan pakweg het dubbel die snelheid. Motors zijn zwaarder gebouwd en gaan ook niet zo snel opvouwen en je mag sneller rijden (je moet wel een rijbewijs hebben).
2) Daarnaast zijn scooters voor oude mensen (in mijn ogen) en dus moeten die niet zo snel of pizza-leveringen binnen een stad, niet om 120 op een autosnelweg te rijden.
3) Ik denk in Nederland als in Belgie zijn de voorwaarden (rijbewijs of testen alsook inspectie) minder zwaar om een scooter te mogen rijden dan een motor, het is dan ook veiliger om mensen zonder de zwaardere voorwaarden niet toe te laten sneller te rijden.

Opgevoerde brommers en scooters zijn gewoon een gevaar op de weg voor zowel zichzelf als anderen. Ik had vroeger in school ook mensen die hun brommer opvoerden naar 90-120km/h maar als ze toen een accidentje was aan die snelheden was niet alleen het brommertje in duizend stukjes, ze mochten ook alles zelf betalen en hadden soms zware verwondingen omdat het brommertje opplooide toen ze de grond raakten, een motor heeft (uit eigen ervaring) toch iewat meer bescherming aan de benen (alhoewel het ook gevaarlijker dan een auto is) en kan tegen een iets harder stootje. Ook: als je een motor of zelfs scooter hebt aan hoge snelheden, draag een lederen pakje en een goede helm, enorm aan te raden in het geval je uitglijdt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Guru Evi schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:13:
Als het je irriteert dat je niet sneller mag dan 30, waarom haal je niet gewoon een echte motor. Scooters zijn inderdaad gelimiteerd maar dat heeft naast gewoon wettelijke bepalingen ook redenen.

1) De meeste scooters zijn niet zo zwaar gebouwd dat ze snelheden van 50-90 zouden moeten halen, ook als je een accident hebt ben je beter af ergens op te rijden aan 30 (zou nog mee moeten vallen) dan pakweg het dubbel die snelheid. Motors zijn zwaarder gebouwd en gaan ook niet zo snel opvouwen en je mag sneller rijden (je moet wel een rijbewijs hebben).
2) Daarnaast zijn scooters voor oude mensen (in mijn ogen) en dus moeten die niet zo snel of pizza-leveringen binnen een stad, niet om 120 op een autosnelweg te rijden.
1) Is onzin. Al meerdere malen gezegd. Lees de draad voor je post. Dan heb ik het wel over de betere brommers en scooters. Dus niet over gare Kymco DJ's of Puch Maxi's..
2) Brommers zijn gewoon een goedkoop alternatief voor openbaar vervoer, en soms de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

ToolkiT schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:03:
[...]

dan vraag ik me af waarom sommige lui beton in het frame van hun 'krietler' gooiden.. :?
Dat lijkt me onzin, zowiezo kan het al niet. Kreidler heeft eigenlijk maar 3 openingen in het frame, waarvan er hooguit 1 enigsinds groot genoeg is om cement in te gieten, namelijk waar je het elleboogje van je luchtfilterhuis aansluit (daar zuigt hij lucht uit aan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Scooters moeten gewoon 50 kunnen rijden wat mij betreft, maar nog belangrijker, ze dienen dezelfde aansprakelijkheid te hebben bij een ongeval, fietsers ook. Dus je geeft rechts geen voorrang en je rijd voor de rest van je leventje in een rolstel, dan is het jouw (financiele)probleem. Heb net mijn rijbewijs plus auto en zou nu al willen dat er een raketwerper op mijn wagen zat tegen de tweewielers (behalve motoren). Wat een kutcapriolen halen die uit zeg. Net weer 3 scooters naast elkaar in het donker zonder licht :X. Niet kijken bij rotondes en maar sjeezen met die veredelde grasmaaiers. Hoe haal je 't GVD in je hoofd, dat doet toch geen gezond mens :(

Heb zelf trouwens ook een scooter gehad, 70cc speedake, iets van 110 km/h reed hij en dat heb ik 1x uitgeprobeerd, nooit meer. Was genoeg om gewoon met het verkeer mee te komen en dat was afdoende. Dus ik weet wel dat het een kick kan zijn, je bent jong enzo, dan nog houd je je toch aan de regels en bewaak jej je eigen veiligheid. Maar als ik ze gewoon levensmoe een rotonde zie opvliegen dan hoef en wil ik er toch niet voor op te draaien als er wat gebeurt.

Maarja net weer op een eindexamen feestje geweest en het schijnt dat scooterpiraten gewoon verder gaan in een auto. Gespreksonderwerpen waren vooral hoe hard dat afgetrapte Golf VR6'je wel niet kon...
Misschien moeten ze bepaalde groepen maar uitsluiten van het verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Bij deze een medeslachtoffer. Er is is Nederland niet nagedacht toen de brommers de weg op moesten, en ik heb al de meest krankzinnige situaties gezien. Invoegstroken van het fietspad de weg op, van amper 50 centimeter breed. Of dat ik 100 meter lang het fietspad terug op moet, en daarna het fietspad weer af, puur zodat ik niet per ongeluk de snelweg op draai.

Doe mij de autoweg maar, dat rijdt goddelijk. Fijn asfalt, brede wegen, soepele bochten, heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tegenwoordig pak ik ook steeds vaker buiten de bebouwde kom de provinciale weg met de brommer. Tenminste fatsoenlijk asfalt, geen fietsers, en een stuk overzichtelijker.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

-tom-562 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:53:
Tegenwoordig pak ik ook steeds vaker buiten de bebouwde kom de provinciale weg met de brommer. Tenminste fatsoenlijk asfalt, geen fietsers, en een stuk overzichtelijker.
Dat zou ik niet doen, met auto's die 80-100 rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

laat ik het zo zeggen, ik rijd mee met het overige verkeer :P Verder rijd ik voornamelijk op zondag of 's avonds

[ Voor 29% gewijzigd door -tom-562 op 16-06-2007 14:22 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 10:52

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Kurios schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:51:
[...]

Tja mag je maar 30 en je rijdt zelf te hard, wil je geen boete, ga 30 rijden!
Dat 30 onveilig is weet ik, zelf vaak genoeg meegemaakt toen ik nog een scootertje had. Maar ik vind dat de scooters op de rijbaan echt een grote verbetering is tov de oude situatie waar je met 50 langs fietsers moest rijden. Daarbij gebeurden de meeste ongelukken met afslaande auto's die de brommers niet zagen. Nu de brommers op de rijbaan rijden ben je daar ieg op veel plekken vanaf.
Zelf regelmatig dat ik in m'n wagen zit en dat scooters zéér dicht op de voorganger (mij of iemand anders) zit. Stel dat ik (of een ander) vol in de rem zou moeten, dan zit zo'n scooter wel achterop (gelukkig nog nooit gehad, afkloppen). En als je pech hebt ben JIJ!! de pineut volgens de wet, scooter is de mindere in het verkeer.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je dan een beetje handig bent, en je reed harder als 50 km/h, dan vraag je aan de verzekering om een technisch onderzoek. Als dan blijkt dat de scooter is opgevoerd, dan heb je grote kans dat de scooter gewoon moet betalen (en aan de verzekering moet betalen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieleks
  • Laatst online: 13-08-2013
-tom-562 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:07:
Als je dan een beetje handig bent, en je reed harder als 50 km/h, dan vraag je aan de verzekering om een technisch onderzoek. Als dan blijkt dat de scooter is opgevoerd, dan heb je grote kans dat de scooter gewoon moet betalen (en aan de verzekering moet betalen)
En het bumperkleven is ook aan te tonen door een technisch onderzoek. Ook scooters mogen niet bumperkleven.

Is het niet zo dat je in principe niet verzekerd bent, als je rond rijdt met een opgevoerde scooter? Zal vast wel ergens in de kleine lettertjes van de polis staan.

- Rietberg - sieben Mal sympatisch -

There are only 10 types of people, those who make stupid jokes about binary numbers and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik begrijp niet dat al die brommerrijders het zo eng vinden om 30 te moeten rijden binnen de bebouwde kom?
Binnen de kom is nog steeds 90% van de wegen niet voorzien van een echt fietspad en ik kan me als 20kmh rijdende fietser nou niet bepaald opwinden over alle me inhalende auto's. Echt relevant veel breder is een scooter ook niet.

Ik ben zowel als fietser als automobilist zeker tevreden dat scooters ed op de rijbaan moeten, en zelfs daar zie je regelmatig van die lefgozertjes die midden over de weg 50 rijden waar ik als automobilist dat niet rij omdat ik het onverantwoord vind. Misschien hebben die het 'verpest' ja. Soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je hebt geen helm op, geen motor onder je die herrie maakt, dus je hoort/ziet het een en ander beter aankomen ;)

Niet te vergeten dat een brommer ook nog eens meer ruimte inneemt.

edit: het feit dat je het niet snapt is (denk ik) volledig te wijten aan het feit dat je blijkbaar nooit op een brommer rijd :)

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 18-06-2007 13:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

probleem is gewoon dat brommers sneller gaan dan fietsers en langzamer dan autos en dus ertussen vallen.. rijden ze op fietspad/strook dan worden ze opgehouden door fietsers, rijden ze midden op de rijbaan dan houden ze auto's op..
Vandaar ook dat ik vind dat ze die hele brommers/snorfietsen wel mogen verbieden en alleen een categorie lichte motor mogen doen die wel op de rijbaan mag en ook ongeveer zo snel als een auto kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:15
Ik ben automobilist, fietser en recent - voor het eerst sinds tijden weer eens - brommerrijder. Ik heb een proefrit gemaakt op een elektrische scooter (verslagje hier). Dat was erg leuk :)

Natuurlijk had ik me voorbereid door even na te kijken wat de nieuwe (nieuw voor mij) verkeersregels voor brommers waren en ik kwam er tot mijn verbazing achter dat je maar 30 mag terwijl je wel op de weg moet! Dat heb ik maar niet eens geprobeerd, het lijkt mij levensgevaarlijk, zeker als het druk is. Ik woon in Hilversum, verkeerstechnisch niet de eenvoudigste plaats en volgens mij maak je je niet populair als je in de spits met 30 rond gaat sukkelen. Dat kon je wel eens op een paar gevaarlijke acties van je medeweggebruikers komen te staan. Ik zal er trouwens eens op letten, maar volgens mij heb ik nog nooit een brommerrijder gezien die 30 rijdt in de stad....

Ik begrijp niet waarom het in de stad niet naar 45 of 50km/u getrokken wordt, het is toch veel veiliger als alle gemotoriseerde voertuigen even hard rijden? En natuurlijk erger ik me (als automobilist én als fietser) regelmatig aan 16-jarige lefgozertjes die met 85 voorbij scheuren of op 5cm achter mijn auto hangen of me snijden op de fiets, maar daarvan denk ik altijd 'ach jou pakken ze wel en anders vouw je je wel om een boom of om mijn trekhaak'.

Hoe dan ook: hier een voorstander voor 45/50 km/u voor brommers in de stad. En meer elektrische scooters, die zijn leuk! ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die 50 km/u is sowieso een farce. Op verbindingswegen is het irritant sloom (in de praktijk rijden alleen de scooters 50 :/ ), in woonwijken is het levensgevaarlijk hard (in de praktijk rijden alleen de scooters 50 ;( ),

Een voorwaardelijke snelheidslimiet voor al het verkeer zou veel praktischer zijn:
- Wegen in bebouwde kom met vrijliggend fietspad: 60 km/u voor alle voertuigen.
- Overige wegen in bebouwde kom: 40 km/u voor alle voertuigen.

[rant]

Dat is gelijk een goede reden om die onoverzichtelijke peuterfietspaadjes af te breken. Gewoon een duidelijke keuze te maken: of fietsstroken of een breed vrijliggend fietspad. Niet van dat schijnveilige ambtenarengepriegel zoals je nu vaak ziet, waar de fietsers telkens achter een rij geparkeerde auto's worden verstopt tot aan het punt waar het pas echt gevaarlijk wordt, en daar als een duveltje uit een doosje worden getoverd zodat de automobilisten weer eens lekker op die 'onvoorspelbare' fietsers kunnen kankeren :(

[/rant]

Zo, dat is er weer uit. Nu fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Fietsers rijden toch ook op de rijbaan, die rijden toch ook rechts en niet in het midden van de weg/straat/laan, die gaan toch ook niet mee met de snelheid van het overige verkeer? Waarom zou dan voor een bromfietser >30 moeten worden toegestaan?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Omdat die bromfietser wel midden op de strook moet rijden, omdat, waneer hij rechts zou gaan rijden hij aan alle kanten door auto's om de oren word gereden? En omdat dat niet heel erg veilig is? Zoiezo omdat 30 in de bebouwde kom, waar auto's minimaal 50, maar vaak harder rijden, volslagen krankzinnig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En die fietsers hebben volgens jou geen last? Ok O-)

edit
in de bebouwde kom, waar auto's minimaal 50, maar vaak harder rijden
Hierop zou de engelse vertaling van stierenpoep van toepassing kunnen zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Guardian Angel op 20-06-2007 00:55 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.